Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Budget

<<

Hope

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1556

Geregistreerd: 28 Jun 2014 16:08

Bericht 09 Jan 2022 08:13

Budget

Met het nieuwe jaar vind ik het altijd wel weer fijn om de financiën op een rijtje te zetten. Heel eerlijk letten wij nergens op. We kopen de boodschappen waar we zin in hebben, kopen kleding en spullen die we willen voor onszelf en onze dochter en laten eten bezorgen wanneer we trek hebben er in. Nu zijn wij geen big spenders, mijn man koopt alleen kleding als er iets kapot is bijvoorbeeld, maar ik wil toch wel beter gaan opletten.
Hoe doen jullie dit? Hebben jullie overal maandelijks een budget voor? Inclusief verschillende rekeningen? Kopen jullie wat jullie willen of als er iets echt nodig is?
Ik ben benieuwd 😊
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 09 Jan 2022 08:22

Re: Budget

Man en ik betalen alles met onze creditcard, daar krijgen we punten voor en wordt van dezelfde rekening gehaald.

Ik heb alle kosten en vaste lasten bij elkaar opgesteld en door tweeen gedeeld en dat betekent dat we allebei $650 per week moeten inleggen voor huur, boodschappen, gas/electra/licht, maar ook zwemles etc. En dat is ruim genomen, dus daar zit ook wat kleding budget in, de schoonmaker elke 2 weken, een koffie to go elke dag, elk klein detail en dus ruim genomen. Dus dat storten we allebei elke paycheck (die is elke 2 weken) naar onze gezamenlijke rekening. En daarmee betaal ik elke 2 weken de creditcard rekening. Is er wat over, dan laat ik het staan en is het gewoon extra voor de 2 weken erna eventueel.

Wat er overblijft van onze salarissen, die nooit gelijk zijn, verdelen we tussen gezamenlijke spaar- en persoonlijke spaarrekening elke 2 weken. Het komt altijd op een woensdagavond dus dat is gedaan in 1 minuut.

Met de punten van de creditcard krijgen we elk jaar ongeveer $1000 aan gratis vouchers, we kiezen meestal reisvouchers (vliegtuig vouchers).

Als we dan iets groters kopen, of de 2 weken zijn eens heel duur geweest en ik kom niet uit met de $2600 gezamenlijk per 2 weken, dan doen we iets minder op de spaar en gaat het naar de creditcard. Ik wil nooit langer dan 2 weken in de min op de creditcard. Overigens lijkt het nu alsof we veel spaar hebben maar dat is echt vrijwel niks meer na de vaste lasten hoor. Hangt ook beetje vanaf welke maand het is. Maar het werkt als een tierelier voor ons.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem330

Bericht 09 Jan 2022 08:52

Re: Budget

Verschillende rekeningen is zonde, want die zijn ook niet gratis. Potjes op de spaarrekening wel.
Ik heb een uitgebreide excel waar ik budgetten per categorie heb ingesteld. De ene maand kopen we geen kleding, de andere maand dubbel zoveel. Dus het is wat dat betreft meer op jaarbasis.
Boodschappen ben ik ietwat strenger mee qua budget. Daarmee doe ik wel echt m'n best om elke maand binnen het budget te blijven.
<<

Anoniem332

Bericht 09 Jan 2022 09:06

Re: Budget

Beide een eigen rekening en een gemeenschappelijke.
Daar storten we 70% van ons inkomen op. En komt de ko toeslag binnen.
Hier betalen we al het gemeenschappelijks van.
Deze rekening heeft ook een heleboel spaarpotjes zoals: vakantie, eigen risico, gemeente belastingen, auto, kinderbijslag, interieur, cadeaus
<<

GeKKiE

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5001

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:30

Bericht 09 Jan 2022 09:06

Re: Budget

Ik heb vorige week ook alles weer op een rijtje gezet. Heb in november mijn auto verkocht en dat scheelt een hoop kosten.
Wij hebben 1 gezamelijke rekening en een aantal spaardoelen.
Ik kwam erachter dat we maar de helft van onze inkomsten nodig hebben voor de vaste lasten.
Dus ik heb nu ons maandelijkse automatische spaarbedrag verhoogd.
We hebben geen budgetten voor maandelijkse uitgaven. We bestellen bijvoorbeeld wel onze wekelijkse boodschappen en voor 3 dagen Hello Fresh. We komen amper in de supermarkt, dat scheelt een hoop impuls aankopen of eten in de koelkast dat ongebruikt over de datum gaat.
Ik maak per week een lijstje met wat we eten en schrijf dit ook op een weekplanner in de woonkamer. Dit helpt heel erg.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11847

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 09 Jan 2022 09:33

Re: Budget

Ik heb via mijn bank nog een extra app, grip (ABN). Daarin heb ik verschillende budgets staan en alles wat ik pin schrijft deze app weg onder een budget of niet. Eens per week loop ik de uitgaves langs en dan kan ik een uitgaven nog onder een budget zetten of verplaatsen. Ik krijg ook wekelijks een push melding hoe het gaat qua budget.
Laatst gewijzigd door Silly-One op 09 Jan 2022 12:53, in totaal 1 keer gewijzigd.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 09 Jan 2022 12:26

Re: Budget

Wij hebben een gezamenlijke rekening en verschillende spaarpotjes (meerdere spaarrekeningen).
In een app houd ik bij wat er in komt en wat er uit gaat.
Budgetten vind ik soms wel lastig moet ik zeggen. Voor de boodschappen heb ik wel een bedrag waar ik ongeveer op wil zitten, maar dat lukt lang niet altijd.
Kleding en spullen voor de kinderen verschilt ontzettend per maand.

Wel vind ik die app heel handig, omdat ik zo wel in 1 keer kan zien hoeveel geld waarheen is gegaan. Drukt je wel even met je neus op de feiten.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11593

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 09 Jan 2022 14:21

Re: Budget

Als mijn loon binnenkomt gaat gelijk een deel naar de spaarrekening, betaal ik mijn hypotheekdeel en gaat er een deel naar mijn beleggingsrekening. De rest is voor boodschappen ed. Schrijf ook regelmatig wel iets terug maar ook daar maak ik me niet te druk over. Op deze manier werkt het voor mij goed. Ik denk dat je vooral moet kijken naar wat er bij jou past.
2015 💙
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2098

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 10 Jan 2022 11:55

Re: Budget

Als mijn salaris binnenkomt zet ik 150 euro per week in die maand apart op mijn spaarrekening. Elke week haal ik daar dan weer 150 euro uit en zet die op een andere rekening waar ik boodschappen, tanken en uitjes mee betaal in die week. Daarnaast laat ik meestal nog iets van 200 euro op mijn rekening staan voor bijvoorbeeld kleding want bij mijn dochter is het altijd ineens dat ze al haar broeken niet meer past ofzo, dat is niet te voorspellen helaas. Voor onvoorziene zaken is dat extra geld ook fijn. Verder laat ik dan genoeg voor mijn vaste lasten op die rekening staan en de rest verdeel ik over mijn spaarrekeningpotjes.

Ik heb dus 2 betaalrekeningen en 1 spaarrekening met daarin verschillende potjes.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 10 Jan 2022 12:34

Re: Budget

Als mijn loon binnenkomt maak ik 1100 euro over naar de gezamenlijke rekening en 1000 euro naar mijn spaarrekening. Het geld dat overblijft (zo'n 400 euro) laat ik op mijn eigen lopende rekening staan en daarvan wordt mijn auto, telefoon en DUO betaald. Daar betaal ik ook mijn eigen uitgaven (o.a. kleding) van. Mocht ik te weinig hebben, dan haal ik wat geld terug van mijn spaarrekening, maar dat gebeurt niet zo veel omdat ik heel weinig voor mezelf koop.

Van die 2x1100 euro betalen we de hypotheek, vaste lasten, bezine, eten, cadeautjes en andere gezamenlijke uitgaven. Daar komen we meestal precies mee uit, heel soms storten we allebei nog 100-200 euro bij als we meer uitgaven hebben.

Ik budgetteer eigenlijk niet. Ik heb een goed overzicht van onze vaste lasten en die kunnen niet lager. Eén keer per jaar check ik de verzekeringen, g/w/l en abonnementen. We geven redelijk veel uit aan eten denk ik (zo'n 500 euro per maand voor 2 personen), maar daar willen we niet verder op besparen. Mijn vriend eet bijvoorbeeld alleen zuurdesembrood van de bakker en dat is wat duurder. Wel letten we op uitgaven waar mogelijk; ik doe zo veel mogelijk boodschappen bij de Lidl en bekijk altijd wat er in de aanbieding is als ik een weekmenu ga bedenken.
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4506

Geregistreerd: 11 Sep 2013 18:02

Bericht 10 Jan 2022 12:51

Re: Budget

Ik ben heel slecht in budgetten maken maar ben gelukkig ook geen big spender. Maak wel elke maand 200 euro over naar m'n spaarrekening in een potje voor lasten woning (elektra, servicekosten, mocht ik bij moeten betalen).
Verder maak ik eens in de zoveel tijd een x bedrag over als er te veel geld op m'n lopende rekening staat.
Had ik nu ook maar daar heb ik m'n vakantie mee betaald dus scheelt weer overboeken.
<<

Chava

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3616

Geregistreerd: 23 Jun 2016 21:23

Bericht 10 Jan 2022 13:15

Re: Budget

Ik heb meerdere spaarpotjes, verdeeld over meerdere spaarrekeningen.
Daarnaast heb ik ook een beleggingsrekening, maar dat geld is voor later (wil heel graag 10 jaar eerder met pensioen).

Elke maand gaat er automatisch geld naar die spaarrekeningen en beleggingsrekening.

Ik heb een spaarrekening voor de extra aflossing op mijn hypotheek, een spaarrekening voor grote uitgaven en een spaarrekening voor onvoorziene uitgaven.

Als ik aan het eind van de maand nog geld overhoud, zet ik dat apart voor leuke dingen.

Ben geen big spender en ik gun mezelf, buiten mijn reizen om, weinig. Ik heb er ook geen behoefte aan.
To travel is to live
Mijn instagram
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 10 Jan 2022 14:06

Re: Budget

We hebben geen budget en doen wat we leuk vinden, van het geld dat overblijft nadat we de vaste lasten hebben betaald en een vast bedrag hebben gespaard. We hebben allebei een eigen rekening waar ons salaris op binnen komt en we onze eigen vaste lasten, kleding en activiteiten van betalen en een gezamenlijke waar we allebei hetzelfde (we verdienen ongeveer hetzelfde) bedrag per maand op storten. Van die gezamenlijke rekening betalen we gezamenlijke vaste lasten, kdv, boodschappen. Gezamenlijke activiteiten, kleding zoon etc. betalen we van onze eigen rekening en verrekenen we eens in de zoveel tijd.

Dus mijn salaris komt binnen, ik zet automatisch een bedrag in potje huis, een bedrag in potje vakantie en andere uitgaven, 75 in potje waarin ik samen met vriendinnen spaar voor tripjes, 25 op spaarrekening zoon. Vervolgens geld naar de gezamenlijke rekening en de rest laat ik op mijn lopende rekening. Oh en ik spaar automatisch een percentage van mijn salaris, dat houdt mijn werkgever al in. Daar kopen ze dan 2x per jaar aandelen voor me van, met korting. Er staan dus ook nog ergens aandelen. Zodra we een huis gekocht hebben en we daar financieel aan gewend zijn wil ik een beleggingsrekening openen.

Ik vind dat we wel iets te snel "nieuwe" dingen kopen, terwijl het niet nodig is maar omdat we zin hebben in iets nieuws. Dus daar kunnen we zeker nog wat op besparen. Al kopen we veel ook tweedehands, dat vind ik dan wel weer een goede gewoonte. Maar we stellen onszelf dus te weinig de "is het echt nodig"-vraag.
Laatst gewijzigd door Harrison op 11 Jan 2022 09:46, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 10 Jan 2022 15:22

Re: Budget

Mijn man en ik maken beide hetzelfde bedrag over naar de gezamelijke rekening en daar gaat eigenlijk alles vanaf wat voor ons samen/ ons gezin is. De hypotheek, gas/water/licht, internet, televisie, gemeentelijke heffingen, boodschappen, spullen/kleding voor de kinderen, spaargeld voor de kinderen, zwemles, maar ook een keer lunchen met zijn allen of dagjes uit ed.
Elke maand sparen we vanaf de gezamelijke rekening automatisch een bedrag wat bedoeld is voor gezamelijke grotere uitgaves zoals vakantie, klussen aan het huis, een keer een nieuwe wasmachine ed. En als er geld overblijft op de gezamelijke rekening of de kinderbijslag gestort wordt dan zetten we dat ook op die spaarrekening.

Mijn man werkt fulltime en ik parttime waardoor hij meer verdiend en daarom betaald hij de bso voor de kinderen en de kosten aan de auto nog extra vanaf zijn eigen rekening.

En dan hebben we nog ieder een eigen rekening met spaarrekening. Maandelijks houden we ongeveer hetzelfde bedrag over. Van mijn eigen rekening betaal ik eigenlijk alleen mijn zorgverzekering en telefoonabonnement. Daarnaast hou ik dus geld over om kleding te kopen en leuke dingen te doen, maar ook een cadeautje voor mijn man te kopen bijvoorbeeld. Ook spaar ik maandelijks een deel, dat is geen vast bedrag, de ene maand hou ik meer over dan de andere maand.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Believe

Yipyapper

Berichten: 1608

Geregistreerd: 29 Okt 2016 07:13

Bericht 10 Jan 2022 22:58

Re: Budget

-
Laatst gewijzigd door Believe op 28 Nov 2022 12:37, in totaal 1 keer gewijzigd.
♥ 2015
♥ 2017
♥ 2021
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 11 Jan 2022 01:11

Re: Budget

Geen budget hier. Ik weet wat er binnen komt en wat mijn vaste lasten zijn. Ook wat ik ongeveer aan boodschappen kwijt ben iedere week / maand. Als de lopende rekening te hoog is opgelopen in een aantal maanden dan stort een deel door naar de spaarrekening en loopt die te hoog op (boven vrijstelling box III bijv) dan los ik een deel van de hypotheek af.
<<

Mia

Kletskop

Berichten: 640

Geregistreerd: 29 Jun 2021 18:55

Bericht 11 Jan 2022 01:39

Re: Budget

Sinds een driekwart jaar hebben we geen budget meer. We letten niet eens meer op de prijs van de boodschappen. We kopen wat we lekker vinden en halen af/bestellen eten wanneer we hier zin in hebben. We vinden wel dat we daarin wat moeten oppassen. Want laatst bestelde ik een andere pizza en toen kreeg ik de pizza die ik altijd bestel. Dan gaat er toch echt iets mis haha. Dan ben je toch iets te bekend.

Qua kleding kopen let ik nog steeds op de prijs. Geen idee waarom ik daar anders over denk. Mijn man geeft hierin wel meer geld uit. Terwijl al zijn hoodie's 50 euro per stuk kostte, hij heeft er 4 (dus 200 euro), had ik er 3 voor 23 euro. Al eigen ik me gewoon zijn hoodie's toe. Ze zijn zo lekker warm en dan merk je wel waarom ik er 3 voor 23 euro heb. :palm: Maar ik vind 50 euro gewoon teveel voor iets dat ik enkel in de avond draag.

De honden hebben het ook goed. Ze hebben lekkere brokken en krijgen lekkere, maar iets duurdere snoepjes en koekjes. Ze gaan geregeld naar de dierenarts en daar zijn we niet voor verzekerd. Alle rekeningen worden op tijd betaald en we hebben ook nog geld over. Wie had dat toch jaren geleden kunnen denken?

Wel heel blij mee hoor, maar het voelt ook nog steeds heel onwerkelijk. Ik kan nachten wakker liggen van het feit dat ik geen problemen heb. Je went er toch aan op de één of andere domme manier.
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1385

Geregistreerd: 11 Sep 2013 13:24

Bericht 11 Jan 2022 12:54

Re: Budget

Maar Fred, met de huidige spaarrentes is het toch helemaal niet interessant om zoveel spaargeld te hebben, dat kun je dan toch beter gewoon op een beleggingsrekening zetten? Ik gun je van harte 80k aan spaargeld, maar dat is wel de Rabobank financieren :)

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers