09 Nov 2013 15:04 door SuperGrover
Ik herken dit eigenlijk heel erg van mezelf toen ik op de basisschool zat. Ik denk dat vaak onderschat wordt hoe vervelend het is als je enorm voor loopt op de rest van je klas, en taken van hogere groepen is dan echt geen oplossing. Ik heb me enorm vaak kapot geërgerd aan de rest van mijn klas, omdat we dan alwéér gingen klokkijken, terwijl ik dat al 2 jaar kon. Iedereen was in mijn beleving zo gigantisch traag. Ik kan me al vanaf mijn eerste kleuterjaar deze irritatie herinneren, maar tot ongeveer groep 5 durfde ik dit niet zo te uiten, ik voelde me niet op mijn gemak op school en daardoor was ik redelijk meegaand, en gebruikte ik mijn overige tijd vooral om te kletsen. Daarna was ik het op een gegeven moment spuugzat, en werd ik vervelend. Ik werd opstandig, gestrest en geïrriteerd, ik ontwikkelde over tijd echt een hekel aan school.
Ik heb dingen als rekenen en taal ook altijd bij hogere groepen gedaan, maar dit kan ik enorm afraden. Als je twee groepen hoger werkt, wat moet je dan na groep 6? Groep 7 en 8 waren voor mij verschrikkelijk, want ik was door de stof heen, en wat me als extra werd aangeboden, was veel te weinig om mijn tijd te vullen. Wat voor mij veel beter werkte was verbreding van de stof, extra dingen in plaats van dingen van hogere groepen. Ik herinner me bijvoorbeeld dat ik samen met een jongen die ook hoogbegaafd was (en autistisch, hij is daarna daarom naar een speciale school gegaan helaas) een keer een middag scheikundige en natuurkundige proefjes uit een proefjesboek voor kinderen mocht doen, terwijl de rest rekenen en taal deed. Dat was wel nuttig, ik vond het leuk om te doen, leerde op een manier die aansloot bij mij niveau en het interfereerde niet met latere stof. Het is ook de aanpak van de Leonardoscholen, meer doen in plaats van stof uit hogere groepen. Er is zo veel mogelijk naast het standaard curriculum. Het beste werkt als het extra materiaal aansluit bij de interesses van je dochter. Schaken, Spaans leren, scheikundige proefjes, filosofie, andere culturen, sterrenkunde, noem maar op.
Ik denk dat het goed is om zo snel mogelijk het gesprek met die hoogbegaafdheidsspecialist aan te gaan. Het is zonde als je dochter een hekel krijgt aan school en gedemotiveerd raakt omdat ze te weinig stof krijgt aangeboden.