Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Ga jij last krijgen van alle lasten verhogingen?

<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 10 Jan 2023 17:26

Re: Ga jij last krijgen van alle lasten verhogingen?

Jip schreef:Ik snap af en toe niks van het prijsplafond. Het is per jaar, maar toch ook met maand? Mijn contract is 1 september ingegaan. Moet ik dan vanaf 1 september de volle mep betalen? Nee toch?


Het is per jaar maar de meeste mensen hebben niet een contract dat loopt van 1 januari t/m 31 december, maar hebben op een ander moment hun jaarafrekening (zoals jij op 1 september).
Omdat je niet elke dag evenveel gas en stroom gebruikt hebben ze dat omgerekend door gemiddeldes uit voorgaande jaren te pakken.
Zo hebben ze berekend dat bij een verbruik van 1200 m3 gas je normaal gesproken in januari 221 m3 verbruikt en in mei maar 35.
Voor januari t/m augustus is het dan 725 m3, de rest van het jaar heb je dan nog 475 m3 over.
Kom je tot september over de 725 dan moet je over het stuk daarboven het volle tarief betalen, en zo ook als je de laatste 4 maand boven de 475 komt. Voor stroom is er iets soortgelijks.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2828

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 10 Jan 2023 19:38

Re: Ga jij last krijgen van alle lasten verhogingen?

Lady schreef:Hier ook zonnepanelen en een warmtepomp en gasloos. Vorige jaar ruim 4000 Kw terug geleverd. Ik weet niet precies hoe het allemaal zit, zie door de bomen het bos niet meer. Maar volgens mijn man hoeven we vooralsnog niks bij te betalen. Toch vind ik de afspraak echt te belachelijk voor woorden. Iedereen stimuleren te verduurzamen met zonnepanelen en een warmtepomp maar vervolgens alle voordelen wegnemen. Heel bijzonder..


Welke voordelen worden er weggenomen dan?
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15970

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 10 Jan 2023 20:29

Re: Ga jij last krijgen van alle lasten verhogingen?

Luisa schreef:
Lady schreef:Hier ook zonnepanelen en een warmtepomp en gasloos. Vorige jaar ruim 4000 Kw terug geleverd. Ik weet niet precies hoe het allemaal zit, zie door de bomen het bos niet meer. Maar volgens mijn man hoeven we vooralsnog niks bij te betalen. Toch vind ik de afspraak echt te belachelijk voor woorden. Iedereen stimuleren te verduurzamen met zonnepanelen en een warmtepomp maar vervolgens alle voordelen wegnemen. Heel bijzonder..


Welke voordelen worden er weggenomen dan?

Nou alles wat je extra hebt opgeleverd in de zomermaanden, dat je dat niet meer mee kunt nemen naar de wintermaanden van nieuwe jaar.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1028

Geregistreerd: 08 Dec 2013 13:23

Bericht 10 Jan 2023 21:22

Re: Ga jij last krijgen van alle lasten verhogingen?

Bedoel je het stoppen van de salderingsregeling Lady? Per 1 januari 2025 wordt deze inderdaad afgebouwd en stopt in 2031 helemaal. Wel krijg je gewoon een prijs per kWh van de energiemaatschappij voor de door jou teruggeleverde stroom. Vast iets minder voordelig, maar helemaal niets is het niet.
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1028

Geregistreerd: 08 Dec 2013 13:23

Bericht 10 Jan 2023 21:22

Re: Ga jij last krijgen van alle lasten verhogingen?

Bedoel je het stoppen van de salderingsregeling Lady? Per 1 januari 2025 wordt deze inderdaad afgebouwd en stopt in 2031 helemaal. Wel krijg je gewoon een prijs per kWh van de energiemaatschappij voor de door jou teruggeleverde stroom. Vast iets minder voordelig, maar helemaal niets is het niet.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11406

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 10 Jan 2023 22:41

Re: Ga jij last krijgen van alle lasten verhogingen?

MrsMath schreef:
Jip schreef:Ik snap af en toe niks van het prijsplafond. Het is per jaar, maar toch ook met maand? Mijn contract is 1 september ingegaan. Moet ik dan vanaf 1 september de volle mep betalen? Nee toch?


Het is per jaar maar de meeste mensen hebben niet een contract dat loopt van 1 januari t/m 31 december, maar hebben op een ander moment hun jaarafrekening (zoals jij op 1 september).
Omdat je niet elke dag evenveel gas en stroom gebruikt hebben ze dat omgerekend door gemiddeldes uit voorgaande jaren te pakken.
Zo hebben ze berekend dat bij een verbruik van 1200 m3 gas je normaal gesproken in januari 221 m3 verbruikt en in mei maar 35.
Voor januari t/m augustus is het dan 725 m3, de rest van het jaar heb je dan nog 475 m3 over.
Kom je tot september over de 725 dan moet je over het stuk daarboven het volle tarief betalen, en zo ook als je de laatste 4 maand boven de 475 komt. Voor stroom is er iets soortgelijks.


Ah duidelijk! Ik zal eind van deze maand eens opzoeken wat kWh mag zijn. Stadswarmte is wat lastiger te vinden.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15970

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 10 Jan 2023 23:17

Re: Ga jij last krijgen van alle lasten verhogingen?

Ysa schreef:Bedoel je het stoppen van de salderingsregeling Lady? Per 1 januari 2025 wordt deze inderdaad afgebouwd en stopt in 2031 helemaal. Wel krijg je gewoon een prijs per kWh van de energiemaatschappij voor de door jou teruggeleverde stroom. Vast iets minder voordelig, maar helemaal niets is het niet.

Ik weet dat die per 2025 afgebouwd wordt maar nu met het prijsplafond werkt het volgens mij ook in ons nadeel. Ik snap er gewoon heel weinig (meer) van.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

ellibre

Kletskop

Berichten: 566

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:23

Bericht 10 Jan 2023 23:49

Re: Ga jij last krijgen van alle lasten verhogingen?

Het ligt eraan hoeveel kWh jullie boven de opbrengst van jullie eventuele zonnepanelen gebruiken. Stel, jullie gebruiken 7000 kWh elektriciteit, en wekken zelf 4000 kWh op. Dan betaal je voor 3000 kWh elektriciteit; de rest wordt immers via saldering weggestreept.

Het prijsplafond geldt tot 2900 kWh. Daarmee zou je dan over 2900 kWh maximaal het plafondtarief betalen. Over de overige 100 kWh het volledige tarief.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15970

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 11 Jan 2023 01:18

Re: Ga jij last krijgen van alle lasten verhogingen?

ellibre schreef:Het ligt eraan hoeveel kWh jullie boven de opbrengst van jullie eventuele zonnepanelen gebruiken. Stel, jullie gebruiken 7000 kWh elektriciteit, en wekken zelf 4000 kWh op. Dan betaal je voor 3000 kWh elektriciteit; de rest wordt immers via saldering weggestreept.

Het prijsplafond geldt tot 2900 kWh. Daarmee zou je dan over 2900 kWh maximaal het plafondtarief betalen. Over de overige 100 kWh het volledige tarief.

We hebben afgelopen jaar 8000 verbruikt en 12000 opgebracht.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 11 Jan 2023 08:23

Re: Ga jij last krijgen van alle lasten verhogingen?

Dan is er dus helemaal niks aan de hand, dan zit je op een netto verbruik van -4000.
Het enige probleem zou zijn als je contract na augustus afloopt omdat je verbruik in de laatste 3 maanden wel hoger zal zijn dan je opbrengst.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15970

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 11 Jan 2023 12:47

Re: Ga jij last krijgen van alle lasten verhogingen?

MrsMath schreef:Dan is er dus helemaal niks aan de hand, dan zit je op een netto verbruik van -4000.
Het enige probleem zou zijn als je contract na augustus afloopt omdat je verbruik in de laatste 3 maanden wel hoger zal zijn dan je opbrengst.

We zijn afgelopen september overgestapt ivm betere voorwaarden. Nou ja, ik zal er nog eens goed induiken, want het maakt me onrustig. Mijn man moet het me nog maar een keer uitleggen (ik hoor hem nu al zuchten 😅).
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11406

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 11 Jan 2023 15:24

Re: Ga jij last krijgen van alle lasten verhogingen?

Het maakt mij ook onrustig lady, maar zo lang ik onder het gemiddelde maandverbruik blijf (en dat lukt prima) gaat het goed, denk ik.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9419

Geregistreerd: 25 Nov 2015 16:30

Bericht 30 Jan 2023 15:35

Re: Ga jij last krijgen van alle lasten verhogingen?

Is er al iemand met een dynamisch energiecontract hier?
⁠♡♡♡
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17375

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 30 Jan 2023 18:04

Re: Ga jij last krijgen van alle lasten verhogingen?

Wij! Nu een paar maanden.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9419

Geregistreerd: 25 Nov 2015 16:30

Bericht 31 Jan 2023 20:13

Re: Ga jij last krijgen van alle lasten verhogingen?

Van de anwb toevallig?
⁠♡♡♡
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17375

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 31 Jan 2023 22:39

Re: Ga jij last krijgen van alle lasten verhogingen?

Nee van Zonneplan!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9419

Geregistreerd: 25 Nov 2015 16:30

Bericht 01 Feb 2023 12:53

Re: Ga jij last krijgen van alle lasten verhogingen?

Oke, wij zitten ook te kijken. Maar als ik ons verbruik invoer kom ik maar €20 goedkoper uit dan waar ik nu zit en volgens de site zijn de prijzen per kWh veel lager. Snap er niets van haha
⁠♡♡♡
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17375

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 01 Feb 2023 13:18

Re: Ga jij last krijgen van alle lasten verhogingen?

Als het goed is kun je je verbruik met dynamische tarieven niet van tevoren goed voorspellen (tot op zekere hoogte). Daarom zijn ze dan ook dynamisch. Wij weten elke x voor de volgende 24u hoe duur gas en stroom precies is. Dec en januari zaten wij met redelijk hoog verbruik (want oud en koud huis en veel thuiswerken) op ongeveer 450,- Van de Bron had ons naar 850 verhoogd dus wij zijn vooralsnog erg tevreden. Dit zijn duurdere maanden dus we verwachten dat het in de lente veel goedkoper wordt. Plus, ik vind het grootste voordeel dat je je verbruik nu veel meer in de hand hebt. Wassen draaien, en de vaatwasser aan doen we niet meer willekeurig maar wanneer de stroom op z’n goedkoopst is (en dat wisselt per dag). Dat scheelt behoorlijk.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2088

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 03 Feb 2023 01:52

Re: Ga jij last krijgen van alle lasten verhogingen?

Nou schiet mij maar lek. Vorig jaar kreeg ik het advies van Eneco mn bedrag te verhogen van 61 naar 74 maar ik zag verbruik van over de 100 euro dus vertrouwde er niks van en heb het voor de zekerheid naar 150 opgehoogd. Prijsplafond was nog niet mee berekend stond er bij, dat doen ze pas op de jaarnota. Nu krijg ik een mail dat ze hebben berekend met het prijsplafond dat ik mn bedrag beter kan verhogen naar 180! euro want anders moet ik ws bijbetalen. In de app staat onder mijn verbuikskosten nog steeds dag het exckusief prijsplafond is (= rond de 150). En dan nog een opmerking in de mail dat ze zich kunnen voorstellen dat het allemaal hoger uitvalt dan je had verwacht. Echt stik erin. Moeten we binnenkort allemaal onze kleren gaan wassen in de sloot? Geen lichten meer aandoen? Dit kunnen mensen toch niet allemaal op blijven hoesten? Het is allemaal zo vaag ook. Er valt totaal geen peil op te trekken wat nou eigenlijk de kosten gaan zijn.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Siesa

Yipyapper

Berichten: 1753

Geregistreerd: 14 Sep 2022 21:10

Bericht 03 Feb 2023 07:09

Re: Ga jij last krijgen van alle lasten verhogingen?

Wij moeten 1000 euro betalen over januari (zonder prijsplafond). Ik hoop dat het snel warmer wordt!
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2088

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 03 Feb 2023 07:56

Re: Ga jij last krijgen van alle lasten verhogingen?

Mijn gas zit hier niet eens bij en ik heb een poppenhuisje zo klein. Wat mij verbaasd is dat mn bedrag met en zonder dat zogenaamde prijsplafond gewoon hetzelfde lijkt te zijn, met zelfs nog iets hoger. Ik zie er niks van terug.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Chava

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3611

Geregistreerd: 23 Jun 2016 21:23

Bericht 03 Feb 2023 11:42

Re: Ga jij last krijgen van alle lasten verhogingen?

Ik vind het ook maar vaag, DT.
Als ik bij mijn termijnbedrag kijk, staat er dat hierbij rekening is gehouden met het prijsplafond. Kijk ik vervolgens bij mijn verbruik, dan staat er dat er géén rekening is gehouden met het prijsplafond.

Mijn termijnbedrag is vooralsnog voldoende. Hoop dat dat zo blijft.

Jeetje, Siesa! Wat een bedrag.
To travel is to live
Mijn instagram
<<

Dobby

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 595

Geregistreerd: 25 Jul 2020 04:39

Bericht 03 Feb 2023 12:05

Re: Ga jij last krijgen van alle lasten verhogingen?

Wij kregen van de week een verlenings voorstel van Essent.

Hebben nu nog vast, betalen €160 per maand. We kunnen nu een jaar contract afsluiten en gaan dan €280 betalen.
Viel mij niet tegen.

Het contract loopt nog tot eind maart dus wachten nog even af of het nog zakt.
08-03-2010
08-02-2016
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11406

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 03 Feb 2023 13:26

Re: Ga jij last krijgen van alle lasten verhogingen?

Bij mij staat er duidelijk bij dat dit de prijzen zijn zonder prijsplafond en dat pas met de jaarrekening het prijsplafond erbij gerekend wordt. Ik vind dit echt heel vervelend en onzeker makend! Ik doe nu wel eens het aantal verbruikte kWh x0,40. Stadswarmte kan ik niet berekenen, want ze geven daar nog geen prijs vanaf omdat ik er nog geen 6 maanden woon. Ik wil heel braaf elke 1e van de maand mijn meterstand in, dus ik kan het wel een beetje inschatten dan.

Ik zie nu wel dat Vattenfall in de app bij stroom het prijsplafond heeft afgebeeld bij je maandverbruik
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2088

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 03 Feb 2023 15:14

Re: Ga jij last krijgen van alle lasten verhogingen?

Jip schreef:Bij mij staat er duidelijk bij dat dit de prijzen zijn zonder prijsplafond en dat pas met de jaarrekening het prijsplafond erbij gerekend wordt. Ik vind dit echt heel vervelend en onzeker makend! Ik doe nu wel eens het aantal verbruikte kWh x0,40. Stadswarmte kan ik niet berekenen, want ze geven daar nog geen prijs vanaf omdat ik er nog geen 6 maanden woon. Ik wil heel braaf elke 1e van de maand mijn meterstand in, dus ik kan het wel een beetje inschatten dan.

Ik zie nu wel dat Vattenfall in de app bij stroom het prijsplafond heeft afgebeeld bij je maandverbruik


Dus je betaald maximaal 40 cent per Kwh tot dat plafond? Want op mijn hoogst gebruikte ik 218Kwh dus dan begrijp ik niet waarom ik aangeraden wordt 2 keer zo veel te gaan betalen. Zijn de bijkomende kosten dan echt zo hoog? 218 x 40 cent is nog geen 88 euro. Ze rekenen in de app bijna 200 euro en er staat bij dat het exclusief prijsplafond is. Toch krijg ik een mail dat ik maar beter 180 euro per maand kan gaan betalen. Het wordt er niet simpeler op...
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
VorigeVolgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers