Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Welke klusjes doet jullie kind?

<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 07 Aug 2021 07:40

Welke klusjes doet jullie kind?

In het topic over hoe je verschillende kinderen behandeld, schrijven een aantal mensen dat hun kinderen klusjes moeten doen.
Ik ben benieuwd welke klusjes dat zijn en welke leeftijd bij welk klusje hoort. Is het een verplichting of gewoon soms als het handig uitkomt?

Onze kinderen hebben nog niet echt klusjes, maar moeten wel zelf hun bord en beker op het aanrecht zetten na het eten. En ze helpen vaak mee met bijvoorbeeld tuinstoelen schoonmaken voor een verjaardag. En ze moeten (niet elke dag) zelf hun speelgoed opruimen/van de grond halen.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 07 Aug 2021 07:55

Re: Welke klusjes doet jullie kind?

Speelgoed (enigszins) opruimen aan het eind van de dag. Het hoeft niet mega glad, maar ik wil wel de Lego weer in de zak en niet meer overal in de woonkamer.
Verder dekt hij soms de tafel en helpt hij mee met afruimen. Was doet hij zelf in de wasmand.
Hij is 5. Dus voor nu vind ik dit prima.
2016
<<

Anansi

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 353

Geregistreerd: 02 Okt 2016 15:34

Bericht 07 Aug 2021 08:13

Re: Welke klusjes doet jullie kind?

Mijn kinderen zijn 8,10 en 12 jaar.

Al sinds ze klein zijn moeten ze de tafel afruimen na het eten en hun speelgoed opruimen.

Sinds we cavia’s hebben het hok verschonen.

Inmiddels moeten ze ook hun kamer opruimen, bed afhalen, gevouwen was in hun kast leggen.

En soms vraag ik ze een ander taakje te doen bijvoorbeeld de vaatwasser leeghalen, vuilniszak naar de ondergrondse container brengen, planten water geven.
Uit zichzelf geven ze regelmatig de katten en cavia’s te eten.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 07 Aug 2021 08:35

Re: Welke klusjes doet jullie kind?

Jongens zijn 3 en 6 en moeten alleen eigenlijk hun speelgoed opruimen en hun bordje en beker op het aanrecht zetten.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem326

Bericht 07 Aug 2021 08:43

Re: Welke klusjes doet jullie kind?

Kinderen zijn 5 en 6 en hoeven alleen hun speelgoed op te ruimen.
<<

Anoniem326

Bericht 07 Aug 2021 08:48

Re: Welke klusjes doet jullie kind?

Ik denk trouwens niet dat ik de kinderen echt klusjes ga geven. Maar af en toe vraag om me te helpen met de tafel dekken bijvoorbeeld. Of meehelpen met afruimen. Maar ik denk niet dat ze om de beurt de een hele taak hoeven te doen. Schoonmaken en andere huishoudelijke taken hoeven ze van mij niet te doen. Ook niet als ze ouder zijn. Bed verschonen misschien, maar dan denk ik echt aan een leeftijd van 15 ofzo.
<<

Vlaai

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1374

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 07 Aug 2021 09:02

Re: Welke klusjes doet jullie kind?

Hier benoem ik het niet al klusjes maar gewoon mee helpen in de dagelijkse dingen zoals:
Bord en beker op de aanrecht zetten, andere spullen van het eten opruimen.
Speelgoed/spullen opruimen.
Was in de wasmand doen.
Bed afhalen.
Container aan straat zetten.
Af en toe mee helpen in de tuin.
Af en toe mee helpen koken.
Kortom geen klusjes maar gewoon helpen in de standaard dingen.
Laatst gewijzigd door Vlaai op 07 Aug 2021 11:49, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 07 Aug 2021 09:10

Re: Welke klusjes doet jullie kind?

Ze moeten hun eigen spullen in de vaatwasser zetten en hun was in de wasmand doen. Als we bedden verschonen moeten ze zelf hun bed afhalen, we maken het samen weer op. En als het nodig is moeten ze hun kamer opruimen, maar soms vindt dochter dat lastig en dan doen we dat samen.

Verder helpen ze gewoon af en toe mee met dingen. Zoon helpt bijvoorbeeld vaak met de wasmanden naar boven en beneden tillen, tafel afruimen, drinken inschenken en koffie zetten, de hond uitlaten
Dochter doet vaak een boodschap voor me, helpt in de tuin en met het konijnenhok en als ik bijvoorbeeld een kast opruim ofzo vindt ze het leuk om te helpen.
2010 2012
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 07 Aug 2021 10:03

Re: Welke klusjes doet jullie kind?

Onze zoon is 4 en ruimt zijn speelgoed elke dag op voor het tv kijken om 17uur. Bord na het eten op aanrecht en soms tafeldekken. Hij helpt me vaak in de tuin door de bladeren in de container te doen. Ik introduceer wel wat meer als hij ouder wordt: me helpen met was ophangen of opruimen bijv.

Wat ik trouwens heel leuk vindt, alhoewel dat geen klusje is, is dat hij bij het café hier voor ons besteld en betaald haha. Ik hoef alleen maar te gaan zitten en mijn bankpas te geven. Ideaal ;)

Ik vind trouwens, bedenk ik net, dit ook geen klusjes. Ik vind thuis meehelpen vanaf jonge leeftijd, zodat het ‘gewoon’ is, heel normaal). Hij wast wel eens de auto (nou ja, zeept in en spuit af) en verdient voor dat klusje een dollar. Of als hij echt lang meehelpt in de tuin. Kan hij wat dingen verdienen (we doen barefoot investor).
Laatst gewijzigd door Marsy31 op 07 Aug 2021 12:27, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 07 Aug 2021 10:28

Re: Welke klusjes doet jullie kind?

Mijn kinderen halen samen in de ochtend de afwasmachine leeg als ze niet naar school hoeven. Ze ruimen hun spullen op en zetten na het eten hun bord en bestek in de afwasmachine. 1 keer in de week halen ze hun bed af en maken het weer op (de jongste met hulp).
En nu in de vakantie doen ze een paar keer in de week een taakje zoals een keer stofzuigen of de kasten stoffen.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 07 Aug 2021 11:13

Re: Welke klusjes doet jullie kind?

Oh en hij haalt elke dag de post uit de brievenbus (die is aan einde van ‘oprijlaan’ bij de straat).
Afbeelding
Afbeelding
<<

Charles

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 620

Geregistreerd: 17 Okt 2016 11:32

Bericht 07 Aug 2021 11:21

Re: Welke klusjes doet jullie kind?

De tweeling van 9 dekt de tafel en ruimt deze ook af.

Verder in de tuin vaker (2x per jaar) helpen bijv bladeren bijelkaar vegen en in de groenbak doen.

Verder af en toe wat opruimen van speelgoed als ik het vraag en wat kleine klusjes zoals even op hun zusje letten terwijl ik ergens in huis iets doe ofzo.

Onze zoon die kookt trouwens regelmatig en helpt hier ook vaak bij want hij vindt dat leuk.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11407

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 07 Aug 2021 12:20

Re: Welke klusjes doet jullie kind?

@marsy wat is barefoot investor?
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 07 Aug 2021 12:31

Re: Welke klusjes doet jullie kind?

Jip schreef:@marsy wat is barefoot investor?


Het is een schrijver die een bepaalde kijk heeft op geld en hoe ermee om te gaan. Is hier al jaren een gigantische hit (ik ken bijna niemand die het boek niet heeft gelezen). Er is ook 1 voor families die kinderen de waarde van geld leert. Hier is een link. Is online veel over te vinden als je interesseert, de hoofdpunten. Dit is het boek voor families https://www.booktopia.com.au/the-barefo ... 56874.html
Afbeelding
Afbeelding
<<

Radler

Yipyapper

Berichten: 1706

Geregistreerd: 31 Dec 2018 18:26

Bericht 07 Aug 2021 13:00

Re: Welke klusjes doet jullie kind?

Dochter van 2
Eigen speelgoed opruimen
Helpen met vaatwasser uitruimen en tafel dekken omdat ze zelf graag wil helpen.

De kinderen van man zijn 10 en 8
Taken die ze wel eens doen
Eigen speelgoed opruimen
Vaatwasser inruimen en uitruimen
Tafel dekken en tafel afruimen
Stofzuigen
Mee helpen in de tuin (onkruid verwijderen, bladeren bij elkaar vegen bv)
Voor sommige klusjes krijgen ze ook geld voor in hun spaarpot
Juli 2019
<<

Anoniem323

Bericht 07 Aug 2021 13:23

Re: Welke klusjes doet jullie kind?

Speelgoed opruimen
Vaatwasser in en uit ruimen
Tafel dekken
Wasmachine inladen
Was in de droger doen
Was mee opvouwen (poetsdoekjes en washandjes) dit willen ze zelf met hun strijkplank en strijkijzer
Was in de eigen kast leggen, alleen ondergoed en sokken anders kan ik opnieuw beginnen met strijken
Slaapkamer poetsen iedere zaterdag
Onkruid plukken iedere zaterdag (kleine tuin)
Konijnen voeren
Bed open slaan in de ochtend
Bed afhalen iedere zaterdag
Post uithalen
Na school tas leegmaken, oudste wil nu ook in de ochtend zijn eigen lunch voor school maken

Ze zijn 4 en 6. Sommige zijn taakjes die ze iedere dag moeten doen, sommige iedere week en andere als ik het hun vraag.
Vooral als ze lopen te vervelen, dan moeten ze meer taakjes doen.
Vaak zonder te vragen en als ze die week veel geholpen hebben, krijgen ze een extraatje in de spaarpot. Maar vooral om te leren dat een huishouden samen gedaan moet worden en niet alleen ik.

Als ik vergelijk met andere hier, dan moeten ze veel doen.
Laatst gewijzigd door Anoniem323 op 08 Aug 2021 03:41, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9778

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 07 Aug 2021 15:17

Re: Welke klusjes doet jullie kind?

Zoon van 2 helpt het liefst overal bij. Later zal hij zeker ook klusjes moeten doen, zoals opruimen, tafel dekken en afruimen. Voor centjes kan onkruid plukken, auto wassen etc.

Marsy, ik ga me er eens in inlezen, klinkt interessant!
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3493

Geregistreerd: 11 Apr 2017 11:46

Bericht 07 Aug 2021 16:01

Re: Welke klusjes doet jullie kind?

Zoon (3,5) helpt met bijna alles in het huishouden, omdat hij het leuk vindt. Wasmachine aanzetten, vaatwasser in- en uitruimen, was ophangen, schoonmaken haha.

Hij moet z’n speelgoed zelf opruimen en helpt met tafel dekken.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Elisabeth

Kletskop

Berichten: 920

Geregistreerd: 10 Jan 2019 17:59

Bericht 07 Aug 2021 22:01

Re: Welke klusjes doet jullie kind?

De oudste van 9 heeft sinds hij 8 is de taak om de vaatwasser te leeg halen. Heeft hij zelf mogen kiezen. De jongste van 7 geeft onze honden eten. Daarnaast moeten ze hun eigen kamer opruimen en soms even helpen met stofzuigen oid als we aan het opruimen zijn.

Wij vinden het belangrijk dat ze leren dat niet alles vanzelf weer netjes en opgeruimd is en dat het best wat tijd en werk kost voor ons.
<<

Loïs

Kletskop

Berichten: 721

Geregistreerd: 14 Aug 2019 21:51

Bericht 07 Aug 2021 22:16

Re: Welke klusjes doet jullie kind?

Nog niet zo veel. De oudste van 8 fietst regelmatig naar de Albert Heijn als ik iets vergeten ben. Beide moeten uit school hun broodtrommel en beker uit de tas halen en op het aanrecht zetten. De oudste helpt soms met koken, vindt hij leuk.

Op zondag verassen ze ons wel eens door de hele ontbijt tafel te dekken.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 08 Aug 2021 07:38

Re: Welke klusjes doet jullie kind?

Hier zijn ze 4 en 6, dingen die ze echt moeten is hun speelgoed opruimen ( help ik ook nog wel bij), schoenen netjes in de gang en niet door de woonkamer gooien, jas aan de kapstok ed, vieze kleding in de avond in de wasmand en nooit met lege handen naar de keuken dus als we klaar zijn met eten neem je even iets mee naar de keuken want vele handen maken licht werk.

Verder vraag ik ze vaak wel of ze willen helpen met tafeldekken en vraag ik de oudste eigenlijk altijd of hij zijn bed wil afhalen als ik ga wassen en dat vinden ze nu nog leuk en doen ze eigenlijk wel zonder mopperen.

Ik hoop dat het zo kan blijven, dat ik ze vraag om even te helpen de tafel te dekken en dat ze dat gewoon doen zonder verplicht schema ed.

Ze vinden het beide wel leuk om soms te helpen met koken, de was in de wasmachine doen en aanzetten ed, maar dat is puur omdat ze het leuk vinden, daar verplicht ik ze niet in.

Echte huishoudelijke klussen ga ik ze niet vragen te doen, ze hoeven niet te poetsen of onkruid te wieden en dat zie ik ook in de toekomst niet snel gebeuren.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem326

Bericht 08 Aug 2021 10:02

Re: Welke klusjes doet jullie kind?

Ja dat dus. Gewoon vragen wil je me even helpen. Maar niet een heel schema met hele taken. Dat zie ik mezelf echt niet doen. Vooralsnog wordt er met enthousiasme geholpen. Behalve bij opruimen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 08 Aug 2021 10:35

Re: Welke klusjes doet jullie kind?

Hier ook geen bewuste taakjes. Hij helpt wel mee maar meer om het mee gaan in het proces dan dat hij echt bewust iets moet doen. Hij helpt vaak mee de afwas uitruimen, hij helpt mee koken en de was opruimen. Dat laatste kan heel goed gaan (stapeltjes sorteren per persoon) maar in een dwaze bui kan hij het juist ook allemaal door elkaar gooien dus dat is z'n hulp alleen maar averechts en heb ik liever dat ie niet helpt.
Idem dito met speelgoed opruimen. Ik vind het fijn als hij een beetje helpt maar negen van de tien keer wordt hij er tegendraads van en is het alleen maar meer drama. Dan doe ik het liever zelf als ze eenmaal slapen. Ik weet dat hij het moet leren maar hem dwingen werkt vaak averechts. Dus ik prijs hem maar wanneer het juist spontaan gebeurt, hopelijk werkt dat positief.
Let's discover the world together.
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 08 Aug 2021 15:55

Re: Welke klusjes doet jullie kind?

Onze kinderen (8 en 6) hebben ook geen vaste taken. Ik wil wel graag dat ze opruimen waar ze mee spelen. Ook hun kamers moeten ze netjes houden. Uiteraard help ik hier ook wel regelmatig bij.

Soms helpen ze met koken of vraag ik ze om mij even te helpen met bijvoorbeeld hun bed verschonen (dan halen ze bijvoorbeeld hun kussen af).

Ik denk ook niet dat ze een vaste taak krijgen. Ik had daar vroeger echt een hekel aan. Ik hoop dat ze mij gewoon helpen als ik daar om vraag.
<<

Anoniem323

Bericht 08 Aug 2021 16:11

Re: Welke klusjes doet jullie kind?

De taken die ze van mij krijgen, zijn ook geen vaste klusjes. Ze vinden het gewoon leuk om te helpen en dan doen ze dat.
Het enige vaste taakje die ze hebben, is de konijnen voeren. Ik vind dat belangrijk zodat ze leren verantwoordelijk te zijn en zorgzaam
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers