Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vaste lasten

<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6681

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 03 Jun 2022 09:51

Vaste lasten

We hebben afgelopen tijd steeds topics gehad over hoe hoog de hypotheek is of hoe hoog je salaris maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het zit met andere vaste lasten.

Man en ik denken er steeds vaker aan ok vanaf volgend jaar een jaar naar Nederland te komen. Dit omdat veel familieleden ziek zijn en de familiebanden wat aan te halen. Het is ook een goede taalinjectie voor de kinderen. Die nu nog flexibel zijn in tijdelijk ergens anders wonen. Ik kan wel ergens aan de slag. Man kan onbetaald jaar verlof nemen.

Maar ik ben al zo lang weg dat ik niet weet wat te verwachten. Buiten de kosten voor een huis, wat is er nog meer?
Telefoonabbo’s, internet, zorgverzekering, autoverzekering? Wat zijn er voor kosten die ik vergeet en rekening mee moet houden en hoeveel is dat gemiddeld? Betaal je ook voor school kinderen?

Edit; dit kan ik natuurlijk ook aan familie vragen maar die weten nog niet van onze plannen.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1832

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 03 Jun 2022 10:09

Re: Vaste lasten

Oef... dan moet ik even nadenken.

Telefoon abo: 15 euro (sim only, onbeperkt bellen + 8GB data waar ik nooit overheen ga)
Internet/TV: 45 euro (we hebben wel het snelste internet genomen vanwege thuiswerken, dus kan vast goedkoper)
Parkeervergunning (ligt eraan waar je gaat wonen)
Auto verzekering: 25 euro
Zorgverzekering: 109 euro
Ik heb ook nog een reisverzekering (heb je denk ik al), inboedel/brand verzekering voor t huis (zou ik niet nemen voor een jaar in een huurhuis). Zou wel kijken of je inclusief kan huren vanwege de hoge gasprijzen of een huis dat al van t gas af is.
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1964

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:58

Bericht 03 Jun 2022 10:13

Re: Vaste lasten

Een huis vinden in deze tijd lijkt me al enorm lastig, hopelijk lukt dat!

Onze voornaamste lasten voor 2:
telefoon: 16 euro
internet & tv: 68 euro
zorgverzekering voor 2: 260 euro
gwl: 280 euro
overige verzekeringen: 125 euro
<<

Anoniem327

Bericht 03 Jun 2022 10:14

Re: Vaste lasten

Als je man thuis is dan hoeven jullie geen kinderopvang te betalen, dus dat scheelt zo al 700 euro in de maand. School is vrijwel gratis, dus dan heb je geen kosten aan kinderopvang.

De huizenmarkt is helemaal gek geworden, maar dat wist je vast al. Je moet toch wel rekening houden met 1200 euro per maand aan woonlasten als je ergens particulier een woning wil huren met genoeg ruimte voor een gezin met twee kinderen. De energierekening zal ook hoog zijn. Zorgverzekering is 100-120 euro per maand, dus 250 ongeveer voor jullie tweeën, kinderen verzeker je gratis mee.

Boodschappen zijn duurder geworden, dan nog verzekeringen, telefoon/internet, abonnementen. Ik denk dat je zeker een baan moet vinden waarmee je 3000-4000 netto verdient, wil je een beetje kunnen rondkomen met een gezin met twee kinderen.
<<

Anoniem330

Bericht 03 Jun 2022 10:24

Re: Vaste lasten

-Voor €15-€20 p.p. heb je een prima Sim Only mobiele telefoon abonnement
-Internet (en TV) is afhankelijk van wat je wilt natuurlijk, maar ergens tussen de €35 en €70
-Zorgverzekering voor 2 is in ons geval: €180 (wij hebben beide ons eigen risico hoog staan, dan betaal je minder premie en we hebben geen aanvullende pakketten)
-GWL is nu horror als je nieuw moet afsluiten, als het volgend jaar weer wat zakt zou ik zeggen €250 met veel geluk?
-Autoverzekering kleine auto is afhankelijk van of je schade vrije jaren vanuit daar mee kan nemen enzo? Ik zou zeggen €25- €40. Wegenbelasting ook zoiets per maand.
-Overige verzekeringen is afhankelijk van een eigen woning of huurwoning enzo, maar wij betalen nog geen €30 voor woonhuis, brand, inboedel en persoonlijke aansprakelijkheid voor het hele gezin.

Scholen werken met een vrijwillige bijdrage (die eigenlijk niet echt vrijwillig is, maar goed) en die is op onze school €20 per jaar.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 03 Jun 2022 10:36

Re: Vaste lasten

Benzine is op het moment ook duur, ook wel iets om rekening mee te houden denk ik.

De bijdrage voor scholen is heel verschillend in het land, bij Macaron 20 euro en op de school van mijn kinderen 250 euro. In sommige delen van het land is het ook heel moeilijk om een plek te vinden voor kinderen op een school in de buurt, bso en het kinderdagverblijf. Niet zozeer qua kosten, maar het zit gewoon vol.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem327

Bericht 03 Jun 2022 11:01

Re: Vaste lasten

Als je een auto wil kopen en rijden is dit in Nederland ook heel duur. Veel duurder dan in andere landen. Zelfs tweedehands barrels zijn duur geworden en de benzineprijzen zijn erg hoog.

Als jullie het op 1 inkomen willen redden, zul je een hoog inkomen moeten hebben. De meeste mensen in Nederland redden het daarmee niet meer.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1832

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 03 Jun 2022 11:03

Re: Vaste lasten

Sadie schreef:Als je een auto wil kopen en rijden is dit in Nederland ook heel duur. Veel duurder dan in andere landen. Zelfs tweedehands barrels zijn duur geworden en de benzineprijzen zijn erg hoog.

Als jullie het op 1 inkomen willen redden, zul je een hoog inkomen moeten hebben. De meeste mensen in Nederland redden het daarmee niet meer.

Je bent duidelijk nog nooit in Australie geweest als je denkt dat alles daar een stuk goedkoper is haha.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6681

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 03 Jun 2022 11:06

Re: Vaste lasten

Dank jullie wel voor reageren!

We willen graag in Friesland huren en hoop dat we misschien ergens in een huisje kunnen op een camping (van die grote chalets). Daar zal ik inderdaad mijn netwerk voor moeten gebruiken. Ik zag al wel veel Airbnb’s, ook gewone huizen ik denk niet dat die buiten de zomer vaak verhuren in het dorp waar mijn ouders wonen dus wellicht is het aantrekkelijk om deze voor een jaar te verhuren tegen een vaste prijs. Ik ben behoorlijk bekend in het dorp door mijn familie dus hopelijk helpt dat beetje en willen mensen ons ook helpen. We hebben wel gemeubileerd nodig.
Man mag werken met een werkvergunning en het gaat ervan afhangen wat ik ga doen. Krijg ik een fulltime baan, dan blijft man thuis en gaat zijn laatste boek publiceren. Krijg ik parttime, dan gaat hij ook iets doen. Geen opvang nodig in elk geval.
We zullen inderdaad een auto moeten kopen. Minoessepoes: is die bijdrage school per jaar of per maand?
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem327

Bericht 03 Jun 2022 11:07

Re: Vaste lasten

Ik vond een auto kopen in Australië makkelijker en iets goedkoper dan in Nederland. In de VS, Azië en in Oost-en Zuid-Afrika is het een stuk goedkoper.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6681

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 03 Jun 2022 11:08

Re: Vaste lasten

Sadie schreef:Als je een auto wil kopen en rijden is dit in Nederland ook heel duur. Veel duurder dan in andere landen. Zelfs tweedehands barrels zijn duur geworden en de benzineprijzen zijn erg hoog.

Als jullie het op 1 inkomen willen redden, zul je een hoog inkomen moeten hebben. De meeste mensen in Nederland redden het daarmee niet meer.


Daar maak ik me niet zo’n zorgen over, ik ben hoog opgeleid en er is een tekort. Dat komt wel goed. Plus: Friesland is niet zo heel duur en klein wonen vinden we niet erg voor een jaar.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1832

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 03 Jun 2022 11:12

Re: Vaste lasten

Denk dat je met gemak wat vindt wat goed genoeg betaald Marsy! Leuk en fijn dat jullie een jaartje dichtbij familie gaan wonen.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1832

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 03 Jun 2022 11:14

Re: Vaste lasten

Sadie schreef:Ik vond een auto kopen in Australië makkelijker en iets goedkoper dan in Nederland. In de VS, Azië en in Oost-en Zuid-Afrika is het een stuk goedkoper.

Nee maar alle overige zaken zijn weer een stuk duurder daar, dus dat heft zichzelf wel op. Als je een klein tweedehands autootje in Duitsland koopt hoeft dat niet veel te kosten.
<<

Anoniem330

Bericht 03 Jun 2022 11:14

Re: Vaste lasten

Marsy volgens mij is er in de omgeving waar jij naar kijkt geen school met zo'n hoge jaarlijkse bijdrage als bij minoessepoes. Het ligt op kleinere scholen soms wel iets hoger zodat ze wat meer budget hebben om wat te kunnen doen.
Ik weet niet 100% zeker meer waar jouw familie woont, maar dat dorpje met de I (J) heeft op de basisschool een bijdrage van €40 per jaar. Heb even de schoolgids bekeken haha!
<<

Anoniem327

Bericht 03 Jun 2022 11:14

Re: Vaste lasten

Marsy31 schreef:
Sadie schreef:Als je een auto wil kopen en rijden is dit in Nederland ook heel duur. Veel duurder dan in andere landen. Zelfs tweedehands barrels zijn duur geworden en de benzineprijzen zijn erg hoog.

Als jullie het op 1 inkomen willen redden, zul je een hoog inkomen moeten hebben. De meeste mensen in Nederland redden het daarmee niet meer.


Daar maak ik me niet zo’n zorgen over, ik ben hoog opgeleid en er is een tekort. Dat komt wel goed. Plus: Friesland is niet zo heel duur en klein wonen vinden we niet erg voor een jaar.


Tekort is er idd maar als je universitair docent zou willen worden, die plekken blijven schaars. Een stapje lager, lecturer, is wel goed te vinden. En das altijd tijdelijk dus past ook beter bij je. Betaalt wel minder goed. Hogescholen zou je ook naar kunnen kijken (Stenden, Van Hall Larenstein). Of wil je iets heel anders doen?
Friesland zal qua leefkosten idd een stuk gunstiger zijn dan de Randstad idd!
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6681

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 03 Jun 2022 11:16

Re: Vaste lasten

Ja precies Holden. Ik krijg elke week een update met banen voor hogescholen en zijn heel veel jaarcontracten. Moet met mijn ervaring en achtergrond wel lukken. En ben ook basisschool leerkracht (groep 4,5,6) en dat kan dus ook nog. En anders als social worker ergens.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 484

Geregistreerd: 12 Dec 2020 12:31

Bericht 03 Jun 2022 11:29

Re: Vaste lasten

Hier in de omgeving kun je van september tot mei/juni chalets en stacaravans huren om in te wonen op de campings/parken ( en dan zit je dacht ik rond de 700-800 euro pm). Inschrijven bij de gemeente kan dan alleen niet. In het hoogseizoen zijn ze voor de verhuur voor vakanties of je moet bereid zijn de hoofdprijs te betalen dan per week. Maar dan zou ik liever zelf even naar een ander park gaan om eens wat anders te zien als ik dan toch de hoofdprijs zou moeten betalen. Lijkt mij dat dat in Friesland ook wel zo is. Je zou gewoon wat campings/parken kunnen mailen, denk niet dat je daar specifieke connecties voor nodig hebt hoor.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 03 Jun 2022 11:37

Re: Vaste lasten

Qua auto is maar net wat je wilt. Voor een jaartje zou ik een goedkope nemen voor max 1.500 euro, dus ik denk dat je daarmee vrij onzin uitkraamt Sadie.

Telefoon abbo heb ik voor 8 euro pm, dus kan nog goedkoper dan de meeste hier noemen.

Aan een huurhuis komen, dat je maar 1 jaar hoeft te huren is denk ik het moeilijkst. Wellicht is particuliere huur wel iets voor jullie. Veel particulieren verhuurders hebben vaak hun huis een jaartje of zo ter overbrugging van iets te huur staan en willen daarna bijv. iets anders met de woonruimte gaan doen. Ik zou mij daar op richten met je zoektocht.
<<

Anoniem327

Bericht 03 Jun 2022 11:39

Re: Vaste lasten

Dan zul je wel fulltime moeten gaan werken. De salarissen zijn best prima in het onderwijs, maar als je daarvan een gezin moet onderhouden in je eentje zul je volle uren moeten maken denk ik.

In Friesland liggen de prijzen lager, maar ook daar is het gekkenhuis. Met een tijdelijk contract kun je niet zomaar een huis kopen, dus dan wordt het huren. Dat is moeilijk te vinden en door heel Nederland worden eisen gesteld zoals dat je 4x de huur moet verdienen per maand.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1832

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 03 Jun 2022 11:43

Re: Vaste lasten

Sadie schreef:Dan zul je wel fulltime moeten gaan werken. De salarissen zijn best prima in het onderwijs, maar als je daarvan een gezin moet onderhouden in je eentje zul je volle uren moeten maken denk ik.

In Friesland liggen de prijzen lager, maar ook daar is het gekkenhuis. Met een tijdelijk contract kun je niet zomaar een huis kopen, dus dan wordt het huren. Dat is moeilijk te vinden en door heel Nederland worden eisen gesteld zoals dat je 4x de huur moet verdienen per maand.

Is het je weleens opgevallen dat jij een hele negatieve kijk op het leven hebt? Je ziet altijd overal beren op de weg (en hele grote beren ook nog). Je maakt je overal zorgen om. Stel dit, stel dat. Zag t gister ook in t topic van Jente die zwanger op vakantie wilt. Je zegt maar zelden iets positiefs of opbeurends.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6681

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 03 Jun 2022 11:46

Re: Vaste lasten

Sadie schreef:Ik vond een auto kopen in Australië makkelijker en iets goedkoper dan in Nederland. In de VS, Azië en in Oost-en Zuid-Afrika is het een stuk goedkoper.


Benzineprijs is in Nederland wel heel stuk hoger dan hier maar een auto kopen en verzekering zoals ik hier lees weer stuk goedkoper. We verkopen 1 van onze auto’s en kopen daar dan weer 1 voor in Nederland.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6681

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 03 Jun 2022 11:48

Re: Vaste lasten

Signature schreef:Hier in de omgeving kun je van september tot mei/juni chalets en stacaravans huren om in te wonen op de campings/parken ( en dan zit je dacht ik rond de 700-800 euro pm). Inschrijven bij de gemeente kan dan alleen niet. In het hoogseizoen zijn ze voor de verhuur voor vakanties of je moet bereid zijn de hoofdprijs te betalen dan per week. Maar dan zou ik liever zelf even naar een ander park gaan om eens wat anders te zien als ik dan toch de hoofdprijs zou moeten betalen. Lijkt mij dat dat in Friesland ook wel zo is. Je zou gewoon wat campings/parken kunnen mailen, denk niet dat je daar specifieke connecties voor nodig hebt hoor.


We kunnen de zomerperiode wel in huizen van mijn vader of moeder en willen ook misschien zelf op vakantie. Had inderdaad bedacht vanaf september.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem327

Bericht 03 Jun 2022 11:51

Re: Vaste lasten

Max schreef:
Sadie schreef:Dan zul je wel fulltime moeten gaan werken. De salarissen zijn best prima in het onderwijs, maar als je daarvan een gezin moet onderhouden in je eentje zul je volle uren moeten maken denk ik.

In Friesland liggen de prijzen lager, maar ook daar is het gekkenhuis. Met een tijdelijk contract kun je niet zomaar een huis kopen, dus dan wordt het huren. Dat is moeilijk te vinden en door heel Nederland worden eisen gesteld zoals dat je 4x de huur moet verdienen per maand.

Is het je weleens opgevallen dat jij een hele negatieve kijk op het leven hebt? Je ziet altijd overal beren op de weg (en hele grote beren ook nog). Je maakt je overal zorgen om. Stel dit, stel dat. Zag t gister ook in t topic van Jente die zwanger op vakantie wilt. Je zegt maar zelden iets positiefs of opbeurends.

Ik ben gewoon realistisch. Als basisschoolleraar verdien je max 4500 bruto bij een ft aanstelling. De man van Marsy gaat niet werken, dus dan heb je dit geld echt wel nodig met een gezin van 4 personen.

In dat andere topic ging het om een reis met vliegtuig met 34-36 weken zwangerschap. Het lijkt me dan slim om iemand te waarschuwen dat je bij sommige maatschappijen al niet meer mee mag? En dat op sommige eilanden geen ziekenhuis is, wat best handig is als je misschien gaat bevallen?
Laatst gewijzigd door Anoniem327 op 03 Jun 2022 11:54, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem327

Bericht 03 Jun 2022 11:52

Re: Vaste lasten

Om dat salaris maar eens concreet te maken: beginnende docenten in het hbo starten in 10. Marsy heeft ervaring en zal in 11 worden ingeschaald. Dat is bij fulltime (36h) ergens tussen de €3731 en €5127 bruto. Iets meer, want tegen die tijd is er 4% bij gekomen. Stel dat ze goed onderhandelt, en mijn beeld is dat ze dat doet, dan verdient ze dus rond de €5000 bruto bij fulltime.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6681

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 03 Jun 2022 11:55

Re: Vaste lasten

Ja, ik moet beetje om je lachen Sadie. Ik waardeer je input maar qua baan of inkomen hoef ik geen advies, dat komt, zoals al gezegd, wel goed.
Zorgverzekering lijkt me het duurst. Dat is verplicht in Nederland toch? Zijn de kinderen dan meeverzekerd of alleen partner? Aangezien het maar jaar is hoeven we inderdaad maar goedkope auto en wil liever voorkomen dat we inboedel moeten kopen want we slaan hier een groot gedeelte op.

Dank Holden voor die berekening. En als een woning dan iets van €1200 kost en school is gratis, dan valt dat allemaal dus weer prima mee. Leven is hier een stuk duurder in elk geval. En boodschappen, wat moet ik daarvan denken? Is €200 per week realistisch?
Afbeelding
Afbeelding
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers