Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Nav.. zomervakantie 5 weken?

<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6219

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 26 Apr 2022 20:34

Nav.. zomervakantie 5 weken?

Even naar aanleiding van reacties in het vrije dag topic moest ik denken aan de discussie die er opgelaaid is over het verschuiven van schoolvakantieweken: zomer van 6 naar 5 en kerst van 2 naar 3. Hoe denken jullie daarover?
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 14:05

Bericht 26 Apr 2022 20:38

Re: Nav.. zomervakantie 5 weken?

Ik denk dat het vooral lastig te regelen is met werk, als je meerdere collega’s met schoolgaande kinderen hebt, met wie je je vakanties moet afstemmen. Voor de kinderen vind ik het wel een goed idee!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 26 Apr 2022 20:49

Re: Nav.. zomervakantie 5 weken?

Ik denk dat het idd heel druk wordt met vakanties, extra korte periode waarin evenveel mensen op vakantie gaan.

Voor de kinderen zou het denk ik wel goed zijn, meer rust in de winter en wat korter in de zomer. Ik vind zes weken wel lang. Maar een drie weekse kerstvakantie als 't alleen maar zou regenen zou ik ook wel shit vinden haha.
Let's discover the world together.
<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1893

Geregistreerd: 14 Apr 2014 11:58

Bericht 26 Apr 2022 20:54

Re: Nav.. zomervakantie 5 weken?

Ergens vind ik het ook lekker als het íets meer in evenwicht is, want ik merk ook dat het wennen na de zomervakantie altijd wel een ding is. Met die extreme hitte de laatste jaren vind ik het trouwens dan weer wel fijn dat ze niet in de klas zitten.

Als ze de zomervakantie een weekje willen inkorten, ben ik vooral voorstander van een flexibel in te plannen weekje vrij.
"Life happens when you're busy making other plans"

♡ Boy january 2014
♡ Girl january 2016
♡ Girl march 2019
♡ Girl september 2020
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1934

Geregistreerd: 23 Apr 2015 09:55

Bericht 26 Apr 2022 20:55

Re: Nav.. zomervakantie 5 weken?

Ik vind het voor de kinderen juist geen goed idee. 2 weken vakantie achter elkaar is in een schooljaar wel het maximale vind ik. Doe dan maar 6 weken in de zomer, 5 of 6 weken maakt dan niet uit denk ik, terwijl ik bij 2 of 3 weken wel echt verschil merk in kennisverlies en dat kinderen helemaal uit hun ritme zijn. Daarnaast zou het veel ouders in moeilijkheden brengen. Veel werkgevers delen de zomervakantie in twee delen: eerste drie weken of laatste drie weken. Hetzelfde geldt voor gescheiden ouders. Nee, ik ben zeker geen voorstander en vind het eerlijk gezegd weinig doordacht.
2011 2012 2017
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1934

Geregistreerd: 23 Apr 2015 09:55

Bericht 26 Apr 2022 20:58

Re: Nav.. zomervakantie 5 weken?

.namasté. schreef:Als ze de zomervakantie een weekje willen inkorten, ben ik vooral voorstander van een flexibel in te plannen weekje vrij.

Een flexibel in te plannen weekje is voor ouders heel fijn, maar op een school die de reguliere vakanties verder aanhoudt helaas niet te realiseren.
2011 2012 2017
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 14:05

Bericht 26 Apr 2022 21:08

Re: Nav.. zomervakantie 5 weken?

Ik denk dat het Nederlandse schoolsysteem sowieso wel op de schop kan. Even los van de praktische kant voor ouders: Kinderen hebben 12 weken vakantie per jaar. Ik denk dat het voor kinderen helemaal niet zo’n gek idee is om de zomervakantie te verkorten naar vier weken. En dan de overige 8wkn verdelen door het schooljaar in te delen in 5 evenredig lange periodes, en iedere periode dan af te sluiten met 2 weken vakantie (en de 5e periode dus met 4wkn).
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1934

Geregistreerd: 23 Apr 2015 09:55

Bericht 26 Apr 2022 21:26

Re: Nav.. zomervakantie 5 weken?

In de zomer zijn de meeste schoolgebouwen echt heel erg warm, dan zouden ze daar wel structureel iets aan moeten doen. In de warme zomerperiode zijn de kinderen merkbaar veel minder productief. Daarnaast is Nederland één van de weinige landen waar de kinderen 'maar' zes weken vakantie hebben in de zomer. In de meeste andere Europese landen is dat rond de 2 maanden. Met de steeds warmere zomers lijkt mij de zomervakantie verkorten niet heel wenselijk.

Er zijn 11 weken schoolvakantie in een schooljaar. Dat sommige scholen 2 weken meivakantie hebben, komt omdat er scholen zijn die voldoende margedagen hebben opgebouwd om ze daarvoor in te zetten. In die extra week meivakantie moeten de leerkrachten dan terugkomen. Op de school waar ik werk hebben we niet voldoende margedagen voor 2 weken en hebben we dus 1 week meivakantie.
2011 2012 2017
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2365

Geregistreerd: 08 Sep 2016 15:43

Bericht 26 Apr 2022 21:37

Re: Nav.. zomervakantie 5 weken?

Zomervakantie een weekje korter hoeft om mij niet, maar heb er ook niet veel op tegen.
Week langer kerst zou ik echt niet fijn vinden, veel liever een weekje langer met mooier weer. Dus dan meivakantie standaard 2 weken
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 26 Apr 2022 21:40

Re: Nav.. zomervakantie 5 weken?

Dit jaar vond ik het niet heel vervelend dat de kerstvakantie 3 weken was, doordat kerst onhandig viel. Dat is de komende jaren weer minder. Zomervakantie verkorten lijkt mij dan ook weer niet handig, aan de andere kant levert dat waarschijnlijk niet meer problemen op dan nu.

Het hele vakantiesysteem op de schop zou ik dan wel weer prima vinden. J was nu ook echt aan vakantie toe en ben blij dat hij nu ook echt 2 weken vrij heeft.
2015 💙
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1934

Geregistreerd: 23 Apr 2015 09:55

Bericht 26 Apr 2022 21:42

Re: Nav.. zomervakantie 5 weken?

Het doel van het verschuiven van de vakantieweek is trouwens corona. De overheid is bang dat corona deze winter weer gaat oplaaien. Ze willen dan 3 weken kerstvakantie, zodat de scholen dan sowieso 3 weken dicht zijn, mocht er weer een corona-uitbraak zijn.
2011 2012 2017
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 27 Apr 2022 00:55

Re: Nav.. zomervakantie 5 weken?

Ik heb daar nooit zo bij stilgestaan, dat juli-aug natuurlijk lastige tijd is voor ouders met werk. Hier is schoolseizoen van februari tot december, dus de zomervakantie heeft kerst en oud en nieuw erin, dan zijn vele ouders sowieso vrij. Rest van het schooljaar is 10 weken school, 2 weken vrij (keer 4).
Afbeelding
Afbeelding
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 27 Apr 2022 05:21

Re: Nav.. zomervakantie 5 weken?

Indigo schreef:Het doel van het verschuiven van de vakantieweek is trouwens corona. De overheid is bang dat corona deze winter weer gaat oplaaien. Ze willen dan 3 weken kerstvakantie, zodat de scholen dan sowieso 3 weken dicht zijn, mocht er weer een corona-uitbraak zijn.


Ja precies. Op zich vind ik dat wel goede anticipatie vanuit de overheid. Beter dan last minute de scholen weer sluiten zonder kerstontbijt etc.
En dat die week dan ergens vanaf moet is ook logisch, dus snap de keuze voor de zomervakantie iets inkorten wel.

En dit zou ook kunnen betekenen dat het van tijdelijke aard is, alleen komend schooljaar misschien.
Let's discover the world together.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 27 Apr 2022 05:38

Re: Nav.. zomervakantie 5 weken?

Ik zou het heel jammer vinden. Mijn kinderen genieten echt van die 6 weken vrij en ik vind ze altijd al zo snel voorbij gaan. Daarnaast betekent het echt een drama met vakanties op het werk in de zomer dus ook in dat opzicht zou ik niet blij zijn.
2010 2012
<<

Anoniem326

Bericht 27 Apr 2022 07:45

Re: Nav.. zomervakantie 5 weken?

Ik zou het heel jammer vinden. Ik vind 6 weken vrijheid voor de kinderen heerlijk. Veel buiten zijn, niks hoeven. Langer opblijven op avonden waarop het lang licht is. Die periode is ook in de 2 a 3 weken dat ik wel werk ook rustig op werk. Ik kom dan helemaal tot rust. Dat heb ik in de kerstvakantie minder. Dat is toch veel binnen zitten.

Voor gescheiden ouders lijkt me het ook niet fijn. Dan zijn de kinderen alleen maar op vakantie en hebben ze minder tijd thuis aan te rommelen.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 27 Apr 2022 09:23

Re: Nav.. zomervakantie 5 weken?

Ik mag toch hopen dat dit niet doorgaat. Het magische kindergevoel van een eindeloze zomer is zo kostbaar. Twee weken rondom kerst is prima, de derde week voelt voor mij nutteloos.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6219

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 27 Apr 2022 11:48

Re: Nav.. zomervakantie 5 weken?

Wat mij het meeste tegenstaat aan het plan (wat oa door AOb leden overigens weggestemd is), is dat er gezegd is dat scholen nooit meer zullen sluiten vanwege Corona, maar dit zou natuurlijk wel een verkapte variant zijn.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem327

Bericht 27 Apr 2022 11:57

Re: Nav.. zomervakantie 5 weken?

Ik zou het graag willen, want dan kunnen we in de winter ver weg naar de zon vliegen, daarvoor vind ik 2 weken net te kort.
<<

Anoniem327

Bericht 27 Apr 2022 11:59

Re: Nav.. zomervakantie 5 weken?

HollyGolightly schreef:Ik zou het heel jammer vinden. Ik vind 6 weken vrijheid voor de kinderen heerlijk. Veel buiten zijn, niks hoeven. Langer opblijven op avonden waarop het lang licht is. Die periode is ook in de 2 a 3 weken dat ik wel werk ook rustig op werk. Ik kom dan helemaal tot rust. Dat heb ik in de kerstvakantie minder. Dat is toch veel binnen zitten.

Voor gescheiden ouders lijkt me het ook niet fijn. Dan zijn de kinderen alleen maar op vakantie en hebben ze minder tijd thuis aan te rommelen.

Dat laatste is nu al zo. Veel kinderen van gescheiden ouders gaan direct vanaf dag 1 van de vakantie 3 weken met hun vader en daarna nog 3 weken met hun moeder. Hartstikke leuk, maar ik zou het als kind denk ik jammer vinden dat je helemaal geen tijd thuis hebt om niks te doen en op straat te spelen.
<<

Pluis

Kletskop

Berichten: 522

Geregistreerd: 20 Mrt 2016 13:19

Bericht 27 Apr 2022 15:34

Re: Nav.. zomervakantie 5 weken?

De zomervakantie kan wat mij betreft prima een week korter maar ipv met kerst heb ik die ene week dan liever flexibel door het jaar heen om buiten de reguliere vakanties een week weg te gaan
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 27 Apr 2022 15:49

Re: Nav.. zomervakantie 5 weken?

Ik denk er net zo over als SoGood. Ik snap de achterliggende gedachte en waarom het zou helpen tegen corona, maar ik zou het wel erg jammer vinden en ik heb er ergens ook wel moeite mee dat weer kinderen worden ingezet om coronagolven in te dammen. Ik denk dat verreweg de meeste kinderen liever een week langer vrij zijn in de zomer dan in de winter.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 11:19

Bericht 27 Apr 2022 15:56

Re: Nav.. zomervakantie 5 weken?

Hier in België hebben de kinderen 2 maanden (9 weken) zomervakantie. Wij vinden dat heerlijk en de kinderen ook. Ik zou niet anders willen. 6 weken is in mijn ogen al kort, dus ik zou zelf ook echt niet blij worden van nog een weekje minder.
2012 & 2016
<<

Loïs

Kletskop

Berichten: 713

Geregistreerd: 14 Aug 2019 20:51

Bericht 27 Apr 2022 16:00

Re: Nav.. zomervakantie 5 weken?

Ik zou het heel erg vervelend vinden!

Dan wordt het op mijn werk lastig te plannen met alle collega s die perse 3 weken vrij willen in de 6 weken vakantie.

Daarnaast, wat hebben we in hemelsnaam aan 3 weken kerstvakantie. Nat en donker. Dan zoeken mensen elkaar toch op. En dan streven ze het doel wel weer voorbij.

Voor leerkrachten lijkt mij het ook niet prettig, maar dat is een invulling.

Dan liever de vrije woensdag middag opschorten (5 weken per jaar) en dan een week extra vakantie.
<<

Radler

Yipyapper

Berichten: 1692

Geregistreerd: 31 Dec 2018 17:26

Bericht 27 Apr 2022 16:17

Re: Nav.. zomervakantie 5 weken?

Ik zou het echt helemaal niks vinden.
Qua werk van beide is het nu al lastig om in de zomervakantie vrij te krijgen. Wordt verdeeld over alle collega’s, in blokken. Als er minder weken zijn wordt dat nog lastiger.

Man is vrachtwagen en doordat veel feestdagen aan vakanties gekoppeld zijn lukt vrij krijgen in deze periodes moeizaam (mag maar een beperkt aantal vrij en rond kerst en oud en nieuw alleen met hoge uitzondering).

Zou 1 of 2 vrije besteedbare weken wel fijn vinden maar goed dat is natuurlijk niet te doen voor scholen / docenten.
Juli 2019
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 27 Apr 2022 16:26

Re: Nav.. zomervakantie 5 weken?

Wij gingen vroeger trouwens altijd met de familie op kerstvakantie, twee weken in een huisje, 's avonds spelletjes doen, feestdagen samen vieren, lekker eten met zijn allen, echt mijn beste jeugdherinneringen liggen in die weken. In die tijd wilde ik graag dat de kerstvakantie langer duurde, vier weken mochten het wel zijn van mij, maar echt effectief tegen corona was dat niet geweest. Had die vakantie niet op die manier gemogen omdat het verboden was om bij elkaar te komen, dan had ik er echt niks aan gevonden. Kerstvakantie waarin het de bedoeling is dat je andere mensen uit de weg gaat is echt niks aan. Al helemaal niet als het dan, wegens corona, ook nog eens gepaard zou gaan met allerlei sluitingen/beperkingen. Bovendien denk ik ook dat de kerstviering op school hierdoor in gevaar komt en dat zou ik ook heel jammer vinden. Ik heb daar toch altijd wel heel warme herinneringen aan.

Vrij besteedbare weken lijken me inderdaad niet te doen voor scholen. Alle lessen en toetsen die dan gemist worden die later moeten worden ingehaald. Bovendien zou dat ook niets te maken hebben met het doel van dit plan, namelijk corona dempen in het winterseizoen/rondom de feestdagen. Wat ze willen is dat kinderen niet corona vanuit het klaslokaal mee naar familie nemen en andersom. Flexibel op te nemen vakantieweken helpen daar niks bij.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers