Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Gas- en energietarieven

<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17368

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 20 Okt 2021 07:59

Gas- en energietarieven

2 wk geleden kregen we van onze leverancier nog het bericht dat ze niet voor januari, dus niet tussentijds, de tarieven zouden verhogen. Helaas vandaag bericht dat ze dat toch wel per nu gaan doen. Ondanks dat we ook een stijging prima kunnen betalen merk ik dat ik er toch wat onrustig van word. Hebben jullie dat ook? Zeker met thuiswerken nu is ons verbruik helaas alleen maar omhoog gegaan. Wat doen jullie met deze ontwikkelingen in de gastarieven? Overstappen? Minder proberen te verbruiken? Isoleren?
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3726

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 20 Okt 2021 08:11

Re: Gas- en energietarieven

Wij hebben gelukkig een woning zonder gas. Nu wel heel blij mee! Stijgen de elektra tarieven ook mee?
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6196

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 20 Okt 2021 08:12

Re: Gas- en energietarieven

Ons jaarcontract loopt in januari af. Ik weet ook écht niet wat te doen. Ik neig naar vastzetten voor 1 jaar. Las laatst in 1 artikel dat je het beste vast kon zetten voor een jaar nu, en iemand anders in dat artikel zei dat je een variabel tarief moet houden omdat het weer omlaag gaat. Niemand weet het dus en zal ook niet boos op mezelf worden als ik achteraf de verkeerde keuze maak ;).
Wat ik verder doe: heel blij zijn dat we vorig jaar alles geïsoleerd hebben. Binnenkort een nieuwe cv, dat was al het plan. En verder dankbaar zijn dat we het kunnen gaan betalen en maar wat uitzitten en hopen dat het snel anders wordt.
<<

Anoniem319

Bericht 20 Okt 2021 08:20

Re: Gas- en energietarieven

Fantine schreef:Wij hebben gelukkig een woning zonder gas. Nu wel heel blij mee! Stijgen de elektra tarieven ook mee?

Dat laatste ben ik ook wel benieuwd naar. Of we uiteindelijk op een punt komen dat een (paar) uurtje(s) een straalkacheltje aan etten, zelfs goedkoper is dan gewoon de verwarming. Ik heb me er verder totaal nog niet in verdiept eigenlijk. Voel wel wat onrust ervan maar we verbruiken gelukkig sowieso al minimaal gas.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2512

Geregistreerd: 26 Mei 2016 19:46

Bericht 20 Okt 2021 08:31

Re: Gas- en energietarieven

Ik zag dat het bij ons 2 euro per maand ging schelen. Heb alleen het gevoel dat dit nog niet de verhoging is.

Onze airco verwarmt ook, dus als de zon schijnt (zonnepanelen) is dit misschien wel een goedkoper alternatief.

In elk geval hebben we de thermostaat nu alleen aan tussen 7 en 8 in de ochtend gezet. Komen we in elk geval niet op een koude benedenverdieping. Verder alleen handmatig als we het koud hebben. Staat hij niet te stoken als we weg zijn.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6196

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 20 Okt 2021 08:37

Re: Gas- en energietarieven

Volgens mij stijgen de kosten voor elektriciteit idd mee.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5875

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 20 Okt 2021 08:45

Re: Gas- en energietarieven

Toevallig net afgelopen februari voor 3 jaar vast gezet.
En we hebben ons huis ( waar mogelijk want een huis uit 1934) de afgelopen jaren al wel geïsoleerd ( vloer, dak, dubbel glas, nieuwe ketel en we hebben zonnepanelen).

De thermostaat is zo ingesteld dat hij niet aan staat als we niet thuis zijn en we hebben een app op onze telefoon dus ik zet hem in het weekend heel vaak nog even uit als we al in de auto zitten.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4521

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 20 Okt 2021 08:52

Re: Gas- en energietarieven

We zijn toevallig in juli gewisseld en de tarieven vast gezet dus heel blij mee nu. En zelfs nu word ik er nog onrustig van dus ik snap je helemaal Zora.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11563

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 20 Okt 2021 08:57

Re: Gas- en energietarieven

Fantine schreef:Wij hebben gelukkig een woning zonder gas. Nu wel heel blij mee! Stijgen de elektra tarieven ook mee?


Dit, al hebben we nog wel een aansluiting omdat we eerst even een aantal koude periodes door willen om te testen of het allemaal goed werkt.
2015 💙
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17368

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 20 Okt 2021 09:15

Re: Gas- en energietarieven

Wij hebben idd ook een slimme thermostaat. Dat scheelt veel. En we verwarmen overdag maar tot 19 graden. Ook hebben we eindelijk dubbel glas en spouwmuurisolatie. Maarja, we wonen in een oud huis en het is altijd in de basis toch wel koud en tochtig. Dus als het buiten echt koud is moeten we helaas toch wel flink stoken, en vooral blijven stoken, want de warmte is snel weg…

Goeie voorzienende blik Harrison!!

Voor zover ik weet stijgt de energieprijs mee idd.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1895

Geregistreerd: 14 Apr 2014 12:58

Bericht 20 Okt 2021 09:34

Re: Gas- en energietarieven

Wij hebben gelukkig afgelopen jaar ook bijna alle ramen vervangen en de spouw en kruipruimte geïsoleerd. We hebben een pelletkachel op de cv en een houtkachel dus gas alleen voor warm water. Verder staan zonnepanelen nog wel op het lijstje, maar hier moeten we ons eerst eens goed in verdiepen.

Elektrisch verbruik proberen we trouwens wel te beperken, niet onnodig licht aan laten of onnodig dingen in de oplader.
"Life happens when you're busy making other plans"

♡ Boy january 2014
♡ Girl january 2016
♡ Girl march 2019
♡ Girl september 2020
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 20 Okt 2021 09:38

Re: Gas- en energietarieven

Mijn contract loopt gelukkig nog tot iets van april ofzo. En bij Vattenfall, dus grote organisatie, dus ik verwacht dat ze dat wel laten lopen. Dus ik zal er deze winter waarschijnlijk niet echt last van hebben en daarna zien we wel weer verder. Ik woon in een appartement met aan alle kanten buren en goed geisoleerd, dus verbruik is niet zo hoog. Maar inderdaad, voorheen was er niemand thuis en nu werkt mijn huisgenootje alle dagen thuis. En sowieso word ik er een beetje onrustig van, hoe alles nu duurder (en voor velen onbetaalbaar) aan het worden is.
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3493

Geregistreerd: 11 Apr 2017 11:46

Bericht 20 Okt 2021 09:48

Re: Gas- en energietarieven

Die van ons verloopt begin november en we hebben gekozen om hem voor nu variabel te houden omdat dat het meest gunstig is (zover het gunstig is) we gaan wel iets van €90 per maand meer betalen, maar door het nu vast te zetten zouden we dat voor 1 of 3 jaar doen, en nu gokken we erop dat het nog wel iets omlaag gaat de komende tijd & dan zetten we hem vast.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 20 Okt 2021 09:57

Re: Gas- en energietarieven

Mijn verbruik is zo laag. Woon in een 2 kapper en het verbruik zit volgens het energierapport op de helft van een appartement.
Afgelopen maand (september):
Stroom 133 kWh 10 euro
Gas 5 m3 25 euro
Ik verwacht dat de komende maand het gas wel wat zal stijgen, maar ook niet zo schrikbarend veel dat ik daar van zal schrikken.
Gezien mijn voorschot 100 euro per maand is ga ik enorm veel terug krijgen.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4379

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 20 Okt 2021 10:05

Re: Gas- en energietarieven

Wij hebben een variabel tarief dus ik hou mijn hart wel een beetje vast. Gelukkig wonen we in een energiezuinig huis en hebben we een hybride warmtepomp, maar we hebben dus nog wel gas. Door het thuiswerken zijn we vaak thuis en je gaat ook niet zitten vernikkelen (en ik ben sowieso al een koukleum).
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 20 Okt 2021 10:16

Re: Gas- en energietarieven

Ons verbruik is ook al een aantal jaren achter elkaar super laag. We verbruiken in een tussenwoning met 4 personen net zoveel als 2 personen in klein appartement. We hebben een goed geïsoleerd huis (al zijn we wel aan het kijken of we nog vloerisolatie kunnen gaan doen) en hebben zonnepanelen.

We zijn inderdaad wel veel meer thuis ivm thuiswerken, maar man en ik zijn beide geen koukleumen en trekken liever een dikke trui aan dan dat we de verwarming aan zetten.

Ik maak me er dus niet zo druk om.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 20 Okt 2021 12:06

Re: Gas- en energietarieven

Nan schreef:
Onze airco verwarmt ook, dus als de zon schijnt (zonnepanelen) is dit misschien wel een goedkoper alternatief.



Wij hebben nu altijd de airco aan als 'verwarming'. Inderdaad vanwege de gasprijs en met vloerverwarming duurt het toch al lang voordat de aangename tempratuur is bereikt.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2381

Geregistreerd: 08 Sep 2016 16:43

Bericht 20 Okt 2021 12:46

Re: Gas- en energietarieven

Ik heb toevallig net voor alle berichten over verhoging ons contract voor 3 jaar vastgezet. Kreeg een aanbieding die veel goedkoper was dan alle andere aanbieders.

Wij zitten voor ons gezin van 5 op €170 per maand voor gas en stroom. Verbruik schijnt veel lager te zijn dan bij vergelijkbare huizen en gezinnen.

Binnenkort komen zonnepanelen waardoor wij voor stroom bijna niks meer kwijt zijn.

We gaan de zolder isoleren en kijken of de spouwmuurisolatie nog beter kan. Er zit al oude isolatie in, dus moeten even kijken of dat er uit kan of dat er nieuwe isolatie bijgespoten kan worden.

Ook vloerisolatie staat nog op de planning, maar de kruipruimte is maar 30 cm hoog en de kruipruimte bestaat uit verschillende delen die niet met elkaar verbonden zijn, dus dat is wat lastiger.
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Anoniem320

Bericht 20 Okt 2021 12:51

Re: Gas- en energietarieven

Ik let eigenlijk nooit op gas en stroom verbruik. Ik vind t vreselijk om t koud te hebben, dus dan maar wat extra kosten betalen.

Ben wel erg benieuwd hoeveel extra je nou echt gaat betalen. Door de verhalen lijkt het net alsof je duizenden euro's meer gaat betalen.
<<

ellibre

Kletskop

Berichten: 566

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:23

Bericht 20 Okt 2021 13:19

Re: Gas- en energietarieven

Max, om je daar een idee bij te geven: ik kreeg deze week een nieuw aanbod waarbij we bij hetzelfde gebruik van 181 euro per maand naar 405 euro per maand zouden gaan. Dat scheelt dus bijna 2.700 euro per jaar..
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 20 Okt 2021 15:17

Re: Gas- en energietarieven

Toevallig net afgelopen jaar overgestapt naar een kleine aanbieder met variabele prijzen, dus helaas al flinke verhogingen gehad nu.
Gelukkig hebben we zonnepanelen waardoor de kosten van elektriciteit erg laag zijn. Nu maar duimen voor een zachte winter.

Fred, het gasverbruik van vorige maand zegt denk ik niet zo veel, in september zul je nog nauwelijks gestookt hebben.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Anoniem320

Bericht 20 Okt 2021 15:35

Re: Gas- en energietarieven

Oh dat is wel veel elibre! Heb er net even naar gekeken en ons contract loopt nog tot eind 2022, dus gelukkig voorlopig nog geen verhogingen.
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3176

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:00

Bericht 20 Okt 2021 15:59

Re: Gas- en energietarieven

Wij hebben dikke pech. Vlak na de bevalling liep ons contract af en toen geen tijd voor gemaakt om naar te kijken. Maar nu iets vast zetten, ga ik echt niet doen.

Gelukkig hebben we geen gas, maar wel stadswarmte. Dat is ook niet heel goedkoop, en die prijs is gekoppeld aan de gasprijs. Dus we zien wel wat het doet.
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 20 Okt 2021 17:04

Re: Gas- en energietarieven

Hier liep mijn contract bijna af en heb het net verlengd, voor 3 jaar. Tarieven zijn iets hoger geworden, maar nog net op tijd gedaan denk ik. Niet zo'n enorme stijging als waar je nu over hoort in de media. Gelukkig is ons verbruik laag (we wonen in een rijtjeshuis en verbruiken minder gas dan een gemiddelde flatwoning) en had ik mijn voorschot altijd al wat hoger staan.

De energie-aanbieder adviseerde overigens om naar een variabel tarief te gaan, de afgelopen 10 jaar zouden de klanten die variabel hadden het goedkoopst uit zijn geweest. Maar ik durfde dat nu niet aan met de enorme stijging die er nu aan zit te komen.

Mocht het over een tijdje flink dalen, kan ik altijd nog kijken of ik onder mijn contract uit kan, soms ben je incl overstapboete alsnog goedkoper uit. In elk geval ben ik blij dat ik nu weet waar ik aan toe ben, bij gelijkblijvend verbruik zal ik wel wat meer gaan betalen, maar die stijgingen waar je over hoort werd ik helemaal onrustig van en zijn hier gelukkig niet van toepassing voor nu.
<<

Lilou

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1510

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:29

Bericht 24 Okt 2021 16:28

Re: Gas- en energietarieven

Zijn er mogelijkheden in jullie huis om nog energiezuiniger te maken Zora? Daar zou je natuurlijk naar kunnen kijken.

Wij hebben een gasloze woning, dus daar ben ik zeker nu extra blij mee. Daarnaast wilden we al zonnepanelen en hebben we die sinds deze week op het dak liggen, waardoor we hopen dat we de nul-op-de-meter halen.
Bij familie hoor ik de prijzen wel behoorlijk stijgen. Sommigen 'zien het wel' en doen er dus niets mee, anderen zeggen meer te gaan stoken met de houtkachel (jammer genoeg niet zo milieuvriendelijk).

Ellibre, jeetje wat een bedragen zeg!

Hoe zit dat eigenlijk met dat tussentijds omhoog gooien van die prijzen? Ik ging er altijd vanuit dat dat niet zomaar mocht, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Vanuit onze energieleverancier hebben we nog geen enkel bericht gehad.
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers