Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Partner tijdens bevalling

<<

Banana

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 489

Geregistreerd: 05 Jul 2021 18:23

Bericht 22 Nov 2021 14:51

Re: Partner tijdens bevalling

Zo, bedankt voor al jullie antwoorden en verhalen! Fijn om te lezen, hier en daar heb ik ook echt wel hardop gegniffeld :smile: :popcorn:
Het bevestigde eigenlijk al wat ik een beetje in gedachten had en waar ik man op heb proberen voor te bereiden; we weten niet hoe het zal gaan en we komen er vanzelf wel achter hoe hij zich wel of vooral niet nuttig kan maken :-)
95% van de tijd denk ik "Dit komt goed, dit kan ik ook" en 5% van de tijd heb ik een gevoel van blinde paniek hahaha, maar ik neem aan dat dat normaal is :D

DronkenTaart, wat klote dat het best een traumatische ervaring was, ik snap heel goed dat het dan extra fijn is om er nog met je zus over te kunnen praten! :hug:
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6128

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 22 Nov 2021 15:16

Re: Partner tijdens bevalling

Succes Banana, het komt vast goed! 😊
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5497

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 22 Nov 2021 16:02

Re: Partner tijdens bevalling

Ja joh normaal Banana! Het is net als een achtbaan, vooraf denk je neeee ik durf niet, zal ik het wel doen etc. En als je er eenmaal in zit ga je er gewoon voor, geen weg meer terug 😀. Zo heb ik het ook echt twee keer ervaren, had er zelfs wel zin in!
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2868

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:15

Bericht 22 Nov 2021 16:15

Re: Partner tijdens bevalling

Ik ben 3x ingeleid en heb m’n man alle 3 de keren een soort van aan de zijlijn gezet en weinig laten doen. Hij had de iPad mee en keek daar weet ik het wat op, ging koffie of saucijzenbroodjes voor zichzelf halen in het restaurant (die hij daar moest opeten van mij vanwege de geur ervan), las wat in tijdschriften én zo nu en dan kreeg hij van mij de opdracht foto’s te maken(vooral op het laatst). Hij kon voor mij niet heel veel doen eigenlijk. Ik probeerde gewoon een beetje in mezelf te zijn wat soms wel/soms niet lukte. Achteraf zegt hij wel het naar te vinden dat hij er eigenlijk zo machteloos bij stond en niet zoveel voor me kon doen terwijl hij mij zo’n pijn zag hebben. Voor hem waren het ook echt lange dagen.. begonnen om 7:00 en ze kwamen om 20:18, 18:42 en 20:21. Terwijl dat voor mij eigenlijk helemaal niet zo voelde.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 22 Nov 2021 17:06

Re: Partner tijdens bevalling

Haha, snap ik wel Banana!
Ik had 2 prima bevallingen, kijk er heel goed op terug, maar om nou te zeggen dat ik perse zin heb in die derde keer.. Het is gewoon geen feestje, haha. Gelukkig is het in de meeste gevallen binnen een (halve) dag klaar 😁
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2098

Geregistreerd: 08 Nov 2018 16:38

Bericht 23 Nov 2021 17:29

Re: Partner tijdens bevalling

Kajaka schreef:Ik ben 3x ingeleid en heb m’n man alle 3 de keren een soort van aan de zijlijn gezet en weinig laten doen. Hij had de iPad mee en keek daar weet ik het wat op, ging koffie of saucijzenbroodjes voor zichzelf halen in het restaurant (die hij daar moest opeten van mij vanwege de geur ervan), las wat in tijdschriften én zo nu en dan kreeg hij van mij de opdracht foto’s te maken(vooral op het laatst). Hij kon voor mij niet heel veel doen eigenlijk. Ik probeerde gewoon een beetje in mezelf te zijn wat soms wel/soms niet lukte. Achteraf zegt hij wel het naar te vinden dat hij er eigenlijk zo machteloos bij stond en niet zoveel voor me kon doen terwijl hij mij zo’n pijn zag hebben. Voor hem waren het ook echt lange dagen.. begonnen om 7:00 en ze kwamen om 20:18, 18:42 en 20:21. Terwijl dat voor mij eigenlijk helemaal niet zo voelde.


Soms is het "er zijn" al van enorme waarde. Dat moet hij ook niet onderschatten. Ook al doet hij niks op dat moment. Je hebt het idee dat je niet alleen bent.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

Banana

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 489

Geregistreerd: 05 Jul 2021 18:23

Bericht 24 Nov 2021 11:07

Re: Partner tijdens bevalling

Dankjulliewel allemaal, fijn om te lezen, echt waar! Geeft de burger moed! :D
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 24 Nov 2021 13:09

Re: Partner tijdens bevalling

Banana schreef:Dankjulliewel allemaal, fijn om te lezen, echt waar! Geeft de burger moed! :D


Komt goed! Ik heb bijvoorbeeld geen cursus gedaan. Maar mijn lichaam deed het gewoon vanzelf gelukkig. Heb echt een droom bevalling gehad wat dat betreft. Ik lag trouwens gewoon in bed op mijn rug. Heb het bad geprobeerd en ben er direct weer uit gegaan haha 😆. Veeeel te warm! Het doet pijn maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dat eigenlijk nu niet meer goed weet hoeveel pijn het nou deed.
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2868

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:15

Bericht 24 Nov 2021 14:48

Re: Partner tijdens bevalling

Wat jij op het laatst zegt inderdaad Fantine. Ik ben er 3x doorgegaan en ja 3x pijn maar toch kan ik me nu al niet meer voorstellen hoeveel pijn. Dat vergeet je echt heel snel. Maar goed hier heb je alleen niets aan als je middenin die pijn zit.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9786

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 24 Nov 2021 14:57

Re: Partner tijdens bevalling

Ik heb tijdens mijn laatste bevalling mijn vriend laten zweren dat hij ervoor zorgt dat ik bij een eventuele derde een ruggenprik vraag haha. Twee keer gedaan zonder pijnstilling en echt. What was i thinking?
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 24 Nov 2021 16:02

Re: Partner tijdens bevalling

Ik wilde juist geen ruggeprik ivm de risico’s die er ook aan kleven. Maar dat is een hele persoonlijke keuze. En ik vind er verder niks negatiefs van wanneer iemand er wel voor kiest.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9786

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 24 Nov 2021 16:44

Re: Partner tijdens bevalling

Hier ook hoor fantine, maar jemig wat had ik een pijn. En je hoeft dus geen pijn te hebben natuurlijk. Het is sowieso best uniek dat je in Nederland thuis en zonder pijnstilling kan en mag bevallen. In zoveel landen is dit anders (en in andere landen is er weer geen andere mogelijkheid). We zijn op dat gebied best verwend hier.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6200

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 24 Nov 2021 17:01

Re: Partner tijdens bevalling

Tabbie schreef:Hier ook hoor fantine, maar jemig wat had ik een pijn. En je hoeft dus geen pijn te hebben natuurlijk. Het is sowieso best uniek dat je in Nederland thuis en zonder pijnstilling kan en mag bevallen. In zoveel landen is dit anders (en in andere landen is er weer geen andere mogelijkheid). We zijn op dat gebied best verwend hier.

Ja de keuzes die wij in NL mogen maken zijn echt wel uniek.
Ik heb een ruggenprik gehad en snap niet hoe vrouwen zonder ruggenprik kunnen bevallen. Maar dat zegt ook wel weer hoe verschillend elke bevalling is. Mijn lichaam deed überhaupt weinig vanzelf tijdens de bevalling. Ik zou het een hypothetische volgende keer zo weer een ruggenprik vragen. Had er nu van te voren niet echt over na gedacht, dacht: ik zie dan wel. Maar ik trok die pijn echt no way, twijfelde tijdens de bevalling ook geen moment. Ben nu na bijna een jaar de pijn ook nog niet vergeten. En als zal ik de daadwerkelijke pijn vast vergeten, ik zal het me later toch blijven herinneren als dat ik die ruggenprik echt nodig had.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 24 Nov 2021 17:02

Re: Partner tijdens bevalling

Ik heb me van tevoren wel goed ingelezen in de vormen van pijnbestrijding die mogelijk waren in mijn ziekenhuis en deze ook besproken met mijn gynaecoloog. Je hoeft idd geen pijn te hebben maar moet wel goed kunnen afwegen vind ik wat de risico’s zijn wanneer je voor vormen van pijnbestrijding kiest.

Ik heb heel veel gehad aan dit boek mbt de bevalling en alles eromheen:

Veilig bevallen van Beatrijs Smulders.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 24 Nov 2021 17:05

Re: Partner tijdens bevalling

Joey schreef:
Tabbie schreef:Hier ook hoor fantine, maar jemig wat had ik een pijn. En je hoeft dus geen pijn te hebben natuurlijk. Het is sowieso best uniek dat je in Nederland thuis en zonder pijnstilling kan en mag bevallen. In zoveel landen is dit anders (en in andere landen is er weer geen andere mogelijkheid). We zijn op dat gebied best verwend hier.

Ja de keuzes die wij in NL mogen maken zijn echt wel uniek.
Ik heb een ruggenprik gehad en snap niet hoe vrouwen zonder ruggenprik kunnen bevallen. Maar dat zegt ook wel weer hoe verschillend elke bevalling is. Mijn lichaam deed überhaupt weinig vanzelf tijdens de bevalling. Ik zou het een hypothetische volgende keer zo weer een ruggenprik vragen. Had er nu van te voren niet echt over na gedacht, dacht: ik zie dan wel. Maar ik trok die pijn echt no way, twijfelde tijdens de bevalling ook geen moment. Ben nu na bijna een jaar de pijn ook nog niet vergeten. En als zal ik de daadwerkelijke pijn vast vergeten, ik zal het me later toch blijven herinneren als dat ik die ruggenprik echt nodig had.


Zo is iedere bevalling en ieder lichaam zo anders. Ik kon prima zonder maar had ook een snelle bevalling volgens het boekje en een baby die maar 2,5 kg woog. Dat scheelt ook. En ik kom de bevalling voor mezelf vergelijken met een hele heftige operatie in 2014 nou dat deed meer en langer pijn haha. Dat hielp mij er ook doorheen 😆.
<<

Banana

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 489

Geregistreerd: 05 Jul 2021 18:23

Bericht 24 Nov 2021 17:14

Re: Partner tijdens bevalling

Ok, ik denk dat ik nu even moet gaan uitchecken, jullie zijn al bevallen en ik weet dat ik binnen nu en een paar weken lekker die pijn zelf mag gaan ervaren... ;-) Aaaaah.
Nou ja, ik laat t.z.t. wel weten of het enigszins mee viel, ik verwacht dat het op dat moment lijkt alsof je dood gaat van de pijn. We zullen zien! Ik doe m'n best en ze moet er toch uit :D
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6200

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 24 Nov 2021 17:30

Re: Partner tijdens bevalling

Banana schreef:Ok, ik denk dat ik nu even moet gaan uitchecken, jullie zijn al bevallen en ik weet dat ik binnen nu en een paar weken lekker die pijn zelf mag gaan ervaren... ;-) Aaaaah.
Nou ja, ik laat t.z.t. wel weten of het enigszins mee viel, ik verwacht dat het op dat moment lijkt alsof je dood gaat van de pijn. We zullen zien! Ik doe m'n best en ze moet er toch uit :D

Haha oh sorry :). Dan als toevoeging: Ik kijk alsnog positief terug op m'n bevalling.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 24 Nov 2021 17:37

Re: Partner tijdens bevalling

Fantine schreef:
Ik heb heel veel gehad aan dit boek mbt de bevalling en alles eromheen:

Veilig bevallen van Beatrijs Smulders.


Wat lollig, ik vind jou zó niet wollig en dit boek wel.

Ik kan me ook nooit voorstellen dat vrouwen nog rustig rondlopen enzo, mijn pijn was zo heftig. Anderzijds was ik ook gewoon weer te koppig. De verloskundige vroeg bij het ziekenhuis of ik een rolstoel nodig had en zei toen nee en heb hangend aan haar weeën staan opvangen voor de deur van t ziekenhuis. Wel twee keer een ruggenprik gehad trouwens omdat het maar niet op schoot en de pijn wel echt intens was. Het moment dat ik te horen kreeg dat de ruggenprik toch misschien niet mogelijk was of dat we naar Amsterdam moesten was het zwaarste.

Overigens was m'n man toen wel heel goed in lobbyen haha. Dus daar had ik zeker wat aan (om het on topic te houden)

Het is gewoon echt iets bijzonders Banana, en echt waar, je vergeet de pijn. Het is maar iets wonderbaarlijks hoe dat zo werkt.
Let's discover the world together.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9786

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 24 Nov 2021 17:39

Re: Partner tijdens bevalling

Haha banana, dat is de instelling! 🙌

Ik kijk ook heel goed terug op mijn bevalling hoor. En je weet iig dat hoe je bevalling ook loopt, je daarna een baby in je armen hebt. Hopelijk heb je een fijne bevalling, waarin je ook blij ben met je partner 😁
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 24 Nov 2021 18:43

Re: Partner tijdens bevalling

Marin schreef:
Fantine schreef:
Ik heb heel veel gehad aan dit boek mbt de bevalling en alles eromheen:

Veilig bevallen van Beatrijs Smulders.


Wat lollig, ik vind jou zó niet wollig en dit boek wel.

Ik kan me ook nooit voorstellen dat vrouwen nog rustig rondlopen enzo, mijn pijn was zo heftig. Anderzijds was ik ook gewoon weer te koppig. De verloskundige vroeg bij het ziekenhuis of ik een rolstoel nodig had en zei toen nee en heb hangend aan haar weeën staan opvangen voor de deur van t ziekenhuis. Wel twee keer een ruggenprik gehad trouwens omdat het maar niet op schoot en de pijn wel echt intens was. Het moment dat ik te horen kreeg dat de ruggenprik toch misschien niet mogelijk was of dat we naar Amsterdam moesten was het zwaarste.

Overigens was m'n man toen wel heel goed in lobbyen haha. Dus daar had ik zeker wat aan (om het on topic te houden)

Het is gewoon echt iets bijzonders Banana, en echt waar, je vergeet de pijn. Het is maar iets wonderbaarlijks hoe dat zo werkt.


Haha ja wel wat wollig maar vond dat niet zo erg. Las daar wel doorheen 😆. Ik had echt geen idee wat een bevalling nou allemaal inhield en geen begeleiding van verloskundige en ziekenhuis was allemaal enorm medisch. Vond alles helder beschreven en zo had ik tijdens de bevalling in ieder geval een idee wat me te wachten stond. Deze wee komt noooiit meer terug 😉!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 24 Nov 2021 18:44

Re: Partner tijdens bevalling

Hahahahaha.
En toch heeft het me idd geholpen. Ik wilde het niet horen maar ik hoorde t in m'n hoofd en het hielp.
En toen ik de ruggenprik kreeg en weeën al zittend had: Dit zijn de laatste weeën ooit, dit zijn de laatste weeën ooit.
Let's discover the world together.
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1307

Geregistreerd: 17 Dec 2014 21:51

Bericht 24 Nov 2021 20:04

Re: Partner tijdens bevalling

Ik wilde bij de eerste juist wel een ruggenprik omdat ik de pijn niet trok. Toen was er geen anesthesist aanwezig. Uiteindelijk toen hij er wel was had ik te veel ontsluiting om nog te krijgen. Omdat ik toen dus wist hoe het was zonder pijnstilling heb ik bij de andere twee heel bewust ervoor gekozen geen pijnstilling te willen.

Ik vind ook echt een volgende bevalling veel gemakkelijker. Je herkent wat er gebeurt, ik voelde ook heel bewust wat er in mijn lichaam gebeurde en wist wat er ging komen. Ik voelde ook heel goed dat ik nog 1 wee kon wegzuchten voordat ik moest gaan persen. En voelde ze ook heel bewust naar beneden "glijden" en wist dan ook te zeggen dat ik 2 keer hoefde te persen voordat ze er waren.
Terwijl ik bij de eerste bevalling echt ontwetend lag te zijn en ook een soort van boos was, omdat ik het idee had dat niemand me echt voor had bereid op hoe pijn het werkelijk deed.

Mijn man zat er overigens maar een beetje bij. Die moest uit mijn buurt blijven en vooral heel stil zijn.
Bij de volgende bevalling had hij vooral de opdracht vervelende verpleegsters uit mijn buurt te houden. Bij de eerste had ik er 1 die naast me kwam zitten en me vertelde dat het de beste pijn ooit zou zijn. Wat had ik haar toen graag een klap gegeven.
Maar ik had toen ook al direct aangegeven dat ik het liefst zoveel mogelijk met rust wilde worden gelaten. En dat is gebeurd. Er is niemand meer dan medisch noodzakelijk bij me geweest. En man zat al die tijd in een hoekje zijn adem in te houden. :-)

Succes banana! Het komt vast goed
<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1273

Geregistreerd: 06 Jul 2020 14:32

Bericht 24 Nov 2021 21:41

Re: Partner tijdens bevalling

Fantine schreef:
Joey schreef:Ja de keuzes die wij in NL mogen maken zijn echt wel uniek.
Ik heb een ruggenprik gehad en snap niet hoe vrouwen zonder ruggenprik kunnen bevallen. Maar dat zegt ook wel weer hoe verschillend elke bevalling is. Mijn lichaam deed überhaupt weinig vanzelf tijdens de bevalling. Ik zou het een hypothetische volgende keer zo weer een ruggenprik vragen. Had er nu van te voren niet echt over na gedacht, dacht: ik zie dan wel. Maar ik trok die pijn echt no way, twijfelde tijdens de bevalling ook geen moment. Ben nu na bijna een jaar de pijn ook nog niet vergeten. En als zal ik de daadwerkelijke pijn vast vergeten, ik zal het me later toch blijven herinneren als dat ik die ruggenprik echt nodig had.


Zo is iedere bevalling en ieder lichaam zo anders. Ik kon prima zonder maar had ook een snelle bevalling volgens het boekje en een baby die maar 2,5 kg woog. Dat scheelt ook. En ik kom de bevalling voor mezelf vergelijken met een hele heftige operatie in 2014 nou dat deed meer en langer pijn haha. Dat hielp mij er ook doorheen 😆.


Ik had ook een baby van 2,5 kg, maar wat was precies het voordeel daarin qua pijn? 😅
<<

Tauriel

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 466

Geregistreerd: 17 Jun 2021 13:23

Bericht 24 Nov 2021 21:47

Re: Partner tijdens bevalling

Ik vond mijn beide bevallingen al een wereld van verschil. Bij de eerste om pijnstilling gevraagd en toen kreeg ik een pompje met geen idee wat. En bij de tweede helemaal niks. Ik had het niet nodig.

Bij de eerste bevalling heeft man nog een beetje om mij heen gedraald. Die wist niet zo goed wat ie er mee aan moest. Ik ook niet echt. Bij de tweede heb ik hem toen hij het werk kwam naar bed gestuurd met de medeling dat het was begonnen dat ik hem wel wakker zou bellen als we naar het ziekenhuis moesten. Kon hij iig nog een paar uur slaap pakken.
“Smile and wave, boys. Smile and wave…"
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 24 Nov 2021 22:21

Re: Partner tijdens bevalling

Gympie schreef:
Fantine schreef:
Zo is iedere bevalling en ieder lichaam zo anders. Ik kon prima zonder maar had ook een snelle bevalling volgens het boekje en een baby die maar 2,5 kg woog. Dat scheelt ook. En ik kom de bevalling voor mezelf vergelijken met een hele heftige operatie in 2014 nou dat deed meer en langer pijn haha. Dat hielp mij er ook doorheen 😆.


Ik had ook een baby van 2,5 kg, maar wat was precies het voordeel daarin qua pijn? 😅


Geen schade aan bepaalde lichaamsdelen 😆! Ik stond zo weer op, en geen hechtingen of wat dan ook. Of ik heb die link met zijn gewicht gelegd dat kan ook haha.
Laatst gewijzigd door Fantine op 24 Nov 2021 22:22, in totaal 1 keer gewijzigd.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers