Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Occasion kopen

<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 08 Nov 2021 15:27

Occasion kopen

Als jij nu een occasion zou moeten kopen, waar twee lange mensen, een dreumes en een kinderwagen goed in moeten passen, welke zou je dan kopen?

Ik weet echt niks van auto’s en heb altijd een leaseauto gehad. In de nabije toekomst moeten we misschien zelf een auto aanschaffen en ik heb echt geen idee. Ik wil geen nieuwe auto want dat vind ik echt zonde van het geld.

Hoe oud/hoeveel km’s op de teller is de max om nog een echt goede occasion te hebben zonder gedoe met shit dat vervangen moet worden etc?
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3493

Geregistreerd: 11 Apr 2017 11:46

Bericht 08 Nov 2021 15:35

Re: Occasion kopen

Het ligt wel een beetje aan je budget en wensen, maar wij hebben hetzelfde gehad in april en hebben uiteindelijk gekozen voor een Opel Astra van 4 jaar oud en 70.000 op de teller met bekend onderhoud. Dit omdat we hem niet dagelijks meer gebruiken door thuis werken en zonde vonden om dan teveel kwijt te zijn ook aan kosten per maand. Vriend wil hem overigens graag inruilen alweer voor een andere, maar dat is omdat hij graag weer een Audi wil 😂
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 08 Nov 2021 15:44

Re: Occasion kopen

Hmm ja haha goede vraag. Wat heb je nog meer aan kosten aan een auto? Verzekering, belasting en brandstof toch? Ik ben zo’n noob ik weet echt niets haha! Misschien kan ik beter vragen wat jullie nu hebben en kwijt waren aan aanschafkosten en de maandelijkse kosten :’).
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15967

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 08 Nov 2021 16:09

Re: Occasion kopen

Als je een goede occassion wil, met weinig te verwachten kosten voor de komend jaren, en zou ik minimaal voor 2017 gaan. Voor de rest is het erg afhankelijk van welk merk je koopt. Wij hebben bijvoorbeeld een Renault Megane station uit 2018 met nog geen 85000 km op de teller, ruime auto, zuinig en relatief goedkoop in aanschaf. Wil je perse Audi of Volvo dan betaal je logischerwijs een stuk meer in aanschaf maar ook in onderhoud.

Ik denk dat je voor de aanschaf al gauw moet rekenen op minimaal 12.000 euro. Het kan uiteraard goedkoper maar dan heb je een oudere auto of een hoge(re) kilometerstand. Persoonlijk zou ik qua kilomerstand max 125000 aanhouden. Bij bepaalde standen (150000?) moet je bijvoorbeeld de distributieriem vervangen, dat zijn dure grapjes. Kijk daar dus ook naar.

Wij betalen elke maand de verzekering, volgens mij zo’n 45 euro. Eens per kwartaal de wegenbelasting, zo rond de 110 euro meen ik en dan eens per jaar een APK met eventueel een beurt. Dat laatst wisselt erg qua kosten, maar zal al snel minimaal rond de 300 euro zijn. En dan natuurlijk nog de diesel of benzine, tenzij je elektrisch gaat rijden maar dan ben je weer veel meer kwijt aan aanschaf en laadpaal etc.

Setje winter- of zomerbanden afdwingen bij aanschaf en een volledige APK met kleine beurt, zijn wel mooie onderhandelpunten. Sowieso valt er bij auto’s goed af te dingen.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3185

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:00

Bericht 08 Nov 2021 16:12

Re: Occasion kopen

Het is maar net wat je wil. Mijn man heeft vorig jaar een nieuwe occasion gekocht. Hij is lang, wilden een achterbank waar volwassenen fatsoenlijk konden zitten, de meuk van de baby gemakkelijk in meekon maar geen degelijke gezinsauto/station.

Wij zijn uitgekomen op een BMW 3-serie GT. Die voldeed aan alle criteria. Qua KM weet ik niet wat deze had, bouwjaar 2018. Maar was wel 30.000 euro. We hebben hem wel bij een BMWdealer vandaan.
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 08 Nov 2021 16:21

Re: Occasion kopen

Wij hebben een Skoda Fabia Combi, die is verrassend ruim en kan ook prima voor langere mensen (mijn man is 1.97m). Met de maxicosi erachter was het wel krap, een vervolgstoel gaat op zich. Wij hebben hem een tijdje als hoofdauto gehad met twee kids. Voor een weekendje weg was het proppen, met name door de kinderwagen, maar het lukte wel. Nu is dit mijn auto en heeft mijn man een VW Tiguan als leaseauto.

Wij hebben een vrij nieuwe gekocht destijds met 30.000km op de teller en waren €17.000 kwijt. Maandelijkse kosten zou ik niet weten :nerd:
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1895

Geregistreerd: 14 Apr 2014 12:58

Bericht 08 Nov 2021 16:29

Re: Occasion kopen

Wij hebben een Mitshubishi Outlander uit 2016. Gekocht omdat deze 7 persoons is, maar er is ook een groot aanbod in 5 persoons. Voordeel bij 5 persoons is dat hij hybrid is, op kortere afstanden kan deze volledig elektrisch rijden.

Vooral fijn aan deze auto is dat je hoger zit en hij ruim is, maar wel gewoon makkelijk overal kan parkeren.

Vooral het onderhoudsboekje is wel belangrijk om even te checken of alle beurten geweest zijn, km-stand zegt niet alles.
"Life happens when you're busy making other plans"

♡ Boy january 2014
♡ Girl january 2016
♡ Girl march 2019
♡ Girl september 2020
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 08 Nov 2021 16:33

Re: Occasion kopen

Wij hebben in 2016 een auto uit 2011 gekocht (dus 5 jaar oud). Bij dit bedrijf in Soest (Auto Smeeing) maar het was een import auto uit Duitsland. Dat heeft als voordeel dat daar vaak meer opties op zitten. Het is dus een Volkswagen Tiguan maar met bijna elke optie die maar kan, panoramadak, park assist en park distance control, lane assist, beetje een auto voor debielen dus en als extra bonus een SD kaart van de oude eigenaar vol Duitse Schlager.

Hij kostte 27k. De km stand weet ik niet meer.

Het is een fijne ruime auto! Eigenlijk is het een Golf maar dan op hoge poten. Ik zou 'm zo aanraden. En voor een eventuele volgende auto zou ik best heel graag een nieuwer model willen. Die hadden we als huurauto in Spanje dit jaar en was erg nice.
Let's discover the world together.
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 08 Nov 2021 16:44

Re: Occasion kopen

Marin schreef:Het is een fijne ruime auto! Eigenlijk is het een Golf maar dan op hoge poten. Ik zou 'm zo aanraden. En voor een eventuele volgende auto zou ik best heel graag een nieuwer model willen. Die hadden we als huurauto in Spanje dit jaar en was erg nice.

Ik vind hem door die hoogte echt wel een stuk groter, ook in bagageruimte. Nu hebben wij de Allspace, die is nog wat groter natuurlijk. Maar verder met je eens, echt een fijne auto.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 08 Nov 2021 16:56

Re: Occasion kopen

Wij hebben een Citroën C5 station.
Kan qua lengte goed (wij zijn 1.80 en 1.85 en bij beide kan er makkelijk een autostoeltje/Maxi Cosi achter).
Voor lange mensen zou ik zelf een station of een hogere zit aanraden. Dan heb je gewoon meer ruimte voor je benen.
Ik zou niet perse voor Citroën gaan, wij hebben liever een Duitse auto. Maar die waren er niet 2e hands toen wij een nieuwe nodig hadden..
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 08 Nov 2021 17:13

Re: Occasion kopen

Wij moesten vorig jaar door een reorganisatie ivm Corona de leaseauto van mijn man ook vrij onverwacht inleveren. We hadden er financieel niet direct op gerekend dat we een auto zouden moeten aanschaffen dus we hebben ook wel op de prijs gelet.

Wij zijn toen voor een Citroen C4 cactus gegaan uit 2015, dus toen 5 jaar oud en met minder dan 100.000km op de teller.
Ik vind de auto verrassend ruim van binnen, ik heb meer beenruimte dan in de Renault Clio estate die we hiervoor reden. De kinderen zitten prima achterin in hun autostoeltjes en een kinderwagen kan met gemak in de kofferbak.
Verder maakt het uiterlijk van de auto me totaal niet uit, wat ik wel belangrijk vond is dat deze auto relatief licht in gewicht is en daardoor gewoon vrij voordelig is met de wegenbelasting en ook best zuinig rijdt, dat is zeker met deze benzineprijzen wellicht wel iets om op te letten.
Laatst gewijzigd door minoessepoes op 08 Nov 2021 20:42, in totaal 1 keer gewijzigd.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 08 Nov 2021 17:17

Re: Occasion kopen

Thanks! Dit geeft wel wat inzicht.

We hebben nu een T-Roc en daar zijn we heel tevreden over. Qua ruimte moet het echt minimaal dat zijn. Aan de ene kant denk ik verder, boeie, als het maar veilig rijdt maar aan de andere kant ben ik ook erg blij met de luxe uitvoering die we nu hebben en al die snufjes die Marin ook noemt. Maar goed daar betaal je dan inderdaad ook voor.
<<

Anoniem326

Bericht 08 Nov 2021 17:55

Re: Occasion kopen

Ik stond in augustus ook voor dit vraagstuk. Maar dan drie kinderen in zitjes op de achterbank en genoeg ruimte in de kofferbak. Ik ben voor een Kia sportage gegaan van 5 jaar oud met 70.000km op de teller. Leren bekleding (handig met kinderen) achteruitrij camera, stoelverwarming, de luxe uitgave zeg maar. Ik heb hem bij de dealer gekocht en inderdaad gekeken of hij alle beurten had gehad.

Ik geef niet veel om auto's, maar ben hier toch wel erg blij mee. Ik wil mijn kinderen (en hun vriendjes en vriendinnetjes) veilig kunnen vervoeren. Ik vind het fijn om hoog te zitten.
Laatst gewijzigd door Anoniem326 op 08 Nov 2021 22:54, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 08 Nov 2021 18:55

Re: Occasion kopen

Ik ken Kia eigenlijk helemaal niet zo goed. Wel de moeite waard om eens te bekijken!
<<

Anoniem332

Bericht 08 Nov 2021 18:59

Re: Occasion kopen

Wij hebben er onlangs 1 gekocht. Wel bij een dealer en gekeken naar het onderhoud boekje. Auto was van 1 eigenaar geweest en alle beurten gehad.

We hebben op de website van dr anwb gekeken wat er over dat type auto beschikbaar was.

Toen bij dealers en een handelaar geweest. Toen kregen we een beter beeld van wat we wilde.
Daarna een excel bestand gemaakt. Toen zagen we hoe de prijzen opgebouwd zijn. Toen naar een dealer geweest, onderhandeld over een auto en gekocht.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 08 Nov 2021 19:12

Re: Occasion kopen

Dat onderhandelen, hoe doe je dat? Ik ben daar op vakantie altijd al heel slecht in haha! Wat zeg je dan?
<<

Anoniem320

Bericht 08 Nov 2021 19:20

Re: Occasion kopen

Wij hebben ook niks met auto's. Hij moet t vooral gewoon doen en niet stuk gaan/weinig onderhoud. Daarom zijn we al snel naar Aziatische auto's gaan kijken zoals Toyota en Kia.
We wilden niet ouder dan 5 jaar, niet meer dan 60.000km op de teller en een auto waarbij onderhoud was bijgehouden.
Uiteindelijk hebben we vlakbij Maastricht een auto gekocht bij een dealer (online gevonden), omdat we dan garantie hadden en het buiten de Randstad gewoon echt stukken goedkoper was (en we dan gelijk lekker een dagje Maastricht konden meepakken).

Wij hebben toen moeilijk gedaan om de parkeervergunning er gelijk op te hebben, maar die activeert binnen 24 uur dus dat was achteraf niet nodig geweest.
<<

Anoniem332

Bericht 08 Nov 2021 20:12

Re: Occasion kopen

over dat onderhandelen, er was een vergelijkbare auto met iets meer opties beter geprijsd dan onze auto alleen in een andere showroom. Wel van dezelfde dealer.

We hadden een rekensom gemaakt wat we schappelijk vonden wat van de prijs af moest. De verkoper ging toen even rekenen en kwam met een betere prijs uit dan we bedacht hadden met een grotere service.
We hadden er misschien nog meer af kunnen krijgen maar voor ons was het prima zo.
<<

Banana

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 489

Geregistreerd: 05 Jul 2021 18:23

Bericht 08 Nov 2021 20:38

Re: Occasion kopen

Ik heb mijn hele leven juist al wél veel met auto's, maar vind het moeilijk om hier kort en bondig reactie op te geven omdat ik ten eerste denk dat het echt heel persoonlijk is wat iemand wel en niet wil/zoekt, en ten tweede dat het heel erg afhangt van je budget en verdere wensen (interieur en/of exterieur, extra opties, motorinhoud, verbruik...)
Ik ben daar bijvoorbeeld heel specifiek in en veel modellen vallen voor mij al af op basis van het een of ander. Maar als je daar niets om geeft dan kun je gewoon een zoekopdracht invullen bij Marktplaats met je budget en wensen, en dan krijg je een beter idee van wat er binnen jullie prijsklasse te krijgen is.

Als ik zie wat jullie nu hebben en als je iets vergelijkbaars zoekt voor een kleinere prijs zou ik inderdaad aanraden om naar de Aziatische merken te kijken; Kia, Honda, Hyundai, Mazda, Toyota, Nissan, dan weet je dat je relatief goede kwaliteit krijgt voor je geld, over het algemeen ook meer onderhoudsvriendelijk.
Qua onderhoud hangt het ook ervan af waar je gaat; ik zou bijvoorbeeld zelf nooit kiezen voor een Frans merk vanwege het onderhoud dat bekend staat als lastiger (in ieder geval was dat vroeger altijd zo, ik weet niet hoe het tegenwoordig is).

Oh, en google ook even als je een bepaald type auto op het oog hebt, om te zien wat de gangbare motorische problemen met dat model zijn en of die gemakkelijk op te lossen zijn of juist dure grappen. Dat kan ook veel schelen.

Duitse merken zijn over het algemeen gewoon goed, maar vind ik persoonlijk de meerprijs niet waard; daarvan kan ik een veel leuker Aziatisch model uitzoeken, zeg maar. Minder status maar nogmaals, smaken verschillen ;-)

Onderhandelen is eigenlijk altijd mogelijk inderdaad, dus houd daar gewoon rekening mee; vragen of het voor minder kan of welke opties je erbij kan krijgen, wat Lady zegt zijn goede tips. Nee heb je, ja kun je (en zul je waarschijnlijk) krijgen.
Maandelijkse kosten zijn heel erg afhankelijk van het type auto; welke brandstof, hoe oud, welk soort verzekering, gewicht, hoe zuinig rijdt de auto. Maar een model van SUV grootte is meteen een stuk duurder in maandelijkse kosten dan een gemiddelde gezinsauto.

Oh, en inderdaad goed opletten op eerdere eigenaren en waar / hoe het onderhoud bijgehouden is, dat scheelt ook veel. En ik zou persoonlijk eerder kiezen voor een oudere auto met lagere kilometerstand dan voor een nieuwere auto met hogere kilometerstand.

Nou, toch een heel verhaal, hoop dat je er wat aan hebt. Succes!
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17373

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 08 Nov 2021 20:45

Re: Occasion kopen

Ik zou een station kopen maar ik weet niet hoe de parkeergelegenheid is bij jullie in de buurt? Kan best krap zijn met een station in een drukkere buurt!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1273

Geregistreerd: 06 Jul 2020 14:32

Bericht 08 Nov 2021 21:11

Re: Occasion kopen

Wij zoeken momenteel ook een occasion. We hebben een Tesla model 3 als lease, maar straks hebben we een 2e kind erbij en moet de hond naar de achterbak verhuizen en dat is in de Tesla te laag. We willen een station en voorkeur heeft de Volvo V60 of de Audi A4 (station versie). Ik lees verder hier dan ook even mee voor tips. We zoeken al een tijdje en op zich is er genoeg op de markt, maar het is zo’n dure aankoop dat we het maar lastig vinden! M’n vriend oriënteert zich momenteel ook op importeren vanuit Duitsland.
<<

Anoniem323

Bericht 08 Nov 2021 21:33

Re: Occasion kopen

Ik zou nooit van voor een station, vind dat geen mooi model.
Ik hou van auto's die hoger zijn, vooral met kinderen ook fijn, dan hoef je er niet bij te gaan liggen.

Ik zou nooit gaan voor een Franse, wel een Duitse (duurder) of Aziatische auto. Kia, Toyota, hyundai zijn bv fijne auto's.

Verder hoeft een auto van mij geen parkeersensoren te hebben of iets in die zin. Ik hou van bijzondere verrichtingen en zal dus nooit voor dat makkelijke parkeervak kiezen maar juist de moeilijke.

Een diesel kan minstens 2 ton lopen, dus die mag best meer op de teller hebben staan, een benzine niet.

Als je een auto koopt, goed de onderhoudsboekjes bekijken.
Ga zelf ook een keer achterin zitten bij een proefrit, niet alleen voor. Voel hoeveel ruimte je hebt achterin, is er veel herrie en kijk of er 3 stoeltjes achterin kunnen bijvoorbeeld. Bij ons net niet en dat mis ik wel soms. Kijk ook of je de airco achterin goed voelt, bij onze vorige auto bleef het achterin warm terwijl het vorig fris was.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 08 Nov 2021 21:37

Re: Occasion kopen

Wij zijn heel tevreden over onze Mercedes B-Klasse automaat uit 2008. Alle afwegingen die eraan voorafgingen weet ik niet meer, maar man heeft er behoorlijk veel onderzoek in gestoken destijds (hebben ‘m nu een jaar of zes). Ik heb geen rijbewijs, maar hij schijnt (op de wat grote draaicirkel na) heerlijk te rijden en als passagier is het sowieso ook een fijne auto waar lange mensen comfortabel in zitten. Plus een ruime kofferbak.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 08 Nov 2021 21:56

Re: Occasion kopen

Lastig Gympie!

Zora, hmm ja op zich kunnen we bijna altijd voor de deur parkeren maar het is wel een redelijk smalle straat met aan twee kanten fileparkeren. Dus hij moet die draai wel kunnen maken. Ik vind een wat hogere instap ook wel fijn, dat is de reden dat we nu voor de T-Roc waren gegaan. Niet al te groot maar wel genoeg ruimte en wat hoger.
<<

Kaat

Kletskop

Berichten: 679

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:11

Bericht 08 Nov 2021 22:01

Re: Occasion kopen

Als je tevreden bent over je huidige leaseauto, dan kan je ook kijken of je hem kan overnemen. Meestal kan je leaseautos redelijk voordelig overnemen en je weet wat ermee is gebeurd.
03/2019
11/2020
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers