Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Financiële onafhankelijkheid

<<

Anoniem327

Bericht 01 Mei 2022 19:02

Re: Financiële onafhankelijkheid

Wij leven niet sober hoor, dat is niet nodig en zou ik er niet voor over hebben.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2075

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:04

Bericht 01 Mei 2022 19:06

Re: Financiële onafhankelijkheid

Max schreef:
Char schreef:Volledige financiële onafhankelijkheid is voor mij geen doel. Ik los wel versneld af en leef redelijk zuinig (maar laat geen dingen die ik echt graag wil). Ik hoop daarmee wel de ruimte te creëren om bijvoorbeeld minder uren te kunnen werken als ik dat wil of eerder met pensioen te gaan als dat op dat moment in mijn leven past. Maar ik vind mijn werk heel leuk, dus stoppen op mijn 40ste word ik echt niet gelukkig van.
Op dit moment investeer ik mijn geld verder niet (behalve dus in mijn huis), maar in de toekomst wil ik dat eventueel wel gaan doen als mijn situatie dat dan toelaat. Maar ik zou dan zeker kiezen voor vormen die bijdragen aan een betere wereld. Dat vind ik belangrijker dan mijn eigen winst.

Heb je voorbeelden hiervan? Of ben je nog niet zo ver en is dit een voorwaarde die je hebt?


Ik kan geen concreet voorbeeld noemen, maar dit is inderdaad voor mij een voorwaarde. Mijn moeder vertelde wel over een fonds waar je als het ware voor een jaar (of soms iets langer) geld uitleent aan een goed doel waarmee ze bijv. een bedrijf opzetten in een Afrikaans land. Een soort microkrediet volgens mij. Na de looptijd krijg je het geld terug, je maakt hierbij geen winst. Maar zulke dingen vind ik dus wel interessanter en beter bij mij passen dan opties waarbij je vooral/alleen uit bent op winst voor jezelf.
<<

Anoniem336

Bericht 01 Mei 2022 19:10

Re: Financiële onafhankelijkheid

x
Laatst gewijzigd door Anoniem336 op 04 Jan 2023 15:34, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 477

Geregistreerd: 12 Dec 2020 11:31

Bericht 01 Mei 2022 19:21

Re: Financiële onafhankelijkheid

Elja schreef:Stel dat we over ruim 10 jaar financieel vrij zouden zijn, maar 1 van ons niet meer in staat om bijv. te reizen. We leven in het nu, en de toekomst is onzeker. Misschien wil ik straks als de kinderen zelfstandig zijn juist meer gaan werken.


Mijn ouders hadden ook de illusie dat ze de wereld over zouden gaan reizen wanneer wij allemaal uitgevlogen waren, maar de realiteit is dat mijn vader na een bedrijfsongeval volledig is afgekeurd en niet in staat is om rond te reizen omdat zijn rug niks meer aan kan en hij meer ligt dan dat hij andere dingen doet.
<<

Anoniem327

Bericht 01 Mei 2022 19:22

Re: Financiële onafhankelijkheid

Reizen doen we gewoon wanneer we er zin in hebben, daarvoor hoef je niet eerst financieel onafhankelijk te zijn. Het heeft niet zoveel met elkaar te maken.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1811

Geregistreerd: 01 Mei 2022 10:03

Bericht 01 Mei 2022 19:26

Re: Financiële onafhankelijkheid

Elja als jullie als gezin een paar maanden zouden gaan reizen waar zouden jullie dan heen willen? Of ben je nog niet zo ver daarin?
<<

Anoniem336

Bericht 01 Mei 2022 19:47

Re: Financiële onafhankelijkheid

Max schreef:Elja als jullie als gezin een paar maanden zouden gaan reizen waar zouden jullie dan heen willen? Of ben je nog niet zo ver daarin?



Ik ben in mijn hoofd een stuk verder dan mijn man in dit proces :) vooral de mogelijkheden en onmogelijkheden mbt de leerplicht, het verhuren van het huis, etc.
Ik volg op insta diverse families die 6-12 maanden reizen. Variërend van een camperreis door Europa, tot backpacken door Zuid Oost Azië.
Alle bestemmingen en vervoersmiddelen hebben voor- en nadelen. Met de camper is financieel het meest gunstig, gezien we die ook al hebben. Maar wanneer man bijv. wel deels zou gaan werken, dan is een appartement weer fijner voor een x aantal weken. Dan zouden Bali, Curaçao of Kaapstad wellicht een optie zijn.

Mijn man denkt dat ik er te rooskleurig over denk. Ik zie zeker ook de andere kant, en de impact die het heeft. Dus er zijn nog genoeg stappen te nemen, om überhaupt tot de beslissing wel/niet te komen. Hopelijk levert komende zomervakantie, waarin we dus bijna 6 weken weg gaan, nieuwe inzichten op.
<<

Max

Yipyapper

Berichten: 1811

Geregistreerd: 01 Mei 2022 10:03

Bericht 01 Mei 2022 19:51

Re: Financiële onafhankelijkheid

Super leuk Elja! Wij gaan elk jaar rond de 4 maanden weg, dus mocht je over ideetjes willen sparren let me know! We hebben al de nodige fouten gemaakt haha dus wellicht heb je er wat aan.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9736

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 01 Mei 2022 19:52

Re: Financiële onafhankelijkheid

Wat enorm interessant. Ik besef mij in onze huizenjacht wel dat wij het niet breed hebben en ik wil daar wel verandering in brengen. Vooral voor de kinderen hoop ik hen een financiele onafhankelijke studietijd te kunnen geven.

Mijn ouders komen verder dichtbij de pensioenleeftijd en ook zij zijn bezig met die financiele onafhankelijkheid.

Mijn vriend investeert veel in crypto. Hij verdiept zich daar echt in en het is een beetje zijn hobby geworden.

Zelf ben ik aan het onderzoeken hoe het nu zit met beleggingsrekeningen. Tips zijn welkom! (En uitleg ook)
Ook ben ik vanuit mijn vloggersberoep bezig om passief inkomen te genereren. Hopelijk is dat over 10 jaar genoeg om maar een paar dagen te hoeven werken.

Ik sta ook open om te investeren, maar investeer nu dus vooral in tijd en kennis om passief inkomen te generen en te hobbyen.
<<

Anoniem336

Bericht 01 Mei 2022 19:56

Re: Financiële onafhankelijkheid

z
Laatst gewijzigd door Anoniem336 op 04 Jan 2023 15:34, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11503

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 01 Mei 2022 20:40

Re: Financiële onafhankelijkheid

Tabbie mijn tip verdiep je er verder in en beheer het zelf via ETF’s. Achteraf had ik dat liever volledig gedaan dan een beheerde beleggingsrekening openen. Je hebt dan zelf meer invloed op wat je koopt en betaald veel minder beheerkosten. Wat over een lange looptijd behoorlijk veel geld kan schelen.
2015 💙
<<

Theeleut

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 669

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:04

Bericht 01 Mei 2022 21:39

Re: Financiële onafhankelijkheid

Daar zijn wij mee bezig. Sinds mijn man zijn bedrijf heeft verkocht is het balletje gaan rollen. Het geld dat daaruit is vrijgekomen wordt belegd, hebben we een tweede woning gekocht die we verhuren en hebben we de hypotheek van de woning waar wij wonen van bank overgenomen. We betalen nog steeds hypotheek, de rente over dat bedrag komt weer op eigen holding terecht ipv naar de bank.

Mijn man heeft nu een sabbatical voor onbepaalde tijd en ik ben weer naar school en bezig met omscholing. Wanneer ik klaar ben met mijn opleiding dan ga ik in de flexpool(zorg) dan kan ik mijn eigen dagen bepalen en vrij zijn wanneer ik wil.

Als we sober zouden leven dan zouden we het wel 30 jaar zonder werken uithouden. Maar we leven niet sober en ik wil graag werken. Man uiteindelijk ook weer.
05-05-2005 01-05-2011
<<

Banana

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 489

Geregistreerd: 05 Jul 2021 17:23

Bericht 01 Mei 2022 21:57

Re: Financiële onafhankelijkheid

Signature schreef:
Elja schreef:Stel dat we over ruim 10 jaar financieel vrij zouden zijn, maar 1 van ons niet meer in staat om bijv. te reizen. We leven in het nu, en de toekomst is onzeker. Misschien wil ik straks als de kinderen zelfstandig zijn juist meer gaan werken.


Mijn ouders hadden ook de illusie dat ze de wereld over zouden gaan reizen wanneer wij allemaal uitgevlogen waren, maar de realiteit is dat mijn vader na een bedrijfsongeval volledig is afgekeurd en niet in staat is om rond te reizen omdat zijn rug niks meer aan kan en hij meer ligt dan dat hij andere dingen doet.


Wat verdrietig voor je ouders, Signature :-(

Elja, wat een mooi plan hebben jullie! Inderdaad, leven in het nu, en jullie dromen achterna! De toekomst is niet gegarandeerd helaas. Ben benieuwd waar jullie uit gaan komen, en voor hoe lang! Zijn de kinderen enthousiast, of zijn die nog niet op de hoogte?
Vorige

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers