Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Financien binnen je relatie

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43733

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 10 Apr 2022 10:49

Re: Financien binnen je relatie

M'n eigen pensioen van de jaren dat ik wel heb gewerkt (zal niet veel zijn) en verder dat van hem idd.
Let's discover the world together.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 10 Apr 2022 10:54

Re: Financien binnen je relatie

Sadie schreef:Wat ik me wel afvraag voor de dames die pt werken, of een tijd niet hebben gewerkt en waarvan de man veel meer verdient, hebben jullie ook iets geregeld voor je pensioen? Want op deze manier heb je toch een gigantisch pensioengat, of krijgen jullie daarvoor compensatie van jullie man?


Daar verandert toch niks? Nu leven van 1 salaris is dan toch ook leven van 1 pensioen?
Afbeelding
Afbeelding
<<

Linvi

Bericht 10 Apr 2022 11:01

Re: Financien binnen je relatie

Ook bij ons komt alles op de grote hoop, mijn man een iva/ wajong uitkering en ik werk parttime. Het is geen vet-pot maar we redden ons.

Allle vasten lasten gaan eraf en verder kopen we wat nodig is maar overleggen vaak wel even.
Beide hebben we goed inzicht in wat in onze inkomsten en uitgaven zijn, ik heb zelf alleen geen idee wat we qua verzekeringen precies hebben en wil dat eerdaags eens onder de loep nemen. Uitvaartverzekering is onlangs al aangepast, daar is iemand voor langs geweest.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 484

Geregistreerd: 12 Dec 2020 12:31

Bericht 10 Apr 2022 11:11

Re: Financien binnen je relatie

Sadie schreef:Hij bepaalt de potjes, wat jij dient te kopen van die potjes en welke bedragen hij erin steekt. Waar heb jij dan enige vrijheid in wat je uitgeeft als je niet werkt?

Je mag niet weten waar je je eigen verdiende geld aan uitgeeft, want alle belangrijke zaken zijn bij voorbaat uitgesloten (huis, vaste lasten, verzekeringen, boodschappen).


Je doet wel graag aannames he?
Het zou wel wat vreemd zijn als ik lekker zou gaan shoppen van het boodschappenbudget en de rest van de maand brood en water serveer omdat ik zelf wil bepalen hoeveel ik aan boodschappen uit geef. Vind je ook niet?

Wat mijn vrije budget betreft...hoe kom je erbij dat hij bepaalt wat ik daarvan koop? Ken je de definitie van vrij budget niet?
En als ik per se wil mee betalen mag dat heus maar ik voel de noodzaak niet. Uiteindelijk is alles van ons samen.

Over een pensioen hoef ik mij geen zorgen te maken.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 10 Apr 2022 11:14

Re: Financien binnen je relatie

Ik merk dat ik hier normaalgesproken prima een reactie zou durven te plaatsen, maar nu Sadie/Nougat/Eloise weer terug is, ik daar helemaal geen behoefte meer aan heb. We hebben het prima op orde met zijn tweetjes maar ik merk al wel dat Sadie weer lekker overal bovenop aan het duiken is, en daar heb ik totaal geen behoefte aan. Het verbaast me overigens dat zoveel mensen hier nog wél reageren, eigenlijk. Financiën, relaties en werk zijn haar triggerpoints, dat weten we allemaal en dat zijn ook de laatste dingen waarin we onszelf zouden moeten verdedigen. En toch zie ik het gebeuren, in meerdere topics al: We vertellen nét iets teveel, Sadie duikt er bovenop, en we schieten allemaal weer in de verdediging. Dit topic is van Sadie zelf en telt gewoon al 5 pagina's van iedereen die vertelt hoe ze hun financiën geregeld hebben, terwijl ze weten dat TO wat dat betreft een zuiger is. Ik geef toe, ik doe net zo hard met de discussie mee, maar hey, je bent zelf verantwoordelijk voor wat je deelt he, niet zij.

Over een paar maandjes is ze weer weg, tot die tijd deel ik niet teveel persoonlijke informatie waarvan ik weet dat zij daar wel een mening op nahoudt. Het is allemaal zo gevoelig en privé, maar doordat ze zo blijft zagen geven we soms veel meer privacygevoelige dingen prijs dan we zouden moeten willen. Lekker niet doen dus.
Laatst gewijzigd door Anoniem329 op 10 Apr 2022 11:19, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Archie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 364

Geregistreerd: 28 Sep 2020 11:49

Bericht 10 Apr 2022 11:17

Re: Financien binnen je relatie

Gezamelijke lasten naar rato. Woning is van mij. We zijn nu wel samen naar een koopwoning op zoek. Als het zover is gaan we trouwens wel zaken vastleggen. Dat hebben we nu niet. Zelfs geen samenlevingscontract, terwijl er wel een koopwoning en kind in het spel zijn (beide in 2021 eehmm gekregen haha).

Onze relatie is nogal vliegensvlug van start gegaan en we weten allebei nog niet goed hoe nou zaken vast te leggen. Ik vind trouwen/GP gelijk zo’n grote stap. Maar we hebben volgende maand een orienterend gesprek bij de notaris. Ik wil me echt laten voorlichten en adhv dat gesprek een keuze maken.
11.21
10.23
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43733

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 10 Apr 2022 11:28

Re: Financien binnen je relatie

Maple dat is je goed recht natuurlijk. Vooral niet doen waar je je niet goed bij voelt. Heel goed dat je dat voor jezelf houdt dan.
Ik trek me er zelf niet zoveel van aan en vind het wel leuk dat er wat meer levendigheid is (maar meer door de leuke topics van Banana eigenlijk).
Let's discover the world together.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 10 Apr 2022 11:30

Re: Financien binnen je relatie

Ik vind levendigheid wel leuk, maar deze levendigheid bestaat vooral uit het veroordelen van persoonlijke, en soms ook zeer gevoelig liggende situaties van anderen. En dat vind ik níét leuk.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9786

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 10 Apr 2022 12:04

Re: Financien binnen je relatie

Ik reageer omdat ik het wel interessant vind om ook van andere te lezen. Verder kan je de reacties van Sadie natuurlijk altijd onder de negeerknop zetten ;)

Zo ben ik nu ook best benieuwd hoe het geregeld is omtrent kinderen na je eigen overlijden. Ik denk dat wij daarin ook best niet standaard zijn en wil binnenkort toch ook een testament laten opstellen. Dus inzicht daarin of tips kunnen mij daarbij ook helpen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43733

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 10 Apr 2022 12:24

Re: Financien binnen je relatie

Wij zijn ook niet standaard daarin en wil je best pm'en erover. Weet niet of je daar wat aan hebt maar wil het via pm best toelichten.
Let's discover the world together.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9786

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 10 Apr 2022 12:25

Re: Financien binnen je relatie

Oh ja graag Marin!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43733

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 10 Apr 2022 12:26

Re: Financien binnen je relatie

Zal 't straks even doen!
Let's discover the world together.
<<

Anoniem327

Bericht 10 Apr 2022 12:38

Re: Financien binnen je relatie

Tabbie schreef:Ik reageer omdat ik het wel interessant vind om ook van andere te lezen. Verder kan je de reacties van Sadie natuurlijk altijd onder de negeerknop zetten ;)

Zo ben ik nu ook best benieuwd hoe het geregeld is omtrent kinderen na je eigen overlijden. Ik denk dat wij daarin ook best niet standaard zijn en wil binnenkort toch ook een testament laten opstellen. Dus inzicht daarin of tips kunnen mij daarbij ook helpen.

Na mijn overlijden? Dan zouden de kinderen uiteraard gewoon bij hun vader blijven, dat lijkt me een no brainer?

Of bedoel je als wij allebei gelijktijdig komen te overlijden? Bij ons gaan de kinderen in dat geval naar mijn schoonzus en zwager. Dit hebben we van elkaars kinderen laten vastleggen.
<<

Anoniem327

Bericht 10 Apr 2022 12:40

Re: Financien binnen je relatie

Archie schreef:Gezamelijke lasten naar rato. Woning is van mij. We zijn nu wel samen naar een koopwoning op zoek. Als het zover is gaan we trouwens wel zaken vastleggen. Dat hebben we nu niet. Zelfs geen samenlevingscontract, terwijl er wel een koopwoning en kind in het spel zijn (beide in 2021 eehmm gekregen haha).

Onze relatie is nogal vliegensvlug van start gegaan en we weten allebei nog niet goed hoe nou zaken vast te leggen. Ik vind trouwen/GP gelijk zo’n grote stap. Maar we hebben volgende maand een orienterend gesprek bij de notaris. Ik wil me echt laten voorlichten en adhv dat gesprek een keuze maken.

Heeft je man zijn kind wel erkend en heeft hij gezag over zijn kind?
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11591

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 10 Apr 2022 13:07

Re: Financien binnen je relatie

Tabbie schreef:Ik reageer omdat ik het wel interessant vind om ook van andere te lezen. Verder kan je de reacties van Sadie natuurlijk altijd onder de negeerknop zetten ;)

Zo ben ik nu ook best benieuwd hoe het geregeld is omtrent kinderen na je eigen overlijden. Ik denk dat wij daarin ook best niet standaard zijn en wil binnenkort toch ook een testament laten opstellen. Dus inzicht daarin of tips kunnen mij daarbij ook helpen.


Hoe mijn ex het geregeld heeft weet ik niet. Ik ben de eerste erfgenaam van mijn vriend en J de tweede. Beiden hebben we wel vruchtgebruik opgenomen zodat het huis in ieder geval bewoond kan blijven wonen. Verder is er een clausule opgenomen dat mocht J komen te overlijden zonder kinderen dat het geld dan terugstroomt naar onze families en niet de lijn van J volgt. Als we dat niet gedaan zouden hebben zou het theoretisch mogelijk zijn dat mijn ex alles van mij en mijn vriend erft. Verder is er in de testamenten opgenomen dat mijn vader (eerste) of broertje (tweede) het beheer over de erfenis hebben tot J 25 is. Dit zijn allemaal wat als constructies. De notaris heeft ons hier heel duidelijk advies over kunnen geven. Zeker omdat mijn ex en ik uit elkaar zijn. Mijn vriend heeft geen kinderen van zichzelf wat het dan wel weer een stukje makkelijker maakte. Wat ook al in het testament staat is een koude uitsluiting. J was 5 toen we dat tekenden 🤣🤣 goed op de toekomst voorbereid dus.
2015 💙
<<

Anoniem327

Bericht 10 Apr 2022 13:12

Re: Financien binnen je relatie

Marsy31 schreef:
Sadie schreef:Wat ik me wel afvraag voor de dames die pt werken, of een tijd niet hebben gewerkt en waarvan de man veel meer verdient, hebben jullie ook iets geregeld voor je pensioen? Want op deze manier heb je toch een gigantisch pensioengat, of krijgen jullie daarvoor compensatie van jullie man?


Daar verandert toch niks? Nu leven van 1 salaris is dan toch ook leven van 1 pensioen?

Helaas gaat bijna de helft van de stellen vroeg of laat uit elkaar en je kunt er ook niet van op aan dat je man altijd maar gezond blijft en blijft leven tot op hoge leeftijd. Op 1 paard wedden lijkt me niet slim. Jezelf zo afhankelijk maken van een man ook niet. Je maakt jezelf daarmee erg kwetsbaar.

Zorg dat je jezelf kunt redden, nu en in de toekomst.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9786

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 10 Apr 2022 14:03

Re: Financien binnen je relatie

Sadie schreef:
Tabbie schreef:Ik reageer omdat ik het wel interessant vind om ook van andere te lezen. Verder kan je de reacties van Sadie natuurlijk altijd onder de negeerknop zetten ;)

Zo ben ik nu ook best benieuwd hoe het geregeld is omtrent kinderen na je eigen overlijden. Ik denk dat wij daarin ook best niet standaard zijn en wil binnenkort toch ook een testament laten opstellen. Dus inzicht daarin of tips kunnen mij daarbij ook helpen.

Na mijn overlijden? Dan zouden de kinderen uiteraard gewoon bij hun vader blijven, dat lijkt me een no brainer?

Of bedoel je als wij allebei gelijktijdig komen te overlijden? Bij ons gaan de kinderen in dat geval naar mijn schoonzus en zwager. Dit hebben we van elkaars kinderen laten vastleggen.


Ik bedoel qua financiën uiteraard. Aangezien dit topic gaat over financiën.
<<

Anoniem327

Bericht 10 Apr 2022 14:31

Re: Financien binnen je relatie

Tabbie schreef:
Sadie schreef:Na mijn overlijden? Dan zouden de kinderen uiteraard gewoon bij hun vader blijven, dat lijkt me een no brainer?

Of bedoel je als wij allebei gelijktijdig komen te overlijden? Bij ons gaan de kinderen in dat geval naar mijn schoonzus en zwager. Dit hebben we van elkaars kinderen laten vastleggen.


Ik bedoel qua financiën uiteraard. Aangezien dit topic gaat over financiën.

Wij erven eerst van elkaar en onze kinderen erven van degene die als laatste overlijdt. Volgens mij is dit vrij standaard?

Met een samengesteld gezin kan ik me voorstellen dat het ingewikkelder wordt.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 10 Apr 2022 14:53

Re: Financien binnen je relatie

Sadie schreef:
Marsy31 schreef:
Daar verandert toch niks? Nu leven van 1 salaris is dan toch ook leven van 1 pensioen?

Helaas gaat bijna de helft van de stellen vroeg of laat uit elkaar en je kunt er ook niet van op aan dat je man altijd maar gezond blijft en blijft leven tot op hoge leeftijd. Op 1 paard wedden lijkt me niet slim. Jezelf zo afhankelijk maken van een man ook niet. Je maakt jezelf daarmee erg kwetsbaar.

Zorg dat je jezelf kunt redden, nu en in de toekomst.


Ja, hier heb je gelijk in. Maar dat was je vraag niet ;) Ik geef antwoord op je vraag want je snapte het niet. Dat dit het gevolg ervan kan zijn ben ik zeker met je eens.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43733

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 10 Apr 2022 15:09

Re: Financien binnen je relatie

Ja het maakt me kwetsbaar. Maar ook niet, want het is goed geregeld in geval van overlijden, of dat vóór of na pensioenleeftijd is. Ik denk eerlijk gezegd dat wij het bovengemiddeld goed hebben geregeld juist omdat ik geen werk heb en m'n man een bedrijf. Dus ik voel me daar eigenlijk ook niet zo kwetsbaar in ivm overlijden. Maar bovenal hoop ik natuurlijk dat dat voorlopig nog lang niet aan de orde is.
Let's discover the world together.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 10 Apr 2022 15:12

Re: Financien binnen je relatie

Nee bij overlijden niet maar wel als je uit elkaar gaat toch? Weet eigenlijk niet hoe dat zit..
Afbeelding
Afbeelding
<<

Banana

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 489

Geregistreerd: 05 Jul 2021 18:23

Bericht 10 Apr 2022 17:12

Re: Financien binnen je relatie

Marin schreef:Maple dat is je goed recht natuurlijk. Vooral niet doen waar je je niet goed bij voelt. Heel goed dat je dat voor jezelf houdt dan.
Ik trek me er zelf niet zoveel van aan en vind het wel leuk dat er wat meer levendigheid is (maar meer door de leuke topics van Banana eigenlijk).


Eens, ik heb soms ook zin om ergens op te reageren, en dan doe ik het toch maar niet.
Maar Marin, je hebt gelijk, niks van aantrekken en lekker gaan met die banaan :banaan:
Fijn dat je vindt dat ik iets bijdraag, lief van je!
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11419

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 10 Apr 2022 17:16

Re: Financien binnen je relatie

Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd. Dat was allemaal oke. Alles op één hoop en naar rato gaven we onszelf daar 'zakgeld' uit. Met dat geld kon ik doen wat ik wilde.
Ik bouw, met parttime werken veel meer pensioen op dan mijn ex die fulltime werkt. Dat kan dus ook nog. Nu we uit elkaar gaan ben ik stiekem wel blij dat ik hem maar de helft van m'n opbouw hoef te geven over de jaren dat we getrouwd waren.

Verder hebben we beide een spaarplan als extra voor ons pensioen. Helaas, of gelukkig voor de ander, moet dat ook in twee.

Als ik nog eens ga trouwen, zou ik dat wel anders regelen allemaal. Niet dat je trouwt met de intentie ooit te gaan scheiden natuurlijk.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem327

Bericht 10 Apr 2022 17:26

Re: Financien binnen je relatie

Jip schreef:Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd. Dat was allemaal oke. Alles op één hoop en naar rato gaven we onszelf daar 'zakgeld' uit. Met dat geld kon ik doen wat ik wilde.
Ik bouw, met parttime werken veel meer pensioen op dan mijn ex die fulltime werkt. Dat kan dus ook nog. Nu we uit elkaar gaan ben ik stiekem wel blij dat ik hem maar de helft van m'n opbouw hoef te geven over de jaren dat we getrouwd waren.

Verder hebben we beide een spaarplan als extra voor ons pensioen. Helaas, of gelukkig voor de ander, moet dat ook in twee.

Als ik nog eens ga trouwen, zou ik dat wel anders regelen allemaal. Niet dat je trouwt met de intentie ooit te gaan scheiden natuurlijk.

Interessant om te lezen vanuit jouw perspectief. Wat zou je dan anders regelen?
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11419

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 10 Apr 2022 18:05

Re: Financien binnen je relatie

Onder huwelijkse voorwaarden.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
VorigeVolgende

Terug naar Liefde, seks & relaties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers