Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


60% van de Europese volwassenen heeft overgewicht

<<

Anoniem327

Bericht 19 Mei 2022 14:11

Re: 60% van de Europese volwassenen heeft overgewicht

Jente schreef:
Alexis schreef:Zou het werken als iedereen jaarlijks een health check krijgt, waarop eventueel de zorgverzekering op kan worden aangepast?
En dan echt alles meegenomen, bmi (dat zegt natuurlijk niet zo heel veel. Je kunt veel spieren hebben en daardoor een relatief hoger bmi maar wel een lager vetpercentage), vochthuishouding, bloeddruk, cholesterol enz.


Er zijn te veel variabelen om dit meetbaar te kunnen maken en daarom is het onmogelijk om dit te realiseren. Buiten nog de kosten om iedereen ieder jaar een check te laten doen. En om daar de zorgverzekering aan te koppelen is helemaal gevaarlijk, want zorg moet voor iedereen betaalbaar blijven. Juist mensen die weinig te besteden hebben leven ongezonder, zij zouden dan dubbel gestraft worden.


Dit. en bedenk ook dat de mensen die jij in je werk tegenkomt bepaald geen representatieve afspiegeling zijn van de samenleving en je daar dus geen generieke uitspraken ('Over het algemeen zijn het ook vaak de minder slanke mensen die het niet zo goed weten') op kunt baseren. er wordt heel veel onderzoek gedaan, op basis van grote datasets, naar leefstijl, voeding, overgewicht, et cetera. Gebrek aan kennis speelt maar beperkt een rol. Je plek in de samenleving bijvoorbeeld al veel meer.
<<

Radler

Yipyapper

Berichten: 1705

Geregistreerd: 31 Dec 2018 18:26

Bericht 19 Mei 2022 14:16

Re: 60% van de Europese volwassenen heeft overgewicht

Interessant topic
Hier helaas ook overgewicht, wel een heel stuk minder ivm afvallen sinds vorig jaar maart.
Grotendeels via de 80/20 regel. Zo min mogelijk zout en suikers, liefst zo veel mogelijk onbewerkt voedsel en eigenlijk ook geen light producten.
Ik drink sowieso alleen maar groene thee en water.
Mijn bmi zit nog wel in oranje dus heb nog steeds overgewicht, moet nog rond de 10 kilo afvallen wil ik een gezond bmi hebben.

Denk idd dat het goed is wanneer er meer kennis komt over gezonde voeding, er zijn toch alsnog veel mensen die denken gezond bezig te zijn terwijl dat niet het geval is.

Werk veel met gezinnen die afhankelijk zijn van de voedselbank of net boven die grens zitten waardoor ze er geen gebruik van mogen maken, waardoor vaak de financiële middelen ontbreken om echt gezonde keuzes te maken. Een zak patat waar je meerdere dagen van kan eten is goedkoper dan een maaltijd met groente.

Minoessepoes wat een mooie ontwikkeling van jouw werkgever.
Juli 2019
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 19 Mei 2022 14:28

Re: 60% van de Europese volwassenen heeft overgewicht

Ik denk dat het zeker zorgelijk is dat mensen gemiddeld genomen steeds zwaarder worden. Maar net als hier al vaker staat, vind ik BMI geen goede graadmeter. Teveel variabelen waar niet naar gekeken wordt.

Het is inderdaad een stukje kennis om de gezondste keuze te maken (die sluikreclame en zogenaamd gezonde producten in de supermarkt helpen echt niet), maar zeker ook budget. Ik kan me heel goed voorstellen dat je als je in de bijstand zit oid eerder die zak patat koopt met een doos frikadellen dan een maaltijd met groente. Het stomme is dat als je een 10kg zak aardappelen koopt en groente uit het seizoen die je zelf moet snijden ed misschien zelfs wel goedkoper is, maar die zak is wel eenmalig een grotere uitgave waar dan maar net budget voor moet zijn.

Ik denk dat het wel goed is om hier van jongs af aan op school bijvoorbeeld al aandacht aan te geven. Wie weet dat dat helpt voor de toekomstige generaties.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 19 Mei 2022 14:28

Re: 60% van de Europese volwassenen heeft overgewicht

Alexis schreef:
Sadie schreef:Ik hou vast aan de regel 80/20, dus 80% van mijn voeding is onbewerkt en gezond en 20% mag bewerkt en minder gezond zijn. Dit is voor mij een gezonde balans. Toegevoegde suikers eet ik heel weinig, ik drink geen frisdrank, eet geen koekje bij de koffie, en doe geen suiker in thee/koffie. Bepaalde gewoontes die ik bij anderen zie, heb ik niet, bijvoorbeeld altijd een toetje na het eten, of elke avond iets lekkers als je op de bank tv zit te kijken.

Ik denk dat uiteindelijk dit soort gedrag de doorslag geeft of je over de jaren aankomt, of op een gezond gewicht blijft.


Ja dit denk ik ook. Maar het is wel erg lastig om zulke gewoontes af te leren als je ze eenmaal hebt. Denk dat goede voorlichting daar best al iets in kan schelen. Zet bijvoorbeeld op een pak koekjes groot: 1 koekje bevat XX kcal


Tja en ook dit werkt niet helemaal, want je hebt kaneelkoekjes en mariakoekjes en plakjes kwark cake die per stuk maar iets van 40 tot 80 calorieen bevatten, maar je lichaam heeft er verder ook niks aan, het is niet gezond. Terwijl een avocado of een handje noten veel voedzamer voor je lichaam is maar ook hoog in calorieen, dus wel goed voor je lichaam maar als je elke dag 10 avocado's eet dan wordt je ook simpelweg gewoon dik.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11403

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 19 Mei 2022 14:52

Re: 60% van de Europese volwassenen heeft overgewicht

Ik maak mij wel zorgen om de grote hoeveelheid kinderen die ik op mijn spreekuur krijg die obesitas hebben. Je ziet echt dat obesitas aan het toenemen is.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem327

Bericht 19 Mei 2022 15:55

Re: 60% van de Europese volwassenen heeft overgewicht

Wat mij opvalt is dat er voor kinderen van alles een feest wordt gemaakt. Hartstikke leuk, maar er zijn zoveel feestelijkheden en speciale momenten dat mijn kinderen de helft van de week te veel ongezonde voeding binnenkrijgen als ik niet oplet.

Een goed voorbeeld is de avondvierdaagse, de hoeveelheid snoep en koek en snacks die kinderen en ouders meeslepen vind ik zo overdreven. En op de laatste dag krijgen ze nog veel meer snoep. Zo is een gezonde sportieve activiteit een vreetfestijn geworden.

Zo is het bij meer feestjes. Mijn kind komt steevast terug van verjaardagsfeestjes met een zakje snoep. Dat komt bovenop de patat, de taart en het andere snoep wat ze hebben gekregen.

Ik vind het niet gek dat zoveel kinderen overgewicht hebben. Ze leren al jong dat bij elke feestelijke activiteit snoep, taart en snacks horen.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1832

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 19 Mei 2022 18:32

Re: 60% van de Europese volwassenen heeft overgewicht

Ik had t toevallig afgelopen weekend met iemand over overgewicht. Ik zie het maar weinig om me heen, maar ben me er wel degelijk van bewust dat het een groot probleem is. Ik ben me er ook van bewust dat ik in een bubbel leef met alleen maar maatjes 36/38.
Het verbaast me vooral dat er in grote steden een stuk minder overgewicht is dan daar buiten.
Je zou toch denken dat je buiten de grote stad meer ruimte hebt om te sporten/bewegen. Minder verleiding (in de stad heb je op loopafstand tig fast food opties) etc.
De enige relatie die ik kon bedenken is dat de stad duurder wonen is, daarom vaker hoogopgeleiden wonen en die meer geld hebben om uit te geven aan eten. Gezond eten is nou eenmaal duurder dan ongezond.
<<

Anoniem327

Bericht 19 Mei 2022 19:58

Re: 60% van de Europese volwassenen heeft overgewicht

Max schreef:Ik had t toevallig afgelopen weekend met iemand over overgewicht. Ik zie het maar weinig om me heen, maar ben me er wel degelijk van bewust dat het een groot probleem is. Ik ben me er ook van bewust dat ik in een bubbel leef met alleen maar maatjes 36/38.
Het verbaast me vooral dat er in grote steden een stuk minder overgewicht is dan daar buiten.
Je zou toch denken dat je buiten de grote stad meer ruimte hebt om te sporten/bewegen. Minder verleiding (in de stad heb je op loopafstand tig fast food opties) etc.
De enige relatie die ik kon bedenken is dat de stad duurder wonen is, daarom vaker hoogopgeleiden wonen en die meer geld hebben om uit te geven aan eten. Gezond eten is nou eenmaal duurder dan ongezond.


Dat laatste klopt en dat maakt het onderscheid tussen stad en ‘platteland’ ook weer genuanceerder. Want ook in de grote steden is veel sprake van overgewicht, maar niet zo in het centrum of de betere, meer gewilde wijken. Ik realiseer me ook vaak dat ik (en dat gaat verder dan dit onderwerp) juist in mijn grote stad ook in een dorp leef, namelijk het dorp van mijn eigen bubbel.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1832

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 19 Mei 2022 20:11

Re: 60% van de Europese volwassenen heeft overgewicht

Dat vind ik ook leuk aan t forum Holden. Hier komen mensen van buiten mijn bubbel.
En ja mijn bubbel is inderdaad wel stadscentrum-achtig. Zelfs de bedrijven waar ik opdrachten doe lijkt iedereen op elkaar.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 19 Mei 2022 20:13

Re: 60% van de Europese volwassenen heeft overgewicht

Ja ik zie juist in mijn omgeving, op het platteland, nauwelijks overgewicht. En toen ik in Utrecht woonde grenzend aan een achterstandswijk zag ik enorm veel mensen met overgewicht. Dat zal zeker van je bubbel afhangen.
<<

Anoniem327

Bericht 19 Mei 2022 20:15

Re: 60% van de Europese volwassenen heeft overgewicht

Mijn bubbel is zeer gezond, slank en sportief. Af en toe iemand met wat meer vetjes, maar niet wereldschokkend. Misschien trek je ook de mensen aan die op dit punt bij je passen?

Daarom schrok ik extra hard van dit percentage. Ik vind 60% zo hoog, dat had ik absoluut niet verwacht.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 19 Mei 2022 20:20

Re: 60% van de Europese volwassenen heeft overgewicht

60% op de bmi-schaal, maar dat is, zoals eerder gezegd, zo nietszeggend. Want met een bmi van 26 ben je volgens de cijfers al te zwaar. Terwijl dat gewicht echt geen schadelijke gevolgen hoeft te hebben voor je lichaam en gezondheid.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6123

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 19 Mei 2022 20:22

Re: 60% van de Europese volwassenen heeft overgewicht

Ik denk dat bewustwording heel belangrijk is maar ook toegang tot gezonde opties.

Vanavond hadden wij allebei geen zin om te koken wilden daarom ergens wat afhalen. Ik vind het al jaren zo idioot dat je alleen maar ongezonde troep kan afhalen en (bijna!) nergens een voedzame en gezonde maaltijd. Dus ik heb weer braaf gekookt.

Ik vind het ook zo droevig dat mijn kind overal wordt volgestopt met snoep. Nu is ze super slank dus dat maakt op zich dan niet uit maar het is zo onnodig en slecht voor het gebit. Ik haal bijna nooit snoepjes in huis omdat er altijd nog wat is van een feestje oid.

En appelsap enzo vind ik helemaal om te janken. Waarom wordt dat verkocht?
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1832

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 19 Mei 2022 20:34

Re: 60% van de Europese volwassenen heeft overgewicht

Hier zijn redelijk wat gezonde afhaal/bezorg opties. Dat scheelt waarschijnlijk ook!

Een bmi van 26 is wellicht niet schadelijk voor je gezondheid (weet ik overigens niet), maar je kunt dan wel in de meeste gevallen aan de buitenkant zien dat iemand wat dikker is. Ik denk dat je vooral naar je eigen bouw moet kijken om te bepalen of je nog in de "gezonde" schaal valt. Ik heb bijv een BMI van 19,6, maar ben al m'n hele leven slank. Voor mij is dit dus "normaal"/gezond. Ik zou me al voor BMI 26 ongezond voelen.
<<

Blunt

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 726

Geregistreerd: 16 Sep 2013 15:48

Bericht 19 Mei 2022 20:34

Re: 60% van de Europese volwassenen heeft overgewicht

Sadie schreef:Mijn bubbel is zeer gezond, slank en sportief. Af en toe iemand met wat meer vetjes, maar niet wereldschokkend. Misschien trek je ook de mensen aan die op dit punt bij je passen?

Daarom schrok ik extra hard van dit percentage. Ik vind 60% zo hoog, dat had ik absoluut niet verwacht.


En als de vetjes je wat te gortig worden dan is het gewoon tijd voor nieuwe mensen in je bubbel. Ik bedoel, wat meer vetjes ok maar je bubbel moet wel een weerspiegeling zijn van je eigen zeer gezonde, sportieve en slanke lijf, ja toch?!?
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1832

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 19 Mei 2022 20:37

Re: 60% van de Europese volwassenen heeft overgewicht

Wat een rare reactie Blunt. Je eigen bubbel houden toch ook gewoon je buren, collega's etc in? De mensen die je dagelijks tegenkomt. Is nou niet echt alsof je die ergens uit kunt zetten.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 19 Mei 2022 20:38

Re: 60% van de Europese volwassenen heeft overgewicht

Ik denk dat juist naarmate de stad kleiner wordt de gezonde bezorgopties verdwijnen. Wij zitten ongeveer 500 meter van het grensgebied van Deliveroo aan. En toch Randstad. Door corona zijn er wel iets meer bezorg opties maar dat is idd precies het issue wat ik er ook altijd mee heb, wat Sogood zegt. Dan wil ik bestellen en denk ik nah laat maar, zo ongezond. (en duur).

Ik denk dat de kloof in grote steden juist enorm is.

Sadie schreef:Mijn bubbel is zeer gezond, slank en sportief. Af en toe iemand met wat meer vetjes, maar niet wereldschokkend. Misschien trek je ook de mensen aan die op dit punt bij je passen?



Dit begint richting fat shaming te gaan. Zou je er op willen letten?
Let's discover the world together.
<<

Kira

Lady-post-a-lot

Berichten: 1099

Geregistreerd: 30 Apr 2022 07:39

Bericht 19 Mei 2022 20:40

Re: 60% van de Europese volwassenen heeft overgewicht

Slank en sportief hoeft ook niet altijd in een adem genoemd te worden. Ik ben slank, heb een bmi van 19. Maar heb echt een grondige hekel aan sporten. Ik wandel wel zo'n 2u per dag en ga tegenwoordig op de fiets naar m'n werk (tien minuten enkele fietstocht).
Verder let ik op m'n voeding. Dat wil zeggen dat het vast gezonder kan maar over het algemeen gaat er veel groente en fruit in. Ik hou niet van zoetigheid dus taart of koekjes ofzo eet ik echt zelden. Echter snack ik wel regelmatig kaasjes, gehaktballetjes met komkommer, tomaatjes en olijfjes. En een zak chips per week gaat ook wel op.
Dus niet sportief, maar wel beweeglijk door de dag heen en qua eten weinig zoet.
<<

Anoniem327

Bericht 19 Mei 2022 20:46

Re: 60% van de Europese volwassenen heeft overgewicht

Kira schreef:Slank en sportief hoeft ook niet altijd in een adem genoemd te worden. Ik ben slank, heb een bmi van 19. Maar heb echt een grondige hekel aan sporten. Ik wandel wel zo'n 2u per dag en ga tegenwoordig op de fiets naar m'n werk (tien minuten enkele fietstocht).
Verder let ik op m'n voeding. Dat wil zeggen dat het vast gezonder kan maar over het algemeen gaat er veel groente en fruit in. Ik hou niet van zoetigheid dus taart of koekjes ofzo eet ik echt zelden. Echter snack ik wel regelmatig kaasjes, gehaktballetjes met komkommer, tomaatjes en olijfjes. En een zak chips per week gaat ook wel op.
Dus niet sportief, maar wel beweeglijk door de dag heen en qua eten weinig zoet.

2 uur per dag wandelen is ook sportief. Zo te horen krijgt je veel beweging en heb je een gezond eetpatroon.
<<

Kira

Lady-post-a-lot

Berichten: 1099

Geregistreerd: 30 Apr 2022 07:39

Bericht 19 Mei 2022 20:49

Re: 60% van de Europese volwassenen heeft overgewicht

Ja klopt, maar met sporten wordt vaak bedoeld naar de sportschool of een teamsport. Maar gewoon voldoende bewegen/wandelen enzo doet al veel.dat wilde ik er meer mee zeggen.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 19 Mei 2022 20:50

Re: 60% van de Europese volwassenen heeft overgewicht

Max schreef:
Een bmi van 26 is wellicht niet schadelijk voor je gezondheid (weet ik overigens niet), maar je kunt dan wel in de meeste gevallen aan de buitenkant zien dat iemand wat dikker is.

Nah, ik weet wel zeker dat ik een bmi van 26 zo op het gezicht niet zo herkennen hoor. Dat is hetzelfde als dat je zou beweren dat je alle 30- en 31-jarigen van elkaar zou kunnen onderscheiden.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 19 Mei 2022 20:53

Re: 60% van de Europese volwassenen heeft overgewicht

Kira schreef:Ja klopt, maar met sporten wordt vaak bedoeld naar de sportschool of een teamsport. Maar gewoon voldoende bewegen/wandelen enzo doet al veel.dat wilde ik er meer mee zeggen.


Ik wandel ook ong 5 km bijna elke dag en zou mezelf ook niet sportief noemen idd. Wel vind ik het gezonde beweging, ook voor de geest. En ik hoop nu met meer regelmaat 2x pw te gaan sporten.

Maar zelfs m'n man die 6 a 7 keer per week sport vond zichzelf jarenlang niet eens sportief. 😂 Intussen realiseert ie zich dat ie toch wel echt tot de harde kern van de sportschool behoort. 😅
Let's discover the world together.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1832

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 19 Mei 2022 20:55

Re: 60% van de Europese volwassenen heeft overgewicht

Maple schreef:
Max schreef:
Een bmi van 26 is wellicht niet schadelijk voor je gezondheid (weet ik overigens niet), maar je kunt dan wel in de meeste gevallen aan de buitenkant zien dat iemand wat dikker is.

Nah, ik weet wel zeker dat ik een bmi van 26 zo op het gezicht niet zo herkennen hoor. Dat is hetzelfde als dat je zou beweren dat je alle 30- en 31-jarigen van elkaar zou kunnen onderscheiden.

Ik denk dat t iets makkelijker te zien is dan vaststellen of iemand 30 of 31 jaar oud is. Maar goed, dit lijkt me een redelijk nutteloze discussie. Het ging vooral om wat er achter stond: dat je voor je eigen bouw moet kijken wat gezond is ipv puur bmi.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11575

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 19 Mei 2022 21:05

Re: 60% van de Europese volwassenen heeft overgewicht

Met deze discussie heb ik nu heel erg de neiging om anoniem een foto te gaan plaatsen waarmee in aan kan tonen dat je een BMI van hoger dan 25 echt niet altijd aan de buitenkant kan zien. Je bouw en hoeveelheid spieren speelt hierin ook een enorm grote rol. BMI is leuk maar kijk bv naar een rico Verhoeven die overgewicht heeft volgens zijn bmi. Die man heeft een six pack van heb ik jou daar wat alleen kan als je vetpercentage laag is.

Ga je daarnaast kijken naar de marketingmachine die achter veel voeding ziet dan snap je dat het niet zo simpel is. Het nieuwste trucje is de nutriscore. Je gaat mij echt niet vertellen dat die diepvriespizza met score A meer voedingswaarde heeft dan bepaalde verspakketten met een B score. Een heleboel producten krijgen een hoge score omdat ze weinig vet bevatten maar vet heb je ook gewoon nodig.

Verder is obisitas en overgewicht niet iets wat je makkelijk oplost. Er spelen zo ontzettend veel factoren mee en een aantal factoren kun je zelf absoluut niets aan doen. Zo hebben kinderen die te vroeg geboren zijn een grotere kans om overgewicht te ontwikkelen. En zijn er onderzoeken dat een belangrijk fundament voor een gezond gewicht al in je vroege kinderjaren gelegd wordt.

Ik wil hier absoluut niet mee zeggen dat dit alle overgewicht goed praat want het is een groot maatschappelijk probleem. Maar zo simpel als ga sporten en groente eten is het niet. Sowieso doet sporten maar een minimaal deel wanneer het om gezond gewicht gaat. Ze zeggen niet voor niets: abs are Made in the kitchen not in the gym.
2015 💙
<<

Anoniem332

Bericht 19 Mei 2022 21:14

Re: 60% van de Europese volwassenen heeft overgewicht

Veel overgewicht en bij behorende ziektes komt voort uit chronische stress.
Waardoor je geen gezonde keuzes kan maken.
Laat staan een boodschappen lijst.

Ik denk dat je daarom ook zeker de armoede moet aanpakken.

Staffel kortingen tegen gaan. Dus koop 2,3,4 artikelen en krijg 1 product gratis. Mensen met een kleine beurs kunnen dit niet betalen.

(Huis)artsen moeten hier strenger worden. Heb je een kwaal wat veroorzaakt wordt door overgewicht. Dan moet je eerst je leef hygiëne op orde hebben en dan pas behandelen.
Wellicht wijk gericht. Dat je samen komt met een groep mensen en dan gezamenlijk een doel hebben.

Meer fitness en openbare speelvelden in de stad
VorigeVolgende

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers