Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Voedingsbeleid basisschool

<<

Dobby

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 595

Geregistreerd: 25 Jul 2020 03:39

Bericht 18 Mei 2022 16:17

Re: Voedingsbeleid basisschool

Ach iedereen mag vinden wat ze ervan vinden dat mijn dochter elke dag een knijpfruitje mee krijgt. Dat is letterlijk het enige wat ik er aan fruit in krijg dus tja…
Dat koekje is echt sporadisch dat ze dat een keer mee krijgt
Dus een school kan nog zo een beleid hebben maar als je echt moeilijke eters hebt dan heb je gewoon geen keuze. En school weet dit van mijn dochter. En de huidige juffen hebben er dus ook helemaal geen problemen mee
08-03-2010
08-02-2016
<<

Anoniem327

Bericht 18 Mei 2022 17:18

Re: Voedingsbeleid basisschool

Ik heb dit gevonden, wel iets om over na te denken. Je kind eet/drinkt nu alleen maar pure suikers. Niks meer.

"Is knijpfruit gezond? Deze vraag moet genuanceerd worden beantwoord. Het is sterk afhankelijk van hoe het fruit is verwerkt, en of er additieven zijn toegevoegd. Knijpfruit gemaakt van 100% fruit zonder andere toevoegingen is de beste keuze om te maken. Afhankelijk van het soort fruit wat is gebruikt, kunnen fruitsuikers echter flink oplopen, dit geldt voor alle varianten.

De meeste zakjes bestaan uit 100 gram fruit. Per 100 gram ligt het suikergehalte gemiddeld tussen de 12-18 gram, wat erg veel is in één keer binnen te krijgen. Gebruik je 100% fruit knijpfruit, dan heb je de meeste kans dat er nog wat achter is gebleven van de vitaminen, mineralen en vezels, maar erg veel is dit nooit. Fruit, in welke hoedanigheid ook, wordt voor industrieel gebruik altijd bewerkt, waardoor er erg veel belangrijke voedingsstoffen verloren gaan, en enkel fruitsuikers ( fructose) overblijven.

Het is daarom per definitie niet erg veel gezonder dan de pakjes sap. Vrijwel alle varianten worden zodanig bewerkt, dat het fruit zo vloeibaar mogelijk is geworden, om het drinkbaar te maken."
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 18 Mei 2022 17:34

Re: Voedingsbeleid basisschool

Ach ja dan is het nog altijd vulling. Als je kind zodanig slecht eet dat er vrijwel niks in gaat ben je met elke calorie blij. Wil je liever een appel? Ja tuurlijk. Maar is niet altijd een optie. Ik mocht op een gegeven moment willen dat m'n kind nog fruitzakjes at. Dat was iig nog iets maar zelfs dat wilde hij niet meer. (nu nog steeds niet maar eet nu gelukkig weer fruit en groenten)
Let's discover the world together.
<<

Dobby

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 595

Geregistreerd: 25 Jul 2020 03:39

Bericht 18 Mei 2022 17:45

Re: Voedingsbeleid basisschool

Sadie schreef:Ik heb dit gevonden, wel iets om over na te denken. Je kind eet/drinkt nu alleen maar pure suikers. Niks meer.

"Is knijpfruit gezond? Deze vraag moet genuanceerd worden beantwoord. Het is sterk afhankelijk van hoe het fruit is verwerkt, en of er additieven zijn toegevoegd. Knijpfruit gemaakt van 100% fruit zonder andere toevoegingen is de beste keuze om te maken. Afhankelijk van het soort fruit wat is gebruikt, kunnen fruitsuikers echter flink oplopen, dit geldt voor alle varianten.

De meeste zakjes bestaan uit 100 gram fruit. Per 100 gram ligt het suikergehalte gemiddeld tussen de 12-18 gram, wat erg veel is in één keer binnen te krijgen. Gebruik je 100% fruit knijpfruit, dan heb je de meeste kans dat er nog wat achter is gebleven van de vitaminen, mineralen en vezels, maar erg veel is dit nooit. Fruit, in welke hoedanigheid ook, wordt voor industrieel gebruik altijd bewerkt, waardoor er erg veel belangrijke voedingsstoffen verloren gaan, en enkel fruitsuikers ( fructose) overblijven.

Het is daarom per definitie niet erg veel gezonder dan de pakjes sap. Vrijwel alle varianten worden zodanig bewerkt, dat het fruit zo vloeibaar mogelijk is geworden, om het drinkbaar te maken."


Ben wel benieuwd… wat zou jij je kind dat meegeven ipv knijpfruit. Er van uitgaande dat het verder niets eet qua fruit of groente
08-03-2010
08-02-2016
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 14:05

Bericht 18 Mei 2022 18:09

Re: Voedingsbeleid basisschool

Sadie schreef:Een koekje is geen behoefte van een kind, dat heet verwend gedrag. Natuurlijk hebben ze daar allemaal behoefte aan, maar dan ben jij als ouder degene die je kind hierin moet opvoeden. Geen water lusten, vind ik ook zoiets. Dat je vervolgens kiest voor het meest chemische en suikerhoudende drankje wat er bestaat is veelzeggend.

Ik denk dat er tussen water en het meest chemische suikerhoudende drankje wel 1000 geprobeerde opties zitten. Maar als je kind bijna tegen ondergewicht aan zit (of al ondergewicht heeft) je het belangrijker vind dat er íéts in gaat, dan dat je keer op keer de strijd gaat leveren om toch de gezonde opties naar binnen te krijgen, met het risico dat je kind nog meer afvalt. Geen kind is zo verwend dat het zichzelf uit gaat hongeren, tot ondergewicht aan toe, alleen om maar het lekkerste van het lekkerste te krijgen. Je mag er vanuit gaan dat daar doorgaans wel echt een onderliggend probleem aan vast zit.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 18 Mei 2022 20:03

Re: Voedingsbeleid basisschool

Marin schreef:Ik vind het sowieso lastig om uit te leggen aan m'n kind wat gezond is en ongezond. Ik vind dat ook gevoelige termen. Op vakantie ook, mocht hij elke dag een ijsje en toen zeiden we ja want thuis mag dat niet meer want dat is ongezond en toen dacht ik wel van oh jee is dat wel de juist benadering?


Eerlijk gezegd, gewoon niet. Zeker niet bij mijn vier jarige. Ik zou niet in de vakantie al benoemen dat het straks afgelopen is met de ijsjes, we gaan gewoon terug naar de normale routine en daar hoort dagelijks een ijsje gewoon niet bij. Net zoals weer op tijd naar bed en weer naar school ed weer terug komt.

Ik vind niet dat een vierjarige al “ zorgen” hoeft te hebben of iets gezond of ongezond is. Wij zorgen voor een gezond en vooral gevarieerd aanbod en daar hoort een ijsje op zijn ook prima bij maar ook groenten en fruit en als ze om extra snoep vragen zeg ik gewoon nee en ga ik dat niet uitgebreid uitleggen.

Met mijn zeven jarige is dat al weer wat anders, met hem bespreek ik al wat meer maar dan nog benoem ik meer wat gezond is en niet zozeer wat ongezond is. En ik zeg bijvoorbeeld eerder dat ze geen snoepje krijgen omdat ze ook nog ruimte moeten hebben voor het avond eten, of gewoon simpelweg omdat ze al gehad hebben, terwijl ze wel eigenlijk altijd die paprika of komkommer krijgen als ze daar om vragen, op die manier leren ze echt wel dat de prioriteit bij het avondeten/ groenten ligt en niet bij snoep/ chips/ ijs ed.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 18 Mei 2022 20:20

Re: Voedingsbeleid basisschool

Ja dat was misschien dus niet zo'n goede zet. Ook niet helemaal onze stijl maar soms glipt er ineens zoiets uit en dan denk je achteraf oh nee dat was misschien niet zo handig. Maar ik denk sowieso dat ze dit soort dingen op school hebben besproken want ineens begon hij zelf ook over of dingen gezond zijn of niet. Op zich is dat natuurlijk wel prima want er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in, maar dan neig ik zelf idd meer naar wat het doet in je lichaam en waar iets wel of niet goed voor is. Dat past ook wel bij hem.
Maar wel slim om met name de focus op gezond en niet op ongezond te leggen. Dat vind ik ook wel fijn voelen.
Let's discover the world together.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 18 Mei 2022 20:54

Re: Voedingsbeleid basisschool

Onze oudste vraagt zelf vaak of er vitamientjes in zitten. We benoemen het dus niet als gezond of ongezond, maar wel of er vitamines of iets anders in zitten. Dus chocopasta is lekker, maar zitten geen vitamines in. Wortel is ook lekker en die heeft er veel.
Vitamines zijn goed voor je, zorgen dat je minder vaak ziek bent, groeit en sterk wordt.
Ze vindt dat zelf wel interessant en vindt het wel jammer dat chocopasta geen vitamines heeft, maar accepteert daardoor wel makkelijker dat ze dat niet onbeperkt mag.
Maargoed, dat werkt niet bij elk kind. Ik haal dit vooral even aan omdat ik ook het gezond/ongezond probeer te vermijden.
<<

Juliet

Kletskop

Berichten: 609

Geregistreerd: 05 Nov 2017 10:12

Bericht 18 Mei 2022 21:08

Re: Voedingsbeleid basisschool

Dat vragen over vitamines doet mijn dochter ook. Komt ook doordat ze van die kindervitamines gebruikt. Maar daarnaast leg ik haar ook uit wat gezond is en wat niet. Ik zie daar zelf geen probleem in eigenlijk.
november ‘17 & juli ‘22 🩷💙
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 18 Mei 2022 21:17

Re: Voedingsbeleid basisschool

Ik heb er nog even over zitten nadenken en ik vind denk ik de termen gezond en ongezond niet persé gevoelig, maar wel het koppelen aan lekker. Ik denk dat ik daar voor probeer te waken zelf. En ook wat Sadie al aanhaalde, belonen of paaien met eten. Ik probeer (en dat lukt niet altijd, geef ik toe) niet te belonen of lokken met eten. Maar dat gezegd hebbende mogen mijn kinderen in de supermarkt wel altijd een (wit kaiser) broodje pakken of een fruitzakje kiezen bijv. Dus dat is ook niet persé gezond. Maar probeer ze niet mee te krijgen 'want dan krijgen ze een snoepje' ofzo. Dat we wel iets van een gezonde band met eten proberen te creëeren en het niet als beloningssysteem te zien (wat ik bij mezelf nog wel steeds heel erg heb en niet goed is).
Let's discover the world together.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 14:05

Bericht 18 Mei 2022 21:32

Re: Voedingsbeleid basisschool

Het benoemen van gezond en ongezond is indirect gewoon het benoemen van ‘goed’ voedsel en ‘fout’ of ‘verboden’ voedsel. Dit is hoe ongezonde relaties met voeding geboren worden. Het klinkt allemaal heel onschuldig, dat gezond/ongezond, maar het gaat verder dan dat. Ik ga eens kijken of ik wat meer hierover kan vinden, er zit namelijk een vrij logische theorie achter, maar ik ben nooit zo goed in mezelf verwoorden, haha. Ik vind dit zelf wel een super interessant onderwerp trouwens, zeker nu ik zelf veel bewuster eet ben ik ook veel bewuster met mijn benadering van voedsel bezig. Ik volg daarvoor ook een aantal interessante (vind ik) accounts op insta. Sowieso denk ik dat je meer info kunt vinden als je even googelt op ‘dieetcultuur’.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 18 Mei 2022 21:40

Re: Voedingsbeleid basisschool

Ja dat is precies wat ik belangrijk vind idd Maple. Wij zijn natuurlijk echt van een andere generatie dan onze kinderen en geef hen graag een bewustere kijk op eten mee. Als je er meer over vindt, lees ik het graag.

Edit: zeker met een kind wat echt heel slecht eet is dit heel lastig en gevoelig. Hier zijn we al jaren mee bezig dus, in de hoop dat hij ondanks z'n gevoeligheid toch geen verstoorde relatie met eten ontwikkelt. Dat hebben wij allebei (laten we eerlijk zijn) wel allebei en zijn we zelf ook wel mee bezig maar hoe lastig om dat niet te projecteren op je kind, zeker als hij slecht eet.
Maar gaat gelukkig heel veel beter bij hem de laatste tijd, misschien juist ook omdat we benoemen wat eten daadwerkelijk doet. Hij snapt het menselijk lichaam ook wat beter en snapt een beetje waar je voor eet. En in de praktijk uit zich dat in meer willen proeven en eten. Super fijn.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 14:05

Bericht 18 Mei 2022 21:53

Re: Voedingsbeleid basisschool

Leuke accounts op insta om hierin te volgen vind ik trouwens @voedingsweetjes (vooral als eyeopener vwb de zin en onzin van de nutriscore), en @dietistzonderdieet.
<<

Anoniem332

Bericht 19 Mei 2022 04:53

Re: Voedingsbeleid basisschool

Je kan het ook voedzaam en niet voedzaam noemen.

We leggen uit dat producten met veel suiker of vet, lekker zijn. Maar dat je daar maar even energie van krijgt en sneller boos wordt. (Kind kan nog al humeurig worden) Dat je voor fietsen, spelen en zwemmen beter fruit of een extra boterham kan eten. Omdat je dan langer energie hebt.
Ook dat het beter is voor je darmen.

Ik zou trouwens niet weten wat het traktatie en lunch beleid op school is.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11503

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 19 Mei 2022 06:33

Re: Voedingsbeleid basisschool

Maple schreef:Leuke accounts op insta om hierin te volgen vind ik trouwens @voedingsweetjes (vooral als eyeopener vwb de zin en onzin van de nutriscore), en @dietistzonderdieet.


Och och och die nutriscore. Ik lach me helemaal kapot om dat ding. Ik at laatst een diepvriespizza met een A-score. Heb hier smakelijk om gelachen. Het zet je vooral heel erg op het verkeerde been.
2015 💙
<<

Danny

Kletskop

Berichten: 634

Geregistreerd: 07 Mei 2021 07:54

Bericht 19 Mei 2022 06:42

Re: Voedingsbeleid basisschool

Wel goed dat er op scholen op wordt gelet,maar je kunt er ook in doorslaan.
In de middeleeuwen,toen ik op school zat,was t toppunt van gezond een flesje melk met zilverkleurige dop.
Die dop moest mee terug met de lege flesjes.
Ik geloof dat daar nog iets mee gedaan werd.
En verder werd nergens naar gekeken.
Maar mag een school wel eisen dat je bepaald eten meegeeft?
<<

Anoniem327

Bericht 19 Mei 2022 07:41

Re: Voedingsbeleid basisschool

Ja een school kan zeker eisen stellen op dit punt. Er zijn scholen waar anders iedereen standaard met alleen een zak chips aankomt, of flesjes cola elke dag met een pak koekjes.

Ik vind het goed dat scholen een duidelijk beleid hebben, maar wat gezond is voor de lunch mag wat mij betreft worden uitgebreid. Het idee dat alleen bruine boterhammen goed zijn is al zolang achterhaald.
<<

Danny

Kletskop

Berichten: 634

Geregistreerd: 07 Mei 2021 07:54

Bericht 19 Mei 2022 07:49

Re: Voedingsbeleid basisschool

Dat ben ik helemaal met je eens...het lijkt me voor een kind ook leuker om eens wat anders mee te krijgen.
Maar Sadie..is dat ook bespreekbaar op de school van je kinderen of zijn ze daar vrij star in.
Echt..wat is er mis met een prima uitgevoerde wrap...
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers