Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Decemberkind en kleuteren

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 12 Jul 2021 15:38

Re: Decemberkind en kleuteren

Ik zou kijken of je het bespreekbaar kan houden. En of ze inderdaad naar het kind willen kijken.

Ik ben zelf van 12 december en heb twee jaar groep 2 gedaan. Ik was alsnog één van de kleinsten van de klas en sowieso een vrij gevoelig meisje. Denk dat ik compleet ondergesneeuwd was als ik eerder door was gegaan. Voor mijn gevoel was ik ook nooit de oudste of de jongste maar heel middelmatig qua leeftijd. Nooit als vervelend ervaren.
Let's discover the world together.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 12 Jul 2021 15:45

Re: Decemberkind en kleuteren

Dat was vroeger ook zo hoor Marin dat je redelijk gemiddeld was qua leeftijd, in onze tijd lag de grens bij 30 september.

Hoe ik het nu van school begreep is die grens verschoven naar 31 december, maar zijn alle kinderen tussen eind september en eind december "bespreekgevallen" en spreek je dus niet over een klas overslaan als ze wel door gaan en niet over blijven zitten als ze nog even kleuteren.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8602

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:45

Bericht 12 Jul 2021 16:08

Re: Decemberkind en kleuteren

Scholen mogen dit beleid zelf bepalen, er is geen wettelijke regeling voor volgens mij. Najaarskinderen zullen overal bespreekgevallen zijn, maar op de ene school is het 'door tenzij' en de andere 'lang kleuteren, tenzij'. De motivering ligt dan anders.

Vandaag hebben wij toevallig een uitgebreide mail gehad van de leerkracht over onze oudste. Hier doen ze in principe nog een jaar groep 1 en dat zal hij ook doen, met extra oog voor een aantal ontwikkelingsgebieden. Doordat het een combinatieklas 1/2 is, kunnen ze goed differentiëren. Door de toelichting en motivatie vanuit school heb ik vertrouwen dat ze een goed beeld hebben van hem, het komt erg overeen met wat ik ook ervaren heb in zijn ontwikkeling afgelopen jaar. In principe gaat hij dan in 2022/2023 niet naar groep 3, tenzij hij komend jaar echt enorme sprongen maakt.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 12 Jul 2021 20:20

Re: Decemberkind en kleuteren

Dankjewel voor jullie reacties!

Het maakt mij overigens helemaal niet uit of mijn dochter 1,5 of 2,5 jaar zal kleuteren, als er maar gekeken wordt wat er bij haar past. Wij zien natuurlijk niet hoe ze op school is, maar wel hoe ze thuis is en ze is zo geïnteresseerd in hoe alles werkt en vraagt ook echt door, wil alles weten. En dan krijg je rapport waarop ze het heel goed doet, maar nul onderbouwing waarom ze in groep 1 moet blijven. Ik zal inderdaad nog eens mailen!
december 2016
juli 2019
<<

Signature

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 477

Geregistreerd: 12 Dec 2020 11:31

Bericht 13 Jul 2021 17:28

Re: Decemberkind en kleuteren

Is er niet de optie om wel naar groep 2 te gaan maar groep 2 eventueel 2 jaar te doen? Mijn dochter van december ging na een half jaar groep 1 naar groep 2 en in groep 2 zou dan bekeken worden of ze daarna nog een jaar zou kleuteren of door zou gaan naar groep 3. De stap van 2 naar 3 is wat kleiner dan van 1 naar 3 wanneer blijkt dat 2,5 jaar kleuteren te lang is voor haar.

Ik zou er naar vragen. Want jij ziet haar echte ik thuis, met haar interesses die ze misschien in groep 1 nog niet zo heeft laten zien omdat ze ook eerst wat moeten wennen natuurlijk. Mocht ze dan volgend jaar toch al klaar zijn voor groep 3 dan kent ze de kinderen in elk geval al van die groep.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 13 Jul 2021 17:41

Re: Decemberkind en kleuteren

Mijn dochter is van oktober en is wel langer bij de kleuters gebleven. Ze had sowieso een heel moeilijk eerste kleuterjaar, heel veel huilen. Dat had grotendeels te maken met het feit dat ze een broer met beperking heeft en ermee werd geconfronteerd dat het bij ons thuis echt wel anders ging dan bij anderen thuis, iets wat ze toen nog maar half kon bevatten. Uiteindelijk hebben we hulp gekregen van de schoolmaatschappelijk werkster en ging dat beter, maar daardoor begon ze wel pas in haar tweede jaar wat meer te landen. Daarnaast was ze ook nog erg klein voor haar leeftijd en nog heel speels.

Ik vind dat het bij haar goed heeft uitgepakt. Ze heeft het heel fijn in haar klas, zit goed in haar vel, ligt goed in de groep, resultaten zijn goed, ze zit echt op haar plek. Nu met corona vind ik het ook extra fijn dat ze nog een jaartje heeft op de basisschool en hopelijk in het nieuwe schooljaar gewoon open dagen kan bezoeken etc.

Ik ben zelf van juli, dus niet echt een bespreekgeval, ook niet in die tijd, maar ik denk dat ik er zelf ook best baat bij had gehad om langer te kleuteren, ik kon het qua leerstof dan wel heel goed aan en kon bijvoorbeeld ook al lezen in de kleuterklas, maar ik was wel altijd jong in gedrag, vond moeilijk aansluiting, speelde ook liever met jongere kinderen. Ik denk heel vaak dat ik wel steviger in mijn schoenen had gestaan als ik later naar groep 3 was gegaan, maar dat was toen echt niet aan de orde.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 13 Jul 2021 17:44

Re: Decemberkind en kleuteren

Mijn dochter is eind december jarig en heeft 1,5 jaar gekleuterd. Ze heeft een half jaar groep 1 gedaan en 1 jaar groep 2. In groep 2 worden kinderen hier voorbereid om naar gr 3 te gaan, ik zou dus liever hebben dat ze twee keer gr 2 doen dan twee keer gr 1.
Onze grootste twijfel was of ze niet erg jong zou zijn bij het starten op de middelbare school, als ze maar 1,5 jaar zou kleuteren. Ze gaat na de zomervakantie naar 2 havo en het gaat gelukkig prima. Maar dat ligt ook wel voor een groot deel aan haar karakter, ze staat sterk in haar schoenen. Als mijn zoon van december geweest was, dan hadden we hem zeker 2,5 jaar laten kleuteren. Maar dat was gelukkig niet aan de orde.
<<

Ster

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 559

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:19

Bericht 13 Jul 2021 20:47

Re: Decemberkind en kleuteren

Onze zoon is van eind oktober en heeft een dik half jaar groep 1 gedaan en gaat na de zomer naar groep 2. Bij ons op school zijn alleen de december kinderen een ‘bespreek geval’. Onze zoon kan op alle fronten goed mee, dus vind het prima. Volgend jaar kijken we wel verder, hier trouwens een combi-klas groep 0,1,2,3.

Ik zou in jou geval toch kijken of ze naar groep 2 kan en dan volgend jaar, indien nodig groep 2 nog een keer doen.
R: oktober 2016
M: april 2018
S: juni 2020
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 14 Jul 2021 07:28

Re: Decemberkind en kleuteren

Mijn zoon is van begin november en hij is nu door naar groep 2. Volgens mij is het zo dat ze volgend jaar pas bepalen of hij groep 2 nog een jaar doet, of door gaat naar groep 3. Ik vind dat wel een goede manier, want in groep 2 gaan ze echt wat werkjes maken en dan kun je dus ook pas beoordelen of ze door kunnen naar groep 3.
Vervelend dat het op de school van jouw dochter niet bespreekbaar lijkt, Niekske! Ik snap opzich wel dat juffen en meesters zoiets beter kunnen beoordelen dan ouders, maar een beetje overleggen kan geen kwaad, en star vasthouden aan beleid is voor niemand goed.

♥♥
<<

Meneer de Uil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6162

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:08

Bericht 14 Jul 2021 20:10

Re: Decemberkind en kleuteren

Ook hier een decemberkind. Bij haar op school gaan ze in eerste instantie allemaal door naar groep 2 en daarna kijken ze of ze naar groep 3 gaan of nog een jaar groep 2.
Dit jaar gaan er, denk ook vanwege corona, heel veel kindjes nog een jaar extra kleuteren. Eigenlijk alle kinderen vanaf oktober, behalve S. Die is zó toe aan groep 3 en heeft daar zelf ook heel erg veel zin in. Haar klasje wordt zo klein en de groep 2 zo groot (voor in ons kleine dorpje dan) dat ze het zo gesplitst hebben dat zij in een groep 2/3 komt. Ik ben heel benieuwd hoe het zal gaan.
The familytree will always grow 2-12-2015 en 10-10-2018
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10380

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 15 Jul 2021 09:40

Re: Decemberkind en kleuteren

P (september) gaat ook naar groep 3. Heel eerlijk gezegd had ik het niet erg gevonden als hij nog een jaar groep 2 had gedaan. Hij speelt nog zo graag en is straks nog geen 6 als hij begint aan groep 3. We zullen het zien.

X is van november en doet nog een jaar groep 1. Ook wel prima.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem328

Bericht 15 Jul 2021 10:20

Re: Decemberkind en kleuteren

D is van 17 december en is destijds dus in januari begonnen en hij heeft 1,5 jaar in groep 1 gezeten. In totaal 2,5 jaar kleuteren dus. Ik ben daar wel blij mee. Zo jong al naar groep 3 heeft niet mijn voorkeur. Sociaal gezien niet maar ik heb ook liever dat hij straks wat makkelijker alle klassen doorloopt dan dat het hem moeite kost omdat hij nog zo jong is. Ik heb wel uitdrukkelijk met de juffen afgesproken dat hij komend jaar extra uitgedaagd gaat worden want dat heeft hij echt nodig. Het is een slimme jongen. En als het echt niet gaat in groep 2 dan kan hij altijd nog overstappen naar groep 3 maar ik denk/hoop dat dat niet nodig is.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 01 Dec 2021 14:41

Re: Decemberkind en kleuteren

Even een upje, vorige week hebben we een gesprek gehad met de juf en zij geven aan dat ze onze dochter zowel cognitief als sociaal-emotioneel erg sterk vinden. Ze gaat nu meedoen met groep 2 en dan bekijken ze in de loop van het jaar hoe dat verder uitpakt. Eigenlijk precies wat wij graag wilden, dus fijn! We zijn wel trots, de juf benoemde dat ze zich heel goed staande houdt bij de oudere kinderen, ze kan er goed mee communiceren en ook discussiëren en laat zich niet zomaar voor de gek houden. Dat idee hadden we al, maar erg fijn om dat ook van de juf terug te horen dat het op school ook zo goed gaat!
december 2016
juli 2019
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8602

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:45

Bericht 01 Dec 2021 14:51

Re: Decemberkind en kleuteren

Niekske, wat fijn dat de juf hetzelfde ziet als jullie ervaren! En dat school daar ook op inspeelt door haar mee te laten draaien in groep 2.

Hier zit hij in een combi 1/2 en op woensdag worden de groepen gesplitst. Onze oudste doet dan mee in groep 2, omdat hij qua cognitieve leerdoelen daar beter aansluit. Op sociaal-emotioneel gebied hangt hij er een beetje tussenin. De leerkracht vindt hem daarin beter passen bij groep 1 (wij zien dat ook terug). Qua vrienden in de klas trekt hij erg naar groep 2 kinderen. De komende tijd moet uitwijzen of dat komt doordat hij daar beter bij aansluit in ontwikkeling en spel of dat het meer toeval is dat hij met die kinderen vrienden is.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Anoniem321

Bericht 02 Dec 2021 09:19

Re: Decemberkind en kleuteren

Fijn Niekske, dat ze toch op individuele basis kijken en dus toch afwijken van 'hoe het nou eenmaal gaat'.

Onze zoon is van eind november 2015, maar is gewoon doorgestroomd naar groep 2 en vervolgens nu naar groep 3. Hij is erg slim, maar op sociaal-emotioneel gebied vind ik hem nog wat jonger in vergelijking met de andere kinderen uit zijn groep. School had de beslissing om toch naar groep 3 te gaan gebaseerd op het feit dat onze zoon echt die uitdaging nodig heeft, omdat hij zich anders zal gaan vervelen.
Het mooie is dat hij, en ook sommige andere kinderen, nog een paar keer per week mogen spelen bij de kinderen van groep 1 en 2. Zo krijgt hij én de uitdaging op leergebied die hij nodig heeft, en mag hij nog lekker spelen, waar hij ook behoefte aan heeft.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 08 Jun 2022 12:41

Re: Decemberkind en kleuteren

Wederom een update, onze dochter gaat na de zomer naar groep 3! Tijdje geleden hebben we al gesproken met de juffen en die gaven aan dat ze qua rekenen ver voor liep, maar qua letters, lezen, 'hakken en plakken' het nog niet zo wilde lukken. De ene juf focuste nogal daarop, maar gelukkig gaf de ander aan dat ze ook keken naar hoe ze sociaal-emotioneel mee kwam en wat dat betreft zagen ze echt een groep 2 kleuter nu. Ze verwachten dat dat hakken een plakken een kwestie is van een kwartje dat moet vallen en ze hebben er vertrouwen in dat dat zal komen. Ze denken dat dochter doodongelukkig wordt van nog een jaar kleuteren, ze is klaar voor meer aldus de juf. We hebben net het gesprek gehad met de juf en het daarna aan dochter verteld, die is wel diep onder de indruk, maar ook erg trots 🥰 ik vind het wel spannend, ik heb volgend jaar een kind in groep 3 🙊 zal wel een heel andere schoolervaring zijn! Achteraf wel blij hoe het allemaal uitgepakt heeft, we hebben nu echt wel het idee dat de juffen en wij hetzelfde zien!
december 2016
juli 2019
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 08 Jun 2022 13:36

Re: Decemberkind en kleuteren

Wat fijn dat jullie zo op 1 lijn liggen met de juffen, en wat fijn dat M. naar groep drie mag!

Ik werd twee weken geleden gebeld met het nieuws dat D. ook door mag naar groep drie volgend jaar. Heel fijn, want al zijn vriendjes gaan ook door (die zitten nu in groep 2+ omdat zij voor de zomervakantie al zes worden, vanwege de grote instroom van 4-jarigen heeft de school gekozen voor een groep 2 uitstroom klasje voor de kinderen die langer dan 2 jaar kleuteren), dus ze worden weer herenigd in de klas. Fijn vooruitzicht voor hem! Cognitief is hij er ook echt wel aan toe, hij is heel erg met lezen en rekenen bezig dus goed nieuws voor iedereen zo :)

♥♥
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 08 Jun 2022 13:42

Re: Decemberkind en kleuteren

Wat fijn voor jullie kiddos! Ik zie die groep 2 ers bij ons ook allemaal ineens een enorme groeispurt maken fysiek gezien. Alsof ze t door hebben. Spannend hoor, groep 3! Lijkt me zo leuk!
Let's discover the world together.
<<

Juliet

Kletskop

Berichten: 609

Geregistreerd: 05 Nov 2017 10:12

Bericht 08 Jun 2022 13:53

Re: Decemberkind en kleuteren

Wat fijn dat er zo goed naar jullie kinderen wordt gekeken wat passend voor ze is.

Hier een november meisje. En juf gaf bij het vorig oudergesprek al aan dat ze waarschijnlijk “gewoon” na de zomervakantie naar groep 2 gaat. Zijn we het op zich wel mee eens. In groep 2 kunnen we natuurlijk altijd nog besluiten dat ze toch nog een jaar extra gaat kleuteren. Ze zit sowieso in een combi klas groep 1/2 dus veel verandert er niet. Over twee weken het laatste gesprek voor de vakantie dus dan zal het wel definitief besproken worden.
november ‘17 & juli ‘22 🩷💙
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 08 Jun 2022 14:31

Re: Decemberkind en kleuteren

Bedoel je dat ze anders in groep 1 zou blijven of door naar groep 3 zou gaan? Ze is nu nog 4 toch aan je onderschrift te zien. Hier ook een combiklas idd. Zoon zit nu in groep 1 en gaat volgend jaar naar groep 2 (maar doet met name groep 2 werkjes nu). Verandert ook niet veel dus eigenlijk.
Let's discover the world together.
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8602

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:45

Bericht 08 Jun 2022 14:36

Re: Decemberkind en kleuteren

Wat leuk Niekske en Elliot, heel nieuwe fase!

Hier wordt het volgend jaar groep 2. Ik denk dat het goed is voor hem, al weet je het natuurlijk pas achteraf. Hij heeft nu zo'n fijne juf met oog voor het welbevinden van kinderen, die zou hij wel 8 jaar mogen hebben. Qua vrienden zal hij wel weer zijn plek moeten vinden, die gaan door naar groep 3.

Marin, hier zit A nog steeds in groep 1 (nu bijna twee jaar dus). Eind vorig schooljaar hebben we wel gesproken of hij door zou gaan naar groep 2, dat geeft de insteek om 'sneller' te kleuteren en door te gaan naar groep 3. Hier heeft de optie ook heel het schooljaar op tafel gelegen, maar de insteek is in principe vanaf het begin 'langer' kleuteren geweest.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 08 Jun 2022 14:39

Re: Decemberkind en kleuteren

A is jouw oudste toch he? Zit hij bij z'n broertje in de klas?
Mijn zoon heeft in een beginnetje in groep 0 gedaan vorig jaar (meivakantie tm zomervakantie) en nu volledig jaar 1 en dan volgend jaar volledig jaar 2. Vind dat keurig zo.
Let's discover the world together.
<<

Juliet

Kletskop

Berichten: 609

Geregistreerd: 05 Nov 2017 10:12

Bericht 08 Jun 2022 14:54

Re: Decemberkind en kleuteren

Marin schreef:Bedoel je dat ze anders in groep 1 zou blijven of door naar groep 3 zou gaan? Ze is nu nog 4 toch aan je onderschrift te zien. Hier ook een combiklas idd. Zoon zit nu in groep 1 en gaat volgend jaar naar groep 2 (maar doet met name groep 2 werkjes nu). Verandert ook niet veel dus eigenlijk.


Nee ik had verwacht inderdaad in groep 1 zou blijven omdat ik dacht dat ze een bepaalde grens aanhielden van oktober ofzo. Maar wel fijn dat ze in dochter haar geval naar het kind kijken.

Groep 3 lijkt me wat te voorbarig , al roept ze al maanden dat ze bijna 5 is (ze is net 4,5 😆)
Laatst gewijzigd door Juliet op 08 Jun 2022 14:58, in totaal 1 keer gewijzigd.
november ‘17 & juli ‘22 🩷💙
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8602

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:45

Bericht 08 Jun 2022 14:56

Re: Decemberkind en kleuteren

Marin schreef:A is jouw oudste toch he? Zit hij bij z'n broertje in de klas?
Mijn zoon heeft in een beginnetje in groep 0 gedaan vorig jaar (meivakantie tm zomervakantie) en nu volledig jaar 1 en dan volgend jaar volledig jaar 2. Vind dat keurig zo.

Ja, dan is er geen twijfel over qua leeftijd. A is inderdaad de oudste, hier ligt de lijn op 1 oktober. Kinderen die na 1 oktober instromen, kleuteren dus bijna drie jaar. Er zijn ook scholen waar deze grens op 1 januari ligt. Eigenlijk elke school heeft voor de kinderen tussen 1 oktober en 1 januari wat extra aandacht met wat een goede doorstroom zou zijn voor het kind.

Nee de broertjes zitten niet bij elkaar in de klas gelukkig. Ze hebben hier twee keer een gemixte kleuterklas (instroom/1/2). Vanaf groep 3 wordt het dan samengevoegd op basis van leeftijd.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers