Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Weer (fulltime) terug naar school

<<

Banana

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 489

Geregistreerd: 05 Jul 2021 18:23

Bericht 01 Mei 2022 19:34

Weer (fulltime) terug naar school

Wie heeft de keuze gemaakt om weer fulltime terug naar school te gaan? Wat motiveert/motiveerde je om je te laten omscholen? Welke studie heb je gedaan, of doe je? Hoe was het om weer terug in de schoolbanken te zitten? Hoe was het om je salaris op te geven? Hoe was het om tussen de jonge studenten te zitten? Was het het waard?
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 484

Geregistreerd: 12 Dec 2020 12:31

Bericht 01 Mei 2022 20:11

Re: Weer (fulltime) terug naar school

Ik studeer fulltime vanuit huis, ik zit dus niet weer in de schoolbanken en niet tussen de jonge studenten. Dat zou ik ook niet graag weer doen. Op mijn 23ste had ik wat werkcolleges met 17 jarigen en dat vond ik wel vervelend want zij waren er een stuk minder serieus mee bezig en toen ik zwanger was was het contrast helemaal groot :P .
Wellicht ga ik nog wel weer terug naar de universiteit (ik denk dat ik eeuwig blijf studeren, ook tijdens het thuis blijven met de kinderen ben ik altijd kennis op blijven doen) maar dan in deeltijd.
Ik studeer nu voor Full stack Developer, ik vond het geen probleem om mijn salaris op te geven. Ik had het ook 50/50 kunnen doen als ik wat inkomen wilde behouden en dan wat langer over de studie doen maar ik ben meer het type van alles of niks en ga nu dus vol voor de studie (duurt ook niet zo lang) zodat ik straks weer volop voor werk kan gaan.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 01 Mei 2022 20:43

Re: Weer (fulltime) terug naar school

Ik heb een master en PhD gedaan en vorig jaar, na 5 jaar fulltime, afgestudeerd.
Tja, het was pittig. Ik werkte parttime, had net een baby (zoals jij) en bleek huilbaby. En toch zou ik het weer zo doen. Hopelijk geeft het me over paar jaar financiële zekerheid omdat man volledig kan stoppen met werken en kan focussen op zijn schrijven.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 01 Mei 2022 20:55

Re: Weer (fulltime) terug naar school

Het lijkt mij heerlijk om weer fulltime te kunnen studeren. Al je aandacht naar nieuwe kennis vergaren. Ik zou het zo doen als ik daar de financiële middelen voor heb.
Mijn motivatie zou zijn om heel recent geschoold te zijn bij het zoeken naar werk, het vernieuwen van kennis en gewoon omdat ik houd van studeren.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 484

Geregistreerd: 12 Dec 2020 12:31

Bericht 01 Mei 2022 21:07

Re: Weer (fulltime) terug naar school

Wat zou je zelf graag willen doen Banana?
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 484

Geregistreerd: 12 Dec 2020 12:31

Bericht 01 Mei 2022 21:14

Re: Weer (fulltime) terug naar school

Olive, zou je nu iets heel anders willen doen als wat je voorheen hebt gedaan?
Als je er momenteel de financiele middelen niet voor hebt, is het levenlangleren krediet dan geen optie voor je?
Ik weet niet welke richting je op zou willen en of daar veel werk in is maar wanneer je nu kan rondkomen van 1 inkomen (je bent nu fulltime thuis toch?) zou je denken dat je met een tweede inkomen er straks weer bij niet heel veel moeite zou moeten hebben om dat krediet weer terug te betalen maar het biedt je wellicht wel meer mogelijkheden en geeft je misschien wat meer stevigheid in je schoenen bij je zoektocht naar een baan?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 01 Mei 2022 21:32

Re: Weer (fulltime) terug naar school

Olíve schreef:Het lijkt mij heerlijk om weer fulltime te kunnen studeren. Al je aandacht naar nieuwe kennis vergaren. Ik zou het zo doen als ik daar de financiële middelen voor heb.
Mijn motivatie zou zijn om heel recent geschoold te zijn bij het zoeken naar werk, het vernieuwen van kennis en gewoon omdat ik houd van studeren.


Oh dit snap ik heel goed! Ik kan heel goed studeren en zou het altijd wel willen doen. Maar dat is niet zo realistisch.
Zou er een daadwerkelijke studie zijn die je zou willen doen?
Let's discover the world together.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 01 Mei 2022 21:41

Re: Weer (fulltime) terug naar school

Ik zal jullie samen antwoorden Peinture en Marin.
Nee, ik zou niet iets anders gaan studeren dan ik nu heb gedaan (maatschappelijk werk en dienstverleing) ik zou alleen de kennis weer meer up to date willen hebben en daardoor de studie nog eens willen doen met meer focus. De studie is inhoudelijk ook wel veranderd aangezien het nu Social work heet. Maar het is totaal geen realistische wens en ik zou ook nooit gebruik maken van zo'n krediet omdat ik nog een studieschuld terug aan het betalen ben 😃.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 01 Mei 2022 21:45

Re: Weer (fulltime) terug naar school

Ah ja ik snap je! Weet je wat ik wel eens doe om m'n interesse te voeden en mezelf beetje up to date houden? Gewoon andermans papers / theses lezen. Ik heb geen JSTOR toegang meer maar via Google is ook best wat te vinden. En podcasts luisteren! Daar is echt veel meer over diverse onderwerpen te vinden dan je denkt.
En ik zit zelfs te denken om te kijken of ik naar een congres (er wordt een specifiek congres gehouden in ons land dit jaar) te gaan gewoon uit eigen interesse (en wellicht tzt voor werk).
Let's discover the world together.
<<

Banana

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 489

Geregistreerd: 05 Jul 2021 18:23

Bericht 01 Mei 2022 23:11

Re: Weer (fulltime) terug naar school

Ah leuk, reacties! Bedankt! :-)

Signature, dat snap ik helemaal! Super fijn dat je vanuit huis kan studeren! Het lijkt mij ook vreemd, maar het is behoorlijk lastig om een plaats te bemachtigen dus ik ga er wel vanuit dat het om serieuze studenten gaat. Het gaat overigens om Ta.ndheel.kunde, dat is dus 6 jaar full time weer studeren. Ik heb me via thuisstudie voorbereid op de examens bio/sk/na om de benodigde deel certificaten te halen. Wat leuk dat jij ook zo'n eeuwige student bent :D Hoe lang is de studie voor full stack developer, en wat deed je voorheen? Goed bezig, in ieder geval!

Marsy, wat moet dat fijn voelen, super zeg, gefeliciteerd! Top dat het allemaal gelukt is, ondanks dat het enorm pittig klinkt. En helemaal fijn om te lezen dat je er geen spijt van hebt ;-)

Olive, wat bijzonder dat je juist zin zou hebben om vrijwel dezelfde studie nog een keer te doen! Een droom dus, maar misschien ooit de kans om een verdere uitbreiding op de lesstof te doen, een master of zo? Of een gerelateerde opleiding? Snap dat je niet zit te wachten op het levenslang leren krediet als je nog bezig bent met de vorige studieschuld ;-)

Marin, zou leuk zijn als je via een nieuwe baan de kans krijgt om te gaan! Ik duim :-)
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 484

Geregistreerd: 12 Dec 2020 12:31

Bericht 01 Mei 2022 23:35

Re: Weer (fulltime) terug naar school

Oh 6 jaar is wel heftig zeg, hopelijk wordt je toegelaten! Wil je tandarts worden?
Voor de opleiding staat ongeveer een jaar wanneer je het parttime doet. Ik probeer het in 5-6 maanden afronden door het fulltime te doen. Weet nog niet of dat helemaal haalbaar is ivm 6 weken zomervakantie. Maar een maandje langer is ook prima. Ik heb de kappersopleiding gedaan, Sociaal Dienstverlener en daarna 2 jaar Pedagogiek tot ik werd ingeloot voor Criminologie.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 02 Mei 2022 08:04

Re: Weer (fulltime) terug naar school

Marin schreef:Ah ja ik snap je! Weet je wat ik wel eens doe om m'n interesse te voeden en mezelf beetje up to date houden? Gewoon andermans papers / theses lezen. Ik heb geen JSTOR toegang meer maar via Google is ook best wat te vinden. En podcasts luisteren! Daar is echt veel meer over diverse onderwerpen te vinden dan je denkt.
En ik zit zelfs te denken om te kijken of ik naar een congres (er wordt een specifiek congres gehouden in ons land dit jaar) te gaan gewoon uit eigen interesse (en wellicht tzt voor werk).


Oh wat een goeie! Ik ga eens op zoek naar podcasts! En ik kan natuurlijk ook gewoon studieboeken gaan lezen😅
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 02 Mei 2022 08:10

Re: Weer (fulltime) terug naar school

Wow Banana, een 6-jarige studie! Dat is inderdaad wel een hele stap! Ik zou dat dus doen. Als je het fincieel kunt, het redt qua opvang, je de motivatie voelt, dan staat niks je in de weg toch? 6 jaar is lang en tegelijkertijd ook zo om! En dan ben je dus tandarts?

Ik begin tandarts een heel mooi beroep te vinden omdat naar de tandarts gaan voor heel veel mensen iets is dat angst oproept, schaamte misschien omdat ze niet goed poetsen, en als je van zo'n bezoek dan een veilige ervaring kunt maken is dat zó waardevol!
Dat merk ik heel erg bij de praktijk waar ik heen ga. Ze zijn allemaal zó vriendelijk en geruststellend, dat is echt een belangrijk onderdeel geworden van de opleiding blijkbaar.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 484

Geregistreerd: 12 Dec 2020 12:31

Bericht 02 Mei 2022 08:12

Re: Weer (fulltime) terug naar school

Ik heb ook altijd studieboeken gelezen Olive. Via kobo, nextstory en andere boeken apps is ook altijd wel aardig wat te vinden. En de bibliotheek. Snap wel dat je niet nogmaals wil investeren in dezelfde studie!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 02 Mei 2022 08:14

Re: Weer (fulltime) terug naar school

Ik herken het zelfde willen doen trouwens wel in de zin van dat ik nu op volwassen leeftijd best eens weer wiskunde en Na/Sk zou willen doen van de middelbare school. Ik denk dat ik het nu misschien eindelijk een beetje zou begrijpen. 😅
Let's discover the world together.
<<

Banana

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 489

Geregistreerd: 05 Jul 2021 18:23

Bericht 02 Mei 2022 08:47

Re: Weer (fulltime) terug naar school

Ja, 6 jaar is lang en een echte commitment, maar daarna moet ik alsnog zo'n 25 jaar werken. En ik denk dat ik daar als tandarts voldoende uitdaging en mogelijkheden in vind, dus het lijkt me de moeite waard :-) Hopelijk word ik toegelaten inderdaad, ik doe in ieder geval mijn best.

Signature, wat een breed spectrum aan opleidingen, super leuk! En heb je ook in de Criminologie gewerkt, of zit je daar nog steeds in en bouw je verder aan je kennis dmv deze opleiding? Weet niet of dat iets met elkaar te maken heeft? Succes met je opleiding in ieder geval!

Olive, leuk dat jij dat ook zou zien zitten! Ik denk dat we in de minderheid zijn, haha. En inderdaad, ik zie er ook geen probleem in, als ik er eenmaal zit kom ik vast in de flow en is het gewoon wat het is. Het binnenkomen is nog even spannend, je krijgt namelijk maar 1 kans. En ja, uiteindelijk ben je dan tandarts. Ik vind het ook een mooi beroep, en ga sinds ik op mijn 18e van praktijk gewisseld ben ook graag naar de tandarts. :-) Fijn dat jij dat ook hebt!

Marin, jij hebt die vakken dus gedaan op de middelbare school? Hoe was dat voor jou? Ik heb ze nu via zelfstudie gedaan, en biologie natuurlijk, in augustus zal ik erachter komen hoe goed dat is gelukt haha. Volgende week eerste examen, spannend!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 02 Mei 2022 08:48

Re: Weer (fulltime) terug naar school

Nou zo snel mogelijk laten vallen haha. Ik had meer de talen kant haha. Maar ik denk dus juist dat ik het nu als volwassene beter zou begrijpen.
Ik snapte het destijds gewoon echt nog niet.
Laatst gewijzigd door Marin op 02 Mei 2022 08:48, in totaal 1 keer gewijzigd.
Let's discover the world together.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 02 Mei 2022 08:48

Re: Weer (fulltime) terug naar school

Haha ja.. Dat zou mij alsnog niet lukken.
Ik denk dat ik het nu veel serieuzer zou doen dan toen. Maar ach.. Ik ga inderdaad eens boeken lezen. Want in the end denk ik dat mijn wens om weer te studeren vooral gebaseerd is om lekker veilig in een klaslokaal zitten en nog niets hoeven te weten, tegenover moeten presteren en functioneren in het werkveld. Dus ik ga mezelf gewoon weer updaten en dan komt het wel goed.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9778

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 02 Mei 2022 09:03

Re: Weer (fulltime) terug naar school

Ik zou wel willen. Heb er alleen de financiële mogelijkheid niet voor. Wel wil ik nu gaan kijken om in deeltijd wat cursussen erbij te gaan doen. Puur om nieuwe kennis op te doen. Voor het papiertje zelf hoef ik het niet te doen, want ben al hoogopgeleid.
<<

Banana

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 489

Geregistreerd: 05 Jul 2021 18:23

Bericht 02 Mei 2022 09:09

Re: Weer (fulltime) terug naar school

Marin schreef:Nou zo snel mogelijk laten vallen haha. Ik had meer de talen kant haha. Maar ik denk dus juist dat ik het nu als volwassene beter zou begrijpen.
Ik snapte het destijds gewoon echt nog niet.


Haha ik ook! Kwam niet eens in me op om een N&G profiel te kiezen, ik peinsde er niet over :face: . Ik had een verschrikkelijke natuurkunde leraar en moest mijn best doen voor de beta vakken, terwijl ik bij talen bv. niet kan uitleggen waarom iets juist is, dat weet ik gewoon. Mijn broer heeft dat precies tegenovergesteld; wiskunde gaan studeren, en zo snel mogelijk Frans laten vallen, dat was een drama.
Nu blijkt dus dat met de juiste inzet het absoluut mogelijk is om iets te leren, ook al heb je er minder natuurlijke aanleg voor. Ik vind scheikunde en natuurkunde niet makkelijk. Maar ik kan wel met vertrouwen mijn examens ingaan nu, ook al zal het geen 10 worden. Biologie is overigens mijn favoriete vak nu, daar ben ik echt graag mee bezig!
Maar wanneer ik een goed punt haal op mijn test examens, nadat ik me er goed op geconcentreerd heb... Of wanneer ik een uitgebreide scheikunde calculatie helemaal goed heb... Man, wat een goed gevoel...! Ik heb bijna zin in mijn examens nu, let's get this show on the road :D
<<

Banana

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 489

Geregistreerd: 05 Jul 2021 18:23

Bericht 02 Mei 2022 09:10

Re: Weer (fulltime) terug naar school

Olive, goed bezig, en het komt vast helemaal goed met jou in het werkveld - met of zonder updaten - daar vind je je weg wel in. Beetje vertrouwen in jezelf hebben :-) Wanneer wil je weer gaan werken, trouwens?

Tabbie, wat zou je leuk vinden om te doen?
<<

Anoniem327

Bericht 02 Mei 2022 09:19

Re: Weer (fulltime) terug naar school

Olíve schreef:Haha ja.. Dat zou mij alsnog niet lukken.
Ik denk dat ik het nu veel serieuzer zou doen dan toen. Maar ach.. Ik ga inderdaad eens boeken lezen. Want in the end denk ik dat mijn wens om weer te studeren vooral gebaseerd is om lekker veilig in een klaslokaal zitten en nog niets hoeven te weten, tegenover moeten presteren en functioneren in het werkveld. Dus ik ga mezelf gewoon weer updaten en dan komt het wel goed.

Je zal toch tentamens moeten maken (en halen) en stages moeten lopen waar je een beoordeling krijgt. Ik vind werken over het algemeen relaxter dan studeren, omdat iedereen ervan uitgaat dat je het kunt en je niet elke keer wordt beoordeeld en je jezelf niet meer zo hoeft te bewijzen.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9778

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 02 Mei 2022 09:26

Re: Weer (fulltime) terug naar school

Goh wat ik leuk zou vinden.. ik wil misschien nog mijn MBA halen of juist iets totaal anders, zoals chemie ofzo. Ik werk nu op een hbo en merk dat ik al die opleidingen weer zo leuk vind.Zo zou ik ook wel meer willen weten over het rechtsysteem, al denk ik nu vooral aan pedagogiek (komt vanuit mijn moederschap nu). En psychologie vind ik ook interessant.
En geneeskunde trekt mij nog steeds. Maar ik zou nu eerst mijn lesbevoegdheid willen halen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 02 Mei 2022 09:52

Re: Weer (fulltime) terug naar school

Banana schreef:
Marin schreef:Nou zo snel mogelijk laten vallen haha. Ik had meer de talen kant haha. Maar ik denk dus juist dat ik het nu als volwassene beter zou begrijpen.
Ik snapte het destijds gewoon echt nog niet.


Haha ik ook! Kwam niet eens in me op om een N&G profiel te kiezen, ik peinsde er niet over :face: . Ik had een verschrikkelijke natuurkunde leraar en moest mijn best doen voor de beta vakken, terwijl ik bij talen bv. niet kan uitleggen waarom iets juist is, dat weet ik gewoon. Mijn broer heeft dat precies tegenovergesteld; wiskunde gaan studeren, en zo snel mogelijk Frans laten vallen, dat was een drama.
Nu blijkt dus dat met de juiste inzet het absoluut mogelijk is om iets te leren, ook al heb je er minder natuurlijke aanleg voor. Ik vind scheikunde en natuurkunde niet makkelijk. Maar ik kan wel met vertrouwen mijn examens ingaan nu, ook al zal het geen 10 worden. Biologie is overigens mijn favoriete vak nu, daar ben ik echt graag mee bezig!
Maar wanneer ik een goed punt haal op mijn test examens, nadat ik me er goed op geconcentreerd heb... Of wanneer ik een uitgebreide scheikunde calculatie helemaal goed heb... Man, wat een goed gevoel...! Ik heb bijna zin in mijn examens nu, let's get this show on the road :D
.


Haha jij bent dus precies het voorbeeld waarom ik het zou willen doen. Maar denk alsnog dat ik het lastig zou vinden hoor en zonder doel gaat dit niet gebeuren. Maar ik kan me je euforie dus precies voorstellen! 👍
Let's discover the world together.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 484

Geregistreerd: 12 Dec 2020 12:31

Bericht 02 Mei 2022 11:49

Re: Weer (fulltime) terug naar school

Banana schreef:Ja, 6 jaar is lang en een echte commitment, maar daarna moet ik alsnog zo'n 25 jaar werken. En ik denk dat ik daar als tandarts voldoende uitdaging en mogelijkheden in vind, dus het lijkt me de moeite waard :-) Hopelijk word ik toegelaten inderdaad, ik doe in ieder geval mijn best.

Signature, wat een breed spectrum aan opleidingen, super leuk! En heb je ook in de Criminologie gewerkt, of zit je daar nog steeds in en bouw je verder aan je kennis dmv deze opleiding? Weet niet of dat iets met elkaar te maken heeft? Succes met je opleiding in ieder geval!


Dank je! Nee, ik doe daar momenteel niks mee, behalve blijven lezen. Maar ik zou met de tijd misschien wel iets met cyber crime willen doen.

6 jaar is inderdaad wel een commitment maar stelt uiteindelijk natuurlijk niet veel voor als je daarna nog 25 jaar met veel plezier kunt werken. Wanneer weet je of je toegelaten wordt? Wil je starten wanneer het nieuwe schooljaar begint? En wil je dat in NL gaan doen of ga je proberen toegelaten te worden waar jullie nu wonen?
Volgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers