Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wat bewaar je?

<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 18 Aug 2021 16:45

Wat bewaar je?

Bewaren jullie veel? Gooi je makkelijk wat weg?
Ik heb altijd al te veel zooi gehad, ben eens goed aan het opruimen en probeer kritisch te zijn of ik iets echt nog nodig heb. Zo kom ik 'belangrijke' papieren tegen, maar ja hoelang is het nou nodig zoiets te bewaren? Voor veel dingen geldt dat ik het zonde vind om weg te doen (verkopen of weggeven is geen optie), want stel ik heb het ooit nodig, maar het ligt er al gerust 10 jaar:S
Iemand nog tips om beslissingen makkelijk te maken? Of waar sommige dingen heen zouden kunnen (aangebroken verzorgingsproducten, tijdschriften, gebruikte puzzelboekjes die nog niet vol zijn:S)
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17371

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 18 Aug 2021 16:53

Re: Wat bewaar je?

Pfff ‘alles’ is mijn eerste reactie op de topictitel. Ik hecht me snel aan nutteloze dingen en vind veel dingen moeilijk om weg te gooien. Ik ben er tegenwoordig iets beter in om dingen niet eerst te bewaren om later weg te doen, maar dan meteen weg te gooien. Wel maak ik er vaak een foto van, om het makkelijker te maken 🤦🏼‍♀️

Spullen van de kinderen vind ik het moeilijkst. We zouden zeeën van ruimte hebben als we de Mc, de kinderwagen, alle hydrofielen, dekens en babykleertjes niet meer zouden hebben. Maarja 😬
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem331

Bericht 18 Aug 2021 17:12

Re: Wat bewaar je?

Heel weinig. Ik gooi snel en mannelijk weg. Soms zelfs te snel.
<<

Anoniem320

Bericht 18 Aug 2021 17:21

Re: Wat bewaar je?

Als ik iets 1 jaar niet gebruikt heb gaat het weg. Heb echt een hekel aan rommel.

Belangrijke papieren scan ik in en zet ik in een mapje op m'n cloud. Daarna gooi ik de papieren versie weg. Gewoon in de oud papier bak.

Zodra ik een tijdschrift gelezen heb geef ik m weg. Aan de buurvrouw, aan een vriendin waar ik toevallig die week op bezoek ga, aan een collega. Gewoon de eerste die ik tegenkom die er wellicht interesse in heeft.
Als ik nu een lading tijdschriften en puzzelboekjes over zou hebben zou ik het in een buurt groep op FB ofzo plaatsen en als daar geen reactie op komt het in de oud papier bak gooien.

Kleding en meubels die nog goed zijn geef ik aan de kringloopwinkel.
<<

Anoniem320

Bericht 18 Aug 2021 17:21

Re: Wat bewaar je?

Aangebroken verzorgingsproducten moet je gewoon weggooien. Daar maak je niemand blij mee en ze zijn waarschijnlijk ook al over datum.
<<

Anoniem331

Bericht 18 Aug 2021 17:22

Re: Wat bewaar je?

Ik gooi dus ook gerust de tenaamstellingscode van mijn auto weg 😫
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 18 Aug 2021 17:27

Re: Wat bewaar je?

Karnemelk schreef:Heel weinig. Ik gooi snel en mannelijk weg. Soms zelfs te snel.

Is dat mannelijk ja? Mijn vriend gooit niet zo makkelijk weg. En ik te makkelijk. Dat ik héél af en toe iets nuttigs toch weggooi weegt me niet op tegen allerlei overbodige troep in m'n leven dus ik ben er wel blij mee zo.

Ik vind het wel fijn dat ik m'n kinderkleding momenteel direct aan een vriendin kan geven. Dat iemand anders er nog blij mee is. Maar alles gaat direct weg zodra ze eruit zijn.
Laatst gewijzigd door Joey op 18 Aug 2021 17:28, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Agnes

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1639

Geregistreerd: 11 Jul 2018 18:09

Bericht 18 Aug 2021 17:28

Re: Wat bewaar je?

Ik gooi niet zo snel weg, maar wel sneller als eerst. Dat heb ik echt geleerd van mijn man. Maar als dingen nog goed zijn voor een tweede ronde probeer ik het of te verkopen of breng ik het naar de kringloop.
<<

Anoniem331

Bericht 18 Aug 2021 17:29

Re: Wat bewaar je?

Joey schreef:
Karnemelk schreef:Heel weinig. Ik gooi snel en mannelijk weg. Soms zelfs te snel.

Is dat mannelijk ja? Mijn vriend gooit niet zo makkelijk weg. En ik te makkelijk. Dat ik héél af en toe iets nuttigs toch weggooi weegt me niet op tegen allerlei overbodige troep in m'n leven dus ik ben er wel blij mee zo.

Ik vind het wel fijn dat ik m'n kinderkleding momenteel direct aan een vriendin kan geven. Dat iemand anders er nog blij mee is. Maar alles gaat direct weg zodra ze eruit zijn.



Haha. Wat een woordgrapje. 😆😆
Ik ben misschien inderdaad wat te mannelijk daarin. Huppetee weg er mee 😜
Mijn man bewaard dus alles. Echt alles. Kastjes propvol. Waarom denk ik dan. Ga je er ooit nog wat mee doen ook?
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 18 Aug 2021 17:40

Re: Wat bewaar je?

Oh inscannen, wat een goede! Ik vind nog oude jaaropgave, waarvan ik dan toch twijfel hoelang het verstandig is om te bewaren:S Mijn papieren afschriften van de Postbank (als in uit 2008 dus, toen het nog postbank was) heb ik toch maar weggegooid:-D
Ik heb dus echt stapels tijdschriften, jarenlang geabonneerd geweest, maar ze niet gelezen:S Dus ik neem me altijd voor ze eerst te gaan lezen en dan weg te geven/gooien, maar ja ook dat gebeurt dus niet:D
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 18 Aug 2021 17:46

Re: Wat bewaar je?

Wat ik heel moeilijk weg kan gooien:
- Knutsels en tekeningen van de kinderen
- Oude schoolschriftjes van Y
- Lege notitieboekjes en mooie schriften, ik ben er gek op maar werk veel lekkerder in een saai A5 opschrijfblok. Toch bewaar ik ze allemaal.
- Kleding en schoenen die ik eigenlijk al een tijd niet meer draag maar misschien nog wel eens aan ga trekken
- Boeken die al jaren ongelezen in de kast staan maar die ik nog wel eens ga lezen

Soms heb ik een opruimbui en gaan er zakken naar de kringloop en de milieustraat, maar van bovenstaande dingen blijf ik te veel bewaren.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Tauriel

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 466

Geregistreerd: 17 Jun 2021 13:23

Bericht 18 Aug 2021 18:05

Re: Wat bewaar je?

Met een gezin van vier ben ik wel makkelijker geworden met weggooien. Anders is wordt het veel te vol. Ik probeer voor spullen die nog makkelijk nog een ronde mee kunnen te verkopen of naar de kringloop te brengen. Dan voelt het iig beter. De administratie inspannen zou ik ook nog willen doen, dan kunnen al die mappen weg. Van kinderknutsels maak ik een foto en plak ik op de wc deur, dan blijft het een tijdje hangen en daarna gaat het erg. Alleen de allerleukste dingen bewaar ik.
“Smile and wave, boys. Smile and wave…"
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 18 Aug 2021 18:19

Re: Wat bewaar je?

Ik vind dit ook lastig, maar we wonen klein, dus ik moet wel dingen weggooien.
De mooiste knutsels van de kinderen gaan in hun bewaardoos. De rest gaat weg.
Ik bewaar nog wel te veel kinderkleertjes, maar ik wil ooit een quilt (laten) maken met die stofjes.
Tijdschriften geef ik makkelijk weg, boeken blijven vaak hier verstoffen.
<<

Anoniem332

Bericht 18 Aug 2021 18:28

Re: Wat bewaar je?

Hoe lang moet je persoonlijke administratie ook al weer bewaren? 5 of 7 jaar?

Ik probeer het voor te zijn, door vooraf te denken heb ik dit echt nodig?

Voorheen gooide ik veel weg, kon ik zo 6 vuilniszakken volgooien en weg doen.
Nu denk ik eerst na, is het nodig, kan ik iets anders ervoor gebruiken?

Heel soms verkoop ik iets op marktplaats.

Kleding dat stuk is gaat in de textiel bak.

Kinder spullen geef ik door.


Waar ik wel gek van word, is die meuk die je vaak krijgt bij traktaties. Klein goedkoop plastic spul. Het liefst zou ik een afspraak willen maken met iedereen, stop daarmee!
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 18 Aug 2021 19:01

Re: Wat bewaar je?

Housebird: ja! Ik mest elke schoolvakantie het speelgoed uit en die frutsels zijn altijd het eerste wat de prullenbak in gaat.

Ik wilde nog toevoegen dat het boek (of de Netflix serie) van Marie Kondo echt fijn is. Dat heeft mij geholpen met mee weg kunnen doen.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 18 Aug 2021 19:22

Re: Wat bewaar je?

Ik doe te weinig weg. Vooral het speelgoed uitzoeken vind ik ingewikkeld, omdat ze nogal afwisselen qua waar ze mee spelen. En nu vind ik het zonde om het babyspul weg te doen, want dan moeten we het weer opnieuw kopen straks.
Met kleding ed vind ik het soms gewoon zonde om zo weg te doen, vooral als het echt nog in goede staat is.

Moet er nu wel echt eens mee beginnen alles goed uit te zoeken. Komt straks natuurlijk nog een persoontje bij, dus nog meer spullen.. Dan mag er eerst wel wat weg, voor de boel overloopt.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12146

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 18 Aug 2021 19:33

Re: Wat bewaar je?

alles bewaar ik. We hebben vorig jaar de zolder opgeruimd en veel weggedaan. Had bijvoorbeeld alle schoolboeken nog tja wat doe je er mee niks meer. Moet zeggen dat ik wel makkelijker ben geworden in dingen weg doen. Maar nu met de kleertjes van S denk ik och zo leuk pakje die bewaar ik en vervolgens heb ik al heel wat in de bewaar bak liggen.

Zo was ik vandaag bezig met mijn kleding kast en heb wat ik niet meer pas allemaal weggedaan kan het wel bewaren maar neemt alleen maar ruimte in beslag.

Die kleding doe ik dan wel in een textiel bak. En ander spul verkoop ik vaak via een facebook groep van het dorp en verkoop ik het niet gaat het naar de stort daar is een kringloop bak. Of ik geef het weg
Afbeelding
<<

Kreeft

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4227

Geregistreerd: 04 Sep 2013 02:06

Bericht 19 Aug 2021 00:25

Re: Wat bewaar je?

Niet zo heel veel. We hebben een opgeruimd huis, want mijn vriend is eigenlijk hetzelfde. Ik weet alles in huis te liggen. Kan het zo pakken. Na ieder seizoen kijk ik ook kritisch naar mijn kleding kast, en wat ik dan niet gedragen heb, gaat ook weg.
<<

Banana

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 489

Geregistreerd: 05 Jul 2021 18:23

Bericht 19 Aug 2021 07:39

Re: Wat bewaar je?

Ik was van nature een verzamelaar maar ben totaal omgeslagen, ik houd van opruimen en tegenwoordig kan ik dat ook goed en houd ik een opgeruimd huis met niet te veel spullen. Soleil heeft gelijk, Marie Kondo of iets dergelijks kan wel helpen met inspiratie geven wat dat betreft! En de tip van het inscannen van belangrijke documenten is ook een hele goede.

Wat mij zelf heeft geholpen;

1. In plaats van enorme hoeveelheden 'melancholische' herinneringen bewaren, je weet wel, kleine dingen uit het verleden die je ergens aan doen denken en die je daarom niet weg wilt gooien, heb ik een doos en daar bewaar ik de meest belangrijke spullen in. De rest heb ik destijds allemaal weggegooid. Dit werkt goed voor mij, als ik me eerst afvraag of het nog in de doos erbij past, dan kan ik beter bedenken of het het waard is om te bewaren of niet.
2. Dingen wegdoen is een STUK makkelijker als je weet dat je er iemand anders blij mee maakt. In Nederland vind ik dat soms lastig, maar ook daar kun je goede doelen vinden via wie je wellicht mensen kan helpen met je spullen. De afgelopen jaren heb ik het geluk gehad om ergens te wonen waar ik altijd mensen blij te kan maken met mijn spullen, en dat maakt het een stuk leuker om het weg te geven - zo heb ik zelfs veel sieraden en dingen weggegeven die ik anders gewoon bewaard zou hebben, maar die ik bijna nooit droeg, en daar heeft een ander nu juist veel plezier van. Ik zie het maar als 're-gifting'.
3. De beste manier voor mij om niet met te veel spullen in huis te zitten, is om in de eerste plaats heel bewust te zijn bij het kopen. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik te veel dingen heb, en ben nu eerst bezig met 'opmaken' wat ik heb (qua kleding, verzorgingsproducten, boeken etc.) voordat ik nieuwe dingen koop. Ik heb dus ook al een hele tijd geen kleding meer gekocht en draag mijn collectie nog altijd met veel plezier, daaruit blijkt maar weer dat ik gewoon te veel had :-(

Succes! Het uiteindelijke opgeruimde gevoel is ZO fijn :D
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11575

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 19 Aug 2021 07:48

Re: Wat bewaar je?

Weinig, als het weg kan kan het weg. Een heleboel dingen liggen op zolder weg te rotten om nooit meer gebruikt te worden bij veel mensen. De vorige bewoonster van ons nieuwe huis vertelde dat ze kleren van 40 jaar oud had voor speciale gelegenheden die al zeker 30 jaar niet meer gepakt was. Dat soort dingen wil ik echt voorkomen.
Ik kijk wel kritisch is het iets heel duurs dan doe ik het niet snel weg is het makkelijk te vervangen dan mag het weg. Mocht ik het dan ooit toch nog missen koop ik wel een nieuwe, dat is tot nu toe echt nog nooit gebeurt.
2015 💙
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9774

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 19 Aug 2021 08:40

Re: Wat bewaar je?

Ik gooi prima dingen weg, merk dat ik nu met mijn garderobe even moeilijk zit. Wil wel dingen weg doen, maar weet niet hoe straks mijn lijf is, dus ik wacht nog even tot meerdere maanden na de bevalling.

Verdere spullen gooi ik al te graag weg. Maar heb gewoon niet veel meer in huis. Meeste breng ik naar de kringloop of geef ik aan andere. Zou ook een boel eens op vinted kunnen zetten.. Maar ben te lui merk ik.

Al zou ik echt eens door de boekenkast moeten gaan kritisch en spullen bij mijn ouders. Maar hier in huis heb ik het liefst zo min mogelijk spullen.
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 19 Aug 2021 08:57

Re: Wat bewaar je?

Ik kan heel makkelijk opruimen en weggooien, maar mijn vriend helemaal niet. Dat zorgt wel eens voor onenigheid, ook omdat hij het vaak weer met nieuwe spullen aanvult.
Boeken hebben we laatst uitgezocht en veel weg gedaan. Kleding hou ik ook up-to-date en verkoop ik of doe ik naar de kringloop. Qua spullen van vroeger heb ik fotoboeken en spelletjes en verder eigenlijk niks. De volgende klus is de administratie uitzoeken en opruimen, maar daar hik ik al een tijdje tegenaan. We hebben een berging waar mijn vriend spullen in bewaart. Zo lang ik er niet naar hoef te kijken vind ik 't ok als t niet te veel wordt. Hij heeft bijvoorbeeld een opgezette vogel, maar die komt echt nooit in het zicht te staan omdat ik dat creepy vind. Wat mij betreft kan 'ie dus weg, maar mn vriend wil 'm graag bewaren. Die staat dus ergens achter in de berging.

Wat voor ons trouwens heel goed werkt: kleding/spullen die niet meer gebruikt worden zet ik een maand op Marktplaats en Vinted. Als het na een maand niet verkocht is, gaat het naar de kringloop. Die deadline werkt heel goed en mijn vriend vindt het ook makkelijker om dingen weg te doen als hij er nog geld voor kan krijgen.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3086

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:50

Bericht 19 Aug 2021 09:21

Re: Wat bewaar je?

Ik word makkelijker in spullen weg doen nu ik een kind heb. Ze is nu 1 en alle babykleertjes, wiegje ed heb ik al weggedaan. Ik zet veel op Vinted en marktplaats. Als het dan na een paar weken/maanden niet is verkocht zet ik het op een weggeefhoek. Meestal raak ik dan alles wel kwijt. We zijn nu bezig het hele huis door te gaan en op te ruimen. Dat voelt wel echt heel goed en opgeruimd. Mijn vriend heeft wat meer moeite met dingen wegdoen. Ik geloof dat er wel drie oude pc’s op de vliering staan. 🙄
<<

Danny

Kletskop

Berichten: 634

Geregistreerd: 07 Mei 2021 08:54

Bericht 19 Aug 2021 10:46

Re: Wat bewaar je?

Ik bewaar niet veel meer..er is zelfs heel veel weggegaan.
Maar ik bewaar wel weer de tekeningen en knutsels van de kleinkinderen...tot t uit elkaar valt.
En artikelen uit kranten en tijdschriften waar ik wat aan denk te hebben.
Wel heb ik spijt dat ik sommige dingen heb weggedaan als jonge vrouw..agenda's van school..mn speldjes en sleutelhangers.

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers