Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

<<

Anoniem331

Bericht 15 Nov 2021 23:24

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

Amandine schreef:
Niekske schreef:
Dat schaap wat hier genoemd is, heeft dat. Je stelt daar ook een tijdstip op in dat ze naar bed moeten. Dan wordt het schaap rood, maar dat gaat na 15 minuten weer uit. Een half uur voor het opstaan, wordt ie oranje, dan dus groen en ook dat gaat na 15 minuten weer uit.


Top!
Ik heb vanalles gelezen over slaaptrainers, maar wellicht niet goed gelezen, want ik was nog geen trainer tegen gekomen die ook echt donker is / uit is 's nachts.


Deze gebruiken we hier ook al jaren inmiddels. Staat op een klein plankje zo hoog dat hij het wel ziet maar er niet aan kan komen. Hoe vaak dat ding wel niet ontregeld is geweest toen hij op grijpafstand stond. Niet te doen.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11419

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 16 Nov 2021 12:45

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

Bij de oudste een lampje op de kamer die op een bepaald tijdstip aan gaat, dat heb ik via een app geregeld.
Als het lampje aan is, mag ze uit bed en naar beneden. Doet ze, meestal, ook heel braaf. De jongste komt (nog) niet uit bed zelf.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43735

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 16 Nov 2021 13:25

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

Wij hebben dus de uil wekker die ik al liet zien. Het probleem is alleen dat als zoontje wakker is en in z'n hoofd heeft dat hij naar beneden wil, dat echt niet uit maakt. En dan breekt hij direct de hele tent af. Was vanochtend ook het geval, toen ik zei dat de oogjes nog dicht waren ging hij direct zo uit z'n plaat. Ben dan echt bang dat de buren en onze dochter wakker worden. Heftig om 5.45.
Let's discover the world together.
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4569

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:35

Bericht 17 Nov 2021 11:46

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

Dat speelt natuurlijk ook wel mee; accepteert het kind dat het nog niet uit bed mag.
Vanmorgen was het 06.30 uur, prima, want anders komen we ook te laat op school. Maar andere keren kan ze ook wel eens te vroeg uit bed komen en dan laat ze zich ook niet zo makkelijk terugsturen en weer een andere keer wordt ze misschien wakker van haar zusje die zich laat horen. We zitten dus nog even te dubben of we (nu nog) een slaapwekker aan gaan schaffen.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2354

Geregistreerd: 16 Apr 2021 14:46

Bericht 20 Nov 2021 22:03

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

Onze oudste dochter (12) heeft moeite met lezen, altijd gehad. Ze geeft nu aan dat ze bij proefwerken meestal te weinig tijd heeft en dus niet alle vragen kan beantwoorden. Bij wat doorvragen zei ze dat ze zinnen vaak drie keer moet lezen om te begrijpen wat er staat en dat ze woorden leest die er niet staan. Ik begrijp dat er meerdere oorzaken kunnen zijn, maar aangezien haar vader dyslexie heeft gaat dat gelijk als eerste door mijn hoofd. Is het zinvol om een test op dyslexie te doen? Ik las wel dat deze test vanaf de middelbare school niet meer vergoed wordt, zijn er andere manieren om erachter te komen of ze daadwerkelijk dyslexie heeft?
<<

Anoniem323

Bericht 20 Nov 2021 22:10

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

Ik zou het laten testen, dan maar zelf betalen. Daar kan ze nog veel profijt van hebben ipv altijd slechte punten omdat ze niet altijd alle vragen kan maken.
Vraag school om advies.
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9422

Geregistreerd: 25 Nov 2015 16:30

Bericht 20 Nov 2021 22:13

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

Ik zou idd beginnen met navragen wat ze op school kunnen doen, als het goed is kunnen ze een screening doen. Voor ze echt onderzoek gaan doen moet ze eigenlijk eerste 6 maanden 1 op 1 begeleiding krijgen.

Is er op de basisschool nooit gesproken over dyslexie? Het is inderdaad vaak erfelijk en als ik haar "klachten" hoor zou het goed kunnen.
⁠♡♡♡
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3232

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 21 Nov 2021 04:02

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

Vaak kun je met erkende dyslexie extra tijd krijgen bij toetsen (ook mbo / hbo). Daarnaast lijkt het me voor haar zelfvertrouwen ook fijn om te weten waar het vandaan komt en eventueel trucjes te leren hoe met 'lees' vragen om te gaan.
08/2018
05/2021
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7555

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 24 Nov 2021 22:49

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

Wanneer waren jullie kindjes ook 's nachts zindelijk? En hoe heb je dat aangepakt?
Hier is zoontje sinds ongeveer anderhalve week overdag zindelijk. 's Nachts krijgt ie nog wel een luier om. Het heeft helemaal geen haast, want we zijn al superblij dat ie dit eigenlijk van de ene op de andere dag bijna perfect onder de knie had. Maar ben wel benieuwd eigenlijk!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43735

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 24 Nov 2021 22:57

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

Ik ben denk ik niet het beste antwoord want het overdag zindelijk worden was ook een heel lang proces. Maar wij zijn er nog steeds mee bezig. Zoontje gaf op een gegeven moment (denk ruim half jaar tot drie kwart jaar geleden?) zelf aan dat hij geen luier meer aan wilde s nachts, van de ene op de andere dag. Die kans hebben we toen maar aangegrepen. Helaas kan hij het echt nog steeds niet echt goed. We laten m om half tien en om half elf (als we naar bed gaan) plassen en soms gaat het goed maar meestal sta ik midden in de nacht het bed te verschonen. We hebben wel goeie plasmatten (wegwerp) tussen het hoeslaken en de (waterdichte) molton, dus het is alleen het hoeslaken en de plasmatten verschonen. En dubbel klote als het rond een uurtje of 5 is want dan is ie al uitgeslapen genoeg en wil hij niet meer slapen.

Maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik vaak toch een luier bij m aan trek uit gemak, wat natuurlijk niet helpt het proces. Ik weet wel dat veel kinderen van zijn leeftijd die we kennen ook echt nog wel luiers dragen s nachts dus dat stelt me wel gerust. Ik maak me er ook niet echt druk om eigenlijk, hierbij heb ik nou eigenlijk wel zoiets van het komt wel als ie wat ouder is. Maar omdat hij het destijds zo goed zelf aan gaf, wilden we het toch proberen.

Ik hoor ook wel eens dat mensen wachten tot ze s ochtends geen volle luiers meer zien maar dat gaat hier sowieso niet op. Die zijn altijd vol.

En superknap van je zoontje trouwens, zo goed en snel!
Let's discover the world together.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4414

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 24 Nov 2021 23:03

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

Bij ons ging het juist andersom. Ze was bijna elke ochtend droog, dus toen hebben we een potje op haar kamer gezet en ze ging dan 's ochtends zelf plassen. En trok dan weer een luierbroekje aan 😅 dus toen hebben we overdag ook de luier af gelaten. Dat ging eigenlijk meteen erg goed.
december 2016
juli 2019
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6200

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 24 Nov 2021 23:17

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

Dochter is sinds de zomer overdag zindelijk. De nachten was ze in het begin ook vaak droog, dus ik dacht wie weet zo helemaal zindelijk. Maar al snel elke nacht en volle luier weer en inmiddels lekt ze ook vaak door. Zie het voorlopig ook nog niet gebeuren dat ze ineens wel droog is 's nachts. We doen er ook weinig aan. Zetten haar wel voor het slapen gaan nog op de wc, maar regelmatig hoeft ze dan niet.
<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1273

Geregistreerd: 06 Jul 2020 14:32

Bericht 24 Nov 2021 23:25

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

Mijn dochter is ook sinds anderhalve week overdag zindelijk. Maar de nacht zonder luier zie ik voorlopig nog niet gebeuren. Ze drinkt ook nog melk voor het slapen gaan. De luier zit in de ochtend echt behoorlijk vol. Ze wil dan wel gelijk de luier uit en op de wc gaan plassen.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 24 Nov 2021 23:51

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

Beide keren gaf hij zelf aan. Met 18 maanden wilde hij plassen zoals papa (dus staand geleerd, dat was ook nieuw voor mij!) en paar maanden erna ook de grote boodschap. Dus toen luier helemaal af. En ‘s nachts toen hij een week ongeveer dezelfde luier omhad omdat de luier steeds droog bleef. Hij wilde eerst zelf niet maar toch eens geprobeerd, nooit meer luier omgehad. Dat was half jaar geleden, dus toen hij net 4 was. Allemaal mega vroeg voor een jongen, dus wellicht geen goede graadmeter. Hopelijk kan onze meid het straks ook zo goed aangeven.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 24 Nov 2021 23:59

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

Hier met vijf jaar nog niet, we zijn er ook niet mee bezig. Ik ben allang blij dat ie slaapt ‘s avonds en ‘s nachts. Voor nu willen we hem nog geen reden geven om wakker te moeten worden.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7555

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 24 Nov 2021 23:59

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

Oh ik weet helemaal niet goed wat vroeg/laat is eigenlijk. Zoontje is bijna 3,5, ik dacht dus dat ie best laat was al maar blijkbaar valt dat best mee.
Dit is ook wel een manier die bij hem past, hij wilde eigenlijk niet zonder luier want hij dacht dat dat te moeilijk was/hij het niet kon. Toen hebben we op een dag gewoon geen luier meer gegeven. Die dag een paar keer een natte onderbroek, en de twee dagen daarna nog 1 of 2 keer's avonds als hij moe was. En sindsdien gaat het perfect, zowel plassen als poepen. We vinden het erg knap van m.
Maar als ik het zo lees hier is die luier 's nachts dus helemaal niet gek dat hij die nog heeft. Vind dat zelf ook prima dus dat komt dan over een tijdje wel.
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 25 Nov 2021 00:04

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

Over zindelijkheid, onze zoon van 3.5jr heeft twee tot vier keer per dag een poepluier. Dit is redelijk dun, geen diarree, maar niet ‘vast’. We hebben al meerdere keren geprobeerd zonder luier. Het plassen gaat prima, maar we moeten meerdere keren per dag dus een schone onderbroek/broek vanwege de poep. Hij heeft nog nooit op het potje/de wc gepoept, geeft niet aan wanneer hij moet poepen en we zien dit ook niet aan hem. Iemand tips om dit aan te leren?
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Anoniem323

Bericht 25 Nov 2021 03:56

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

Mizz_S schreef:Wanneer waren jullie kindjes ook 's nachts zindelijk? En hoe heb je dat aangepakt?
Hier is zoontje sinds ongeveer anderhalve week overdag zindelijk. 's Nachts krijgt ie nog wel een luier om. Het heeft helemaal geen haast, want we zijn al superblij dat ie dit eigenlijk van de ene op de andere dag bijna perfect onder de knie had. Maar ben wel benieuwd eigenlijk!


Meteen dezelfde dag. Ze deed overdag geen luier om maar in de nacht wilde ze ook niet meer. En ze was sindsdien helemaal droog in de nacht.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 25 Nov 2021 04:36

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

Taeda schreef:Over zindelijkheid, onze zoon van 3.5jr heeft twee tot vier keer per dag een poepluier. Dit is redelijk dun, geen diarree, maar niet ‘vast’. We hebben al meerdere keren geprobeerd zonder luier. Het plassen gaat prima, maar we moeten meerdere keren per dag dus een schone onderbroek/broek vanwege de poep. Hij heeft nog nooit op het potje/de wc gepoept, geeft niet aan wanneer hij moet poepen en we zien dit ook niet aan hem. Iemand tips om dit aan te leren?


Hebben jullie dit eens laten onderzoeken? Meer dan 1 keer poepen op die leeftijd per dag is al wel veel maar als het dan ook nog dunner is, dan lijkt er iets van intolerantie te zitten mbt bepaalde eten? Als ik diarree heb red ik het vaak ook maar net naar de wc, kan me dus voorstellen dat het aanvoelen en de directe drang tot eruit willen in zijn geval te maken heeft met de consistentie? Ik roep maar wat hoor, maar misschien eens een poep sample afgeven?
Afbeelding
Afbeelding
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 25 Nov 2021 08:27

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

Hier twee jongens, de oudste was met 3.5 jaar overdag zindelijk en gaf toen ook meteen aan dat hij 's nachts ook geen luier om wilde en dat ging meteen goed, hij heeft nooit een ongelukje gehad, wij hebben hem nooit wakker gemaakt om te plassen als we zelf naar bed gaan en hij gaat zelf ook nooit uit bed om te plassen.

De jongste was met 2.9 zindelijk overdag, hij wilde in de nacht ook geen luier meer, dus weer geprobeerd ( inderdaad gewoon met waterdichte molton en een onderlegger in bed) en hij heeft wel een paar keer een ongelukje gehad maar dat was op 1 hand te tellen. Toen hebben we wel geprobeerd om hem wakker te maken om te plassen als wij naar bed gingen maar dat werkte niet want we kregen hem gewoon niet wakker. We hebben bij hem een tijdje een potje op zijn kamer gezet zodat hij meteen kon plassen als hij wakker was. Maar na die paar ongelukjes is het nooit meer mis gegaan.

Maar niet echt getraind dus of zo, ze gaven zelf aan dat ze het wilde en ik denk dat ze er beide ook gewoon klaar voor waren op dat moment.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem334

Bericht 25 Nov 2021 10:23

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

Een aanvullende zindelijkheidsvraag... Mijn zoontje is nu net 2 geworden vorige week. Hij klaagt al een week of twee bij het aandoen van een luier in de ochtend, zegt steeds 'goed niet, goed NIET', GOED NIET!'. Hij wil eigenlijk gewoon geen luier meer aan, maar is nog niet zindelijk. Nu snapt hij wel dat hij moet plassen op het potje, doet dit af en toe ook (we hebben afgelopen week twee avonden prijs gehad op het potje van de drie die we geprobeerd hebben). Alleen als hij op het potje gaat zit hij ook heel veel aan zijn piemeltje te friemelen in plaats van te plassen wat ik dan weer irritant vind want ik heb het idee dat hij gewoon wil friemelen in plaats van plassen. Als hij geen lange broek aan heeft gaat hij ook constant met zijn handje in zijn broek. Er is niets geïrriteerd dus het is gewoon echt die fase van dat zijn piemeltje heel interessant is. Als papa naakt loopt is de piemel ook onderwerp van gesprek natuurlijk.

Nu wilde ik toch misschien gaan proberen om hem na de opvang zonder luier te laten lopen en kijken wat er van komt. Is dat ook hoe jullie er mee om zijn gegaan? Of echt pas als er geregeld op het potje gegaan werd?
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9786

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 25 Nov 2021 10:36

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

Hier doe ik dat pas van de zomer denk ik, maar ik zou gewoon geen zin hebben in dweilen. Van de zomer wel vaak naakt laten rondlopen tijdens het avondritueel, maar toen was het toch vaak naast het potje zeg maar. Nu kan ik hem al beter s ochtends of s avonds wat langer laten lopen, zonder dat hij plast dan. Hij gaat sowieso nu beter en liever op het potje.

Dat gefriemel zou ik ook vervelend vinden overigens.

Hier heeft hij ook fases dat hij geen luier aan wil.
<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1273

Geregistreerd: 06 Jul 2020 14:32

Bericht 25 Nov 2021 10:41

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

Hier een jaar geleden al het potje geïntroduceerd. En af en toe haar daarop laten zitten met een doosjes rozijntjes ofzo. Dat is heel lang zo geweest. En toen over gegaan op haar in haar blote billen laten rondlopen. Ze begon toen zelf de weg naar het potje te vinden (met onze aanmoediging). Uiteindelijk recent overgegaan op echt zonder luier laten lopen met broek aan. Dat was weer even wennen met het potje vinden en dat ze begreep dat broek aan geen luier is. Ik nam het potje ook overal mee naar toe. Toen ging dat goed en uiteindelijk is ze nu net over naar de wc (want dat is stoer haha!). Ik vraag nog wel heel vaak van moet je plassen? Even als reminder want ze kan het in haar spel wel vergeten.

En heus wel ongelukjes en dweilen af en toe, maar ik vind dat niet erg.
<<

Anoniem334

Bericht 25 Nov 2021 10:43

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

Tabbie schreef:Hier doe ik dat pas van de zomer denk ik, maar ik zou gewoon geen zin hebben in dweilen. Van de zomer wel vaak naakt laten rondlopen tijdens het avondritueel, maar toen was het toch vaak naast het potje zeg maar. Nu kan ik hem al beter s ochtends of s avonds wat langer laten lopen, zonder dat hij plast dan. Hij gaat sowieso nu beter en liever op het potje.

Dat gefriemel zou ik ook vervelend vinden overigens.

Hier heeft hij ook fases dat hij geen luier aan wil.
Ja ik vind dat gefriemel zo storend. Ook bij het verschonen gaan die handjes meteen naar het piemeltje. Zo erg al dat ik tijdens het verschonen moet roepen dat hij zijn handen daar weg moet houden omdat het niet fris ruikt en er nog plas aan zit etc. Als er een poepluier is zit er soms ook gewoon poep aan zijn handen. :palm:

Ik benoem vaak dat hij best aan zijn piemeltje mag zitten, maar niet waar andere mensen bij zijn, maar hij snapt dat gewoon nog niet goed genoeg. Ik wil hem ook niet een negatieve associatie met zijn piemeltje geven ofzo, een taboe meegeven, maar ik wil ook gewoon niet dat hij constant er aan zit en public en belemmert bij het verschonen.

Dweilen vind ik overigens niet erg, we hebben een tegelvloer en de slaapkamers -we wonen gelijkvloers- kunnen dicht (daar ligt wel vloerbedekking).
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43735

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 25 Nov 2021 11:51

Re: Vragentopic - Zwangerschap & Kinderen #2

Oh dat friemelen hoort er volgens mij gewoon enorm bij. Is toch ook niet erg. Het is zijn lichaam. Wel leer ik hem aan dat dat niet netjes is met anderen erbij. Maar moet je eens indenken wat voor dunne lijn dat voor kinderen is, hij moet wel z'n piemeltje vasthouden om te mikken met plassen (in een potje minder dan op de wc want potje is kleiner) maar 'mag' er niet aan friemelen.

Naar de opvang zonder luier zou ik nog niet doen. Klinkt alsof hij nog niet heel bewust van z'n plas is. Lekker thuis oefenen, misschien gewoon met alleen een onderbroekje en trui (ivm de warmte) laten lopen? Het is het eerste echte grote wat je ze bewust moet leren en dat is gewoon nogal wat.

Qua dweilen ligt vast ook heel erg aan het kind maar hier oh men. Ja. Heel veel. Maar hoorde er (hier) ook bij. Op een gegeven moment zat ik aan 7 schone onderbroeken per dag (poep of plas). Laatst paste ik op een tweejarig kindje van een vriendin en ze was hem vergeten (?! 😅) een luier om te doen. Die plaste dus midden in m'n woonkamer. Zij daarna oh sorry sorry sorry. Maar ik zei alleen maar ach ik ben wel wat gewend. 😂
(dit is overigens dezelfde vriendin die altijd poep strepen achter laat op het aankleedkussen, dat vind ik dan dus wel vies).
Let's discover the world together.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers