Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Gemeenteraadsverkiezingen

<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1273

Geregistreerd: 06 Jul 2020 14:32

Bericht 14 Mrt 2022 12:48

Gemeenteraadsverkiezingen

Vertel, ga je stemmen ja of nee? Wil je vertellen waarop je gaat stemmen en waarom je tot deze keuze bent gekomen? Maak je een lokale keuze of een landelijke keuze? Ben benieuwd. Of heb je al gestemd misschien? Hier zijn de stemlokalen 3 dagen open vanaf vandaag.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43735

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 14 Mrt 2022 13:00

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Ik twijfel nog waar ik op ga stemmen. Ik wilde eigenlijk niet op de VVD stemmen want dat heb ik landelijk ook niet (meer) gedaan. Maar de lokale partij waar ik op hoopte te gaan stemmen heeft een beetje een flut verkiezingsprogramma opgesteld. En de enige partij met punten over het onderwijs, wat ik belangrijk vind, is de VVD. Vind het allemaal maar matige verkiezingsprogramma's eigenlijk. Dus twijfel nog.
Let's discover the world together.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 14 Mrt 2022 13:01

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Hier zijn ze al geweest eind 2021 ivm het samengaan van een paar gemeentes tot 1 nieuwe gemeente. Dat is trouwens op meer plaatsen zo gegaan eind 2021. Er zijn meerdere samenvoegingen geweest. 1 samenvoeging heb ik wel mijn twijfels over want dat is nu qua oppervlakte een van de grootste gemeentes van Nederland geworden. Mensen moeten daar bijv. bijna een half uur rijden om op het gemeentehuis te kunnen komen (voor bijv. een paspoort verlenging), dat vind ik wel iets te ver gaan. Echter ken ik ook een kleine gemeente in de buurt die te koppig is om samen te gaan, terwijl ik vind dat deze best goed bij een bepaalde gemeente in de buurt zou passen (niet mijn gemeente).

Terugkomend op je vraag: ik heb op een lokale partij gestemd. In de kieswijzer kwam die ik meerdere keren heb ingevuld kwam die er als best uit. Heel veel partijen waren nieuw (of hebben nu een nieuwe naam ivm de het samengaan van gemeentes). Inmiddels heb ik ook contact gehad met die partij en zelfs een partij-vergadering bezocht omdat ik over 4 jaar best als lijstduwer op de kieslijst wil komen (dit omdat vrijwel alle huidige kandidaten uit een bepaald dorp komen en ze het liefst uit alle kernen mensen op de lijst willen zien).

Overigens irriteer ik mij mateloos aan de journalistiek omtrent de gemeenteraadverkiezingen. De media zien de gemeenteraadverkiezingen als graatmeter voor de landelijke verkiezingen. Terwijl die 2 echt los van elkaar staan. Bijv. de gemeentelijke VVD kan op gemeenteniveau anders zijn dan de landelijke. Iemand die stemt zou bijv. landelijk op de VVD kunnen stemmen maar gemeentelijk niet. Ook omdat bijv. die partij ontbreekt. Lang niet alle landelijke partijen doen overal mee namelijk. Bovendien halen de lokale partijen vaak de meeste stemmen. Ten minste dat is het geval bij mijn gemeente.
Laatst gewijzigd door Fred op 14 Mrt 2022 13:13, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Anoniem327

Bericht 14 Mrt 2022 13:02

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Yes, ik ga stemmen. Er valt in mijn woonplaats ook echt wat te kiezen en er staat flink wat op het spel. Er zijn een aantal grote belangrijke thema's waar partijen erg verschillend over denken, en er is hier een partij die ik verschrikkelijk vind, die op winst staat.
Ik heb de kieswijzer gedaan en er komen 2 partijen ongeveer even groot uit de bus voor mij. Ik kies voor de partij die ik landelijk ook heb gekozen en dat is BIJ1.
Belangrijke onderwerpen voor mij in mijn stad zijn:

- geen tegenprestatie voor mensen in de bijstand;
- sluiting vliegveld Zestienhoven;
- afschaffing Rotterdamwet;
- woonplicht in meer wijken;
- alle rechten voor ongedocumenteerden;
- energietransitie versnellen maar ook energie-armoede bestrijden.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3232

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 14 Mrt 2022 14:30

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Ik kan niet zelf stemmen want quarantaine... Lokaal stem ik niet hetzelfde als landelijk want die grote partij hier heeft het echt flut geregeld. De antwoorden op stemwijzer zijn om te huilen en de verkiesbare personen staan niet eens op hun website. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar andere partij met vergelijkbare standpunten maar wel meer zichtbaarheid.

Nu hopen dat mijn partner voor me kan stemmen!
08/2018
05/2021
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25128

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 14 Mrt 2022 14:39

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Ik ga zeker stemmen! Heb lang getwijfeld, wilde graag op een lokale partij stemmen in eerste instantie, maar ik kwam er niet uit. Collega van me heeft vorige week een lijsttrekkersdebat georganiseerd, heb ik grotendeels gekeken en daar vond ik D66 sterk naar voren komen, goed gevoel bij. Dus mijn stem gaat naar een vrouw op de lijst van D66. Heb landelijk nog nooit op deze partij gestemd volgens mij, maar dit is toch weer anders.
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem327

Bericht 14 Mrt 2022 15:32

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Ik heb overigens nog wel een tip, OK eigenlijk 2.

1) Als er uit de kieswijzer een lokale onbekende partij komt, check die partij en de leden even goed. Er zitten soms best extreme types tussen waar je je wellicht helemaal niet senang bij voelt, en het altijd goed je daarin te verdiepen.

2)
Afbeelding
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6231

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 14 Mrt 2022 15:34

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Hier ook een fusiegemeente, dus al maanden terug gestemd. Heb op een bekende gestemd.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 14 Mrt 2022 17:08

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

@ Holden, bij een landelijke lokale partij kunnen ook extreme mensen tussen zitten. Overigens zijn er ook lokale partijen die al enorm lang bestaan met een trouwe achterban.

Bij nieuwe lokale partijen is het een ander verhaal. Zo had je er bij mijn gemeente een die over vrouwen ging en een ander over sport. Beide hebben geen zetel gehaald. Die van de sport was nog niet eens zo erg (had nog best een goed programma naast het sport gedeelte), maar die andere vrouwenpartij was vrij kansloos qua beleid vond ik.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6200

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 14 Mrt 2022 18:09

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Ik ga lokaal hetzelfde stemmen als landelijk. Is wat ik zou zeggen. Maar ik heb landelijk helemaal niet op GroenLinks gestemd😅. De partij waar ik landelijk op stemde doet hier niet mee
Bij de stemwijzer dacht ik hier over de meeste stellingen hetzelfde als GroenLinks. Hoewel de meeste partijen erg overeen kwamen in mening. Soms degenen die voor of tegen een stelling waren, toch dezelfde mening. Ik vond hier ook niet heel veel bijzondere lokale dingen waarover besloten moet worden. Zag later dat iemand die ik ken en waar ik vertrouwen in heb verkiesbaar is voor GL dus toen was ik helemaal overgehaald.
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3201

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:00

Bericht 14 Mrt 2022 18:30

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Ik wil wel gaan stemmen.
Uit de kieswijzer komt progressief/rechts. Er is alleen geen partij in onze gemeente die daarbij aansluit. Het wordt dus of VVD of CDA, maar die zijn conservatief rechts/links. Of iets uit de hoek progressief/links. Ben er nog niet over uit.
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1273

Geregistreerd: 06 Jul 2020 14:32

Bericht 14 Mrt 2022 18:42

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Ah goed om te lezen dat er gestemd gaat worden!

Ik zelf neigde naar GL, maar de kieswijzer nog even doorgelopen en denk dat het toch PvdA wordt want op (wat ik) belangrijke punten (vind) lig ik daar beter mee op 1 lijn dan met GL. Maar het ligt wel dichtbij elkaar allemaal.
<<

Anoniem323

Bericht 14 Mrt 2022 19:00

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Ik heb al gestemd, we waren de eerste blijkbaar 🥳
Maar ik heb op een lokale partij gestemd en dan op iemand persoonlijk ipv de bovenste.
<<

Chava

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3616

Geregistreerd: 23 Jun 2016 21:23

Bericht 14 Mrt 2022 19:51

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Ik heb de stemwijzer voor mijn gemeente ingevuld, maar er steekt niet echt een partij met kop en schouders bovenuit.
Ga nog per stelling/punt goed kijken wat elke partij vindt en dan kies ik de partij die het dichtst bij mijn mening zit bij de voor mij belangrijkste punten.
To travel is to live
Mijn instagram
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6366

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 14 Mrt 2022 20:25

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Mijn gemeente heeft geen stemwijzer. Ik ga lokaal stemmen.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Anoniem332

Bericht 14 Mrt 2022 20:54

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Ik twijfel nog tussen D66 en de grooste (lokale)

**edit, het is een lokale partij geworden en voor de wijkraad iemand die een heel
Plan heeft voor meer sport in de buiten ruimte, groen en speelplekken.
Laatst gewijzigd door Anoniem332 op 16 Mrt 2022 07:22, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Palmyra

Noob

Berichten: 240

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:10

Bericht 14 Mrt 2022 22:03

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Ik heb vandaag al gestemd. Gelukkig had de gemeente een kiesbiljetten en daar kwam D66 en GL uit. Ben van de partijen de programma’s gaan lezen en kijken welke personen er op de lijst staan. Heb op een vrouw gestemd.
A negative mind will never give you a positive life.
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 15 Mrt 2022 08:58

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Ik heb gisteren gestemd. Heb gekozen voor een lokale partij omdat die standpunten het beste aansloten bij mij. Mijn oom stond toevallig ook op die lijst, dus ik heb op hem gestemd.
Overigens willen bijna alle partijen hetzelfde in mijn gemeente. Er zijn 2 grote thema's waarin partijen verschillen, maar verder is het veel van hetzelfde.
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1965

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:58

Bericht 15 Mrt 2022 11:15

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Ik ga op een lokale partij stemmen. Ik zat eerst te denken om maar gewoon GL te stemmen, net als ik landelijk doe, maar uit de stemwijzer kwam een nieuwe partij en ik zat op veel meer punten op een lijn met die partij qua beleid voor deze gemeente, dus dat wordt 'm.
<<

Radler

Yipyapper

Berichten: 1711

Geregistreerd: 31 Dec 2018 18:26

Bericht 15 Mrt 2022 14:27

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Ik stem sowieso. Heb de stemwijzer gedaan en daar kwam ook de partij uit waar ik zelf het beste gevoel bij had, qua punten.
Dus ik stem op de lokale partij.
Juli 2019
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5691

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 15 Mrt 2022 17:08

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Ik heb aan mijn ouders gevraagd op wie ik voor hun moet stemmen.
Ik hoop niet lang meer in deze gemeente te wonen. Dus dan maar stemmen op een partij die voor ouderen opkomt.
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Katie

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 235

Geregistreerd: 11 Dec 2019 20:15

Bericht 15 Mrt 2022 20:08

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Ik heb gisteren al gestemd, op een lokale partij. Ik had hier een goed gevoel bij en in de stemwijzer werd dit bevestigd.
<<

Chava

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3616

Geregistreerd: 23 Jun 2016 21:23

Bericht 15 Mrt 2022 20:42

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Uiteindelijk bleven voor mij een landelijke en lokale partij over. Bij de lokale partij heb ik een beter gevoel, dus daar ga ik op stemmen. Ga voor nummer 7 op de lijst: een jonge meid.
To travel is to live
Mijn instagram
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8488

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 15 Mrt 2022 22:34

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

We zijn vorig jaar verhuisd van een stad naar een dorp en het is even wennen waar de lokale politiek hier over gaat 😅.

Hier liggen GL en D66 heel erg dicht bij elkaar qua standpunten. D66 is zelfs hier en daar nog wat groener/stelliger. Zij krijgen mijn stem. Van de 8 kandidaten zijn er twee vrouw en die staan al bovenaan de lijst. Ik denk dat ik voor één van hen ga.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7555

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 16 Mrt 2022 00:22

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Ik ga sowieso stemmen (of mijn man machtigen). Ik had 2 partijen in gedachten en die kwamen ook uit de kieswijzer. Ik heb bij de ene een beter gevoel wat betreft de gemeentepolitiek in onze stad. Omdat mijn man vrij intensief samenwerkt met de wethouders heb ik mijn keuze voor de persoon nog even bij hem gecheckt, ik ga mede daarom gewoon voor de nummer 1 van die partij.
Volgende

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers