Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Opvang schoolgaande kinderen

<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 13 Apr 2022 19:02

Re: Opvang schoolgaande kinderen

Ik denk dat je het tijdelijk wel goed geregeld hebt Teun. Zoiets zouden wij waarschijnlijk ook doen als er geen plek is. Toevallig had ik het er nog over vandaag met een vriendin, om onze dochters (aug 2019) alvast in te schrijven.

De oudste gaat nu op maandag en donderdag naar de BSO, kleine zus die dagen naar de dagopvang. Ik ben vrij op woensdag en vrijdag, vriend op dinsdag.

We hebben de laatste tijd ook veel uitval gehad. Met name de dagopvang, een keer of 5 naast de normale sluitingen. BSO één keer. De invalpoule was helemaal leeg door teveel zieken tegelijk. Als de dagopvang dicht was hebben we mazzel gehad dat tot dusver elke keer er een grootouder beschikbaar was. Ze moeten ver reizen, dus dan werkte één van ons thuis tot ze arriveerden.
Die ene keer BSO dicht hebben we opgevangen met thuiswerken, extra schermtijd en ik was extra vroeg begonnen zodat ik om 16.00 kon aflossen.

Over anderhalf jaar dus beide 2 dagen BSO en dat bevalt wel. Doordat de grootouders niet structureel oppassen, springen ze graag bij in geval van nood.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2076

Geregistreerd: 08 Nov 2018 15:38

Bericht 13 Apr 2022 21:33

Re: Opvang schoolgaande kinderen

Ik was ruim op tijd met aanvragen maar hier was het dus niet geregeld toen mijn dochter eenmaal naar school kon. Ik ben zelf 1 dag vrij en 1 dag gaat ze naar familie. Voor de andere 3 dagen had ik voorschoolse en naschoolse opvang aangevraagd. 1 Dag zat vol dus ik ben minder gaan werken. Dat was ontzettend krap qua inkomsten en hoewel ik me altijd erg gesteund heb gevoeld als alleenstaande ouder door de overheid met allerlei potjes, heb ik me hier toch wel goed boos om gemaakt. Uiteindelijk heb ik ander werk gevonden voor een hoger salaris en gewoon weer voor 4 dagen. Mijn moeder ging toen oppassen maar het maakt je toch afhankelijk, zij ging ook met vakantie of had weer wisseldagen op haar werk waardoor het dan in de soep liep. De wachtlijst hier duurde een jaar voor die ene dag die ik mistte, uiteindelijk dan toch vrij gekomen. Maar een gedoe is het wel geweest.

Tijdens corona ben ik veel meer thuis gaan werken en mijn dochter wilde niet meer naar de BSO. Ik heb mijn werktijden nu aangepast en breng haar naar school en haal haar dan ook zelf weer op. Dan moet ik nog 2 uurtjes werken als ze thuis is maar dat gaat prima. We hoeven nog maar 1 dag naar kantoor en op die dag gaat ze naar familie die zelf ook schoolgaande kids heeft dus dat sluit allemaal prima aan.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2138

Geregistreerd: 07 Sep 2013 19:12

Bericht 17 Apr 2022 22:53

Re: Opvang schoolgaande kinderen

Hier gaat S na de zomervakantie naar de basisschool. Helaas geen continuerooster, maar ma/di/do 8:30-12:00 en 13:30-15:30 en woe en vrij 8:30-12:00.

Mijn man werkt 40 uur per week, ik werk nu 18 uur per week onregelmatig (vooral avonden), maar heb binnenkort een sollicitatie. Als ik wordt aangenomen ga ik 3 dagen (naar keuze) werken van 8:00-16:00.

Dit zou betekenen dat mijn man de oudste alle dagen naar school zal brengen.
Op mijn vrije dagen haal ik hem zowel tussen de middag als ‘s middags zelf op.
Op de dagen dat ik werk twijfel ik nog tussen overblijven of tussen de middag een broodje bij opa en oma (die wonen op 2 min van school en doen niks liever dan oppassen). Zij zullen hem op mijn werkdagen dan ook ophalen. BSO wil ik niet om diverse redenen.

Zolang ik avonddiensten werk kan ik hem zelf uit school halen, breng hem naar opa en oma en rij dan door naar het werk.

Hier overigens ook veel onzekerheid wbt kinderopvang, al een paar keer een groep gesloten ivm personeelstekorten.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 18 Apr 2022 06:57

Re: Opvang schoolgaande kinderen

Waarom mag S pas na de zomer naar school? Of is dat jullie eigen keuze?
❤ 7 juni 2018
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 18 Apr 2022 07:50

Re: Opvang schoolgaande kinderen

JD, wij hebben voor enkele dagen ook getwijfeld tussen ophalen tussen de middag of overblijven. De school gaf hier aan dat het duidelijker is voor kindjes om over te blijven. Het heen en terug in korte tijd (bij ons is het maar een uur en na de meivakantie wordt het 45 minuten) gaf veel onrust en zeker nieuwe kleuters willen in de middag vaak niet meer terug. Misschien heb je er iets aan om mee te nemen in je overwegingen.
december 2016
juli 2019
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 18 Apr 2022 07:59

Re: Opvang schoolgaande kinderen

Ik vond het vreselijk haasten en gedoe, zo'n middagpauze. Nu had ik een baby erbij, maar ook met alleen R was het een gehaast en gevlieg. Ik zou voor overblijven gaan.
R. 2013
D. 2016
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5349

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:12

Bericht 18 Apr 2022 08:03

Re: Opvang schoolgaande kinderen

Hier is school zo ongeveer achter ons huis, maar zoon blijft nu wel altijd over op maandag en dinsdag (andere dagen hebben ze alleen de ochtend les). Inderdaad omdat het voor hem rustiger is dan heen en weer naar huis. En hij is niet zo heel goed in afscheid nemen bij school, dus het is fijn dat het maar een keer per dag hoeft 😉

Waarschijnlijk gaan ze hier komend schooljaar over op een continuerooster.

Bliss, hier starten kinderen die na half april geloof ik jarig zijn, pas in het nieuwe schooljaar op school. Ik weet niet wanneer de zoon van JaneDoe jarig is, maar misschien hebben ze daar op school ook zo'n regel?
10.04.17
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25047

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 18 Apr 2022 08:09

Re: Opvang schoolgaande kinderen

Hij is eind mei jarig weet ik, dus dat zou dan kunnen inderdaad. Ben wel blij dat mijn dochter van begin juni nog wel een maandje mag komen haha.
❤ 7 juni 2018
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 18 Apr 2022 09:20

Re: Opvang schoolgaande kinderen

Maar hoe vang je al die maanden dan op als je zelf moet werken? Ze mogen niet naar school, maar kunnen ook niet meer naar de opvang.
december 2016
juli 2019
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1026

Geregistreerd: 08 Dec 2013 12:23

Bericht 18 Apr 2022 10:12

Re: Opvang schoolgaande kinderen

Niekske, veelal kun je het kdv of de peuterspeelzaal verlengen ter overbrugging. Je krijgt dan ook gewoon je tegemoetkoming van de belastingdienst.

Hier geldt dat er geen kinderen meer instromen 6 weken voor de zomervakantie. Hier organiseren ze aan het eind van het schooljaar een wisselmiddag waarop alle kinderen (ook de kinderen die in de zomer 4 worden) kennismaken met elkaar en de nieuwe juf.
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2138

Geregistreerd: 07 Sep 2013 19:12

Bericht 18 Apr 2022 12:46

Re: Opvang schoolgaande kinderen

@bliss, hij mocht in principe naar school hoor, dit is onze eigen keuze geweest om verschillende redenen. S is sociaal niet zo sterk. Als hij in Mei naar school zou gaan zou hij in de zomervakantie 6 weken lang 0 contact hebben met andere kinderen, behalve zijn zusje. We hebben geen kinderen in de buurt, hij heeft geen neefjes en nichtjes, gaat niet naar de BSO. Dat vonden we te lang. Daarbij dat er het vermoeden bestaat van hoogsensitiviteit; Einde van het jaar zijn het volle klassen met oudere kinderen, in Aug wat kleinere klassen. En dan nog het feit dat wij in Juni 3 weken op vakantie gaan. Dan zou het 2 weken school zijn, dan vakantie en dan erna nog maar 2 weken ofzo tot aan de vakantie, erg rommelig allemaal.
Hij kan langer op het kdv blijven, het gaat daar net heel erg goed, hij zit op een peuter plus groep met genoeg uitdaging, dus wat ons betreft helemaal prima zo.

Ik neig idd naar overblijven op de drie lange dagen. Wij wonen nu nog 15 min fietsen van school, lijkt me enorm gehaast. En dan zit ik ook nog met het slaapje van I. Hij is nu immers ook gewend om op het kdv te eten, dus dit is wel zo duidelijk voor hem denk ik.
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2138

Geregistreerd: 07 Sep 2013 19:12

Bericht 18 Apr 2022 12:53

Re: Opvang schoolgaande kinderen

Ysa schreef:Niekske, veelal kun je het kdv of de peuterspeelzaal verlengen ter overbrugging. Je krijgt dan ook gewoon je tegemoetkoming van de belastingdienst.


Dit moet je overigens bij de meeste kdv’s wel heel ruim op tijd aanvragen. Wij hebben dit vorig jaar Aug al aangevraagd voor de periode van Mei-Aug dit jaar, waren net op tijd. Paar moeders die het in Sept/Okt hadden aangevraagd waren al te laat…. door de lange wachtlijsten plannen ze graag lekker door.
<<

Anoniem327

Bericht 18 Apr 2022 15:55

Re: Opvang schoolgaande kinderen

Niekske schreef:Maar hoe vang je al die maanden dan op als je zelf moet werken? Ze mogen niet naar school, maar kunnen ook niet meer naar de opvang.

Bij ons is dat voor sommige ouders echt een probleem. Naar school mogen ze niet als ze vanaf april pas 4 worden en naar het kdv bij ons ook niet meer vanaf dat ze 4 jaar zijn.

Ik vind het in Nederland erg slecht geregeld.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 14:05

Bericht 18 Apr 2022 17:07

Re: Opvang schoolgaande kinderen

Wat een gekke regeling. Bij ons zwaaien we kinderen altijd uit als ze 4 worden, die starten altijd op de basisschool, veelal in een soort denkbeeldige groep 0 (in de praktijk betekent dat gewoon aansluiten bij groep 1), om na de zomervakantie nog te blijven zitten in groep 1, ze hebben immers nog maar zo kort gehad. Geen enkel kind wordt vanuit de scholen geweigerd.
Langer blijven gebeurt bij ons juist meestal op verzoek van ouders zelf, niet omdat school het kind weigert. Dan hebben we het meestal over kinderen die eind juni/begin juli 4 worden en nog maar een paar weken voor de zomervakantie naar school zouden gaan. Langer blijven is trouwens alleen mogelijk als er plek is op de groep, en dat laatste is de laatste tijd echt een probleem.
<<

Anoniem327

Bericht 18 Apr 2022 18:49

Re: Opvang schoolgaande kinderen

De meeste scholen hebben een stop vanaf april, of begin mei, omdat die laatste paar weken voor de zomervakantie erg druk zijn met veel festiviteiten. Voor kinderen is dit geen fijne tijd om in te stromen.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 14:05

Bericht 18 Apr 2022 19:11

Re: Opvang schoolgaande kinderen

Dat kan. Ik herken het in elk geval niet vanuit de gemeente waar ik woon en werk.
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1026

Geregistreerd: 08 Dec 2013 12:23

Bericht 18 Apr 2022 19:22

Re: Opvang schoolgaande kinderen

Maple schreef:Wat een gekke regeling. Bij ons zwaaien we kinderen altijd uit als ze 4 worden, die starten altijd op de basisschool, veelal in een soort denkbeeldige groep 0 (in de praktijk betekent dat gewoon aansluiten bij groep 1), om na de zomervakantie nog te blijven zitten in groep 1, ze hebben immers nog maar zo kort gehad. Geen enkel kind wordt vanuit de scholen geweigerd.
Langer blijven gebeurt bij ons juist meestal op verzoek van ouders zelf, niet omdat school het kind weigert. Dan hebben we het meestal over kinderen die eind juni/begin juli 4 worden en nog maar een paar weken voor de zomervakantie naar school zouden gaan. Langer blijven is trouwens alleen mogelijk als er plek is op de groep, en dat laatste is de laatste tijd echt een probleem.


Ik denk dat je het een gekke regel vindt omdat je niet anders gewend bent. Ik zie er juist de voordelen van in. Zoals in de situatie van Janedoe bijv. Niet elke school kent een groep 0, voor kinderen vanaf bijv. febr/mrt. Kinderen stromen dus in in een bestaande groep 1, waarbij de leeftijdsverschillen tegen het einde van het schooljaar 1 tot 1,5 jaar kunnen zijn. In een groep 1-2 lopen die verschillen op tot 2,5 jaar. Groepen zijn veelal (over) vol. Neem het voorbeeld van de groep van mijn dochter. Die groep zit rond half mei gevuld met 31 groep 0/1 kinderen. En dat zonder onderwijsassistent. Voor een net 4 jarig kind kan dat heel pittig zijn en eigenlijk is de periode van enkele weken tot aan de zomer gewoonweg te kort om goed te kunnen wennen. Zie het meer als kennismaken. Daarbij verandert (veelal) de samenstelling van de klas in de zomer en komt er ook een andere juf. Je kunt je dan afvragen wat het doel en het nut is van het 3-4 weken voor de zomer nog starten, behalve 'mijn kind is 4 en behoort nu naar school te gaan'. Voor ouders in deze positie is het goed om na te gaan welke verwachtingen je er bij hebt en af te wegen wat de voor- en nadelen zijn van perse willen starten.

Hier in de regio zijn kdv's dus ook ingespeeld op verlenging tot na de zomer, aangezien de regel van 6 weken voor de zomer geldt voor de hele gemeente en dus alle scholen.
<<

Anoniem327

Bericht 18 Apr 2022 19:36

Re: Opvang schoolgaande kinderen

Het kdv zit overvol, dus vaak is er geen plek. Ga maar eens 4 maanden vrij vragen op je werk. Good luck!
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6220

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 18 Apr 2022 19:39

Re: Opvang schoolgaande kinderen

Ergens ben ik daarom wel blij met een zomertijd. Wordt weliswaar op de laatste vrijdag voor de zomer 4, dus moet 6 weken wachten. Echter, niet langer dus én ik kan het als leerkracht ook opvangen.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 18 Apr 2022 19:47

Re: Opvang schoolgaande kinderen

Onze oudste is langer naar de peuterspeelzaal gegaan, anders zou ze 7 weken voor de vakantie instromen. Dat was op het randje, werd door de school ook aangeraden ivm drukte en grote klassen. Karakter speelde ook mee, vrij rustig en katuitdeboomkijkerig.

Bij mijn jongste willen we het juist andersom proberen, die is aan het einde van de vakantie jarig. We gaan kijken of ze tijdens de vakantie alvast een dag naar de BSO kan (in plaats van opvang), samen met haar grote zus en vriendinnen van zus waar ze ook weleens mee speelt. Karakter speelt daarin ook weer mee. Vrij pittige tante die met haar 10 kilo haar mannetje wel staat tegenover grotere kinderen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 18 Apr 2022 19:49

Re: Opvang schoolgaande kinderen

Wij hebben juist wel de periode van de meivakantie tot zomervakantie gebruikt om te wennen. Maar dat is ook maar net wat kan idd. Hij kleutert op die manier lekker lang, 2 volle jaren en een beetje (die eerste periode dus). Vond het een prima oplossing op die manier maar ik kan me ook situaties voorstellen waarbij het fijner is om kdv door te laten gaan als dat kan, en pas na de zomer in een klein klasje te starten.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem327

Bericht 18 Apr 2022 19:53

Re: Opvang schoolgaande kinderen

Als ons kind 4 maanden langer naar het kdv had gemoeten dan was dit 4x 800 euro = 3200 euro duurder geweest. Toch lullig als je dat door de neus wordt geboord
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1026

Geregistreerd: 08 Dec 2013 12:23

Bericht 18 Apr 2022 20:06

Re: Opvang schoolgaande kinderen

Maar ik vind de mei vakantie ook wel weer een ander verhaal Marin. Dan heb je het over gemiddeld 10 weken tot aan de zomervakantie.

Mijn dochter had exact 6 weken tot de zomer en voor haar was dat prima. Maar wel het 2e kind in het gezin, kwam al veel op school, stond haar mannetje etc. Er zijn zoveel variabelen waar je naar kunt kijken. Net als dat je afhankelijk bent van de ruimte op het kdv.

Maar ik ben wel voorstander van het volgen van het kind (voor zover mogelijk) boven het enkele weken voor de zomer moeten starten, want het kind wordt tenslotte 4. We kennen niet voor niets de leerplicht vanaf 5 jaar.
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1026

Geregistreerd: 08 Dec 2013 12:23

Bericht 18 Apr 2022 20:14

Re: Opvang schoolgaande kinderen

Sadie schreef:Als ons kind 4 maanden langer naar het kdv had gemoeten dan was dit 4x 800 euro = 3200 euro duurder geweest. Toch lullig als je dat door de neus wordt geboord


Ik weet niet op wie je reageert, maar nergens gaat het over 4 maanden. Hier in de regio gaat het dan maximaal om 5 weken (want 6 weken voor de zomer wordt er nog gestart). De zomerperiode kan er ook gekozen voor BSO ipv KDV en dat zal dan niet anders zijn dan wanneer je kind gewoon op school gestart was.
Dus nee, er wordt geen 3200 euro door je neus geboord, maar hooguit 1000 euro. Niet tof, maar ik hoop dat je het ziet als een investering in je kind, in plaats van school als verkapte dagopvang omdat jou dat 1000 euro bespaard. In jouw redenatie ga je namelijk compleet voorbij aan de argumenten om juist niet te starten zo krap voor de vakantie.
Laatst gewijzigd door Ysa op 18 Apr 2022 20:15, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 18 Apr 2022 20:14

Re: Opvang schoolgaande kinderen

Marin, hij is 2 maanden ouder en dan zou ik ook voor langer kleuteren gekozen hebben. J zat gewoon net op het randje en vond het allemaal maar spannend. Dan wilden we haar niet onder laten sneeuwen in een grote klas.

Verder eens met Ysa. Onze jongste zouden we wel vlak voor de vakantie al laten starten als ze dan jarig was. Die is nu 2,5, kan niet wachten tot ze naar school mag en loopt daar rond alsof zij daar de dienst uitmaakt. Dan zou het sneu zijn die te laten wachten. Maargoed, bij haar hebben we dat dilemma niet omdat ze aan het einde van de vakantie jarig is.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Suus