Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Afghanistan

<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 16 Aug 2021 22:17

Re: Afghanistan

Wat ik vandaag ook op de radio hoorde en waar ik op de een of andere manier nog niet eens bewust bij stil had gestaan: er is gewoon een generatie die daar is opgegroeid zonder Taliban. Die dus niet weten hoe het is om onder dat regime te leven. En dan opeens dit..
Wat een angst, een onzekerheid..

Ergens las ik wel nog iets semi positiefs: de afgelopen jaren hebben heel veel jongens en meisjes onderwijs gevolgd. Zij kunnen nu zelf weer kinderen onderwijzen, iets wat de vorige keer niet kon. In zoverre is er dus wel iets van vooruitgang geboekt.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15970

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 16 Aug 2021 22:25

Re: Afghanistan

Raven schreef:In dat artikel lees ik ook tussen de regels door veel zorgen.
En alleen dat ze er niet voor niets hebben gezeten vanwege de tijdelijke verlichting.

Ik maak mij ook wel zorgen om de militairen met ptss dit kan het nog erger maken. En die majoor is echt een topper dat hij zo probeert te zorgen.

Het is gewoon zonde we hebben zoveel offers gebracht en waren die de tijdelijke verlichting het wel waard. De veteranen die ik heb gesproken denken daar anders over dan degene die in dit artikel aan het woord komen.

Ook snap ik niet dat ze de tolken daar niet gelijk hebben meegenomen met de laatste vlucht van Nederlandse militairen. Dat zei ik toen gelijk al en vind ik nu nog steeds. Het was gewoon al duidelijk vanaf het moment dat bekend werd dat iedereen zou terug trekken dat dit zou gebeuren en dan die tolken of medewerkers + familie daarvan die steun hebben verleend aan de militairen hun leven dan niet meer veilig waren.
Het is nu gewoon te laat dat ze gaan evacueren. Daar maak ik mij ook echt boos om. Je laat die mensen stikken.


Dit vind ik ook heel moeilijk te verteren. Ik zou alle onschuldige burgers hier op willen nemen. Wat een wrede wereld waarin zij leven, waarin de kinderen moeten opgroeien. Hartverscheurend.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 16 Aug 2021 22:58

Re: Afghanistan

Arwyn schreef:Wat ik vandaag ook op de radio hoorde en waar ik op de een of andere manier nog niet eens bewust bij stil had gestaan: er is gewoon een generatie die daar is opgegroeid zonder Taliban. Die dus niet weten hoe het is om onder dat regime te leven. En dan opeens dit..
Wat een angst, een onzekerheid..

Ergens las ik wel nog iets semi positiefs: de afgelopen jaren hebben heel veel jongens en meisjes onderwijs gevolgd. Zij kunnen nu zelf weer kinderen onderwijzen, iets wat de vorige keer niet kon. In zoverre is er dus wel iets van vooruitgang geboekt.


In de jaren 60 konden vrouwen en meisjes ook gewoon naar school daar en hoefde ze ook geen hoofdbedekking op/aan. Het is niet altijd een onderdrukt land geweest.

En ondanks het regime van de taliban afgelopen tijd niet aanwezig was in het gehele land. Waren er natuurlijk wel aanslagen en regelmatig werd er gevochten om stukken land. Taliban nam wat in en werd weer verjaagd etc. Die generatie had iig geen leven zoals wij hier in NL.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 16 Aug 2021 23:14

Re: Afghanistan

Ik vind mezelf heel erg geïnformeerd over dingen maar dit met Afghanistan gaat voor mij ook snel. Ik word helemaal misselijk van filmpjes waar mensen zich vastklampen aan de buitenland van vliegtuigen om maar weg te komen en dan vallen.. de wanhoop is verschrikkelijk 😤 .
Afbeelding
Afbeelding
<<

ChiQ

Bericht 17 Aug 2021 07:44

Re: Afghanistan

De illusie dat we in vrijheid leven wordt gewekt terwijl overal in de wereld een oorlog gaande is. It kills me dat een varken in het westen meer rechten heeft dan een mens in Afghanistan. En ik kan het niet aan dat mensen hier verkondigen dat ze het niet meekrijgen. Je vindt het niet belangrijk genoeg. Je bed staat er niet en je stopt je eigen kind in zijn veilige bedje. Je wordt als weduwe meegenomen, je wordt sexslavin van de Taliban en ze mogen doen wat ze met je willen doen. De taliban wil dat er een lijst wordt aangeleverd van elke vrouw (weduwe onder de 40!) en meisjes boven de 15. Zodat ze je kind, je dochter, je mens meenemen. Omdat iemand een VAGINA heeft. Please alsjeblieft ga mij niet hier wijsmaken dat het 'allemaal te snel' gaat. Die mensen zijn daar machteloos als ratten in een val en de wereld kijkt toe.
<<

Banana

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 489

Geregistreerd: 05 Jul 2021 18:23

Bericht 17 Aug 2021 07:56

Re: Afghanistan

Absoluut verschrikkelijk wat er in Afghanistan (en trouwens in veel andere landen) speelt, ik kan heel moeilijk dit soort onrecht verkroppen en ben daarom iemand die in tijden heel gedetailleerd het nieuws volgt, en dan weer een tijd er niet tegen kan.

Ik heb zitten nadenken naar aanleiding van jouw vragen Bloom, en jouw reactie Marin, en ik snap waar jullie vandaan komen. Naast het feit dat het nieuws altijd redelijk eenzijdig is, is zoiets als de situatie in Afghanistan natuurlijk een heel complex thema. Dat filmpje wat je hebt gedeeld Marin, is een goede samenvatting en geeft de optie tot het vinden van verdere informatie. Want een simpel antwoord op jouw originele vraag Bloom, is er niet - je vraagt je immers niet af of de Taliban slecht is, maar wat het verschil is tussen de Taliban, Al Qaeda, ISIS, of het bewind en de situatie in Yemen of de Centraal Afrikaanse Republiek, om maar iets te noemen. En hoe vergelijk je terreur met terreur? Onrecht met onrecht?

Mijn punt is dat verschrikkelijke dingen en oorlogen maar blijven gebeuren, dat het onrecht maar blijft bestaan, en dat er feitelijk niets aan is veranderd. En dat ons perspectief zwaar bepaald wordt door waar we het geluk hadden geboren te worden, en wat we in de media en op school te horen krijgen. Zo leren wij op school over WO II, de Holocaust, en de verschrikkingen die destijds zijn gebeurd. "Maar dat zou toch niet mogen gebeuren, dat zou toch niet nog een keer kunnen gebeuren?" dacht ik, als kind. Totdat ik erachter kwam dat zulke dingen nog altijd gebeuren, meer recentelijk zelfs, zoals de genocide in Rwanda of Cambodia, waar ik op school nooit iets over heb gehoord. Om niet te spreken over alle verschrikkingen die dagelijks plaatsvinden maar waar je vrij weinig over hoort in het nieuws. En zo is dus ook het Midden-Oosten in het nieuws, maar Afrika niet. En is het uit het nieuws ook echt niet duidelijk wat de oorspronkelijke Westerse invloed is geweest, die uiteindelijk heeft bijgedragen aan de huidige situatie en verschrikkingen. Zo ook in Afghanistan.

Kortom, het is afschuwelijk, en ik volg het met vrees, en ik vind het verschrikkelijk voor de lokale bevolking - die zoals hier al eerder gezegd is, vroeger ook een 'normaal' leven gewend was, waar opeens keihard verandering in kwam.
Over het leven in Afghanistan gesproken, wie heeft ook die prachtige boeken van Khaled Hosseini gelezen? De Vliegeraar, Duizend Schitterende Zonnen (één van mijn favoriete boeken ooit), En uit de bergen kwam de echo? Dat gaf mij meer perspectief op het normale leven in Afghanistan, waar je helemaal niet bij stilstaat als je alleen de nieuwsbeelden ziet.

Zo, sorry voor het lange en wellicht van-de-hak-op-de-tak verhaal, maar dit houdt me bezig en ik wilde er toch over schrijven - het forum is immers bedoeld voor interactie :-)
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 17 Aug 2021 08:00

Re: Afghanistan

Uh ja Chiq, dat is waar. En ik zou mijn hele huis wel willen weggeven om het daar beter te maken. Dat wil ik ook voor alle andere mensen op de wereld. Jouw toon doet net alsof door alle ins en outs te weten Afghanistan gered kan worden? En overal op de wereld oorlog? Heb je slecht geslapen ofzo? Hoe durf je te verkondigen dat ik en anderen het niet belangrijk genoeg vinden. Ben jij van alle ellende op de wereld op de hoogte Chiq? De laatste volkerenmoorden etc? Het gaat wél heel snel, sterker nog: het is voor de Afghanen zelf heel snel gegaan. Alles gaat bizar snel. De gevolgen zijn bizar, elke dag daar is een hel. Maar de media is vrij selectief hoor in verspreiden van nieuws. In letterlijk alle kranten zie ik dezelfde foto van dat volle vliegtuig. Ik lees nu maar Al Jazeera, die hebben wat meer inhoudelijke informatie.
Het heeft helemaal geen zin hier om je heen te slaan of verwijten te maken.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Banana

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 489

Geregistreerd: 05 Jul 2021 18:23

Bericht 17 Aug 2021 08:05

Re: Afghanistan

ChiQ schreef:De illusie dat we in vrijheid leven wordt gewekt terwijl overal in de wereld een oorlog gaande is. It kills me dat een varken in het westen meer rechten heeft dan een mens in Afghanistan. En ik kan het niet aan dat mensen hier verkondigen dat ze het niet meekrijgen. Je vindt het niet belangrijk genoeg. Je bed staat er niet en je stopt je eigen kind in zijn veilige bedje. Je wordt als weduwe meegenomen, je wordt sexslavin van de Taliban en ze mogen doen wat ze met je willen doen. De taliban wil dat er een lijst wordt aangeleverd van elke vrouw (weduwe onder de 40!) en meisjes boven de 15. Zodat ze je kind, je dochter, je mens meenemen. Omdat iemand een VAGINA heeft. Please alsjeblieft ga mij niet hier wijsmaken dat het 'allemaal te snel' gaat. Die mensen zijn daar machteloos als ratten in een val en de wereld kijkt toe.


Juist, de illusie! En hoe je het zegt is ook juist, dat een varken in het westen meer rechten heeft dan een mens in Afghanistan. :snik:
Het is niet 'snel' gegaan. (Dit baseer ik trouwens op wat de Afghanistan-expert zeggen had over de achtergrond van deze opmars). De VS heeft vorig jaar al vrijwel de macht overgedragen aan de Taliban, en hun verwachting dat dit wellicht goed had kunnen gaan is gebaseerd op #@$%. En nu de discussie over wie het schuld is, Trump of Biden... En Bush dan? Maar daar hebben de mensen die het op de grond meemaken nu niets aan! En als je er middenin zit, dan gaat het wél heel snel allemaal.

Wat betreft mensen die het niet meekrijgen, dat kan ik eigenlijk prima begrijpen. Hoeveel mensen lezen het nieuws niet? Uiteindelijk is het toch ook fijn om je veilig te voelen en je eigen kind in zijn veilige bedje te kunnen stoppen? Uiteindelijk heeft iedereen het toch ook druk met zijn eigen leven? Ik neem het iemand niet kwalijk dat hij zich het leed van de wereld niet aantrekt als het als een ver-van-mijn-bed show aanvoelt, en dat iemand niet alwetend is betreffende de achtergrond van wat er op het nieuws verschijnt. Wat kan de gemiddelde mens er ook aan doen?
Laatst gewijzigd door Banana op 17 Aug 2021 08:10, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Banana

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 489

Geregistreerd: 05 Jul 2021 18:23

Bericht 17 Aug 2021 08:09

Re: Afghanistan

Marsy31 schreef:Uh ja Chiq, dat is waar. En ik zou mijn hele huis wel willen weggeven om het daar beter te maken. Dat wil ik ook voor alle andere mensen op de wereld. Jouw toon doet net alsof door alle ins en outs te weten Afghanistan gered kan worden? En overal op de wereld oorlog? Heb je slecht geslapen ofzo? Hoe durf je te verkondigen dat ik en anderen het niet belangrijk genoeg vinden. Ben jij van alle ellende op de wereld op de hoogte Chiq? De laatste volkerenmoorden etc? Het gaat wél heel snel, sterker nog: het is voor de Afghanen zelf heel snel gegaan. Alles gaat bizar snel. De gevolgen zijn bizar, elke dag daar is een hel. Maar de media is vrij selectief hoor in verspreiden van nieuws. In letterlijk alle kranten zie ik dezelfde foto van dat volle vliegtuig. Ik lees nu maar Al Jazeera, die hebben wat meer inhoudelijke informatie.
Het heeft helemaal geen zin hier om je heen te slaan of verwijten te maken.


Ja, dat bedoel ik inderdaad - wat kan de gemiddelde mens eraan doen? Je zegt het mooi, ik zou ook alles weg willen geven als dat het leven eerlijk zou maken voor iedereen, maar zo werkt het helaas niet.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 17 Aug 2021 08:13

Re: Afghanistan

Het maakt niet uit of wij vinden dat het wel of niet snel is gegaan uiteindelijk. Het maakt sowieso niet uit wat wij ervan vinden. De vraag is: wat kan er gedaan worden? Helaas staan wij allemaal aan de zijlijn, machteloos. Ik hoop dat de vluchtelingen goed worden opgevangen overal in de wereld. En verder?? Ik ben niet gelovig, bidden helpt niet. Ben er wel heel veel in gedachten. Nederland is zelf nog maar relatief kort bevrijdt van oorlog. Ik hoop zó dat de kinderen uit die landen ooit nog een vrij leven kunnen leven.
Afbeelding
Afbeelding
<<

ChiQ

Bericht 17 Aug 2021 08:18

Re: Afghanistan

Marsy31 schreef:Uh ja Chiq, dat is waar. En ik zou mijn hele huis wel willen weggeven om het daar beter te maken. Dat wil ik ook voor alle andere mensen op de wereld. Jouw toon doet net alsof door alle ins en outs te weten Afghanistan gered kan worden? En overal op de wereld oorlog? Heb je slecht geslapen ofzo? Hoe durf je te verkondigen dat ik en anderen het niet belangrijk genoeg vinden. Ben jij van alle ellende op de wereld op de hoogte Chiq? De laatste volkerenmoorden etc? Het gaat wél heel snel, sterker nog: het is voor de Afghanen zelf heel snel gegaan. Alles gaat bizar snel. De gevolgen zijn bizar, elke dag daar is een hel. Maar de media is vrij selectief hoor in verspreiden van nieuws. In letterlijk alle kranten zie ik dezelfde foto van dat volle vliegtuig. Ik lees nu maar Al Jazeera, die hebben wat meer inhoudelijke informatie.
Het heeft helemaal geen zin hier om je heen te slaan of verwijten te maken.


Nee, heb eigenlijk best goed geslapen! Het is ook niet eerlijk verdeeld over de mensheid over de hele wereld maar ik kan die ignorance niet aan. Ik sla ook niet om mij heen waar heb jij het over 😂 ik kan onmogelijk op de hoogte zijn van elk dood en verderf maar dit van Afghanistan is zo actueel dat je je snel ingelezen kan hebben. Niemand is dat verplicht trouwens, niemand kan ook wat doen maar ik vind het zo jammerlijk dat je als vrouw zo weinig voorsteld in 2021. En het ligt ook diep hoor want ik ben heel westers opgevoed maar mijn familie heeft soms zelf ook opvattingen waar ik écht van ontplof soms. Misschien trek ik het mezelf zo erg aan daarom.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 17 Aug 2021 08:28

Re: Afghanistan

Ja, ik snáp je hoor Chiq. Ik heb me intussen natuurlijk bijgelegen maar zelfs ik, die letterlijk het nieuws volgt in 3 verschillende talen en meerdere landen, kon het even niet meer bijhouden. Ik ben wel onwijs bekend met corruptie binnen de regering en leiders in de Islamitische landen omdat mijn schoonvader daar minister was. Dat de Taliban het slim gespeeld heeft is wel duidelijk. Ik vrees de komende dagen behoorlijk wat er gaat gebeuren. Ze kunnen een mild maar volledig Islamitische staat maken, waar vrouwen bijv nog wel naar school kunnen, maar volledig bedekt. Ze kunnen een hardhandig beleid voeren waar alle rechten verdwijnen en vrouwen niet meer kunnen bestaan. Of een dodelijk beleid, waar je een vreselijk dood tegemoet gaat als je niet buigt.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Viva

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2519

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:42

Bericht 17 Aug 2021 08:39

Re: Afghanistan

Bloom, ik ben het met je eens dat de antwoorden op je post je het gevoel geven dat je dom bent, dat gaf het mij ook. Ikzelf heb er ook weinig over gevolgd in de voorgaande jaren, dat de taliban slecht was wist ik, maar daar hield het dan ook bij op. Voor mij is het ook verrassend snel zoals het nu in het nieuws komt en de situatie daar is.

Raven, wij hebben in het woonrijtje naast ons sinds 3/4 maanden vluchtelingen zitten uit, ik dacht, Afghanistan. Hij is tolk geweest en daarom moesten ze vluchten. Het is sommige dus wel gelukt.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11578

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 17 Aug 2021 08:44

Re: Afghanistan

Het is denk ik ook een keuze, een vraag hier op het forum stellen geeft vaak een snel beknopt antwoord. Ik heb zelf ook dagen dat ik heel erg overprikkeld ben. Nieuws kan dan echt een trigger zijn waardoor mijn hoofd echt op hol slaat. Dan is het fijn om een samenvatting te krijgen. Ik volg ook in periodes het nieuws niet. Je kan er niets mee en het zijn alleen maar extra prikkels die ik niet lekker verwerkt krijg omdat je niet kan handelen. Hebben de mensen waar het over gaat er last van als ik het persoonlijk niet lees, nee absoluut niet. Heb ik er baat bij om het niet te lezen absoluut. Sinds de opkomst van internet en vliegtuigen bereikt nieuws over de hele wereld ons veel sneller en dat is niet altijd beter.

In dit geval heb ik wel ruimte om te lezen en vind het doodeng, wat gaat het effect hiervan zijn. Je hoopt op mild en vreedzaam met rechten voor vrouwen en goede samenwerkingen met de verschillende landen. Ik verwacht het alleen niet. Ze zijn zo lang tegen gehouden en een deel van de mensen is ook verwesterd wat risico’s geeft. En in hoeverre gaat het extremisten aantrekken. Wat voor invloed heeft het op de rest van de wereld. Dat soort vragen.
2015 💙
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 17 Aug 2021 08:51

Re: Afghanistan

Ja, dat vind ik ook. Van die heftige reacties zoals Chiq in 1 van haar berichten vind ik dan ook niet terecht. Hier dúrven vragen getuigt juist van erin willen verdiepen.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem326

Bericht 17 Aug 2021 08:55

Re: Afghanistan

Ik heb niet veel tijd om te reageren. Maar dit breekt mijn hart. En ik begrijp de emotie van Chiq wel. Heb ik soms ook. Het verschil in reactie Peter R de Vries en de gelatenheid over dit onderwerp. Maar het is ook begrijpelijk. Dit staat verder af van mensen (voor mij niet). In plaats van benoemen dat je het ignorant vindt, kan je misschien beter dit topic aangrijpen om uit te leggen hoe erg mensenrechten worden aangetast. Lukt het je misschien om begrijpelijk een chronologie te schetsen. En een weergave te geven van de impact. Al is dat onmogelijk in woorden te vatten.
<<

ChiQ

Bericht 17 Aug 2021 09:23

Re: Afghanistan

Marsy31 schreef:Ja, dat vind ik ook. Van die heftige reacties zoals Chiq in 1 van haar berichten vind ik dan ook niet terecht. Hier dúrven vragen getuigt juist van erin willen verdiepen.


Het is misschien te complex om het te kunnen begrijpen en het tijd en energie kost om het allemaal op een rijtje te zetten. Maar ik durf te wedden dat veel mensen (niet alleen hier hoor!) gewoon denken ja ja, tis helemaal daar dus ah. Begrijp me goed; ben ook geen robin hood in deze dat ik mezelf bewust inzet en mezelf in allerlei bochten wring om iets van hulp te kunnen aanbieden maar ik zie op het nieuws allemaal mensen, die op mij lijken.. ik ben niet afgaans maar een westers uiterlijk heb ik ook niet. Dan kijk ik naar die vrouwen en kinderen en de machteloosheid van mensen en dan heb ik echt de tranen hoog zitten. Kinderen die moe zij en tussen het puin liggen. De onzekerheid van hun situatie. Ik vind het een wereldproblematiek en ik vind hoe meer mensen opstaan hoe sterker de mening wordt hoe misselijk de situatie is en er meer hulp komt.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 17 Aug 2021 09:37

Re: Afghanistan

Ik denk niet met de massa aandacht letterlijk op elke media dat er 1 persoon is die dit niet verschrikkelijk vindt. Behalve dan de psychopaten in de wereld.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 17 Aug 2021 09:50

Re: Afghanistan

Viva schreef:
Raven, wij hebben in het woonrijtje naast ons sinds 3/4 maanden vluchtelingen zitten uit, ik dacht, Afghanistan. Hij is tolk geweest en daarom moesten ze vluchten. Het is sommige dus wel gelukt.


Er zullen er ook wel meer zijn die gevlucht zijn. Maar waarschijnlijk op eigen kracht.
Ze zijn in dienst geweest bij de Nederlandse defensie dus die zijn ook verantwoordelijk voor ze.
Ze weten gewoon dat de taliban dat niet accepteerd en ze daarom hun leven niet zeker zijn en hun gezin ook niet als ze blijven. Dus NL had een vlucht moeten regelen tegelijk met de vlucht van de laatste militairen die gingen. Je kan die mensen daar toch niet achterlaten en dat is nu wel gebeurd.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Anoniem323

Bericht 17 Aug 2021 10:34

Re: Afghanistan

Raven schreef:
Viva schreef:
Raven, wij hebben in het woonrijtje naast ons sinds 3/4 maanden vluchtelingen zitten uit, ik dacht, Afghanistan. Hij is tolk geweest en daarom moesten ze vluchten. Het is sommige dus wel gelukt.


Er zullen er ook wel meer zijn die gevlucht zijn. Maar waarschijnlijk op eigen kracht.
Ze zijn in dienst geweest bij de Nederlandse defensie dus die zijn ook verantwoordelijk voor ze.
Ze weten gewoon dat de taliban dat niet accepteerd en ze daarom hun leven niet zeker zijn en hun gezin ook niet als ze blijven. Dus NL had een vlucht moeten regelen tegelijk met de vlucht van de laatste militairen die gingen. Je kan die mensen daar toch niet achterlaten en dat is nu wel gebeurd.


Ja dat snap ik ook niet. Waarom zijn ze afgedankt als oud vuil? Wie heeft verzonnen dat ze niet mee mochten terwijl ze wisten dat de taliban op zou rukken.
Bedankt dat jullie hebben geholpen, nu hebben we jullie niet meer nodig dus dikke middelvinger naar hun.
En waarom alleen tolken, wat dan met de beveiligers, de poetshulp of wie dan ook?
Dit kan toch niet?

Juist doordat ik mijn kinderen veilig in hun bed stop iedere avond, hoe meer ik mij de situatie ginds aan trek. Die kinderen hebben misschien geen bed meer, geen ouders en geen toekomst.
Ik verwacht dat de taliban, juist door de westerse invloeden die er geweest zijn, nu extreem zijn. Om het westerse er weer helemaal uit te krijgen.
<<

Anoniem323

Bericht 21 Aug 2021 21:17

Re: Afghanistan

Nou we zijn inmiddels een week verder en het houdt mij nog iedere dag bezig. Het wordt gevaarlijker om te vluchten, de belangrijkste leider is gearriveerd en er is veel geweld.
Ik vind het toch zo erg wat daar gebeurd en voor al die mensen die hierheen komen zonder spullen.

Is er een inzamelingsactie van spullen voor de mensen en kinderen die hierheen komen? Ik zou graag een zak knuffels willen doneren, spelletjes of gewoon een dekentje voor een baby.
Ik voel mij zo machteloos, zou willen dat ik kon helpen.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17375

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 22 Aug 2021 13:21

Re: Afghanistan

De vluchtelingen worden in Nederland in Noord-Groningen opgevangen, in Zoutkamp. Aankomende week kun je spulletjes doneren via Stichting Zeecontainer. Ik geloof dat ze eerst vooral behoefte hebben aan basics voor baby’s en zwangeren maar je kunt eens op de site (FB volgens mij) kijken wat je kunt betekenen :)
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 22 Aug 2021 15:12

Re: Afghanistan

Ik zie het, bedankt voor de tip Zora. Ik kom nou net voorlopig niet meer in Groningen maar misschien kan ik m'n moeder wat meegeven binnenkort. Ik ga het zeker even onthouden.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem323

Bericht 22 Aug 2021 20:35

Re: Afghanistan

Bedankt, ga ik daar naar kijken. Het is niet echt in de buurt maar wellicht kan ik ook van een afstand doneren, eventueel versturen
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17375

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 22 Aug 2021 22:07

Re: Afghanistan

Ik zie op hun Facebook dat je idd een berichtje kunt sturen als je het zou willen opsturen Calathea!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
VorigeVolgende

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers