Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zonnepanelen

<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 17 Mei 2022 19:23

Re: Zonnepanelen

Ha, dat dus 😊

Los daarvan zou ik sowieso wat extra panelen doen, niet precies op je verbruik nu. Mee leggen is goedkoper dan later nog extra panelen willen.
Man zei 'Gewoon dak helemaal vol leggen, dat is wat ik nu zou doen'.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2513

Geregistreerd: 26 Mei 2016 19:46

Bericht 17 Mei 2022 21:20

Re: Zonnepanelen

Wij hebben er 9 liggen en produceren bijna het dubbele vam wat we verbruiken. Er hadden er 15 gepast, maar nu zitten we dus al ruim. Advies was toen wel om er iets minder te leggen, maar ik wilde wel een mooi vierkantje.
<<

Pluis

Kletskop

Berichten: 522

Geregistreerd: 20 Mrt 2016 14:19

Bericht 17 Mei 2022 21:30

Re: Zonnepanelen

Wij hebben 19 panelen. Om in ons verbruik te voorzien hadden we er 10 nodig maar omdat het weinig extra kostte om het dak vol te leggen hebben we het dak maar vol laten leggen voor een warmtepomp in de toekomst.

Inmiddels is er een zonneboiler en warmtepomp besteld en gaan er een aantal panelen naar de andere kant van de kap. Daar doen ze minder maar nog steeds niet niks. De panelen van de zonneboiler liggen dan pal op het zuiden.

Voor zover het nu berekend is hebben we tussen de 1500 en 2000 kWh te kort op het dak liggen. Qua kosten krijgen we waarschijnlijk geld terug ivm de teruggave energie belasting.
<<

Anoniem331

Bericht 17 Mei 2022 21:41

Re: Zonnepanelen

Wij krijgen er 8 eind juli. Gekozen voor het aantal dat we verbruiken met wel al een grotere omvormer zodat er eventueel wat bij kan.
Ik ben juist geen voorstander van meer hebben dan je nodig hebt. Maar daar zijn de meningen over verdeeld.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 17 Mei 2022 21:53

Re: Zonnepanelen

Eens met Karnemelk, voorzien in je eigen gebruik zou eigenlijk voldoende moeten zijn.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 17 Mei 2022 22:00

Re: Zonnepanelen

Je weet echter niet wat je verbruik gaat doen in de toekomst, wat voor apparatuur er nog bij komt.
Een warmtepomp bijvoorbeeld kost best wat energie. Vandaag was nog in het nieuws dat er plannen zijn dat je per 2026 geen cv ketel meer kan laten plaatsen, maar dan een (hybride) warmtepomp moet laten plaatsen. Sowieso goed om hier rekening mee te houden. Als je tzt panelen extra bij moet laten leggen ben je duurder uit dan wanner je nu gelijk extra panelen laat leggen.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Pluis

Kletskop

Berichten: 522

Geregistreerd: 20 Mrt 2016 14:19

Bericht 17 Mei 2022 22:06

Re: Zonnepanelen

Maar als je weet dat je binnen nu en 2 jaar een elektrische auto of warmtepomp aan gaat schaffen. Ga je dan binnen 2 jaar weer kosten maken, 2 monteurs aan het werk zetten en 1 of 2 bussen laten rijden?

Het is niet ‘even’ een paar panelen bij plaatsen. In ons geval liggen ze op een schuin dak en gecentreerd. Hadden we er precies genoeg opgelegd en nu een paar bij willen hebben had alles van het dak gemoeten, de rails verleggen, kabels bijtrekken en alle panelen weer terugleggen. Dat is 1 dag werk voor 2 monteurs en die monteurs zijn al zo druk dat ze een jaar vooruit aan het plannen zijn.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2513

Geregistreerd: 26 Mei 2016 19:46

Bericht 17 Mei 2022 22:07

Re: Zonnepanelen

Maar bij veel overproductie in een wijk schakelen ze uit bij veel zon. Dat ga je ook steeds meer krijgen, aangezien steeds meer mensen ze laten leggen.
<<

Anoniem331

Bericht 17 Mei 2022 22:15

Re: Zonnepanelen

Nou ja. Wij hebben er wel over nagedacht, en hebben dus nu de keuze gemaakt geen extra te willen. De omvormer nemen we groter, dus dan zouden het losse panelen zijn. En dat komt niet in de buurt van de rekening die we nu hebben.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11592

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 18 Mei 2022 08:35

Re: Zonnepanelen

Arwyn schreef:Je weet echter niet wat je verbruik gaat doen in de toekomst, wat voor apparatuur er nog bij komt.
Een warmtepomp bijvoorbeeld kost best wat energie. Vandaag was nog in het nieuws dat er plannen zijn dat je per 2026 geen cv ketel meer kan laten plaatsen, maar dan een (hybride) warmtepomp moet laten plaatsen. Sowieso goed om hier rekening mee te houden. Als je tzt panelen extra bij moet laten leggen ben je duurder uit dan wanner je nu gelijk extra panelen laat leggen.


Dan mogen ze wel met een enorm hoge subsidie komen. Want in veel huizen moet er echt wel flink wat geld tegenaan gegooid worden wil het werken. Wij verwarmen ons huis bijvoorbeeld met water van 27 graden. Met een beetje ouder systeem wordt het dan echt niet warm in huis.

Wat ik me wel voor kan stellen is dat ze het voor nieuwbouw gaan verplichten. Dat is veel minder ingrijpend maar levert wel een boel op.
2015 💙
<<

Pluis

Kletskop

Berichten: 522

Geregistreerd: 20 Mrt 2016 14:19

Bericht 18 Mei 2022 09:49

Re: Zonnepanelen

Wat ik niet zo goed begrijp is dat de warmtepomp zo ‘gepromoot’ wordt.

Begin eens met een zonneboiler. Dat is een relatief goedkope oplossing die geen extra stroom verbruikt. Zelfs in de winter levert deze warm water, zolang de zon maar schijnt. Als dit water warm de cv ketel in gaat hoeft de cv ketel alleen nog maar bij te springen. Eigenlijk hetzelfde idee als een hybride warmtepomp.

Neem daarbij een airco in de woonkamer. Deze kan koelen maar ook verwarmen waardoor de cv pas aan hoeft als het echt te koud is.

Op die manier bespaar je behoorlijk op je gasverbruik tegen minder dan de helft van de kosten (ook na subsidie) van de aanschaf van een warmtepomp. En een stuk sneller leverbaar.
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1965

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:58

Bericht 19 Mei 2022 20:32

Re: Zonnepanelen

Arwyn schreef:Een airco verbruikt niet zo heel veel hoor. Wij hebben sinds een paar maanden airco en gebruiken deze voor verwarmen en koelen, maar het energie verbruik is helemaal niet zo gek veel gestegen. Voor precieze cijfers moet ik later even kijken.. Maar het kost zeker niet de opbrengst van meerdere zonnepanelen.


Onze airco verbruikt toch best wat stroom, maar het is ook al een iets oudere.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9786

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 19 Mei 2022 22:13

Re: Zonnepanelen

Ben sowieso nu wel benieuwd naar alle opties om je huis te verduurzamen en rekeningen zo goed als 0 te krijgen.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11592

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 20 Mei 2022 07:54

Re: Zonnepanelen

Tabbie schreef:Ben sowieso nu wel benieuwd naar alle opties om je huis te verduurzamen en rekeningen zo goed als 0 te krijgen.


Wij hebben de vloer en het dak geïsoleerd. Spouw was al gedaan. Het dak hebben we van binnenuit gedaan met pirplaten omdat het er bij 2 onder 1 kap niet mooi uitziet als de buren niet meedoen. Daarnaast is de zolder nu nog steeds bizar hoog. Ook hebben we pir aan de onderkant tegen de vloer geplakt. Alle ramen zijn vervangen voor HR++glas. Wij hebben wel gekozen voor een warmtepomp icm een warmtepompboiler. Beneden ligt vloerverwarming en boven zijn alle radiatoren vervangen voor radiatoren met ventilatoren er in die koude lucht door het huis kunnen blazen. Op het dak hebben we nu 10 zonnepanelen liggen. Mijn vriend werkt in de installatietechniek en kon de warmtepomp met een mooie korting inkopen. Sinds januari zijn wij ook echt afgesloten van het gas. De verwarming aanpassen was best een heftige ingreep omdat alle buizen vervangen moesten worden. Wat daar ook bij meespeelt is dat mijn vriend een Pietje precies is dus niet van zichtbare buizen houdt. Helemaal onzichtbaar ontkom je niet aan maar op de kamers zie je echt minimaal buizen lopen. De enige plek waar je ze heel duidelijk ziet is de bijkeuken, maar daar mocht van mij geen koof omheen omdat ik het wel stoer vind staan voor een bijkeuken.
2015 💙
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 20 Mei 2022 13:53

Re: Zonnepanelen

Tabbie schreef:Ben sowieso nu wel benieuwd naar alle opties om je huis te verduurzamen en rekeningen zo goed als 0 te krijgen.

Helemaal 0 gaat zeker niet lukken. Maar ik vind de maatregelen die je kunt nemen en het prijskaartje wat daar aan hangt + de subsidie wel echt de moeite waard. De meeste mogelijkheden verdienen zich binnen een paar jaar terug doordat je verbruik omlaag gaat. Het is natuurlijk altijd een investering, dus niet weggelegd voor iedereen, maar voor wie het weggelegd is vind ik het een goede investering.
Wij hebben zelf een honderd jaar oud huis en zijn die aan het verbouwen. We hebben zelf glas, vloer en dakisolatie gedaan en zijn over naar een warmtepomp (vloerverwarming beneden, airco voor verwarming en koelen boven) en zonnepanelen. Die laatste moeten dus nog gelegd worden zoals ik eerder schreef.
Juli 2015
Maart 2017
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 02 Aug 2022 16:05

Re: Zonnepanelen

Ik keek net even in onze app en de andere panelen hebben vanavond begin februari al ruim 8000 kw opgeleverd. Maar wat ik ook heel mooi vind om te zien is dat we 3168 kg aan CO2 uitstoot vermeden hebben en dat de opbrengst gelijk staat aan 95 geplante bomen.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1965

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:58

Bericht 17 Jan 2023 15:27

Re: Zonnepanelen

Ik ben een ramp met rekenen, maar er is hier vast iemand die dit weet. Hoe kun je uitrekenen wat de maximumopbrengst per zonuur of per dag is?

Ze hadden eerst de verkeerde panelen gekoppeld aan de app, dus ik vraag me af hoe we nu kunnen weten of er wel op het dak ligt waar we voor hebben betaald.
<<

ellibre

Kletskop

Berichten: 566

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:23

Bericht 17 Jan 2023 23:53

Re: Zonnepanelen

Hoeveel wattpiek zijn jullie zonnepanelen, en wat is het maximale vermogen in KW van de omvormer?
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1965

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:58

Bericht 18 Jan 2023 16:52

Re: Zonnepanelen

We hebben er tien van 405 en een omvormer van 4000.
<<

ellibre

Kletskop

Berichten: 566

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:23

Bericht 18 Jan 2023 17:31

Re: Zonnepanelen

Dan is je theoretische maximale opbrengst per zonuur 4 kilowatt. In de praktijk zul je dat zelden tot nooit halen omdat alle panelen daarvoor bijna 100% van hun vermogen moeten leveren.
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1965

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:58

Bericht 23 Jan 2023 10:51

Re: Zonnepanelen

Bedankt! Was de rekensom toch simpeler dan ik dacht :lol: In de praktijk zal het lager liggen inderdaad, maar wel goed om te weten.
<<

Anoniem335

Bericht 23 Jan 2023 20:53

Re: Zonnepanelen

Bij ons komt er woensdag iemand voor een offerte voor zonnepanelen... ben benieuwd. Mochten jullie nog tips hebben :-D
<<

Sunshine01

Noob

Berichten: 44

Geregistreerd: 10 Jan 2020 11:18

Bericht 22 Feb 2023 07:24

Re: Zonnepanelen

Wij krijgen binnenkort 11 zonnepanelen. Houden jullie er rekening mee zoveel mogelijk stroom overdag te gebruiken ipv in de avond? Bijv door de vaatwasser overdag aan te zetten?
<<

Emma

Major Yipyapper

Berichten: 3118

Geregistreerd: 24 Okt 2015 11:53

Bericht 22 Feb 2023 08:14

Re: Zonnepanelen

Sunshine01 schreef:Wij krijgen binnenkort 11 zonnepanelen. Houden jullie er rekening mee zoveel mogelijk stroom overdag te gebruiken ipv in de avond? Bijv door de vaatwasser overdag aan te zetten?


Wij doen dit wel als we thuis zijn en de zon schijnt, het is voordeliger om je eigen opgewekte stroom te gebruiken dan terug te leveren.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6231

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 22 Feb 2023 11:27

Re: Zonnepanelen

Voor nu letten we er niet strak op (onder de streep hebben we vorig jaar volledig gesaldeerd), maar nu we een volledig elektrische auto hebben gaan we er denk ik wel meer om denken als het kan.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
VorigeVolgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers