Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Rust en overzicht bewaren

<<

dancing_queen

Noob

Berichten: 31

Geregistreerd: 02 Okt 2019 20:34

Bericht 17 Sep 2021 12:44

Re: Rust en overzicht bewaren

HollyGolightly schreef:Enige wat daar niet aan werkt is dat de gymkleren dus ook gewassen en droog moeten zijn. Dus ik moet er eigenlijk al eerder aan denken. Net zoals er bijvoorbeeld iets mee naar school moet, dan moet ik dat waarschijnlijk al eerder hebben gedaan. Of een cadeautje voor een kinderfeestje.

Nog zo een, vriendenboekjes. Dat moet ook echt niet ergens blijven rondslingeren.


Ik red het ook niet om gymkleding te wassen en weer droog te hebben. Mijn kinderen hebben maandag en dinsdag gym. Alle 3 hebben ze dus 2 paar gymkleding (nu een korte broek en t-shirt). Als wij maandag aan het einde van de dag thuiskomen, haal ik de gebruikte sportkleding eruit en pak meteen schone sportkleding (en doe het meteen in de tas).
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11576

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 17 Sep 2021 13:02

Re: Rust en overzicht bewaren

We moeten gewoon heel erg veel. Niet alleen als volwassene maar kinderen ook en zeker met een gezin is het veel. Jij hebt 100% van de mental load en dat is gewoon veel. Dus dat je dan dingen vergeet is super logisch. Ik heb gemerkt dat hoe meer ik me frustreer over het feit dat ik dingen vergeet hoe meer ik er vergeet. Daarom dus de reminders, de grootste gram is dat ik door de reminders de reminder vaak niet eens nodig heb.
2015 💙
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10385

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 17 Sep 2021 13:22

Re: Rust en overzicht bewaren

Zoo herkenbaar HG. En dan tegenwoordig niet alleen voor die van mij, maar ook die van vriend. Wat ik fijn en leuk vindt, maar mijn hoofd maakt overuren.

Ik maak idd ook een agendapunt met melding op een bepaald tijdstip. Dus bijvoorbeeld om 07 uur 'Rapport Pepijn' als ik de schooltassen in pak. Of als ze op woensdag naar hun vader gaan voor het weekend rond 16 uur (als ik de tassen in pak) 'zwemspullen'. Doe ik ook met persoonlijke dingen. Werkt goed voor mij.
Ik kijk ook elke zondag vooruit in de agenda. Ik werk di en woe niet. Als er dan bijvoorbeeld op woensdag een feestje is, dan zet ik op dinsdag in mijn agenda dat ik die dag een cadeautje moet regelen, of een traktatie moet maken.

Ik merk ook heel erg dat ik de meeste onrust in de ochtend ervaar. En rond bedtijd. Dan heb ik zoveel prikkels en dingen om overna te denken, dan word ik wel eens kribbig en dat wil ik niet meer.

Lees dus graag mee verder.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2525

Geregistreerd: 04 Okt 2017 09:46

Bericht 17 Sep 2021 13:31

Re: Rust en overzicht bewaren

SoGood schreef:Geruststellend om te lezen dat jullie dat ook hebben met jullie geheugen. Zo heb ik een hoop nieuwe collega’s, ik kan hun namen gewoon niet onthouden. Gênant gewoon.

Ik heb dat met de babyboom in m’n omgeving. Ik moet vaak echt lang nadenken over welke naam een kind heeft.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 17 Sep 2021 13:46

Re: Rust en overzicht bewaren

Ik heb dexamfetamine want ritalin/concerta doet bij mij niets. En mijn geheugen wordt er niet beter van (maar daar is ook niets mis mee). Maar mijn werkgeheugen, onrust, vermogen om overzicht te krijgen en te bewaren zonder overweldigd te raken en het daadwerkelijk bijhouden van planning en planmomenten gaat wel veeel makkelijker met medicatie.

Reminders werken bij mij juist nooit, want die gaan dan altijd af als ik net iets anders aan het doen ben of het net niet uitkomt en dan vergeet ik het daarna alsnog haha
Laatst gewijzigd door Whatever op 17 Sep 2021 13:47, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem326

Bericht 17 Sep 2021 13:46

Re: Rust en overzicht bewaren

Whatever, excuses als mijn reactie onaardig overkomt. Zo bedoel ik het niet. Ik bedoelde meer dat het zorgwekkend zou zijn om medicatie te vragen voor het niet onthouden van dit soort dingen. Dat lijkt me echt niet de bedoeling. Die medicatie heb ik voor andere klachten. Mijn add-klachten reiken veel verder dan het niet kunnen onthouden van dit soort dingen. Ik denk dat dit ook echt niet opgelost kan worden m.b.v. medicatie voor ADD.

Ik ga de reminders proberen, al ervaar ik wel een soort van stressgevoel door het lijstje van Marsy. Dan krijg je dus naast de continue stroom aan informatie (mail, appjes, telefoontjes) ook nog continue pushberichten wat je nog moet doen. Maar aan de andere kant lijkt het me wel fijn om het na het aanmaken van een reminder volledig los te laten.

Er is in ieder geval nog maar weinig wat je aan het lot/ spontaniteit overlaat. Alles loopt via planning. Maar goed, om het in goede banen te leiden en ervoor te zorgen dat je niet voor verrassingen komt te staan, zorgt het ook voor rust.

Minx ik vind inderdaad dat kinderen ook veel moeten en erg op de klok en schema's leven. Wel fijn voor hen als alles soepel en rustig verloopt.

Ik laat sowieso nog weten of de reminders werken, of dat ze door het pushberichtachtige karakter juist voor stress zorgen.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17374

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 17 Sep 2021 13:46

Re: Rust en overzicht bewaren

Herkenbaar lijstje Marsy. Al zet ik er voor werkinhoudelijke dingen niks in, dat doe ik in mijn werkagenda (Outlook icm reminders via onenote).

HG misschien ook nog een tip daarin is dat die reminders ook gewoon blijven staan als je ze niet afvinkt. Dan worden ze bij mij rood. Zo heb ik altijd wel een rood lijstje van dingen die ik nooit doe want geen zin of tijd maar het stelt mij dan gerust dat het wel érgens staat. Dat zijn bijvoorbeeld fotoboeken maken, of dingen qua een contract regelen, of iets voor het huis. Hoeft niet nú per se, maar ik heb een reminder en weg is het niet :)
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 17 Sep 2021 13:48

Re: Rust en overzicht bewaren

Oh ik zag niets onaardigs hoor! Maar vergis je niet, dit soort dingen heeft wel enorm met de hogere cognitieve functies te maken die door executive dysfunction van de ADHD enorm veel lastiger zijn dan voor neurotypical mensen. Oftewel: wat voor niet ADHDers al flink uitdagend is is met ADHD nog moeilijker

En ik wist niet of je überhaupt medicatie had, dus zo niet dan zou dat wel iets kunnen zijn wat enorm kan helpen, maar als je al goed ingesteld bent is het verder niet relevant. ;)
Laatst gewijzigd door Whatever op 17 Sep 2021 13:50, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Anoniem326

Bericht 17 Sep 2021 13:48

Re: Rust en overzicht bewaren

Whatever schreef:Ik heb dexamfetamine want ritalin/concerta doet bij mij niets. En mijn geheugen wordt er niet beter van (maar daar is ook niets mis mee). Maar mijn werkgeheugen, onrust, vermogen om overzicht te krijgen en te bewaren zonder overweldigd te raken en het daadwerkelijk bijhouden van planning en planmomenten gaat wel veeel makkelijker met medicatie.

Reminders werken bij mij juist nooit, want die gaan dan altijd af als ik net iets anders aan het doen ben of het net niet uitkomt en dan vergeet ik het daarna alsnog haha



Maar het is in dit geval dus niet per se de add wat ervoor zorgt dat ik het overzicht in mijn hoofd niet heb. Ik lees in dit topic dat eigenlijk dat iedereen reminders nodig heeft om alles te onthouden en volgens planning te laten lopen.
<<

Anoniem326

Bericht 17 Sep 2021 13:50

Re: Rust en overzicht bewaren

Whatever schreef:Oh ik zag niets onaardigs hoor! Maar vergis je niet, dit soort dingen heeft wel enorm met de hogere cognitieve functies te maken die door executive dysfunction van de ADHD enorm veel lastiger zijn dan voor neurotypical mensen.


Het kost enorm veel energie. Denk je dat overstap naar ander medicijn daarin verandering teweeg brengt? Is dexamfetamine zwaarder dan concerta? Hoe lang werkt het?
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 17 Sep 2021 13:53

Re: Rust en overzicht bewaren

HollyGolightly schreef:
Whatever schreef:Oh ik zag niets onaardigs hoor! Maar vergis je niet, dit soort dingen heeft wel enorm met de hogere cognitieve functies te maken die door executive dysfunction van de ADHD enorm veel lastiger zijn dan voor neurotypical mensen.


Het kost enorm veel energie. Denk je dat overstap naar ander medicijn daarin verandering teweeg brengt? Is dexamfetamine zwaarder dan concerta? Hoe lang werkt het?


Eerlijk gezegd denk ik dat als je van de concerta echt goed effect hebt, niet per se dat een switch enorm veel zal helpen. Nogmaals, ik vroeg het vooral om te vragen of je überhaupt meds had. Als je het enkel obv therapie deed dan zou effectieve medicatie wel enorm helpen.

Dexamfetamine is niet per se zwaarder, maar heeft net een ander werkingsmechanisme. Het stimuleert meer de afgifte van bijv. Dopamine, waar methylfenidaat meer de afbraak remt. Bij mij deed methylfenidaat nagenoeg niets en is Dexamfetamine een wereld van verschil. Maar als concerta goed werkt dan zou ik daar bij blijven hoor. Want medicatie switch is inderdaad ook een enorm proces en klinkt niet alsof je er de ruimte voor hebt als het niet écht nodig is.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 17 Sep 2021 14:00

Re: Rust en overzicht bewaren

Ja, zoals Zora het zegt doe ik ook. Ik snap dat het in eerste instantie beetje veel en overdreven lijkt. En soms heb ik ook gewoon geen tijd ervoor (al plan ik wel op tijden dat ik weet dat ik het kan doen). Maar als het niet lukt, dan verzet ik de reminder, ik swipe hem nooit weg want dan vergeet ik het. En ik kan je vertellen dat het wegdoen van een reminder als je gedaan hebt echt heeeel fijn gevoel geeft. Soms heb ik paar reminders tegelijk en die 1 voor 1 wegdoen is goddelijk ;)

Oh en ik plan NOOIT iets na 7pm, behalve als het familie bellen is ofzo. Ik doe ‘s avonds niks meer, sta liever vroeger op. Dit, omdat ik heel onrustige slaper ben en als ik ‘s avonds werk of overgeprikkeld raak, dan ga ik slaapwandelen, praten of heb ik nachtmerries.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem326

Bericht 17 Sep 2021 14:07

Re: Rust en overzicht bewaren

Ik weet eerlijk gezegd niet meer wat concerta doet. In het begin leek het wel te helpen. In december heb ik wel weer overleg (heb ik aangevraagd want het zit me niet lekker dat ik dagelijks zware medicatie slik)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43721

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 17 Sep 2021 14:10

Re: Rust en overzicht bewaren

Ik leef ook met reminders op m'n telefoon en lijstjes. Ik splits ook liever lijstjes per categorie want als het teveel onder elkaar wordt, dan heb ik al geen overzicht meer.
En ik zet inderdaad direct iets in m'n agenda of op zo'n lijstje, anders ben ik het een seconde later alweer vergeten. Juist ook de onbenullige dingen, want zodra ik denk 'oh dat onthoud ik wel' is het bijna alweer vervlogen.

Het klinkt ook echt als heel veel wat je allemaal in je hoofd hebt. Een hele hoop geregel. Dat moet je hoofd ook allemaal niet willen onthouden dus gelukkig kan je het in je telefoon zetten die het voor je kan onthouden.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem322

Bericht 17 Sep 2021 14:57

Re: Rust en overzicht bewaren

Echt enorm herkenbaar HG heb ook hetzelfde.

Ik ben sinds kort weer overgestapt op een papieren agenda. Van alle meldingen werd ik enorm onrustig naast alle andere meldingen van apps van school of opvang.
De agenda ligt opengeslagen op tafel en zie ik meerdere keren per dag. Dit geeft mij meer rust.

Ik heb een cadeaukast (naam die mijn kinderen eraan hebben gegeven) hier bewaar ik cadeautjes in. Als ik eens wat zie bij Kruidvat of Action wat zie neem ik dat mee.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17374

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 17 Sep 2021 15:36

Re: Rust en overzicht bewaren

Oh de neuroot in mij bedenkt nog wat voor je HG! Ik heb mijn boodschappenlijstjes in de app To Do. Daarin heb ik per winkel een lijstje aangemaakt zodat als ik een keer in de HEMA/Ikea/tuinwinkel ben, ik precies weet wat ik maanden geleden al had bedacht daar te moeten kopen. Op het HEMA- en Ikea-lijstje staan ook dingen die ik daar altijd haal, zoals vitaminepilletjes en ondergoed voor de kids bij de Hema.

Ter geruststelling: dit is een hele simpele app met alleen maar lijstjesfunctionaliteit hoor. Niks fancy of moeilijk :)
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem336

Bericht 18 Sep 2021 07:06

Re: Rust en overzicht bewaren

Kijk ook hoe je het jezelf makkelijker kan maken.
Hier blijft de gymtas standaard van vakantie tot vakantie op school. Dat is een standaard gebruik op onze school. Ik kan mij niet indenken dat de kinderen tijdens gym dusdanig afgebeuld worden, dat je wekelijks moet wassen.

Bieb boeken van school leest de jongste niet. Ik hang de tas op de woensdag aan de kapstok, en die blijft daar een week hangen. Hij heeft genoeg boeken, plus we lenen zelf van de bieb.

Vriendenboekjes worden meteen 's avonds ingevuld en volgende dag retour.
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3186

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:00

Bericht 18 Sep 2021 07:30

Re: Rust en overzicht bewaren

Ik denk zelf altijd dat de crux erin zit dat je ook niets zou moeten willen onthouden.
Dingen onthouden maakt dat je in je hoofd ermee bezig bent/blijft. Als je gebruik maakt van een extern geheugen (bijv agenda of reminders) kun je het in je hoofd loslaten. Dat geeft m.i veel meer rust.

Ik gebruik voor mijn werk de tips uit het boek Grip van Rick Pastoor. Aanrader wat mij betreft! Privé zetten wij alles in de agenda en die delen we met elkaar. Verder hebben we overal vaste structuren voor. Bijvoorbeeld altijd op zondagavond boodschappen bestellen.

Verder eigenlijk geen tips.
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Anoniem323

Bericht 18 Sep 2021 14:30

Re: Rust en overzicht bewaren

Ik heb van die lelijke plastic ladekastjes voor de kinderen gekocht. Daarin liggen hun kleren voor die dag (leg ik ieder weekend klaar) maar ook dingen die voor die dag mee moeten, de avond van tevoren dek ik de tafel, zet ik het drinken in de schoolbeker al klaar in de koelkast en het fruit leg ik alvast neer.
Zo heb ik in de ochtend minder stress.
De kinderen mogen pas om 7 uur naar beneden, ik ga vaak om 6 uur al naar beneden om te douchen, de tassen klaar te maken en ontbijt voorbereiden. Als de kinderen om 7 uur komen is het meteen eten en klaar maken. Daarna tv kijken en ruim ik op.

Voor de rest leef ik op herinneringen via mijn telefoon want ik onthoud niets!
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Berichten: 1302

Geregistreerd: 08 Feb 2021 15:35

Bericht 18 Sep 2021 16:35

Re: Rust en overzicht bewaren

Ook voor mij herkenbaar!
Het ging een tijdje goed, toen ik ritalin slikte. Maar ook bij mij werd dat effect minder en ben ik ermee gestopt. Dat is alweer jaren geleden.

Doordat ik continu het gevoel heb dat ik meer moet doen dan waar ik tijd voor heb, heb ik doorlopend een gejaagd gevoel. Gevolg: ik sla dicht en er komt niks meer uit mijn vingers. Daar baal ik dan weer van en voel ik me ontevreden of gefaald, omdat ik niet alles af heb gekregen.

Ik heb afgelopen week ook weer een papieren agenda gekocht. Een moleskine met links de dagen van de week en rechts een pagina met alleen lijntjes, waarop ik alle to do taken zet.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 18 Sep 2021 16:46

Re: Rust en overzicht bewaren

Ik zet alles in mijn agenda, van pakketjes wegbrengen tot het maken van een afspraak met de kapper. Als ik er aan denk, zet ik het in de agenda om op een later moment te doen. Meldingen staan aan dus dan weet ik ook weer dat ik gymkleding moet meegeven of eerder moet ophalen.

De zwemtas is nog nooit op tijd schoon en droog geweest. Pak elke keer weer uit de kast iets schoons.
R. 2013
D. 2016
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 18 Sep 2021 16:49

Re: Rust en overzicht bewaren

Ik slik trouwens mf (ff afkorting ivm google) en zonder is het helemaal niet te doen. Dan. Doe ik ook echt simpele dingen zoals pakketjes niet meer.
R. 2013
D. 2016
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:47

Bericht 19 Sep 2021 18:23

Re: Rust en overzicht bewaren

Reminders in m'n telefoon en agenda doe ik ook, verder ga ik 1 keer per week (meestal zondagochtend) even m'n planning voor de komende week door, ik heb voor m'n werk een papieren planner en die vul ik dan aan. Dan is het wat actueler in m'n hoofd
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 19 Sep 2021 23:08

Re: Rust en overzicht bewaren

Oh ja Bolus, door jou bedenk ik iets wat ik elke dag móet doen anders voelt mijn hele dag chaotisch: ik plan mijn dag in de douche. Mijn 10 minuten douchen alleen is heilig (4jarige zoon komt ook écht alleen binnen als het dringend is haha). Ik kijk ervoor even snel op mijn digitale agenda en dan denk ik de hele dag even over. Gaat trouwens automatisch, niet dat ik daar verplicht sta te denken. Maar het geeft me rust in mijn hoofd voor de dag. Ik had een hele poos een douche notitieblok maar die is helaas kwijtgeraakt tijdens verhuizing. Niet dat dat nou onwijs hielp maar ik bedenk altijd zoveel in de douche dat mijn arme man soms hele verhalen en planning moet aanhoren als ik eruit kom. Dus had hij notitieblok gekocht zodat ik het daar op kwijt kon. De meest geniale ideeen ontstaan bij mij in de douche.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9777

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 20 Sep 2021 07:59

Re: Rust en overzicht bewaren

Ik maak veel to do lijstjes. Hou ervan om dingen op te schrijven. Heb ook een lijstje voor ideetjes, zo zijn die uit mijn hoofd, maar staan ze nog wel ergens.
VorigeVolgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers