Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wasbare luiers

<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 12 Dec 2021 10:31

Wasbare luiers

Voor baby 3 ben ik een beetje aan het kijken naar wasbare luiers. Milieu en volle vuilnisbak technisch lijkt het me wel wat, maar ik zie door de bomen het bos niet meer en vind de aanschafprijs ook vrij hoog. Man is ook niet bepaald overtuigd, haha.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met wasbare luiers (tov wegwerp). Welke hebben jullie, wat voor systeem, heb je tips en tricks?
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9783

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 12 Dec 2021 10:49

Re: Wasbare luiers

Mijn ervaring vooral: neem er geen net drukknopen, maar met klittenband. Dat scheelde voor mijn man veel frustraties.

Verder kan je hele goede reviews en tips vinden op de blog van eengoedverhaal.nl
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2395

Geregistreerd: 08 Sep 2016 16:43

Bericht 12 Dec 2021 12:05

Re: Wasbare luiers

Haha, icm wollen rompertjes vind ik drukknoopjes juist fijner. Van het klittenband gaan de wollen rompertjes snel kapot.

Ik gebruik al zo'n 7 jaar wasbare luiers, dus mij bevalt het goed :)
Wij hebben bamboozles met overbroekjes van petit lulu.

De aanschafprijs is idd fors, als je ze voor meerdere kindjes gebruikt is het uiteindelijk een stuk goedkoper dan wegwerp. Je kunt ze meestal ook heel goed weer verkopen. Vooral bepaalde merken, de luiers van Aliexpress niet ;)

Als je kindje meerdere dagen naar een kdv gaat en ze daar wegwerp gebruiken zou ik er zelf niet zo snel voor kiezen
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 12 Dec 2021 12:16

Re: Wasbare luiers

Wassen en wasmiddel is ook niet goed voor milieu hè ;)

Ik heb bio afbreekbare luiers gebruikt bij zoon, vond ik beter dan die dikke stoffen dingen. Ga ik bij dochter weer doen. Betaal ik meer voor maar met oog op extra waskosten valt dat ook weer mee.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6200

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 12 Dec 2021 12:25

Re: Wasbare luiers

Ik heb ook aan wasbare luiers gedacht en uiteindelijk niet gedaan. Wel kan ik wasbare billen doekjes aanraden, cheeky wipes. Die gebruik ik al bijna 3 jaar en ben ik superblij mee.
<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1898

Geregistreerd: 14 Apr 2014 12:58

Bericht 12 Dec 2021 14:24

Re: Wasbare luiers

Die van pampers, harmonie hybrid, schijnen wel fijne te zijn. Heb ze alleen zelf nog niet geprobeerd, ze liggen klaar om te gebruiken als onze maandbox op is. Qua prijs vind ik ze wel goed te doen. Broekjes zijn met drukknoopjes en van 3 kg tot 16 kg te gebruiken.
"Life happens when you're busy making other plans"

♡ Boy january 2014
♡ Girl january 2016
♡ Girl march 2019
♡ Girl september 2020
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1430

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:26

Bericht 12 Dec 2021 14:30

Re: Wasbare luiers

Marsy31 schreef:Wassen en wasmiddel is ook niet goed voor milieu hè ;)




Maar nog altijd beter dan wegwerpluiers 😋
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1430

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:26

Bericht 12 Dec 2021 14:31

Re: Wasbare luiers

.namasté. schreef:Die van pampers, harmonie hybrid, schijnen wel fijne te zijn. Heb ze alleen zelf nog niet geprobeerd, ze liggen klaar om te gebruiken als onze maandbox op is. Qua prijs vind ik ze wel goed te doen. Broekjes zijn met drukknoopjes en van 3 kg tot 16 kg te gebruiken.




Dit is helaas een voorbeeld van greenwashing. Het scheelt namelijk heel weinig in afval 🤷‍♀️

Laatst gewijzigd door Huppekee op 12 Dec 2021 14:35, in totaal 1 keer gewijzigd.
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1430

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:26

Bericht 12 Dec 2021 14:35

Re: Wasbare luiers

Wij hebben een consult met pakket gedaan bij de billenboetiek. Uiteindelijk gekozen voor popolini basis met popolini overbroekjes (dus 2delig). Zowel knoopjes en klitteband.

Die met knoopjes gaan met name mee naar schoonouders, die vergeten vaak het klittenband dicht te doen en dan plakt alles aan elkaar in de was 😅

Daarbij hebben we ook wasbare billendoekjes. De was vind ik heel erg meevallen, geen gedoe met lekkage of luiers die niet passen. Geen gesleep met luiers, geen luiers die te groot of te klein zijn, geen uitslag, makkelijker schoon te vegen. Wij zijn beiden groot fan.

Ik zou dus een consultpakket bestellen, even alles in handen hebben en daarna een keuze maken. Heeft ons in ieder geval heel erg geholpen.
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1898

Geregistreerd: 14 Apr 2014 12:58

Bericht 12 Dec 2021 14:43

Re: Wasbare luiers

Huppekee schreef:
.namasté. schreef:Die van pampers, harmonie hybrid, schijnen wel fijne te zijn. Heb ze alleen zelf nog niet geprobeerd, ze liggen klaar om te gebruiken als onze maandbox op is. Qua prijs vind ik ze wel goed te doen. Broekjes zijn met drukknoopjes en van 3 kg tot 16 kg te gebruiken.




Dit is helaas een voorbeeld van greenwashing. Het scheelt namelijk heel weinig in afval 🤷‍♀️



Oh wat stom zeg, dat had ik nog niet gezien!
"Life happens when you're busy making other plans"

♡ Boy january 2014
♡ Girl january 2016
♡ Girl march 2019
♡ Girl september 2020
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9783

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 12 Dec 2021 16:03

Re: Wasbare luiers

Mijn vriend vond de drukkers gewoon een heel gedoe.

Wij gebruiken wel wasbare zwemluiers, uiteindelijk geen wasbare luiers verder. Hier op de opvang wel, maar daar kreeg hij dus juist uitslag van. Van veel luiers trouwens, dus houden het bij de pampers harmony.

Verder vind ik ze prima hoor de wasbare luiers. Maar ook eens met Marsy, het is niet altijd beter voor het milieu. Qua afvalbeperking lijkt het me wel beter.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 12 Dec 2021 16:52

Re: Wasbare luiers

Vooral voor het afval lijkt het me heel fijn. De grijze container zit hier eigenlijk altijd al wel vol, dus al die luiers erbij zijn wat dat betreft niet heel handig..

Ik ga denk ik eens kijken of in tweedehands wat kan vinden om te proberen.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1430

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:26

Bericht 12 Dec 2021 17:17

Re: Wasbare luiers

Tabbie schreef:
Verder vind ik ze prima hoor de wasbare luiers. Maar ook eens met Marsy, het is niet altijd beter voor het milieu. Qua afvalbeperking lijkt het me wel beter.



Maar vergeet de rest van het proces ook niet he.. Het maken van 1 wegwerpluier kost al zo'n 10L water geloof ik.

Afbeelding
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:20

Bericht 13 Dec 2021 22:12

Re: Wasbare luiers

Wij gebruiken ook wasbaar. Een vriendin van mij is luierconsulent dus even bij haar langs geweest voor wat uitleg en voelen en zien van verschillende systemen. Toen een newborn pakket gehuurd (kan via meerdere sites, wij uiteindelijk via lieveluiers.nl in combinatie met mooregreen.nl, die is van dezelfde eigenares) met met name tweedelig systeem en met verschillende merken. De huurperiode was bijna 3 maanden en toen gekeken wat ons het beste beviel en dat was voor ons Hu-Da en Little Lamb onder andere. Vanwege de prijs toen gekozen voor Little Lamb en die tweedehands op Marktplaats gekocht samen met de overbroekjes (ook grotendeels Little Lamb) en wij zijn nog steeds tevreden. Het extra wassen enzo valt me reuze mee en wij hebben serieus de keren dat we eens wegwerp gebruiken (zelden nog, wel bijv. bij weekendje weg) meer ongelukjes dan met wasbaar, daar hebben we het bijna nooit meer bij. En inderdaad ook wasbare billendoekjes, wij hebben van Avo&Cado en die bevallen ons ook goed.

Dus qua tips & tricks zou ik ook zeggen probeer diverse soorten en merken uit. Bij ons beviel tweedelig het beste maar andere mensen zweren bijvoorbeeld bij vouwluiers of pocketluiers, dat is echt ook een beetje uitproberen. En ga eerst huren voor de newborn periode sowieso of koop in ieder geval die tweedehands, want die heb je maar zo kort nodig en daarna gebruik je volgende maat of maten veel langer dus als je liever nieuw koopt zou ik het dan pas doen en niet al voor newborn.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2089

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:04

Bericht 15 Jan 2023 12:11

Re: Wasbare luiers

Ik ben mij ook aan het verdiepen in wasbare luiers. Nu kwam ik ook Pampers hybrid tegen. Ik vind die broekjes sowieso mooi en ze zien er gebruiksvriendelijk uit. Heeft iemand ervaring met deze luiers? En zou je deze over broekjes eventueel ook kunnen gebruiken met wasbare inleggers? Want als je de inleggers van pampers zelf gebruikt heb je alsnog best veel afval volgens mij (en dat is voor mij juist een van de redenen om wasbaar te willen). Ik hoop eigenlijk dat iemand deze luiers al heeft uitgeprobeerd 😀
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1430

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:26

Bericht 15 Jan 2023 15:10

Re: Wasbare luiers

Ik zou dan eerder voor een all in one luier gaan ipv die pampers. Dan gooi je alsnog heel veel weg.

Daarbij is een tweedeling systeem ook geel gebruiksvriendelijk hoor. Het is echt niet moeilijker dan wegwerp.
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2089

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:04

Bericht 15 Jan 2023 16:19

Re: Wasbare luiers

Dat is ook precies mijn punt, alsnog veel afval. Ik wil eigenlijk die broekjes van Pampers gaan gebruiken (lijken mij fijne broekjes), maar dan wel met wasbare inleggers of boosters erin.
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1430

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:26

Bericht 15 Jan 2023 18:05

Re: Wasbare luiers

Ik zou dan gewoon investeren in een echt wasbaar systeem.

De billenboetiek (hebben wij onze luiers vandaan) kan sowieso altijd met je meedenken (of je kunt daar een consult doen en war verschillende opties zien en proberen).
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2089

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:04

Bericht 05 Jun 2023 15:42

Re: Wasbare luiers

Ik up dit topic weer even. Inmiddels ben ik voor overdag overgestapt op wasbaar. Maar hij is al een paar keer doorgelekt. De niet-wasbare luiers waren vorige week ook regelmatig heel vol trouwens. Nu twijfel ik of ik de wasbare luiers gewoon nog niet helemaal goed om doe of dat de absorptie niet helemaal genoeg is. Wat is jullie ervaring wanneer je ook een booster moest gaan gebruiken?
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9783

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 05 Jun 2023 17:10

Re: Wasbare luiers

Mijn ervaring is vooral: vaker verschonen..
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2089

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:04

Bericht 05 Jun 2023 18:53

Re: Wasbare luiers

Hoe vaak is dan ‘normaal’? Ik verschoon nu na ongeveer drie-drieënhalf uur en dat vind ik eigenlijk al best vaak…
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9783

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 05 Jun 2023 19:05

Re: Wasbare luiers

Na elke plas? Geen idee wat normaal is. Maar iig vaker dan als ze een niet-wasbare aanhebben 😂
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 05 Jun 2023 19:33

Re: Wasbare luiers

Je hoeft niet perse vaker te verschonen bij wasbaar hoor. Maar dan moet je wel de juiste hoeveelheid absorptie hebben. Wil je een minder dik pak om de billen dan zul je inderdaad wat vaker moeten verschonen.
En er zijn verschikkende dingen die er aan de hand kunnen zijn bij lekkage:

1. De absorptie is niet voldoende, de luier is dan helemaal of bijna helemaal doorweekt, dan zul je moeten bijboosteren. Je kunt dit doen door een extra inlegger in de luier.

2. De absorptie is niet snel genoeg. Sommige stoffen absorberen minder snel, deze absorberen vaak juist extra veel dus ze worden graag gebruikt. Als dit het probleem is dan loopt de plas er langs waardoor het gaat lekken. Je kunt dit verhelpen door bijvoorbeeld een laagje hydrofiel bovenop te doen. Hydrofiele spuugdoekjes of evt washandjes kunnen hiervoor gebruikt worden.

3. Er is druklekkage. De lekkage zit dan vaak op plekken waar het elastiek van een broekje zit if waar de romper zit. Dit kun je voorkomen door te zorgen dat de kleren lekker ruim vallen. Rompers kun je eventueel verlengen met romperverlengers.

4. De pasvorm is niet goed, bijvoorbeeld doordat het niet de juiste maat is of niet juist op maat gemaakt is (met de verkleindrukkertjes). Ook kan het zijn dat lekkage ontstaat als je het overbroekje niet voldoende in de liezen duwt, als er stukjes luier (absorberende deel) uitsteken of de kleding per ongeluk in de luier drukt. Verder willen fleecerandjes nog wel eens vocht ‘doorgeven’ waardoor er lekkage ontstaat bij de randjes.

5. Je hebt een aio (all in one) of pocketluier en bijvoorbeeld de pasvorm is niet helemaal goed. Mijn ervaring is dat aio’s en pockets sneller lekken door dat absorberende delen verbonden zijn met de buitenlaag. Je zou dan kunnen kijken naar waar het lek zit en of alle stofdelen goed naar binnen gevouwen zitten. Boosteren of vaker verschonen kan ook helpen. En anders sio (snap in one) of tweedelig proberen, die zijn minder lekgevoelig.

Succes!
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2089

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:04

Bericht 05 Jun 2023 21:28

Re: Wasbare luiers

Dank jullie wel voor de reacties en Pompoen, voor de uitgebreide uitleg. Ik heb tweedelig van Huda, met overbroekjes van een merk waar ik even niet op kan komen. Als ik de luier verschoon is de stof van het binnen broekje wel volledig klam/nattig wat ik zo voel. Dat klinkt voor mij dan als jouw eerste punt. Of is het normaal dat de binnenbroekjes helemaal klam zijn? Je merkt wel dat ik echt nog een broekie (😉) ben op het gebied van wasbare luiers.
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1430

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:26

Bericht 06 Jun 2023 06:26

Re: Wasbare luiers

Natuurlijk zijn ze klam! Het is gewoon katoen wat vocht opneemt, geen wegwerp wat droog aanvoelt.

Daarom moet er dus ook een overbroekje overheen, anders zijn ze niet waterdicht 😉
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers