Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vertrouw schoonfam niet, maar behoefte aan quality time

<<

KRK

Noob

Berichten: 1

Geregistreerd: 14 Dec 2021 14:27

Bericht 14 Dec 2021 14:39

Vertrouw schoonfam niet, maar behoefte aan quality time

Mijn vriend en ik hebben een baby van 15 maanden en we hebben binnenkort een weekendje weg geboekt (2 nachtjes). Nu is de vraag: baby bij de schoonfamilie achterlaten (zijn ouders en 3 zussen wonen bij elkaar in de wijk), terwijl alles wat zij doen bij mij een 'red flag' is, maar dan heb ik wel quality time met mijn vriend voor het eerst sinds de geboorte. Of, het alternatief: onze baby mee gaat. Beter voor mijn gemoedsrust, maar geen quality time.

Achtergrond info: Ik ben geeimigreerd naar het buitenland en zijn familie houdt er hele andere standaarden op na qua opvoeding/eten/communicatie/suiker/algehele zicht op rol van kinderen in de familie dan ik. Als we op bezoek zijn ben ik constant bezig met zorgen dat ze niet de hele tijd taart/snoep/chips aangeboden krijgt, haar voor de tv zetten of een telefoon in haar handen drukken (wij kijken zelf amper tv en telefoon heeft niet de focus thuis), of bezig met zeggen dat ze niet de lepel met eten in haar mond moeten duwen (ze kan zelf aangeven of ze wilt eten of niet) en hun mond op haar mond drukken en kusjes en knuffels forceren terwijl ze dat zichtbaar niet wilt. De hele familie (20 man) woont bij elkaar in de woonwijk, dus gegarandeerd dat alle bovenstaande scenario's zich gaan afspelen in een weekend.

Verder: Ze heeft geen knuffel/speen o.i.d. Alles wat haar kalmeert is mijn borst. Ze wordt nog steeds 2-3 keer per nacht wakker.

1 nachtje had ik misschien met mijn hand over mijn hart kunnen strijken. Maar 2 nachten vind ik echt heel heftig. Maar quality time is zo hard nodig! Dit zijn helaas de enige mensen die kunnen oppassen voor een nachtje, omdat mijn familie niet in de buurt is en mijn vrienden allemaal geen kinderen hebben..
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6126

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 14 Dec 2021 14:54

Re: Vertrouw schoonfam niet, maar behoefte aan quality time

Je kind meenemen. Er is geen sprake van quality time als je je de hele tijd zorgen maakt.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43731

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 14 Dec 2021 14:58

Re: Vertrouw schoonfam niet, maar behoefte aan quality time

Ten eerste, wat lastig dat je het gevoel hebt dat je je schoonfamilie niet kan vertrouwen met jullie kindje. Ik kan me voorstellen dat dat dingen zijn waar je niet heel blij van wordt. Al zou ik me ook af kunnen vragen hoe erg het in werkelijkheid is als ze wél deze dingen krijgt in die twee dagen. Ze krijgt er waarschijnlijk niets van en is nog zo jong dat ze zich er ook niks van zal herinneren (dus ook niet het bij jullie zal willen bijvoorbeeld).
Ik zou het zelf niet zo erg vinden, maar ik kan jouw gevoelens niet wegnemen natuurlijk en die mogen er ook zijn.

Zou jij of je vriend met ze kunnen praten? Dat je duidelijke afspraken maakt? Het zijn volwassenen dus lijkt me dat daar wel iets van af te spreken valt toch? Misschien kan je zelf koekjes meegeven die jij verantwoord genoeg vindt en dat ze die dan wel mag.

Dan nog het volgende:

Dat je vrienden geen kinderen hebben betekent niet dat ze niet voor een kind zouden kunnen zorgen. Zouden er vrienden zijn die daarvoor open staan? Zo hebben wij een vrijgezelle vriendin die het juist ontzettend leuk zou vinden om eens op te mogen passen. Zoiets had ik vroeger ook echt leuk gevonden en zonder twijfel gedaan. Dan zou diegene misschien in jullie huis kunnen komen en is je dochtertje in vertrouwde omgeving. Je zou het kunnen overwegen.

Dat ze alleen van je borst kalmeert is natuurlijk niet erg en heel lief maar niet echt handig in dit geval. Misschien kan je vast oefenen met een speendoekje of knuffeltje ofzo. Dat lijkt me voor de lange termijn sowieso wel praktisch.


En als je toch besluit je kindje mee te nemen, is dat natuurlijk ook goed. Als je alleen maar ongerust bent, kan je ook niet ontspannen. Ik weet niet wat jullie gaan doen maar negen van de tien keer kan je prima overal een baby meenemen. Komt ook echt vast goed en ondanks dat je dan niet samen weg bent, ben je wel als gezinnetje weg en dat zal jullie vast ook goed doen. Het is toch even een andere omgeving.
Let's discover the world together.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6199

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 14 Dec 2021 15:14

Re: Vertrouw schoonfam niet, maar behoefte aan quality time

Vervelend zeg. Ik zou zulke dingen ook erg rot vinden en m'n 15 maanden oude kind er niet 2 nachten bij achterlaten.
Bij mij dochter nu (ruim 2,5j) zou ik het niet meer zo erg vinden en evt wel 2 nachten weggaan.
Dat je het nu niet wilt, betekent niet dat je het nooit niet gaat willen :)
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 14 Dec 2021 15:20

Re: Vertrouw schoonfam niet, maar behoefte aan quality time

Ik sluit me aan bij de reactie van Marin. Ik snap dat je het niet eens ben met de dingen die schoonfamilie doet. Bij structureel oppassen zou ik er wel wat van vinden maar bij 2 nachten zou het mij weinig interesseren. Je kind houdt er niks aan over en het is wel zijn familie. Je hoeft geen weekend weg te gaan maar als je het wel wil is het accepteren dat het niet gaat zoals jij in je hoofd hebt. Wat voor een weekendje denk ik ook echt niet heel erg is. En je schoonfamilie vindt het vast heel leuk om voor jullie kind te mogen zorgen. Al vul ik dit nu in soms zitten mensen er helemaal niet op te wachten haha. Het is echt jullie eigen afweging. 2 nachten zonder jouw borst als troost zal voor je kind waarschijnlijk weinig uitmaken. Maar je kent je eigen kind het beste. Ik hoor vaak dat kinderen dan bij anderen wel heel goed slapen terwijl ze thuis wakker worden.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 14 Dec 2021 15:31

Re: Vertrouw schoonfam niet, maar behoefte aan quality time

KRK schreef:Mijn vriend en ik hebben een baby van 15 maanden en we hebben binnenkort een weekendje weg geboekt (2 nachtjes). Nu is de vraag: baby bij de schoonfamilie achterlaten (zijn ouders en 3 zussen wonen bij elkaar in de wijk), terwijl alles wat zij doen bij mij een 'red flag' is, maar dan heb ik wel quality time met mijn vriend voor het eerst sinds de geboorte. Of, het alternatief: onze baby mee gaat. Beter voor mijn gemoedsrust, maar geen quality time.

Achtergrond info: Ik ben geeimigreerd naar het buitenland en zijn familie houdt er hele andere standaarden op na qua opvoeding/eten/communicatie/suiker/algehele zicht op rol van kinderen in de familie dan ik. Als we op bezoek zijn ben ik constant bezig met zorgen dat ze niet de hele tijd taart/snoep/chips aangeboden krijgt, haar voor de tv zetten of een telefoon in haar handen drukken (wij kijken zelf amper tv en telefoon heeft niet de focus thuis), of bezig met zeggen dat ze niet de lepel met eten in haar mond moeten duwen (ze kan zelf aangeven of ze wilt eten of niet) en hun mond op haar mond drukken en kusjes en knuffels forceren terwijl ze dat zichtbaar niet wilt. De hele familie (20 man) woont bij elkaar in de woonwijk, dus gegarandeerd dat alle bovenstaande scenario's zich gaan afspelen in een weekend.

Verder: Ze heeft geen knuffel/speen o.i.d. Alles wat haar kalmeert is mijn borst. Ze wordt nog steeds 2-3 keer per nacht wakker.

1 nachtje had ik misschien met mijn hand over mijn hart kunnen strijken. Maar 2 nachten vind ik echt heel heftig. Maar quality time is zo hard nodig! Dit zijn helaas de enige mensen die kunnen oppassen voor een nachtje, omdat mijn familie niet in de buurt is en mijn vrienden allemaal geen kinderen hebben..


Nou nee, dat zou ik niet doen nee. Ik vind dan toch de behoeften van je kind belangrijker en het klinkt alsof zij in álles zo anders zijn dat dat niet prettig en zelfs onveilig (voor haar gevoel van integriteit) voelt.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 14 Dec 2021 17:11

Re: Vertrouw schoonfam niet, maar behoefte aan quality time

Kusjes knuffels forceren en lepel in mond duwen heb ik overheen gelezen. Das wel een ingewikkelde. Mijn zoon geeft duidelijk zijn grenzen aan en mijn schoonouders respecteren die, ze passen structureel op. Kun je hierover in gesprek met ze? Of je man dan, het is zijn familie.

De overige dingen zou ik laten. Weekend veel suiker en t.v das niet heel erg voor een keer vind ik.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3088

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:50

Bericht 14 Dec 2021 23:37

Re: Vertrouw schoonfam niet, maar behoefte aan quality time

Ik ben het met SoGood eens. Als je het niet los kan en wil laten, dan zou ik je kind meenemen.

Wat vind je partner er eigenlijk van?
<<

Loïs

Kletskop

Berichten: 723

Geregistreerd: 14 Aug 2019 21:51

Bericht 15 Dec 2021 00:05

Re: Vertrouw schoonfam niet, maar behoefte aan quality time

Heel eerlijk? Ik zou gaan. Het enige puntje is dat ze dus alleen kalmeert aan jouw borst, maar wellicht dat als jij er niet bent ze die behoefte ook niet heeft.

Al het overige, klinkt als een liefdevol verblijf. Weekendje veel suiker gaat ze niet dood van. Maar goed ik ben daar niet zo moeilijk in, ook omdat wij nooit samen weggaan, dus als we kunnen zou dat geen dealbreaker zijn.
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:58

Bericht 15 Dec 2021 01:12

Re: Vertrouw schoonfam niet, maar behoefte aan quality time

Tja wij staan niet in jouw schoenen. Maar eerlijk ik dacht bij deze topic titel echt aan iets heftigs. Zeggen dat je je schoonfamilie niet vertrouwd is nogal wat.
Kun je niet je gevoel (genuanceerd) 1 op 1 aan je schoonouders aangeven? Zodat zij zich niet aangevallen voelen, maar wel begrijpen dat het voor jou belangrijk is.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2829

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 15 Dec 2021 10:12

Re: Vertrouw schoonfam niet, maar behoefte aan quality time

Ik herken dit wel van mijn schoonfamilie. Ook een andere cultuur. Nou wonen zij in een ander land wat maakt dat mijn kinderen daar nooit zonder mij of mijn man zijn. Maar hier kreeg mijn baby die net begon met vaste voeding te eten bijvoorbeeld gelijk chocola in de mond gestopt van schoonfamilie. Of ze halen haar uit bed 10 seconden nadat ik haar naar bed heb gebracht. Of toen ze huilde werd ze uit mijn armen gepakt om met 5 man sterk om haar heen te ‘troosten’. Nou ja, dingen waar ik ook niet blij van werd.

Mijn oplossing, loslaten. En zelf zo weinig mogelijk daar komen. Mijn dochters gaan nog wel regelmatig met man daarheen. Maar ik weet dat ze dan ook wel eens alleen zijn met de schoonfamilie. Ik heb wel duidelijk afspraken gemaakt over wat ze wel en niet mogen eten, maar verder niets. Het gaat vast niet altijd zoals ik zou willen, maar ik denk dat het goed is om dat te relativeren. Is het nou echt zo erg dat ze een paar dagen dingen gebeuren die bij jouw thuis niet gebeuren? Zolang het geen gevaarlijke dingen zijn zal het wel los lopen. Daarbij, voor dochter is het ook leuk om tijd met haar familiE door te brengen. Ook om dingen te doen en te mogen die ze thuis niet doet.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 19 Dec 2021 17:33

Re: Vertrouw schoonfam niet, maar behoefte aan quality time

Mamsie schreef:Tja wij staan niet in jouw schoenen. Maar eerlijk ik dacht bij deze topic titel echt aan iets heftigs. Zeggen dat je je schoonfamilie niet vertrouwd is nogal wat.
Kun je niet je gevoel (genuanceerd) 1 op 1 aan je schoonouders aangeven? Zodat zij zich niet aangevallen voelen, maar wel begrijpen dat het voor jou belangrijk is.


Precies dit!! Ik dacht dat er iets heel ernstigs aan de hand was..
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:47

Bericht 20 Dec 2021 10:08

Re: Vertrouw schoonfam niet, maar behoefte aan quality time

Los van wat ik vind van wat ze doen, ik vind het niet zo erg maar goed jij wel!, Zou ik m'n kindje niet achterlaten bij mensen waar ik me niet goed bij voel.Zeker niet op deze leeftijd.
Laatst gewijzigd door Bolus26 op 20 Dec 2021 21:05, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Kaat

Kletskop

Berichten: 680

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:11

Bericht 20 Dec 2021 11:39

Re: Vertrouw schoonfam niet, maar behoefte aan quality time

Ik snap je zorgen wel, denk uit je tekst ook op te kunnen maken dat er niet echt goede afspraken gemaakt kunnen worden en dat er ook een verschil in gewoontes/cultuur meespeelt.

Het zou mij alleen maar onrust opleveren als ik ze in jou situatie op mijn kinderen zou laten oppassen, dus zou dat dan niet doen. Als je kindje wat ouder is, is het alweer anders en zou ik er wat minder moeite mee hebben als het slapen niet gebeurt of als er wat meer ongezonde dingen gegeten worden.
03/2019
11/2020

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Kaat