Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 14 Okt 2021 09:30

Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

Oké, ik wil hier dus geen welles/nietes topic van maken, omdat we voor mij goed of fout aan zit. Maar ik twijfel dus gigantisch of ik het coronavaccin wel of niet moet halen.
De afgelopen maanden heb ik het niet gedaan omdat ik gewoon te beroerd was en het niet zag zitten. Nu ben ik weer opgeknapt dus zou het kunnen. Maar ik twijfel zo!
Pro is dat je als je zwanger bent en corona krijgt een grotere kans hebt om op de IC te komen. Tegen is dat gewoon niet bekend is of het vaccin op de langere termijn gevolgen voor het ongeboren kindje heeft. Dat zou nou eenmaal niet de eerste keer bij een medicijn zijn en kun je in deze betrekkelijk korte tijd nog niet 100% zeker weten.

Ik ben gewoon even benieuwd wat jullie hebben gedaan: wel of niet/later vaccineren en waarom?

En nogmaals, alsjeblieft geen reacties in de categorie 'Je bent een schaap als je het wel doet' 'Bent een wappie als je het niet doet' want dat helpt mij en eventuele andere twijfelende zwangeren echt niet.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Anoniem335

Bericht 14 Okt 2021 09:36

Re: Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

Ik heb me wel laten vaccineren toen ik 14/19 weken zwanger was en ben nog steeds blij dat ik die keuze heb gemaakt. Voelt een stuk veiliger voor mezelf.

Ik heb dichtbij gezien hoe ziek je kan worden van Corona en daar had ik echt geen zin in.

Ook toen steeds meer bekend werd over de schade die Corona aan je placenta kan maken was ik erg blij dat ik gevaccineerd ben.

Lange termijn gevolgen voor de baby weet ik natuurlijk nog niks vanaf maar tot nu toe gaat alles volgens het boekje (36 weken zwanger).
<<

Anoniem335

Bericht 14 Okt 2021 09:38

Re: Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... e-placenta

Dit bedoel ik met kapotte placenta.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8165

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 14 Okt 2021 09:43

Re: Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

Ik kan je niet helpen met onderbouwingen ofzo maar ik zou me niet laten vaccineren als ik zwanger was of zelfs maar nog een kind zou willen.
Omdat de lange termijn effecten dus gewoon nog niet duidelijk zijn.

De andere kant is dat ik er verder niet over hoefde na te denken want ben niet zwanger en ben gesterriliseerd, wellicht dat ik er anders/beter over zou nadenken en me meer zou verdiepen als ik in de situatie zou zitten.
30-04-2017
<<

Maan

Kletskop

Berichten: 795

Geregistreerd: 29 Jul 2016 13:50

Bericht 14 Okt 2021 09:53

Re: Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

Ik heb ervoor gekozen om het tijdens de zwangerschap niet te doen, maar ik heb kort voor de zwangerschap (waarschijnlijk rond de dag van de eisprong) wel één vaccinatie gehaald. Diezelfde dag nog ben ik besmet geraakt en een paar dagen later ben ik ziek geworden. Op zich ‘telt’ dit voor de GGD niet: eerst Corona en daarna 1 vaccin is voldoende, maar andersom (eerst 1 vaccinatie en dan Corona) niet. Omdat het vaccin onmogelijk al zijn werk kon doen toen ik besmet en ziek werd, telt het voor mij wel en laat ik tijdens de zwangerschap geen tweede prik zetten.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 14 Okt 2021 10:00

Re: Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

Ik heb heel lang geen vaccinatie willen halen tijdens mijn zwangerschap, maar ik heb met 36 weken toch m’n eerste prik gehaald. Er kwamen toen berichten dat er meer zwangeren op de IC werden opgenomen en ik wilde dat risico ook niet nemen. Het was voor mij een beetje kiezen uit twee kwaden. Aanstaande maandag krijg ik mijn tweede vaccinatie, om praktische redenen vind ik dat nu ook wel handig. Dan kan ik bijvoorbeeld gewoon in de kantine zitten als mijn zoon atletiek training heeft.
Ik geef wel borstvoeding en hoop dat ik niet ziek wordt van de tweede vaccinatie.
Lastige afweging is het, succes met het maken van een keuze.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 14 Okt 2021 10:07

Re: Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

Liadan: Na je tweede vaccinatie ben ik ook heel benieuwd of je invloed merkt op je productie. Dat heb ik verschillende keren gelezen, maar nooit van de bron zelf.

Fijne reacties allemaal! Geeft me echt weer stof tot nadenken.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Rayna

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 995

Geregistreerd: 23 Feb 2016 22:09

Bericht 14 Okt 2021 10:52

Re: Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

Ik begrijp je twijfel wel. Ik heb ook getwijfeld en door de redenen die jij ook noemt heb ik hem toch genomen. De eerste prik had ik net voor mijn zwangerschap gehad, de tweede heb ik toen uitgesteld tot na de 12 weken. Het voelt toch wel veiliger en ik ben ook blij dat ik gewoon overal na toe kan zonder eerst te testen.
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2390

Geregistreerd: 08 Sep 2016 16:43

Bericht 14 Okt 2021 10:55

Re: Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

Arwyn schreef:Liadan: Na je tweede vaccinatie ben ik ook heel benieuwd of je invloed merkt op je productie. Dat heb ik verschillende keren gelezen, maar nooit van de bron zelf.

Fijne reacties allemaal! Geeft me echt weer stof tot nadenken.


Mijn zoontje was al wat ouder, maar ik heb niks gemerkt mbt borstvoeding/ productie
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 14 Okt 2021 10:57

Re: Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

Ik zou ook kijken naar de gevolgen die corona krijgen heeft voor jezelf en vooral je kindje.
Die kans is mijn inziens realistischer als problemen die je mogelijk krijgt door een vaccinatie nemen. Maar ik heb het dan ook helemaal mis zien gaan in mijn omgeving. Zal geen drama verhalen op gaan hangen, daar zit je als zwangere niet op te wachten. Maar ik zou die kant dus ook goed bekijken voor je een beslissing maakt.
Juli 2015
Maart 2017
<<

Archie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 363

Geregistreerd: 28 Sep 2020 11:49

Bericht 14 Okt 2021 11:01

Re: Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

Ik snap je twijfel helemaal.

Ik heb gekozen om de vaccinatie wel te nemen. Ik was rond de 20 weken zwanger. En heb na de vaccinatie echt wel even een traantje weggepinkt in de auto, of ik er wel goed aan gedaan had. Je weet het gewoon niet.

Maar ik ben heel blij dat ik het wel gedaan heb. Helemaal nadat ik inderdaad ook las over (vooral hoogopgeleide, hoogzwangere vrouwen) die op de IC terecht kwamen omdat ze zich niet hebben laten vaccineren. Met daarbij het eerder halen van het kindje danwel niet via keizersnede. Ik vond hoogzwanger zijn in deze herfst/winterperiode dan echt een groot risico.

Wat ik ook een 'fijne' gedachte vind, is dat de lange termijneffecten van een corona infectie voor het ongeboren kind ook niet bekend zijn. Dus wat dat betreft kun je een vaccinatie en een infectie wel op dezelfde hoop gooien m.b.t. de effecten die niet bekend zijn op lange termijn.

Succes met het maken van je keuze. Het is zo'n heen en weer geslinger van gevoel en verstand. Om gek van te worden.
11.21
10.23
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 14 Okt 2021 11:18

Re: Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

Ik zit te wachten tot ik de booster kan halen. Ik volg de internationale berichtgeving wat betreft Corona en zwangerschap en de gevolgen zijn niet mals voor jezelf en ongeboren kind als je het krijgt. Je hebt verminderde weerstand en ben dus een groter risico. Ik heb mijn vaccinatie al in mei gehad, dat is dus bijna 6 maanden geleden en Pfizer wordt na verloop van tijd minder actief. Ik wil heeeel graag een booster om mezelf en kind te beschermen. Als je vaccinatie neemt tijdens je zwangerschap krijgt je kind ook antistoffen tegen Covid en is dus beschermd. Lange termijn gevolgen zijn er niet als je je verdiept in hoe dit gemaakt is, dat is vooral gevoelsmatig maar absoluut niet aantoonbaar en dat gaat ook niet gebeuren in de komende jaren. Als je echter Covid krijgt dan kun je daar jarenlang last van houden maar nog erger: je kunt je kind niet meer geven wat het nodig heeft want je lichaam moet dan eerst zichzelf helen. Er is ONGELOOFLIJK veel onderzoek naar gedaan, Google maar eens in het Engels. Ik zou het risico nóóit nemen mijn kind in gevaar te brengen en dat doe ik wel nu Covid bekeken wordt als griep waar we mee moeten leren leven (helemaal mee eens hoor), maar het is dus straks wel overal. Ik wil géén Covid krijgen en als ik het krijg, dan hopelijk niet zo ziek dat mijn kind in gevaar komt. Zelfs beetje simpele koorts kan je kind in gevaar brengen. Ik kan hier wel uren over praten.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 14 Okt 2021 11:24

Re: Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

Oh en mijn verloskundige heeft helaas heel veel te maken met zieke zwangere vrouwen met Covid en die heeft eersterangs meegekregen hoe heftig het is. Dat is trouwens met andere ziektes met koorts ook zo, alleen komt dat relatief minder vaak voor omdat Covid zo besmettelijk is en een zwangere vrouw vatbaarder. Ik zou het alleen niet nemen als ik tot de bevalling met niemand anders in contact zou komen. Dat gaat niet. En vind fijn dat mijn dochter straks al na de bevalling antistoffen heeft.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 14 Okt 2021 11:26

Re: Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

Als ik zwanger was geweest tijdens de vaccinatieperiode had ik me absoluut laten vaccineren. Dat heb ik uiteindelijk ook gedaan maar toen was ik niet meer zwanger. Gaf toen wel nog borstvoeding. Ik wilde eerst wel even afwachten tot er wat vroege onderzoeken over bekend waren maar als ik nu zwanger zou zijn en me zou kunnen vaccineren zou ik het zeker doen.

Ik was het derde trimester van m'n zwangerschap best wel bang voor een corona besmetting vanwege m'n longen die zo in de knel zaten. Ik ben best wel behoorlijk opgelucht (pun intended) dat ik 'ongeschonden' door die fase heen ben gekomen. Ik was al ontzettend kortademig in m'n zwangerschap trouwens maar niet door corona (althans ik weet nog steeds niet of ik't begin maart 2020 toen ik net zwanger was het heb gehad maar denk 't toch uiteindelijk niet).
Let's discover the world together.
<<

Tove_

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 393

Geregistreerd: 26 Apr 2017 18:57

Bericht 14 Okt 2021 11:59

Re: Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

*weg
Laatst gewijzigd door Tove_ op 01 Jun 2023 20:30, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Tove_

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 393

Geregistreerd: 26 Apr 2017 18:57

Bericht 14 Okt 2021 12:00

Re: Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

Marsy31 schreef:Oh en mijn verloskundige heeft helaas heel veel te maken met zieke zwangere vrouwen met Covid en die heeft eersterangs meegekregen hoe heftig het is. Dat is trouwens met andere ziektes met koorts ook zo, alleen komt dat relatief minder vaak voor omdat Covid zo besmettelijk is en een zwangere vrouw vatbaarder. Ik zou het alleen niet nemen als ik tot de bevalling met niemand anders in contact zou komen. Dat gaat niet. En vind fijn dat mijn dochter straks al na de bevalling antistoffen heeft.


Mijn vk zei ook dat er erg veel zwangere vrouwen in de praktijk niet zijn ingeënt en dat ze zich daar echt zorgen over maakt.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 14 Okt 2021 12:06

Re: Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

Ja, het is vooral gebaseerd op ‘gevoel’, dat het gevoelsmatig niet goed zit. Logisch ook, zoveel hormonen en het beste willen doen en je moet je aan zoveel dingen houden. Maar dit is echt echt belangrijk, ik hoop dat iedereen zich goed inleest, echt inleest. Niet alleen Nederlands maar wereldwijd.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Tove_

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 393

Geregistreerd: 26 Apr 2017 18:57

Bericht 14 Okt 2021 12:10

Re: Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

Blue Phone schreef:
Arwyn schreef:Liadan: Na je tweede vaccinatie ben ik ook heel benieuwd of je invloed merkt op je productie. Dat heb ik verschillende keren gelezen, maar nooit van de bron zelf.

Fijne reacties allemaal! Geeft me echt weer stof tot nadenken.


Mijn zoontje was al wat ouder, maar ik heb niks gemerkt mbt borstvoeding/ productie

Ik ook niet!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 14 Okt 2021 12:16

Re: Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

Ik ook niet hoewel ik toen al wel bijna gestopt was (bij de eerste vaccinatie, tweede vaccinatie was ik net gestopt).
Let's discover the world together.
<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1273

Geregistreerd: 06 Jul 2020 14:32

Bericht 14 Okt 2021 12:50

Re: Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

Ik denk dat het belangrijk is om ervoor te waken het niet eenzijdig te bekijken als in ‘vaccin tijdens de zwangerschap of niet’. Maar ook ‘corona tijdens de zwangerschap of niet’. Want wat dat laatste doet en wat de lange termijn gevolgen dáárvan zijn lijkt soms ondergeschikt te raken in de discussie wel of niet vaccin. Of in de afweging kan ik beter zeggen i.p.v. discussie.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2513

Geregistreerd: 26 Mei 2016 19:46

Bericht 14 Okt 2021 13:00

Re: Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

Ik geef/gaf borstvoeding toen ik de vaccinatie nam, kind was al wel wat ouder. Ik vind het een mooie bonus dat zij nu ook antistoffen binnen heeft.

Geen idee of mijn productie minder was, kind leek gewoon blij en ik heb normaal gezien ook geen flauw idee wat ik produceer.

Zwanger zou ik het nu denk ik ook wel doen, met de kennis die er nu is. Corona lijkt me helemaal geen pretje en daarvan is zeker dat er mogelijk lange termijn gevolgen aan hangen. Kinkhoest heb ik ook genomen tijdens de zwangerschap, dus ik zie niet waarom een coronavaccin anders zou zijn.
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1429

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:26

Bericht 14 Okt 2021 13:01

Re: Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

Ik heb me tijdens ze zwangerschap niet laten vaccineren en nu ik borstvoeding geef laat ik me ook niet vaccineren.


Je kan echt alleen voor jezelf de keuze maken of je het wel of niet doet.
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

Nien_

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 504

Geregistreerd: 01 Sep 2013 01:55

Bericht 14 Okt 2021 13:08

Re: Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

Op de dag voor mijn eerste vaccinatie kwam ik erachter dat ik zwanger was. Ik heb daarom in overleg met de verloskundige de vaccinatie uitgesteld tot ik in het tweede trimester zat. Ik was die eerste 3 maanden van mijn zwangerschap erg bang om Corona te krijgen maar heb eerlijk gezegd ook wel een tijd in tweestrijd gestaan en zoals Archie zegt een traantje weggepinkt toen het eenmaal gebeurd was. Toch wegen voor mij de risico's om Corona te krijgen en waar de gevolgen bekend zijn zwaarder dan het onbekende en of er uberhaupt wel een risico is bij vaccineren. Wat betreft de borstvoeding, geen idee, ik had al een productiedip tijdens het 1ste trimester maar dat is normaal als je zwanger bent en ik ben begin 2e trimester gestopt met borstvoeding, geen idee of het afbouwen makkelijker ging door de vaccinatie of door de zwangerschap an sich.
Ons vrolijk meisje - 2020
Onze lieve jongen - 2022
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3726

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 14 Okt 2021 13:23

Re: Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

Ik had me tijdens mijn zwangerschap laten vaccineren als het had gekund. Ik heb ook de kinkhoest vaccinatie gehaald. Ik ben heel blij dat ik na mijn zwangerschap Corona heb gekregen en niet tijdens.
<<

meisje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 750

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:09

Bericht 14 Okt 2021 13:32

Re: Coronavaccin tijdens zwangerschap/bv periode

Blue Phone schreef:
Arwyn schreef:Liadan: Na je tweede vaccinatie ben ik ook heel benieuwd of je invloed merkt op je productie. Dat heb ik verschillende keren gelezen, maar nooit van de bron zelf.

Fijne reacties allemaal! Geeft me echt weer stof tot nadenken.


Mijn zoontje was al wat ouder, maar ik heb niks gemerkt mbt borstvoeding/ productie


Bij mij hetzelfde. Geen problemen met de productie, maar inderdaad wel een wat ouder kindje.
💜💜💙💙
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Suus, Tom