Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wat mag er verwacht worden van een ouderraad?

<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 31 Okt 2021 15:41

Wat mag er verwacht worden van een ouderraad?

Hoi allemaal,

Ik zit sinds kort in de or van de basisschool van mijn dochters. De taken van de or bestonden tot nu toe uit het versieren van de school bij activiteiten, voorzien in koffie/thee/ranja en zo en stukken voor de nieuwsbrief schrijven.

Nu is afgelopen dinsdag aan ons medegedeeld dat er opnieuw gekeken moet worden naar de bedragen die ouders moeten betalen voor schoolreisjes en schoolkamp. De or is beslissend hierin en mag dus besluiten waar de reisjes naartoe gaan en wat dat kost. Hierin heeft het team geen inspraak en qua bedrag zijn wij vrij. De kanttekening is dat je kinderen (natuurlijk!) niet mag weigeren wanneer hun ouders niet betaald hebben, dus het geld moet dan vanuit andere potjes komen. Potjes die niet bestaan dus dan gaat het van het leergeld af.
Dus.. Eigenlijk moeten we schoolreisjes bedenken die zo weinig mogelijk kosten, zonder in te leveren in leukheid.

Mijn vraag na dit heel lange verhaal: is dit echt een or taak?? Want ik vind het een heel vreemd verhaal eigenlijk... Misschien meer iets voor de MR maar ik kan er niks over vinden.
<<

Patsy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1689

Geregistreerd: 01 Jan 2019 11:13

Bericht 31 Okt 2021 16:58

Re: Wat mag er verwacht worden van een ouderraad?

Het bedenken van activiteiten en dus ook schoolreisjes en kamp is hier juist één van de belangrijkste taken van de OR. Hoewel dat wel in samenspraak gaat met de leerkracht die actief is in de bijbehorende commissie. In iedere commissie zitten 1 of 2 OR leden en 1 leerkracht.

Hier wordt een aanpassing in de ouderbijdrage eerst aan de MR voorgelegd. Is de MR akkoord dan gaat het naar de OR, is die ook akkoord dan wordt het aangepast.

Nu ik het nog eens doorlees: De kosten voor schoolreisjes of schoolkamp gaan niet uit de ouderbijdrage?
💙 25 februari 2014
💙 5 juni 2015
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 31 Okt 2021 18:11

Re: Wat mag er verwacht worden van een ouderraad?

Nee die zijn apart. Het gaat mij er vooral om dat wij als or een schoolreisje moeten bedenken dat vooral qua kosten gunstig is. En dat het best duur mág zijn maar het dan wel van het leergeld af gaat. Het voelt als een dreigement 😃
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1952

Geregistreerd: 23 Apr 2015 10:55

Bericht 31 Okt 2021 18:19

Re: Wat mag er verwacht worden van een ouderraad?

Zowel op de school van mijn kinderen als op mijn werk, ik werk als leerkracht op een basisschool, is dit niet de taak van de OR. De leerkrachten bedenken het schoolreisje en de kosten van het schoolreisje worden geïnd door de leerkrachten. Wanneer ouders het niet kunnen betalen kunnen ze dit aangeven en zijn er speciale potjes waaruit dit betaald kan worden. De vrijwillige ouderbijdrage wordt daarentegen wel vastgesteld en geïnd door de OR. Het schoolreisje staat daar los van.
2011 2012 2017
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 31 Okt 2021 19:04

Re: Wat mag er verwacht worden van een ouderraad?

Vrijwillige ouderbijdrage is een MR zaak, die moeten instemmen als het bedrag veranderd wordt.
Het innen en de rekening staat wel op naam van de OR.

Bij ons is de OR voor de invulling van wat leuke dagen, oa Pasen, Kerst en een spelletjedag. Dit wordt gefinancierd uit de vrijwillige ouderbijdrage.
Het schoolreisje wordt geregeld door de leerkrachten, zij vragen hiervoor wat geld van de OR en het wordt aangevuld uit de eigen middelen van de school. Dus qua financiën lijkt het op wat bij jullie gebeurt al kiezen bij ons dus juist de leerkrachten voor de bestemming. Dat lijkt me eigenlijk ook wat zuiverder.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 31 Okt 2021 20:48

Re: Wat mag er verwacht worden van een ouderraad?

Dat wat jij beschrijft is dus ook hoe het bij ons altijd ging. Ik vind het helemaal prima om me hierin te verdiepen en zo maar ga nog wel in overleg of het team ervan op de hoogte is dat de or vanaf nu de schoolreisjes bepaalt en zij daarin geen inbreng hebben. Voor mij voelt dat namelijk als vragen om een conflict en daar zit ik niet op te wachten.

Dank voor jullie antwoorden. Ik kon er op internet niks concreets over vinden.
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3185

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:00

Bericht 31 Okt 2021 21:49

Re: Wat mag er verwacht worden van een ouderraad?

https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 01 Nov 2021 08:15

Re: Wat mag er verwacht worden van een ouderraad?

Dank je wel Bloom!
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:47

Bericht 01 Nov 2021 08:22

Re: Wat mag er verwacht worden van een ouderraad?

Hier sluiten bij de ouderraad vergadering ook leden van het team aan zodat zij ook vertegenwoordigd zijn. Schoolreis regelen ze grotendeels zelf of vragen assistentie
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 01 Nov 2021 12:08

Re: Wat mag er verwacht worden van een ouderraad?

Ja, ik denk dat ik toch daar ook even op aan ga sturen. Dat het team duidelijk vertelt wat ze willen. Anders gaat dit uitlopen ik een conflict ben ik bang.
<<

Anoniem323

Bericht 02 Nov 2021 12:45

Re: Wat mag er verwacht worden van een ouderraad?

Ik zit in de or.
De or beslist hier inderdaad de hoogte van de vrijwillige bijdrage en het schoolreisje. Schoolreisje wordt betaald vanuit het potje van de or.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 02 Nov 2021 15:13

Re: Wat mag er verwacht worden van een ouderraad?

De MR moet wel instemmen met de hoogte van het bedrag.

Zeker met de nieuwe wetgeving dat je geen kinderen meer uit mag sluiten van activiteiten ook al wordt er geen vrijwillige bijdrage betaald kan wel lastig gaan worden. Als veel ouders niet betalen moet er of geld worden gehaald uit een ander potje of bezuinigd worden op de activiteiten.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Anoniem323

Bericht 02 Nov 2021 18:29

Re: Wat mag er verwacht worden van een ouderraad?

Hier wordt er dan bezuinigd op de activiteiten. Er komt geen leergeld aan te pas.

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers