Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Nog (steeds) niet zindelijk

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 31 Mei 2022 21:19

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

Pompoen schreef:Op zich ben ik het wel een beetje eens met wat Sadie zegt, dat het echt niet hoeft dat je zo vaak een bed staat te verschonen. Het valt nog onder normaal om ‘s nachts niet zindelijk te zijn tot geloof ik 7 jaar, misschien was het zelfs wel 9 jaar dat ben ik even kwijt. Maar zeker dus voor O. van Marin. Maar dat betekend natuurlijk niet dat Marin maar klakkeloos weer luiers moet gaan aandoen, lijkt me prima om dat als ouder zelf in te schatten.


Intussen gaat de nachtzindelijkheid eigenlijk juist heel goed! Maar ook dat zal met fases zijn. Ik ben het helemaal met je eens dat het nog onder normaal valt. En ik geloof zelf ook wel heel erg in dat je je kind hierin moet volgen. Je kunt ze moeilijk dwingen. ;) Ja weer terug naar de luiers, dat kan je bewust doen als ouder, maar dat vind ik dus niet zo fijn. Maar intussen gaat het nachtzindelijk zijn dus eigenlijk best heel goed! (afkloppen natuurlijk)

Wat een lange weg heb je met Lu gemaakt. Fijn dat jullie nu wat hebben gevonden wat voor hem werkt al is het dan via medicatie. Denk je ook dat het echt een medische oorzaak heeft of wordt dit nu ingezet om hem wat meer hier aan te leren wennen?

Kan me voorstellen dat je er tegenop ziet bij F te beginnen. Of nou ja jullie zijn eigenlijk al begonnen. Hopelijk gaat hij het gauw allemaal wat interessanter vinden of gewoon normaal vinden eigenlijk. Hoop voor je dat het redelijk vlot bij hem zal gaan!
Let's discover the world together.
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2375

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:36

Bericht 01 Jun 2022 08:12

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

Hier is de de andere helft van de tweeling nu ook zindelijk, poepte ook meteen op de wc dus super fijn!
En het is eigenlijk vanzelf gegaan, 3 weken terug eens geprobeerd z’n luier uit te laten en het ging gewoon goed.

Ander verhaal voor de oudste ‘s nachts. Hij is nu 6,5 jaar maar het lukt niet. Zelfs bijna elke ochtend doorgelekt door m’n luierbroekje.
Verschillende soorten luiers en broekjes geprobeerd maar niks lijkt te helpen.

Jij krijgt voor t laatst ‘s avonds bij het eten nog een half bekertje drinken en dat was het.
Lijkt alsof hij alles ophoudt voor ‘s nachts, zoveel plast hij dan.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 01 Jun 2022 08:35

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

Marin schreef:
Pompoen schreef:Op zich ben ik het wel een beetje eens met wat Sadie zegt, dat het echt niet hoeft dat je zo vaak een bed staat te verschonen. Het valt nog onder normaal om ‘s nachts niet zindelijk te zijn tot geloof ik 7 jaar, misschien was het zelfs wel 9 jaar dat ben ik even kwijt. Maar zeker dus voor O. van Marin. Maar dat betekend natuurlijk niet dat Marin maar klakkeloos weer luiers moet gaan aandoen, lijkt me prima om dat als ouder zelf in te schatten.


Intussen gaat de nachtzindelijkheid eigenlijk juist heel goed! Maar ook dat zal met fases zijn. Ik ben het helemaal met je eens dat het nog onder normaal valt. En ik geloof zelf ook wel heel erg in dat je je kind hierin moet volgen. Je kunt ze moeilijk dwingen. ;) Ja weer terug naar de luiers, dat kan je bewust doen als ouder, maar dat vind ik dus niet zo fijn. Maar intussen gaat het nachtzindelijk zijn dus eigenlijk best heel goed! (afkloppen natuurlijk)

Wat een lange weg heb je met Lu gemaakt. Fijn dat jullie nu wat hebben gevonden wat voor hem werkt al is het dan via medicatie. Denk je ook dat het echt een medische oorzaak heeft of wordt dit nu ingezet om hem wat meer hier aan te leren wennen?

Kan me voorstellen dat je er tegenop ziet bij F te beginnen. Of nou ja jullie zijn eigenlijk al begonnen. Hopelijk gaat hij het gauw allemaal wat interessanter vinden of gewoon normaal vinden eigenlijk. Hoop voor je dat het redelijk vlot bij hem zal gaan!


Wat fijn dat dat nu eigenlijk heel goed gaat Marin! Ik snap dat als je eenmaal van de luiers af bent je er liever niet naar terug wil.

Ja de weg met Lu was echt lang, het heeft niet echt een medische oorzaak, hij heeft een overactieve blaas, vermoedelijk zit de oorzaak hem er in dat hij de plasprikkels niet goed aanvoelt door zijn autisme. Zijn gedrag hield die overactieve blaas in stand. En door dat zelfde autisme kregen we hem niet in een systeem waarbij hij het zou kunnen leren. Hij moest dan een bepaald aantal glazen drinken verdeeld op een dag drinken, niet vaker dan een bepaald aantal keer naar de wc, zitten op de wc en nog een minuut blijven zitten op de wc. We kregen hem gewoon niet zittend op de wc, behalve als we heel boos werden en er naast bleven staan, maar op school en als we niet keken ging hij gewoon weer staan. We kregen hem al helemaal niet zo ver om langer te blijven zitten. Het drinken lukte niet, hij dronk overdag niet veel en dan ‘s avonds wilde hij een liter drinken. We hebben echt tijden geprobeerd om het er in te krijgen, beloningssystemen werken bij hem niet, hij begrijpt gewoon de relatie tussen iets krijgen en wat je er voor moet doen niet zo goed. Ook klokzindelijk kregen we hem niet want hij werd vreselijk boos als hij verplicht naar de wc moest op bepaalde tijden, zei ook vaak dat hij niet hoefde en vaak plaste hij 5 minuten later alsnog in zijn broek. Heel vermoeiend.
Dus uiteindelijk, na een aantal jaar proberen samen met een incontinentieverpleegkundige om hem zo ver te krijgen dat hij de ‘plasregels’ zou volgen hebben de kinderarts en wij samen besloten om hem te gaan helpen met medicatie. Daardoor was hij overdag op school in ieder geval vaak droog, dat vonden we al een belangrijke eerste stap. Het is heel lang nog mis gegaan op de bso en thuis na schooltijd en in het weekend. Maar het lijkt er steeds meer op dat echt over aan het gaan is. Hij is steeds vaker op tijd met naar de wc gaan.

De medicatie voor ‘s nachts hebben we dus nog maar kort, in principe ga je dus pas echt wat doen aan de nachtzindelijkheid als het overdag goed gaat. Maar hij was zo vaak helemaal doorgelekt en wat denk je van op scoutingkamp, alles stonk naar urine want hij lekte dus ook door in zijn slaapzak, maar daar ging hij dan de volgende nacht gewoon weer in slapen.
Dus hij krijgt het nu om daar wat meer rust in te brengen, minder natte bedden verschonen en makkelijker mee op kamp kunnen.

Het is een lange weg. Ik hoop echt dat ons dat bij Fosse bespaard blijft want ik heb er echt zo geen energie voor om dat nog een keer te gaan doen. Maar goed, behalve dan dat hij nu nog niet zindelijk is en ook nogal koppig is zijn er geen aanwijzingen voor. We denken dat Fosse dingen een stuk beter aanvoelt dan Lucas dus dan zou het wel goed moeten komen.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 01 Jun 2022 09:38

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

Ik lees nu paar keer over zittend plassen bij jongens, ik probeer te begrijpen waarom staand plassen niet kan of mag?
Afbeelding
Afbeelding
<<

Sublimo

Yipyapper

Berichten: 1605

Geregistreerd: 20 Jul 2015 11:32

Bericht 01 Jun 2022 09:44

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

Zoals ik het heb begrepen van de kinderarts kun je bij staand plassen niet helemaal uitplassen en dat is met name bij kinderen die toch al plasproblemen hebben niet handig natuurlijk.
<<

Anoniem328

Bericht 01 Jun 2022 11:48

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

Plus ik vind het veel frisser.

Als er staand wordt geplast wordt er veel meer gespetterd brrr. Zittend plassen blijft de wc veel schoner.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 01 Jun 2022 12:05

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

Ja staand plassen schijnt echt niet goed te zijn voor je blaas. Ook wel logisch eigenlijk, je hebt natuurlijk ook spieren nodig om te blijven staan dus je kunt niet volledig ontspannen uitplassen.

Ik vind het wel handig dat ze het kúnnen mocht het zo uitkomen trouwens!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 01 Jun 2022 13:25

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

Ik vind dat staand plassen ook echt niet fijn. Mijn man plast inmiddels zittend, ook omdat Lu dat moest gaan doen. Maar die krijg ik dus echt niet zo ver, super irritant! Ook omdat hij echt altijd de bril onder spettert, hij doet hem vaak niet eens omhoog, zucht.

Het is beter omdat de bekkenbodem dan meer kan ontspannen en de positie van de blaas anders is waardoor deze makkelijker zijn werk kan doen. Je moet bij het plassen ook rechtop in een actieve houding zitten terwijl je bij het poepen juist meer onderuit moet zakken, met je voeten op een opstapje is nog beter. Er zitten een soort bandjes die in bepaalde houdingen aanspannen of juist ontspannen, de houding voor poepen en plassen is dus anders.
Het is niet alleen dat Je zittend moet plassen, je moet ook met je voeten bij de vloer kunnen en anders een opstapje gebruiken.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 01 Jun 2022 13:35

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

Goh, nooit over nagedacht. Heb veel kinderen getoilettraint en ook altijd zittend maar mijn zoon moest natuurlijk weer net een uitzondering zijn en heeft zichzelf met 18 maanden staand zindelijk gemaakt; hij deed papa na. En dat doet hij dus nog steeds. Geen gespetter trouwens hier, heb nog nooit een druppel op de bril of ernaast gevonden, beide mannen zijn besneden, wie weet is dat het ;) Maar wel goed te weten. Eens kijken of ze ik vanwege de lichamelijke redenen kan overtuigen te gaan zitten.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 01 Jun 2022 18:47

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

Hier zag Lu het ook bij J en daarom is hij ook staand gaan plassen. Daarna heeft hij nooit meer willen zitten.
Lu plast ook gewoon naast de pot, volgens mij staat hij dan half omgedraaid te plassen of zo. Inmiddels is hij wel op een leeftijd dat ik hem zonder pardon terug stuur om de bril en er omheen te poetsen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 01 Jun 2022 19:23

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

@ Pompoen, ja ik kan me helemaal voorstellen dat zo'n specifieke training niet werkt. Ik vind het nu al ingewikkeld klinken. Dat van dat niet willen gaan en daarna toch moeten klinkt heel herkenbaar.

De kinderdietist heeft vandaag ook voorgesteld dat we 'm op gezette tijden op de wc zetten voor poepen. Eh hoe dwing je een kind op de wc? Ik heb geen idee hoor, als hij dat zelf niet wil gaat dat niet gebeuren. Maar goed we gaan het wel even met wat meer regelmaat proberen. De waarom uitleggen werkt bij hem vaak goed. We hebben ook een boekje mee gekregen dus hopelijk helpt dat wat.
Vandaag had hij ook weer een vieze poepbroek. Maar ook twee grote drollen in de wc dus dat is heel fijn. Ik wil morgen tijdens het 10 minuten gesprekje misschien ook even bespreken hoe ze dit op school zien. Ze laten 'm nu de hele dag in een poepbroek lopen maar ik weet niet of dat komt omdat ze het niet doorhebben of omdat ze het gewoon niet schoon willen maken. Hoe zouden jullie hier in staan?
Let's discover the world together.
<<

Juliet

Kletskop

Berichten: 609

Geregistreerd: 05 Nov 2017 10:12

Bericht 01 Jun 2022 19:32

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

@ Marin ik zou het zeker bespreekbaar maken met juf. Kan je zoon zichzelf omkleden? Dan zou ik dat als optie geven dat als hij een ongelukje heeft dat ze dat hem aanbieden. Het zou toch zielig zijn als klasgenoten hem ruiken en voor je zoon zelf ook niet fijn natuurlijk. En aangeven dat jullie er zelf al mee bezig zijn.

Hier is het beleid op school volgens mij dat ze zindelijk “moeten” zijn. Maar goed dat is natuurlijk ook relatief met ongelukjes etc.
november ‘17 & juli ‘22 🩷💙
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 01 Jun 2022 19:37

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

Hoe vaak komt het voor Marin?
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 01 Jun 2022 19:39

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

Ja dat zindelijk moeten zijn is volgens mij overal wel zo, maar idd ongelukjes gebeuren. Plas laten ze de kinderen sowieso wel verschonen maar poep weet ik niet. Ik weet ook niet wanneer het gebeurt, begin van de dag en dat hij echt de hele dag erin loopt of dat 't bijv op het einde met in de zandbak spelen gebeurt. Dat vertelt hij me ook niet. Misschien heeft de juf het dus niet eens door. Maar idd ik ga het toch maar even bespreken dan, idd slim om ook aan te geven waar het mogelijk door komt en dat we er mee bezig zijn.
Hij kan zich omkleden maar echt helemaal zichzelf schoonmaken zal moeilijk gaan. Dat kan je ook haast niet verwachten vind ik.


@june, met vlagen. Sommige dagen wel 7 keer per dag, soms weken niet. Hij heeft het een hele goede lange periode niet gehad (maandenlang denk ik) en nu ineens sinds een week of twee (zoiets) weer veel, soms meerder keren per dag, soms 1 keer.
Let's discover the world together.
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 01 Jun 2022 19:55

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

Je kunt denk ik ook niet verwachten dat een docent dit opruimt. Zeker niet als het een structureel probleem is. Als ik de docent was, zou ik de ouders bellen om het op te lossen geloof ik. Lijkt me in elk geval niet meer dan logisch als jullie hier afspraken over maken.

Vervelend dat hij zo’n terugval heeft, Marin. Succes!
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Juliet

Kletskop

Berichten: 609

Geregistreerd: 05 Nov 2017 10:12

Bericht 01 Jun 2022 20:00

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

Misschien kun je billendoekjes op school achterlaten? Dat hij het zo goed mogelijk kan schoonmaken? Dat lijkt me altijd nog beter dan dat er niks mee gebeurt. Succes ermee het lijkt me voor alle partijen erg vervelend. Heeft je zoon er zelf veel last van?
november ‘17 & juli ‘22 🩷💙
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 01 Jun 2022 20:03

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

Lastig joh. Maar ze zeggen er dus niks over met ophalen? Anders zou ik dat denk ik als juf wel bespreekbaar maken. Zelf goed schoonmaken is voor een kind wel lastig idd. Zeker bij broek poepen. Hij lijkt er zelf geen last van te hebben?

Wat hier denk ik wel zou werken is om een wekkertje te zetten (op je telefoon of juist zo’n kookwekkertje) en als hij afgaat moet hij even naar het toilet. Dan is het niet het moet nu van mij maar we hadden afgesproken het wekkertje gaat dus we gaan even naar het toilet. Dat doen we ook vaak met naar bed gaan. Vaak gaat het dan iets soepeler. En dan daarbij uitleggen waarom dat moet. We gaan je helpen minder ongelukjes te krijgen, hoef je niet zo vaak om te kleden etc.

Ik zit toch te denken eens de stap te wagen met zindelijkheid maar ik zie er tegenop 🙈. Er gaat weerstand komen en mijn eigen gemoedstoestand is ook niet top nu maar vrees dat dat nog wel even zo blijft en kind wordt toch een keer vier :-).
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 01 Jun 2022 20:03

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

Ja ik vind het ook lastig hoor, vind het ook weer niet helemaal de taak van de juf maar een hele dag een kind erin laten lopen (als dat al zo is hoor) vind ik ook wel sneu en vies ook. Nou ja morgen iig maar even bespreken of zij het überhaupt weten en wat ze er mee doen.
Dank je wel, lief van je June.

Oh dat is geen gek idee Juliet, ik zal dat idd even vragen aan de juf of dat goed is.
Nee hij lijkt er zelf niet echt mee te zitten.
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 01 Jun 2022 20:07

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

Verder is dit niet zo smakelijk, sorry.
Let's discover the world together.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 01 Jun 2022 20:58

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

V heeft in de eerste week school in haar broek gepoept. Omdat ze nog niet kon afvegen en niet durfde. Ik werd toen gebeld. Had schone kleren ed meegenomen, maar beleid is dat de kinderen naar huis gaan om te douchen en dan weer terug mogen komen. Ik heb V toen thuis gehouden de rest van de middag... Ik vond dat zo'n onzin dat ze verplicht mee naar huis moest, terwijl ik washandjes en alles mee had.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Kira

Lady-post-a-lot

Berichten: 1045

Geregistreerd: 30 Apr 2022 06:39

Bericht 02 Jun 2022 07:06

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

M'n zoon was vrij snel zindelijk maar had heeel af en toe een ongelukje. Vooral in z'n slaap. En ik vond die drollen van zo'n ouder kind echt ontzettend vies, zelfs van m'n eigen kind dus ik snap heel goed dat juffen dat niet gaan schoonmaken.
Ik ben benieuwd wat er uit het gesprek komt, en een luier is geen optie?
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2848

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:15

Bericht 02 Jun 2022 07:19

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

Zijn het echte drollen wat hij in z’n onderbroek heeft of een beetje ontlasting? Mijn oudste zoon had van het laatste namelijk af en toe last. Bleek door overloop te komen. Hij zat dus gewoon verstopt en daardoor liep er onbedoeld wat dunnere ontlasting langs waar hij in z’n koppie niet de prikkel voor kreeg om naar de wc te gaan. Sinds hij aan een ontlastend goedje zit gaat het helemaal goed.
<<

Anoniem329

Lady-post-a-lot

Berichten: 1375

Geregistreerd: 24 Dec 2021 14:05

Bericht 02 Jun 2022 07:21

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

Maar... Wij hebben zulke ongelukjes natuurlijk ook wel eens op werk. Nouja, de kinderen. Maar dat is toch mega ongyhienisch? Hij zit ermee op een stoeltje, buiten op het buitenspeelgoed, ergens anders waar nog meer kinderen kunnen gaan zitten. Soms valt het ook gewoon naar beneden, uit een iets te ruime boxer en een wat lossere broek/korte broek, en bij ene bepaalde substantie. Ik snap dat ze er de tijd niet voor hebben en het niet graag doen (mijn hobby zal het ook nooit zijn), maar vanuit hygiene oogpunt zou ik wel op een oplossing aandringen/meedenken daarin.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 02 Jun 2022 07:26

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

Dat dachten we anderhalf jaar geleden idd wellicht en heeft toen ook tijdje Forlax gehad maar dat maakte het echt zoveel erger.
Dus nee denk niet dat dat het is.

Kira nee snap ik hoor dat de juffen daar niet op zitten te wachten. Alle begrip voor maar ik vind in z'n poep laten zitten ook wel lastig hoor. Voor het kind zelf maar ook wat Maple zegt. Maar daarom ga ik eerst eens vragen of ze het überhaupt weten. Voor 't zelfde geld doet ie dit pas bij het buitenspelen omdat ie veel hurkt in de zandbak ofzo. Hij heeft ook wel eens vertelt uit school dat er zo een keutel vanuit z'n broekspijp in de zandbak is gevallen, ja toen ben ik natuurlijk wel terug naar school gegaan om dat te zeggen tegen de juf en weg te halen want dat is gewoon vies.
Nee consistent weer luier aan doe ik liever niet.
Let's discover the world together.
<<

Kira

Lady-post-a-lot

Berichten: 1045

Geregistreerd: 30 Apr 2022 06:39

Bericht 02 Jun 2022 07:32

Re: Nog (steeds) niet zindelijk

Die zijn er toch speciaal voor kinderen die op latere leeftijd nog niet zindelijk zijn? Ik snap ook best dat je dat niet wil maar O zal toch naar school moeten en schoonmaken is gewoon vies, plus het is inderdaad onhygiënisch. Op een gegeven moment moet je toch iets bedenken en dan lijkt me een luier de eerste optie.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers