Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Nog (steeds) niet zindelijk

<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 02 Jan 2022 13:42

Nog (steeds) niet zindelijk

Onze jongste is nu ruim drieënhalf en nog steeds niet zindelijk. Hij heeft al ruim een jaar wel af en toe hele korte periodes op het potje of de wc geplast en zelfs weleens gepoept. Maar daar houdt het ook mee op. Nu vandaag maar weer een poging gestart. Resultaat: een keer op de grond gepoept, een keer in zijn broek geplast en net op het toilet geplast.

Na de meivakantie gaat hij naar groep 1 en gevoelsmatig begint de tijd wel een beetje te dringen. Hij kan het wel maar hij heeft er gewoon geen zin in lijkt het wel.

Tips? Herkenning?
Laatst gewijzigd door Lady op 20 Mrt 2022 00:29, in totaal 1 keer gewijzigd.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25121

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 02 Jan 2022 13:45

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

Vorige week ging het hierover in het Vragentopic dacht ik! In elk geval veel herkenning dus, wat het poepen betreft in elk geval.
❤ 7 juni 2018
<<

Elisabeth

Kletskop

Berichten: 920

Geregistreerd: 10 Jan 2019 17:59

Bericht 02 Jan 2022 13:58

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

Mijn oudste was ook pas 3 2/3 jaar toen hij zindelijk werd. Ineens kwam hij op een ochtend dat hij op de wc wilde plassen. Toen was hij binnen 2 weken volledig zindelijk. Daarvoor ook geprobeerd, maar dat had geen zin, hij had er 0 interesse in. Ik weet nog de zorg die ik had ook met het naar school gaan, maar gelukkig gebeurde het vanzelf zonder de pushen oid.
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11210

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 02 Jan 2022 14:08

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

Mijn middelste was met 3,5 ook nog niet zindelijk, eigenlijk net als jij vertelt. Pas in de herfstvakantie had hij het ineens door, in de kerstvakantie werd hij toen 4. Hij heeft op school nooit ongelukjes gehad ofzo. Hij is nu alleen nog steeds ‘s nachts niet zindelijk (hij is donderdag 6 geworden)…
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 02 Jan 2022 14:27

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

Ja Lady lees mijn verhaal daar ook even! Wij zijn iig pas sinds 2 wk officieel helemaal uit de luiers. Dus als je het zo vergelijkt hebben jullie nog wel even 😁
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Klaproos

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 883

Geregistreerd: 30 Dec 2021 21:50

Bericht 02 Jan 2022 14:44

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

Dochter wordt over twee maanden vier en is ook nog totaal niet zindelijk. Helaas zit daar ook mogelijk een medische (en/of psychische) reden achter omdat ze heel lang last van obstipatie heeft gehad en veel medicatie daarvoor. We hebben nu een doorverwijzing voor een bekken-bodem-fysio dus ik hoop dat die hulp kan bieden. We hebben nu wel even alle druk eraf gehaald en bieden momenteel ook geen potje/wc meer aan.

Zoon was ook ruim 3,5 voordat hij zindelijk was. Maar dat was binnen een weekje geklaard toen ik hem in de zomer gewoon een week zonder luier heb laten lopen. Was in zijn geval vooral gemakzucht inderdaad. Beloningssysteem hielp bij hem ook goed (elke keer op het potje gepast/gepoept was een sticker op het potje plakken, en dan stickers met plaatjes die zijn interesse toen hadden). Hele potje was gauw versierd.


Edit: superfijn om alle ervaringen hier en in het vragentopic te lezen trouwens! Soms voelt het alsof je de enige bent maar dat is duidelijk niet zo. Ik lees ook dat er ervaringen zijn met veel keer per dag in de luier poepen, dat heeft mijn dochter dus ook. Ik dacht dat dit vooral door haar darmproblemen kwam maar wellicht heeft het toch gewoon met zindelijk worden in het algemeen te maken dan...
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 02 Jan 2022 16:33

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

Oh het vragentopic had ik gemist, ga ik nalezen. Bedankt! Die tip van een sticker op het potje plakken is ook een goede, die gaan we ook proberen.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:20

Bericht 02 Jan 2022 18:27

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

Succes Lady, komt vast goed en je hebt ook gelukkig nog wel tijd tot de meivakantie.

Mijn moeder vertelde toevallig laatst dat ik ook extreem gemakzuchtig was en het stoorde me blijkbaar totaal niet als ik met een natte broek moest rondlopen omdat ik erin had geplast. Uiteindelijk hebben m'n ouders me door middel van omkoping opeens heel snel zindelijk gekregen: er was een bepaald zwembadje wat ik graag wilde voor poppetjes die ik had en als ik niet meer in m'n broek zou plassen zou ik dat krijgen. Toen was het in één keer klaar met in m'n broek plassen :P
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43731

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 02 Jan 2022 20:10

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

Draagt hij overdag een luier Lady? Of probeer je toch zo veel mogelijk zonder luier? Ik denk dat consequent zijn hierin ook wel heel veel kan schelen (niet dat ik dat altijd ben hoor).

Wat ik destijds heb gelezen en wat ik wel logisch vond klinken is dat je in het begin beter 'commando' kan gaan, dus zonder onderbroek. Een onderbroek voelt te strak, te comfortabel, te veel als een luier. Dus liever een lossere joggingbroek zonder onderbroek aan. En als dát goed gaat, dan pas naar met onderbroek switchen.

Lastig hoor. Ik kan me je wanhoop goed voorstellen. Het is hier ook zo'n lange adem (geweest). Nog steeds gaat het vaak mis maar steeds minder. En op school vrijwel nooit, echt pas twee keer ofzo. Dus dat geeft misschien ook hoop.
Let's discover the world together.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2513

Geregistreerd: 26 Mei 2016 19:46

Bericht 02 Jan 2022 22:10

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

Mijn oudste is pas na haar 4e verjaardag zindelijk geworden, maar daar zat ook iets achter. Fysiek was ze er wel klaar voor, maar ze was heel bang voor de wc. Uiteindelijk hebben we -in overleg met de psycholoog- op een ochtend gezegd dat ze nu groot was en geen luier meer kreeg. Daarna naar de peuterspeelzaal gestuurd. Ze liep al vaker zonder luier, maar hield het dan gewoon op tot ze hem weer kreeg. Daar hield ze het -naar verwachting- op. Thuis riep ze meteen dat ze haar knuffel wilde, want ze ging het proberen op de wc. Terwijl ik die pakte plaste ze al op de grond. Daarna viel ineens het kwartje.
In de nacht hebben we de luier ook uit gelaten, we verwachtten er tig keer uit te moeten en bed te verschonen, maar dat is nooit gebeurd. Bij spannende periodes heeft ze nog wel eens een ongelukje, maar ze is dus eigenlijk in één dag zindelijk geworden.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 03 Jan 2022 09:21

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

Marin schreef:Draagt hij overdag een luier Lady? Of probeer je toch zo veel mogelijk zonder luier? Ik denk dat consequent zijn hierin ook wel heel veel kan schelen (niet dat ik dat altijd ben hoor).

Wat ik destijds heb gelezen en wat ik wel logisch vond klinken is dat je in het begin beter 'commando' kan gaan, dus zonder onderbroek. Een onderbroek voelt te strak, te comfortabel, te veel als een luier. Dus liever een lossere joggingbroek zonder onderbroek aan. En als dát goed gaat, dan pas naar met onderbroek switchen.

Lastig hoor. Ik kan me je wanhoop goed voorstellen. Het is hier ook zo'n lange adem (geweest). Nog steeds gaat het vaak mis maar steeds minder. En op school vrijwel nooit, echt pas twee keer ofzo. Dus dat geeft misschien ook hoop.

Ik heb hem gisteren zonder luier laten lopen. Thuis halfnaakt inderdaad, maar uiteindelijk wilde hij zelf zijn kleren aan. We moesten nog spullen ophalen voor het nieuwe huis en heb hem zonder luier meegenomen. Dat ging natuurlijk niet goed maar heb hem de rest van de dag in z’n natte broek laten lopen (hij wilde hem ook niet verwisselen 🙄).

Eindstand van gisteren: twee keer in de woonkamer gepoept, drie natte broeken waarvan de laatste letterlijk tot en met zijn pijpen. Hij is wel een paar keer zelf naar de wc is gegaan, na aansporing van mij. Hij doet dan echter de deur op slot en wil er niemand bij hebben 😅. Dus wat er dan wel of niet uitkomt, geen idee!

De winst is dat hij niet steeds vroeg om een luier of boos en verdrietig werd wanneer ik zei dat hij die niet kreeg. Had gezegd dat ze op waren en blijkbaar vond hij dat acceptabel.

Ik zou het liefst cold turkey doorzetten maar heb toch een aantal dingen de komende dagen waardoor dat lastig wordt, zoals het KDV en een een dagje naar beppe. Dus denk dat het toch weer wat in fases moet gaan en dan maar kijken in hoeverre hij dat accepteert.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 03 Jan 2022 09:23

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

Nan, ik hoop dat wij het voor z’n vierde wel voor elkaar krijgen. Maar knap dat het bij jullie uiteindelijk in 1 dag gelukt is.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 03 Jan 2022 09:24

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

Heb je het idee dat hij wel voelt wanneer hij moet poepen Lady? Dan zou je misschien als tussenstap alleen een luier kunnen geven daarvoor.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43731

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 03 Jan 2022 09:38

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

Pfff lastig he, ik snap je frustratie heel goed. Wat jij gisteren aan 'score' had hebben wij ook maanden gehad. Hopeloos.

Wel fijn dat hij het acceptabel vond. Hopelijk helpt dat hij het normaliseren van het proces voor hem.
Let's discover the world together.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 03 Jan 2022 10:55

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

Mijn jongste werd eind mei 4 en we hebben haar in de meivakantie zindelijk laten worden omdat het vanuit haarzelf echt niet kwam. Ze is op zich zindelijk maar plast de meeste dagen nog wel 1 à 2 keer in haar broek. Ik hoop echt dat ze daar snel mee stopt want haarzelf kan het niks schelen.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 03 Jan 2022 11:23

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

Zora schreef:Heb je het idee dat hij wel voelt wanneer hij moet poepen Lady? Dan zou je misschien als tussenstap alleen een luier kunnen geven daarvoor.

Daar twijfel ik over. Ik denk meestal nog niet.
Marin schreef:Pfff lastig he, ik snap je frustratie heel goed. Wat jij gisteren aan 'score' had hebben wij ook maanden gehad. Hopeloos.

Wel fijn dat hij het acceptabel vond. Hopelijk helpt dat hij het normaliseren van het proces voor hem.

Nou dat score momentje was vanochtend alweer voorbij, haha. Dus hij loopt weer vrolijk met een luier om. Zometeen thuis (zijn nu in het nieuwe huis) ga ik het weer zonder proberen.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11585

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 03 Jan 2022 11:28

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

Ik zou denk ik niet nu gaan klooien met luier aan luier uit. Ik weet niet of jullie in de voorjaarsvakantie vrij zijn maar anders zou ik die pakken. Veel op signalen letten, vaak vragen of ze moeten plassen/poepen. Jullie zitten nu in zo’n hectische periode rondom de verhuizing wat ook voor hem extra stress meebrengt. Je merkt toch dat kinderen in stressvolle periodes nog wel eens een terugval hebben en in zo’n periode zindelijk worden lijkt me helemaal moeilijk.
2015 💙
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 03 Jan 2022 12:02

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

Als ie dat nog niet kan aanvoelen, of je weet het niet zeker, zou ik het er ook even bij laten. Gewoon luier aandoen. Het kan echt opeens heel snel gaan, en in mijn ervaring; ze moeten er echt aan toe zijn anders heeft het gewoon niet zoveel zin 😬
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25121

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 03 Jan 2022 12:15

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

M'n dochter voelt het vaak ook niet aan. Net nog rook ik duidelijk poep, dus ik vroeg of ze had gepoept en ze zei van niet. Er zat dus wel wat in haar luierbroekje, maar ze zei dat ze het niet voelde. Het irritante vind ik dat ze, wanneer ze een luierbroekje aan heeft, ook niet meer naar de wc gaat om te plassen. Dat doet ze dan ook gewoon in het broekje, terwijl ze dat prima op de wc of het potje kan. Dus we blijven zoeken naar de juiste aanpak.
❤ 7 juni 2018
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4569

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:35

Bericht 03 Jan 2022 12:45

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

Onze oudste was rond de leeftijd van 3 jaar dag- en nachtzindelijk en we hebben daarbij de methode van Debby Mendelsohn aangehouden. Binnenkort gaan we met de jongste oefenen op dezelfde manier. Naar mijn idee een prima manier en in haar boek geeft ze ook tips wat te doen bij ongelukjes, terugval en niet willen poepen.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 03 Jan 2022 13:42

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

Nou ik heb even doorgezet en de luier is weer af. Hij heeft op de wc geplast en gepoept dus ik ben heel trots op hem. Duidelijk uitgelegd hoe het met de beloning zit en hij lijkt nu wel wat gemotiveerder. Dus fingers crossed!
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Rayna

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 995

Geregistreerd: 23 Feb 2016 22:09

Bericht 03 Jan 2022 13:58

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

Ik heb bij beide de zindelijkheidsbox als methode gebruikt toen ze 2.5 waren en toen waren ze binnen 1 week zindelijk. Deze methode werkt dmv belonen met stickerkaarten en kleine cadeautjes en echt doorzetten, dus van het ene op het andere moment geen luier meer op. Beide hebben ze nog wel wat ongelukjes gehad daarna maar dat ging ook snel over. Hopelijk gaat het nu de goede kant op!
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25121

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 03 Jan 2022 14:22

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

Lady schreef:Nou ik heb even doorgezet en de luier is weer af. Hij heeft op de wc geplast en gepoept dus ik ben heel trots op hem. Duidelijk uitgelegd hoe het met de beloning zit en hij lijkt nu wel wat gemotiveerder. Dus fingers crossed!


Wat goed! :cheering:
❤ 7 juni 2018
<<

Klaproos

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 883

Geregistreerd: 30 Dec 2021 21:50

Bericht 03 Jan 2022 15:28

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

Wat fijn Lady! Met een beetje mazzel lukt het nu helemaal door te zetten!

Herkenbaar Bliss, dochter voelt het hier ook vaak niet (zegt ze).
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 03 Jan 2022 21:45

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

Het ging echt goed vandaag! Twee kleine ongelukjes maar verder drie keer op de wc gepoept en nog vaker op de wc geplast. Hij gaat er zelf naar toe, doet zijn broek uit, veegt af, spoelt door en kleedt zich weer aan. Topper! Hij lijkt het ineens meer te gaan snappen en interessant te gaan vinden. Ik ga hem morgen zonder luier naar het KDV brengen, geef wel wat extra schone kleren mee. We hebben een stickerblad gemaakt en hopelijk kunnen we nu echt doorzetten. Lijkt me zooo heerlijk, geen luiers meer (behalve ‘s nachts)!
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers