Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Financiële onafhankelijkheid

<<

Anoniem336

Bericht 01 Mei 2022 09:40

Financiële onafhankelijkheid

.
Laatst gewijzigd door Anoniem336 op 04 Jan 2023 15:33, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem330

Bericht 01 Mei 2022 09:57

Re: Financiële onafhankelijkheid

Een vorm van FIRE bedoel je dan of niet?

Ja daar zijn wij wel mee bezig. We willen beide niet tot 68+ werken en graag eerder met pensioen. Dit hoeft niet zoals veel FIRE aanhangers al met 40 jaar (en bijbehorende extreem sobere levensstijl), maar het zou erg leuk zijn als we in onze vijftiger jaren ergens kunnen stoppen met werken.

Maar we leven dus niet extreem sober en dat willen we ook absoluut niet. Wel maken we weloverwogen keuzes wat betreft grote uitgaves, investeringen, beleggingen en proberen we behoorlijk te besparen op boodschappen etc.
De hypotheek aflossen in het jaar waren we 40 worden was ons doel, maar dat hebben we opgeschoven naar 45 omdat de extra aflossing wss (uiteraard altijd een risico) meer oplevert als we het beleggen.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:06

Bericht 01 Mei 2022 10:04

Re: Financiële onafhankelijkheid

Ik vind dit heel interessant, maar voor ons op het moment helaas niet haalbaar.
We kunnen elke maand wat sparen, maar hebben dingen in huis die nog moeten gebeuren. Hierdoor nog niet de mogelijkheid om bv met mooie bedragen te gaan beleggen (hoewel ik nu wel met kleine bedragen wil gaan starten, ben er alleen nog niet uit waar).

Mijn zwager is hier wel mee bezig. Die is dus echt van plan om op zijn 40e met pensioen te gaan. Hij is echter vrijgezel en woont erg goedkoop. Zijn lasten zij daardoor flink veel lager dan bij ons bijvoorbeeld, waardoor hij er ook meer mogelijkheden voor heeft.
Lijkt me wel heel fijn als je de mogelijkheid hebt om eerder te stoppen met werken ed!
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Anoniem327

Bericht 01 Mei 2022 10:07

Re: Financiële onafhankelijkheid

Daar ben ik persoonlijk helemaal niet mee bezig. Ik heb wel wat mensen in mijn omgeving die daarmee bezig zijn, eentje ervan is vorig jaar ‘retired before 40’. Wat ik bij deze mensen veel zie is investeren in vastgoed en crypto. Dat zijn nou net zaken waar ik morele bezwaren tegen heb. Dus ik lees graag mee en ben benieuwd naar andere manieren om dit te realiseren.
<<

Anoniem330

Bericht 01 Mei 2022 10:11

Re: Financiële onafhankelijkheid

Arwyn schreef:Ik vind dit heel interessant, maar voor ons op het moment helaas niet haalbaar.
We kunnen elke maand wat sparen, maar hebben dingen in huis die nog moeten gebeuren. Hierdoor nog niet de mogelijkheid om bv met mooie bedragen te gaan beleggen (hoewel ik nu wel met kleine bedragen wil gaan starten, ben er alleen nog niet uit waar).

Brand New Day is daar heel geschikt voor vind ik. Die berekend ook voor je hoe je eindbedrag eruit ziet na je gekozen termijn met een slechte, normale en goede markt als je bijv. 10 euro pm handmatig overmaakt. Je zit trouwens niet aan die €10 vast. Je kan ook gewoon niet overmaken of in 1x €40.000. Wat je wilt.
En de kosten van BND zelf zijn heel laag. Scheelt ook weer.
<<

Anoniem326

Bericht 01 Mei 2022 10:13

Re: Financiële onafhankelijkheid

Ik ben daar niet mee bezig. Ik vind werken best leuk en zou niet op mijn 50e gepensioneerd willen zijn. Reizen trekt me ook niet meer. In ieder geval niet lange periodes van huis zijn. Een week of 8 vakantie per jaar vind ik prima.

Ik heb moeite met investeren in vastgoed en beleggen. Op die manier wil ik mijn geld niet verdienen. Het lijkt me juist fijn om tot eind 60 mee te draaien in de maatschappij door te blijven werken.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1811

Geregistreerd: 01 Mei 2022 10:03

Bericht 01 Mei 2022 10:15

Re: Financiële onafhankelijkheid

Ik ben hier heel veel mee bezig.
Wij werken 8 maanden in het jaar, zodat we 4 maanden vrij zijn. Dat doen we nu ongeveer 5 jaar. Daarnaast ben ik nu bezig om m'n pensioensleeftijd te verlagen. Niet omdat ik dan niet meer wil werken, maar omdat ik dan niet meer per se zoveel hoef te verdienen om m'n vrije levensstijl te behouden. Dan zou ik dus ook een jaar yoga juf kunnen worden bijvoorbeeld als ik daar zin in heb.

Ik wil wel vooral genieten van het leven nu, dus ik doe wel alles waar ik zin in heb. Maar we hebben allebei geen liefde voor materiele dingen. Dus in dat opzicht leven we redelijk "goedkoop". Daarnaast investeer ik op verschillende manieren en ben ik momenteel bezig om daar nog nieuwe beleggingen aan toe te voegen.
<<

Anoniem327

Bericht 01 Mei 2022 10:16

Re: Financiële onafhankelijkheid

Ja wij zijn daar zeker mee bezig. We hebben een tijdsplan en willen binnen 10 jaar financieel onafhankelijk zijn. Ik ben nu 38 en mijn man bijna 40 en het idee is dat we voor ons 50e geheel vrij zijn en dus inkomen uit werk meer nodig hebben om te leven.

Het gaat ons er niet om dat we dan willen stoppen met werken, want we vinden ons werk erg leuk, maar dat die mogelijkheid er is. Dat we de volledige vrijheid hebben om de keuzes te maken die op dat moment bij ons passen.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1811

Geregistreerd: 01 Mei 2022 10:03

Bericht 01 Mei 2022 10:16

Re: Financiële onafhankelijkheid

Macaron schreef:
Arwyn schreef:Ik vind dit heel interessant, maar voor ons op het moment helaas niet haalbaar.
We kunnen elke maand wat sparen, maar hebben dingen in huis die nog moeten gebeuren. Hierdoor nog niet de mogelijkheid om bv met mooie bedragen te gaan beleggen (hoewel ik nu wel met kleine bedragen wil gaan starten, ben er alleen nog niet uit waar).

Brand New Day is daar heel geschikt voor vind ik. Die berekend ook voor je hoe je eindbedrag eruit ziet na je gekozen termijn met een slechte, normale en goede markt als je bijv. 10 euro pm handmatig overmaakt. Je zit trouwens niet aan die €10 vast. Je kan ook gewoon niet overmaken of in 1x €40.000. Wat je wilt.
En de kosten van BND zelf zijn heel laag. Scheelt ook weer.

Eens! BND is een hele veilige, makkelijke optie om mee te beginnen. Je zit nergens aan vast en het is heel overzichtelijk.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:06

Bericht 01 Mei 2022 10:22

Re: Financiële onafhankelijkheid

Holly: Wat heb je tegen op beleggen?
Uit nieuwsgierigheid hoor, zeker geen aanval. Ik ben me er op aan het inlezen nu.

Macaron: Bedankt voor de tip, ik ga er naar kijken!
Ik wil in ieder geval in duurzame fondsen beleggen, niet dat er geld naar de wapenindustrie ed gaat.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1811

Geregistreerd: 01 Mei 2022 10:03

Bericht 01 Mei 2022 10:26

Re: Financiële onafhankelijkheid

Je kunt uiteraard gewoon kiezen in welke fondsen je belegt. Ik koop bijv ook losse aandelen aan als ik ergens in geloof.
<<

Anoniem327

Bericht 01 Mei 2022 10:26

Re: Financiële onafhankelijkheid

Wij doen het allemaal tegelijk, crypto, beleggen en ons huis versneld aflossen en verduurzamen, zodat we over 10 jaar geen hypotheek meer hebben en nagenoeg geen vaste lasten aan onze woning.

Ik snap dat je moeite hebt met vastgoed, maar de rest? Wat moet je dan met je geld? Op de spaarrekening laten verdampen?
<<

Anoniem326

Bericht 01 Mei 2022 10:30

Re: Financiële onafhankelijkheid

Arwyn schreef:Holly: Wat heb je tegen op beleggen?
Uit nieuwsgierigheid hoor, zeker geen aanval. Ik ben me er op aan het inlezen nu.

Macaron: Bedankt voor de tip, ik ga er naar kijken!
Ik wil in ieder geval in duurzame fondsen beleggen, niet dat er geld naar de wapenindustrie ed gaat.


Ik wil dat gewoon niet. Ik zou er dan veel mee bezig zijn, vaak kijken, blogs lezen. Ik wil me daar niet mee bezighouden. Je hoeft er natuurlijk niet mee bezig te zijn, maar ik ken mezelf. Ik doe dat dan wel.

Heb je de aflevering van de kloof over jonge bitcoinbelegger? Zo leeg vond ik het. Kreeg er een naar gevoel van. Nou gaat dit topic niet over hetzelfde. Maar geld verdienen met geld geeft mij geen goed gevoel.
<<

Phileine1244

Kletskop

Berichten: 696

Geregistreerd: 01 Nov 2021 06:47

Bericht 01 Mei 2022 10:38

Re: Financiële onafhankelijkheid

Wij zijn bezig met versneld aflossen en zijn bezig om ons huis t verduurzamen. Verder niet.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1811

Geregistreerd: 01 Mei 2022 10:03

Bericht 01 Mei 2022 10:40

Re: Financiële onafhankelijkheid

Waar investeer je zelf in Elja?
<<

Anoniem326

Bericht 01 Mei 2022 10:43

Re: Financiële onafhankelijkheid

Sadie schreef:Wij doen het allemaal tegelijk, crypto, beleggen en ons huis versneld aflossen en verduurzamen, zodat we over 10 jaar geen hypotheek meer hebben en nagenoeg geen vaste lasten aan onze woning.

Ik snap dat je moeite hebt met vastgoed, maar de rest? Wat moet je dan met je geld? Op de spaarrekening laten verdampen?


Ik los af op mijn hypotheek en investeer in verduurzamen. Met die gigantische spaarrekening valt het dan wel mee. Zoveel geld heb ik niet.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 01 Mei 2022 10:46

Re: Financiële onafhankelijkheid

Nee we zijn daar niet mee bezig, leven liever in het moment. Je weet niet of het je gegeven is om überhaupt 65 te worden. Ik zorg liever dat onze lasten laag zijn zodat we nu allebei niet FT hoeven werken, dus niet pas over 20/30 jaar.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1811

Geregistreerd: 01 Mei 2022 10:03

Bericht 01 Mei 2022 10:46

Re: Financiële onafhankelijkheid

HollyGolightly schreef:
Sadie schreef:Wij doen het allemaal tegelijk, crypto, beleggen en ons huis versneld aflossen en verduurzamen, zodat we over 10 jaar geen hypotheek meer hebben en nagenoeg geen vaste lasten aan onze woning.

Ik snap dat je moeite hebt met vastgoed, maar de rest? Wat moet je dan met je geld? Op de spaarrekening laten verdampen?


Ik los af op mijn hypotheek en investeer in verduurzamen. Met die gigantische spaarrekening valt het dan wel mee. Zoveel geld heb ik niet.

En daarbij: als je niet wilt investeren hoeft dat ook helemaal niet. Je moet gewoon doen waar je je goed bij voelt en dat is voor iedereen anders.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 14:55

Bericht 01 Mei 2022 10:49

Re: Financiële onafhankelijkheid

Wij zijn daar totaal niet mee bezig. Ik voel ook totaal geen behoefte om dat te doen.

We zijn bezig om ons huis te verduurzamen, dat gaat ons wel wat besparen in de maandlasten, maar de belangrijkste reden om dat te doen is het duurzaamheidsaspect.
<<

Anoniem327

Bericht 01 Mei 2022 11:00

Re: Financiële onafhankelijkheid

Scandic schreef:Nee we zijn daar niet mee bezig, leven liever in het moment. Je weet niet of het je gegeven is om überhaupt 65 te worden. Ik zorg liever dat onze lasten laag zijn zodat we nu allebei niet FT hoeven werken, dus niet pas over 20/30 jaar.

Wij werken ook niet fulltime hoor en we leven zeker in het moment, maar dat betekent niet dat je geen verstandige keuze kunt maken voor de toekomst.

We gaan nu allebei terug in uren van 32 naar 28 uur, maar gelukkig is dit mogelijk met betaald ouderschapsverlof en hoeven we qua inkomen niet in te leveren.
<<

Anoniem326

Bericht 01 Mei 2022 11:06

Re: Financiële onafhankelijkheid

Sadie schreef:Wij doen het allemaal tegelijk, crypto, beleggen en ons huis versneld aflossen en verduurzamen, zodat we over 10 jaar geen hypotheek meer hebben en nagenoeg geen vaste lasten aan onze woning.

Ik snap dat je moeite hebt met vastgoed, maar de rest? Wat moet je dan met je geld? Op de spaarrekening laten verdampen?


En toch sta je ingeschreven bij de woningbouw, omdat de kans bestaat dat je geen koopwoning kunt betalen.
<<

Anoniem327

Bericht 01 Mei 2022 11:15

Re: Financiële onafhankelijkheid

Sadie schreef:
Ik snap dat je moeite hebt met vastgoed, maar de rest? Wat moet je dan met je geld? Op de spaarrekening laten verdampen?


Ik heb moeite met crypto vanwege de klimaatschade die het aanricht.
Beleggen in een groen fonds doe ik wel, maar dat zijn vrij kleine bedragen (en momenteel helaas een negatief effect).
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1811

Geregistreerd: 01 Mei 2022 10:03

Bericht 01 Mei 2022 11:17

Re: Financiële onafhankelijkheid

Juist een goede tijd om aan te kopen Holden!
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 01 Mei 2022 11:25

Re: Financiële onafhankelijkheid

Sadie schreef:
Scandic schreef:Nee we zijn daar niet mee bezig, leven liever in het moment. Je weet niet of het je gegeven is om überhaupt 65 te worden. Ik zorg liever dat onze lasten laag zijn zodat we nu allebei niet FT hoeven werken, dus niet pas over 20/30 jaar.

Wij werken ook niet fulltime hoor en we leven zeker in het moment, maar dat betekent niet dat je geen verstandige keuze kunt maken voor de toekomst.

We gaan nu allebei terug in uren van 32 naar 28 uur, maar gelukkig is dit mogelijk met betaald ouderschapsverlof en hoeven we qua inkomen niet in te leveren.


Je weet dat het voor de meeste mensen niet én én is? Heel fijn als je een hoog inkomen hebt en daardoor minder kunt werken én kunt investeren, maar dat geldt niet voor iedereen. En veel mensen hebben ook geen betaald ouderschapsverlof dus daar hebben jullie al mazzel mee. Mijn man en ik hebben die mazzel allebei niet, dus zouden het uit eigen zak moeten betalen (gelukkig per augustus wel deels betaald door de overheid).
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1811

Geregistreerd: 01 Mei 2022 10:03

Bericht 01 Mei 2022 11:31

Re: Financiële onafhankelijkheid

Scandic; je zou kunnen overwegen om je spaarrekening te verplaatsen naar een rekening van Brand New Day. Je kunt dan altijd snel bij je geldt en het is een hele veilige manier van investeren. Ook als je er 30 euro per maand op zet brengt dat meer op dan als je het op je spaarrekening laat staan.

Alleen als je er interesse in hebt natuurlijk. Niks hoeft uiteraard.

Is er iemand anders die wilt delen waarin ze investeert? Om een beetje on topic te blijven ;-)
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers