Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Situatie Oekraïne

<<

Agnes

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1640

Geregistreerd: 11 Jul 2018 18:09

Bericht 08 Mrt 2022 14:34

Re: Situatie Oekraïne

Ik ga dieren/hondenspullen doneren voor de Oekrainse dierenopvang daar. Lijkt of dat dat een beetje vergeten wordt soms, maar ook dat gaat wel door. Veel dieren komen natuurlijk op straat te staan omdat baasjes moeten vluchten.
<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1273

Geregistreerd: 06 Jul 2020 14:32

Bericht 08 Mrt 2022 15:44

Re: Situatie Oekraïne

Ik hoor wel veel om me heen dat er ook voor dieren iets wordt gedaan. Bijvoorbeeld doneren voor House of Animals zie ik regelmatig langskomen.
<<

Ginny

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1036

Geregistreerd: 22 Okt 2021 18:55

Bericht 08 Mrt 2022 16:50

Re: Situatie Oekraïne

Ik heb ook juist gedoneerd voor de dieren daar 🤩 Via House of Animals. En vorige week via St. Vluchteling.
<<

Linvi

Bericht 08 Mrt 2022 20:56

Re: Situatie Oekraïne

Familie van ons is momenteel een inzamelingsactie aan het houden en rijden eind deze week naar Polen. Ze gaan 1 vrachtwagen en 3 werkbussen vol goederen brengen en nemen 3 "bekende" gezinnen mee terug. Voor deze gezinnen zijn opvangplekken gemaakt welke compleet gemeubileerd en ingericht zijn.

We hebben helaas niet de financiële middelen om bij giro555 te doneren maar we hebben wel een hoop spullen gedoneerd, minstens net zo belangrijk denken wij. O.a. 2 2persoons dekbedden incl overtrekken, 2 luchtbedden, vuilniszak meisjeskleding, vuilniszak jongenskleding, vuilniszak diverse schoenen, vuilniszak met handdoeken, keukendoeken, wat dames en herenkleding, een stuk of 8winterjassen.

Morgen ga ik nog met de kinderen naar het lokale politiebureau, ze verzamelen knuffel en de kids hebben beide een volle vuilniszak uitgezocht wat weg mag.

Je voelt je zo machteloos, dus dat ik dit kan doen voelt "fijn".
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 09 Mrt 2022 08:24

Re: Situatie Oekraïne

@linvi, is die inzameling van kennissen in jouw woonplaats? Wellicht kan ik ook wat bijdragen.

Ik heb maandag een donatie gedaan op giro555 en ik wil via mijn werk nog een donatie doen. Die hebben een fonds om lokale collega’s te ondersteunen.
<<

Linvi

Bericht 09 Mrt 2022 14:41

Re: Situatie Oekraïne

Ze zitten vol Jorja, vertrek en inzameling vanuit Ermelo Mogelijk gaan ze volgend week weer rijden.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 09 Mrt 2022 15:39

Re: Situatie Oekraïne

Wij zagen maandag het interview met de chauffeur die een bus vol kinderen mee naar Nederland heeft genomen. Toen hebben we het er serieus over gehad om een kind, voor zolang het nodig is, in huis te nemen. Het is gisteren ook niet meer uit mijn hoofd geweest, geprobeerd al wat informatie op te zoeken enzo. Maar ik denk dat we samen we een beetje tot de conclusie zijn gekomen dat we op dit moment een kind, in zo’n fragiele situatie, en wie weet welke trauma’s in de rugzak, niet de rustige thuisbasis zouden kunnen bieden die het verdient. We werken allebei veel/onregelmatig, er start binnenkort een medisch traject. Ik denk niet dat dat een goed uitgangspunt is voor het opvangen van een kind uit de oorlog.

Wel bekruipt mij steeds meer het gevoel dat ik iets wil doen. Meer dan geld of spullen geven.
<<

Linvi

Bericht 09 Mrt 2022 15:48

Re: Situatie Oekraïne

Alleen de gedachte dat je dat zou willen is al heel mooi Maple!
<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1273

Geregistreerd: 06 Jul 2020 14:32

Bericht 09 Mrt 2022 16:39

Re: Situatie Oekraïne

Inderdaad!

Oh maar ik zag vanmorgen op het nieuws beelden van kinderen die alleen vluchten. Hartverscheurend dekt de lading niet. Ik vind dat zo erg!
<<

Anoniem323

Bericht 09 Mrt 2022 17:11

Re: Situatie Oekraïne

Ik heb dat ook gedacht Maple maar hier is het helaas ook geen optie. Heb echt mijn handen vol aan mijn kind en de vele onderzoeken.
Ik blijf zelf net overeind door alles dus het is echt niet mogelijk.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43733

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 09 Mrt 2022 18:40

Re: Situatie Oekraïne

En een kinderziekenhuis in Mariupol dat geraakt zou zijn. Ik kan het bericht niet eens aflezen. Ga mezelf dwingen omdat ik vind dat ik dit soort dingen moet weten om op de hoogte te blijven maar vind het echt verschrikkelijk.

Maple wat een lieve gedachte. Krachtig ook juist om te kunnen zeggen nee nu is het niet verstandig, voor beide partijen niet. Maar ik vind de gedachte wel lief. Wij hebben 't ook wel gehad over opvang in huis maar weet toch ook niet goed of dat concreet wat is. Ik vind 't lastig hoor. Ik wil ook meer kunnen doen dan geld en levensmiddelen doneren wat we al doen.
Let's discover the world together.
<<

*foef*

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 131

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 09 Mrt 2022 19:36

Re: Situatie Oekraïne

Als je iets zou willen doen, zou je straks misschien eens kunnen kijken bij readytohelp. Ik ben vrijwilliger bij het rode kruis en wij helpen vaak in dit soort opvangcentra. Daar wordt dan ook gebruik gemaakt van readytohelpers.
Het enige wat wij dan doen is spelletjes met de kinderen en gesprekken over van alles en nog wat,met de volwassenen.
Ik heb dan toch altijd het gevoel dat ik ‘iets nuttigs’ doe.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5101

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 09 Mrt 2022 20:50

Re: Situatie Oekraïne

foef, wat een goede tip! Ik ga een even kijken of dat hier ook in de buurt is. Denk het niet maar valt te proberen.
Maple, mooie gedachte. Ik hoorde laatst op radio denk ik.. dat deze kinderen vaak niet zo getraumatiseerd zijn. Tuurlijk hebben ze heftige dingen mee gemaakt maar ze zijn niet maanden aan oorlogsgeweld bloot gesteld. Plus dat ze meteen een status krijgen dus ook school zou geen probleem moeten zijn. Maar goed ik snap dan als nog dat je er over twijfelt hoor!

Ik steek verder ook wat mijn hoofd in het zand, ik heb maandagavond geen tv gekeken ik wilde het gewoon even niet zien, Klinkt misschien heel naar maar ik sluit me er ook wat vanaf omdat ik me anders echt heel rot voel de hele dag en dat kan ook gewoon niet met mijn werk en kinderen. Maar we hebben gedoneerd, ik heb nog wat spullen gebracht. Ik probeer te doen wat kan.
Ik vraag me wel veel af, wat betekent het dat er al veel grote bedrijven stoppen in rusland, hoor net dat de mac 847 vestigingen daar heeft. Mensen verliezen hun baan, inkomen. Maar gaat poetin er echt van onder de indruk zijn en denken, oke ik stop? Ik vind het goed dat bedrijven hun statement maken hoor maar wat gaat het effect zijn...
:heart: :heart: 2011
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43733

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 09 Mrt 2022 20:58

Re: Situatie Oekraïne

*foef* schreef:Als je iets zou willen doen, zou je straks misschien eens kunnen kijken bij readytohelp. Ik ben vrijwilliger bij het rode kruis en wij helpen vaak in dit soort opvangcentra. Daar wordt dan ook gebruik gemaakt van readytohelpers.
Het enige wat wij dan doen is spelletjes met de kinderen en gesprekken over van alles en nog wat,met de volwassenen.
Ik heb dan toch altijd het gevoel dat ik ‘iets nuttigs’ doe.


Ja daar krijg ik nog steeds oproepen van, slim van je! Had me destijds voor corona ook voor ingeschreven. Zal eens kijken.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 09 Mrt 2022 21:09

Re: Situatie Oekraïne

Goede tip *foef*!
Ik merk dat ik zelf nog heel erg twijfel over het in huis nemen van een kind. Maar mijn vriend is rationeler, het is voor nu echt niet te combineren met werk en alles. Plus de taalbarriere. Ikzelf weet ook niet zo goed of het mijn kinderwens-gevoel is die ook een grote rol speelt bij m’n gevoel nu, ik wil sowieso eerst weten vanuit welk gevoel ik graag een kindje in huis zou willen nemen. Vanuit het gevoel van een kinderwens lijkt me dit sowieso niet verstandig, een beetje een soort ‘how I van make this about me’-ding, daar wil ik uit blijven. Het uiteindelijke doel is natuurlijk dat het kind weer terug naar huis en familie kan.
<<

ChiQ

Bericht 09 Mrt 2022 22:27

Re: Situatie Oekraïne

Eerst sliep ik slecht door angstigheid dat het hier ook zou escaleren maar laatste week alleen maar omdat ik dan denk aan al die mensen, die huis en haard kwijt zijn, elkaar kwijt zijn. Die in de kou slapen en niet weten hoe lang. Ik weet niet. Ik voel me verstikt in deze ellende en ik kan niets doen. Ja, doneren. Maar het voelt onvoldoende.
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Berichten: 1302

Geregistreerd: 08 Feb 2021 15:35

Bericht 10 Mrt 2022 11:53

Re: Situatie Oekraïne

Goede tip foef! Ik heb me meteen aangemeld.
<<

Ster

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 572

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:19

Bericht 10 Mrt 2022 12:06

Re: Situatie Oekraïne

Ook ik heb het gevoel iets te willen doen voor die mensen, maar vind het zo lastig. De site die jij noemt Foef ga ik ook eens bekijken. Ik heb nog niet zoveel gehoord over de opvang in onze gemeente, dus hou dat ook in de gaten.

Ook wij hebben het er al een aantal keer over gehad om mensen/kinderen in huis te nemen, maar het roept zoveel vragen op dat we nog geen concrete stappen hebben gezet. Dat verhaal met die bus vol kinderen heb ik ook gehoord, maar ik vraag me af of ook kinderen via takecarebnb geplaatst worden of zal dat toch via een jeugdzorg ofzo gaan. Als er iemand ervaring hierin heeft hoor ik dat graag.

Hopelijk stopt dit snel :snik:
R: oktober 2016
M: april 2018
S: juni 2020
<<

Katie

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 235

Geregistreerd: 11 Dec 2019 20:15

Bericht 10 Mrt 2022 16:08

Re: Situatie Oekraïne

Ik herken het gevoel van machteloosheid. Ik zou ook graag meer willen doen dan doneren. Maar wij hebben weinig mogelijkheden zoals onderdak bieden binnen een klein appartement. Maar dan denk ik ook weer dat wij de luxe hebben dat ons huis in veilig gebied staat en voorzien is van alle gemakken. En dan voel ik mij weer schuldig dat ik dat niet wil delen met een ander omdat ik dan teveel zou moeten opgeven. Het voelt allemaal zo dubbel.
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1965

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:58

Bericht 10 Mrt 2022 17:28

Re: Situatie Oekraïne

Studiebol schreef:Ik vraag me wel veel af, wat betekent het dat er al veel grote bedrijven stoppen in rusland, hoor net dat de mac 847 vestigingen daar heeft. Mensen verliezen hun baan, inkomen. Maar gaat poetin er echt van onder de indruk zijn en denken, oke ik stop? Ik vind het goed dat bedrijven hun statement maken hoor maar wat gaat het effect zijn...


Ik hoop vooral dat Russen zelf beseffen dat er misschien wel een reden voor is dat bedrijven en landen wereldwijd zulke maatregelen nemen, dat dat misschien wel aangeeft dat alles waarmee ze geïndoctrineerd worden misschien niet klopt en dat ze in opstand durven te komen.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 15:05

Bericht 12 Mrt 2022 01:51

Re: Situatie Oekraïne

Er worden in een hal vlakbij mijn huis binnenkort een paar honderd vluchtelingen opgevangen. Ze zochten nog vrijwilligers, in eerste instantie alleen voor in de catering. Ik heb me direct opgegeven toen ik het las, ook aangegeven dat ik ook ervoor open sta om te kijken of het mogelijk is dat ik iets met de kinderen doe, spelletje of knutselen, zodat de moeders/ouders even rust kunnen nemen. Ik ben benieuwd, verwacht wel dat ze een enorm aanbod aan vrijwilligers zullen krijgen.
<<

Viva

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2520

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:42

Bericht 12 Mrt 2022 08:14

Re: Situatie Oekraïne

Mooi van je Maple!

Gisteren had ik echt een down dag, vrolijk opgestaan maar al die prijzen die hoger worden door Poetin (deze oorlog), en überhaupt de oorlog die mij toch wel onrust geeft. Ik hoop echt dat er snel vrede komt al verwacht ik dat Poetin zijn verlies niet zal gaan nemen.
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5362

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:12

Bericht 12 Mrt 2022 08:17

Re: Situatie Oekraïne

Mooi Maple!

Ik zag gisteren een vrijwilligers "vacature" voor op een kazerne hier in de buurt waar heel veel vluchtelingen zitten, om in de ochtend activiteiten te doen met de kinderen daar.
Ik was nog aan het mailen om te checken of dit ook op een vaste ochtend kon en of het onder schooltijd was, en toen werd de vacature alweer verwijderd, ze hadden genoeg mensen gevonden. Super fijn natuurlijk, maar ik baalde wel een beetje haha. Nu sta ik op de reservelijst.
10.04.17
<<

Anoniem323

Bericht 12 Mrt 2022 12:58

Re: Situatie Oekraïne

Bij ons in de straat stonden 5 huurhuizen leeg om te verkopen. Deze worden nu gebruikt om gezinnen te huisvesting. Ik heb mij aangemeld om te ondersteunen, net zoals de rest van de straat.
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:55

Bericht 12 Mrt 2022 15:24

Re: Situatie Oekraïne

Viva schreef:Mooi van je Maple!

Gisteren had ik echt een down dag, vrolijk opgestaan maar al die prijzen die hoger worden door Poetin (deze oorlog), en überhaupt de oorlog die mij toch wel onrust geeft. Ik hoop echt dat er snel vrede komt al verwacht ik dat Poetin zijn verlies niet zal gaan nemen.


Ik vind berichten zoals dit altijd wel hoopvol:
https://www.destentor.nl/buitenland/rus ... ~a5d305e4/

Dat geeft toch aan dat ook de mensen in Rusland gaan nadenken over wat er aan de hand is. Dat in combinatie met alle boycot regelingen zal er toch een keer voor zorgen dat de inwoners van Rusland in opstand komen en ik denk dat dat de enige manier is om deze afschuwelijke oorlog te eindigen.
VorigeVolgende

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers