Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Verlof partner

<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3493

Geregistreerd: 11 Apr 2017 11:46

Bericht 07 Sep 2021 18:59

Re: Verlof partner

Scandic schreef:
Joey schreef:Van die 5 weken verlof vind ik het alsnog wel erg dat het tegen 70% is. Dan is het voor een grote groep nog steeds niet mogelijk om op te nemen en ben je weer es veel beter af als je rijk(er) bent.


Denk je? Vijf weken is bijna een maandsalaris, zullen er zoveel gezinnen zijn die niet eenmalig 30% van een maandsalaris kunnen missen? Je hebt natuurlijk ook al 8 maanden de tijd om ervoor te sparen eventueel. Ik hoop toch dat de meeste mensen die een kind krijgen wel een paar honderd euro kunnen missen, er komen nog wel hogere uitgaven aan dan.


Maar het is 70% van het dagtarief van het UWV dat komt niet eens in de buurt van m’n vriend zijn loon dus je levert niet maar 30% in, maar vele malen meer op zo’n moment.. dus dat is lang niet haalbaar voor iedereen natuurlijk.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3493

Geregistreerd: 11 Apr 2017 11:46

Bericht 07 Sep 2021 19:00

Re: Verlof partner

Bij zoon was m’n vriend toevallig tussen 2 banen in, dus een half jaar thuis.

Nu zal die sowieso 2 weken vrij zijn / thuis werken om ook zoon naar school te kunnen brengen etc. En daarna zien we wel, werk is heel flexibel dus hij kan gewoon thuis zijn en helpen wanneer nodig of vrij nemen.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 07 Sep 2021 19:10

Re: Verlof partner

Pippa schreef:
Scandic schreef:
Denk je? Vijf weken is bijna een maandsalaris, zullen er zoveel gezinnen zijn die niet eenmalig 30% van een maandsalaris kunnen missen? Je hebt natuurlijk ook al 8 maanden de tijd om ervoor te sparen eventueel. Ik hoop toch dat de meeste mensen die een kind krijgen wel een paar honderd euro kunnen missen, er komen nog wel hogere uitgaven aan dan.


Maar het is 70% van het dagtarief van het UWV dat komt niet eens in de buurt van m’n vriend zijn loon dus je levert niet maar 30% in, maar vele malen meer op zo’n moment.. dus dat is lang niet haalbaar voor iedereen natuurlijk.

Dat ook ja.
En ik denk dat je onderschat hoeveel mensen met een laag inkomen nu al moeite hebben om rond te komen, laat staan te sparen. Wij konden het prima missen én vonden het een prioriteit dus hadden het er voor over. Maar ik vond het gat van 30% ong wel echt merkbaar en best groot.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4379

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 07 Sep 2021 21:24

Re: Verlof partner

Pippa schreef:
Scandic schreef:
Denk je? Vijf weken is bijna een maandsalaris, zullen er zoveel gezinnen zijn die niet eenmalig 30% van een maandsalaris kunnen missen? Je hebt natuurlijk ook al 8 maanden de tijd om ervoor te sparen eventueel. Ik hoop toch dat de meeste mensen die een kind krijgen wel een paar honderd euro kunnen missen, er komen nog wel hogere uitgaven aan dan.


Maar het is 70% van het dagtarief van het UWV dat komt niet eens in de buurt van m’n vriend zijn loon dus je levert niet maar 30% in, maar vele malen meer op zo’n moment.. dus dat is lang niet haalbaar voor iedereen natuurlijk.


Maximum dagloon, is €225 per dag, dus €4275 per maand op FT basis. Als jouw vriend dus veel meer moet inleveren heeft hij een goed salaris, dus dan zou dat in mijn ogen wel haalbaar moeten zijn.
Natuurlijk zal het krap zijn voor de mensen die minder bedeeld zijn, maar ik ben nog steeds van mening dat een paar honderd euro best te missen moet zijn. De gemiddelde NL'er krijgt ook vakantiegeld dus desnoods daarvan. Veel mensen hebben ook verkeerde prio's hoor. Ken genoeg mensen met een gemiddeld inkomen die niet voor dit verlof gekozen hebben maar het wel hadden kunnen betalen maar waarbij het gewoon geen prioriteit had.
<<

Anoniem319

Bericht 07 Sep 2021 21:34

Re: Verlof partner

Ik vind het wel erg makkelijk geschetst/geoordeeld hoor Scandic. Wij zouden het nú kunnen missen, maar hebben ook een tijd gekend dat we ieder dubbeltje nodig hadden. En ik kan nog zoveel andere situaties noemen waarin ouders (ookal is het dan maar eenmalig) niet even een paar honderd euro kunnen missen. En dat is juist het oneerlijke waar Joey het over heeft denk ik. Heb je genoeg geld dan heb je als vader de mogelijkheid tot extra tijd met je newborn. Heb je dat geld helaas niet, heb je die extra tijd met je newborn ook niet. En daar vind ik eigenlijk ook wel wat van.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 07 Sep 2021 21:38

Re: Verlof partner

Daar ben ik het wel mee eens. Je hebt gewoon altijd mensen die die 30% niet kunnen missen. En of dat komt doordat ze misschien beter met hun geld kunnen leren omgaan of omdat ze gewoon pech hebben gehad in het leven weet je niet.
Die 30% kan net het geld zijn dat je nodig hebt voor je boodschappen. Of voor de luiers. Het is niet altijd zo simpel..
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3493

Geregistreerd: 11 Apr 2017 11:46

Bericht 07 Sep 2021 22:07

Re: Verlof partner

Scandic schreef:
Pippa schreef:
Maar het is 70% van het dagtarief van het UWV dat komt niet eens in de buurt van m’n vriend zijn loon dus je levert niet maar 30% in, maar vele malen meer op zo’n moment.. dus dat is lang niet haalbaar voor iedereen natuurlijk.


Maximum dagloon, is €225 per dag, dus €4275 per maand op FT basis. Als jouw vriend dus veel meer moet inleveren heeft hij een goed salaris, dus dan zou dat in mijn ogen wel haalbaar moeten zijn.
Natuurlijk zal het krap zijn voor de mensen die minder bedeeld zijn, maar ik ben nog steeds van mening dat een paar honderd euro best te missen moet zijn. De gemiddelde NL'er krijgt ook vakantiegeld dus desnoods daarvan. Veel mensen hebben ook verkeerde prio's hoor. Ken genoeg mensen met een gemiddeld inkomen die niet voor dit verlof gekozen hebben maar het wel hadden kunnen betalen maar waarbij het gewoon geen prioriteit had.


Klopt maar het beeld dat mannen nu 5 weken verlof hebben is dus gewoon niet waar, het kán en je kan er voor kiezen en het regelen maar het wordt wel erg mooi voorgehouden terwijl het in de praktijk veel minder rooskleurig is dan wordt geschetst.

Staat los van wat wij kiezen overigens, want je hebt met hoger salaris misschien ook ander leven inclusief uitgeven dan is dit gewoon een grote “hap” voor veel mensen en vele malen meer dan die 30%.

Maar mensen zullen het dus ook gedoe vinden en het daarom niet doen, hoewel het wel goed zou zijn voor sommige ouders / kinderen.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 07 Sep 2021 22:53

Re: Verlof partner

Scandic schreef:
Joey schreef:Van die 5 weken verlof vind ik het alsnog wel erg dat het tegen 70% is. Dan is het voor een grote groep nog steeds niet mogelijk om op te nemen en ben je weer es veel beter af als je rijk(er) bent.


Denk je? Vijf weken is bijna een maandsalaris, zullen er zoveel gezinnen zijn die niet eenmalig 30% van een maandsalaris kunnen missen? Je hebt natuurlijk ook al 8 maanden de tijd om ervoor te sparen eventueel. Ik hoop toch dat de meeste mensen die een kind krijgen wel een paar honderd euro kunnen missen, er komen nog wel hogere uitgaven aan dan.

Afgelopen jaar heb ik een heel duidelijk verschil gezien in de collega's die wel gebruik maken van de regeling en niet. Het geld kan voor lage inkomens zeker een drempel zijn. Ik zou voorstander zijn van een inkomstendrempel, dat je tot een bepaald maandsalaris 100% vergoed krijgt en bij hogere salarissen, wel een eigen bijdrage.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3179

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:00

Bericht 08 Sep 2021 17:14

Re: Verlof partner

Mijn man heeft een eigen onderneming, die had ook geen ouderschapsverlof verlof oid.
Ik ben op woensdag bevallen en vanaf de vrijdag is hij iedere dag even op de zaak geweest. De eerste twee weken een paar uurtjes, daarna gewoon weer volle werkdagen.
Wel stond hij meteen klaar voor vertrek als ik zou bellen dat hij moest komen, een keer gedaan.
Hij neemt nu voor een aantal maanden de woensdag vrij. Ik moet namelijk een tijdje vier dagen gaan werken ivm een opleiding in werktijd. Als de opleiding voorbij is, ga ik drie dagen werken en mijn man weer vijf/zes (werkt ook om de zaterdag)
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Emma

Major Yipyapper

Berichten: 3114

Geregistreerd: 24 Okt 2015 11:53

Bericht 08 Sep 2021 17:46

Re: Verlof partner

Mijn vriend werkt voor zichzelf en kon geen aanvullend verlof opnemen. Ik werd op dinsdag opgenomen en vanaf woensdag was hij vrij voor de rest van de week. Die week erna heeft hij gewerkt en toen de kraamhulp weg was had hij een week vakantie.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 08 Sep 2021 21:40

Re: Verlof partner

Ik vind dat van die 70% ook een beetje een wassen neus. Of althans, het wordt zo gebracht alsof het een geweldige regeling is, en ja het is beter dan niets, maar het is toch wat mij betreft een beetje karig. En inderdaad, veel mensen met een lager inkomen kunnen dit gewoon echt niet missen. Maar met een hoog inkomen is het volgens mij ook niet vanzelfsprekend. Vaak heb je dan ook hogere maandlasten en het verschil tussen je normale inkomen en wat je dan krijgt is dan enorm. En natuurlijk kun je ook vooraf sparen maar toch.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 09 Sep 2021 06:59

Re: Verlof partner

Ons zoontje is tweede pinksterdag geboren. Dus dat was mooi makkelijk. Omdat hij te vroeg was heeft de werkgever van mijn man hem de rest vd week ziekgemeld. Super lief.
Daarna heeft hij nog 2 weken vrij gehad. Hij was dus 3 weken thuis. Erg fijn.
2016
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2826

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 09 Sep 2021 07:19

Re: Verlof partner

Ik vind het best ernstig als mensen die 30% niet kunnen missen. Dat is geen gezonde financiële situatie.
Neemt niet weg dat ik het ook karig vind, waarom niet gewoon 100%.

Hier heeft man na geboorte die 5 dagen vrij gehad en toen mijn verlof om was die 5 weken.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 09 Sep 2021 07:57

Re: Verlof partner

Ik bedoel ook denk ik vooral dat het klinkt alsof wij hier heel vooruitstrevend zijn met die 6 weken, maar dat het dus eigenlijk best tegenvalt wat je nou echt krijgt. Al is het gelukkig wel een stap in de goede richting ten opzichte van enkele jaren geleden.
Maar ik denk echt dat het voor de lagere inkomens vaak gewoon echt niet missen is, die 30%.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9772

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 09 Sep 2021 08:25

Re: Verlof partner

Ik vind 30 procent stiekem ook best veel. En het kan zeker beter geregeld zijn.

Wel echt fijn alle opties te lezen en wat iedereen zelf prettig vind. Ik ga eens in gesprek met partner en rest wat het beste is in ons geval.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6681

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 09 Sep 2021 10:13

Re: Verlof partner

We hebben samen ongeveer 5 maanden betaald verlof dat we kunnen indelen (a $650 per week). Bij zoon heb ik 4,5 maand genomen en man 2 weken en nog 2 weken vakantie. Ik ben nu begin april uitgerekend en wil in augustus weer parttime aan het werk, dus denk dat man dan vanaf augustus nog wat verlof meepikt.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Tauriel

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 466

Geregistreerd: 17 Jun 2021 13:23

Bericht 09 Sep 2021 10:51

Re: Verlof partner

Mijn man heeft beide keren 4 weken vrij genomen. Erg fijn dat dat kon.
“Smile and wave, boys. Smile and wave…"
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers