Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Financien binnen je relatie

<<

Anoniem327

Bericht 08 Apr 2022 14:01

Financien binnen je relatie

N.a.v. een ander topic vraag ik me af hoe jullie binnen je relatie, of huwelijk jullie geldzaken hebben geregeld. Alles op 1 hoop, alles apart, of iets er tussenin? Hebben jullie samen een huis gekocht, of staat het huis op 1 naam? Verdelen jullie de vaste lasten naar rato, 50/50, werken jullie met een spaarpotsysteem waarbij je allebei eenzelfde bedrag op een eigen rekening houdt, of gaat alles van 1 gezamenlijke rekening?

Verdienen jullie ongeveer evenveel, of loopt dit erg uiteen en wat heeft dit voor consequenties voor de financiele verdeling? Bouwen jullie pensioen op voor elkaar, alleen voor jezelf, of bouwt de ene veel meer op dan de ander? En qua vermogen? Hoe ga je om met ongelijkheid in je relatie op financieel gebied?

Zomaar een aantal vragen die bij me opkomen over dit onderwerp. Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling om veroordelend te zijn. Een open discussie zou mooi zijn, met respect voor ieders keuzes.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 08 Apr 2022 14:05

Re: Financien binnen je relatie

Ben jij het Nibud?🤨
Ik weet niet hoeveel reacties je nog gaat krijgen, maar super dat je je voorneemt om niet veroordelend te zijn.

Wij hebben alles apart.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 08 Apr 2022 14:11

Re: Financien binnen je relatie

Wij hebben alles samen maar geen gezamenlijke rekeningen. We verdienen niet hetzelfde, maar werken ook niet hetzelfde (n voordat je daarop gaat schieten; ja, ik werk bewust 3 dagen en vriend 5). Het huis is van ons samen en zoals het nu gaat, werkt het prima.

Ons vorige huis stond trouwens bewust alleen op naam van vriend en dat werkte ook prima.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem327

Bericht 08 Apr 2022 14:19

Re: Financien binnen je relatie

Wij werken even veel maar verdienen niet hetzelfde. Heel stereotype verdient mijn vriend meer.
Het huis staat op beider naam en alle gezamenlijke vaste lasten (hypotheek, bso, verzekeringen, energie you name it) betalen we naar rato. Dat geld storten we allebei maandelijks op de gezamenlijke betaalrekening. We hebben ook een gezamenlijke spaarrekening waar we wat op storten.
Verder houden we alles gescheiden. Op 1 hoop zou voor ons niet werken. We geven allebei best veel geld uit aan dingen voor onszelf maar dat zijn best verschillende dingen. Mijn vriend heeft een sneaker obsessie en geeft veel uit aan niche comics en Star Wars parafernalia, en bij mij is het meer skin care en kleding en make-up. We geven ook veel uit aan horeca maar zitten niet niet altijd samen op café, dus laat dat maar lekker apart. Ik hou ook niet van gesprekken over geld.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6123

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 08 Apr 2022 14:25

Re: Financien binnen je relatie

Alles op 1 hoop en in gemeenschap van goederen getrouwd. Werkt voor ons prima, nog nooit gedoe gehad.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 08 Apr 2022 14:27

Re: Financien binnen je relatie

Omdat ik niet werk, verdien ik helemaal niets meer. M'n man werkt full time en verdient dus wel.

Ik heb nog wel een eigen betaalrekening maar daar doe ik niet zoveel meer mee. En natuurlijk wel een eigen spaarrekening. Verder doe ik alles van de gezamenlijke rekening. Toen ik nog werkte stortten we daar allebei geld op, nu alleen hij logischerwijs. Alles voor het huis (hypotheek, gwl, belasting) betaalt hij direct van z'n eigen rekening want beetje onzin om dat eerst over te maken naar de gezamenlijke rekening. Hij stort elke maand geld op de gezamenlijke rekening en daar doe ik de boodschappen van, betaal mijn rekeningen (telefoon, zorgverzekering etc), koop er kleding van voor mezelf en voor de kinderen, al dat soort dingen. Als hij boodschappen doet, betaalt hij het eigenlijk uit gewoonte van z'n eigen rekening.
Verder heeft hij z'n eigen spaarrekening en vermogen. Het is dus allemaal prima verdeeld met kanttekening dat het dus allemaal zijn geld is, maar we behandelen het leefgeld gewoon als ons geld samen, immers regel ik het meeste van het dagelijks leven.

Het huis staat op zijn naam. Bij scheiding zou ik er logischerwijs uit moeten. Bij overlijden niet en alles staat financieel helemaal vastgelegd in een testament. En we zijn onder huwelijkse voorwaarden getrouwd.

We zijn financieel dus heel erg ongelijk en dat is raar maar ook weer niet. Het is de consequentie van de keuze die we hebben gemaakt en het is prima zo. Ik vind het niet lastig om zijn geld uit te geven al ben ik voor mezelf sowieso niet zo'n big spender. Al lijkt het me wel ook weer fijn om als ik weer zou gaan werken om toch weer wat meer eigen geld te hebben hoor, tuurlijk. Maar al met al werkt het voor ons voor nu prima.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem327

Bericht 08 Apr 2022 14:37

Re: Financien binnen je relatie

Dat lijkt me dus echt lastig Marin. Als jij zin hebt om vanavond 100 euro uit te geven in een wijnbar, voel je je dan bezwaard, of niet?
<<

Anoniem327

Bericht 08 Apr 2022 14:38

Re: Financien binnen je relatie

Wij werken allebei 4 dagen en verdienen daar ongeveer hetzelfde inkomen per maand mee. Wel is het zo dat ik betere voorwaarden heb, zoals een auto (met laadpas) van de zaak, een laptop en een telefoon (met abonnement). Tel daar een 13e maand bij op en vakantiegeld van nog eens een maandinkomen en ik verdien toch een stukje meer.

Het zou niet in me opkomen om dit niet met mijn man te delen. We hebben samen een gezin, dus dan vind ik het logisch dat je het samen doet. Niet dat de ene veel meer te besteden heeft, of veel meer vermogen opbouwt dan de ander. Ik zie dat best veel om me heen. De man gaat op wintersport en nog 3x een weekend weg met vrienden, terwijl de vrouw daar geen tijd en geld voor heeft, omdat ze veel meer thuis is met de kinderen. Of dat het huis alleen op naam staat van de man, of dat hij allerlei voordeeltjes alleen voor zichzelf houdt.

Als je geen kinderen hebt en het is een keuze om bijvoorbeeld maar 3 dagen te werken, omdat je de rest van je tijd aan iets anders wil besteden, terwijl de ander 5 dagen werkt, dan vind ik het logisch dat de ene meer overhoudt dan de ander. Maar als de ene 3 dagen werkt omdat er voor kleine kinderen en het huishouden moet worden gezorgd, dan vind ik die ongelijkheid schrijnend om te zien.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 08 Apr 2022 14:42

Re: Financien binnen je relatie

@ Holden; In alle eerlijkheid zal dat niet heel veel voorkomen want ik doe eigenlijk maar weinig van dat soort dingen zonder hem. Maar om het even naar iets te vertalen wat wel daadwerkelijk gebeurt: Nee, ik heb er geen moeite mee om bijv een weekend naar Londen te gaan met een vriendin en daar lekker uiteten te gaan van zijn geld (nou was dat soort verkapt verjaardagscadeau want ik wist toch niets anders). Of bijv een lunch met een vriendin terwijl de kinderen spelen in de speeltuin. Het enige is dat ik me dan wel schuldig voel over de vrije tijd dat ik lekker zit te chillen terwijl hij werkt, niet zozeer het geld.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem327

Bericht 08 Apr 2022 14:47

Re: Financien binnen je relatie

Marin schreef:@ Holden; In alle eerlijkheid zal dat niet heel veel voorkomen want ik doe eigenlijk maar weinig van dat soort dingen zonder hem. Maar om het even naar iets te vertalen wat wel daadwerkelijk gebeurt: Nee, ik heb er geen moeite mee om bijv een weekend naar Londen te gaan met een vriendin en daar lekker uiteten te gaan van zijn geld (nou was dat soort verkapt verjaardagscadeau want ik wist toch niets anders). Of bijv een lunch met een vriendin terwijl de kinderen spelen in de speeltuin. Het enige is dat ik me dan wel schuldig voel over de vrije tijd dat ik lekker zit te chillen terwijl hij werkt, niet zozeer het geld.

Misschien eens uitrekenen wat hij kwijt zou zijn als hij kinderopvang + een oppas (voor alle uren buiten school en kdvtijden dat hij nog aan het werk is) + een schoonmaker + een kok aan huis zou moeten inhuren?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 08 Apr 2022 14:52

Re: Financien binnen je relatie

Waarom?
Let's discover the world together.
<<

Anoniem327

Bericht 08 Apr 2022 14:56

Re: Financien binnen je relatie

Marin schreef:Waarom?

Omdat je je dan minder schuldig hoeft te voelen naar hem? Dat jouw werk niet wordt betaald, betekent niet dat het geen waarde heeft, of dat het 'vrije tijd' is als je zorgt voor je kind. Met kleine kinderen ben je thuis harder aan het werk dan buitenshuis.

Als een ander dan jij al die dingen zou doen tijdens de werktijd van je man dan zou het hem veel geld kosten.
<<

Anoniem330

Bericht 08 Apr 2022 15:00

Re: Financien binnen je relatie

Sadie schreef:
Marin schreef:Waarom?

Omdat je je dan minder schuldig hoeft te voelen naar hem? Dat jouw werk niet wordt betaald, betekent niet dat het geen waarde heeft, of dat het 'vrije tijd' is als je zorgt voor je kind. Met kleine kinderen ben je thuis harder aan het werk dan buitenshuis.

Als een ander dan jij al die dingen zou doen tijdens de werktijd van je man dan zou het hem veel geld kosten.

Dus als je op papier hebt dat 'een hulp' €4000 euro in de maand zou zijn, zou Marin zich ineens pats boem niet meer schuldig voelen over vrije tijd?

Kom op zeg! Elke ouder heeft iets waar hij of zij zich schuldig over voelt of het idee heeft ergens te kort in te schieten. Dat los je niet op met een lijstje met euro's erop.
Je schijft je berichten met een hele nare ondertoon. Zoek je stokken om mee te slaan?
Laatst gewijzigd door Anoniem330 op 08 Apr 2022 15:02, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 08 Apr 2022 15:01

Re: Financien binnen je relatie

Maar ik voel me dus niet zo schuldig, iig niet over het geld dus het is een moo point.
Let's discover the world together.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 08 Apr 2022 15:03

Re: Financien binnen je relatie

@ Sadie, als de een minder werkt omdat degene fysiek niet meer kan werken dan een x-aantal uur. Denk je er dan net zo over?

Destijds met ex hadden we gelukkig goede afspraken. Zij werkte minder, verdiende minder. Huis stond voor 2/3 op mijn naam, dus heel simpel gezegd ging 1/3 van haar loon naar de gezamenlijke rekening en zo'n 2/3 van mijn loon naar de gezamenlijke rekening waar alle gezamenlijke zaken van werden betaald. Voor je eigen hobby's hadden we gewoon eigen rekeningen. Ik ben maar wat blij dat ik het zo heb gedaan. Met het uit elkaar gaan was het een vrij gemakkelijke afrekening/verdeling.
<<

Anoniem327

Bericht 08 Apr 2022 15:06

Re: Financien binnen je relatie

Ik wil alleen zeggen dat het een goede deal is voor de werkende partij, zo iemand die gratis alles voor jou en je kinderen doet en regelt. Ik zou me eerder schuldig voelen naar mijn man als hij tbv was, dan omgekeerd.

Ik heb een pittige baan, maar ik rust uit op mijn werk.
<<

Anoniem327

Bericht 08 Apr 2022 15:08

Re: Financien binnen je relatie

Marin schreef:@ Holden; In alle eerlijkheid zal dat niet heel veel voorkomen want ik doe eigenlijk maar weinig van dat soort dingen zonder hem. Maar om het even naar iets te vertalen wat wel daadwerkelijk gebeurt: Nee, ik heb er geen moeite mee om bijv een weekend naar Londen te gaan met een vriendin en daar lekker uiteten te gaan van zijn geld (nou was dat soort verkapt verjaardagscadeau want ik wist toch niets anders). Of bijv een lunch met een vriendin terwijl de kinderen spelen in de speeltuin. Het enige is dat ik me dan wel schuldig voel over de vrije tijd dat ik lekker zit te chillen terwijl hij werkt, niet zozeer het geld.


Dat is mooi (en ik illustreer onbedoeld direct waarom het bij mij niet zou werken :king:)
<<

Anoniem327

Bericht 08 Apr 2022 15:13

Re: Financien binnen je relatie

Fred schreef:@ Sadie, als de een minder werkt omdat degene fysiek niet meer kan werken dan een x-aantal uur. Denk je er dan net zo over?

Destijds met ex hadden we gelukkig goede afspraken. Zij werkte minder, verdiende minder. Huis stond voor 2/3 op mijn naam, dus heel simpel gezegd ging 1/3 van haar loon naar de gezamenlijke rekening en zo'n 2/3 van mijn loon naar de gezamenlijke rekening waar alle gezamenlijke zaken van werden betaald. Voor je eigen hobby's hadden we gewoon eigen rekeningen. Ik ben maar wat blij dat ik het zo heb gedaan. Met het uit elkaar gaan was het een vrij gemakkelijke afrekening/verdeling.

Als mijn man niet meer zou kunnen werken vanwege ziekte, of een andere beperking dan zou ik juist voor hem willen zorgen. Ik vind het behoorlijk hardvochtig om iemand in zo'n situatie op een houtje te laten bijten, terwijl je er zelf riant bijzit. Ik kan me zo'n houding binnen een gelijkwaardige liefdevolle relatie moeilijk voorstellen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 08 Apr 2022 15:13

Re: Financien binnen je relatie

Sadie schreef:Ik wil alleen zeggen dat het een goede deal is voor de werkende partij, zo iemand die gratis alles voor jou en je kinderen doet en regelt. Ik zou me eerder schuldig voelen naar mijn man als hij tbv was, dan omgekeerd.



En kan je het nu zonder oordeel zeggen?

Holden, ja dat kan ik me goed voorstellen hoor! Ik kan heel goed begrijpen dat veel mensen dit helemaal niet fijn zouden vinden. Is ook hun goed recht.
Let's discover the world together.
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2391

Geregistreerd: 08 Sep 2016 16:43

Bericht 08 Apr 2022 15:15

Re: Financien binnen je relatie

Wij hebben een gezamenlijke rekening, dat komt het (=zijn) loon op en daar betalen we al het gezamenlijke van.
Daarnaast hebben we allebei onze eigen rekening, waar ons "zakgeld" op komt. Daar betalen we onze eigen dingen van; telefoonrekening, kobo abbo, spotify abbo, sport, kleding, duo, hobby etc. Mijn "zakgeld" is overigens meer, omdat ik ook kleding en zo voor de kinderen daarvan koop.
Het huis/hypotheek staat op beide namen, we zijn in gemeenschap van goederen getrouwd
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6198

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 08 Apr 2022 15:20

Re: Financien binnen je relatie

SoGood schreef:Alles op 1 hoop en in gemeenschap van goederen getrouwd. Werkt voor ons prima, nog nooit gedoe gehad.

Same here. Alleen dan geregistreerd partners na 1/1/2018. Nu is het zo dat alles voor het 'huwelijk' wel apart is. Maar voor onze relatie hadden we beide niks, nu hebben we alles samen.
Van te voren dachten we beide dat we het niet op deze manier wilden en alles gescheiden wilden houden en dan naar rato. Maar eenmaal in de situatie en omdat er kinderen kwamen, merkten we dat dat voor ons niet werkt. Zonder kinderen hadden we het denk ik wel gescheiden gehouden. Dan waren we denk ik ook geen geregistreerd partnerschap aangegaan.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 08 Apr 2022 15:46

Re: Financien binnen je relatie

Wij hebben alles samen op 1 hoop en zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. We hebben nog nooit ruzie of gedoe gehad over geld. Man werkt meer en verdient ook meer maar dat is nooit een issue geweest (ook niet toen we nog geen kinderen hadden en ik al minder werkte). Ik regel alle financiële dingen. Als man iets wil kopen vraagt hij altijd even of het die maand kan of dat hij even moet wachten tot het salaris is gestort (omdat hij nooit op de rekening kijkt, niet om toestemming te vragen).
2010 2012
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2088

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 08 Apr 2022 15:58

Re: Financien binnen je relatie

Ik zou mijn leven niet stil willen zetten om voor kinderen te zorgen die ook van mijn partner zijn als ik zelf niks over zou houden bij een eventuele scheiding. Je hebt een gat in je CV, niks opgebouwd en daar sta je dan. Je bent zo kwetsbaar. Je beslist toch samen voor de kinderen en als je samen beslist dat je als vrouw dan thuis gaat blijven en een gat in je toekomst slaat dan mag daar op zijn minst toch wat tegenover staan lijkt mij. Als vrouw zorg je voor zijn kinderen en bied je hem de mogelijkheid aan zijn carrière te werken. Ik ben dan ook echt geen tegenstander van partner alimentatie op dat gebied. Maar ieder zijn eigen keuzes inderdaad. Ik ken een man die thuis bleef voor de kinderen zodat zijn vrouw een of andere hoge opleiding kon doen en toen ze er mee klaar was en een dik salaris had wilde ze scheiden. Voorop gesteld dat het toeval geweest zal zijn, is het toch best zuur dat je je eigen leven dan zo on hold hebt gezet.

Ik heb geen relatie maar in mijn vorige relaties rekende ik uit wat de kosten waren van mijn huis die hij dan niet aan zijn huis (als dat er was) had en dat deed ik door 2. Verder cash in een pot of op een rekening voor de gezamenlijke boodschappen en de rest gewoon gescheiden. Als ik zou trouwen dan zou ik alles op 1 hoop gooien. Maar ik zou dan ook alleen met iemand kunnen trouwen die normaal met zijn geld om gaat en dat op voorhand tot op de bodem uitgezocht willen hebben. Geen idee hoe ik dat met zelf opgebouwd vermogen zou willen doen dan overigens. Ik acht de kans nihil haha.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Anoniem327

Bericht 08 Apr 2022 16:15

Re: Financien binnen je relatie

Als iemand veel voor zichzelf wil houden, (zoals opgebouwd vermogen) maar dan wel verwacht dat ik als vrouw thuis ga zitten, of mijn carrière op een laag pitje zet, dan zou dat voor mij al een dikke, rode vlag zijn. Met zo iemand wil je toch niet samen zijn? Je zegt het goed Dronken Taart, je maakt jezelf zo kwetsbaar. En waarvoor?

Gek genoeg zie ik dit mannen bijna nooit doen, die zorgen goed voor zichzelf en maken zich niet graag volledig afhankelijk van een ander.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 08 Apr 2022 16:49

Re: Financien binnen je relatie

Zo jammer dat dit soort gesprekken dus níet zonder oordeel kunnen. Je kan het nog leuk in je OP zetten maar als je daar vervolgens niets mee doet heeft dat geen nut hè.

Ik vind het best leuk om toe te lichten hoe wij het thuis doen en snap ook dat mensen zich afvragen of ik me schuldig voel en hoe dat dan werkt met rekeningen enz. Zoals de vraag van Holden. Wil ik prima uitleggen. En ook eerlijk zijn in dat ik inderdaad in een kwetsbare positie zit. Dat is een feit. Maar het is wel een lachertje dat je zegt niet te gaan oordelen.
Let's discover the world together.
Volgende

Terug naar Liefde, seks & relaties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers