Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Chaos op Schiphol

<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 25 Mei 2022 20:27

Re: Chaos op Schiphol

Mijn vriend heeft vanmorgen gewerkt en een klein rondje gedaan in het voorgebied waar hij stond, daar waren de wachttijden voor security weer max 40 minuten. Wachttijden bij de incheckbalies wel lang. Er is geen pijl op te trekken.
<<

Anoniem335

Bericht 25 Mei 2022 20:32

Re: Chaos op Schiphol

Ik vind het maar lastig om te begrijpen. Ik kan 3 uur van te voren m’n ruimbagage afleveren maar hier wordt geadviseerd 6 uur van te voren aanwezig te zijn. Is de rij voor de bagage dan zo lang? Of snap ik het niet goed? We vliegen met Transavia.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 25 Mei 2022 20:36

Re: Chaos op Schiphol

Ik heb dit gisteren gezegd maar dat berust wel op een misverstand. Ik dacht dat mijn vriend geadviseerd had 6 uur van tevoren aanwezig te zijn, maar hij vertelde dat mensen in veel gevallen urenlang, en in een enkel geval 6,5 uur in de rij hebben gestaan. Dus vlucht gemist. maar zo vroeg aanwezig zijn heeft inderdaad weinig zin, de incheckbalies gaan maar zo’n 3 uur van tevoren open, dat klopt.
Het is echt roulette op het moment. Of je hebt geluk en het valt mee, of je hebt pech en je staat urenlang.
<<

Anoniem327

Bericht 25 Mei 2022 22:06

Re: Chaos op Schiphol

Dat laatste idd! En Schiphol en je vlucht maatschappij adviseren ws verschillende dingen. En het verschilt per vlucht maatschappij of de bag drop 24/7 is.
Ik was er vanmorgen vroeg en het was erg druk. Heb m’n vlucht wel gehaald, maar zag dat mensen die later dan ik arriveerden zelfs in enorme rijen buiten nog stonden. Meerdere mensen haalden mijn vlucht niet, en meerdere mensen aan boord waren overgeboekt van de vlucht van gisteren, hadden 6 uur in de rij gestaan en de vlucht gemist.
Bij mij ging het dus prima maar ik zou niet perse nog eens via Schiphol willen vliegen deze lente en zomer.
<<

Janne

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1330

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:08

Bericht 26 Mei 2022 19:42

Re: Chaos op Schiphol

Hier dezelfde ervaring ala Holden.
Wij vertrokken vanaf vertrekhal 3, moesten langs de incheckbalie ondanks alleen handbagage. Maar die ging 3u van te voren open. Eerst daar bijna een uur gestaan en vervolgens ruim 2u in de rij voor security. Vliegtuig is 20 min later vertrokken, omdat nog niet iedereen er was.

Dit jaar voor mij geen Schiphol meer in ieder geval. Stond er niet heel rustig terwijl die tijd lekker doortikte.
<<

Anoniem327

Bericht 26 Mei 2022 21:11

Re: Chaos op Schiphol

Waarom moest je langs incheck dan? Was je al wel ingecheckt? Ik ging in 1 en kon gewoon m’n boarding pas scannen.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2098

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 26 Mei 2022 21:30

Re: Chaos op Schiphol

Lady schreef:Wij zijn in de meivakantie via Schiphol gevlogen. Het was bizar druk maar door gewoon ruim op tijd aanwezig te zijn heb je weinig stress. De rijen waren ellenlang maar het liep toch ook best vlot door. Ik denk dat het ons alles bij elkaar zo’n anderhalf uur heeft gekocht om koffers af te geven en door de douane te komen. Daarna moesten we nog twee uren uitzitten voordat de gate openging maar ik vermaak me altijd uitstekend daar.


Wij hebben er toen ook in gestaan. Ik was er 3 uur van te voren, zonder bagage in te checken en was 5 minuten voor het sluiten van de gate bij de gate. Geen personeel te bekennen overigens, die kwamen pas na een half uur. Al had ik wel het idee dat dat met de reden was dat iedereen dan nog kans had de vlucht te halen.

Voor de zomer is er ook geboekt, helaas vanaf Schiphol maar het is pas in augustus dus ik hoop dat het dan weer wat redelijker is. En anders ga ik een halve dag van te voren aanwezig zijn daar. Ik wacht liever bij de gate dan dat ik sta te stressen in een rij.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Janne

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1330

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:08

Bericht 26 Mei 2022 22:11

Re: Chaos op Schiphol

Holden schreef:Waarom moest je langs incheck dan? Was je al wel ingecheckt? Ik ging in 1 en kon gewoon m’n boarding pas scannen.


Waren inderdaad al online ingecheckt, maar moesten onze boardingpass bij de balie ophalen. Kwam waarachijnlijk doordat ze vooraf pcr/vaccinatie etc moesten checken.

Waren trouwens bij ons ook veel mensen die in de rij stonden voor security en er bij het scannen van de boardingpass achter kwamen dat ze in de verkeerde vertrekhal stonden.... Die hadden gewoon niet opgelet naar welke gate ofzo. Lekker zonde van je tijd, want vervolgens moesten ze in de rij bij de andere vertrekhal.
<<

Anoniem327

Bericht 26 Mei 2022 22:28

Re: Chaos op Schiphol

Oooh, wat een stress toch. Ja het zal ook nog wel verschil maken of er op COVID bewijs gechecked moet worden.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 26 Mei 2022 22:53

Re: Chaos op Schiphol

Ugh. Mijn vriend gaat morgennacht weer extra werken. Ditmaal op de planning dus niet op de werkvloer, maar niet minder hectisch. Dus wederom een nacht alleen voor mij en een verstoord dag/nacht ritme voor hem.
<<

Mia

Kletskop

Berichten: 640

Geregistreerd: 29 Jun 2021 18:55

Bericht 26 Mei 2022 23:39

Re: Chaos op Schiphol

Maple, ze hebben iedereen ontslagen. Van beveiliger tot baliemedewerker, van piloot tot steward(ess). Of ze namen kregen ontslag met een zakje geld of ze gingen voor een minder uurloon en met minder uren werken. Wat Schiphol niet door heeft gehad of wilde doorhebben dat ze van hun werk hielden en geen afscheid wilden nemen, maar wij wel adviseerden het ontslag te aanvaarden, om geen inkomsten mis te lopen.

Bijna iedereen liet zich omscholen en zelfs mijn nichtje is nu gelukkiger als intercedente, dan ze ooit was bij Schiphol. Ze wil nooit meer terug, terwijl ze vanaf haar derde heeft geroepen bij Schiphol te horen. Dat ze nu tekort te komen, wachtrijen lang zijn, dat hebben ze echt zelf gedaan. En heeft niets met Corona te maken.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 27 Mei 2022 06:17

Re: Chaos op Schiphol

Beau, ik weet hoe het werkt, mijn vriend werkt inmiddels al 7 jaar op Schiphol op diverse werkplekken. Wat ik in het andere topic al zei: het klopt dat er voor corona veel mensen ontslagen zijn. Maar ik moet je er absoluut ongelijk in geven dat corona niets met de huidige problemen te maken heeft. Bij het beveiligingsbedrijf waar mijn vriend werkt, zijn in 2020 de meeste mensen ontslagen. Al was dat op papier niet echt ontslag, de tijdelijke contracten werden niet verlengd. Misschien is dat de informatie die je mist, want dit zijn natuurlijk niet de mensen die met een zakje geld ontslagen worden.

Iedere maand werd er opnieuw geïnventariseerd en iedere maand zijn contracten die in díé maand afliepen, niet verlengd. Niet heel gek want er was simpelweg geen werk, niemand vloog. Dan kun je ook niet iedereen in dienst houden natuurlijk. In 2020 is het bedrijf waar mijn vriend werkt gekrompen van 1700 naar 1000/1100 man (edit: Mijn vriend zegt zelfs 900). Dus corona heeft qua personeel zeker wel zijn tol geeist. Langzaam worden er weer mensen aangenomen, alleen tegen die tijd dat die zelfstandig kunnen werken, dat duurt allemaal even. Je hebt niet genoeg aan alleen je beveiligingsopleiding.

Daarnaast is de grootste reorganisatie ooit van KLM uitgebreid in het nieuws geweest. Dit was ook in 2020, als gevolg van corona.

Bedenk ook dat veel mensen die op Schiphol werken, niet in dienst zijn van Schiphol zelf, maar van andere bedrijven. Feitelijk gezien worden ze ook niet ontslagen door Schiphol. Schiphol bepaalt hoeveel personen ze in welke functie willen hebben, en dan is het aan de bedrijven hoe ze dat vorm gaan geven. Zijn allemaal ingewikkelde constructies. Je hebt ook nog tenders eens in de zoveel jaar, waar alles in de grote pan gegooid wordt, er geroerd gaat worden en het zomaar kan zijn dat je ineens hetzelfde werk voor een ander bedrijf gaat doen, tegen mindere arbeidsvoorwaarden.
Laatst gewijzigd door Anoniem329 op 27 Mei 2022 08:30, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 27 Mei 2022 06:43

Re: Chaos op Schiphol

Máár: er liggen flinke voorstellen van de vakbonden op tafel waarover hopelijk snel onderhandeld mag worden. Vooral over de financiële waardering, flinke loonsverhoging en flinke toeslagen in mei- en zomervakantie. En kortere werktijden. Ik hoop dat het erdoor komt, maar er zullen ongetwijfeld eerst acties moeten komen, daar wordt nu al over gesproken.

Ik zou gewoon voorlopig helemaal niet via Schiphol meer vliegen. Dit ‘infarct’ was te voorspellen, iedereen wil weer op reis maar het personeel is er gewoon niet…
<<

Anoniem327

Bericht 27 Mei 2022 09:20

Re: Chaos op Schiphol

Beau schreef:Maple, ze hebben iedereen ontslagen. Van beveiliger tot baliemedewerker, van piloot tot steward(ess). Of ze namen kregen ontslag met een zakje geld of ze gingen voor een minder uurloon en met minder uren werken. Wat Schiphol niet door heeft gehad of wilde doorhebben dat ze van hun werk hielden en geen afscheid wilden nemen, maar wij wel adviseerden het ontslag te aanvaarden, om geen inkomsten mis te lopen.

Bijna iedereen liet zich omscholen en zelfs mijn nichtje is nu gelukkiger als intercedente, dan ze ooit was bij Schiphol. Ze wil nooit meer terug, terwijl ze vanaf haar derde heeft geroepen bij Schiphol te horen. Dat ze nu tekort te komen, wachtrijen lang zijn, dat hebben ze echt zelf gedaan. En heeft niets met Corona te maken.


Piloten en pursers werken niet bij Schiphol. En ik denk dat Schiphol best doorheeft/don’t care dat mensen houden van hun werk, maar daar niet hun strategische afwegingen door laten bepalen. Anyway je zult mij Schiphol niet snel horen verdedigen maar dit is echt een gevalletje klok en klepel.
<<

Agnes

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1640

Geregistreerd: 11 Jul 2018 18:09

Bericht 27 Mei 2022 09:52

Re: Chaos op Schiphol

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... en-te-gaan
Ik las dit vanmorgen, al vraag ik me af of het op tijd is en voldoende is...
<<

Anoniem335

Bericht 28 Mei 2022 06:36

Re: Chaos op Schiphol

Vanmorgen totaal geen chaos op Schiphol. Was allemaal erg goed geregeld. In 40 minuten koffers weggebracht en naar de gate gelopen. Nu 2 uur wachten bij de gate. Erg fijn dit.
<<

ChiQ

Bericht 28 Mei 2022 08:57

Re: Chaos op Schiphol

Kexter schreef:Vanmorgen totaal geen chaos op Schiphol. Was allemaal erg goed geregeld. In 40 minuten koffers weggebracht en naar de gate gelopen. Nu 2 uur wachten bij de gate. Erg fijn dit.


Misschien met je reisdag te maken. Zaterdag is een duurdere dag, veel mensen gaan dan toch liever doordeweeks. Kan namelijk niet geloven dat het woensdag nog zo'n bizarre situatie was en paar dagen later alles weer ok.
<<

Anoniem327

Bericht 28 Mei 2022 10:20

Re: Chaos op Schiphol

Maple schreef:Ugh. Mijn vriend gaat morgennacht weer extra werken. Ditmaal op de planning dus niet op de werkvloer, maar niet minder hectisch. Dus wederom een nacht alleen voor mij en een verstoord dag/nacht ritme voor hem.

Deze snap ik niet helemaal. Wat is hier erg aan? Nachtwerk hoort er voor veel mensen bij? Veel mensen slapen altijd alleen?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 28 Mei 2022 10:34

Re: Chaos op Schiphol

Dan kan het toch nog steeds vervelend zijn?
Zeker als je middenin je dienst ritme ineens een nachtdienst tussendoor moet draaien. Kan je ritme behoorlijk in de war gooien. Ik spreek uit ervaring.
Let's discover the world together.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1692

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 28 Mei 2022 10:36

Re: Chaos op Schiphol

Sadie schreef:
Maple schreef:Ugh. Mijn vriend gaat morgennacht weer extra werken. Ditmaal op de planning dus niet op de werkvloer, maar niet minder hectisch. Dus wederom een nacht alleen voor mij en een verstoord dag/nacht ritme voor hem.

Deze snap ik niet helemaal. Wat is hier erg aan? Nachtwerk hoort er voor veel mensen bij? Veel mensen slapen altijd alleen?


Dat het erbij hoort wil toch nog niet zeggen dat je het altijd leuk moet vinden? Als ik om 5.30 op moet staan op nieuwjaarsdag om naar m'n werk moet sta ik ook niet te juichen. Het hoort erbij ja en dat is ook prima, maar ik wordt en niet per se blij van.
2010 2012
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 28 Mei 2022 10:45

Re: Chaos op Schiphol

Sadie schreef:
Maple schreef:Ugh. Mijn vriend gaat morgennacht weer extra werken. Ditmaal op de planning dus niet op de werkvloer, maar niet minder hectisch. Dus wederom een nacht alleen voor mij en een verstoord dag/nacht ritme voor hem.

Deze snap ik niet helemaal. Wat is hier erg aan? Nachtwerk hoort er voor veel mensen bij? Veel mensen slapen altijd alleen?

Het hoort er inderdaad bij, maar ja, mijn vriend en ik zijn ook mensen he. Die vinden af en toe ook gewoon iets wel eens eventjes minder fijn.
<<

ChiQ

Bericht 28 Mei 2022 12:24

Re: Chaos op Schiphol

Ja jeetje Sadie, je mag ook nergens even van balen van jou he? Plus, nachtdienst tot daar aan toe, maar je werkt echt onder spanning. Dit doet wat met mensen he? Dubbel zo hard moeten werken, ik stond in de rij en een meisje ging onder de looproute door en kroop voor, gelijk was security daar.. ze kon het ook niet maken vond ik hoor maar je moet als security daar wel op inspelen.
<<

Anoniem327

Bericht 28 Mei 2022 17:33

Re: Chaos op Schiphol

Lexi schreef:
Sadie schreef:Deze snap ik niet helemaal. Wat is hier erg aan? Nachtwerk hoort er voor veel mensen bij? Veel mensen slapen altijd alleen?


Dat het erbij hoort wil toch nog niet zeggen dat je het altijd leuk moet vinden? Als ik om 5.30 op moet staan op nieuwjaarsdag om naar m'n werk moet sta ik ook niet te juichen. Het hoort erbij ja en dat is ook prima, maar ik wordt en niet per se blij van.

Dat hoeft toch ook niet altijd?
<<

Anoniem327

Bericht 28 Mei 2022 17:34

Re: Chaos op Schiphol

ChiQ schreef:Ja jeetje Sadie, je mag ook nergens even van balen van jou he? Plus, nachtdienst tot daar aan toe, maar je werkt echt onder spanning. Dit doet wat met mensen he? Dubbel zo hard moeten werken, ik stond in de rij en een meisje ging onder de looproute door en kroop voor, gelijk was security daar.. ze kon het ook niet maken vond ik hoor maar je moet als security daar wel op inspelen.

Dat is gewoon een deel van je werk.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 28 Mei 2022 17:39

Re: Chaos op Schiphol

Ja en de was is ook onderdeel van het huishouden en daar baalt de gemiddelde volwassene ook wel eens van. Ik neem je opmerking ff met een strooiwagen zout, succes ermee 👍🏻
VorigeVolgende

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers