Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Voedingsbeleid basisschool

<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11575

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 17 Mei 2022 09:50

Re: Voedingsbeleid basisschool

Fred schreef:Destijds toen ik overbleef (dat was de naam als je niet in de middagpauze naar huis ging) kreeg ik van schooluit altijd melk (dat zat in een glazenfles en je moest dat dan uit van die plastic bekers (die werden schoongemaakt) drinken).
Op zich vond ik dat beleid omtrent best fijn. Mijn ouders hoefde dan geen drank mee te geven aan mij wat in de tas bijv. open ging en wat er dan voor zou zorgen dat de spullen nat/vies zouden worden.

Op zich zou ik er wel voorstander van zijn als scholen weer zelf melk aan zouden bieden. Hoeveel zouden jullie daarvoor financieel over hebben als je kind tussen de middag van school melk of iets anders gezond kunnen drinken?


Niet want ik vind melk helemaal niet gezond en onnodig om iedere dag te drinken. Water kost je een halve cent ofzo.
2015 💙
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3493

Geregistreerd: 11 Apr 2017 11:46

Bericht 17 Mei 2022 09:53

Re: Voedingsbeleid basisschool

Er is lang schoolmelk geweest, met pakjes melk, zoals wij vroeger hadden, door Corona is dat nu niet meer op school. Zoon krijgt 2 pakjes melk mee, eerst altijd fles water en pakje melk, maar dat zorgde ook voor wrijving.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 17 Mei 2022 09:58

Re: Voedingsbeleid basisschool

Je kon overigens bij mij op school destijds kiezen tussen melk en thee. Thee lusten de meeste kinderen nog niet, dus ik weet nog dat de meeste voor melk gingen. Of het nu melk of thee is of een andere (relatief) gezonde drank doet niet ter zake. Het werd vanuit school aangeboden. Het zorgde er in ieder geval qua drinken voor gelijkheid bij de kinderen.
Eerst was het eten in de pauze en daarna gingen we naar buiten (hinkelen, knikkeren en voetballen op het schoolplein pff...).
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 17 Mei 2022 10:09

Re: Voedingsbeleid basisschool

Minx, ik ben wel benieuwd waarom je melk niet gezond vindt. Ik drink zelf geen melk en denk dat we prima zonder kunnen, maar melk is zeker niet ongezond. Er zitten veel goede voedingsstoffen in die we nodig hebben.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11575

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 17 Mei 2022 10:21

Re: Voedingsbeleid basisschool

Jente schreef:Minx, ik ben wel benieuwd waarom je melk niet gezond vindt. Ik drink zelf geen melk en denk dat we prima zonder kunnen, maar melk is zeker niet ongezond. Er zitten veel goede voedingsstoffen in die we nodig hebben.


Welke voedingsstoffen dan? Je hoort bijvoorbeeld vaak calcium maar als je daar verder op inzoomt loop je tegen een aantal problemen aan. Calcium heeft om goed te kunnen werken andere stoffen nodig en dit zitten juist weer niet in melk. Waardoor je dat op een andere manier aan moet vullen. Daarnaast is melk is gezond een goed doorwerkende marketingcampagne geweest. Ik heb zo even niet alle feiten letterlijk op een rijtje over melk maar het superproduct zoals het voor een heel aantal mensen nog bekend staat is het zeker niet.
2015 💙
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 17 Mei 2022 10:38

Re: Voedingsbeleid basisschool

@ Minx, maar tussen helemaal niet gezond en gezond ligt wel enorm veel. Als superproduct staat het allang niet meer bekend. Jij lijkt nog te denken dat mensen die melk drinken dat erbij denken. Ik al lang niet, maar om nu te zeggen dat het ongezond is gaat behoorlijk ver vind ik.

Ik drink voornamelijk melk omdat ik het lekker vind en sowieso een beter alternatief is dan jus'd orange (waarvan ook veel mensen denken dat het gezond is, maar ondertussen niet alleen natuurlijke suikers inzitten).

Melk vers uit de koeltank bij de boer (letterlijk neven de tank staan de koeien) is vind ik het lekkerst. Heerlijk na een mountainbike rit.
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 17 Mei 2022 10:50

Re: Voedingsbeleid basisschool

Het is zeker geen superproduct, maar het wordt door alle voedingsexperts wel gezien als een prima product om aan bepaalde vitamines en voedingsstoffen te komen. Dat bijvoorbeeld calcium niet goed wordt opgenomen en dat melk slecht is, wordt juist vooral geroepen door gezondheidsbloggers en zelfverklaarde experts, maar echt hard bewijs is niet makkelijk te vinden. Goede studies over de voordelen en nadelen (o.a. invloed op ziektes) zijn bijvoorbeeld deze:
https://takecarebr.com.br/wp-content/up ... Review.pdf
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24800664/
(Ik weet niet of ze te zien zijn, ik ben ingelogd op mijn werkcomputer en daar heb ik automatisch toegang tot alle wetenschappelijke artikelen)

Conclusie is dat het zeker negatieve effecten kan hebben, maar dat moderate inname van melkproducten (0-2 porties per dag) een goed onderdeel is van gezond eten, zeker voor bepaalde doelgroepen, en dat te veel melkproducten schadelijk kan zijn. En dat de voedingsstoffen ook prima uit andere voeding kan worden gehaald.
<<

Anoniem327

Bericht 17 Mei 2022 10:57

Re: Voedingsbeleid basisschool

Fred schreef:
Op zich zou ik er wel voorstander van zijn als scholen weer zelf melk aan zouden bieden. Hoeveel zouden jullie daarvoor financieel over hebben als je kind tussen de middag van school melk of iets anders gezond kunnen drinken?


Veel scholen doen dit, het heet TSO. Daar betaal je voor, precieze bedrag zou ik moeten opzoeken. Wij doen het ook, ze krijgen boterhammen met hartig en zoet beleg, fruit en naar keuze melk of water. Ik heb water gekozen want mijn kinderen drinken geen melk.
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1063

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:01

Woonplaats: Den Haag

Bericht 17 Mei 2022 11:06

Re: Voedingsbeleid basisschool

Oh jeetje wat zijn sommige scholen streng.
Ik zou er niet blij van worden als je elke dag alleen maar brood mag met gezond mager beleg. Mijn kinderen overigens ook niet.
Ik wissel hier lekker af. Vaak is het wel brood, maar mijn zoon houdt ook van wraps en krijgt die ook wel mee.
Vandaag hebben ze allebei een wit bolletje erbij omdat die over waren van gisterenavond.
Qua broodbeleg wissel ik af tussen kaas, vleeswaren en zoet beleg. Soms verras is ze ook met een extra snoepje. Zeker in de feestdagen periode. Klasgenootjes krijgen dat ook soms mee en delen ook met elkaar.

Ik heb eigenlijk nog nooit van school commentaar gehad. Mijn beide kinderen hebben geen overgewicht. Ze zitten meer tegen de lijn van ondergewicht aan dus kunnen best wel wat hebben. Daarnaast zitten ze 3 dagen op de sport BSO en sporten beide daarnaast ook nog eens 2 tot 3 x per week. Genoeg beweging dus.

Ik vind het ook bizar dat er in deze tijd nog scholen zijn die hier inderdaad echt in doorslaan. Over het algemeen zijn ouders prima in staat om een goede balans te vinden voor hun kinderen in eten en drinken. Laat dat dan ook bij de ouders liggen.
Afbeelding

Afbeelding
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6123

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 17 Mei 2022 11:30

Re: Voedingsbeleid basisschool

Wat erg dat je niet eens een wrap mee mag geven. Ik ben niet van mening dat mager beleg en margarine nou het beste is voor ieder kind.

Bij ons op school is er het tegenovergestelde aan de gang. Daar mag je zoveel snoep meenemen en trakteren als je wil. Echt, wat een onzin. Ook met juffendag enzo, ze krijgen snoepjes of de ijscokar komt langs. Er zijn ook kinderen die bij het fruitmomentje gewoon crackers meekrijgen, zelfs chocomelk. 😓
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 811

Geregistreerd: 11 Jan 2022 12:02

Bericht 17 Mei 2022 11:44

Re: Voedingsbeleid basisschool

Fred, de tijden en inzichten zijn veranderd!

Campagnes zoals 'melk is goed voor elk' en schoolmelk zijn bedacht door de voedingsmiddelenindustrie (FrieslandCampina etc.) en die hebben er financieel voordeel van dat wij geloven dat melk onmisbaar is in een gezond eetpatroon.

Melk zorgt voor een hoop dierenleed, is slecht voor het milieu en niet per se gezond. Al het gezonds dat in melk zit, kun je ook uit plantaardige producten halen.

Onderaan dit stuk staat een flinke bronnenlijst met wetenschappelijke artikelen:
https://melkjekanzonder.nl/gezondheid/

Ik ben zelf trouwens ook niet heilig hoor, ik ben gek op kaas (al zou ik willen minderen) en het lijkt me voor scholen heel lastig hoe ze een standpunt in moeten nemen in dit soort dingen. Ze worden van alle kanten benaderd van organisaties die al dan niet een commercieel belang hebben. En wat je ook uitdraagt, er is altijd wel iemand ontevreden. De ene ouder is hardcore veganist, de ander is een trotse melkveehouder. Het ene kind eet alleen groente en fruit en zou juist wel wat extra vet kunnen gebruiken - ze bestaan, ik heb er 1 - het andere kind heeft overgewicht. Ergens heb ik zoiets van: laat ouders het lekker zelf beslissen voor hun eigen kinderen. Aan de andere kant: scholen zien het als hun taak om kinderen op te voeden, ook op het gebied van voeding, dus je wil dat onderwerp niet helemaal vermijden.
T (2008) en I (2013)
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 811

Geregistreerd: 11 Jan 2022 12:02

Bericht 17 Mei 2022 11:48

Re: Voedingsbeleid basisschool

Fred schreef:Het werd vanuit school aangeboden. Het zorgde er in ieder geval qua drinken voor gelijkheid bij de kinderen.


Veel scholen bewerkstelligen dit nu met een kraanwaterbeleid :)
T (2008) en I (2013)
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 17 Mei 2022 13:41

Re: Voedingsbeleid basisschool

Filoria schreef:Onderaan dit stuk staat een flinke bronnenlijst met wetenschappelijke artikelen:
https://melkjekanzonder.nl/gezondheid/


Ook dit is natuurlijk een hele subjectieve website. De studies over bijvoorbeeld de relatie tussen melk en kanker tonen inderdaad aan dat er een verhoogde kans KAN zijn op bepaalde soorten kanker, maar dit is niet aan te tonen omdat leefpatronen nu eenmaal meer omvatten dan alleen zuivelproducten en niet gezegd is dat het expliciet de melkconsumptie is die de kanker veroorzaakt. Daarnaast blijkt uit diezelfde studies dat melkproducten juist een positief effect op andere soorten kanker KUNNEN hebben (ook dat is niet aan te tonen om dezelfde redenen).

Ik ben absoluut niet pro-melk hoor, maar een website zoals deze (gefinancierd door de Nederlandse vereniging voor veganisten) is natuurlijk ook niet objectief en ze cherry-picken de delen uit de wetenschappelijke artikelen die voor hun standpunt relevant zijn.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 811

Geregistreerd: 11 Jan 2022 12:02

Bericht 17 Mei 2022 14:01

Re: Voedingsbeleid basisschool

Ja, je hebt gelijk, dit is ook gekleurd.

Wat is het dan lastig voor leken om echt onafhankelijke informatie te vinden he?

Ik zat net te kijken naar de site van de drink-kraanwater-campagne die bezig is op de school van mijn dochter. Dat valt onder JOGG. Daar zitten - naast tientallen gemeenten - ook een paar commerciële bedrijven achter. Zouden die belangeloos meedoen, of valt er op de één of andere manier zelfs aan kraanwater nog iets te verdienen voor het bedrijfsleven?
T (2008) en I (2013)
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2525

Geregistreerd: 04 Okt 2017 09:46

Bericht 17 Mei 2022 16:43

Re: Voedingsbeleid basisschool

Wat mooi hoe genuanceerd jouw antwoorden zijn, Jente. Dat voegt echt iets toe.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Anoniem327

Bericht 17 Mei 2022 16:48

Re: Voedingsbeleid basisschool

Ik denk niet dat melk nou zo slecht is voor een kind in de groei. Ik vind vooral dat het beleid veel te rigoureus is. Een kind kan echt wel een glaasje melk drinken op een dag ipv alleen maar water. Het is allemaal niet zo rampzalig als je maar maat houdt. Het lijkt me dat we dit juist willen leren aan kinderen (de juiste maat aanhouden) in plaats van allerlei zeer strikte restricties in te voeren.

Als je bijna ondergewicht hebt, dan geldt voor jou een ander advies, dan voor een kind met ernstig overgewicht. Als jij elke dag aan het sporten bent, dan heb je iets anders nodig dan een kind dat alleen maar op de bank hangt. Dat er wordt gedaan alsof er geen verschillen zijn tussen kinderen, vind ik storend.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 811

Geregistreerd: 11 Jan 2022 12:02

Bericht 17 Mei 2022 18:20

Re: Voedingsbeleid basisschool

Vind ik ook June!

Sadie, ben het helemaal eens met je laatste alinea. Je verwoordt precies wat mij ook stoort. Edit: eigenlijk ben ik het ook eens met je eerste alinea, dus gewoon eens met alles, haha.
T (2008) en I (2013)
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 17 Mei 2022 18:28

Re: Voedingsbeleid basisschool

https://jessevandervelde.com/de-relatie ... e-ziekten/

Dit is ook niet echt een wetenschappelijke site, maar dit is wel mijn persoonlijke ervaring met melk/zuivel. Ik ben astmatisch en had vroeger de ene aanval op de ander. Moest toen ook 1-2 bekers melk per dag drinken, ik vond het ook helemaal niet lekker, wel lang doorgezet nog, want het was nou eenmaal gezond. Pas toen ik een jaar of 18-20 was gestopt met melk drinken en daarna ook nooit meer een echte astma-aanval gehad. Ik geloof absoluut dat melk niet een product is wat voor mensen bedoeld is, en het daardoor snel kan zijn dat mensen er overgevoelig voor zijn. Waarmee ik niet wil zeggen dat het ongezond is, er zitten voldoende goede stoffen in. Maar het is niet een onmisbaar iets.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 17 Mei 2022 18:36

Re: Voedingsbeleid basisschool

Wij hadden vandaag intake/kennismaking bij de school van zoontje, en heb hier speciaal nog naar gevraagd. Eigenlijk zijn er niet echt regels, graag zo gezond mogelijk maar wat dat inhoudt mag je zelf bepalen. Het verzoek voor drinken is wel water of melk, maar dat is vooral om geknoei met plakkerig drinken te voorkomen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 17 Mei 2022 18:42

Re: Voedingsbeleid basisschool

Mijn zoon heeft idd best lang (nog steeds wel) veel melk gedronken omdat hij al zo weinig binnen kreeg. Wel halfvol. Tijdje volle melk geprobeerd maar daar reageerde z'n buik niet zo denderend op.
Let's discover the world together.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 17 Mei 2022 20:06

Re: Voedingsbeleid basisschool

Onze school zegt een gezonde eetgewoonte te stimuleren en chips, ect en koolzuurhoudende dranken zijn verboden. Verder is het vrij. Bij het trakteren staat geschreven dat ze ook hier graag gezonde traktaties stimuleren, maar dit wordt niet echt nageleefd (vind ik niet erg).

Wat onze school super doet is het aanbieden van school fruit. Een aantal vaste dagen in de week hoeven wij zelf geen fruit mee te geven maar dat krijgen ze van school. Op die manier eten alle kinderen fruit en leren de kinderen verschillende soorten kennen. Ze kunnen op die dagen namelijk altijd uit een aantal verschillende soorten kiezen.
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2376

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:36

Bericht 17 Mei 2022 22:14

Re: Voedingsbeleid basisschool

Ik vind het alleen maar goed dat je een gezonde variatie mee geeft ipv elke dag een boterham.
Ik denk dat dat gezonde beleid op elke school wel geld en snap dat ze een lijn moeten trekken maar ik maak mijn kind echt niet blij met boterhammen kipfilet. Hij neemt dus altijd zoet mee. Ik heb allang blij dat hij eet. En niemand die mij erop moet gaan wijzen wat ik m’n kind mee geef. Zolang het geen snoep of koek is.

En wbt het eten niet kunnen koelen vind ik ook wel een dingetje, vooral als het warm weer is. Zoontje wil graag melk mee maar zijn tas wordt op de grote stapel gelegd en z’n bekers blijven erin zitten dus tegen de tijd dat ze gaan lunchen is het warm.

Ik denk dat ik dit toch eens ga aankaarten.
<<

Ginny

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1028

Geregistreerd: 22 Okt 2021 18:55

Bericht 17 Mei 2022 22:26

Re: Voedingsbeleid basisschool

Bij mij in de groep nemen kinderen een koeltasje met koelelement mee. Ik doe dit zelf ook voor m’n yoghurt, het blijft de hele dag koud.
<<

Phileine1244

Kletskop

Berichten: 696

Geregistreerd: 01 Nov 2021 07:47

Bericht 18 Mei 2022 07:45

Re: Voedingsbeleid basisschool

Jeetje wat een gemiep van die scholen. Ik vind het wel heel overdreven wat ik hier allemaal lees zeg.
Bij ons op school willen ze wel zo gezond mogelijk, 2x per week krijgen de kinderen ook groente/fruit op school.
Maar als je wat ongezonder of wat anders mee geeft hoor je er niks over hoor. Mijn dochter doe ik meestal 1x per week wat lekkers in de trommel erbij, een paaseitje, sultana, krentenbol oid. En ze krijgt ook wel eens zoet beleg en als we over hebben een pakje drinken. Verder krijgt ze eigenlijk altijd gewoon gezonde dingen mee, elke dag zit er rauwkost en fruit bij.
Maar ik hoor ook dat er kinderen zijn die elke dag oreo mee krijgen. Ik geloof niet dat daar wat van gezegd word.

Als er een activiteit op school is waar de kinderen eten/drinken krijgen van de AC zijn er ook pakjes Wicky en wit brood enzo.
Moet af en toe kunnen vind ik.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 18 Mei 2022 08:25

Re: Voedingsbeleid basisschool

Sadie schreef:Als je bijna ondergewicht hebt, dan geldt voor jou een ander advies, dan voor een kind met ernstig overgewicht.

In de basis is dat natuurlijk niet per sé zo. Gezonde voeding blijft gezonde voeding, of je nou onder- of overgewicht hebt. Natuurlijk kun je dat aanvullen met andere soorten vetten en eiwitten, maar ik denk dat geen enkele juf zal controleren of er nou roomboter en wat extra plakjes kaas op die volkoren boterham zitten, of dieethalvarine en een enkel plakje kipfilet. Brood lijkt me juist de uitgelezen manier om tóch mee te gaan in het voedingsbeleid van school, maar wel een beetje te smokkelen naar de eigen behoeftes van jouw kind. Wel mee eens dat ze er soms in doorslaan hoor, maar ik gooi dat meer op onwetendheid. En dat je aangesproken werd op de wraps, kan ook zomaar zijn omdat sommige ouders gewoon geen geld hebben voor iets extra's in de broodtrommel of iets anders dan brood. Heb begrepen dat scholen die regel mede daarom ook instellen, om te zorgen dat deze kinderen zich niet anders of minder hoeven te voelen dan de kinderen waarvan de ouders een feestje van de broodtrommel maken.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers