Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Voorleesboeken

<<

Bronx

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 129

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:05

Bericht 28 Nov 2021 22:27

Voorleesboeken

Hoi,

Vanavond heb ik het boek Superjuffie uitgelezen. Dit boek heb ik voorgelezen aan mijn zoon voordat hij ging slapen.

Ik ben nu dus op zoek naar een nieuw leuk en beetje spannend voorleesboek. We hebben o.a. Wiplala, Dummie de mummie, Pinkeltje en Sjakie & de chocoladefabriek al gehad.

Hebben jullie nog tips? Kunnen boeken van bijvoorbeeld Roald Dahl al?

Hij is trouwens 6 jaar!

En gebruik dit topic ook voor tips voor andere leeftijden, dan hebben meer mensen er iets aan:)

Ben benieuwd!
♡2015
♡2018
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 28 Nov 2021 22:30

Re: Voorleesboeken

Sjakie is ook van Roald Dahl hè :)

Ik vond Matilda en de GVR nog iets te moeilijk voor mijn zoon van 6. Ik wil nu beginnen aan Nils Holgersson. Hele mooie editie van gekregen vorig jaar en is zo’n mooi verhaal!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Phileine1244

Kletskop

Berichten: 696

Geregistreerd: 01 Nov 2021 07:47

Bericht 28 Nov 2021 22:43

Re: Voorleesboeken

Hier het boek van de Zoete Zusjes net uitgelezen, dat was erg leuk!
<<

Summerlovin

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1404

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 28 Nov 2021 22:50

Re: Voorleesboeken

Willem en dikke Teun is ook een erg leuk voorleesboek!

Die is niet heel spannend trouwens. Wel grappig en leuk.
💗24-12-2019
💙07-03-2022 ⭐️06-06-2022
💙21-04-2023
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 28 Nov 2021 22:56

Re: Voorleesboeken

Misschien is Ieorg idur van Roald Dahl iets voor hem? Die is iets korter ook. Ik vond die vroeger ook echt super. En zo zijn er nog wel meer kortere boeken van Roald Dahl. Volgens mij de Fantastische Meneer Vos ook en de Reuzenperzik, hoewel ik die zelf altijd heel stom vond.

Vos en Haas misschien?

En heb je alle Pinkels al gehad? Dat zijn er zoveel! Ook de Wolkewietje boeken vond ik vroeger echt super.

Astrid Lindgren heeft ook wel wat boeken die kunnen voor wat jongere kinderen zoals Verhalen uit de Bolderburen. En misschien kan Pippi Langkous ook al wel.


Ook een vraagje: Vanaf welke leeftijd begonnen jullie kinderen wat langere verhalen aan te kunnen? Wij lezen elke dag voor maar het zijn meer zoekboeken, 'wetenschapppelijke' kennisboeken en kortere boeken zoals Boer Boris of simpele prentenboeken nog bij onze zoon. Ligt ook aan z'n interesses hoor, maar het lijkt me zo leuk om aan 'echte' verhalen te kunnen beginnen zonder al te veel plaatjes maar echt voorlezen. Wanneer kwam dat bij jullie kinderen een beetje?
Let's discover the world together.
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 28 Nov 2021 23:01

Re: Voorleesboeken

@Marin, wij doen dat zeker een jaar al wel, ik denk zelfs al langer en gaat hier heel goed. Ik lees aan beide kinderen samen voor en zoon, ongeveer dezelfde leeftijd als jouw zoon, geniet daar ook ontzettend van, zit soms nog zo vol van het verhaal en weet de volgende dag ook nog te vertellen waar we het over gehad hebben.

Hier is de kerstmisaurus (alle delen) een groot succes, ook hebben we de kleine kapitein pas gelezen. Boutje en de rommelberg en de dikke vlo en stiekel staan op mijn lijstje voor binnenkort.
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Bronx

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 129

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:05

Bericht 28 Nov 2021 23:35

Re: Voorleesboeken

Wat een leuke tips al!

@zora: haha :smile: , ik heb helemaal niet door gehad dat Sjakie ook van Roald was! Die link heb ik vroeger (en later dus ook blijkt :palm: ) helemal niet gelegd. Wel bij Mathilda en de GVR. Daar wachten we dus nog even mee. Nils Holgersson gaat op het lijstje!

De zoete zusjes en Willem & dikke Teun ken ik niet, dus daar ga ik naar kijken. Klinkt iig al leuk!

@Marin, ik zie dat ik mij meer moet verdiepen in Roald Dahl. Die jij noemt kende ik nog niet (uit mijn eigen jeugd). Alleen de reuzeperzik en daarvan weet ik dat ik hem ook niet zo leuk vond.
We hebben inmiddels al 4 Pinkels gelezen. Als het aan mijn zoon ligt volgen er zeker nog meer, maar ik ben ze zelf zo zat :angel:

Ik ga de rest ook even opzoeken. Fijn deze inspiratie!

@Marin, wij lezen langere verhalen voor sinds hij 4/4,5 is. In het begin was de concentratie soms nog wel eens ver weg, maar werd gaandeweg steeds beter. Wel keek hij altijd nog mee met zijn zusje voor de prentenboeken en zoekboeken. Als hij dan daarna alleen in bed lag, las ik nog een stukje voor voor hem alleen.
♡2015
♡2018
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 28 Nov 2021 23:36

Re: Voorleesboeken

Wat leuk Rebecca! Ik ga het binnenkort wel weer een keer proberen maar tot nu toe vindt hij die boeken allemaal maar stom. Hij leest liever over vulkanen, het menselijk lichaam en elektriciteit haha.
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 28 Nov 2021 23:37

Re: Voorleesboeken

Bronx schreef: , ik heb helemaal niet door gehad dat Sjakie ook van Roald was! Die link heb ik vroeger (en later dus ook blijkt :palm: ) helemal niet gelegd.


Haha wat grappig! Voor mij is dat echt de ultieme Roald Dahl fantasiewereld.
Let's discover the world together.
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 29 Nov 2021 10:07

Re: Voorleesboeken

Marin schreef:Wat leuk Rebecca! Ik ga het binnenkort wel weer een keer proberen maar tot nu toe vindt hij die boeken allemaal maar stom. Hij leest liever over vulkanen, het menselijk lichaam en elektriciteit haha.


Die zijn ook wel heel leuk en interessant! Mijn jongste kan daar ook zo van smullen, maar die boeken lezen we beneden en dan boven voor het slapen gaan een ‘echt’ voorleesboek.

Als zo’n heel lang doorlopend verhaal nog te hoog gegrepen is, zijn ‘ik ben krik, krik ben ik’ en ‘hier is de boze heks’ van Hanna Kraan ook leuk. Dat zijn losse verhalen, van zo’n 2-4 pagina’s, maar gaan wel steeds over dezelfde personen.
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Anoniem326

Bericht 29 Nov 2021 10:54

Re: Voorleesboeken

Mijn zoon vindt Dolfje weerwolfje leuk, maar ook Wipneus en Pim (vind ik niet zo, maar hij wel). Bolderburen vonden mijn kinderen ook leuk.
<<

Romie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1128

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:38

Bericht 29 Nov 2021 10:56

Re: Voorleesboeken

Wat een leuke tips, heb meteen 2 voorleesboeken besteld voor sinterklaas.

De gorgels van Jochem Meyer zijn ook erg leuk om voor te lezen. En pluk van de petteflet was hier ook een succes.
<<

Anoniem326

Bericht 29 Nov 2021 10:57

Re: Voorleesboeken

O, ja Gorgels. Was hier ook echt een hit!
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:47

Bericht 29 Nov 2021 11:05

Re: Voorleesboeken

Otje
Hier is de boze heks
De dwergjes van Tuil
Kleine kapitein
Pippi Langkous
Erge Ellie en nare nellie
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 29 Nov 2021 11:25

Re: Voorleesboeken

Ik wilde Pinkeltje noemen, die vind mijn oudste leuk, maar daar ben je al redelijk klaar mee lees ik.

Hier kon een maandje geleden de GVR ook nog niet boeien, Mathilda heb ik nog in de kast van mijzelf van vroeger, die ga ik binnenkort een keer proberen weer. Sjakie hebben we geloof ik al drie keer gelezen, die blijft hij prachtig vinden. De Gorgels heeft hij net afgelopen weekend voor zijn verjaardag gekregen, ik dacht eigenlijk dat hij die zelf al wel kon lezen ( 7 geworden en zit in groep 4), denk dat we daar vanavond aan beginnen en dan om en om een stukje lezen.

@Marin: Ik begon rond de 5 met echte boeken voorlezen aan de oudste, we begonnen met Pluk van de Petteflat, die vond hij toen heel leuk. De jongste wil nu ook nog vooral zoekboeken en lezen over dino's ed dus dat komt denk ik bij hem ook over een tijdje pas echt.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 29 Nov 2021 12:00

Re: Voorleesboeken

Dank jullie, wie weet vindt hij het over een tijdje dan wel leuk!
Let's discover the world together.
<<

Anoniem326

Bericht 29 Nov 2021 12:06

Re: Voorleesboeken

Marin ik heb het voorlezen vanaf 3 jaar opgebouwd

Jip en Janneke
Pluk van de Petteflet
Een heel jaar Julia en Ot
Bolderburen
Dolfje weerwolfje
Foeksia
de Gorgels
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 29 Nov 2021 12:33

Re: Voorleesboeken

Fijne tips! Die kan ik ook nog wel gebruiken.

Ik lees mijn dochter van 5 nu voor uit Abeltje, maar dan nog de editie die van mijn vader is geweest vroeger. Vet racistisch trouwens! Ik moet sommige passages echt skippen of flink vervormen. Dat zal in de uitgave van nu wel anders zijn.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 29 Nov 2021 13:49

Re: Voorleesboeken

Wipneus en Pim heb ik ook nog een paar van voorgelezen aan mijn kinderen, daarvan zijn sommige ook ontzettend racistisch, zoveel dat het me tegen ging staan ze voor te lezen. Ik verbouwde idd daar ook wel het verhaal van dan, maar met een dochter die al heel goed kan lezen naast me, word ik steeds op mijn vingers getikt als ik een foutje maak, dus dat ging ook een beetje zijn doel voorbij.
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Anoniem326

Bericht 29 Nov 2021 13:54

Re: Voorleesboeken

Ja ik pas het ook aan als ik lees. Maar het is wel storend. Vooral ook dat je je realiseert dat je bent opgegroeid met racistisch gedachtegoed. De pipi langkous uit mijn kindertijd is ook niet leesbaar.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 29 Nov 2021 14:03

Re: Voorleesboeken

Jip en Janneke lezen wij al wel een aantal jaar voor aan de jongste inderdaad, die korte verhaaltjes zijn perfect qua concentratievermogen.

Ik heb oude Pinkeltje boeken, Jip en Janneke en Sjakie en de Chocolade fabriek in huis ( van onszelf geweest en van onze buurvrouw die nu in de 50 is), echt allemaal racistisch, maar het kost me over het algemeen niet zoveel moeite om daar omheen te lezen/ om te buigen. Wel inderdaad wat jij zegt Holly, de realisatie dat wij en de generatie voor ons al helemaal opgegroeid is met dit gedachtengoed.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9786

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 29 Nov 2021 14:13

Re: Voorleesboeken

Met onze zoon van 2,5 lezen we elke avond een boekje. Vaak het boek Mama kwijt of een boekje van bobbie. Op het potje lezen we Wie zit er op de wc? En met kerst krijgt hij Sstt de tijger slaapt.

Vind dat echt zo n fijn momentje en overdag zijn het vooral puzzels, muziek- en zoekboeken.

Straks hoop ik vooral jip en Janneke en pluk en de petteflet voor te lezen. Lange verhalen vind ik zelf niet fijn, lees dan altijd te lang en wil gewoon niet midden in een verhaal stoppen haha.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6126

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 29 Nov 2021 14:38

Re: Voorleesboeken

Ik schrok ook van Pipi Langkous. Kan echt niet.

Wij lezen graag uit Papa is een held. Verhalen van ongeveer 5 pagina’s. Is een leuk boek met veel diversiteit. Met als hoogtepunt papa die in bad gaat met een blote piemel. Mijn dochter vindt het geweldig. 🤨

Voor Sinterklaas krijgt ze Bedtijdverhalen voor rebelse meisjes. Gaat over bekende vrouwen die wat voor de geschiedenis betekend hebben, in kinderverhaaltjesvorm.
Laatst gewijzigd door SoGood op 29 Nov 2021 14:58, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 29 Nov 2021 14:40

Re: Voorleesboeken

Tabbie schreef:En met kerst krijgt hij Sstt de tijger slaapt.



Die is super leuk!

Wij lezen elke avond drie boeken voor, dat kan inderdaad een informatief boek zijn of dat soort prentenboeken. Kom Mee Kees vind ik ook echt een hele mooie. We hebben echt best veel boeken. Verhalen als Jip en Janneke vindt hij nu echt nog stom. Floddertje hebben we ook maar vond hij ook maar matig interessant. Zal mettertijd dan wel komen of misschien toch net andere boeken die tegen die tijd z'n interesse pakken.
Let's discover the world together.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9786

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 29 Nov 2021 14:54

Re: Voorleesboeken

Papa is een held klinkt ook leuk!

En inderdaad Marin, komt vast met de tijd of gewoon niet. Elk kind is anders natuurlijk..
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron