Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kindboete

<<

Anoniem310

Bericht 25 Jun 2021 08:04

Kindboete

Vanochtend las ik het onderstaande artikel in het NRC. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Heb jij te maken (gehad) met de kindboete? Wat vind je daarvan?

Traditionele opvattingen zitten het inkomen van moeders in de weg

Kindboete
Opvattingen over wie voor de kinderen zorgt, zijn bepalender voor de inkomensdaling van moeders dan beschikbaarheid van kinderopvang. Dat stelt het CPB in een nieuwe studie.

Ten opzichte van vrouwen die geen kind(eren) krijgen, daalt het inkomen van moeders tot zeven jaar na de geboorte van hun eerste kind met 46 procent.
Ten opzichte van vrouwen die geen kind(eren) krijgen, daalt het inkomen van moeders tot zeven jaar na de geboorte van hun eerste kind met 46 procent.

Een kindboete, zo wordt het door academici wel genoemd. Het Centraal Planbureau (CPB) kiest liever een wat neutralere term om te beschrijven wat er gebeurt met het inkomen van vrouwen zodra ze hun eerste kind krijgen: dat daalt.

En fors ook. Ten opzichte van vrouwen die géén kind(eren) krijgen, daalt het inkomen van moeders tot zeven jaar na de geboorte van hun eerste kind met 46 procent. Op het inkomen van mannen heeft de geboorte van hun kind juist nauwelijks effect. Een inkomensverschil tussen mannen met en zonder kinderen is er nauwelijks. Dat percentage ligt rond de nul.

Belangrijkste oorzaak van de inkomensdaling onder vrouwen is dat zij veel minder uren gaan werken als ze kinderen krijgen. Mannen daarentegen gaan nauwelijks minder werken zodra ze vader worden. Het CPB heeft nu op verzoek van het ministerie van Onderwijs, Cultuur Wetenschap onderzocht hoe die grote inkomensdaling verder te verklaren is. Ja, vrouwen gaan dus minder werken – maar wat ligt daar dan weer aan ten grondslag?

Donderdagochtend publiceert het planbureau de resultaten. Volgens Egbert Jongen, programmaleider arbeid bij het CPB, is het belangrijk dat vrouwen en mannen „beseffen” dat een groot inkomensverschil ontstaat zodra ze ouders worden. Helemaal omdat tegenwoordig „een deel van de relaties in een scheiding eindigt”. Veel vrouwen blijken na een scheiding vervolgens financieel niet op eigen benen te kunnen staan. Bijna een derde van de vrouwen in Nederland is momenteel niet economisch zelfstandig. Dat aandeel is onder mannen lager: van hen kan minder dan 20 procent de eigen boontjes niet doppen.

Kind op de crèche? Meer inkomen
Anders dan het woord kindboete misschien suggereert, is de inkomensdaling onder moeders het gevolg van keuzes die ouders zélf hebben gemaakt. Zoals wie er minder gaat werken, moeder of vader, en wie de meeste zorgtaken thuis op zich neemt. De vraag is dan ook vooral binnen welke maatschappelijke context die keuzes worden gemaakt, en welke rol overheidsbeleid daarin heeft. Dat probeert het CPB in de nieuwe studie te schetsen. Het planbureau keek naar zowel de beschikbaarheid van kinderopvang als heersende sociale opvattingen.

Eerst die kinderopvang. In 2005 kwam er nieuw overheidsbeleid voor de kinderopvang, zo werd onder meer de kinderopvangtoeslag verhoogd. Daardoor groeide in verschillende gemeentes het aantal plekken op de kinderopvang. In gemeenten waarin dat inderdaad gebeurde, zag het CPB het inkomensverlies van moeders afnemen. In steden of dorpen waar er vrijwel geen plekken bijkwamen, bleef ook de inkomensdaling van moeders gelijk.

Dat lijkt, in andere woorden, te suggereren dat als ouders hun kind naar de opvang kunnen brengen, moeders meer werken en minder inkomen inleveren. Het CPB berekende dat moeders tot 6,5 procent minder inkomen verloren door die verbeterde toegang tot kinderopvang. Jongen: „Dat is dus een positief effect op het inkomen van moeders, maar het is wel beperkt. Het laat een groot deel van de inkomensdaling onverklaard.”

Traditionele opvattingen
Waarschijnlijk spelen opvattingen over wie verantwoordelijk is voor de zorg voor kinderen een belangrijkere rol, zegt het CPB. Om dat te staven, keek het planbureau naar verschillende groepen ouders.

Bijvoorbeeld naar twee moeders die samen een kind hebben. Bij die koppels leveren beide vrouwen aan inkomen in zodra ze een kind krijgen, maar een stuk minder dan vrouwen die een kind opvoeden met een man. Onder gelovige moeders is de ‘kindboete’ over het algemeen weer hoger. In religieuze gemeenten – plaatsen waar inwoners regelmatig naar de kerk of moskee gaan – leveren moeders fors meer inkomen in dan in niet-religieuze gemeenten.

Het CPB keek ook naar twee verschillende groepen met een migratie-achtergrond. Onder vrouwen met een Surinaamse of Antilliaanse achtergrond nam het inkomen niet zoveel af. Zij blijven, ook als ze kinderen krijgen, relatief veel uren werken. Vrouwen met een Turkse of een Marokkaanse achtergrond leveren juist meer inkomen in met de komst van kinderen. Zij stoppen vaker helemaal met werken.

Het CPB controleerde binnen en tussen al die groepen of het opleidingsniveau van moeders nog een rol speelde. Maar of ze nu hoog- of laagopgeleid zijn: allemaal leveren ze aan inkomen in.

Overigens is dit geen uitsluitend Nederlands fenomeen. Ook in andere landen verliezen vrouwen die moeder worden aan inkomen. Scandinavische moeders over het algemeen minder dan Nederlandse: in Denemarken en Zweden daalde het inkomen met respectievelijk 22 en 30 procent. Maar in Oostenrijk en Duitsland is de inkomensdaling juist weer hoger: respectievelijk 50 en 60 procent. Vermoedelijk omdat moeders daar sneller helemaal (tijdelijk) stoppen met werken.

Zo heeft de Nederlandse deeltijdcultuur dus een gunstig – moeders blijven wel werken - én een nadelig effect – het is dé reden dat moeders aan inkomen inleveren.
<<

Anoniem313

Bericht 25 Jun 2021 08:12

Re: Kindboete

Ja, het is een bekend probleem. Zelf heb ik geen last van gehad. Toen ik mijn eerste kreeg had ik een pittige baan in academia. Ik wilde van fulltime naar 4 dagen gaan, dus 32 uur. Een (mannelijke) collega adviseerde me toen 36h te doen, omdat je in zo’n baan die uren toch wel maakt, overwerk is structureel. Dat was goed advies. Later ben ik in een andere baan wel naar 32 gegaan, daar werkte ik nauwelijks over en had ik echt een dag thuis met de kinderen. Nu ga ik juist weer naar de 36. Mijn inkomen is sinds de geboorte van mijn eerste flink gestegen, laatst in een ander topic had ik het uitgerekend, zal er eens naar zoeken.
Kortom voor mij gaat het niet op maar dat maakt het niet minder waar of ernstig.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2823

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 25 Jun 2021 08:48

Re: Kindboete

Hier ook zo iets. Ben in uren niet terug gegaan, maar toen oudste 3 werd wel een dag ouderschapsverlof (betaald en onbetaald) opgenomen. Nu bij jongste heb ik dat gewoon zo voortgezet, maar wel in functie en salaris omhoog.
<<

Anoniem326

Bericht 25 Jun 2021 09:09

Re: Kindboete

Dat is niks nieuws. Het gaat overigens voor mij niet op. Maar dat komt omdat ik geen traditionele gezinssituatie heb en al vanaf de geboorte van de kinderen alleen ben én ook alleen financieel verantwoordelijk ben voor mezelf en de kinderen. Ik ben juist erg gestegen in salaris. En verdien parttime (32 uur) ruim boven modaal. Ik vind het wel interessant dat het er gesproken wordt over opvattingen over zorg. Ik vind dat zorgen ook betekent dat je financieel zelfstandig bent of kunt zijn. Een stabiele financiële situatie is namelijk de basis. Heb je die niet, dan heeft dat effect op het zorgen voor je kind. Het hebben van een economische zelfstandige positie lijkt mij ook heel erg belangrijk. Ik heb zowel de zorgtaken (als opvoeding, schoolse zaken, klassenouder, sport, hobby's, ziekenhuisafspraken, speelafspraken) en financiële taken. Het is niet dat ik in het een beter ben dan de ander. En het is ook niet dat het een het ander uitsluit. Ik begrijp ook niet waarom dit niet eerlijker verdeeld kan worden tussen partners. De gedachte dat moeders meer geschikt zijn voor zorgtaken (opvoeding, school etc.) en vaders voor creëren van stabiele financiële situatie is echt hardnekkig. Terwijl het niet waar is. En het vrouwen ook kwetsbaar maakt. Want er scheiden veel stellen met kinderen. En er zijn dan echt veel vrouwen die dan niet economisch zelfstandig zijn. En dat is een probleem.
Laatst gewijzigd door Anoniem326 op 25 Jun 2021 09:18, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6196

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 25 Jun 2021 09:12

Re: Kindboete

Hier zeer zeker wel aan de orde. Misschien niet helemaal door hoe het in het artikel bedoeld wordt Wij hebben de zorgtaken gelijk verdeeld. Ik werk wel minder, om volledig van onderstaande situatie te herstellen. In de tijd die ik dus meer vrij ben, doe ik nagenoeg geen zorgtaken. Ik verdien in de uren ook niet, maar ik zie het wel als een investering in mezelf dus uiteindelijk ook in m'n carrière.
Door een burnout heb ik er dik 2 jaar uit gelegen, daarna werd ik 2x zwanger. Door zware zwangerschappen staat m'n carrière on hold en ben ik überhaupt al blij dat ik ondertussen ondanks dat, de afgelopen anderhalf jaar wel werk en íets opbouw. Maar met wat ik de afgelopen jaren aan achterstand heb opgelopen aan bv mijn vriend, ga ik niet meer inhalen.
Als ik niet zwanger was geworden was die achterstand véél kleiner geweest.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 25 Jun 2021 09:14

Re: Kindboete

Ik heb na de eerste een tijd 1 dag ouderschapsverlof opgenomen. Dat was deels betaald, maar niet volledig. Mijn inkomen daalde toen dus wel wat.
Inmiddels werk ik weer 4 dagen en man ook (hij heeft nu ouderschapsverlof). Hier gaat het dus niet op dat ik minder ben gaan verdienen.

Echter is het natuurlijk wel een heel bekende situatie. De meeste jonge moeders op mijn werk zijn ook minder gaan werken, vaak 3 dagen ipv 4. Bij mijn vriendinnen werkt de helft ongeveer net zoveel als voor de kinderen, de andere helft is wel minder gaan werken.

Blijft wel gek dat dat beeld er toch nog steeds is, dat je als vrouw voor de kinderen moet zorgen en als man voor het geld. Man wilde mss een nieuwe baan, maar we liepen dan tegen het wegbrengen naar de opvang aan. Ipv dat hij dat kon overleggen met de werkgever, kreeg ik van schoonfamilie te horen dat ik dat dan maar moest regelen. Dat kon hij natuurlijk niet doen, opvang ed lag op mijn bordje. Nou nee hoor, het zijn onze kinderen, dus we regelen dat ook samen.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6196

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 25 Jun 2021 09:17

Re: Kindboete

Arwyn dat is hier ook bekend. Vriend werkt en verdient meer, en dan vraag ik ook nog zoveel van hem mbt de kinderen. Zo kijkt mijn schoonfamilie ertegenaan. Gelukkig mijn vriend absoluut niet. Maar anders had ik ook geen relatie met hem gehad ;).
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15963

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 25 Jun 2021 09:21

Re: Kindboete

Bij ons is dat niet aan de orde. Ik werk iets meer contracturen dan mijn man. Hij verdient wel meer dan ik, maar dat komt doordat hij al bijna in de hoogste trede van onze salarisschaal zit. Ik groei de komende jaren nog totdat we uiteindelijk ongeveer hetzelfde verdienen. Het is bij ons ook erg afhankelijk van de ORT.

Wat betreft huishoudelijke taken klaag ik regelmatig maar dat is in principe op niks gebaseerd want mijn man doet net zoveel in huis als ik (misschien wel meer). De mental load is bij mij wel een stuk hoger dan bij mijn man.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 25 Jun 2021 09:26

Re: Kindboete

Oh ja, die mental load is wel herkenbaar, die is bij mij idd ook hoger. Ik ben toch vaak wel degene die moet denken aan verjaardagscadeautjes, bijzondere dingen op school ed.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Anoniem310

Bericht 25 Jun 2021 09:36

Re: Kindboete

Bij ons is dit niet aan de orde. Ik ben juist veel meer gaan verdienen in de jaren dat ik kinderen kreeg. Ik ben wel minder gaan werken, maar doordat ik zo ben gegroeid in mijn functie, verdien ik alsnog een stuk meer dan voordat ik kinderen kreeg.

Vergeleken met vriendinnen en bekenden zonder kinderen verdien ik zeker niet minder. In de meeste gevallen zelfs een stuk meer. Het valt me op dat mijn vriendinnen zonder kinderen meestal ook maar 32 uur per week werken, dus ook hierin merk ik niet zoveel verschil.

Ik vind het echt schokkend hoeveel vrouwen er gemiddeld op achteruit gaan en dat dit voor mannen totaal niet geldt, zelfs niet een beetje.

En dat 1/3e van de vrouwen niet financieel zelfstandig is verontrust me. Ik vind het een groot maatschappelijk probleem. Zoveel vrouwen belanden in de armoede na een scheiding en leunen flink op de verzorgingsstaat. Het is in 2021 echt tijd om dit te veranderen.
<<

Anoniem326

Bericht 25 Jun 2021 09:38

Re: Kindboete

Ik vind het op de school van mijn kinderen leuk dat het geen klassenmoeders zijn maar klassenouders. En dat er ook meerdere vaders die (naast hun werk) klassenouder zijn. Bijna alle klassenouders werken. Ouderbetrokkenheid hangt dus niet af van wel of niet werken. Het gaat gewoon prima samen.
<<

Pippa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3493

Geregistreerd: 11 Apr 2017 11:46

Bericht 25 Jun 2021 09:47

Re: Kindboete

Ik ben de afgelopen maanden alleen maar gegroeid qua inkomen en zit best goed met 28 uur werken. Ik heb altijd 24-28 uur gewerkt, ook voor kind al, dus bij mij is daar niks aan veranderd. Vriend is van 40 naar 36 gegaan maar verdient meer dan toen.
11-2017 ♥
12-2021 ♥
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43704

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 25 Jun 2021 09:57

Re: Kindboete

Ja wij zijn er één compleet salaris op achteruit gegaan. Ik heb verder geen zin in discussie over full time werken van m'n man enzo, maar ik ben wel heel duidelijk een voorbeeld van hoe het maatschappelijk gezien zeker niet moet eigenlijk.
De wens om weer te gaan werken wordt overigens wel steeds groter, maar dan niet persé voor het geld (hoewel ik in zie dat financiële onafhankelijkheid belangrijk is) maar meer voor m'n eigen ontwikkeling.
En ook zeker part time. Full time wil ik niet. Ik wíl graag ook de zorg blijven dragen voor onze kinderen voor het grootste gedeelte. Ik heb soms wel het idee alsof die wens bijna niet mag bestaan, maar ik denk dat met zoveel part time werkende ouders dat toch voor velen zal gelden.
Hoe zien jullie dit?
Voor degenen die dit zo ernstig vinden, zouden jullie het liefst zien dat iedereen (man of vrouw) full time werkt? Is dat het streven in het leven? (oprechte vraag).
Let's discover the world together.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17368

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 25 Jun 2021 09:59

Re: Kindboete

Ik heb juist in de afgelopen jaren, de jaren waarin ik kinderen kreeg, de grootste stappen gemaakt in carrière en bijbehorend salaris. Inmiddels verdienen vriend en ik ongeveer evenveel en we werken ook beide 36u.

Ik denk dat dit niet anders was geweest als we geen kinderen hadden gehad. Misschien had ik dan juist wel minder gewerkt om dat verdriet te compenseren ofzo.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem326

Bericht 25 Jun 2021 10:01

Re: Kindboete

Marin, dat snap ik dus niet. Vind je dan dat ik bijvoorbeeld minder voor mijn kinderen zorg? Ik werk 32 uur en heb alle zorgtaken. Ik breng ze elke ochtend naar school. Ik maak elke ochtend hun lunchpakketjes, ik kleed ze aan, we ontbijten samen. Ik ben klassenouder. Ik voer alle gesprekken op school. Ik breng ze naar sport. Zit elke week bij het zwembad. Ik heb speelafspraakjes. Ik doe alle ziekenhuis en dokterafspraken. De lange middagen vrij (woensdag en vrijdag) ben ik vrij. Dan ben ik er altijd en haal ze op van school. Ik eet elke avond met ze, en leg ze elke avond in bed. We lezen iedere avond samen. Het hele weekend brengen we samen door. Hoe zie je dat dan? Waarom denk je dat het niet samengaat?

Ik kan in alle eerlijkheid zeggen dat ik de zorg draag voor mijn kinderen (en dat ook wil) en dat ik economisch zelfstandig ben. Er staat hier niet dat iedereen fulltime moet werken. Maar het is gewoonweg niet zo dat economisch zelfstandig zijn betekent dat je niet de zorg kan dragen voor je kinderen. Dus dat zou mijn inziens het uitgangspunt moeten zijn én zorg voor je kinderen en economisch zelfstandig. Voor man en vrouw.

Edit: ook kinderfeestje thuis, verjaardag, vieren van feestdagen. Echt je kan het allemaal combineren met werken en economisch zelfstandig zijn.
Laatst gewijzigd door Anoniem326 op 25 Jun 2021 10:10, in totaal 5 keer gewijzigd.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4379

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 25 Jun 2021 10:01

Re: Kindboete

Ik vraag me steeds af wat ze bedoelen met dat veel vrouwen niet financieel zelfstandig meer zijn. Hoe wordt dat gezien? Zijn dat dan echt vrouwen die ook niet genoeg verdienen om een eigen huurwoning te betalen?
<<

Anoniem310

Bericht 25 Jun 2021 10:04

Re: Kindboete

HollyGolightly schreef:Ik vind het op de school van mijn kinderen leuk dat het geen klassenmoeders zijn maar klassenouders. En dat er ook meerdere vaders die (naast hun werk) klassenouder zijn. Bijna alle klassenouders werken. Ouderbetrokkenheid hangt dus niet af van wel of niet werken. Het gaat gewoon prima samen.

Ik heb wel eens gehoord dat juist ouders die beide werken meer vrijwilligerswerk doen en taken oppakken op school en in sportclubs, waarschijnlijk is de reden dat zij een andere mentaliteit hebben dan de ouders die niet werken.

Bij ons op school werkt voor zover ik weet iedereen en is de ouderbetrokkenheid hoog.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43704

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 25 Jun 2021 10:09

Re: Kindboete

Holly, nee ik denk zeker niet dat jij geen zorg draagt, sterker nog ik denk dat je ontzettend veel doet en heel betrokken bent bij je kinderen. Maar zelfs de part time cultuur in Nederland wordt vaak als een probleem gezien. Daarom vraag ik me af wat dan wenselijk is. Dat iedereen (m/v) dus full time werkt?
Ik bedoel dat je voor m'n gevoel dan dus haast niet mag zeggen dat je graag een papa/mama dag wil hebben. Dat gevoel krijg ik vaker, omdat de Nederlandse part time cultuur (van vrouwen met name) zo diepgeworteld zit en dat als probleem gezien wordt.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem326

Bericht 25 Jun 2021 10:13

Re: Kindboete

Marin schreef:Holly, nee ik denk zeker niet dat jij geen zorg draagt, sterker nog ik denk dat je ontzettend veel doet en heel betrokken bent bij je kinderen. Maar zelfs de part time cultuur in Nederland wordt vaak als een probleem gezien. Daarom vraag ik me af wat dan wenselijk is. Dat iedereen (m/v) dus full time werkt?
Ik bedoel dat je voor m'n gevoel dan dus haast niet mag zeggen dat je graag een papa/mama dag wil hebben. Dat gevoel krijg ik vaker, omdat de Nederlandse part time cultuur (van vrouwen met name) zo diepgeworteld zit en dat als probleem gezien wordt.


Het gaat erom dat vrouwen economisch niet zelfstandig zijn en dat dat een probleem is. Je hoeft echt niet fulltime te werken om economisch zelfstandig te zijn. Als vrouwen parttime werken en daarmee economisch zelfstandig zijn is dat prima. Dat ben je doorgaans niet met 18 of 20 uur werk. Maar wel met 28 of 32 uur. En dan heb je echt nog voldoende tijd om te zorgen voor je kinderen.
<<

Anoniem315

Bericht 25 Jun 2021 10:14

Re: Kindboete

Dit is hier niet aan de orde. Ik heb betaald ouderschapsverlof opgenomen (want: onderwijs) en mijn contract behouden. Ondertussen steeg mijn salaris gewoon door en heb ik per saldo weinig gemerkt van mijn tijdelijke werkvermindering. Inmiddels ben ik door mijn betaalde verlof heen en zit mijn inkomen gewoon waar het zitten moet, op hetzelfde level als wanneer ik geen kinderen had gehad.

Mijn man heeft in dezelfde tijd ook een dag ouderschapsverlof opgenomen, zodat we beide ongeveer evenveel thuis waren voor de kinderen. Ze gingen één dag per week naar de opvang. Nu ze ouder zijn, gaan ze 1 middag naar de BSO en straks na de zomervakantie 2 middagen.

Ik ben trouwens volledig onafhankelijk en zelfstandig, mocht ik ooit geen partner meer hebben.
<<

Tauriel

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 466

Geregistreerd: 17 Jun 2021 13:23

Bericht 25 Jun 2021 10:22

Re: Kindboete

Door omstandigheden werkt mijn man 2 dagen in de week en ik 3 dagen, dat is exclusief de weekenden, want die komen er ook nog bij, maar dat is wat onregelmatiger. Bij de oudste ben ik naar 3 dagen gegaan en mijn man naar 4 dagen. Qua inkomen zijn we er allebei op achteruit gegaan, maar uiteindelijk harkte ik in 3 dagen bijna net zo veel naar binnen als hij in 4 dagen. En ben ik de kostwinner om het maar zo te noemen. Hierdoor kunnen we de zorgtaken wel beter verdelen en zijn we er achteraf gezien allebei wel blij mee.
“Smile and wave, boys. Smile and wave…"
<<

Anoniem310

Bericht 25 Jun 2021 10:41

Re: Kindboete

HollyGolightly schreef:
Marin schreef:Holly, nee ik denk zeker niet dat jij geen zorg draagt, sterker nog ik denk dat je ontzettend veel doet en heel betrokken bent bij je kinderen. Maar zelfs de part time cultuur in Nederland wordt vaak als een probleem gezien. Daarom vraag ik me af wat dan wenselijk is. Dat iedereen (m/v) dus full time werkt?
Ik bedoel dat je voor m'n gevoel dan dus haast niet mag zeggen dat je graag een papa/mama dag wil hebben. Dat gevoel krijg ik vaker, omdat de Nederlandse part time cultuur (van vrouwen met name) zo diepgeworteld zit en dat als probleem gezien wordt.


Het gaat erom dat vrouwen economisch niet zelfstandig zijn en dat dat een probleem is. Je hoeft echt niet fulltime te werken om economisch zelfstandig te zijn. Als vrouwen parttime werken en daarmee economisch zelfstandig zijn is dat prima. Dat ben je doorgaans niet met 18 of 20 uur werk. Maar wel met 28 of 32 uur. En dan heb je echt nog voldoende tijd om te zorgen voor je kinderen.

Ja dit dus. Het is echt niet zo zwart /wit. Je hoeft niet ft te werken en je kinderen nauwelijks te zien om toch financieel voor je gezin te kunnen zorgen.

24-32 uur is in de meeste gevallen voldoende.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43704

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 25 Jun 2021 10:46

Re: Kindboete

Eloise schreef:
24-32 uur is in de meeste gevallen voldoende.



Maar ik was in de veronderstelling dat dit nog steeds niet het streven is maatschappelijk gezien, maar liever nog meer uur werken. Ik vroeg me dit gewoon af, omdat ik in de veronderstelling was dat juist ook de part time cultuur onderdeel van het probleem is. Ik heb juist het idee dat oa jij en Caulfield bijvoorbeeld daar tegen zijn, dat vrouwen zoveel uur inleveren.

Ik heb verder helemaal geen zin om er een discussie over te maken over wie er genoeg voor de kinderen zorgt, ik denk dat we allemaal met onze hart en ziel voor onze kinderen zorgen op welke wijze en in welke mate dan ook.
Let's discover the world together.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9772

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 25 Jun 2021 10:55

Re: Kindboete

Ik verdien juist meer na het krijgen van mijn eerste kind hihi.

Maar hier heeft vriend dus ingeleverd.

28 uur werken is heel moeilijk te krijgen en eerlijk: dat is geen vetpot. Dus of je dan een huis kan kopen in deze tijd als moeder. Ik denk dat dat echt lastig is.
<<

Anoniem310

Bericht 25 Jun 2021 10:56

Re: Kindboete

Marin schreef:
Eloise schreef:
24-32 uur is in de meeste gevallen voldoende.



Maar ik was in de veronderstelling dat dit nog steeds niet het streven is maatschappelijk gezien, maar liever nog meer uur werken. Ik vroeg me dit gewoon af, omdat ik in de veronderstelling was dat juist ook de part time cultuur onderdeel van het probleem is. Ik heb juist het idee dat oa jij en Caulfield bijvoorbeeld daar tegen zijn, dat vrouwen zoveel uur inleveren.

Ik heb verder helemaal geen zin om er een discussie over te maken over wie er genoeg voor de kinderen zorgt, ik denk dat we allemaal met onze hart en ziel voor onze kinderen zorgen op welke wijze en in welke mate dan ook.

Nee hoor, niet per se. Als je met 32 uur goed kunt rondkomen dan lijkt dat me juist fijner voor veel gezinnen, maar dat geldt evengoed voor de vaders.
Volgende

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers