Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Decemberkind en kleuteren

<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4411

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 11 Jul 2021 22:16

Decemberkind en kleuteren

Mijn dochter is begin december 2016 geboren en dus afgelopen december gestart in groep 1. Na de zomervakantie start ze opnieuw in groep 1, lockdown gehad natuurlijk en 'zo doen ze dit op school'. Alle kinderen die tussen 1 oktober en 31 december geboren zijn, starten opnieuw in groep 1 en krijgen vanaf de herfstvakantie groep 2 werkjes aangeboden om te kijken hoe dat gaat en dan is er een kans dat ze na dat jaar toch naar groep 3 zullen gaan. Klinkt op zich prima, maar er is ons al gezegd dat er niet vaak van die kinderen doorgaan naar groep 3.

Ik heb er wat moeite mee, ik heb gezocht hoe de regels precies zijn, en de grens van 1 januari is geen harde grens, het gaat erom dat er gekeken is wat er het beste bij het kind past. Maar dat is nu dus niet gebeurd, dit is gewoon hoe ze het op school doen. Dochter heeft haar eerste rapport gekregen, ze is gescoord op een stuk of 20 ontwikkellijnen en dan is er gekeken of ze naar leeftijd scoort. Ze scoort bij allemaal volgens haar leeftijd, of daarboven.

In mijn tijd lag de grens op 1 oktober en ik ben zelf van begin oktober. Mijn ouders hebben destijds hemel en aarde bewogen om mij naar groep 2 te krijgen, maar school ging er niet aan. Ik heb toen steeds extra werkjes gekregen, lessen meedoen in een hogere klas enzo en ik was steeds de oudste in de klas. Dat ik ook nog erg groot was voor mijn leeftijd, deed me ook geen goed. Ik stak op diverse vlakken boven mijn klasgenoten uit en dat heb ik vaak moeilijk gevonden.

Dus ik snap dat het nu voor een groot deel mijn eigen gevoelens van toen zijn waar ik mijn dochter voor wil behoeden, maar ik heb natuurlijk nog geen idee hoe zij het volgend schooljaar op gaat pakken. Ze is wel al erg groot voor haar leeftijd en wordt vaak ouder geschat. Ze speelt ook voornamelijk met kinderen die wel naar groep 2 gaan komend jaar. Ze komt wel in een combinatieklas trouwens. Maar goed, misschien heb ik even wat relativering nodig en maak ik me druk om niks 😅 maar ik ben wel benieuwd hoe het op andere scholen gaat!
december 2016
juli 2019
<<

Summerlovin

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1404

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 11 Jul 2021 22:28

Re: Decemberkind en kleuteren

Bij ons op school werkt het eigenlijk hetzelfde.
Decemberkinderen doen in principe mee met groep 1 na de zomervakantie. Natuurlijk worden ze wel geobserveerd en in de gaten gehouden. Als wij zien dat zij meer aan kunnen dan mogen zij ook meedoen met groep 2. Vaak kun je dit al merken in de grote kring. Dan springen zij er wel uit.
Ervaring leert inderdaad dat veel decemberkinderen niet toe na zijn aan groep 3 na (ruim) 1,5 jaar kleuteren. Maar ieder kind is anders.
Wij kijken of ze voldoen aan de voorwaarden om tot leren lezen te komen maar ook of zij het sociaal-emotioneel aankunnen. Zo gaat er dit jaar ook een leerling uit januari door naar groep 3 omdat ze al ver is in haar ontwikkeling. Het wordt dus wel echt per leerling bekeken.
💗24-12-2019
💙07-03-2022 ⭐️06-06-2022
💙21-04-2023
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1063

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:01

Woonplaats: Den Haag

Bericht 11 Jul 2021 22:30

Re: Decemberkind en kleuteren

Deze discussie heb ik toen ook met school gehad. Mijn zoon is van begin januari en viel dus net na die grens. Er was geen discussie mogelijk. Hij ging 2,5 jaar kleuteren. Er werd niet gekeken naar de kwaliteiten van het kind, maar alleen naar geboortedatum.
Volgens mij zijn ze hier nu van teruggekomen want bij mijn dochter in de klas zit een meisje die van januari 2016 is en zij gaat na de zomer naar groep 3. Mijn dochter is van maart 2016 en gaat naar groep 2.

Uiteindelijk ben ik blij met de beslissing bij mijn zoon. Ik vond het het begin maar niets, maar ik merk dat hij nu veel gemakkelijker door de stof heen gaat. Hij is inderdaad ook de langste van de klas (maar niet de oudste overigens, er zitten nog 3 kinderen in de klas die nog eerder geboren zijn). Zijn juffen schatten hem goed in en hij krijgt ook extra uitdaging of mag eerder beginnen met lesstof dan de rest van de klas. Zo mocht hij tijdens de lockdown starten met delen terwijl de klas nog bezig was met de tafels.
Stel dat jouw dochter niet door mag naar groep 3 tegen die tijd zou ik dat zeker bespreekbaar maken zodat zij zich niet gaat vervelen. In groep 2 kunnen ze ook best al wat meer uitdaging bieden op het gebied van letters en cijfers.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 11 Jul 2021 22:33

Re: Decemberkind en kleuteren

Als ze naar een combinatieklas gaat zou ik het even zo laten. De leerkracht merkt het vast snel genoeg als je dochter eraan toe is om met groep 2 mee te doen en dan kan aan het eind van het schooljaar altijd nog gekeken worden of ze naar groep 3 kan lijkt me.
Mijn dochter is van maart en die mocht ook van groep 1 naar groep 3. Wij hebben ervoor gekozen om dat niet te doen maar er werd dus wel echt naar het kind gekeken.
2010 2012
<<

Anoniem314

Bericht 11 Jul 2021 22:33

Re: Decemberkind en kleuteren

Onze school is er ook een waarbij herfstkinderen vaker niet dan wel doorgaan naar groep 3 in het jaar dat ze 6 worden. Maar het gebeurt wel, er wordt dus echt gekeken naar het kind zelf. Belangrijk is dat aan de leesvoorwaarden wordt voldaan, dus in ieder geval de klanken in woorden herkennen, hakken en plakken. Onze dochter vond het heel leuk om daar thuis mee te oefenen (zij is overigens geen herfstkind). Hier zou je thuis voorzichtig mee kunnen oefenen zodat je zelf ook een beeld krijgt of ze eraan toe is en dit ook meenemen in de gesprekken die je gedurende het jaar met de juf zult hebben.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9778

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 11 Jul 2021 22:42

Re: Decemberkind en kleuteren

Niekske, zelf ben ik ook van begin oktober en ook mijn ouders hebben hemel en aarde bewogen, en uiteindelijk van school gewisseld zodat ik direct naar groep 3 kon. Ik was dus altijd de kleinste en jongste. Qua leren heeft het uiteindelijk niet uitgemaakt, maar heb nu ik erop terugkom misschien liever een jaar extra gekleuterd. Puur omdat je sociaal en emotioneel gezien ook jonger ben. Zo gingen al mijn vriendinnen stappen, toen ik nog 15 was en dus niet mocht. Of niet mee op de jongerencamping. En ze waren ook eerder toe aan bepaalde dingen, terwijl ik liever met de barbies speelde zeg maar. Op een of andere manier kan een jaar tot half jaar jonger best een verschil uitmaken. Oh en ik was dus ook echt jong toen ik op kamers ging voor mijn studie.

Maar snap je gevoel wel, ik ben nu natuurlijk in november uitgerekend en kan me er nu al druk om maken hoe dat straks gaat..
<<

Anoniem331

Bericht 11 Jul 2021 22:59

Re: Decemberkind en kleuteren

Hier een december kind die dit jaar 7 word en na de vakantie naar groep drie gaat. Die had het eerder ook niet gered. Erg afhankelijk per kind. Mag hopen dat leerkrachten daar naar kijken met deze ‘grensgevallen’.
<<

Anoniem316

Bericht 11 Jul 2021 22:59

Re: Decemberkind en kleuteren

Hier gaan eigenlijk alle kinderen van voor 1 januari over naar groep 2 en kijken ze aan het eind van het schooljaar of ze groep 2 nog eens doen of naar groep 3 gaan. L is van halverwege november en gaat nu dus naar groep 2. Ik verwacht eigenlijk wel dat ze aan het einde van het jaar naar groep 3 gaat.
Hier kijken ze dus wel echt naar het kind. Ik moet zeggen dat ik L ook echt wel wat te 'oud' vind om groep 1 nog eens te doen, qua doen en laten. Is dat voor M ook niet zo?
<<

Anoniem315

Bericht 11 Jul 2021 22:59

Re: Decemberkind en kleuteren

Bij ons kijken ze echt naar wat het kind aankan en overleggen dat met de ouders. Dat gebeurt echter in groep 2, niet in groep 1. De herfstkinderen gaan gewoon door naar 2 en dan wordt gekeken hoe en wat. Onze oudste is van 6 december en is doorgegaan. Ze is nu 7 jaar en gaat naar groep 5. Ze heeft wat moeite met het leestempo, maar verder loopt ze prima mee met het gemiddelde en bij rekenen er ver boven. Als ze in groep 2 moest blijven, was ik in opstand gekomen, want dan was ze zich gaan vervelen, ondanks dat ze vrij klein was en zich wat jongig gedroeg. Dat is nu helemaal weg.
De grens ligt op januari, dus daar kun je wel een punt van maken.
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3493

Geregistreerd: 11 Apr 2017 11:46

Bericht 11 Jul 2021 23:08

Re: Decemberkind en kleuteren

Oh lastig lijkt me dat, ik heb een eind november kind en zover ik begrepen heb “mag” hij gewoon doorstromen als hij mee kan komen en is inderdaad de grens 1 januari. Vervelend ook dat een school niet naar een kind kijkt in zo’n situatie, zou ik als ouder wel over in gesprek gaan.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6198

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 11 Jul 2021 23:10

Re: Decemberkind en kleuteren

Ik ben ook een oktoberkind en heb er zelf wel baat bij gehad lang te kleuteren. Ondanks dat de tweede keer groep 2 niet leuk voor me geweest schijnt te zijn, heeft het me in m'n verdere schoolleven wel echt goed gedaan. Ik had eigenlijk hetzelfde als jij, veel extra werkjes en stak (ik dan niet letterlijk) vaak boven de rest uit. Maar voor mij was het fijn om overal makkelijk doorheen te gaan en een van de oudsten te zijn.
Waarmee ik wil zeggen, stel jouw dochter 'moet' ook lang kleuteren, hoeft dat niet hetzelfde uit te pakken als bij jou.

Het zou me erg irriteren als ze niet naar het kind kijken, want dat is juist de bedoeling lijkt me. Als je er zelf tzt anders over denkt dan de school zou ik daar zeker over in gesprek gaan. Maar voor nu zou ik het eerst op z'n beloop laten.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 12 Jul 2021 07:09

Re: Decemberkind en kleuteren

Mijn zoon is van eind november en bij hem op school werd er wel echt per kind gekeken. De kleuterjuf was er van overtuigd dat hij door moest naar groep 3 maar ze wilde wel alles dicht getimmerd hebben dat haar gevoel onderbouwd was. Zo had hij halverwege groep twee wat moeite om te horen welke letters er in een woord zitten ( of welke letter je hoort voor,- midden,- of achteraan een woord), toen hebben we een intake met een logopedist gedaan om te kijjken of hij dat op niveau deed, de logopedist gaf toen aan dat het echt prima was. Verder hebben we tijdens een ouder gesprek met de juf besproken met welke kinderen hij buiten school speelde, dat waren toen vooral kinderen uit groep 2 maar ook wel een enkeling uit groep 1, dat heeft ze ook wel mee genomen in haar overweging. Het maakte ons oprecht niet uit of hij nog een jaar groep 2 zou doen of naar groep drie zou gaan, ik denk dat er voor beide wel wat te zeggen is. ( hier gaan alle kinderen over naar groep 2 en doen ze eventueel groep 2 nog een keer, groep 1 nooit).

Nu is hij dus ruim 6.5jaar oud en gaat hij naar groep vier. Het afgelopen jaar is natuurlijk een vreemd jaar geweest maar hij doet het eigenlijk heel prima/gemiddeld. Hij leest nu eind groep 3 op M4 niveau, kreeg extra verdieping voor rekenen omdat daar geen uitdaging in zat voor hem en ook zijn algemene ontwikkeling/ interesse is verder dan verwacht wordt op deze leeftijd. Alleen spelling blijft hij lastig vinden, daarvoor heeft de laatste twee maanden 1 keer in de week remedial teaching gehad en is met sprongen vooruit gegaan.

Zelf benoemd hij wel dat hij de kleinste van de klas is en dat hij als laatst jarig is. Ik moet zeggen dat het verschil met zijn klasgenootje van januari vooral fysiek wel echt groot is ( hij was zo blij dat hij laatst zijn eerste tand los had, want de hele klas had dat al bijvoorbeeld), maar het zijn wel gewoon zijn vriendjes en hij vind prima aansluiting. Ondanks zijn lengte kan hij met gym ook prima mee komen.

Wij hebben de keus dus echt bij school gelaten, ik ga er vanuit dat zij er toch het meest verstand van hebben, maar ik ben wel blij dat er echt naar ieder kind apart gekeken wordt en ik denk ook wel dat dit de beste keus voor hem geweest is.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2513

Geregistreerd: 26 Mei 2016 19:46

Bericht 12 Jul 2021 09:42

Re: Decemberkind en kleuteren

Een vriendin heeft ook een dochter die groot is voor haar leeftijd (nog net geen 4) en die wordt juist erg overvraagd doordat ze ouder oogt. Die hoort in de speeltuin dat ze niet zo kinderachtig moet doen, van kinderen die 2 jaar ouder zijn. Ik kan me voorstellen dat ze ook overschat zal worden als vroege leerling.

Ik was van september en een vroege leerling. Ik heb dat niet als heel fijn ervaren. Blijven zitten in havo 4 is echt een zegen geweest. Toen kon ik sociaal ineens wel goed meekomen, terwijl schoolwerk geen enkel probleem was. (Blijven zitten had meer te maken met slechter in mijn vel zitten).
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 12 Jul 2021 09:50

Re: Decemberkind en kleuteren

Bij ons is de grens ook 1 oktober, dus in principe kleutert onze oudste (en jongste straks) ook langer. Op zich vind ik dit geen probleem, tegenwoordig is veel meer aandacht voor leerlingen die juist meer aan zouden kunnen. Ik merk ook aan hem dat hij qua taal en rekenen misschien wel op groep 2 niveau mee kan komen, maar sociaal-emotioneel nog niet. Mocht hij volgend jaar enorme sprongen maken daarin, gaat hij alsnog mee naar groep 3.

Zelf heb ik ook lang gekleuterd en was alsnog één van de kleinste van de klas. Ik vond het qua vriendinnen ook niet vervelend, het paste juist beter. Wel was er bij ons geen aandacht voor kinderen die goed scoorden, dat was juist wel makkelijk voor de leerkracht. Mijn extra werk in gr 7/8 bestond dus uit koffie rondbrengen, woordzoekers maken en Rollercoastertycoon spelen. Een vriendinnetje uit februari had dit ook, dus dit had niks met leeftijd te maken, maar tekortkoming in het beleid van de school.
Laatst gewijzigd door Taeda op 12 Jul 2021 09:54, in totaal 1 keer gewijzigd.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11210

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 12 Jul 2021 09:52

Re: Decemberkind en kleuteren

Ik vond/vind dit ook echt lastig! Mijn zoon is van 30 december, is nu 5,5 en gaat straks naar groep 3. Het eerste half jaar op school deed hij al groep 2 werkjes, eind dat schooljaar had hij zichzelf leren lezen. Maar sociaal kwam hij wat minder mee. Inmiddels is dat wat bijgetrokken gelukkig. Hij heeft leuke vriendjes die meegaan naar groep 3, ook veel oktober/november kinderen. Lezen gaat als een trein, rekenen doet hij al best goed, dus nog een jaar groep 2 gaat in zijn geval echt niet, hij verveelde zich de laatste maanden al, ondanks extra werk. En hij heeft gewoon ontzettend veel zin in groep 3. Bij hem gingen alle herfstkinderen mee naar groep 2 trouwens en dit jaar is per kind gekeken of het mee kan naar groep 3. Heel prettig zo vond ik.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Pluis

Kletskop

Berichten: 522

Geregistreerd: 20 Mrt 2016 14:19

Bericht 12 Jul 2021 10:00

Re: Decemberkind en kleuteren

Wij hebben een dochter van begin oktober en zaten vorig jaar in dezelfde discussie met school. Ook ik had wat moeite om haar nog een jaar groep 2 te laten doen. Ze had door Corona geen normale les gehad in groep 2. Door mijn gedram is ze naar groep 3 gegaan maar helaas kregen we weer een Corona jaar en doet ze groep 3 volgend jaar nog een keer.

Sociaal emotioneel was ze er ruim aan toe om naar groep 3 te gaan en niet meer te spelen. Qua leerbaarheid nog niet. Ik vond dat ze interesse had in cijfers en letters. Dat was er wel maar uiteindelijk niet genoeg. Ze pakte het met moeite op en nu aan het einde van het schooljaar heb ik zoiets van ‘Oh dus dit bedoelden ze’

Moraal van het verhaal. Mijn dochter doet door mijn gedram, en Corona, nog een keer groep 3. De kleuterjuffen hadden gelijk dat ze er nog niet aan toe was.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11578

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 12 Jul 2021 10:04

Re: Decemberkind en kleuteren

J is van augustus dus helemaal geen discussie maar ik snap het punt nooit zo goed van in groep 1 blijven voor kinderen die tussen okt en 1 Jan geboren zijn. Groep 2 zou ik een logischer ijkpunt vinden
2015 💙
<<

Toetie

Kletskop

Berichten: 695

Geregistreerd: 11 Feb 2021 20:06

Bericht 12 Jul 2021 10:15

Re: Decemberkind en kleuteren

Mijn kind is van oktober en gaat volgend jaar weer naar groep 1, net als alle andere herfstkinderen.
Mijn kind wordt nog onderzocht maar ik ben heel blij dat in groep 1 mag blijven. Hoeft niet op de tenen te lopen om bij te benen.
Kan maar net tot 10 tellen.

Ik denk dat scholen zelf de richtlijn aanpassen en dan kijken naar het individuele kind.
Blijf in gesprek met de leerkracht wat jullie wensen zijn en probeer te zoeken naar een oplossing. Als ze komend jaar goed vooruit gaat, kan ze misschien taakjes van groep 2 krijgen en door naar groep 3?
<<

Toetie

Kletskop

Berichten: 695

Geregistreerd: 11 Feb 2021 20:06

Bericht 12 Jul 2021 10:18

Re: Decemberkind en kleuteren

Minx schreef:J is van augustus dus helemaal geen discussie maar ik snap het punt nooit zo goed van in groep 1 blijven voor kinderen die tussen okt en 1 Jan geboren zijn. Groep 2 zou ik een logischer ijkpunt vinden


Omdat ze maar anderhalf jaar kleuteren dan. De tijd tussen de kerst en zomervakantie is maar kort.
Ze moeten wel rijp zijn voor het leren
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 12 Jul 2021 10:57

Re: Decemberkind en kleuteren

Toetie schreef:
Minx schreef:J is van augustus dus helemaal geen discussie maar ik snap het punt nooit zo goed van in groep 1 blijven voor kinderen die tussen okt en 1 Jan geboren zijn. Groep 2 zou ik een logischer ijkpunt vinden


Omdat ze maar anderhalf jaar kleuteren dan. De tijd tussen de kerst en zomervakantie is maar kort.
Ze moeten wel rijp zijn voor het leren

Het gaat nu om herfstvakantie en zomervakantie, dat is dus ruim 3/4e schooljaar. Wanneer een kind regelmatig ziek is of nog een keer op vakantie gaat onder schoolweken (want geen leerplicht) mist het ongeveer net zo veel school.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 12 Jul 2021 11:23

Re: Decemberkind en kleuteren

Wat Minx zegt doen ze hier wel inderdaad, alle kinderen gaan in principe van groep 1 naar groep 2. Als ze dan gedurende groep 2 op hun tenen lopen krijgen ze gewoon af en toe werkjes van groep 1 aangeboden en is al snel duidelijk dat ze groep twee nog een keer doen en bij sommige kinderen wordt op basis van ander redenen besloten dat ze groep twee nog een keer doen.
Maar het ijkpunt ligt hier dus inderdaad in groep 2 en in groep 1 gaan ze gewoon allemaal door.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem326

Bericht 12 Jul 2021 12:09

Re: Decemberkind en kleuteren

Ik wilde heel graag dat mijn tweeling van eind december nog een jaar zouden kleuteren. Voor mijn zoon was dat sowieso het beste omdat hij sociaal-emotioneel helemaal niet mee kwam. En cognitief op school niets liet zien/blokkeerde. School adviseerde om mijn dochter door te laten gaan naar groep 3, maar dat heb ik zelf tegengehouden. Vooral vanuit gevoel. Ze was nog zo klein en ze houdt zo van spelen, fantasie en vrij zijn dat ik echt te vroeg vond. Vooral omdat ze altijd zo haar best doet om het goed te doen. Ze zou dan al zo hard werken in groep 3. Aan de werkjes, maar vooral ook het sociaal-emotionele en gym bijvoorbeeld. Ze is veel kleiner en minder sterk dan de anderen (zelfs nu in groep 2 waar ze de oudste kleuter is, is ze de kleinste). Maar goed, het is een beslissing geweest vanuit mijn gevoel. Ook om haar te beschermen. Dus als school echt had gezegd ze moet door dan had ik het gedaan. Maar zij gingen ook wel mee in mijn gevoel, met de kanttekening dat ze er cognitief wel aan toe was/ voldeed aan wat nodig was voor groep 3. Maar goed, mijn dochter van net 5 voldoet ook aan de eisen voor groep 3 en gaat volgend schooljaar naar groep 2. Zij is behalve dat ze qua reken- en leesvaardigheden al klaar is voor groep 3 ook echt nog gebaat bij de kleuterklas.
Laatst gewijzigd door Anoniem326 op 12 Jul 2021 12:49, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3087

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:50

Bericht 12 Jul 2021 12:45

Re: Decemberkind en kleuteren

Dit is pure projectie van hoe ik het als kind heb ervaren en dat is eigenlijk juist het omgekeerde van jou Niekske. Ik ben van eind november en zou willen dat ze mij nog een jaar bij de kleuters hadden gelaten. Toen lag de grens nog op 1 oktober. Je moet al zoveel je hele leven. Dat half jaartje extra spelen kan net helpen voor zelfvertrouwen en sociale ontwikkeling. Je kunt het natuurlijk nooit met zekerheid zeggen maar ik heb tot lang in mijn volwassen leven ‘last’ gehad van die achterstand. Altijd de jongste zijn heb ik niet als prettig ervaren.
<<

Loïs

Kletskop

Berichten: 721

Geregistreerd: 14 Aug 2019 21:51

Bericht 12 Jul 2021 13:00

Re: Decemberkind en kleuteren

Op onze school houden ze 1 januari aan als grens. Ook best gek want een kind van 20 december of een kind van 4 januari maakt dan dus eigenlijk wel verschil, terwijl ze beide pas na de kerstvakantie starten.
Dus als er geen belemmeringen zijn dan stroomt een kind want in december geboren is door naar groep 2 en zijn dus nog 5 als ze in groep 3 starten. Uiteraard blijven er ook weleens kinderen een jaar langer kleuteren.
Mijn oudste is van half oktober en die was nog best jong en speels in gedrag, weinig interesse voor lezen en schrijven en was de vraag wel wat doen we hiermee. De vraag kwam echter pas in groep 2. Uiteindelijk is hij doorgestroomd naar groep 3, ook hij was toen al de grootste van de klas.
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 484

Geregistreerd: 12 Dec 2020 12:31

Bericht 12 Jul 2021 13:29

Re: Decemberkind en kleuteren

Carra schreef:Je moet al zoveel je hele leven. Dat half jaartje extra spelen kan net helpen voor zelfvertrouwen en sociale ontwikkeling. Je kunt het natuurlijk nooit met zekerheid zeggen maar ik heb tot lang in mijn volwassen leven ‘last’ gehad van die achterstand. Altijd de jongste zijn heb ik niet als prettig ervaren.


Daarom moeten ze het, vind ik, ook per kind bekijken en niet per geboortedatum. Mijn jongste is super sociaal en barst van zelfvertrouwen en ze was echt uitgespeeld dus ze zagen het helemaal niet zitten dat ze nog een jaar zou kleuteren. Ze is van 9 december en is als enige van de kinderen na 1 oktober naar groep 3 gegaan en daar inderdaad de jongste maar zij heeft daar helemaal geen last van gehad afgelopen jaar. Ze speelde ook regelmatig met kinderen uit groep 4 (combinatieklas).

Het is zo enorm verschillend waar een kind bij gebaat is, voor de 1 is nog een jaar kleuteren fantastisch want ze moeten idd nog zoveel in hun leven maar als ze toe zijn aan meer dingen leren dan is nog een jaar kleuteren echt heel lang.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers