Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


De kloof tussen arm en rijk

<<

Phileine1244

Kletskop

Berichten: 696

Geregistreerd: 01 Nov 2021 06:47

Bericht 07 Jun 2022 20:33

Re: De kloof tussen arm en rijk

Sadie schreef:Ik schets helemaal niks makkelijk. Ik heb alleen gezegd dat er een tegemoetkoming is voor een laptop en voor nog veel meer andere spullen en zaken.

Uiteraard wordt er vanuit gegaan dat ouders wel af en toe iets zelf voor hun kinderen betalen. Verwachten dat alles wordt opgehoest vanuit het sociale stelsel gaat veel te ver. Het is al heel bijzonder dat dit soort potjes bestaan in Nederland.

Wat ik me altijd afvraag is hoe de keuze wordt gemaakt om een tweede, derde of vierde kind te krijgen, terwijl je de eerste al amper kunt betalen. Waarom iets aangaan wat je niet kunt betalen? Ik vind dat zo moeilijk te begrijpen. Helemaal als mensen vervolgens verwachten dat alles uit de staatskas wordt betaald. Je kunt toch zelf ook bedenken dat het zo niet werkt?


Waarom hebben jouw ouders dan gekozen om 4 kinderen te krijgen terwijl ze niet veel meer konden bieden dan een dak boven je hoofd?
Je zegt het hier toch zelf dat je dat niet kan begrijpen? Is het anders als het om je eigen ouders gaat, of raak je zo langzaamaan verstrikt in je eigen verzinsels?
<<

Phileine1244

Kletskop

Berichten: 696

Geregistreerd: 01 Nov 2021 06:47

Bericht 07 Jun 2022 20:35

Re: De kloof tussen arm en rijk

Sadie schreef:
Phileine1244 schreef:Typerend ook, dat je niet in gaat op de reactie van Jip. Jij kwetst mensen echt tot op het bot. Bewust. Zie je dat zelf niet?

Ik heb met geen woord over Jip haar situatie gerept. Zij is het zelf die dit erbij haalt, niet ik.


Hou je nou niet van de domme joh.
<<

Mia

Kletskop

Berichten: 640

Geregistreerd: 29 Jun 2021 17:55

Bericht 07 Jun 2022 20:48

Re: De kloof tussen arm en rijk

Marin schreef:Fijn dat je het achter je hebt kunnen laten. En ik vind het fijn om te lezen dat het de laatste tijd zoveel beter met je gaat.


Ik ben er ook erg blij mee. :)

Sadie, ik kom uit de jaren 80 en tot 2012 was een laptop geen basisbehoefte. En ik weet zeker dat je het al zelf moest betalen, daar je toen al 30 was, toen een laptop een must-have werd. Kijk, ik hou niet van pesten, maar ik houd al helemaal niet van leugenaars.
<<

waterkoker

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 374

Geregistreerd: 23 Jul 2019 11:11

Bericht 07 Jun 2022 21:06

Re: De kloof tussen arm en rijk

In de openingspost leek dit een mooi onderwerp, maar dit is gewoon een grote kijk mij eens goed zijn Sadie show. Doei 👋
<<

Anoniem327

Bericht 07 Jun 2022 22:09

Re: De kloof tussen arm en rijk

Phileine1244 schreef:
Sadie schreef:Ik schets helemaal niks makkelijk. Ik heb alleen gezegd dat er een tegemoetkoming is voor een laptop en voor nog veel meer andere spullen en zaken.

Uiteraard wordt er vanuit gegaan dat ouders wel af en toe iets zelf voor hun kinderen betalen. Verwachten dat alles wordt opgehoest vanuit het sociale stelsel gaat veel te ver. Het is al heel bijzonder dat dit soort potjes bestaan in Nederland.

Wat ik me altijd afvraag is hoe de keuze wordt gemaakt om een tweede, derde of vierde kind te krijgen, terwijl je de eerste al amper kunt betalen. Waarom iets aangaan wat je niet kunt betalen? Ik vind dat zo moeilijk te begrijpen. Helemaal als mensen vervolgens verwachten dat alles uit de staatskas wordt betaald. Je kunt toch zelf ook bedenken dat het zo niet werkt?


Waarom hebben jouw ouders dan gekozen om 4 kinderen te krijgen terwijl ze niet veel meer konden bieden dan een dak boven je hoofd?
Je zegt het hier toch zelf dat je dat niet kan begrijpen? Is het anders als het om je eigen ouders gaat, of raak je zo langzaamaan verstrikt in je eigen verzinsels?

Omdat zij hun eigen geld altijd hebben verdiend en ook al waren wij niet rijk, ik heb me nooit arm gevoeld. Het was een heel andere tijd en een heel andere cultuur.
<<

Anoniem327

Bericht 07 Jun 2022 22:12

Re: De kloof tussen arm en rijk

Beau schreef:
Marin schreef:Fijn dat je het achter je hebt kunnen laten. En ik vind het fijn om te lezen dat het de laatste tijd zoveel beter met je gaat.


Ik ben er ook erg blij mee. :)

Sadie, ik kom uit de jaren 80 en tot 2012 was een laptop geen basisbehoefte. En ik weet zeker dat je het al zelf moest betalen, daar je toen al 30 was, toen een laptop een must-have werd. Kijk, ik hou niet van pesten, maar ik houd al helemaal niet van leugenaars.

Ik heb altijd alles zelf betaald. Zelfs toen ik student was en een computer nodig had, heb ik dat zelf geregeld, terwijl ik toen onder de armoedegrens zat wat betreft mijn verdiensten in de horeca. Het idee dat je van alles krijgt, is voor mij nog altijd onwerkelijk. Ik ben opgevoed met de mentaliteit dat je zelf werkt voor je spullen en als je het niet kunt betalen, dan kun je het niet betalen. Punt.

Maar het lijkt alsof dit in Nederland en in deze tijd heel gek wordt gevonden.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9737

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 07 Jun 2022 22:13

Re: De kloof tussen arm en rijk

Je meet nu met twee maten.


Maar even wat anders, ik ben wel benieuwd of een basisinkomen ook zou zorgen voor een daling van criminaliteit? Wat denken jullie? Ik denk zelf dat criminaliteit altijd zou blijven, maar hoop wel dat er een daling is wanneer de noodzaak minder groot is.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2076

Geregistreerd: 08 Nov 2018 15:38

Bericht 07 Jun 2022 22:50

Re: De kloof tussen arm en rijk

Tabbie schreef:Je meet nu met twee maten.


Maar even wat anders, ik ben wel benieuwd of een basisinkomen ook zou zorgen voor een daling van criminaliteit? Wat denken jullie? Ik denk zelf dat criminaliteit altijd zou blijven, maar hoop wel dat er een daling is wanneer de noodzaak minder groot is.


Wat een goede vraag :yes:. Ergens denk ik van wel want je hebt altijd mensen die stelen uit armoede, laatst nog een man bij de AH met vleeswaar opgepakt. Zo sneu. Gelukkig is hij nu wat geholpen door hem te koppelen aan de voedselbank. Maar ik denk dat criminaliteit vooral met hebberigheid te maken heeft en dan is het toch om het even hoeveel er binnen komt. Stel, je leeft onder de armoedegrens en je komt erachter dat je dat leuke truitje ook kunt stelen. En die lekkere shampoo ging ook best makkelijk mee zonder te betalen. Ik denk dan altijd dat mensen dan steeds makkelijker worden met stelen en steeds meer gaan willen omdat het als het ware "gratis" is. Maar goed, ik weet niet over wat voor criminaliteit je het verder hebt, dit was een beetje het eerste wat in me op kwam.

Ik denk wel dat het een hoop stress bij mensen weg kan nemen. Als je bv met een baan zit waar je een burnout van gaat krijgen (die voel je al aankomen en er wordt niks tegen gedaan, het wordt alleen maar erger) of je hebt te maken met omstandigheden in je familie waar je tijd voor wilt nemen. Dan zou dat kunnen als je rond kunt komen met het basis inkomen. Dat lijkt me wel een mooi iets. Ik vraag me alleen dan wel af in hoeverre mensen nog gaan werken voor die flutloontjes achter de kassa en in winkels bijvoorbeeld. Het zal aan de andere kant dus ook personeelstekort op leveren dus als je al zoiets zou willen dan zul je daar heel goed naar moeten kijken. Dat het ook niet té interessant wordt om niks te doen want wie houdt de maatschappij dan draaiende?
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Kira

Lady-post-a-lot

Berichten: 1045

Geregistreerd: 30 Apr 2022 06:39

Bericht 08 Jun 2022 06:43

Re: De kloof tussen arm en rijk

Ik had laatst een discussie met iemand en dat ging voornamelijk over mensen in de bijstand die kunnen werken, maar niet willen. Ik denk dag den goede stap zou zijn om de lonen te verhogen, zodat het ook echt loont om te gaan werken, zelfs al zou dat part time zijn.
Denk dat dat met een basisloon ook zou moeten zijn, dat wanneer je dus wel gaat werken je daar ook echt financieel profijt van hebt.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9737

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 08 Jun 2022 06:50

Re: De kloof tussen arm en rijk

Vind ik een mooi idee, dat werken echt moet lonen. Alleen als de lonen hoger worden, worden de producten ook duurder en dan moet het basisinkomen ook weer stijgen.

Heb het eens dat ook veel mensen kiezen om dan niet te werken en zie ook een personeelstekort ontstaan dan. En als dan alles een zelfkassa zou krijgen, wordt stelen wellicht weer aantrekkelijker voor een deel van de bevolking.

Kortom, ik vind het lastig om echt met een goede oplossing te komen.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 08 Jun 2022 08:03

Re: De kloof tussen arm en rijk

Nederland schijnt naar verhouding (dus hoe duur producten/levensstandaard is) een van de laagste bruto lonen van Europa. Dat lieten ze laatst zien. Het zou eigenlijk naar 14 euro bruto moeten stijgen. Uiteraard moet dan een bijstandsuitkering niet of alleen een beetje met de inflatie mee stijgen zodat je werken loont. Ik ben overigens niet gek bang dat dan alles en stuk duurder zou worden. Nederland is immers een kenniseconomie ipv een maak/productie economie. Natuurlijk zullen de prijzen wellicht wat stijgen maar ik denk dat het niet zo erg zal zijn als de benzine nu bijv...

Overigens heb je denk ik wel meer kans dat mensen met een goede baan/inkomen juist minder gaan werken als er een vrij goed basisinkomen is. Ook voor die groep geldt dat er wel het verschil groot genoeg moet zijn tussen hun verdiensten en het basisinkomen.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 08 Jun 2022 08:13

Re: De kloof tussen arm en rijk

Zoals ik al eerder schreef. Het gaat niet alleen om hogere lonen. Meer werken betekend vaak dat mensen dat extra inkomen weer inleveren aan vermindering in kinderopvangtoeslag, geen recht meer hebben op huurtoeslag, toeslag voor ziektekosten ed. Het belastingsysteem is gewoon schreef met al die toeslagen en het hoge belasten van inkomen uit werk ( in tegenstelling tot inkomen uit vermogen wat nauwelijks belast wordt) in veel gevallen loont het gewoon echt niet om meer te werken en dat is niet op te lossen door de werkgever en heel simpel hogere lonen.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 08 Jun 2022 08:29

Re: De kloof tussen arm en rijk

Het is niet alleen inleveren op die toeslagen, wat denk je van dat je ineens in een hogere loon/inkomstenbelastingtarief valt? Fulltime werken loont in Nederland simpelweg niet meer want je moet hoe meer je verdient naar verhouding des te meer afdragen.

Box III, extra gaan belasten vind ik overigens geen optie. Stel je hebt jarenlang hard gewerkt voor dat vermogen (waarbij je toen je het opbouwde in de inkomstenfase, dus via loonbelasting etc. al veel hebt afgedragen), dan wordt je als het ware nog een keer gepakt door de belastingdienst omdat jij ervoor kiest er bijv. een zuinige levensstijl op na te houden. Zelfs de huidige belastingvrije drempel van 50.560 euro p.p. vind ik te laag. Van mij mogen ze dat naar 1 ton verhogen. Het is namelijk van de zotte dat je eigenlijk niet belastingvrij kunt sparen (om bijv. eerder met pensioen te kunnen of er andere zaken mee te kunnen gaan doen). Denk aan een grote verbouwing cq aankoop woning waarvoor je tegenwoordig eigen vermogen voor moet inbrengen.
Wat dat betreft zie ik de belasting in Box III als de grootste legale criminaliteit van de overheid!
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11347

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 08 Jun 2022 09:17

Re: De kloof tussen arm en rijk

Jip schreef:
Sadie schreef:Daarom moet je er altijd bij voorbaat over nadenken of je het ook alleen kunt betalen en er praktisch en emotioneel voor kunt zorgen. Dat soort dingen calculeer je toch in? Of zijn mensen echt zo naïef dat ze daar niet over nadenken?


Ik heb niet ingecalculeerd dat mijn jongste een dodelijke ziekte zou krijgen en dat mede daardoor mijn relatie op de klippen is gelopen. En nee, wij hebben ook geen geld over de balk gesmeten. Altijd bedachtzaam geleefd. Wat een harde uitspraken weer van je! Ik word er boos van.


Sadie, dit (dik gedrukte, extra groot) is waar ik over viel. Dat is nogal een boute uitspraak die je doet.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 08 Jun 2022 10:58

Re: De kloof tussen arm en rijk

Helemaal met je eens hoor Fred. Alleen vind ik wel dat inkomsten uit box drie ( bijvoorbeeld de verhuur van je tweede huis) wel belast mag worden net zoals loon.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Phileine1244

Kletskop

Berichten: 696

Geregistreerd: 01 Nov 2021 06:47

Bericht 08 Jun 2022 11:18

Re: De kloof tussen arm en rijk

Sadie schreef:
Phileine1244 schreef:
Waarom hebben jouw ouders dan gekozen om 4 kinderen te krijgen terwijl ze niet veel meer konden bieden dan een dak boven je hoofd?
Je zegt het hier toch zelf dat je dat niet kan begrijpen? Is het anders als het om je eigen ouders gaat, of raak je zo langzaamaan verstrikt in je eigen verzinsels?

Omdat zij hun eigen geld altijd hebben verdiend en ook al waren wij niet rijk, ik heb me nooit arm gevoeld. Het was een heel andere tijd en een heel andere cultuur.


Oooooh, toen mocht het wel want andere tijd en cultuur. Lees je eigen stukje nog eens zou ik zeggen.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 08 Jun 2022 11:23

Re: De kloof tussen arm en rijk

minoessepoes schreef:Helemaal met je eens hoor Fred. Alleen vind ik wel dat inkomsten uit box drie ( bijvoorbeeld de verhuur van je tweede huis) wel belast mag worden net zoals loon.


Daar ben ik het zeker wel mee eens. Met name huur daarvan zou flink belast mogen worden. Dat zou fijn zijn voor de huizenmarkt, zodat starters meer kans krijgen op de huizenmarkt als het voor pandjesbazen minder aantrekkelijk wordt om te 'beleggen' in vastgoed.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2075

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:04

Bericht 08 Jun 2022 11:38

Re: De kloof tussen arm en rijk

Ik ben het wel met Fred eens. Ik vind niet perse dat de belasting op vermogen omhoog moet, als je daarmee de mensen treft die ‘spaarzaam’ leven. Ik vind namelijk niet dat sparen ontmoedigd moet worden, omdat mensen met een kleinere buffer zelf ook minder tegenslagen kunnen opvangen. Stel dat ik dan arbeidsongeschikt zou raken, dan kom ik al veel sneller in een uitkering etc terecht. Terwijl ik nu bewust spaar om ook wat tegenslagen op te kunnen vangen.
Maar meet ‘luxe’ vermogen zoals een tweede huis dat je verhuurt etc vind ik wel logisch om meer te belasten. Dat draagt denk ik ook werkelijk bij aan het verkleinen van de kloof.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:06

Bericht 08 Jun 2022 11:50

Re: De kloof tussen arm en rijk

Oh ja, helemaal eens dat er wat mag veranderen aan box 3.
Ik ben niet echt thuis in het belasting stelsel, maar heb wel het idee dat het voor de rijken leuker wordt gemaakt en voor iemand met een gemiddeld inkomen juist lastiger (hogere belastingschijf, minder toeslagen bij net wat meer verdienen ed).

Bij een hoger minimumloon vraag ik me trouwens wel af hoe het dan zit met de mensen die daar nu net boven zitten. Blijven die dat verdienen of gaat dat ook wat naar boven? Ook nog best lastig.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9737

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 08 Jun 2022 12:05

Re: De kloof tussen arm en rijk

Is de vraag dan ook niet een beetje: moeten we de kloof dichten door arm rijk te maken, of rijk arm?

Vind verder dat jullie goede punten aandragen.
<<

Anoniem327

Bericht 08 Jun 2022 12:40

Re: De kloof tussen arm en rijk

@Phileine:
Nee, omdat zij altijd alles zelf hebben betaald voor hun kinderen. Ze hielden niet hun handje op bij de overheid, maar werkten hard om alles te kunnen betalen.

Dat is totaal iets anders dan de situatie hier in Nederland waar arme gezinnen het ene na het andere kind krijgen, terwijl ze leven op uitkeringen, toeslagen, subsidies, kindgebonden budgetten en andere potjes.
<<

Anoniem327

Bericht 08 Jun 2022 12:44

Re: De kloof tussen arm en rijk

Jip schreef:
Jip schreef:
Ik heb niet ingecalculeerd dat mijn jongste een dodelijke ziekte zou krijgen en dat mede daardoor mijn relatie op de klippen is gelopen. En nee, wij hebben ook geen geld over de balk gesmeten. Altijd bedachtzaam geleefd. Wat een harde uitspraken weer van je! Ik word er boos van.


Sadie, dit (dik gedrukte, extra groot) is waar ik over viel. Dat is nogal een boute uitspraak die je doet.

Ik bedoel dat je er rekening mee houdt dat er tegenslagen zullen komen, omdat nu eenmaal het leven is. Ervan uitgaan dat alles altijd wel goed zal gaan, vind ik een beetje naïef.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11347

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 08 Jun 2022 12:58

Re: De kloof tussen arm en rijk

Nu verwoord je het heel anders. Ik denk dat niemand leeft als God en maar denkt dat er nooit tegenslagen zullen komen.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Danny

Kletskop

Berichten: 634

Geregistreerd: 07 Mei 2021 07:54

Bericht 08 Jun 2022 13:05

Re: De kloof tussen arm en rijk

Sadie...ook al calculeer je van te voren alles in...er kunnen dingen in een mensenleven gebeuren die alles onderuit halen
Ik had alles voor elkaar..goed geregeld..ook voor eventueel ontslag...echt van voor naar achter verzekerd.
En toen kwam na jaaaaren de bom... mijn man bleek zwaar gokverslaafd en er is nooit een alarmbel te horen geweest,want ze kunnen liegen en verstoppen als de beste.
Ik ben t met je eens dat je veel kunt regelen en incalculeren...ook dat er in ons land zoveel potjes zijn..
Maar mensen maken verkeerde keuzes..daar zijn we mensen voor,geen zielloze robots.
<<

Anoniem327

Bericht 08 Jun 2022 13:08

Re: De kloof tussen arm en rijk

Fred schreef:
Sadie schreef:Dan beland ik in de ziektewet, dat is allemaal goed geregeld op mijn werk. Met veel minder inkomen red ik het prima, omdat we de hypotheek al bijna hebben afgelost en ik heb veel vermogen opgebouwd, dus daar kan ik het een hele tijd mee uitzingen.


Wie gaat er dan in het huis wonen als je uit elkaar bent? De een moet de ander namelijk uit gaan kopen, dus als jij daar wilt blijven wonen dan zul je veel spaarcenten moeten hebben om je ex uit te kunnen kopen (zeker met de huidige marktwaarde van een woning is een ex uitkopen bijna niet meer mogelijk). Grote kans dus dat je dan als nog het huis moet verkopen en je veel kleiner moet gaan wonen. Je raakt dan wellicht naast de emoties van uit elkaar ook status kwijt, wat ook psychische gevolgen kan hebben.

Ik wil hier toch nog even op terugkomen, want als Fred dit niet weet, dan weten anderen dit misschien ook niet.

Je kunt na een scheiding opnieuw een hypotheek afsluiten en daarmee de ander uitkopen (bijna niemand heeft immers 2, 3, 4 of meer ton zo eventjes op z'n rekening staan).

Zolang je genoeg geld verdient voor die nieuwe hypotheek kun je in het huis blijven wonen.
VorigeVolgende

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers