Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vakantiedagen opnemen als je in de ziektewet zit

<<

El_la

Noob

Berichten: 13

Geregistreerd: 31 Aug 2021 13:23

Bericht 17 Sep 2021 10:43

Vakantiedagen opnemen als je in de ziektewet zit

Momenteel zit ik in de ziektewet, vanuit mijn werk wordt over het algemeen heel coulant gereageerd, maar nu krijg ik het verzoek om mijn vakantiedagen op te nemen. Dit voelt voor mij erg vreemd, het is alles behalve een vakantie. Bij het bedrijf waar ik werk kunnen overgebleven vakantiedagen worden uitbetaald, ik snap daarom hun insteek wel, maar toch vraag ik me af of ze dit wel mogen vragen. Weet iemand hoe dat zit?
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 17 Sep 2021 10:49

Re: Vakantiedagen opnemen als je in de ziektewet zit

Als je geschikt bent om al een uur per week (aangepaste) werkzaamheden te verrichten, dan kun je in principe ook verlof opnemen. Dan hoef je die werkzaamheden tijdens je verlof niet te doen en hoef je ook geen contact met je werkgever te onderhouden of aan de re-integratieverplichtingen te voldoen.

Verlof opnemen moet wel in overleg met jou gebeuren. Ze mogen het dus zeker vragen, maar je hebt wel een stem. Vanuit dat zij coulant zijn richting jou zou ik nadenken over hoe je voor deze situatie voor beide partijen goed kunt oplossen. Mogelijk kun je het wat later opnemen als je al wat meer uren kunt opbouwen bijvoorbeeld en daar nu al afspraken met elkaar over maken.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

El_la

Noob

Berichten: 13

Geregistreerd: 31 Aug 2021 13:23

Bericht 17 Sep 2021 11:07

Re: Vakantiedagen opnemen als je in de ziektewet zit

Dankjewel voor je reactie June! Op dit moment werk ik nog helemaal niet en dat gaat ook echt nog niet, daarom vind ik het zo lastig. Ik heb aangegeven er graag het gesprek over aan te willen gaan en heb daar volgende week een afspraak voor, dus ik ben benieuwd.
<<

Mia

Kletskop

Berichten: 640

Geregistreerd: 29 Jun 2021 17:55

Bericht 18 Sep 2021 13:26

Re: Vakantiedagen opnemen als je in de ziektewet zit

Ow, laat je niet verplichten vakantiedagen op te nemen. Goed, je bent ziek, kunt niet werken en dus kun je ook geen vakantiedagen opnemen. Ziek is ziek. Tenzij je op vakantie gaat naar het buitenland, dat is dan weer een ander verhaal. Maar is natuurlijk wel erg voordelig voor de WG. Even vakantieuren schrijven voor ziekteuren. Zou elk bedrijf willen. :angel:
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 18 Sep 2021 16:14

Re: Vakantiedagen opnemen als je in de ziektewet zit

Het voordeel van vakantie opnemen tijdens ziekte, is dat je vrijgesteld wordt van reïntegratieverplichtingen. Als je gezin ook vrij heeft, kan dat best prettig zijn.
R. 2013
D. 2016
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 18 Sep 2021 16:36

Re: Vakantiedagen opnemen als je in de ziektewet zit

Idd, als je ziek bent en je wil even geen reïntegratie verplichtingen dan neem je die week vakantie op. Als je beschikbaar bent om je te houden aan je reïntegratie verplichting, dan zeker geen vakantiedagen opnemen.
30-04-2017
<<

Anoniem322

Bericht 18 Sep 2021 19:17

Re: Vakantiedagen opnemen als je in de ziektewet zit

Ik zou even je arbeidsovereenkomst erbij pakken.
Als daarin staat dat je bovenwettelijke verlofuren omgezet mogen worden naar ziekteverlof dan heeft je werkgever het recht dit te doen en heb je er ook, bij aanvang van je dienstverband, mee in gestemd.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 20 Sep 2021 10:32

Re: Vakantiedagen opnemen als je in de ziektewet zit

Je gaat dus niet daadwerkelijk op vakantie neem ik aan he? Want dat mag wel tijdens ziekteverlof maar dan moet je inderdaad wel vakantiedagen opnemen.
<<

DronkenTaart

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2076

Geregistreerd: 08 Nov 2018 15:38

Bericht 20 Sep 2021 21:19

Re: Vakantiedagen opnemen als je in de ziektewet zit

Hangt een beetje van de situatie af. Ben je kort ziek en wil je werkgever dat je vrij neemt i.p.v. je ziek te melden dan zou ik zeker nee zeggen. Zit je al enige tijd in de ziektewet en in een traject en heb je nog niets opgenomen dit jaar (of weinig) dan zit het hem wellicht daarin? Volgens mij ben je verplicht een bepaalde hoeveelheid dagen aaneengesloten op te nemen per jaar maar ik weet niet hoe dat zit als je in de ziektewet loopt. Ik zou dan even je contract erop naslaan.
Niets is dwazer dan wijs te zijn op het verkeerde moment.
<<

El_la

Noob

Berichten: 13

Geregistreerd: 31 Aug 2021 13:23

Bericht 28 Sep 2021 08:23

Re: Vakantiedagen opnemen als je in de ziektewet zit

Dankjewel voor jullie reacties! Ik heb mijn contract en mijn Cao erbij gepakt en daar staat nergens in dat ik verplicht ben om vakantiedagen op te nemen tijdens ziekte. Uiteraard neem ik vakantiedagen op als ik daadwerkelijk op vakantie ga, maar dat is in dit geval niet aan de orde. Ik heb bij mijn manager aangegeven dat ik er graag over in gesprek ga en verwacht deze week haar telefoontje, dus ik ben benieuwd!
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4516

Geregistreerd: 11 Jan 2018 10:25

Bericht 29 Sep 2021 09:05

Re: Vakantiedagen opnemen als je in de ziektewet zit

Dan is het wel vreemd ja. Al kan ik me voorstellen dat er nu door corona ook veel mensen veel vakantiedagen over hebben, want niet op vakantie geweest en dat ze aan iedereen vragen om wat op te nemen. Dat deden ze op mijn werk ook (en dan wel ook daadwerkelijk vrij zijn hoor, niet opnemen en wel werken haha).
<<

Wen

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 837

Geregistreerd: 06 Okt 2013 22:55

Bericht 02 Okt 2021 06:40

Re: Vakantiedagen opnemen als je in de ziektewet zit

Het is zo dat je tijdens ziekte wel volledige vakantie uren opbouwt, dus als je langere tijd ziek bent kan dit erg oplopen. Zij kunnen dit aan je vragen maar je bent niet verplicht het nu op te nemen omdat je nog geen re-integratieverplichtingen hebt.

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers