Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Waar zijn de vrijwilligers?

<<

Anoniem327

Bericht 01 Mei 2022 23:06

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Pitty schreef:Dan ben ik al helemaal razend benieuwd wat jouw kinderen gaan doen. Of wat ze dan nog mogen doen.

Mijn oudste zoon zit nu op zwemles, pianoles en taekwondo, dat laatste doet hij op de bso. Bij alledrie wordt niks verwacht van de ouders.

Waarschijnlijk wil mijn zoon door met taekwondo. Van andere ouders hoor ik dat dit een prima sport is, zonder dat er extreme druk op ouders wordt uitgeoefend.
<<

Pitty

Bericht 01 Mei 2022 23:18

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Ik ben blij dat je zoon door kan gaan met taekwondo en ik hoop dat hij er nog lang plezier aan zal beleven. Een andere sport kiezen wat voldoet aan jouw eisen zal een moeilijke keuze worden, verwacht ik.
<<

Anoniem327

Bericht 01 Mei 2022 23:21

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Pitty schreef:Ik ben blij dat je zoon door kan gaan met taekwondo en ik hoop dat hij er nog lang plezier aan zal beleven. Een andere sport kiezen wat voldoet aan jouw eisen zal een moeilijke keuze worden, verwacht ik.

Gelukkig heeft mijn zoon ook nog een vader. Je hoeft er echt niet als moeder altijd zo bovenop te zitten. Nergens voor nodig.

Mijn ouders kwamen overigens echt niet op de manege de stallen uitmesten. Of de paarden opzadelen en borstelen. Dat deden wij als kinderen allemaal zelf. Sinds wanneer worden kinderen zo vreselijk gepamperd?

En sinds wanneer is de sport van het kind, meer de sport en vereniging van de ouders geworden? Ik heb soms het idee dat de ouders meer met elkaar bezig zijn, dan dat het om de kinderen gaat.
Laatst gewijzigd door Anoniem327 op 01 Mei 2022 23:28, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Pitty

Bericht 01 Mei 2022 23:27

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Ik ben ook blij dat mijn man helpt bij de verschillende verenigingen. Wij helpen graag mee. Fijn dat mijn man en ik dezelfde instelling hebben.
<<

Pitty

Bericht 01 Mei 2022 23:47

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Ik lees nu je aanvulling.
Bij ons op de manege werd wel verwacht dat je als ouder je kind meehelpt in het begin. Ook netjes aangegeven tijdens een kennismaking. Dat valt niet onder pamperen.

En zonder ouderparticipatie geen vereniging. En als jij dat niet wil doen, als ouder, man of vrouw, maakt mij niet uit, dan heb je ook weinig te zoeken bij een vereniging.
<<

Anoniem327

Bericht 02 Mei 2022 07:23

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Pitty schreef:Ik lees nu je aanvulling.
Bij ons op de manege werd wel verwacht dat je als ouder je kind meehelpt in het begin. Ook netjes aangegeven tijdens een kennismaking. Dat valt niet onder pamperen.

En zonder ouderparticipatie geen vereniging. En als jij dat niet wil doen, als ouder, man of vrouw, maakt mij niet uit, dan heb je ook weinig te zoeken bij een vereniging.

Je kunt jezelf nog 10x herhalen, maar ik heb allang aangegeven dat ik liever niet wil dat mijn kind bij zo'n soort vereniging gaat.

Als hij of mijn jongste dat heel graag zou willen, dan zou mijn man denk ik degene zijn die actief is binnen de vereniging. Hij heeft minder moeite met dat soort taken.

Paardrijden is vaak zonder ouderparticipatie overigens, dat heeft iemand hier in dit topic nog geschreven en van andere ouders hoor ik het ook die hier in de buurt hun kind op paardrijden hebben. Er hangt daar een heel relaxte sfeer, je mag altijd komen kijken als ouder, maar dat hoeft niet. Veel kinderen komen zelf met de fiets en doen alles voor de paarden, dat is onderdeel van de sport.
<<

Pitty

Bericht 02 Mei 2022 08:51

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Het lijkt mij inderdaad een win-winsituatie, jij thuis en je man helpt mee op de vereniging.
<<

Anoniem327

Bericht 02 Mei 2022 09:15

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Pitty schreef:Het lijkt mij inderdaad een win-winsituatie, jij thuis en je man helpt mee op de vereniging.

Klinkt goed! Vooralsnog is er geen sprake van. We zien het wel, mocht het ooit nodig zijn, dan vinden we wel een oplossing.

Waarom maak jij je er zo druk om als een ouder niet dol is op het verenigingsleven? Niet iedereen hoeft hetzelfde leuk te vinden, toch?
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6231

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 02 Mei 2022 09:18

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Tuurlijk hoef je er als ouder niet dol op te zijn, maar sporten daardoor ‘op een zwarte lijst zetten’ gaat in mijn ogen wel ver.

Als mijn kind later op een vereniging wil, prima. Als ik daarbij dingen moet/mag doen, prima. Zolang het maar geen schoonmaken is 🤪.

En of dat van deze tijd is, dat klusjes doen; nee denk het niet. Kan me van vroeger wel herinneren dat mij. Ouders reden naar de volleybal, coachten mn zusje bij de handbal en in het bestuur van de vereniging zaten. Heb zelf, toen de duikvereniging nog bestond, evenementen georganiseerd. Super leuk om te doen. Tijdrovend? Zeker, maar als je wil dat er iets gedaan wordt moet je ook zelf meehelpen.
Laatst gewijzigd door Tom op 02 Mei 2022 09:33, in totaal 1 keer gewijzigd.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem327

Bericht 02 Mei 2022 09:21

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Rijden is geen probleem voor mij, dus dan zou ik al dezelfde inzet tonen als jouw ouders hebben gedaan.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6231

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 02 Mei 2022 09:35

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Sadie schreef:Rijden is geen probleem voor mij, dus dan zou ik al dezelfde inzet tonen als jouw ouders hebben gedaan.


Nou niet helemaal, maar geeft niks hoor dat je alleen datgene eruit pakt wat je aanstaat.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem327

Bericht 02 Mei 2022 09:40

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Tom schreef:
Sadie schreef:Rijden is geen probleem voor mij, dus dan zou ik al dezelfde inzet tonen als jouw ouders hebben gedaan.


Nou niet helemaal, maar geeft niks hoor dat je alleen datgene eruit pakt wat je aanstaat.

Je zusje deed ook nog iets en jij, maar dat zijn dus niet je ouders die deze taken vervulden.

Ik heb overigens zelf vaak genoeg geholpen bij de sport die ik uitoefende als kind. Maar dat was mijn keuze. Ik wilde op die sport, dus ik was zelf actief bij de vereniging. Niet mijn ouders. Die kwamen af en toe kijken, wat ik heel leuk vond, maar ze hoefde niet mijn taken op zich te nemen.
<<

Pitty

Bericht 02 Mei 2022 09:43

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Ik maak me er niet druk over, maar aangezien ik in het bestuur van de turnvereniging zit, vind ik het wel interessant hoe jij over het verenigingsleven denkt.
Zowel bij tennis, turnen als voetbal wordt nu (in ons dorp) gesproken over hoe om te gaan met vrijwilligers. Bij tennis zijn geen vrijwilligers meer te krijgen, nu moet iedereen 50 euro per jaar meer gaan betalen, welke je weer terug krijgt als je twee bardiensten of iets anders zoals gras maaien uitvoert. Het valt me op dat veel mensen dit dus gaan ‘afkopen’.
Bij de voetbal en de turnvereniging wellicht is of wordt het beleid strenger: bij inschrijving van je kind is er een lijstje taken waar je uit kunt kiezen, doe je dat niet, dan is je kind ook niet welkom bij de vereniging.
Dat is nu de discussie die bij ons in het dorp speelt, en ik weet dat er ook andere verenigingen zijn waar dit speelt. En dan vind ik het heel interessant om te lezen hoe jij hierover denkt, Sadie.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6231

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 02 Mei 2022 09:46

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Sadie schreef:
Tom schreef:
Nou niet helemaal, maar geeft niks hoor dat je alleen datgene eruit pakt wat je aanstaat.

Je zusje deed ook nog iets en jij, maar dat zijn dus niet je ouders die deze taken vervulden.

Ik heb overigens zelf vaak genoeg geholpen bij de sport die ik uitoefende als kind. Maar dat was mijn keuze. Ik wilde op die sport, dus ik was zelf actief bij de vereniging. Niet mijn ouders. Die kwamen af en toe kijken, wat ik heel leuk vond, maar ze hoefde niet mijn taken op zich te nemen.


Ik had een spelfout gemaakt, daardoor stond het er zoals jij het las. Aangepast in hoe het wel moet zijn.

Bestond het bestuur van de vereniging bij jou dan uit minderjarigen? Bijzonder.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem327

Bericht 02 Mei 2022 09:48

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Dat is toch mooi dat je iemand hebt gevonden die waarschijnlijk zo denkt als veel ouders denken? Als ik 50 euro mocht betalen om bijvoorbeeld schoonmaakwerk af te kopen, dan zou ik dit direct doen.

Ik heb gewoon echt geen zin om in mijn vrije tijd ergens anders te gaan schoonmaken. Als ik dat had willen doen, dan was ik wel schoonmaker geworden.

Ik denk dat je de meeste kans maakt als je online een omgeving maakt waar ouders zich kunnen intekenen op heel verschillende taken. Zet er een tijdsindicatie bij en zorg ervoor dat alle ouders eenmalig kunnen intekenen en dat niet alleen de moeders worden aangesproken, maar ook de vaders.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 02 Mei 2022 09:53

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Sadie schreef:Als ik 50 euro mocht betalen om bijvoorbeeld schoonmaakwerk af te kopen, dan zou ik dit direct doen.

Ik heb gewoon echt geen zin om in mijn vrije tijd ergens anders te gaan schoonmaken. Als ik dat had willen doen, dan was ik wel schoonmaker geworden.

.


Dat is wel een bevoorrechte positie en siert je niet het zo te uiten.
Let's discover the world together.
<<

Pitty

Bericht 02 Mei 2022 09:57

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Maar wat hebben wij aan 50 euro in kas, terwijl de wc’s nog steeds vies zijn? Een betaalde schoonmaker is bijna niet te krijgen.

Oh, en die man-vrouw discussie hoef ik niet te voeren, dat gaat in ons gezin prima en ook bij voetbal en tennis zie ik zowel vaders als moeders.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 02 Mei 2022 10:58

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Bij ons wordt er bij de voetbalvereniging niets verwacht op het moment. De coaches rijden naar de wedstrijden en zij wassen ook de shirtjes. In de kantine staan mensen die betaald krijgen, ook de kleedlokalen en kantine worden betaald gepoetst. Het 1e elftal heeft een betaalde trainer. Alle andere coaches en trainers en ook het bestuur doet alles vrijwillig. Hun enige beloning bestaat uit 50% korting op de contributie, een ijstaart met kerst en een feestavond. Hiervoor betalen wij €85 euro per jaar, een schijntje dus.

Mijn man geeft training bij de fietsclub van beide kinderen, hier krijgt hij geen geld voor, wel gratis de clubkleding (maar het is ook verplicht om in deze kleding training te geven) en gratis lidmaatschap voor hemzelf. Hij heeft trouwens geen ervaring en ook geen opleiding ofzo gehad en staat bij de jongste kinderen.
Daar draait de bar op vrijwilligers. Er zijn wel betaalde trainers voor de hoogste categorieen, maar door een aantal evenementen te organiseren (waar veel vrijwilligers voor nodig zijn) blijft de contributie wel laag.

Bij het handballen moeten we wel om en om rijden, kleding wassen en de stand bijhouden. Ze hebben aan het begin van het seizoen een lijst gegeven met extra dingen waar ze mensen voor nodig hadden, maar dat was allemaal echt vrijwillig. Omdat mijn dochter na dit jaar toch wil stoppen en de taken waar ze mensen voor zochten voor meerdere jaren zijn heb ik ook niks opgegeven.

Mijn vader is altijd jeugdleider geweest toen wij zelf voetbalden en heeft daarna heel lang in het bestuur gezeten. Bij ons is het verenigingsleven er met de paplepel ingegoten, en ook dat je daar iets aan bij moet dragen om het gezond en betaalbaar te kunnen houden.

Zwemles, dansen, musical gebeurt over het algemeen bij een particuliere organisatie en daar hangt dan ook een heel ander kostenplaatje aan. Ook niks mis mee, maar eigenlijk niet vergelijkbaar.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4024

Geregistreerd: 26 Okt 2013 19:21

Bericht 02 Mei 2022 11:19

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Ik werk als vrijwilliger bij Humanitas Thuisadministratie.
Dit doe ik echt al heel veel jaren, maar tegenwoordig staat het op een laag pitje. Ik help op dit moment alleen nog mensen die moeite hebben met de administratie/inkomsten en uitgaven graag beter op een rijtje willen hebben en zeer lichte schuldenproblematiek. Vroeger deed ik ook wel zwaardere casussen, met aanmelding richting schuldhulpverlening etc. Maar ik merkte dat me dit op een gegeven moment wat tegen kwam te staan, omdat ik daar in mijn werk ook veel mee te maken heb. Nu begeleid ik dus voornamelijk deelnemers die even een duwtje in hun rug nodig hebben om te zorgen dat ze niet (verder) in de financiële problemen komen.
<<

Anoniem330

Bericht 02 Mei 2022 11:48

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Pitty schreef:Maar wat hebben wij aan 50 euro in kas, terwijl de wc’s nog steeds vies zijn? Een betaalde schoonmaker is bijna niet te krijgen.


Maar dan is het ook niet zo heel raar dat vele ouders het onbetaald al helemaal niet willen doen toch?
<<

Kira

Lady-post-a-lot

Berichten: 1111

Geregistreerd: 30 Apr 2022 07:39

Bericht 02 Mei 2022 11:53

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Macaron schreef:
Pitty schreef:Maar wat hebben wij aan 50 euro in kas, terwijl de wc’s nog steeds vies zijn? Een betaalde schoonmaker is bijna niet te krijgen.


Maar dan is het ook niet zo heel raar dat vele ouders het onbetaald al helemaal niet willen doen toch?



Ik geloof dat trouwens niet helemaal. Ik zie heel vaak oproepjes op fb voorbij komen van mensen die een adresje zoeken om te poetsen. Misschien vind je wel heel makkelijk iemand die eens per week zo'n verenigingsgebouw wil schoonmaken.
<<

Anoniem327

Bericht 02 Mei 2022 12:01

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Macaron schreef:
Pitty schreef:Maar wat hebben wij aan 50 euro in kas, terwijl de wc’s nog steeds vies zijn? Een betaalde schoonmaker is bijna niet te krijgen.


Maar dan is het ook niet zo heel raar dat vele ouders het onbetaald al helemaal niet willen doen toch?

Zeker niet als je die klussen in je eigen huis al jaren uitbesteed. Veel mensen zitten er tegenwoordig echt niet op te wachten om ergens anders in hun vrije tijd nog te gaan schoonmaken, terwijl ze al een volle werkweek achter de rug hebben. Ik vind dat echt te veel gevraagd.

Heel leuk dat kinderen daar kunnen sporten, maar niet ten koste van alles.
<<

Phileine1244

Kletskop

Berichten: 696

Geregistreerd: 01 Nov 2021 07:47

Bericht 02 Mei 2022 16:44

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

X
Laatst gewijzigd door Phileine1244 op 04 Mei 2022 02:40, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 02 Mei 2022 22:13

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Ik ben leider van het voetbalteam van mijn oudste. Betaal hier ook nog een klein bedrag voor 😅. Rij daardoor elke week en ben naast de zaterdagochtend misschien een half uur per maand aan kwijt.

Ik wilde dit zelf graag doen, dus geen idee of de druk hoog is, ik ervaar het niet zo. Grote voordeel was dat ik in corona tijd altijd op het sportpark mocht 😊

Ook bardiensten, schoonmaken of wassen vind ik geen probleem. Leuk om betrokken te zijn bij hun hobby.


Wat ik nooit zou doen: scouting. Hier moet je als ouders mee op kamp en wat al niet meer. No way Jose dat ik vrijwillig op een luchtbed in een klamme tent ga slapen. Zonder wc. Gaat echt niet gebeuren.
R. 2013
D. 2016
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 820

Geregistreerd: 11 Jan 2022 12:02

Bericht 02 Mei 2022 23:29

Re: Waar zijn de vrijwilligers?

Hey Sadie, als topicstarter wil ik heel graag met je delen:

Jouw visie is mij volledig duidelijk. Wil je alsjeblieft een eigen topic aanmaken als je nòg meer kwijt wil over hoe stom je hobby-verenigingen vindt? Ik vind het jammer dat 'mijn' topic een soort verenigingen-haat-topic aan het worden is.
Zou het heel leuk vinden als we hier een beetje constructief en gezellig verder kunnen kletsen :)
Dat jij niet van rotklusjes houdt weten we nu wel.

Spencer, wat tof! Wat zijn jouw taken als teamleider? Ik heb 0 ervaring met voetbal dus geen idee hoe dat werkt!
T (2008) en I (2013)
VorigeVolgende

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers