Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Tuin onderhoud

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 22 Mrt 2022 11:31

Tuin onderhoud

Geen topic over grote veranderingen in de tuin maar juist het onderhoud. Wat heeft jullie tuin nodig aan onderhoud? Wat doen jullie zelf? Wat laat je doen? (en wat kost dat).
Let's discover the world together.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9777

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 22 Mrt 2022 11:47

Re: Tuin onderhoud

Poeh, de tegels moeten schoon. De plantjes moeten weer tot leven komen (kortom, nieuwe halen haha)

En ik moet de tuinkast echt eens maken.
<<

Blunt

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 726

Geregistreerd: 16 Sep 2013 15:48

Bericht 22 Mrt 2022 11:51

Re: Tuin onderhoud

Ik heb dat afgelopen najaar voor het eerst uitbesteed, aan de hovenier die ook onze tuin heeft aangelegd. Zeg maar het winterklaar maken, snoeien e.d. 300 euro voor 3 uur werk door twee man. Ik woon bij jou in de buurt maar mijn ouders, kop van Noord-Holland, betalen een vergelijkbaar bedrag.

Ik denk dat ik dit niet jaarlijks ga laten doen, onze tuin is drie jaar geleden aangelegd en ik vond het nu wel even handig om af te kijken. Ik ben zelf voorzichtig met bijvoorbeeld snoeien, band dat ik 'te veel snoei dus altijd goed om een hovenier gewoon los te zien gaan op een struik.

Ik geef de rhododendron extra voeding. Ik snoei voorjaar en najaar, afhankelijk van de plant. Ik laat veel blad en takjes op de grond liggen, voor de beestjes en ter bescherming van de wortels tijdens vorst. Ik knip tussentijds her en der wat bij. In de zomer pluk ik regelmatig onkruid. Tegels schoonmaken met azijn in het voorjaar.
Nieuwe plantjes kopen en planten voor een klein stukje in de voortuin en een klein stukje in de achtertuin waar geen vaste planten staan/willen blijven leven.

Dat is het wel zo'n beetje.
<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1273

Geregistreerd: 06 Jul 2020 14:32

Bericht 22 Mrt 2022 11:55

Re: Tuin onderhoud

Het grootste onderhoud zit in de olijfwilghagen waar we zo’n 40 meter van hebben. En daar zit helaas een vervelende ziekte/beest in waardoor we daar maar druk mee blijven om te voorkomen dat het kapot gaat. Echt een frustratie is dat.

Het onderhoud wat we verder hebben is eigenlijk vooral de planten/boompjes (snoeien en water geven indien nodig) en de tegels schoonmaken. We hebben nog gras wat gemaaid moest worden, maar dat wordt (helaas) binnenkort vervangen voor kunstgras dus dat onderhoud verdwijnt.

We doen alles zelf. Maar hebben ook geen grote tuin ofzo. Zou erg decadent zijn om dit uit te besteden haha. En ik vind het ook leuk hoor om te doen (op die olijfwilghaag na).
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4569

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:35

Bericht 22 Mrt 2022 12:09

Re: Tuin onderhoud

Wij doen alles zelf. Snoeien, blad harken, tegels schoonspuiten (1x per 2 jaar), onkruid wieden, bemesten, gazon onderhoud (maaien, kalk strooien, verticuteren), hedra snoeien, eventueel nieuwe planten zetten.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 22 Mrt 2022 17:26

Re: Tuin onderhoud

Oh dat klinkt echt vervelend en zonde Gympie!

Blunt, wat lekker om het te laten doen.

Wij laten het meeste doen, althans de niet leuke dingen. We wonen op een tochtpunt dus er waaien onwijs veel bladeren vanuit andere straten precies onze voortuin in. En de achtertuin heeft een grote boom. We laten de bladeren dus altijd rapen door scholieren.
Voor het snoeiwerk hebben we een jongen die eerst begon als zo'n scholier maar intussen z'n eigen bedrijf ervan heeft gemaakt en dus omhoog gegaan is in prijs (20 EUR per uur dus voor een tuinman nog steeds schappelijk).

Het leuke werk vind ik zaaien, planten en licht snoeiwerk. Dat doe ik zelf. En ook heus wel wat bladeren rapen etc.

Ik weet alleen zelf niet zo goed hoe we de grond kunnen verbeteren dus daar zou ik misschien eens iemand voor moeten vragen. Volgens mij hebben wij hele droge zandgrond en dat helpt volgens mij niet bij de bloemen die ik graag wil haha.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem323

Bericht 22 Mrt 2022 18:44

Re: Tuin onderhoud

Marin ik weet niet of er in jouw buurt een Welkoop zit maar daar kan je (volgens mij deze maand) een bodemonderzoek laten doen. Moet je een zakje zand brengen en dat wordt geanalyseerd. https://www.welkoop.nl/grondtest
Misschien is dat iets?

Wij doen alles in de tuin zelf. We hebben geen grote tuin dus zoveel werk is het niet en geen bomen in de buurt dus het blad valt reuze mee.

Ik bedenk hoe ik het wil.
Mijn man plant en snoeit alles.
Ik snoei de rozenstruiken, mijn man doet dat verkeerd dus mag alleen de top omdat ik er niet bij kan maar sta ik erbij voor de instructies.
Mijn kinderen doen het onkruid (en wij helpen mee maar het meeste doet mijn zoon).
Grasmaaien doet mijn man en ik geef alles water.

Ik wad toevallig net aan het bedenken dat ik zomergoed wil aan de schutting. Het liefst wil ik de schutting verven maar we zijn het nog niet eens over de kleur.
<<

Anoniem327

Bericht 22 Mrt 2022 19:20

Re: Tuin onderhoud

Wow, 20 euro per uur maar? Houdt iemand daar een leefbaar loon aan over?
Ik ben een beetje een mooi weer tuiner. Leuk om dingen te planten, prima om her en der wat te zaaien, maar echt hardcore werk, daar hou ik niet van. Ik wil eigenlijk twee keer per jaar de hovenier laten komen die het heeft aangelegd, maar die mensen hebben nu zoveel werk dat dat niet altijd lukt. Dus doe ik toch meer zelf, en af en toe helpen m’n ouders, heel lief. Wij hebben geen grote tuin trouwens.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 22 Mrt 2022 19:27

Re: Tuin onderhoud

Oh dank je Calathea, dat is een goeie tip! Zal eens kijken of er eentje zit hier.

Holden ja geen idee! Hij is pas net echt begonnen dus zal z'n prijzen over tijdje wel marktconform maken.
Let's discover the world together.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 22 Mrt 2022 20:00

Re: Tuin onderhoud

Ik laat het meeste in de tuin doen. Door mijn man welteverstaan. Ik betaal er relatief veel voor, ik doe namelijk het hele jaar door de was en dat is met 5 personen een flinke klus.

Maar goed, de tuin dus. Wij hebben denk een redelijk grote tuin? Wat verstaan jullie eigenlijk onder groot of klein?
Er is best wat snoeiwerk, meerdere bomen en grote struiken en nog een erfafscheiding van hedera. Door die bomen komen er ook veel bladeren in de tuin, maar dat is vaak wel een leuk klusje samen met onze kinderen. Onkruid weghalen, gras maaien en snoeien doet mijn man voor 90%.
Door een hovenier de tuin laten doen lijkt ons soms ook wel wat, maar dat is behoorlijk prijzig en dat vinden we het eigenlijk ook niet waard.
<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1273

Geregistreerd: 06 Jul 2020 14:32

Bericht 22 Mrt 2022 20:15

Re: Tuin onderhoud

Marin schreef:Oh dat klinkt echt vervelend en zonde Gympie!



Ja, dit is al het 3e jaar dat we er last van hebben dus ik vrees dat we er nooit vanaf zullen komen. De hele wijk heeft het en ik had gelezen als anderen er niks aan doen, is het eigenlijk dweilen met de kraan open. En veel mensen doen er niks aan dus dat beest/schimmel blijft zich verspreiden.
<<

Anoniem330

Bericht 22 Mrt 2022 20:26

Re: Tuin onderhoud

Wij hebben honderden vierkante meters gras en die worden gemaaid door m'n vriend op de zitmaaier. Net als kantjesmaaien en bladblazen (uiteraard niet tijdens de egeltjes periode).
Een vriend van ons is hovenier en die gaat 2x per jaar met zo'n grote borstel over de tegels om het onkruid eruit te halen en zo nu en dan snoeit hij de coniferen. Oh en dat kost ons €50 en een paar flesjes bier.

Ik wil wel graag meer echte stukjes tuin met grond en planten. De stukjes die ik heb daar tuinier ik zelf in, maar dat is dan meer voor het plezier eigenlijk..
<<

Agnes

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1639

Geregistreerd: 11 Jul 2018 18:09

Bericht 22 Mrt 2022 20:46

Re: Tuin onderhoud

Wij hebben een heel onderhoudsvriendelijke tuin. Dat hebben we dit jaar eigenlijk voor het eerst ervaren. Eigenlijk hoeven we alleen de lavendel en de vlinderstruiken te snoeien (indien nodig) en mijn man zorgt dat de tegels mooi schoon worden met de hoge druk reiniger. We doen dus alles gewoon zelf en stiekem vind ik het ook wel een beetje leuk, mits het niet te veel werk is.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 23 Mrt 2022 07:51

Re: Tuin onderhoud

Goeie tip Calathea! Wij hebben een verschrikkelijke tuin op het noorden waar het allemaal maar moeilijk groeit. Heb af en toe de neiging de boel maar gewoon vol te gooien met varens. Maar ik ga eens kijken wat de welkoop voor advies heeft, leuk!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 23 Mrt 2022 08:21

Re: Tuin onderhoud

Er zit er hier wel een relatief in de buurt dus ga dat wel eens doen denk ik! Moet je daarvoor een afspraak maken of kan je gewoon binnen lopen?
Let's discover the world together.
<<

Anoniem323

Bericht 23 Mrt 2022 08:34

Re: Tuin onderhoud

Ik denk dat je gewoon een zakje mee kunt nemen en binnen kan lopen.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 23 Mrt 2022 10:16

Re: Tuin onderhoud

Zo lijkt het op de site idd wel.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5097

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 30 Mrt 2022 13:48

Re: Tuin onderhoud

Wij doen de tuin zelf, we hebben een flink stuk klimop haag, die snoeit mijn vriend 2x per jaar (denk ik misschien ook wel 3x)
We hebben 2 jaar geleden veel veranderd, gras vervangen door kunstgras, scheelt een hoop frustraties van het lelijke gras en ook een hoop onderhoud.
Onkruid plukken en snoeien doe ik denk ik het meeste. We hebben in de voortuin wat planten en paar boompjes die we in deze periode allemaal snoeien. Tja onkruid plukken kan het hele jaar door wel.
Bladblazen en de tegels schoonspuiten dat doet mijn vriend.
:heart: :heart: 2011
<<

Femme

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:42

Bericht 07 Apr 2022 12:50

Re: Tuin onderhoud

Wij hebben een redelijk grote tuin (350 m3) en voortuin (60 m2) en doen alles zelf. Maar we werken dan ook allebei graag in de tuin, ik ben een dochter van een bloemenkweker. We spuiten elk voorjaar alle paden en het terras af met de hogedrukreiniger en dan strooien we voegzand zodat we bijna de hele zomer geen last hebben van onkruid tussen de bestrating. We doen eigenlijk heel veel samen, mijn man steekt bijvoorbeeld het gras af zodat het niet over de paden groeit en ik haal het dan weg. Ik maai meestal het gras. Snoeien doen we allebei. Mijn man strooit kunstmest en grondverbeteraar zuur/kalk bij alle bloemen en planten. En bijv ook mierenpoeder, slakkenkorrels, plantjes nakijken op schimmel, spint en dergelijke.. Dan hebben we ook nog een stuk moestuin met aardbeien, sla, aardappels, courgetten, pompoenen, komkommers, tomaten, paprika enz waar mijn man het meeste tijd aan besteed. Onze dochter van 3 jaar helpt wel graag hierbij, vorig jaar bijv met aardbeien plukken en in een kruiwagentje doen. We kopen elk jaar wat vaste planten erbij. Het is veel werk, we zijn elke dag wel in de tuin te vinden maar dat vinden wij heerlijk om zoveel buiten bezig te zijn. Onze dochter komt wat helpen en dan speelt ze weer zelf op een glijbaantje of een fietsje, en als je haar opdrachtjes geeft kan ze al best goed helpen.
2019
2022
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 07 Apr 2022 12:51

Re: Tuin onderhoud

Klinkt heerlijk Femme!
Let's discover the world together.
<<

Femme

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:42

Bericht 07 Apr 2022 12:57

Re: Tuin onderhoud

Ja als je eenmaal een klik maakt dat het ontspannend is in plaats van veel werk, dan kun je echt genieten van een framboosje dat begint te groeien en bloemetjes die uitkomen. Het geeft wel voldoening aan je werk :D
2019
2022
<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1897

Geregistreerd: 14 Apr 2014 12:58

Bericht 07 Apr 2022 15:32

Re: Tuin onderhoud

Wij hebben een tuin van bijna 5000m² en doen aan onderhoud eigenlijk alles zelf. Grasmaaien doen we met een zitmaaier en verder snoeien we met elektrisch tuingereedschap en snoeischaren. Ik kan er ook echt wel van genieten een beetje in de tuin bezig zijn, dus ik ervaar de grootte van de tuin niet als een last. Aan de wegzijde hebben we allemaal loofbomen met hier en daar een struik die soms gesnoeid moet worden, maar deze kant is redelijk onderhoudsarm. Dan hebben we nog een stuk of 8 oude appel- en perenbomen die we wel eens moeten snoeien. En verder hebben we de afgelopen jaar veel geplant, zoals Magnoliabomen en struiken, Orleander, Palmen, Cipressen en nog wat bloemenstruiken. Hier verwacht ik de komende jaren ook amper onderhoud aan. Mijn moestuin vergt het meeste onderhoud denk ik zo, maar ook dat vind ik leuk om mee bezig te zijn!
"Life happens when you're busy making other plans"

♡ Boy january 2014
♡ Girl january 2016
♡ Girl march 2019
♡ Girl september 2020
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 07 Apr 2022 15:33

Re: Tuin onderhoud

.namasté. schreef:Orleander, Palmen, Cipressen en nog wat bloemenstruiken.


Wat Mediterraans! Klinkt heel mooi allemaal.
Let's discover the world together.

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Char