Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Ratrace

Ervaar jij je leven als een ratrace?

Ja
4
13%
Nee
15
50%
Soms
11
37%
 
Aantal stemmen : 30
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1843

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 13 Mei 2022 10:59

Re: Ratrace

Ik zie de ratrace ook als keeping up with the joneses. Uiteindelijk is dat de onderliggende reden van druk zijn, werk, geld, macht.
Je wilt niet geld om t geld hebben.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43735

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 13 Mei 2022 11:01

Re: Ratrace

Ja dat is wel zo idd.

Wel jammer dat jij die druk zo voelt Max. Ondanks dat je toch best je eigen plan trekt. Is er iets wat je helemaal anders zou doen als je zou kunnen?
Let's discover the world together.
<<

Anoniem327

Bericht 13 Mei 2022 11:04

Re: Ratrace

Max schreef:DT ben t zeer met jou eens. Mensen reageren altijd vanuit hun eigen perspectief. Wat zij zouden doen, hoe zij zich zouden voelen.
Uiteindelijk gaat t iedereen altijd vooral om zichzelf. Het gaat er niet per se om wat jij doet, maar ze willen graag voor zichzelf goed praten waarom zij dat niet doen. En dat doen ze dan dus hardop tegen jou, zodat aan t einde van t gesprek zij zich beter voelen over hun keuzes.

Dit denk ik ook. Net zoals wanneer je vegan gaat eten. Je wil niet weten wat voor opmerkingen je dan allemaal krijgt. Ik denk dat het mensen confronteert met iets wat ze zelf misschien ook wel zouden willen, of waarvan ze weten dat het beter zou zijn, maar waarvan ze zichzelf hebben overtuigd dat zij een andere keuze maken. Doordat daar een discrepantie zit (eigenlijk zouden ze het ook willen, of weten ze dat het beter is, maar toch doen ze het niet), proberen ze zichzelf ervan te overtuigen dat hun keuze prima is. Ze gaan voorbij aan wat de opmerkingen betekenen voor de persoon die voor hun neus staat. Ze hebben een gesprek met zichzelf.
<<

Anoniem327

Bericht 13 Mei 2022 11:16

Re: Ratrace

Sadie schreef: Ze hebben een gesprek met zichzelf.


Een waarheid als een koe. Gesprekken tussen mensen gaan eigenlijk niet eens zozeer om de specifieke inhoud, maar om het aftasten en vaststellen van normen, verschillen en overeenkomsten. Ben jij zoals ik, zijn we verschillen, wijk ik af, hoe voel ik mij daarbij, et cetera. Dat geldt voor de 'rat race' (hoe dat hier wordt bedoeld vat ik nog niet) maar ook voor vrijwel alle andere onderwerpen. Waarom vinden mensen het leuk om allerlei informatie over zichzelf te delen op een forum? Omdat de reacties die je krijgt en de vergelijking die je tussen jezelf en anderen kunt maken je iets vertelt over wie je bent in relatie tot anderen.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1843

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 13 Mei 2022 11:26

Re: Ratrace

Marin schreef:Ja dat is wel zo idd.

Wel jammer dat jij die druk zo voelt Max. Ondanks dat je toch best je eigen plan trekt. Is er iets wat je helemaal anders zou doen als je zou kunnen?

Ik ben me er al best een aantal jaar bewust van en er ook bewust mee bezig om er los van te raken. Zo besteed ik m'n geld op een andere manier dan de gemiddelde medemens. Heb ik met sommige vrienden gebroken (of dood laten bloeden). Ik ben uit loondienst gegaan etc.

Het enige waar ik nog teveel van doe is me over te laten halen om toch een aantal afspraken in te plannen. Dat zou ik liever helemaal niet meer willen, maar is ergens ook onmogelijk in de maatschappij (mensen moeten oppas regelen, afstemmen met partner etc). Daar ben ik nog m'n balans aan t zoeken.
Ik wil meer in het nu leven en daar hoort dus ook bij op de dag zelf bepalen/voelen waar je behoefte aan hebt. Niet omdat ik alleen maar spontane spannende activiteiten wil doen, maar omdat ik wil leven in t moment en ook wil zien wat daar ontstaat. Dat ontstaat niet als je een geplande agenda hebt. Als iets al is uitgestippeld ontstaan er verwachtingen en dan ervaar je het moment ook anders. Het kan dan onder de verwachting liggen (teleurstelling), op de verwachting liggen (ach dat was wel leuk), boven verwachting zijn (fantastisch). Als je geen verwachting heeft iets (bijv een ontmoeting) een veel grotere kans om het fantastisch gevoel achter te laten.

Ik hoop dat t een beetje duidelijk is haha, vind t moeilijk om uit te leggen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43735

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 13 Mei 2022 11:37

Re: Ratrace

Ja ik snap je hoor en vind het heel interessant om te lezen. Een deel van mij wil dit ook en een deel van mij wil juist heel erg volgens de norm leven. Dat is altijd een conflict in mij.
Ik kan me voorstellen dat het in deze maatschappij waarin veel mensen van deze leeftijd vrijwel allemaal in een zelfde levensfase zitten het godsonmogelijk is om puur spontaan te leven. Ja, jij zelf wel, maar anderen niet. Dus je zult idd moeten conformeren.
Ik heb twee oude vriendinnen die echt 'los' zijn gebroken hiervan maar die wonen idd in het buitenland.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem327

Bericht 13 Mei 2022 11:37

Re: Ratrace

Ik vind dat je het heel duideljk omschrijft! En ik begrijp ook dat het schuurt. Leven in het moment is heel waardevol, maar je bent ook onderdeel van een groter geheel, en die afstemming met anderen kan dan lastig zijn.

Ondanks dat ik er minder bewust en in veel kleinere stapjes mee bezig ben merk ik dit ook. Ik wil bv geen afspraken meer plannen weken vooruit, omdat ik er niet van hou dat de komende 4-5 weekenden vol zitten. Dat klinkt eenvoudig maar in de praktijk betekent dat dat ik veel 'nee' moet zeggen tegen mensen. Lukt het komend weekend, of het weekend erop? Zo niet, dan spreek ik liever niet af en kijken we tzt wel. Maar dat vindt niet iedereen leuk om te horen. En voor/met sommige mensen betekent het in feite dat ik niet mee met ze kan afspreken, omdat het veel afstemming vraagt. Dus daar maak ik dan weer een uitzondering voor en zo blijf je bezig :smile:
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1843

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 13 Mei 2022 11:43

Re: Ratrace

Ik heb veel niet-Nederlandse vrienden die hier in de stad wonen, ongeveer 75% van mijn vriendschappen. Dat is zo gegroeid. Zij leven allemaal enorm buiten de norm. Dat maakt t ook makkelijker voor mij. M'n vriend heeft nooit binnen de norm geleefd en snapt de struggle die ik heb ook niet zo goed. Moet wel zeggen dat het steeds makkelijker wordt, iedereen weet nu dat ik er zo insta dus je krijgt steeds minder opmerkingen. Behalve dan van "nieuwe" mensen, maar daar heb ik nooit moeite mee.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1843

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 13 Mei 2022 11:50

Re: Ratrace

Holden schreef:Ik vind dat je het heel duideljk omschrijft! En ik begrijp ook dat het schuurt. Leven in het moment is heel waardevol, maar je bent ook onderdeel van een groter geheel, en die afstemming met anderen kan dan lastig zijn.

Ondanks dat ik er minder bewust en in veel kleinere stapjes mee bezig ben merk ik dit ook. Ik wil bv geen afspraken meer plannen weken vooruit, omdat ik er niet van hou dat de komende 4-5 weekenden vol zitten. Dat klinkt eenvoudig maar in de praktijk betekent dat dat ik veel 'nee' moet zeggen tegen mensen. Lukt het komend weekend, of het weekend erop? Zo niet, dan spreek ik liever niet af en kijken we tzt wel. Maar dat vindt niet iedereen leuk om te horen. En voor/met sommige mensen betekent het in feite dat ik niet mee met ze kan afspreken, omdat het veel afstemming vraagt. Dus daar maak ik dan weer een uitzondering voor en zo blijf je bezig :smile:

Ja dat is precies waar ik de balans in probeer te vinden. Bijv een vriendin met klein kindje waarvan haar man is overleden, daar plan ik wel wekenlang mee vooruit. Maar een vriendin die hier gewoon in de stad woont, die belt maar gewoon als ze zin heeft.

Kleine stapjes is de beste manier, heb t zelf zo ook gedaan maar ben al aantal jaar terug ermee begonnen. Ik ben dat stadium dat mensen het niet leuk vinden om te horen inmiddels voorbij. Maar mensen blijven het dus wel gewoon proberen, dus blijf nog steeds heel veel nee zeggen.
<<

Anoniem327

Bericht 13 Mei 2022 11:55

Re: Ratrace

Voor sommige mensen maak ik een uitzondering, zoals voor familie die verder weg woont. Daarmee is het toch vaak nodig om van tevoren af te spreken, maar met andere vrienden en familie hou ik het liever spontaan.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1843

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 13 Mei 2022 11:57

Re: Ratrace

Totaal offtopic, maar mijn vriend z'n eerste auto was een Commodore Holden uit 1980 die we Commodore Holden Caufield noemden. Met zo'n bontje om t stuur. Moet daar altijd aan denken als ik je voorbij zie komen op t forum.

Afbeelding
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1843

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 13 Mei 2022 12:02

Re: Ratrace

Sadie schreef:Voor sommige mensen maak ik een uitzondering, zoals voor familie die verder weg woont. Daarmee is het toch vaak nodig om van tevoren af te spreken, maar met andere vrienden en familie hou ik het liever spontaan.


En geen enkele van jouw familie, vrienden of collega's wilt ooit iets inplannen? Die doen al hun activiteiten spontaan?
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6200

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 13 Mei 2022 12:06

Re: Ratrace

Bij mij doen veel vrienden en familie het meeste wel spontaan Max. Sauna, lunchen, thee drinken, wijn.. dat gebeurt hier vrijwel allemaal last minute. Zo zie ik m'n zusje, ouders, en bepaalde vriendinnen bijna elk weekend en vrijwel nooit van te voren afgesproken. Zowel alleen als met kinderen.
Heb soms ook wel 'misschien' afspraken. Zo hebben een vriendin en ik uitgesproken elkaar dit weekend voor mijn vakantie nog even te zien. Maar als dat toch niet uitkomt omdat er spontaan iets anders tussenkomt is dat ook prima.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 13 Mei 2022 12:09

Re: Ratrace

Ik denk dat wel durf te stellen dat ik niet echt mainstream ben haha. Toen ik op mijn 18e in een gevaarlijke township ging wonen (22 jaar geleden, wowsers), ging het kleine Friese dorp nog net geen interventie organiseren. Toen was het nog collect bellen (mijn arme vader: ‘sorry, ik moet nu ophangen want de gangs zijn weer aan het schieten, doei!’). En 1 keer per week in een internetcafé e-mails versturen. Woon nu dus 19 jaar buiten Nederland. Heb erg vaak m’n boeltje ingepakt en weer verhuisd. Niet uit onrust; ik ben een heel erg georganiseerd impulsief mens. Ik heb een idee en dat gaat dan meestal ook door (of even voor de duidelijkheid: ja, daar heeft man natuurlijk ook een mening over). Maar ik doe wel dingen die zo ‘horen’: ik heb mijn studies afgerond en ik heb altijd keihard gewerkt. Qua opvoeding van mijn kinderen doe ik ook niet mee met de massa, ik heb een heel duidelijke mening over opvoeding en we volgen onze eigen weg erin. Gelukkig is onze omgeving ons wel gewend, ik heb nog nooit scheve blikken gehad over onze manier van leven of opvoeden. Alhoewel mijn vader wel af en toe diep zucht. We zijn ook lekker weekend wezen kamperen op onze bruiloft, geen traditionele dingen voor ons, dat past niet bij ons.
Ik ben met Max eens dat ook ik vind dat Nederland echt een plancultuur is, daar kan ik ook niks mee. Don’t get me wrong, ik ben een enorme planner, ik ben er ook verdomd goed in. Daardoor ervaar ik eigenlijk geen stress. Het moet ook wel met 3 banen, 2 kinderen en vrienden en familie in verschillende tijdzones. Ik hou wel van dat weeklijstje hier omdat ik graag overzicht heb. Maar ik ben ook extreem spontaan, ik verander zo een zwemles naar een ochtend strand met vrienden (dat gebeurde maandag). Dat hoef ik in Nederland niet te proberen. Als ik daar eens ben is er niet iemand beschikbaar voor spontaan etentje of bioscoopje ofzo. Ook op het werk ben ik heel erg flexibel, denk dat ik daarom ook gewaardeerde leerkracht ben want ik hou van spontaan dingen omgooien, zelfs al heb ik de hele les, vanzelfsprekend, voorbereid. Ik kan ook heel goed tegen verrassingen, wel handig met een man als de mijne.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1843

Geregistreerd: 01 Mei 2022 11:03

Bericht 13 Mei 2022 12:18

Re: Ratrace

Joey schreef:Bij mij doen veel vrienden en familie het meeste wel spontaan Max. Sauna, lunchen, thee drinken, wijn.. dat gebeurt hier vrijwel allemaal last minute. Zo zie ik m'n zusje, ouders, en bepaalde vriendinnen bijna elk weekend en vrijwel nooit van te voren afgesproken. Zowel alleen als met kinderen.
Heb soms ook wel 'misschien' afspraken. Zo hebben een vriendin en ik uitgesproken elkaar dit weekend voor mijn vakantie nog even te zien. Maar als dat toch niet uitkomt omdat er spontaan iets anders tussenkomt is dat ook prima.

Oh wat heerlijk Joey. Hier moet je voor de sauna een reservering maken dagen/weken van tevoren, net als bij bijna alle restaurants voor lunch en diner.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43735

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 13 Mei 2022 12:26

Re: Ratrace

Marsy31 schreef:Als ik daar eens ben is er niet iemand beschikbaar voor spontaan etentje of bioscoopje ofzo. .



Wij hebben redelijk spontaan afgesproken toen! Oké geen uur van te voren maar toch.
Let's discover the world together.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 13 Mei 2022 12:27

Re: Ratrace

Ja dat is wel zo! Maar dat is dus niet de norm haha. Maar daarmee zie je wel hoe ik het graag heb. Vind nog steeds tof dat je helemaal kwam rijden toen. Volgende keer andersom.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43735

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 13 Mei 2022 12:33

Re: Ratrace

Haha fair enough j ik was wel redelijk in de buurt toen. Maar ik houd er ook van om dit soort dingen te doen.

Wij merken het verschil bij vrienden heel erg goed. We hebben twee bevriende stellen hier wonen en met de ene blijf je spontaan hangen, wordt er wat eten besteld of nemen we de kinderen mee naar een restaurantje oid. We zien wel. En met het andere stel is 't altijd moeilijk, tot 5 uur borrelen kan, maar dan heb ik nog een hartige taart in elkaar geflanst en moeten ze toch echt weg want daarna moet hun kind om stipt 6 uur op bed. Ik weet dat het ene kind het andere niet is en probeer ook niet te oordelen over het feit dat ze zich zo vasthouden aan die tijden, maar ik vind het wel enorm jammer dat het de spontaniteit weg haalt van eens oh het is gezellig, laten we blijven hangen.
Let's discover the world together.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6200

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 13 Mei 2022 12:39

Re: Ratrace

Max schreef:
Joey schreef:Bij mij doen veel vrienden en familie het meeste wel spontaan Max. Sauna, lunchen, thee drinken, wijn.. dat gebeurt hier vrijwel allemaal last minute. Zo zie ik m'n zusje, ouders, en bepaalde vriendinnen bijna elk weekend en vrijwel nooit van te voren afgesproken. Zowel alleen als met kinderen.
Heb soms ook wel 'misschien' afspraken. Zo hebben een vriendin en ik uitgesproken elkaar dit weekend voor mijn vakantie nog even te zien. Maar als dat toch niet uitkomt omdat er spontaan iets anders tussenkomt is dat ook prima.

Oh wat heerlijk Joey. Hier moet je voor de sauna een reservering maken dagen/weken van tevoren, net als bij bijna alle restaurants voor lunch en diner.

Dat valt hier wel mee! Laatst bij de sauna vroegen ze wel of we voortaan toch even konden bellen eerst. Bij restaurants merk ik het wel, maar vooral als je graag ergens per se wil eten. Als je het je niet uitmaakt, kun je altijd wel ergens terecht.
Na corona is dit overigens. Voorheen was het sowieso nooit een probleem.
<<

Anoniem327

Bericht 13 Mei 2022 12:39

Re: Ratrace

Max schreef:
Sadie schreef:Voor sommige mensen maak ik een uitzondering, zoals voor familie die verder weg woont. Daarmee is het toch vaak nodig om van tevoren af te spreken, maar met andere vrienden en familie hou ik het liever spontaan.


En geen enkele van jouw familie, vrienden of collega's wilt ooit iets inplannen? Die doen al hun activiteiten spontaan?

Niet echt nee. Wel iets van tevoren (paar dagen tot een week), maar niet ver van tevoren.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 13 Mei 2022 12:40

Re: Ratrace

Oh daar snij je heel interessant punt aan Marin. Hoef niet te herhalen wat voor hel we hadden met zoon maar toen dat goed ging durfde ik niet van zijn routine af te stappen want we kregen eindelijk allemaal slaap. Daar werd ik zó ongelukkig van! De hele tijd plannen. En toen kreeg ik zwangerschapsdiabetes met de tweede en daar kon ik ook echt niet mee omgaan, steeds het eten plannen, op de klok kijken. Ik ben blij dat deze baby lekker flexibel is, dat past toch veel beter bij ons (zoon is nu ook heel flexibel).
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem327

Bericht 13 Mei 2022 12:43

Re: Ratrace

@Marsy: waarom zou dat in Nederland niet kunnen? Ik ga heel vaak spontaan naar het strand.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43735

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 13 Mei 2022 12:45

Re: Ratrace

Ja precies, daarom snap ik ook dat je in sommige gevallen wel moet vasthouden aan zo'n strak schema. In het geval van deze vrienden is dat ook ontstaan in het eerste levensjaar van hun kind en durven ze het nu maar lastig los te laten. Heb ik ook wel begrip voor (al denk ik dat het voor hen heel gezond zou zijn dat wat los te gaan laten intussen). Maar ik merk heel eerlijk wel dat als we zin hebben om iets te doen, we eerder de vrienden vragen die toch sneller ja zeggen.

Vind het zo fijn voor jullie dat jullie M ook zo'n relaxte baby is.
Let's discover the world together.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 13 Mei 2022 12:53

Re: Ratrace

Sadie schreef:@Marsy: waarom zou dat in Nederland niet kunnen? Ik ga heel vaak spontaan naar het strand.


Ja, dat herhaal je steeds. Ik woon in het land van de no worries. Geloof me als ik zeg dat er een groot verschil bestaat in de culturen met name op dit front. Jouw referentiekader is de mijne niet hè. Dus we hebben verschillende meningen, maar je vroeg naar de meningen en ervaringen van anderen, niet of die van jou overeen zou komen met een ander (want dat is toch nooit zo. Ik heb je serieus nog niet 1 keer met iemand eens horen zijn).
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem327

Bericht 13 Mei 2022 12:57

Re: Ratrace

Marsy31 schreef:
Sadie schreef:@Marsy: waarom zou dat in Nederland niet kunnen? Ik ga heel vaak spontaan naar het strand.


Ja, dat herhaal je steeds. Ik woon in het land van de no worries. Geloof me als ik zeg dat er een groot verschil bestaat in de culturen met name op dit front. Jouw referentiekader is de mijne niet hè. Dus we hebben verschillende meningen, maar je vroeg naar de meningen en ervaringen van anderen, niet of die van jou overeen zou komen met een ander (want dat is toch nooit zo. Ik heb je serieus nog niet 1 keer met iemand eens horen zijn).

Ik heb overal en nergens gewoond en herken zeker het verschil in mentaliteit. Toch heb ik ook geleerd om mijn eigen plan te trekken, waar ik ook ben op de wereld.

Dat jij zegt dat het niet kan in Nederland, dat klopt niet. Je kunt het zelf creëeren en dan kan het in Nederland ook.
VorigeVolgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers