Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Gezonde levensstijl

<<

Anoniem320

Bericht 21 Nov 2021 12:04

Gezonde levensstijl

Ik zie steeds veel langskomen over een gezonde levensstijl. Veel mensen vinden dat hier meer aandacht voor zou moeten zijn vanuit de overheid met oog op de corona crisis.

Wat doe jij om een gezonde levensstijl te hanteren?
En wat zou je nog kunnen verbeteren?
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3726

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 21 Nov 2021 12:10

Re: Gezonde levensstijl

Oef dan mag ik wel aan de bak 😆! Ik sport niet en ben een enorme snoeper. Elke avond eet ik snoep, koek of chocola. Maar ik heb Corona gehad en daar weinig van gemerkt gelukkig.

Ik zou meer moeten gaan bewegen en gezonder kunnen gaan eten. Ik eet gewoon gezond overdag tm het avondeten maar daarna eet ik vaak ongezond.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 21 Nov 2021 12:23

Re: Gezonde levensstijl

Onder een gezonde levensstijl versta ik voeding die je lichaam goed voedt, beweging en veel buitenlucht. Op alle fronten heb ik nog een hoop werk te doen want ik zit het liefst op de bank tv te kijken met chocolade en chips binnen handbereik 😄.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43716

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 21 Nov 2021 12:24

Re: Gezonde levensstijl

Ik kan zeker nog winst behalen hier.

Ik drink teveel wijn en koffie.
Ik snoep niet veel maar eet wel veel. Probeer ik wel op te letten. Wel eet ik bovengemiddeld veel groenten. Maar ook veel carbs. En ik kan moeilijk maat houden.

Ik wandel wel veel. Ik houd sinds kort bij hoeveel en meestal zo'n 45 km per week alles bij elkaar opgeteld.

Ik sport sinds kort weer twee keer per week. Ik dacht dat mijn conditie heel slecht zou zijn, want als ik de trap op loop sta ik al te hijgen. Maar de cardio gaat me eigenlijk prima af, valt me eigenlijk wel weer mee. Dus dat is fijn om te merken.
Let's discover the world together.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6123

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 21 Nov 2021 12:29

Re: Gezonde levensstijl

Regelmatig leven, op tijd naar bed, gezond eten, genoeg water drinken, weinig alcohol en actief en regelmatig sporten. En genoeg buiten zijn.
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Berichten: 1302

Geregistreerd: 08 Feb 2021 15:35

Bericht 21 Nov 2021 13:36

Re: Gezonde levensstijl

Ik snoep teveel en sport te weinig, maar probeer dat een beetje te compenseren door 3 gezonde maaltijden per dag te eten, veel water en groene thee te drinken, veel te wandelen (en elke dag minimaal 10.000 stappen) en op tijd naar bed te gaan en op tijd opstaan.

Ik kan nog het meeste vooruitgang halen uit minder stress hebben denk ik.
<<

Anoniem320

Bericht 21 Nov 2021 13:53

Re: Gezonde levensstijl

Ik eet gevarieerd en gezond, sport regelmatig (3-4x per week), wandel elke dag een stuk(je), slaap voldoende, maak tijd voor ontspanning. Uiteraard snoep ik ook of eet ik een mega ongezonde maaltijd, maar dat moet ook 1x in de zoveel tijd kunnen. Het moet ook leuk blijven.

Ik denk dat ik verbetering kan halen in het geleefd worden. Veel (verplichte) afspraken haal ik geen energie uit en daardoor hou je ook minder ruimte over voor spontaniteit. Vind het nog moeilijk om daar een balans in te vinden. I
k kan er tegenop zien om sociale afspraken te maken, ik doe liever spontane dingen (dus iets doen wanneer je er zin in hebt) maar loop er altijd tegenaan dat de meeste Nederlanders alles vol plannen.
Thuis werken heeft trouwens wel een positieve invloed op m'n gezondheid (minder prikkels en verplichtingen).
<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1895

Geregistreerd: 14 Apr 2014 12:58

Bericht 21 Nov 2021 14:23

Re: Gezonde levensstijl

Ik eet geen vlees en amper dierlijke producten, verder eten we voornamelijk biologisch. Ik drink enkel thee (verse munt, Citroen en gember), water en plantaardige melk. Wat betreft bewegen ga ik met regelmaat een rondje hardlopen, ook bijna elke dag een stukje met de hond wandelen. Slapen gaat over het algemeen ook best oké, soms een gebroken nacht door de kinderen.

Wat er eventueel nog beter kan, is het stukje slapen. Maar dat is niet iets waar ik direct invloed op heb.

Ik kan wel zeggen dat ik tevreden ben met mijn gezondheid, ik heb ondanks 4 kinderen nog genoeg energie over voor huishouden/sporten/andere activiteiten en we zijn hier in huis niet vaak ziek.
"Life happens when you're busy making other plans"

♡ Boy january 2014
♡ Girl january 2016
♡ Girl march 2019
♡ Girl september 2020
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 21 Nov 2021 14:56

Re: Gezonde levensstijl

Max schreef:Ik eet gevarieerd en gezond, sport regelmatig (3-4x per week), wandel elke dag een stuk(je), slaap voldoende, maak tijd voor ontspanning. Uiteraard snoep ik ook of eet ik een mega ongezonde maaltijd, maar dat moet ook 1x in de zoveel tijd kunnen. Het moet ook leuk blijven.

Ik denk dat ik verbetering kan halen in het geleefd worden. Veel (verplichte) afspraken haal ik geen energie uit en daardoor hou je ook minder ruimte over voor spontaniteit. Vind het nog moeilijk om daar een balans in te vinden. I
k kan er tegenop zien om sociale afspraken te maken, ik doe liever spontane dingen (dus iets doen wanneer je er zin in hebt) maar loop er altijd tegenaan dat de meeste Nederlanders alles vol plannen.
Thuis werken heeft trouwens wel een positieve invloed op m'n gezondheid (minder prikkels en verplichtingen).


Dit herken ik wel. Althans dat eerste stuk gaat nu sinds een hele tijd weer goed. Ik merk ik me na een paar weken al veel fitter voel door slapen, bewegen, gezond eten 3x per week sporten. De verbetering/winst op dit vlak is het voor langere tijd volhouden maar daar ben ik positief over.
Ik moet nog tussen de 10 en 20 kilo afvallen na m'n zwangerschappen, en dat gaat op deze manier lukken.

Heb ook veel behoefte aan ruimte voor spontane dingen (wat dan ook tijd voor mezelf kan zijn) en niet geleefd worden. Balans tussen sociale afspraken en rust heb ik lang mee geworsteld en gaat nu al een hele tijd goed.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 21 Nov 2021 15:01

Re: Gezonde levensstijl

Ik vind een gezonde levensstijl belangrijk, maar ik vind het ook belangrijk dat het voor mij te doen is.
Ik eet gezond, ben veel buiten en neem ook voldoende rust.
Wat ik niet doe is sporten, wat ik wel doe is iedere ochtend en iedere avond, zorgen voor de paarden, Uitmesten en voeren. Ook wandelen met de honden hoort hierbij. Daarom hoef ik van mezelf niet ook nog te sporten omdat dat niet haalbaar voor mij is.
<<

Brooke

Bericht 21 Nov 2021 17:06

Re: Gezonde levensstijl

Ik doe best veel om gezond te leven, maar het kan natuurlijk altijd beter. Ik drink geregeld met mate natuurlijk, een (speciaal) biertje in het weekend, dus als ik zou minderen zou ik wel wat slanker zijn. Het is niet dat ik te dik ben of zo, dat niet, maar merk wel dat ik wel slanker kan zijn als ik minder alcohol zou nuttigen.

Verder eet ik gevarieerd en gezond en ik eet voldoende groente en fruit en gezonde maaltijden. Op vrijdagavond en zaterdagavond nemen we wel eens iets lekkers bij een biertje en zondigen we. En we nemen dan vaak ook iets lekkers bij de koffie. Laatst was mijn vader jarig en paar dagen later mijn oudste dochter en ik voelde me echt dik van een paar stukjes taart en wat hapjes snaaien. Ik zat dan ook echt even niet lekker in mijn vel. Daar moet ik nog aan werken, dat af en toe zondigen echt geen kwaad kan.

Verder beweeg ik meer dan genoeg. Ik heb niet eens een auto (dat heeft andere redenen) en doe bijna alles lopend of op de fiets en als het echt niet anders kan dan pak ik de bus. Ik fiets best veel, elke week wel een aantal keer ergens naar toe en wandel ook wel veel. Nou hebben we het geluk dat we een flink park als buren hebben aan één kant, dus een luchtje scheppen en een wandeling maken is geen grote drempel. Ga echt veel wandelen, ook in de vakanties en weekenden met de kinderen. Maar even lekker lopen naar de winkels (20 minuten enkele reis) doe ik ook, geen probleem. Ik ben absoluut niet lui wat dat betreft, vind het eigenlijk zelfs maar raar en onaangenaam om bank te hangen zomaar overdag. Verder heb ik het huishouden te doen en voor de kinderen te zorgen, dus aan beweging geen gebrek. Zolang ik maar de avond kan ontspannen, dat vind ik dan wel weer heel belangrijk.

Qua werk luister ik nu wel veel meer naar mezelf. Eerst liet ik geregeld over mij heen lopen en ik deed maar wat en liet mij van alles aanpraten, nu zeg ik dat of ik geef een andere suggestie of ik vraag of een afspraak bijvoorbeeld niet online via Teams kan (dat bespaart mij enorm veel moeite en tijd) of gecombineerd kan worden of ik geef aan dat ik het überhaupt niet nodig vind. Ervaar daardoor veel minde stress door goed te plannen en ook alvast vooruit te kijken met afspraken inplannen.

Ik zorg ook dat ik genoeg slaap. Ga meestal op tijd slapen, want als ik niet voldoende slaap, kan ik gewoonweg op alle gebieden niet goed functioneren de dagen erna. Dan voel ik me chagrijnig en brak. Ik luister dan ook wel naar mijn lichaam in de avond. Moe is moe, morgen weer een dag.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15967

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 21 Nov 2021 17:56

Re: Gezonde levensstijl

In de basis leef ik gezond. Ik sport veel en eet in de basis gezond. Mijn snaai- en alcohol is wel zeker voor verbetering vatbaar en ook qua slaap schiet ik vaak tekort maar dit laatste heeft vooral te maken met mijn werk.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem332

Bericht 21 Nov 2021 18:31

Re: Gezonde levensstijl

SoGood schreef:Regelmatig leven, op tijd naar bed, gezond eten, genoeg water drinken, weinig alcohol en actief en regelmatig sporten. En genoeg buiten zijn.


dit!
En dan aandacht hebben voor sociale relaties
<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1273

Geregistreerd: 06 Jul 2020 14:32

Bericht 21 Nov 2021 20:06

Re: Gezonde levensstijl

Ik heb best wat te verbeteren, maar het gaat in periodes de ene keer beter dan de andere periode. Momenteel een slechte periode. Ben alleen maar moe en misselijk en energieloos. Ik beweeg veel te weinig en ik eet niet voedzaam genoeg (want heel kieskeurig in wat goed valt en wat niet). Ik heb me er maar bij neergelegd voor nu, want ik weet dat dit voorbij gaat. Maar ik kijk wel uit naar na de zwangerschap dat ik hopelijk weer snel genoeg bewegen en gezond eten kan oppakken. Of beter nog tijdens de zwangerschap al, maar ik leg daar maar niet te veel druk op.

Wat wel goed gaat momenteel is genoeg slaap en geen alcohol 😅.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 22 Nov 2021 10:08

Re: Gezonde levensstijl

Voor mij is gezond leven naast het standaard sport, gezond eten en genoeg slaap riedeltje ook mentale gezondheid. Dus dat betekent voor mij de 80/20 balans, ook tijd nemen voor een borrel met vrienden, uitgebreid uiteten, mentaal tot rust komen door een dag geen afspraken in te plannen etc.

Ik eet in de basis gezond, maar hou ook erg van wijn, chocola en borrelhappen dus dat zou wel wat minder mogen. Sporten gaat best ok, maar door corona beweeg ik in totaal wel echt een stuk minder doordat ik niet meer regelmatig naar kantoor fiets. Dat zou ik graag anders willen zien. Slaap wisselt een beetje en heb ik ook niet altijd zelf in de hand door een dreumes maar over het algemeen mag ik zeker niet klagen.
<<

Anoniem326

Bericht 22 Nov 2021 10:35

Re: Gezonde levensstijl

Ik eet in de basis gezond. Gevarieerd, genoeg fruit, noten en groente en niet vet. Ook snoep ik met mate. 1 stukje chocola of koek per dag. Zelden kaasjes, chips of andere vetten happen. Ik krijg daar ook buikpijn van. Alcohol max 2 glazen per week.

Ik beweeg te weinig, omdat ik niet sport en een zittend beroep heb. Maar ik ben wel heel veel in de weer met de kinderen. Ik denk dat daar stiekem ook veel beweging in zit. Ik ga proberen om elke pauze een wandelingetje te maken. Dat zou goed voor me zijn.

Ik heb goede en fijne vriendschappen en ik heb ook het geluk dat ze hier allemaal in de buurt wonen, waardoor ik vriendinnen ook vaak zie. Ook zie ik mijn familie wekelijks. Ik heb dus echt een vangnet en het gevoel dat ik altijd bij iemand terecht kan. Als ik vrij ben en met de kinderen ben dan ben ik ook echt vrij en kan ik daar van genieten.

Slapen is mijn zwakke punt, maar ik doe er alles aan om het te verbeteren. Ik start in januari weer met een nieuw traject. Vooralsnog slik ik 2x per week een slaappil. Dat is niet goed, maar het zorgt er wel voor dat ik 2x in de week reset na een aantal slechte nachten.

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers