Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Oud en nieuw reflectievragen

<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 09 Dec 2021 17:01

Re: Oud en nieuw reflectievragen

Dikke knuffel Marin 😘😘😘. Het klinkt als heftig en veel tegelijk.

Bij iedereen lees ik mooie en minder mooie momenten. Reageer straks nog even uitgebreider als het lukt!
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3718

Geregistreerd: 01 Jan 2015 12:05

Bericht 09 Dec 2021 17:26

Re: Oud en nieuw reflectievragen

Oud (2021)
- Welke levensles/ inzicht heb je opgedaan dit jaar?
Dat ik een goede moeder ben (heb zelf een moeilijke jeugd gehad) en niet zoals mijn vader ben. Mijn grote irreële angst. Ik ben juist wel betrokken en doe alles voor hem. Maar ben ook gewoon mijn nuchtere zelf.

Dat ik veerkrachtig ben. Ik heb een heftig jaar achter de rug en een extreem bizarre heftige en verdrietige zwangerschap gehad. Maar het gaat heel goed met me! Ik kan wel wat hebben 😊. Ik ben een doorzetter en ga niet in een hoekje liggen huilen. Maar heb ook aandacht besteed aan de rouw en het verdriet.

- Hoe heb je je het afgelopen jaar gevoeld?
Verdrietig, overweldigd, enorm blij en gelukkig. Gefrustreerd. Maar over het algemeen was het qua gevoel een fijn jaar. Ik voel me al een poosje in balans.

- Wat waren fijne momenten?
Nadat de newborn fase voorbij was kon ik echt genieten van mijn kind. Ik vind het een heerlijk kind, ondeugend wat ik heel leuk vind.

Samen met mijn vriend naar een hotel was heel fijn. Op vakantie naar Griekenland met ons gezin.

Het sinterklaasfeest bij mijn moeder. Sowieso waren er veel fijne momenten met mijn familie. De band is nog beter sinds de komt van onze zoon.

- Wat waren minder fijne momenten?
De crematie van onze zoon in de kraamweek was het aller ergste wat ik ooit heb meegemaakt. Wat een verdriet om iets wat niet had mogen zijn.

- Wat heeft je het meest verrast of geholpen?
Mijn vriend en moeder hebben me zo enorm goed bijgestaan toen ik na de geboorte instortte.

- Waar ben je dankbaar voor?
Mijn kind, mijn relatie, mijn familie, vriendinnen, fijne baan, fijn huis.

Nieuw (2022)
- Hoe wil je je volgend jaar voelen?
In balans met kind, relatie, werk, vriendinnen.

- Welke doelen wil je bereiken?
Op mijn werk zijn veel dingen veranderd toen ik thuis was vanwege mijn zwangerschap. Dit wil ik me nog meer eigen maken.

- Waar hoop je op?
Een zak geld 🤣. Goede gezondheid van iedereen die me lief is. Dat besef ik me steeds meer hoe belangrijk dit is.

- Welke dingen wil je nog meer doen omdat je er energie van krijgt?
Boeken lezen. Hier de tijd voor nemen. Selfcare, in bad gaan, relaxen.

- Met wie wil je meer tijd doorbrengen?
Mijn zoon en vriend. Die zijn het belangrijkst in mijn leven.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 09 Dec 2021 18:40

Re: Oud en nieuw reflectievragen

Poeh Marin, ik had al wel dingen van je gelezen, maar zo op een rijtje is het gewoon echt heel veel allemaal bij elkaar! Ik hoop dat jij en je man elkaar weer meer terug gaan vinden en dat O steeds meer zijn draai op school gaat vinden. En dat die hele kutcorona maar snel achter de rug mag zijn of in elk geval niet meer zo overheersend aanwezig.

Fantine, ook echt een achtbaan aan emoties bij jou, maar zo te lezen ga je er heel goed mee om. Knap!

Ik heb vanmiddag een consult gehad bij een neurochirurg en de conclusie is dat ik geopereerd ga worden. Ik sta nu op de wachtlijst. Waarschijnlijk ga ik het jaar dus beginnen (eind januari / begin februari) met een operatie en herstelperiode. Ik hoop dat er daarna een stijgende lijn in zit en het verder een rustig jaar gaat worden zonder al te veel ellende.
❤ 7 juni 2018
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3718

Geregistreerd: 01 Jan 2015 12:05

Bericht 09 Dec 2021 19:00

Re: Oud en nieuw reflectievragen

Bliss schreef:Poeh Marin, ik had al wel dingen van je gelezen, maar zo op een rijtje is het gewoon echt heel veel allemaal bij elkaar! Ik hoop dat jij en je man elkaar weer meer terug gaan vinden en dat O steeds meer zijn draai op school gaat vinden. En dat die hele kutcorona maar snel achter de rug mag zijn of in elk geval niet meer zo overheersend aanwezig.

Fantine, ook echt een achtbaan aan emoties bij jou, maar zo te lezen ga je er heel goed mee om. Knap!

Ik heb vanmiddag een consult gehad bij een neurochirurg en de conclusie is dat ik geopereerd ga worden. Ik sta nu op de wachtlijst. Waarschijnlijk ga ik het jaar dus beginnen (eind januari / begin februari) met een operatie en herstelperiode. Ik hoop dat er daarna een stijgende lijn in zit en het verder een rustig jaar gaat worden zonder al te veel ellende.


Dat hoop ik voor je Bliss! Hopelijk geen uitstel en dat je dan ook echt minder of geen pijn meer hebt.

En Marin jemig joh wat heftig allemaal en ik hoop voor jullie dat de hulp die jullie krijgen een fijne positieve uitkomst heeft.
<<

Anoniem326

Bericht 09 Dec 2021 19:08

Re: Oud en nieuw reflectievragen

Fantine, ik was even helemaal stil na het lezen van jouw reactie. Onbeschrijfelijk groot verdriet. En dan zo veerkrachtig zijn. Ik ben er stil van.

Marin wat heb je het moeilijk (gehad). Lijkt me ook een moeilijk jaar om op terug te kijken. Maar ik lees ook dat je dit jaar stappen hebt gezet om je beter te voelen. En dat heb je toch maar vanuit zo’n donkere plek gedaan.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3718

Geregistreerd: 01 Jan 2015 12:05

Bericht 09 Dec 2021 19:49

Re: Oud en nieuw reflectievragen

Wat lief HGL! Ja ik ben wel trots op hoe goed het gaat en hoe mijn leven weer terug is naar normaal. Vorig jaar zat ik nog in angst op de bank mijn kind in leven te houden voor mijn gevoel. Ik heb maanden op de bank doorgebracht door alle risico’s. En nu weer midden in het leven.
<<

Anoniem321

Bericht 09 Dec 2021 20:23

Re: Oud en nieuw reflectievragen

Oud (2021)
- Welke levensles/ inzicht heb je opgedaan dit jaar?
Dat ik oude patronen kan doorbreken en zo toch verder kan komen in mijn leven. Dat weten en het in de praktijk brengen zijn nu nog twee verschillende dingen, maar I'm working on it.

Dat ik goed voor mezelf moet zorgen. Zowel fysiek als mentaal.

- Hoe heb je je het afgelopen jaar gevoeld?
Bang, boos, verdrietig, blij en hoopvol. En zo nu en dan nog steeds een beetje bang.


- Wat waren fijne momenten?
Toen ik in juni dit jaar besloot te stoppen met de dubbele opleiding waar ik mee bezig was, omdat dat me aan het slopen was. Ik voelde zo'n immense opluchting.
Verder was de vakantie met man en zoon in augustus erg fijn en mijn solotripje later die maand.

- Wat waren minder fijne momenten?
De weken voordat ik de beslissing nam om te stoppen met de opleiding waar ik mee bezig was. Ik was aan het vechten tegen de bierkaai. Ik voelde me zo klein en machteloos. Ik heb nachten gehuild.

- Wat heeft je het meest verrast of geholpen?
Dat mijn werkgever waarbij ik mijn eerdere bbl opleiding deed zo vierkant achter me stond toen ik vertelde dat ik ging stoppen en dat ik graag een niveau lager verder wilde. Ik kreeg te horen dat ze mij graag wilden behouden en mijn teamleidster heeft echt haar uiterste best voor mij gedaan bij het hoofdkantoor en dat is gelukt. Ik doe nu een opleiding in dezelfde richting maar dan een niveau lager, en in hetzelfde huis waar ik me al helemaal thuis voelde.
Wel op een andere afdeling, waarvan mijn collega's van de ene afdeling zeiden dat ik me daar waarschijnlijk niet thuis zou voelen, maar wat dus wel zo is en waar ik eerlijk gezegd veel beter op mijn plaats ben dan op de eerdere afdeling.

- Waar ben je dankbaar voor?
Ik ben dankbaar voor mijn man, mijn zoon, mijn werkgever, mijn gezondheid, al kan die nog beter, mijn huis, mijn familie.

Nieuw (2022)
- Hoe wil je je volgend jaar voelen?
Gezond en fit. Zelfverzekerd.

- Welke doelen wil je bereiken?
Ik wil graag in juni volgend jaar het diploma halen van de opleiding waar ik nu mee bezig ben. Ook wil ik definitief breken met een slechte gewoonte.

- Waar hoop je op?
Financiele meevallers. Moet dit waarschijnlijk met een knipoog schrijven. Verder hoop ik op een niet al te koude winter en een lange, warme zomer.

- Welke dingen wil je nog meer doen omdat je er energie van krijgt?
Tijd alleen doorbrengen. Gezond eten, mediteren, sporten.

- Met wie wil je meer tijd doorbrengen?
Met vriendinnen. Ik heb ze afgelopen jaar veel te weinig gezien.
<<

Anoniem330

Bericht 09 Dec 2021 20:30

Re: Oud en nieuw reflectievragen

Oud (2021)
- Welke levensles/ inzicht heb je opgedaan dit jaar? Dat iedereen 'zomaar' mentale problemen kan krijgen. Niet dat ik dacht dat je daarvoor een speciaal soort moest zijn ofzo, maar ik had het niet aan zien komen bij mezelf.
- Hoe heb je je het afgelopen jaar gevoeld? Voornamelijk heel slecht.
- Wat waren fijne momenten? M'n meiden zijn zo leuk, ook samen. En het wordt alleen maar leuker en grappiger met ze. Gelukkig heb ik daar ook echt oprecht van kunnen genieten. En ik ben met m'n vriend samen een weekend weg geweest in een veel te luxe suite incl. bubbelbad enzo en we hebben schandalig veel geld uitgegeven toen. Heerlijk!
- Wat waren minder fijne momenten? Het was nog net 2020, maar dat je dan na de kraamweek 2x met je baby in het ziekenhuis terecht komt tijdens de lockdown, weer die slangetjes en monitors en stress wat er gebeuren kan met zo'n kleintje (de oudste lag de eerste 10 dagen van haar leven er zo bij, vandaar weer) is het begin van een heftige tijd geweest voor ons allemaal. Ik liep op m'n tandvlees en m'n emoties gingen van hot naar her, zo erg dat m'n vriend klussen ver weg afzegde omdat hij niet goed wist wat ik zou doen als de baby bijv. zou blijven huilen en hij me niet kon komen 'redden'. Gelukkig is dat voorbij, maar ik bleef me slecht voelen. Ze dachten aan een postnatale depressie, ijzer tekort, vitamine te kort, daarna schildklierproblemen, toen toch weer ijzer en uiteindelijk kwamen ze bij een burn-out/overspannen uit. In korte tijd gingen al m'n opa's en oma's dood en kreeg ik veel last en angsten omtrent het hele Corona gebeuren. 2021 was echt niet mijn jaar.
- Wat heeft je het meest verrast of geholpen? Dit vind ik een lastige, want ik wil het niet te negatief maken, maar ik denk wel dat de hoge ups en de lage downs de grootste verrassing waren.
- Waar ben je dankbaar voor? M'n vriend in hoe hij me steunt en me kan handelen en (de gezondheid van) onze dochters.

Nieuw (2022)
- Hoe wil je je volgend jaar voelen? Beter. Zowel beter als nu, als beter in de zin van hersteld, misschien?
- Welke doelen wil je bereiken? Goed voor mezelf zorgen.
- Waar hoop je op? Dat ik me weer normaal en de oude ga voelen. En de staatsloterij winnen zou ook leuk zijn.
- Welke dingen wil je nog meer doen omdat je er energie van krijgt? Echt die tijd voor mezelf nemen en dan doen wat ik leuk vind; puzzelen, borduren, vaker met vriendinnen afspreken, series kijken met de telefoon buiten handbereik
- Met wie wil je meer tijd doorbrengen? Mijn gezin, met z'n viertjes. En minder tijd met de telefoon. :smile:
Laatst gewijzigd door Anoniem330 op 09 Dec 2021 21:52, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12105

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 09 Dec 2021 21:44

Re: Oud en nieuw reflectievragen

Jeetje marin wat heftig ik hoop op een fijn 2022


Ook voor jou macaron een dikke knuffel
Afbeelding
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 09 Dec 2021 21:52

Re: Oud en nieuw reflectievragen

Zal wel hormonen zijn maar wat omschrijven jullie je gevoelens mooi. Merkte echt dat Bliss, Marin en Macaron de woorden zo opschreven dat ik het gewoon voelde. Hele dikke knuffel voor allemaal die het moeilijk hebben (gehad). Ik ga ook poging doen.

Oud (2021)
- Welke levensles/ inzicht heb je opgedaan dit jaar?
Op mijn werk vooral dat ik me niet laat gebruiken. Ik heb altijd sterk rechtvaardigheidsgevoel gehad; daar stond ik altijd voor. En ik merkte dat de academische wereld me in een soort stage rol gevoel drukte. Ik moest echt van ver komen om ze dikke vinger te geven, mezelf weer op een voetstuk te zetten en denken en hardop zeggen: jullie zijn niet beter dan ik. Ik heb een aantal corrupte academici aangegeven die nu op non actief zijn gezet en dat voelt goed.
Daarnaast ben ik natuurlijk al vanaf mijn 18e een flierefluiter. Een georganiseerde flierefluiter, want heb wel keurig 3 studies afgerond in 3 landen en altijd hard gewerkt. Maar vond dit jaar confronterend; heb nog nooit zo lang stil gestaan. Zo voelt dat voor mij. Impulsief iets doen is er niet meer bij en dat is wie ik ben. Dat inzicht vond en vind ik heel moeilijk te accepteren. Zeker met de lockdown hier, bijna 2 jaar de grenzen op slot, dat was heftig. Daardoor wel vrij kunnen leven hier maar voor een persoonlijkheid als de mijne wel confronterend.

- Hoe heb je je het afgelopen jaar gevoeld?
Bekneld, wanhopig, verdrietig. Eigenlijk veel negatieve emoties terwijl ik ras optimist ben.

- Wat waren fijne momenten?
Dat we bij het strand zijn gaan wonen. Dat geeft me wel een soort rust hier. En dat mijn PhD klaar was en ik werk kon krijgen binnen opleiding social work.

- Wat waren minder fijne momenten?
Mijn damn miskraam, die langer dan 6 maanden heeft geduurd om uit mijn baarmoeder te krijgen: 2 operaties, pillen en heel veel pijn. En daarna opgescheept zitten met littekens in de baarmoeder en niet zwanger kunnen worden. Echt ruk. Zaten al in IVF traject toen het plotseling lukte. En toen de stress of kindje kon blijven zitten.
Mijn vader heeft 1 broer en 2 zussen, 1 zus is overleden al. Eerst mijn vader prostaatkanker, operatie, uitzaaiingen detecteert. Aan de medicatie, slaat aan. Toen broer een TIA, had net nieuw huis gekocht, is er nooit geweest, zit nu in verzorgingstehuis. Toen zijn zus: baarmoederhalskanker. Zware chemo, nu schoon. Broer nog een TIA. Toen mijn vaders vrouw cellen in de baarmoeder. Na vele onderzoeken goedaardig. Toen andere oom: hartaanval.
1 na de ander, soms op de dag dat we goed nieuws kregen na weken wachten kwam er weer slecht nieuws. Dat doet wat met je, zo ver weg.

- Wat heeft je het meest verrast of geholpen?
Tijdens de laatste lockdown ontmoeten we op onze dagelijkse buitenloopjes de buren van onze vrienden. En die bleken gek van zoon. En zijn nu zijn vaste oppas. Wat hebben die me geholpen tijdens het thuis lesgeven! Wow.

- Waar ben je dankbaar voor?
Ik heb gewoon heel veel lieve vrienden. En dankbaar voor mijn man, hij is gewoon heel leuk. En dat ik toch nog zwanger mocht raken, van een meisje. En ondanks dat ik klokkenluider was, dat ik toch veel werk had. Oh en dat dit kut PhD klaar is.


Nieuw (2022)
- Hoe wil je je volgend jaar voelen?
Moeder. Of nou ja, willen.. dat gebeurt natuurlijk. Zie er wel tegenop. En tweede helft jaar wil ik weer aan de slag. En wat zou ik dankbaar zijn als we weer eens familie konden zien.
- Welke doelen wil je bereiken?
Geen PND, een ander huis
- Waar hoop je op?
GEEN HUILBABY. Weet niet of ik dat nog eens trek. En veel werk, niet teveel maar voor de leuk.
- Welke dingen wil je nog meer doen omdat je er energie van krijgt?
Uuuh, slapen? Naar het strand! En een vakantie.
- Met wie wil je meer tijd doorbrengen?
Familie als het zou kunnen.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 09 Dec 2021 21:57

Re: Oud en nieuw reflectievragen

Ik weet al wat mij dit jaar het meest heeft verrast: Macaron is OP VAKANTIE geweest! :cheering:
❤ 7 juni 2018
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 09 Dec 2021 21:59

Re: Oud en nieuw reflectievragen

Marsy, wat een heftig jaar ook voor jou! Jemig, we maken wat mee met z'n allen hier hoor. Ik gun jou een voorspoedig verloop van je zwangerschap en een tevreden baby straks!
❤ 7 juni 2018
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:50

Bericht 09 Dec 2021 22:00

Re: Oud en nieuw reflectievragen

Bliss schreef:Ik weet al wat mij dit jaar het meest heeft verrast: Macaron is OP VAKANTIE geweest! :cheering:


Haha én ze heeft veel geld uitgegeven! 😄
<<

Anoniem330

Bericht 09 Dec 2021 22:10

Re: Oud en nieuw reflectievragen

Bliss schreef:Ik weet al wat mij dit jaar het meest heeft verrast: Macaron is OP VAKANTIE geweest! :cheering:

Hahaha. Rustig maar, het was een weekend weg. Nouja, 2 dagen, 1 nacht.

In 2015 en 2017 zijn we trouwens ECHT op vakantie geweest. Heb je dat gemist? :smile:
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15895

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 09 Dec 2021 22:14

Re: Oud en nieuw reflectievragen

Het is inmiddels bijna onmogelijk om op iedereen persoonlijk te reageren, maar wat een pure en oprechte antwoorden. Wat veel verdriet ook in het afgelopen jaar. En dikke knuffel voor iedereen en ik hoop dat we allemaal een goed nieuw jaar tegemoet mogen gaan.
Laatst gewijzigd door Lady op 10 Dec 2021 08:45, in totaal 1 keer gewijzigd.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12105

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 09 Dec 2021 22:33

Re: Oud en nieuw reflectievragen

Oud (2021)
- Welke levensles/ inzicht heb je opgedaan dit jaar? Dat het leven zomaar ineens anders kan zijn. En je dankbaar moet zijn met een gezond leven

- Hoe heb je je het afgelopen jaar gevoeld?
Heel dubbel. Ene kant super blij eindelijk zwanger. Veel zorgen ook of het goed zou komen. En dan mijn vader zijn gezondheid die steeds slechter werd. En op mijn eerste dag zwangerschapsverlof kregen we het vreselijkste nieuws dat hij lymfeklierkanker heeft. Ik had mijn verlof altijd leuk voorgesteld lekker shoppen en kleertjes wassen en lekker baby bubbel. Nu zat ik elke dat in de hal van het ziekenhuis te wachten op mijn moeder die bij mijn vader was.

- Wat waren fijne momenten? De geboorte van mijn zoon en elk moment met hem. Elke dag als ik hem wakker maak een glimlach 🥰

- Wat waren minder fijne momenten? alles rondom mijn vader. Dat maakt me echt heel erg verdrietig. Ik vind het een vreselijk idee dat hij nooit mijn zoon groot zal zien worden😭

- Wat heeft je het meest verrast of geholpen? Geholpen mijn zoon hij helpt me echt door de zware tijd heen. Van hem word ik echt blij.

- Waar ben je dankbaar voor? Voor mijn zoon. Dat is echt mijn geluk. Mijn leven is erg dubbel. Thuis geluk en blijheid en dan bij mijn ouders het verdriet. Ik heb een groot masker op voor anderen.

Nieuw (2022)
- Hoe wil je je volgend jaar voelen? Gelukkig

- Welke doelen wil je bereiken? Zou heel graag een andere baan willen. Maar is zo lastig. Solliciteer veel. Maar vaak moet je per direct beschikbaar zijn. En flexibel en dat ben ik niet.

- Waar hoop je op? Dat mijn vader nog lang mag genieten van zijn kleinzoon

- Welke dingen wil je nog meer doen omdat je er energie van krijgt? Sporten weer goed oppakken. Zodat ik hopelijk ook wat minder pijn heb.

- Met wie wil je meer tijd doorbrengen? Mijn gezin en ouders.


Vul gerust aan!
Afbeelding
<<

Meneer de Uil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6162

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:08

Bericht 09 Dec 2021 22:35

Re: Oud en nieuw reflectievragen

Nou, wat jij zegt Lady. Het raakt me wel hoor. Wat kunnen er toch onwijs klote dingen gebeuren un zo'n jaar. Ook mooie, maar die 'vervelende' raken me toch wat meer.
Voor iedereen die 'm wil en kan gebruiken een hele dikke knuffel en op naar een positiever 2022!
The familytree will always grow 2-12-2015 en 10-10-2018
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1299

Geregistreerd: 17 Dec 2014 20:51

Bericht 09 Dec 2021 22:38

Re: Oud en nieuw reflectievragen

2021
- Welke levensles/ inzicht heb je opgedaan dit jaar?
Dat ik blij ben met mijn gezin en de mensen om me heen. En dat het leven niet planbaar is.

- Hoe heb je je het afgelopen jaar gevoeld?
Wisselend. Begin dit jaar begon ik net wat rust te krijgen met mijn ziekte. Ik leerde er mee omgaan en schudde de angst los. Ik at weer, en durfde weer vooruit te kijken. Totdat ik naar de huisarts ging voor, dacht ik, weer een symptoom van mijn ziekte. De huisarts stuurde me zonder pardon door naar de kaakchirurg. Een paar dagen later kon ik daar terecht en werd er een biopt afgenomen. Foute boel. Inmiddels operatie, bestralingen en chemo's verder en het heeft helaas niet het beoogde resultaat gehad. Het is zo wispelturig. De zorg gaat traag. Dus voor nu is het afwachten. Ik voel een soort van berusting met de situatie. Ik spreek dit irl niet uit, maar heb sterk het gevoel dat ik niet meer beter word. En ik voel me daar oke mee. Het idee weer allerlei onderzoeken en therapieën te moeten ondergaan staat me tegen. Maar goed, ik heb kinderen, dus ben het aan ze verplicht.

- Wat waren fijne momenten?
De weekendjes weg met mijn man en kinderen. Paar weken geleden zijn we met de twee oudsten naar het dorp gegaan waar ik ben opgegroeid. En de kinderen waren zo geïnteresseerd. Het was zo'n fijn weekend met zijn 4en. Daarnaast al het samenkomen met familie en vrienden. Ik houd ervan.

- Wat waren minder fijne momenten?
De bestralingen, de chemo's. De momenten waarop de energie die ik heb 0 is. Dan voel ik me zo rot. Te moe om na te denken. Ik vind dat erger dan pijn hebben.

- Wat heeft je het meest verrast of geholpen?
Het heeft me verrast dat in zo rustig blijf onder bepaalde situaties. Ik raak niet in paniek, kan mezelf redelijk snel weer oppakken en zie de mooie kanten. Kan overal een grapje van maken.

- Waar ben je dankbaar voor?
De fijne mensen om me heen. Mijn man, de kinderen. Mijn leven is fijn.

Nieuw (2022)
- Hoe wil je je volgend jaar voelen?
Ik hoop dat ik me zo stabiel en optimistisch kan blijven voelen.

- Welke doelen wil je bereiken?
Ik wil weer werken.

- Waar hoop je op?
Beter worden. En heel veel mooie momenten met het gezin.

- Welke dingen wil je nog meer doen omdat je er energie van krijgt?
Uitgaan, familie, vrienden, zoveel mogelijk leuke dingen doen.

- Met wie wil je meer tijd doorbrengen?
Altijd met familie en vrienden. Kan niet vaak genoeg zijn.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:50

Bericht 10 Dec 2021 07:17

Re: Oud en nieuw reflectievragen

Wat een vreselijk jaar voor jou Boerenkool.😢 En wat knap dat je je staande weet te houden en van andere dingen kan genieten. Heel veel sterkte. Ik hoop echt dat je beter kan worden.
<<

Hope

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1556

Geregistreerd: 28 Jun 2014 15:08

Bericht 10 Dec 2021 07:31

Re: Oud en nieuw reflectievragen

Jeetje, wat hebben een paar mensen toch een hoop ellende mee gemaakt dit jaar!

Boerenkool, wat een rot jaar voor jou! Ik vind het erg knap dat je je zo staande weet te houden!

Marin, ik voel je pijn gewoon door je bericht heen. Ik weet helaas uit ervaring hoe zoiets je kan slopen, die gedachten en dat vechten voor je huwelijk. Heel goed en knap dat jullie er zo aan werken en dat je zo goed aan jezelf werkt! Ik hoop dat jullie er bovenop gaan komen!

Fantine, ik voel je verdriet ook gewoon door je bericht. Vreselijk.

Bliss en Marsy, wat heftig ook voor jullie zeg!
En aan de anderen die een heftig jaar hebben gehad, maar die ik vergeten ben om te noemen; dikke knuffel en hoop op een positiever jaar voor jullie!
<<

Hope

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1556

Geregistreerd: 28 Jun 2014 15:08

Bericht 10 Dec 2021 07:53

Re: Oud en nieuw reflectievragen

Ik ga hem zelf ook even invullen, het is een mooi moment om even terug te kijken

Oud (2021)
- Hoe heb je je het afgelopen jaar gevoeld?
Wisselend. Het was een zwaar jaar. Begin dit jaar was ik nog in therapie voor mijn depressie. Deze heb ik gelukkig goed kunnen afsluiten.
In januari kregen we te horen dat de kanker van mijn schoonvader terug was, dit was wel een schok. In maart hoorden we dat de kanker uitgezaaid was en hij uitbehandeld was. Er was sprake van enkele weken, maar hij heeft het nog tot oktober vol gehouden. Dit was erg fijn, maar ook erg pittig. We hebben nog veel met elkaar kunnen doen, maar hij verwachtte ook veel van ons. Dit zorgde helaas voor vele ruzies en irritaties. Gelukkig hebben we ook nog vele mooie momenten beleefd met z'n allen.
In hetzelfde weekend in maart kreeg mijn schoonmoeder te horen dat ze een vorm van kanker heeft die niet te genezen is. Ze zit al sinds maart in een behandeling traject. Mijn schoonouders zijn gescheiden, dus we moesten onze aandacht verdelen onder ze en dit was erg pittig.
Mijn beste vriendin heeft dit jaar een voorstadium van kanker gehad, maar is gelukkig goed behandeld. We hebben ons hondje na 10 jaar moeten laten inslapen deze zomer en dat zorgde ook voor veel verdriet.
Verder vind ik het moederschap erg pittig, vooral in combinatie met mijn gezondheid. Ik geniet met volle teugen van haar, ze is het mooiste wat me is overkomen, maar tegelijk is het ook zwaar. En ik heb heel veel verdriet nog om het overlijden van mijn beste vriend in 2020. Door alles heb ik last gekregen van paniekaanvallen, veel nachtmerries, kort lontje en veel huilen. Sinds vorige week heb ik hier therapie voor om dit allemaal een plekje te gaan geven.

- Welke levensles/ inzicht heb je opgedaan dit jaar?
Ik heb geleerd van mezelf te houden. Ik heb geleerd dat ik het waard ben om te leven en om mee om te gaan, ondanks mijn ziekte. En ik heb geleerd dat het helemaal niet erg is dat ik niet kan doen wat gezonde mensen kunnen, dat me dat niks minder waard maakt. En ik ben vooral ook gaan in zien wie er belangrijk zijn en dat mijn vrienden en familie echt goud zijn.


- Wat waren fijne momenten?
Bepaalde avonden met vrienden, de uitjes met mijn familie en gezin. Maar ook de kostbare dagen met mijn schoonvader.

- Wat waren minder fijne momenten?
Alle ellende met mijn schoonouders, de paniekaanvallen, het laten inslapen van m'n lieve hondje en de rouw van mijn beste vriend.

- Wat heeft je het meest verrast of geholpen?
De steun van onze vrienden. Vooral na het overlijden van mijn schoonvader hebben we zoveel steun gehad in de vorm van kaarten, bloemen, bezoekjes en vrienden die eten kwamen brengen of boodschappen kwamen brengen, zodat we daar niet aan hoefden te denken. Maar ook mijn eigen vriendinnen die zo begripvol waren dat dit jaar in het teken stond van mijn schoonouders en ik dus niet steeds mee kon of ze vaak af moest zeggen, omdat m'n schoonvader toch nog even dagje weg wilde met ons.
En ik heb een bijzondere vriendschap gesloten dit jaar en daar ben ik ook erg verrast door.

- Waar ben je dankbaar voor?
Mijn familie en vrienden en vooral mijn man en dochtertje.

Nieuw (2022)
- Hoe wil je je volgend jaar voelen?
Oef, moeilijk. Ik wil mezelf zelfverzekerd blijven voelen.

- Welke doelen wil je bereiken?
Zelfverzekerd blijven en mijn paniekaanvallen overwinnen.

- Waar hoop je op?
Dat iedereen in mijn omgeving gezond blijft. En stiekem ook een 2e zwangerschap. Dat wilden we dit jaar eerst al, maar door alle ellende hebben we even gewacht.

- Welke dingen wil je nog meer doen omdat je er energie van krijgt?
Weekendjes weg met gezin, avondjes met vriendinnen en blijven bootcampen. Dat laatste heeft dit jaar op een laag pitje gestaan, maar sinds een maand ben ik weer begonnen en het is zo fijn.

- Met wie wil je meer tijd doorbrengen?
Bepaalde vriendinnen.
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2335

Geregistreerd: 16 Apr 2021 13:46

Bericht 10 Dec 2021 09:01

Re: Oud en nieuw reflectievragen

Lady schreef:Het is inmiddels bijna onmogelijk om op iedereen persoonlijk te reageren, maar wat een pure en oprechte antwoorden. Wat veel verdriet ook in het afgelopen jaar. En dikke knuffel voor iedereen en ik hoop dat we allemaal een goed nieuw jaar tegemoet mogen gaan.


Echt precies dit. Vooral ook de eerlijke (en helaas ook pijnlijke en verdrietige) antwoorden. Ook vanaf hier een dikke knuffel voor jullie allemaal en de wens voor een mooi nieuw jaar.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15895

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 10 Dec 2021 09:07

Re: Oud en nieuw reflectievragen

Boerenkool, ik ben wel een beetje stil van jouw post. Ik wens je alle hoop en kracht die je nodig hebt om hopelijk heel oud te mogen worden ♥️

HollyGolightly schreef:Oud (2021)
- Welke levensles/ inzicht heb je opgedaan dit jaar? Dat ik blij mag zijn met mezelf en dat ik mezelf meer mag omarmen. Ik heb me de afgelopen twee jaren helemaal niet gelukkig gevoeld en ben daar begin dit jaar aan gaan werken. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Ik ben altijd wel bezig geweest met mijn gewicht, nooit helemaal tevreden over mezelf. Nog steeds vind ik dit lastig maar ik voel wel veel meer zelfliefde en tevredenheid, ondanks die twee kilo extra. Daar ben ik wel dankbaar voor.

- Hoe heb je je het afgelopen jaar gevoeld?
Begin dit jaar zat ik nog steeds niet lekker in mijn vel. Vooral rondom mijn eisprong en menstruatie veranderde ik in een echte heks en die dagen waren zwaar en grijs. Ik kon het niet meer opbrengen om zo te leven en heb hulp gezocht. Ik heb acht fijne gesprekken gehad met de fijnste psychologe die ik maar had kunnen treffen en heb me zo gehoord en begrepen gevoeld. Uiteindelijk was het resultaat niet waar ik op gehoopt had en heb ik samen met haar de keuze gemaakt om te starten met antidepressiva. Op mijn 39e verjaardag in juli nam ik de eerste tablet en al na een dag of twee voelde ik dat het leven lichter werd. Inmiddels is de boel wat gestabiliseerd maar ik voel me zoveel beter dan eerst.

- Wat waren fijne momenten?
Onze zomervakantie op de Beerze Bulten. Ondanks dat bijna de gehele vakantie in het teken stond van buikgriep bij man en kinderen, heb ik zo genoten. De medicatie werkte net en ik voelde ontzettend gelukkig en relaxed. Ook de borrels, etentjes, weekendjes weg en dates met vriendinnen waren goud.

- Wat waren minder fijne momenten? De dagen waarop ik me slecht voelde en de dag soms nauwelijks wilde starten. Ik wil nooit meer terug naar dat gevoel.

- Wat heeft je het meest verrast of geholpen? Toch de antidepressiva. Ik heb het heel lang niet gewild maar het bleek uiteindelijk de beste keuze ooit.

- Waar ben je dankbaar voor? De uitwerking van de medicatie. Met name dat ik daardoor weer zo kan genieten van mijn kinderen. Ik vond het soms zo zwaar om ze om me heen te hebben en zag het meer als een last dan dat ik er van kon genieten. Daar heb ik me heel schuldig over gevoeld. Het gevoel dat ik stabiel ben in emoties en dat ik niet meer zo naar beneden getrokken word door het negatieve, het grijze. Dit heeft ook positieve uitwerking op mijn huwelijk, we zijn nog steeds dankbaar voor en blij met elkaar :love: .

Nieuw (2022)
- Hoe wil je je volgend jaar voelen? Zoals ik me nu voel, stabiel en over het algemeen genomen gelukkig.

- Welke doelen wil je bereiken? Ik wil net zoveel blijven sporten als in de afgelopen jaren. Verder hoop ik op mijn werk wat meer nevenfuncties te gaan doen die me echt aanspreken.

- Waar hoop je op? Dat onze nieuwe huis ons net zoveel geluk gaat brengen als waar we nu vanuit gaan, dat de wereld weer wat normaler wordt en corona minder de boventoon zal voeren. Dat ik me goed blijf voelen met de medicatie die ik gebruik en dat alle vakanties die we geboekt en bedacht hebben door zullen gaan (gezien corona).

- Welke dingen wil je nog meer doen omdat je er energie van krijgt? Blijven sporten maar mezelf ook meer tijd op de bank geven met een dekentje, Netflix en een kop thee. De jongste gaat na de meivakantie naar groep 1 dus dat zou goed moeten komen.

- Met wie wil je meer tijd doorbrengen? Mijn zusje en mijn vriendinnen.


Vul gerust aan!
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem326

Bericht 10 Dec 2021 09:13

Re: Oud en nieuw reflectievragen

Boerenkool, wat een heftig en verdrietig jaar voor jou. Vreselijk dat je dit mee moet maken en moet ondergaan. En heel erg knap dat je je zo goed staande houdt. Heel veel sterkte en beterschap.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43576

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 10 Dec 2021 09:38

Re: Oud en nieuw reflectievragen

Wat een ontzettend verdrietige dingen dit jaar inderdaad. Ik ben er ook stil van als je het allemaal zo bij elkaar leest. Het is een illusie dat met een jaarwisseling alles ineens weer beter is maar ik hoop wel heel erg voor betere tijden voor iedereen die het nodig heeft.
Let's discover the world together.
VorigeVolgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers