Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoeveel aanwezig zijn als ouder?

<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8476

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 08 Apr 2022 10:53

Re: Hoeveel aanwezig zijn als ouder?

Als perfectie een naam had, was het Sadie!
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Anoniem327

Bericht 08 Apr 2022 10:57

Re: Hoeveel aanwezig zijn als ouder?

Banana schreef:Ik ben een extreme carrièreswitch aan het maken, o.a. omdat we graag een kind wilden. Ik wil haar dan ook zoveel mogelijk zien, maar ik ben zeker van plan gewoon te werken. We hebben het geluk om nu ze klein is haar altijd bij ons te kunnen houden, maar vanaf ongeveer 1,5 jaar zal ze, afhankelijk van de situatie dan, zelfs misschien full time naar opvang moeten. Daar heb ik geen problemen mee, we zullen sowieso zorgen dat we er voor haar zijn indien nodig, en ik vind het prima dat ze ziet dat we allemaal onze verantwoordelijkheden hebben op een doordeweekse dag; school of werk.

Ik heb respect voor alle ouders die doen wat het beste is voor hun kind, onafhankelijk van hoeveel ze en of ze werken, en al helemaal voor de ouders die er alleen voor staan en wellicht minder keuze hebben in hoeveel ze aanwezig kunnen zijn. Ik ken overigens genoeg moeders, en ook vaders, die hun kinderen niet genoeg zien. Niet omdat ze dat niet willen, maar omdat ze hun kind een beter leven gunnen dan ze zelf gehad hebben. Is dat dan de juiste keuze? Dat weet ik niet, maar dat is ook niet zo makkelijk te zeggen. In Nederland hebben we het privilege om dat niet te kunnen begrijpen.

In sommige landen hebben mensen geen keuze, daar heb je gelijk in. Gelukkig is dit in Nederland anders, hier hoeft niemand voor het geld meer dan fulltime te werken. Alle mogelijke regelingen zorgen ervoor dat je inmiddels echt geen excuus meer hebt om afwezig te zijn als ouder.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12149

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 08 Apr 2022 11:06

Re: Hoeveel aanwezig zijn als ouder?

Mijn man gaat elke dag om 5.30 weg en is Rond 17.00 weer thuis. Dat 5 dagen in de week

Ik werk 1 hele dag en 2 halve. De halve dagen is zoon bij de opvang en op de hele dag bij mijn ouders.

Ik zorg meer voor onze zoon. Maar ik verdien ook het miste. En bij mijn man zijn werk kan je niet thuiswerken of halve dagen werken of een dag vrij in de week. Wij vinden het prima zo. Als mijn man thuis is gaan we eten en dan is het papa zoon tijd. En hij brengt hem ook altijd op bed.

Verder zorg ik dat huis schoon is. De was gedaan. Boodschappen in huis en kook ik. Wij vinden het prima. Voor zoon we was werkte ik ook niet veel
Afbeelding
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 08 Apr 2022 11:55

Re: Hoeveel aanwezig zijn als ouder?

Sadie schreef:Alle mogelijke regelingen zorgen ervoor dat je inmiddels echt geen excuus meer hebt om afwezig te zijn als ouder.


Maar dit is toch ook een beetje een kon-discussie? Ik heb geen cijfers bij de hand (jij wel toevallig omdat het je zo interesseert?) maar het kan nooit een hoog percentage zijn hier in Nederland van ouders die zó veel meer dan full time werken, allebei, dat je het als teveel afwezig zou zien. En bovendien, wie bepaalt dat. Jij?

Volgens mij zoek je een probleem wat niet heel erg bestaat.

Los van mogelijke gezinsproblematiek waardoor ouders mogelijkerwijs fysiek dan wel mentaal niet aanwezig zijn maar jij hebt het alleen maar over werk.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem327

Bericht 08 Apr 2022 12:27

Re: Hoeveel aanwezig zijn als ouder?

Toch lees ik alleen al hier op het forum redelijk wat verhalen van ouders die amper betrokken zijn, dus volgens mij komt het wel degelijk regelmatig voor. Irl kan ik zo een tiental gevallen bedenken. Nu wil ik niet zo ver gaan om dit allemaal verwaarlozing te noemen, dat is een heel zware term. Afwezig, of niet betrokken dekt de lading beter. Hoe schadelijk het is kan een kind alleen zelf bepalen als het ouder is.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 08 Apr 2022 12:28

Re: Hoeveel aanwezig zijn als ouder?

Wel knap dat je dat in een paar dagen gelezen heb. Ik kom hier al bijna twintig jaar en kan eigenlijk niemand bedenken waarbij beide ouders zoveel afwezig zijn dat ik me er zorgen om zou maken áls ik dat al zorgelijk zou vinden.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem327

Bericht 08 Apr 2022 12:34

Re: Hoeveel aanwezig zijn als ouder?

Ik heb het voor je opgezocht. Van de kinderen van gescheiden ouders heeft 20 procent het afgelopen jaar zijn vader niet gezien, blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Amsterdam en het CBS. Hierbij werden kinderen geboren tussen 1971 en 1991 bestudeerd. Van de volwassenen tussen 25 en 46 jaar die als kind de scheiding van hun ouders meemaakten, heeft nu 20 procent geen contact meer met de vader en 5 procent niet meer met de moeder.

Misschien hebben we een ander idee van afwezigheid, maar als je je kind helemaal niet ziet, dan vind ik dat je afwezig bent. Het gaat om een gigantische hoeveelheid kinderen, want 40% van de ouders gaat scheiden en daarvan ziet 20% de vader dus helemaal niet meer.

En dan heb ik het nog niet eens over al die vaders met om-het-weekendregelingen die een soort suikeroom zijn voor hun kinderen ipv dat ze een ouderrol op zich nemen.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2088

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 08 Apr 2022 12:48

Re: Hoeveel aanwezig zijn als ouder?

Ik denk dat ik er wel genoeg ben voor mijn kind en eerlijk gezegd zou ik niet weten hoe ik moet antwoorden op je vragen omdat ze op mij niet van toepassing zijn. Ik heb mijn dochter 100% van de tijd en dat zal ook nooit veranderen aangezien haar vader nou eenmaal niet in de buurt is. Verder heb je dan weinig keuze natuurlijk want er zal toch brood op de plank moeten komen. Ik ben wel minder gaan werken en weer wat meer toen ze naar school ging maar dat kon omdat dat dan net aan ging qua geld. Niet iedereen heeft die keuze. Daarnaast denk ik dat het niet gaat om de hoeveelheid tijd die je samen hebt maar hoe en of je die tijd besteed met elkaar. Dus of je nu een weekendpapa bent of een harde werker die 40 uur maakt, ik heb daar geen mening over. Wat doe je met de tijd die je wel samen hebt? Dat lijkt me persoonlijk een belangrijkere vraag.

En kinderen die hun vader helemaal niet zien lijkt me overigens een heel ander verhaal hier dan weekendpapa zijn of een hardwerkende ouder. Er lopen genoeg lullo's rond die nu eenmaal de benen nemen als je zwanger bent of op een later tijdstip. Dat is kwalijk ja, maar wat kun je daar als moeder aan doen? Ik doe stinkend mijn best om mijn dochters vader wat betrokken te houden bij haar leven maar tot zo ver kan ik ook niet toveren helaas. Hij mag het haar later zelf uitleggen. Ik ben ook niet negatief over hem naar haar toe. Ze heeft een zeer stabiel leven met vaste mensen om zich heen die zielsveel van haar houden. En de keren dat ze haar vader ziet, geniet ze er van. Hij weet dat hij altijd welkom is maar aan een dood paard kun je ook niet trekken.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 08 Apr 2022 13:07

Re: Hoeveel aanwezig zijn als ouder?

Ja als je het puur over gescheiden ouders hebt, zijn dat verdrietige situaties. Anderzijds kan je op basis van die cijfers totaal niet inschatten wat voor verhaal daar achter zit en waarom een ouder het kind minder ziet, uit wiens wil dat is en wat daar aan vooraf is gegaan. Dus daar kan en ga ik ook niet echt over oordelen. (ik ben sowieso altijd meer van de kwalitatieve data geweest dus die statistieken zeggen me ook niet zoveel eigenlijk).
Let's discover the world together.
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2351

Geregistreerd: 16 Apr 2021 14:46

Bericht 08 Apr 2022 16:47

Re: Hoeveel aanwezig zijn als ouder?

Sadie schreef:Ik heb het voor je opgezocht. Van de kinderen van gescheiden ouders heeft 20 procent het afgelopen jaar zijn vader niet gezien, blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Amsterdam en het CBS. Hierbij werden kinderen geboren tussen 1971 en 1991 bestudeerd. Van de volwassenen tussen 25 en 46 jaar die als kind de scheiding van hun ouders meemaakten, heeft nu 20 procent geen contact meer met de vader en 5 procent niet meer met de moeder.

Misschien hebben we een ander idee van afwezigheid, maar als je je kind helemaal niet ziet, dan vind ik dat je afwezig bent. Het gaat om een gigantische hoeveelheid kinderen, want 40% van de ouders gaat scheiden en daarvan ziet 20% de vader dus helemaal niet meer.

En dan heb ik het nog niet eens over al die vaders met om-het-weekendregelingen die een soort suikeroom zijn voor hun kinderen ipv dat ze een ouderrol op zich nemen.


Maar dit gaat alleen over kinderen van gescheiden ouders. Niet over ouders waarvan er één of misschien wel allebei fulltime werken.

En daarbij weet je natuurlijk helemaal niet waarom die percentages zo hoog zijn. Wie weet is 10% van de kinderen die geen contact meer heeft met de vader zwaar mishandeld en zijn ze beter af zonder hem. Cijfers zeggen in dat opzicht vrij weinig.
<<

Anoniem327

Bericht 08 Apr 2022 17:17

Re: Hoeveel aanwezig zijn als ouder?

Giselle schreef:
Sadie schreef:Ik heb het voor je opgezocht. Van de kinderen van gescheiden ouders heeft 20 procent het afgelopen jaar zijn vader niet gezien, blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Amsterdam en het CBS. Hierbij werden kinderen geboren tussen 1971 en 1991 bestudeerd. Van de volwassenen tussen 25 en 46 jaar die als kind de scheiding van hun ouders meemaakten, heeft nu 20 procent geen contact meer met de vader en 5 procent niet meer met de moeder.

Misschien hebben we een ander idee van afwezigheid, maar als je je kind helemaal niet ziet, dan vind ik dat je afwezig bent. Het gaat om een gigantische hoeveelheid kinderen, want 40% van de ouders gaat scheiden en daarvan ziet 20% de vader dus helemaal niet meer.

En dan heb ik het nog niet eens over al die vaders met om-het-weekendregelingen die een soort suikeroom zijn voor hun kinderen ipv dat ze een ouderrol op zich nemen.


Maar dit gaat alleen over kinderen van gescheiden ouders. Niet over ouders waarvan er één of misschien wel allebei fulltime werken.

En daarbij weet je natuurlijk helemaal niet waarom die percentages zo hoog zijn. Wie weet is 10% van de kinderen die geen contact meer heeft met de vader zwaar mishandeld en zijn ze beter af zonder hem. Cijfers zeggen in dat opzicht vrij weinig.

Cijfers zeggen heel veel. Ook als een vader zijn kind mishandelt valt dit wat mij betreft onder de noemer nalatigheid.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2088

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 08 Apr 2022 17:38

Re: Hoeveel aanwezig zijn als ouder?

Sadie schreef:
Giselle schreef:
Maar dit gaat alleen over kinderen van gescheiden ouders. Niet over ouders waarvan er één of misschien wel allebei fulltime werken.

En daarbij weet je natuurlijk helemaal niet waarom die percentages zo hoog zijn. Wie weet is 10% van de kinderen die geen contact meer heeft met de vader zwaar mishandeld en zijn ze beter af zonder hem. Cijfers zeggen in dat opzicht vrij weinig.

Cijfers zeggen heel veel. Ook als een vader zijn kind mishandelt valt dit wat mij betreft onder de noemer nalatigheid.


Maar moet je niet een papa forum gaan zoeken dan? Want hier zitten weinig vaders die je dit verder uit kunnen leggen. Ik denk dat hier ook maar weinig moeders zitten die hun kind nooit zien en daar zelf voor kiezen.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 08 Apr 2022 20:54

Re: Hoeveel aanwezig zijn als ouder?

Mijn man werkt ma/wo/do/vr/za, hij vertrekt om half 12 en is rond half tien thuis. Hij doet dus alles 's ochtends met de kinderen, helpt op school en voetbal en is de dinsdag thuis.

Ik werk op kantoortijden. Maandag en donderdag haal ik de kinderen uiterlijk 18.30 op uit de BSO, op woensdag sta ik zelf om 14.15 bij school en op vrijdag haal ik ze na het avondeten op bij de gastouder.

Ik werk twee dagen thuis, die dagen zie ik ze 's morgens en kan ik ze eerder ophalen. Verder is mijn werk flexibel en kan ik thuiswerken bij afspraken zoals CB, thuis/niet werken bij ziekte, ophalen bij school als het nodig is etc. Dat maakt dat ik het prima te combineren vindt. Ook ben ik leider bij voetbal, dus zie ik de jongens ook veel op het veld.

Minder werken hoeft van mij niet, dan zou ik het wel doen. Maar dat is gewoon meer tijd om te halen en brengen naar vrienden, terwijl ze nu lekker spelen op de BSO.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem326

Bericht 08 Apr 2022 21:31

Re: Hoeveel aanwezig zijn als ouder?

Dan stel je je vraag op de verkeerde plek. Er zitten hier geen vaders in die positie. Wel moeders waarvan de ex de kinderen weinig ziet. Wil je daar met hen graag over praten? Hoe dat komt? En of zij hun kinderen niet veel meer hun vader hadden gegund? Omdat dat veel beter is voor het welzijn van hun kinderen? Dan moet je je vraag anders stellen.
<<

Anoniem327

Bericht 08 Apr 2022 21:40

Re: Hoeveel aanwezig zijn als ouder?

Dat was niet mijn opzet. Ik was alleen benieuwd hoe andere ouders dit ervaren. Waar voor anderen de balans ligt. Dus niet zozeer het gender aspect, dat maakt mij niet zoveel uit of iemand man/vrouw is, of iets er tussenin.
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 08 Apr 2022 21:46

Re: Hoeveel aanwezig zijn als ouder?

Ik werk 32 uur, man 40. Ik verdeel mijn uren over 5 dagen zodat ik 2 middagen bij school kan staan. De dagen dat ik thuiswerk breng ik de meiden zelf naar school en op de overige dagen gaan de meiden naar de bso. Op maandag past oma op. Op dinsdag en donderdagmiddag is er ook bso.

De ochtendspits doen we altijd samen en we eten ook elke dag gezamenlijk. In de weekenden zijn we ook altijd vrij.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 08 Apr 2022 21:50

Re: Hoeveel aanwezig zijn als ouder?

Ik werk 3 dagen, vriend 5. Op mijn werkdagen brengt vriend zoontje naar het kdv, ik haal m eigenlijk altijd op. Op mijn vrije dagen starten we meestal rustig op, het voordeel dan weer aan ‘kantoor aan huis’ voor vriend. Weekend is gezinstijd, met of zonder familie.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Radler

Yipyapper

Berichten: 1706

Geregistreerd: 31 Dec 2018 18:26

Bericht 14 Apr 2022 23:00

Re: Hoeveel aanwezig zijn als ouder?

Ik werk 36uur en man heeft een contract van 40uur maar daarvan 8uur per week ouderschapsverlof (maar is vrachtwagenchauffeur dus hele wisselende tijden).

Momenteel werk ik ma, di, wo om de week, do en soms za.
Man werkt di, wo om de week, do, vr en za om de week.
Elke ochtend ben ik thuis voor dochter om de dag te starten, man is op zijn werkdagen al weg, die begint vaak s nachts met werken.
Met avondeten zijn we bijna altijd beide thuis, zo ook de avond en met het op bed leggen.

Nu hij ouderschapsverlof heeft, sinds geboorte dochter zijn zijn 2 kinderen ook elke maandag bij ons.

Dochter gaat 2 dagen naar de gastouder en de rest zijn wij zelf thuis. Zoals het nu gaat vind ik het erg prettig voor onszelf. Ik moet zeggen dat ik mn werk / eigen dingen ook wel echt nodig heb naast het moeder zijn / naast het gezin.
Juli 2019
<<

LaLou

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 297

Geregistreerd: 27 Dec 2021 23:11

Bericht 10 Mei 2022 20:42

Re: Hoeveel aanwezig zijn als ouder?

Ik heb Co ouderschap dus ik zie mijn kinderen 50 procent van de tijd. De tijd die ze er zijn ben ik zoveel mogelijk thuis, gewoon omdat wij dat allemaal erg fijn vinden. Ik vind werken belangrijk, maar ik vind gezin belangrijker. Dus als ondernemer heb ik het zo geregeld dat ik momenteel 1 of 2 dagen werk en daarbij zo efficiënt mogelijk zodat ik een goed inkomen over houd voor zo weinig mogelijk werkuren.

Mijn man denkt er trouwens hetzelfde over, maar hij moet meer uren maken omdat hij in loondienst zit. We verdienen ongeveer hetzelfde.
<<

Saji

Kletskop

Berichten: 580

Geregistreerd: 23 Jul 2020 10:31

Bericht 14 Mei 2022 08:58

Re: Hoeveel aanwezig zijn als ouder?

Ik werk onregelmatig en zie hierdoor mijn kinderen soms 22 uur niet.
Ik heb voor dit werk gekozen voor de kinderen er waren, dus vind het ook niet erg om ze soms zolang niet te zien.
Mijn vriend werk fulltime, ook hij vind tijd genoeg met de kinderen.
Daarnaast regelen wij qua oppas alles met onze ouders.
Al met al vind ik dat wij als ouder er genoeg zijn.
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers