Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Ik voel me zo schuldig

<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:42

Bericht 05 Nov 2021 17:52

Ik voel me zo schuldig

Afgelopen april is mijn zoon geboren met 32 weken en 5 dagen. En sindsdien is alles zo'n enorme rollercoaster...

Ik wilde al jaren niets liever dan moeder worden. De weg ernaartoe was moeilijk, zwaar en heel onzeker. Dolgelukkig was ik met de zwangerschap, zo intens geschrokken met de vroeggeboorte.

En nu, 6 maanden later, vind ik het hele moederschap nog steeds gewoon echt zwaar. Ik kan er niets aan doen. Ik ben iemand die vrij snel overprikkeld is en alleen-tijd nodig heeft, en laat dat nou net heel lastig zijn met een baby 😅

Sinds een maand gaat ie naar de opvang. Ik ben mn uurtjes op werk langzaam weer aan het opbouwen. Maar ik snap gewoon niet hoe anderen dit allemaal doen, een kind, werken, huishouden. En ik doe het allesbehalve alleen, begrijp me niet verkeerd, maar jeetje. Ik ben zo moe. En nu voor de 3e keer ook ziek in een maand...

En nu voel ik me dus intens schuldig dat ik van opvangmoment naar opvangmoment lijk te leven terwijl ik zo onvoorstelbaar veel hou van dat gozertje....mijn vriend heeft het al over een 2e en ik denk alleen maar: hell no.

En dan heb ik ook nog eens een hele makkelijke baby...(nu ie medicijnen krijgt voor zijn reflux dan).

Wil ajb iemand me even geruststellen dat dit normaal is? 😭
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Anoniem331

Bericht 05 Nov 2021 17:57

Re: Ik voel me zo schuldig

Ze noemen de eerste 4 jaar niet voor niets de tropenjaren. Dat zul je achteraf zelf ook wel gaan zien. Het is pittig met zo’n kleintje en mijn ervaring is dat je het eerste jaar gewoon door moet.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 05 Nov 2021 18:03

Re: Ik voel me zo schuldig

De moeheid in de babytijd vond ik echt moeheid 2.0, echt zoals ik het nooit eerder had ervaren. Ik weet wel dat je het later een beetje vergeet, dat mijn herinneringen erdoor gekleurd waren, tot ik bij een vriendin met een pasgeboren baby op bezoek ging die de hele dag bezig was met voeden, 's nachts wakker, et cetera, en dat ik toen dacht: o ja, zo was het, echt ontzettend pittig. Je bent gewoon echt de hele dag bezig. En dan hebben jullie ook nog een heel zware start gehad, niet die roze wolk die je hebt als je baby rond de 40 weken komt. Dat doet ook iets met je.

En dat je nog niet aan een tweede moet denken snap ik helemaal. Toen mijn oudste zes maanden was had ik zo ongeveer het gevoel dat ik gisteren was bevallen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 05 Nov 2021 18:17

Re: Ik voel me zo schuldig

Ja Susan zegt dat goed, moeheid 2.0. Met niets te vergelijken. Ik weet niet hoe je nachten zijn of waren maar onderschat vermoeidheid niet. En als kersverse ouders heb je vaak gewoon geen idee wat je overkomt, makkelijke baby of niet (zelf gebruik ik ook die term maar heb er eigenlijk ook wat moeite mee), het is gewoon zwaar. Je moet ook gewoon wennen aan een hele nieuwe rol hè. Je bent altijd gewend geweest aan bepaalde rollen, maar moeder zijn is heel nieuw en heel overweldigend. Er is geen pauze. Ja de opvang. Dus niet zo gek dat je daar naar uitkijkt. Ik vind het logisch dat je je schuldig voelt en snap de gevoelens maar het is tegelijkertijd ook niet nodig. Maar dat is ook echt een hele nieuwe dimensie van schuldgevoel hè?

En ik kan me voorstellen dat zo'n vroeggeboorte ook echt een psychische indruk achter laat. Kan je daarover praten met iemand?
Let's discover the world together.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 05 Nov 2021 19:00

Re: Ik voel me zo schuldig

Ik denk nu alleen maar hoe regel je alles met een baby. Toen J geboren werd zat ik in de ziektewet en bij mijn ouders in huis. Ik zou nu geloof ik ook echt gesloopt zijn met nog een baby erbij. Ook ik heb tijd voor mezelf nodig en vind de vrijdagochtend heerlijk als hij naar school is en ik alleen thuis ben. In onze samenleving moet er zoveel. Daarom vind ik het spreekwoord/gezegde it takes A village to raise A child ook zo mooi. Zo is het natuurlijk wel en de opvang is ook een stukje can die village.
2015 💙
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:06

Bericht 05 Nov 2021 19:06

Re: Ik voel me zo schuldig

Vokgens mij is dit voor de meeste moeders/ouders ontzettend herkenbaar. Bij de eerste is alles wennen en nieuw. De eerste maanden hebben ze vaak nog geen ritme, met een beetje pech heb je maanden- (zo niet jaren)lang gebroken nachten.. alles bij elkaar is idd vermoeidheid 2.0. Vooral bij de tweede (die tot bijna een jaar niet doorsliep) wist ik op een gegeven moment niet meer hoe ik de ene voet voor de andere moest zetten..
En dan opeens krijgen ze wat ritme. Heb je momenten dat baby op bed ligt en jij even niks hoeft te doen. Slapen ze door. En wordt het allemaal wat beter.
Hang in there en voel je zeker niet schuldig!
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Radler

Yipyapper

Berichten: 1692

Geregistreerd: 31 Dec 2018 17:26

Bericht 05 Nov 2021 19:18

Re: Ik voel me zo schuldig

Lieve leaf, ik denk dat dit hele herkenbare gevoelens zijn voor heel veel moeders.
Het zegt ook helemaal niks over je liefde voor je kind hè.
Je leven is even 380° gedraaid en dat is wennen, een plekje vinden en daarnaast is het soms gewoon heel zwaar en pittig.
Een kleintje die volledig afhankelijk is van jou / jullie, die zich nog niet goed kan uiten wat er precies is dus dat is vaak gissen, denk je de gebruiksaanwijzing gevonden te hebben veranderd de kleine alles weer volledig.
En moeheid (en daarnaast ook niet fit) is gewoon killing.

Wij gaan dinsdag samen op vakantie, dochter gaat naar mn ouders. Maar ik ben op en moe en zit er best wel doorheen. Ik hou zielsveel van haar, maar kijk ook even uit naar bijtanken, tijd samen, tijd alleen, slapen zonder wakker gehuild te worden even niet de hele dag in het teken staan van haar (bij wijze van).

Daarnaast plannen wij ook heel bewust tijd samen in maar ook alleen. Echt heel belangrijk (vinden wij) om te doen
Laatst gewijzigd door Radler op 05 Nov 2021 20:47, in totaal 1 keer gewijzigd.
Juli 2019
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 05 Nov 2021 20:31

Re: Ik voel me zo schuldig

Zo ontzettend herkenbaar! Die hele roze wolk is überhaupt maar een illusie. Het is loeizwaar, je wordt geleefd, je kan niet even een pauze nemen van de zorg voor je kind. Het gevoel van verantwoordelijkheid, het altijd aan staan... het is enorm overweldigend. Maar je groeit erin. Het heeft tijd nodig. Onze jongste is nu 2, maar het is een slechte slaper en slechte eter. In slechte periodes weet ik ook soms niet hoe ik in vredesnaam mijn ogen open moet houden achter het stuur en doet mijn hele lijf pijn van vermoeidheid. En ja, dan kijk ik ook uit naar het volgende dagje opvang. Ik heb ook echt regelmatig even me-time nodig, anders draai ik door. Ik kan absoluut niet meer zonder mijn kinderen, het gevoel van liefde en verbondenheid is ook overweldigend. En die dingen geven ook wel weer energie.
december 2016
juli 2019
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 05 Nov 2021 20:47

Re: Ik voel me zo schuldig

Ja hoor, herkenbaar! Ik begreep gewoon niet hoe anderen het deden en hoe ze gelukkig konden zijn. Ik vond het zó heftig en intens. Het goede nieuws; het is goed gekomen.
<<

Anoniem323

Bericht 05 Nov 2021 21:41

Re: Ik voel me zo schuldig

Je moet in het moederschap groeien, dat hebben de meeste ouders denk ik. Ik denk dat jouw gevoelens heel normaal zijn en dat jezelf de tijd moet gunnen. Ik hoop dat je er met jouw man over kan praten en dat je samen het juiste moment vindt voor een eventuele tweede.
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:42

Bericht 06 Nov 2021 11:24

Re: Ik voel me zo schuldig

Thanks ladies. Blij dat ik niet de enige ben!

@ Marin, ik heb weer contact met mijn psycholoog, ook om over de vroeggeboorte te praten. Ik haat termen als een 'makkelijke baby' of bijv 'lekker genieten' ook hoor. Vond er weinig te genieten aan 😂

Hij sliep net 3 nachten door tot half 6, en toen ging de wintertijd in 😂. Alles op zijn tijd en in zijn ritme, om het hele doorslapen maak ik me niet zo druk. Je doet er toch niets aan. Na 4 weken ziekenhuis waarbij ik er niet altijd kon zijn voor hem, mag hij me nodig hebben wanneer hij wil. En dat is tegelijkertijd ook enorm pittig...

@ Radler, wij moeten ook meer dingen met zn 2en doen idd. We zijn wel met hem naar Spanje geweest in september en eerlijk, dat was een soort van de kraamweek die ik nooit gehad heb. Heerlijk. Optimaal genieten van die kleine....
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2502

Geregistreerd: 26 Mei 2016 18:46

Bericht 06 Nov 2021 11:49

Re: Ik voel me zo schuldig

Dat schuldgevoel krijg je volgens mij gewoon kado bij een bevalling. Ik voelde me ook heel schuldig naar de oudste toe, toen ik die met een maand of 3 naar de opvang bracht. Bij de tweede zou ik het anders doen en dat is ook zo gegaan. Die is pas na haar 2e verjaardag voor het eerst naar de opvang gegaan. Ik voelde me ook steeds vaker schuldig dat ik al die leuke activiteiten niet kon bieden. Die gaat nu ook met een grote lach daar naar binnen. Ik observeer haar weleens wanneer ik de oudste ophaal en dan heeft ze het ook écht naar haar zin.

Ik vond de eerste tijd ook behoorlijk intens. Maar de momenten dat je steeds meer tijd voor jezelf krijgt, komen wel langzaam meer. Kan soms gewoon een was ophangen terwijl de kinderen beneden spelen. Dat groeit er dan toch weer langzaam in en is fijn.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9734

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 06 Nov 2021 14:51

Re: Ik voel me zo schuldig

Poeh, ik voel me al dik twee jaar schuldig, maar ja ik werd ook depressief en vond het eerste jaar echt niets aan!

Nu weer een baby natuurlijk en ben ook gewoon geen baby mens. Dat vind ik best lastig, maar ik weet nu dat kinderen na een poosje ook heel leuk en grappig zijn (En ook vervelend, vermoeiend en echt om te huilen). Moederschap is gewoon zwaar en ik heb groot respect voor mijn eigen moeder en alle thuisblijfmoeders. Ik ben vaak blij even het huis uit te zijn. En daar voel ik me dan ook weer schuldig over.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3718

Geregistreerd: 01 Jan 2015 12:05

Bericht 06 Nov 2021 15:57

Re: Ik voel me zo schuldig

Ik vind het soms hartstikke zwaar en ben liever aan het werk 😆. Maar ik vind het ook heel erg leuk en vermoeiend. Zo’n chronische vermoeidheid die over je heen komt. En wij hebben ook een heel makkelijk kind denk ik. Ik ben gewoon geen oer moeder en kan niet tegen slaapgebrek. Ik probeer maar van mezelf te accepteren dat ik echt me time nodig heb en deze ook moet pakken om een leuke moeder te zijn. Ik had er dan ook weinig moeite mee om hem naar de opvang te brengen of hem te laten logeren. Ik heb dit nodig om het vol te houden.
<<

Anoniem323

Bericht 06 Nov 2021 16:06

Re: Ik voel me zo schuldig

Hier zijn ze 5 en 6 en ik voel mij nog steeds schuldig.
Heb ik een dag dat ik niet fit ben, voel ik mij schuldig dat ik niet genoeg met ze heb gespeeld. Ben ik moe, voel ik mij schuldig dat ik zo snel mopper.
Schuldgevoel hoort erbij.

Ik zeg dit even nog een keer omdat ik vandaag dus niet fit en vooral moe ben.
Wij zijn ook maar gewoon mens en kunnen niet altijd door.
<<

Anoniem325

Bericht 06 Nov 2021 16:12

Re: Ik voel me zo schuldig

Ik herken het ook. Ook hier een makkelijke baby (stom woord inderdaad), maar ik vind het soms nog behoorlijk pittig. Afgelopen weken was ze op en af ziek, sliep ontzettend slecht waardoor ik echt meer slaapgebrek heb opgebouwd dan in de begin periode. Inderdaad van die intense vermoeidheid, heel apart. Ik heb het ook echt nodig om soms even geen mama te zijn, maar gewoon Auxo. Ze gaat dus ook geregeld logeren bij mijn schoonouders (niet wekelijks hoor, maar proberen wel om de zoveel tijd even echt samen te zijn), dat vinden zij leuk, mijn dochter vind het leuk en wij kunnen even afschakelen. Ook gaat ze wel eens naar de opvang als ik vrij ben. Ik werk nu nog onregelmatig, neem wel vaste dagen opvang af en zij vindt het leuk daar, dus doen we het zo.

Voel me vooral over die laatste 2 dingen heel vaak schuldig. Maar als we haar ophalen bij schoonouders en opvang is ze zó blij ons te zien, dan krijg ik echt zo’n fijn gevoel, dat ik denk ‘we zullen het vast gewoon goed doen!’
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 06 Nov 2021 18:23

Re: Ik voel me zo schuldig

Ik vind het ook vaak pittig hoor, gewoon de hele verantwoordelijkheid en altijd maar voor iemand klaar moeten staan. Pff ik vind het doodvermoeiend af en toe, maar voel me daar niet echt schuldig over geloof ik. Het cliché dat je er veel voor terugkrijgt vind ik dan ook wel weer kloppen, want ik kan er ook wel echt van genieten. Maar ze gaat regelmatig uit logeren en dat is voor iedereen fijn, dus een win-winsituatie. En als ik haar een extra dag bij het kdv kan brengen op mijn vrije dag, dan vind ik dat ook heerlijk. Het moet allemaal een beetje in balans blijven.
❤ 7 juni 2018
<<

Hope

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1556

Geregistreerd: 28 Jun 2014 15:08

Bericht 06 Nov 2021 19:06

Re: Ik voel me zo schuldig

Ik herken dit zo erg! Hier is ze inmiddels 2 jaar (sinds september) en ik vind het soms zo zwaar. Dan breng ik haar een dagje bij mijn moeder en dan voel ik me ook zo schuldig.
In januari gaat ze naar de peuterspeelzaal en ik kijk daar stiekem naar uit. Ik werk niet, dus ik ben echt 24/7 moeder. Ik vind dat soms zo zwaar en eenzaam ook. Ze zit nu in een fase dat ze niet meer in de wagen wilt zitten, dus echt een eind wandelen of naar de stad gaat ook niet meer met haar. Ik had het ook wel beetje onderschat, ondanks dat het ook het mooiste is wat me is overkomen.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers