Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


(Terug) het onderwijs in

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43735

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 22 Apr 2022 21:37

(Terug) het onderwijs in

Ik wil graag even mijn overpeinzingen met jullie kwijt, wie weet wat jullie voor invalshoek of gedachten hebben hierover.
Naast de reisbranche waar ik aantal sollicitaties heb gehad/heb lopen, ben ik ook toch wel heel erg aan het twijfelen of ik niet terug het onderwijs in wil. Maar wat dan? Ik kom uit het VO, maar vond dat heel heftig (ivm negatieve ervaring en ben overspannen geraakt ruim tien jaar terug). Het basisonderwijs kriebelt sinds ik dagelijks op een school kom toch ook wel. Ik voel me er erg prettig en op de één of andere manier zijn alle nieuwe mensen die ik ontmoet en een klik mee heb leerkracht. Het leeft dus sinds een tijdje best wel bij me, maar ik vind het ook spannend. Of toch een onderwijsondersteunende functie, zodat ik wel de sfeer heb maar niet de intensiteit van voor de klas staan, maar ja, dan zou ik waarschijnlijk toch een opleiding moeten doen en dat is wel weer een grote investering. mbo/hbo/wo kijk ik ook naar, met name ondersteunende functies. Tot nu toe niet iets wat er uitspringt maar ik kijk er zeker naar. Alleen mis ik bij hbo/wo toch wel echt de ervaring denk ik. Dat had ik kunnen opbouwen als ik niet tien jaar geleden gestopt was, gevoelsmatig ben ik daar wel echt te laat voor nu.

Even gekopieerd uit het wat wil je kwijt topic:

Ik ben tweedegraads docent (Engels) van oorsprong en heb een master in second language education. Ik heb al wel uitgezocht dat ik daar iig niet direct mee voor de klas kan in het po (logisch ook, dan mis ik toch kennis), al weet ik ook niet of dat is wat ik precies zou willen. En de hele pabo zie ik ook niet zitten. Maar ik voel me wel fijn binnen een school merk ik steeds meer, het voelt wel als iets wat ik iig kán.

Of toch terug het vo in, ik zie regelmatig vacatures voor docent Engels hier maar ik twijfel ook dan of dat is wat ik nog wil. Zag er net eentje voor een TTO school, daarop ben ik ook ooit afgestudeerd, dus dat spreekt me wel aan.

Ik weet alleen niet of ik de energie ervoor kan opbrengen, het onderwijs vergt zo'n andere energie dan een kantoorbaan vind ik.
Maar ik zie ook wel echt voordelen, naast het leuk vinden en kunnen, is part time werken goed mogelijk en schoolvakanties (deels) vrij vind ik ook een plus. Ik raak toch eigenlijk wel in de stress van maar 25 vakantiedagen per jaar met twee kleine kinderen. Het zit iig zeker in m'n hoofd als voordeel.
En relatief goede baangarantie ja.

Het enige is dat ik intussen meer dan tien jaar geleden overspannen thuis ben komen te zitten na een dramatische start in het vo, zonder begeleiding, vrij heftig en ben nu ruim tien jaar verder en durf er voorzichtig weer aan te denken. Maar dat is al heel wat, denk ik maar!

Maar ja of er iemand ook zit te wachten op iemand als ik die al tien jaar het onderwijs uit is (wel trainer geweest tussendoor trouwens in het bedrijfsleven) weet ik ook niet. Ik zou me ook beetje schamen denk ik, zo van, wat denkt ze, komt ze zo weer binnen vallen?

Nou ja dat zijn m'n overpeinzingen dus. Mocht iemand een interessante gedachte hebben of een interessante invalshoek, een functie waar ik aan zou kunnen denken waar ik ook maar enige kans zou maken, ik hoor het graag.
Let's discover the world together.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3232

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 22 Apr 2022 21:46

Re: (Terug) het onderwijs in

Tien jaar geleden is best even terug, toen was je nog jong en 'onbevlogen'. Nu ben je ouder en heb je andere werkervaringen opgedaan en kan het zijn dat je voortgezet onderwijs heel anders ervaart! Ik merk zelf dat ik met eigen kinderen ook veel beter kan relativeren en loslaten!

Lesgeven in hbo is enkel een master vereist en maakt niet uit welke. Ik heb collega's die een master didactiek hebben, voegt inhoudelijk niet direct wat toe, maar je hebt dan "onderzoekservaring".

Voor andere functies in hbo doen soms meer de skills dan inhoudelijke diploma's ertoe. Een van onze managementassistentes had zelfs een master en werkte daarmee sort of onder haar niveau maar was hier zelf heel gelukkig mee.
08/2018
05/2021
<<

Anoniem327

Bericht 22 Apr 2022 21:53

Re: (Terug) het onderwijs in

Wat heb jij veel negatieve overtuigingen. Ik denk niet dat mensen op de werkvloer er zo tegenaan kijken. Misschien wel als je nu nog 5 jaar langer thuis blijft zitten, maar nu niet. We hebben net een crisis van jewelste gehad, het personeelstekort is nog nooit zo hoog geweest. Er is zeker een plekje voor jou om aan het werk te gaan, dat weet ik zeker.

Als jij op een positieve enthousiaste manier het gesprek ingaat dan denk ik dat er meer deuren voor je opengaan dan je nu voor mogelijk houdt. Probeer wat meer vertrouwen in jezelf te hebben, want dat is op het moment het grootste euvel.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6231

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 22 Apr 2022 21:53

Re: (Terug) het onderwijs in

Als je het PO serieus zou overwegen, zou je eens naar een EVC traject kunnen kijken, om vrijstellingen te verkrijgen.

Edit: of een zij instroom traject, ik denk dat 4 jaar sowieso echt niet nodig is in jouw geval.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Rejoy

Kwebbel

Berichten: 319

Geregistreerd: 16 Dec 2018 00:18

Bericht 22 Apr 2022 21:54

Re: (Terug) het onderwijs in

Ik ken het mbo goed en dat is wel echt een pittige doelgroep hoor. Er is vaak sprake van multiproblematiek en de motivatie is doorgaans ver te zoeken, zeker de jongere mbo'ers (hoe verder ze in de opleiding komen, hoe beter 't vaak wordt). Als je 't leuk vindt om echt op relatie te zitten en geen moeite hebt met jongvolwassenen die continu de grenzen aan het zoeken zijn, dan zou het mbo bij je passen. Ik vond het heel erg leuk, veel leuker dan het vo, maar ik heb echt wel een manier moeten vinden om met deze doelgroep uit de voeten te kunnen.

Heb je wel eens aan docent op de vavo gedacht? Deze doelgroep is sowieso 18+ en zijn vaak een stuk gemotiveerder. Officieel zou je daar een eerstegraads bevoegdheid voor moeten hebben, maar met je master zou je wellicht ook wel aan het werk kunnen.

Verder zijn er ook op het mbo vaak heel veel ondersteunende functies, functies als beleidsmedewerker, projectmedewerker of onderwijskundige. Je hebt ook onderwijs ontwikkeld toch? Met die ervaring zou je er misschien ook wel tussen kunnen komen als je op zo'n functie solliciteert. Vaak zitten deze mensen in schaal 10/LB (tweedegraads docent) of 11/LC (eerstegraads docent of senior docent), qua salaris dus vergelijkbaar met een functie voor de klas.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 22 Apr 2022 22:04

Re: (Terug) het onderwijs in

Misschien is iets als RT'er of IB'er interessant, al zal daar wel nog een opleiding bij komen kijken.
Maar dan ben je met individuele leerlingen of met kleine groepjes bezig.

Of bij een huiswerkbegeleidingsinstituut? Nadeel hiervan is dat dit na school is.

Engels is wel een vak wat voor elke leerling verplicht is, je hebt leerlingen bij die er heel goed in zijn, maar je moet ook een weg vinden met de leerlingen die het echt niet kunnen. Al is dat op een TTO wel wat anders denk ik.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43735

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 22 Apr 2022 22:05

Re: (Terug) het onderwijs in

Sadie, noem het negatief, ik denk eerder onzeker. Maar inderdaad, wel iets om aan te werken mocht ik gaan solliciteren.

Tom, dank je, ik zal eens daar naar kijken!

Miss Energy, wat bedoel je met dat laatste over je eigen kinderen?
Wat mij wel lastig lijkt is dat je dan de hele dag kinderen om je heen hebt, zowel je eigen, als leerlingen (dan wel die leeftijd, dan wel ouder). Dat lijkt me wel heel energievretend. Iemand in het onderwijs én ouder die daar haar eigen ervaring in wil delen?

Rejoy, nee ik denk dat dat inderdaad niet bij me past. Die grenzen opzoeken vind ik bij jongvolwassenen nog steeds lastig. Ik heb jarenlang hartkloppingen gehad bij het zien en horen (zeker dat luidruchtige) van hangjongeren. Het gaat wel beter nu, maar dat zit toch wel diep. Dus dat is denk ik niet mijn doelgroep. Niet dat ik persé alleen voor de kleuters zou willen staan en elke doelgroep heeft z'n eigen uitdaging, maar het is wel de reden dat ik het VO ook wel spannend vind.
Volwassenen onderwijzen (vakinhoudelijke training geven) ging een stuk beter, maar daar miste ik wel weer de wondere wereld van het kinderlijke, als je snapt wat ik bedoel.

Ja ik heb inderdaad ook ervaring met onderwijsontwikkeling (zowel afstandsonderwijs als e-learnings) en in het verleden ook wel gesolliciteerd (maar niet geworden omdat ik toen nog geen rijbewijs had) bij bijv educatieve uitgeverijen. Deze zitten echter totaal niet in mijn buurt.

Ik speel ook met twee ideeen voor een eigen bedrijf wat onderwijsondersteunend is, maar goed, dan zou ik eerst weer ervaring 'op de vloer' willen hebben.
Let's discover the world together.
<<

Archie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 364

Geregistreerd: 28 Sep 2020 11:49

Bericht 22 Apr 2022 22:08

Re: (Terug) het onderwijs in

Als je Pabo zou overwegen kom je sowieso wel in aanmerking voor een verkort traject.

Ik had een hbo diploma in een compleet andere richting en heb de Pabo versneld afgerond in 2,5 jaar (kon ook in 2, maar bij mij in de klas waren dat vooral studenten die al een universitaire/pedagogische achtergrond hadden).

Ook vond ik het heel fijn dat je maar parttime stage loopt. In mijn geval was dat 2 dagen per week.

Spannend wel Marin! Ben benieuwd hoe je traject gaat zijn. Succes ermee!
11.21
10.23
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43735

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 22 Apr 2022 22:10

Re: (Terug) het onderwijs in

MrsMath schreef:Misschien is iets als RT'er of IB'er interessant, al zal daar wel nog een opleiding bij komen kijken.
Maar dan ben je met individuele leerlingen of met kleine groepjes bezig.

Of bij een huiswerkbegeleidingsinstituut? Nadeel hiervan is dat dit na school is.


Ja huiswerkbegeleidingsinstituten houd ik ook in de gaten, dan niet zozeer om bijles te geven want dat is wat onder m'n niveau (hoewel het prima zou zijn om m'n eigen vakkennis ook weer op slimme wijze bij te spijkeren), maar inderdaad met name dat het buiten schooltijd is vind ik niet fijn.

Ja zoiets als RT'er of IB'er lijkt me ook heel interessant, met name het eerste denk ik, omdat je dan toch nog ook met stof bezig bent. Ik was laatst op school toen de RT'er bezig was met een klein groepje en toen dacht ik ja dat zou ik zeker kunnen. Ik denk dat RT'er me zeker wel zou kunnen liggen, maar ik vind het ook wel weer wat om dan weer een opleiding ervoor te doen.

Ik voel me soms zo'n sukkel die van alles kan maar niets écht kan. Maar goed, dat is ook een consequentie van m'n eigen keuzes natuurlijk, maar het is soms wel een rottig gevoel, waardoor ik dan maar liever niks doe.
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43735

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 22 Apr 2022 22:10

Re: (Terug) het onderwijs in

Waar heb je dat gedaan Archie? Je mag me pm'en hoor als je t niet herkenbaar wilt zeggen. Al zal t vast niet in mijn regio zijn ;).
Let's discover the world together.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6231

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 22 Apr 2022 22:11

Re: (Terug) het onderwijs in

Over TTO gesproken… er zijn ook basisscholen die tweetalig onderwijs aanbieden en/of een vakdocent Engels hebben. Daar zou je ook naar kunnen kijken.

Vlakbij mij zit iig een tweetalige basisschool, om me als je de naam wilt 😉
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem327

Bericht 22 Apr 2022 22:13

Re: (Terug) het onderwijs in

Kun je niet Engels geven op een internationale school? Daar hangt meestal een heel andere sfeer en ik kan me voorstellen dat je het daar goed zou doen gezien je achtergrond en je interesse in andere landen en culturen.
<<

Archie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 364

Geregistreerd: 28 Sep 2020 11:49

Bericht 22 Apr 2022 22:13

Re: (Terug) het onderwijs in

Nog een toevoeging. Ik deed de Pabo natuurlijk ook in deeltijd, naast m’n baan toen.

Had op maandagavond altijd colleges.

Edit: Ik in Nijmegen. Maar toen kon het ook in Utrecht (HU), de hogeschool van Den Haag (weet even niet meer hoe die heet haha) en Fontys.
11.21
10.23
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43735

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 22 Apr 2022 22:14

Re: (Terug) het onderwijs in

Als je bij me in de buurt woont heb ik daar zeker wel interesse in Tom!

International Schools heb ik ook altijd wel in de gaten gehouden, maar daar kwam ik tien jaar geleden al niet eens in met m'n Cambridge diploma, dus verwacht nu ook niet. Maar toch, ik check toch altijd nog de vacatures voor je weet maar nooit. Het spreekt me idd zeker aan Sadie, heb je helemaal gelijk in!
Let's discover the world together.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7555

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 22 Apr 2022 22:22

Re: (Terug) het onderwijs in

Als ik dit lees denk ik maar 1 ding, en dat is solliciteer gewoon eens ipv alles zo te overdenken. Als je dan eventueel op gesprek mag komen en het lijkt je toch niets, dan zeg je gewoon nee. Maar dan heb je wel weer meer ervaring met solliciteren en je weet weer meer over wat je wel en niet leuk lijkt. Ik zou ook niet te zwaar denken over wel/geen/te oude ervaring etc. Dat is natuurlijk aan de werkgever om te beslissen wat die daar van vindt. Als je daar zelf al zo over piekert wordt het niks.

Sorry, misschien een beetje hard en ik zeg niet dat ik zelf dit soort dingen zo makkelijk doe, maar met solliciteren moet je gewoon een beetje zo denken. Er bestaat volgens mij geen baan waarbij de vacature 100% aansluit, voor niemand. Dus dan is het aan jou om te solliciteren en aan de werkgever om daar wel of niet wat mee te willen.

Dan even inhoudelijk. Ik werk nu een aantal jaar in het hbo en toen ik begon had ik wel wat onderwijsgerelateerde ervaring maar ik had nog nooit voor een klas gestaan en ook geen onderwijsgerelateerd diploma. En toch werd ik aangenomen, en dat in een tijd dat de banen niet per se voor het oprapen lagen. Ik vind het hbo heel leuk. De studenten, zeker de ouderejaars, zijn over het algemeen volwassen en serieus en je bent veel vakinhoudelijker en praktijkgerichter bezig dan op bijvoorbeeld een middelbare school. Dat zou niks voor mij zijn. Als je meer wilt weten mag je me ook een pm sturen als je wilt.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43735

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 22 Apr 2022 22:33

Re: (Terug) het onderwijs in

Ik snap je reactie wel hoor Mizz_s. En je hebt ook gelijk. Ik ben een enorme piekeraar.

'Gewoon' docent Engels waar ik voor ben opgeleid lijkt me trouwens ook nog steeds heel leuk hoor. En meest voor de hand liggend dus misschien ook wel kans dat ik aangenomen zou worden. Ik kan ook prima rationaliseren waarom het toen is mis gegaan en dat ik zeker ook kwaliteiten heb waarmee ik het wél zou kunnen. Er is vast een school waar ik het wel kan!

Dit lijkt me bijv heel leuk maar wel veel (les) uren en een grote school.

(niet quoten graag)
Laatst gewijzigd door Marin op 01 Mei 2022 21:37, in totaal 1 keer gewijzigd.
Let's discover the world together.
<<

Patsy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1689

Geregistreerd: 01 Jan 2019 11:13

Bericht 22 Apr 2022 22:40

Re: (Terug) het onderwijs in

Niet zo onzeker hoor Marin!

Je bent nu 10 jaar ouder en hebt veel meer levenservaring.

Als dit is wat je leuk vindt, ga ervoor. Nu is het juist het moment omdat er veel vacatures zijn.
💙 25 februari 2014
💙 5 juni 2015
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 22 Apr 2022 22:48

Re: (Terug) het onderwijs in

Ik zie niet goed hoeveel lesuren het dan zouden zijn, maar volgens mij is het totaal aantal uren wel bespreekbaar, er staat 0,5-1,0 wtf, dus 2,5 dag lijkt al mogelijk.

Wat betreft je vraag over de hele dag kinderen om je heen wat dan energie vreet, ik vind dat best meevallen. Sowieso is het een ander soort contact/energie, je klas of je eigen kinderen. Ik vind het vooral pittig na een lange werkdag en dan vermoeide kinderen van de bso moeten halen en eten regelen etc, maar dat zou ik mogelijk na een lange werkdag in een ander vakgebied ook pittig vinden. Ook merk ik dat dat wel steeds makkelijker gaat, en wij maken het onszelf die dag wel echt makkelijk, diepvriesprakkie of iets dergelijks opwarmen, zodat we snel kunnen eten, al gaat dit vast alweer teveel of-topic.
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43735

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 22 Apr 2022 22:56

Re: (Terug) het onderwijs in

Rebecca schreef:Ik zie niet goed hoeveel lesuren het dan zouden zijn, maar volgens mij is het totaal aantal uren wel bespreekbaar, er staat 0,5-1,0 wtf, dus 2,5 dag lijkt al mogelijk.

.


Ja in de tekst staat dat idd zie ik nu ook. Bovenin staat 0.8 fte/22 lesuren.

Ik ga er lekker komende vakantie dagen over nadenken en praten met m'n man en dan misschien idd maar eens een gokje wagen.

Laatst een goed (al dan niet succesvol want de baan niet gekregen) sollicitatiegesprek gehad waarbij ik wel door had dat ik dat echt nog wel kan.

En fijn je ervaring te lezen. Ik kan me voorstellen dat het met name de kant van je eigen kinderen opvalt, wat zwaar is, maar dat zou je idd ook zo kunnen hebben na een ander soort baan. Ik vond het onderwijs altijd wel intensief maar ook heel energiegevend.
Let's discover the world together.
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9422

Geregistreerd: 25 Nov 2015 16:30

Bericht 22 Apr 2022 23:18

Re: (Terug) het onderwijs in

Marin misschien kan je eens een dag meelopen bij een vo school om eens te kijken of het je nog wat lijkt?

Ik vind het heerlijk, krijg energie van de kinderen, de eerlijkheid, gezelligheid, openheid. Het is ook hard werken en ben net als Rebecca zegt echt ka-pot soms na een werkdag, drie kids ophalen op 2 opvang locaties, eten koken en de kids in bad, naar bed is dan soms heftig. Maar ik denk dat dat ook is na een andere drukke werkdag.

Ik werk trouwens dus sinds dit jaar ook als RT op een middelbare school en dat is echt superleuk! Opleiding moet ik nog doen maar die kans krijg ik.
⁠♡♡♡
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3232

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 23 Apr 2022 06:55

Re: (Terug) het onderwijs in

Patsy schreef:Niet zo onzeker hoor Marin!

Je bent nu 10 jaar ouder en hebt veel meer levenservaring.



Dit bedoel ik. Doordat ik kinderen heb, draait niet alles om werk. Bij thuiskomst ben ik moeder en op werk docent / mentor / coördinator etc.

Ik lees ook dat je zegt 'onder je niveau' en dat je niet geschikt zou zijn voor bepaalde functies. Voor mijn gevoel is er zoveel te vinden dat op een of andere manier zou passen bij je kennis en ervaring, maar zo ervaar je het blijkbaar niet. Ga gewoon op zoek naar iets wat je leuk lijkt, solliciteer en ervaar!
08/2018
05/2021
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6231

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 23 Apr 2022 07:12

Re: (Terug) het onderwijs in

Marin schreef:Als je bij me in de buurt woont heb ik daar zeker wel interesse in Tom!

International Schools heb ik ook altijd wel in de gaten gehouden, maar daar kwam ik tien jaar geleden al niet eens in met m'n Cambridge diploma, dus verwacht nu ook niet. Maar toch, ik check toch altijd nog de vacatures voor je weet maar nooit. Het spreekt me idd zeker aan Sadie, heb je helemaal gelijk in!


Ik denk dat het voor je nu net even te ver is, net boven Alkmaar. En anders zou je bij de Europese school in Bergen kunnen kijken?
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4414

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 23 Apr 2022 08:07

Re: (Terug) het onderwijs in

Marin, het VO is zo leuk! Ik denk wat hierboven gezegd is, zeker waar is. 10 jaar levenservaring brengt ook veel.

Ik ben 10 jaar geleden als zijinstromer het onderwijs in gegaan. Ik heb naast een baan mijn eerstegraads bevoegdheid gehaald. Mijn baan was mijn stage zeg maar. Het kan doodvermoeiend zijn, en dan is het daarna ook vaak nog vermoeiender om je eigen kinderen op te halen en het hele avondritueel te moeten doen 🙈 maar ik kan met mijn leerlingen wel een gesprek voeren, als het een groep of individu is waar de sfeer niet lekker is of wat alleen maar energie uit mij zuigt. Het zijn geen kleuters die nog niet alles snappen (alhoewel, soms gedragen ze zich alsnog wel zo 😜) dus dat was ook wel wat ik wilde toen ik hier ging werken. Ik geef eigenlijk alleen les in de bovenbouw van havo en vwo, dus ik heb dan natuurlijk ook wel de slimmere kinderen. Scheelt ook dat ik ze per uur heb en geen hele dag. De afwisseling van groepen zorgt elk uur voor nieuwe energie.

Ik denk ook dat je het gewoon moet proberen, solliciteer een keer. Regelmatig komt er bij ons ook iemand meelopen om een dagje sfeer te proeven voor er een keuze wordt gemaakt. Is helemaal geen gekke vraag. Ik zou het echt doen, nu heb je twijfels en weet je niet hoe het onderwijs voor jou zal zijn. Zorg dat het duidelijk wordt voor je!

Als je verder vragen hebt ofzo, mag je me altijd een PM sturen, succes!
december 2016
juli 2019
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43735

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 23 Apr 2022 09:29

Re: (Terug) het onderwijs in

Goeie tips en fijne eerlijke ervaringen Uffe en Niekske. Dank je wel! Misschien wel een goed idee idd om te vragen of ergens mee kan lopen een dagje. Lijkt me ook wel weer heel leuk!
Let's discover the world together.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 23 Apr 2022 10:06

Re: (Terug) het onderwijs in

Je zou hier ook mee mogen lopen! Maar dat is Vmbo, dus wel een hele andere richting, maar een keer de sfeer proeven en weer binnen stappen kan hier prima.
Volgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers