Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Stoppen? of toch doorzetten

<<

PeperMunt

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 209

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:15

Bericht 07 Nov 2013 17:17

Stoppen? of toch doorzetten

Ik ben al 6 jaar bezig met mijn studie (Toerisme op INholland).
Nu zou ik afgelopen september beginnen met mijn afstudeerstage maar doordat de eisen voor het starten ineens veranderd waren mocht ik nog niet beginnen.
Ik zou tot februari de tijd hebben om wel aan die eisen te voldoen en dan in februari dus te starten met mijn afstudeerstage.

Nu hebben ze 13 januari als peildatum gesteld voor het aantal punten dat je hebt. Je moet 55 punten van jaar 2 hebben om te mogen beginnen met je afstudeerstage.
Ik heb 51 punten en heb eind januari nog een aantal herkansingen (waarmee ik 8 punten kan halen)

Dus die datum van 13 januari is heel onlogisch omdat ik mijn herkansingen pas na die datum heb. De laatste twee weken van januari.
Ik ging er vanuit dat ik kon beginnen met afstuderen in Februari, en zoals het er nu voor staat moet ik het dus weer een half jaar uitstellen.

Ander probleem is dat als ik nu weer een half jaar moet wachten voordat ik kan beginnen met afstuderen dat dan mijn cijfers van jaar 2 ongeldig gaan worden. Ze hebben sinds dit jaar een ''houdbaarheidsdatum'' voor de cijfers en als ik er nog langer over doe dan worden mijn 2e jaars cijfers ongeldig als ik bijna afgestudeerd ben.
Dan kan ik al mijn tentamens dus weer opnieuw gaan doen. En zo blijf ik dus bezig.

Ik weet al sinds jaar 2 dat dit niet de juiste studie voor mij is, maar door druk van buitenaf (ouders en vriend) ben ik toch door gegaan. En ook nu zijn zij degenen die mij blijven pushen om ''nog even'' door te zetten.
Maar elke keer gooit INHolland weer roet in het eten door zulke streken.
Ik word er erg moedeloos van en mijn motivatie is dan ook ver te zoeken.

Ik zit de laatste tijd (al anderhalf jaar) erg slecht in mijn vel en ik zie mijn studie ook echt niet meer zitten.
Ik heb al uitgezocht dat een thuisstudie van de LOI ook geldig is voor de DUO, dus als ik nu ga werken en daarnaast een LOI studie ga doen die ik wel leuk vind dan is mijn studie schuld minder hoog. (basisbeurs word dan een gift als je binnen 10 jaar je diploma behaald)

Nu twijfel ik dus heel erg wat ik moet doen, of door blijven modderen met deze studie of de knoop doorhakken voor mijzelf kiezen en iets gaan doen wat ik wel leuk vind. Wat zouden jullie doen?

Sorry voor het lange verhaal maar ik moest het even kwijt :)
<<

Anoniem4

Bericht 07 Nov 2013 18:01

Re: Stoppen? of toch doorzetten

Ik zou de knoop doorhakken en iets gaan doen wat je leuk vindt.
Je zal niet zoveel motivatie hebben om het af te ronden, lijkt mij.
Als je wel verder gaat zou ik even informeren bij een decaan of een opleidingsmanager of er een mogelijkheid is dat jij wel je punten kunt behouden. Er zak vast een reden zijn waarom je al 6jaar met een studie bezig bent en misschien is dat wel een goede reden waardoor jij wel dit jaar nog je stage kunt lopen en het allemaal kunt afsluiten.
<<

Fjell

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1579

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:27

Bericht 07 Nov 2013 20:54

Re: Stoppen? of toch doorzetten

Ik zou denk ik toch proberen de studie af te ronden. Dan heb je in ieder geval een diploma en kun je ook 'verder'. En iets gaan doen wat je echt leuk vind. Het is altijd goed om in ieder geval een diploma te hebben vind ik, ook al wil je misschien niet meer iets met toerisme doen. En ik zou het zonde vinden om nu als je al zo lang bezig bent vlak voor het einde te stoppen. Misschien kun je regelen dat je een paar toetsen eerder kunt doen? of dat ze voor jou een uitzondering kunnen maken met de peildatum? Ik zou ook even contact opnemen met de decaan van je school voor advies!
-Jeg har det som plommen i egget-
<<

Anoniem28

Bericht 07 Nov 2013 21:22

Re: Stoppen? of toch doorzetten

En wil de school niet meedenken naar een oplossing? Zouden ze geen uitzondering voor je willen maken zodat je toch kunt starten met je stage met als voorwaarde dat je dan wel die punten van je her moet halen?
<<

PeperMunt

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 209

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:15

Bericht 07 Nov 2013 21:43

Re: Stoppen? of toch doorzetten

Ik heb volgende week een gesprek met mijn decaan. En over 2 weken hebben ze pas tijd om te praten over die peildatum en mijn punten e.d.

Aan de ene kant vind ik wel dat ik het af moet maken maar aan de andere kant voel ik mij hier zo niet op mijn plek en het kost mij zo veel energie en moeite en ik weet niet of het mij dat nog wel waard is.

INholland heeft de laatste jaren steeds van zulke ''streken'' waardoor ik steeds meer vertraging op loop en ik ben er eigenlijk wel een beetje klaar mee.
<<

Anoniem198

Bericht 09 Nov 2013 23:07

Re: Stoppen? of toch doorzetten

Ik snap het wel maar als ik jou was zou ik toch even doorzetten. Anders zouden de 6 jaar toch voor niks zijn geweest. Zelf had ik de laatste 2 jaar van mijn studie het ook totaal niet meer naar mijn zin. Achteraf ben ik blij dat ik mij studie hebt afgemaakt.

Goed dat je een afspraak hebt gemaakt met een decaan wellicht kan die je helpen of een plan opstellen zodat je zo snel mogelijk je studie kan afronden.
<<

Fjell

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1579

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:27

Bericht 10 Nov 2013 11:07

Re: Stoppen? of toch doorzetten

Lijkt me wel erg vervelend ja dat de school het je ook wel heel moeilijk maakt om het einde te halen.. Maar ik denk toch dat je nog even door moet zetten. Je hebt dan in ieder geval een diploma. Misschien niet in het vakgebied wat je nu leuk vind maar gewoon een diploma hebben is belangrijk vind ik. Daarmee kunnen werkgevers in andere vakgebieden wel zien dat je in staat bent tot het afronden van een HBO-studie.

En dan zit je ook niet met een hoge studieschuld. Je zegt wel dat je dan misschien een andere studie wilt gaan doen, maar stel dat er dan ook iets verkeerd gaat / er onverwacht iets tussenkomt, dan zijn die 10 jaar zo voorbij en heb je echt een hoge schuld.

Hoop dat school nu gewoon even wil meewerken en je snel je stage kunt gaan doen en de laatste toetsen! Veel succes verder!
-Jeg har det som plommen i egget-
<<

Kannibaal

Bericht 10 Nov 2013 12:05

Re: Stoppen? of toch doorzetten

Erg lastig dat Inholland zo tegenwerkt, maar ik zou toch proberen om door te zetten. Dan heb je toch mooi dat diploma binnen, heb je de afgelopen 6 jaar niet voor niets geploeterd en wordt je basisbeurs omgezet in een gift. Daarna kun je de opleiding volgen die je zelf graag wil doen. Je bent tenslotte nooit te oud om te leren.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17385

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 10 Nov 2013 12:12

Re: Stoppen? of toch doorzetten

Kannibaal schreef:Erg lastig dat Inholland zo tegenwerkt, maar ik zou toch proberen om door te zetten. Dan heb je toch mooi dat diploma binnen, heb je de afgelopen 6 jaar niet voor niets geploeterd en wordt je basisbeurs omgezet in een gift. Daarna kun je de opleiding volgen die je zelf graag wil doen. Je bent tenslotte nooit te oud om te leren.


Eens. Ik zou die 6 jaar persoonlijk net wat te lang vinden om 'weg te gooien'…
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem28

Bericht 10 Nov 2013 12:25

Re: Stoppen? of toch doorzetten

PeperMunt schreef:Ik heb volgende week een gesprek met mijn decaan. En over 2 weken hebben ze pas tijd om te praten over die peildatum en mijn punten e.d.

Aan de ene kant vind ik wel dat ik het af moet maken maar aan de andere kant voel ik mij hier zo niet op mijn plek en het kost mij zo veel energie en moeite en ik weet niet of het mij dat nog wel waard is.

INholland heeft de laatste jaren steeds van zulke ''streken'' waardoor ik steeds meer vertraging op loop en ik ben er eigenlijk wel een beetje klaar mee.


Ik zou er dan bij INHolland ook wat meer druk achter zetten. Leuk en aardig dat ze over 2 weken pas tijd hebben, maar hierdoor gaat het jou flink meer tijd en geld kosten om af te kunnen studeren. Ik vind dat ze wel iets meer moeite mogen doen om je te helpen.
<<

Chickster

Noob

Berichten: 208

Geregistreerd: 26 Okt 2013 15:29

Bericht 10 Nov 2013 13:10

Re: Stoppen? of toch doorzetten

Ik vind ook dat je in gesprek moet gaan met je school. Ik neem aan dat je goede redenen hebt gehad om er langer over te doen, en ik denk dat zij ook graag iemand zien afstuderen.

Je zegt dat je via de LOI wel een Hbo kunt doen om binnen tien jaar een diploma te hebben, maar dat is moeilijker dan je denkt. Je moet dan namelijk een geschikte baan hebben (die aansluit bij de opleiding die je volgt) of stagelopen (en dat zijn flink lange periodes, waarin je dus niks verdient). Die baan/stage moet je maar net vinden en dan heb je ook nog eens een flinke dosis discipline nodig om al je vakken te doen en op tijd te halen.
<<

PeperMunt

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 209

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:15

Bericht 11 Nov 2013 16:11

Re: Stoppen? of toch doorzetten

Als ik dit allemaal zo lees dan ga ik alleen nog maar meer twijfelen.
Ik weet dat het het beste zou zijn als ik mijn studie nog ''even'' af maak.

Maar ik heb een aantal tentamens waarvan ik weet dat het erg moeilijk word om die te halen. En helemaal met mijn motivatie op het moment word het nog moeilijker.
Ik weet dat ik daar doorheen moet maar op het moment vind ik dat erg lastig.

Gelukkig heb ik dus vrijdag een gesprek met de decaan en ik ben wel benieuwd wat haar visie hier op is.

Ik denk ook dat ik momenteel depressief ben wat natuurlijk ook niet echt mee helpt..
<<

Anoniem44

Bericht 11 Nov 2013 16:18

Re: Stoppen? of toch doorzetten

Ik herken je gevoel wel, heb ook vrij lang over mijn studie gedaan, maar ik kan je verzekeren dat het écht, écht beter is om nog even door te zetten. Ik ben nog iedere dag heel blij dat ik toch mijn diploma heb gehaald.
<<

Biscotti

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 116

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:11

Bericht 11 Nov 2013 16:26

Re: Stoppen? of toch doorzetten

Welke locatie doe je Toerisme? Haarlem of Diemen? Zelf heb ik deze studie in Haarlem gevolgd, mijn ervaringen met InHolland zijn overigens niet al te best. Had een verkorte studie, uiteindelijk gewoon 4 jaar over gedaan door gezeur met afstuderen. Praten met de decaan is iets wat je kan doen inderdaad, je kan misschien ook nog naar de examencommissie toestappen? 6 jaar is echt te lang en snap dat je er dan nog weinig zin in hebt. Ik zou hem afmaken, heb ik uiteindelijk ook gedaan ook al was mijn laatste jaar een dramajaar. Ik ben nu blij dat ik het heb afgemaakt, maar heb wel spijt van mijn keuze voor de opleiding maar dat is weer een ander verhaal. Suc6!
<<

PeperMunt

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 209

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:15

Bericht 11 Nov 2013 16:38

Re: Stoppen? of toch doorzetten

Biscotti schreef:Welke locatie doe je Toerisme? Haarlem of Diemen? Zelf heb ik deze studie in Haarlem gevolgd, mijn ervaringen met InHolland zijn overigens niet al te best. Had een verkorte studie, uiteindelijk gewoon 4 jaar over gedaan door gezeur met afstuderen. Praten met de decaan is iets wat je kan doen inderdaad, je kan misschien ook nog naar de examencommissie toestappen? 6 jaar is echt te lang en snap dat je er dan nog weinig zin in hebt. Ik zou hem afmaken, heb ik uiteindelijk ook gedaan ook al was mijn laatste jaar een dramajaar. Ik ben nu blij dat ik het heb afgemaakt, maar heb wel spijt van mijn keuze voor de opleiding maar dat is weer een ander verhaal. Suc6!


Ik doe hem in diemen. Ben afgelopen jaren al vaker bij de examencommissie geweest dus die zien mij alweer aan komen..
Pff eerst dat gesprek met de decaan maar even afwachten.
Maar zoals het er nu uit ziet moet ik dus nog een half jaar wachten voordat ik kan beginnen met afstuderen.

Als ik van tevoren had geweten wat ik nu weet dan had ik nooooit voor INholland gekozen. Ik raad het verder ook niemand aan om naar die school toe te gaan. Ik weet wel dat andere hogescholen ook niet altijd even goed zijn maar wat ik hier allemaal heb meegemaakt dat wens ik niemand toe.
<<

Biscotti

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 116

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:11

Bericht 11 Nov 2013 16:50

Re: Stoppen? of toch doorzetten

PeperMunt schreef:
Biscotti schreef:Welke locatie doe je Toerisme? Haarlem of Diemen? Zelf heb ik deze studie in Haarlem gevolgd, mijn ervaringen met InHolland zijn overigens niet al te best. Had een verkorte studie, uiteindelijk gewoon 4 jaar over gedaan door gezeur met afstuderen. Praten met de decaan is iets wat je kan doen inderdaad, je kan misschien ook nog naar de examencommissie toestappen? 6 jaar is echt te lang en snap dat je er dan nog weinig zin in hebt. Ik zou hem afmaken, heb ik uiteindelijk ook gedaan ook al was mijn laatste jaar een dramajaar. Ik ben nu blij dat ik het heb afgemaakt, maar heb wel spijt van mijn keuze voor de opleiding maar dat is weer een ander verhaal. Suc6!


Ik doe hem in diemen. Ben afgelopen jaren al vaker bij de examencommissie geweest dus die zien mij alweer aan komen..
Pff eerst dat gesprek met de decaan maar even afwachten.
Maar zoals het er nu uit ziet moet ik dus nog een half jaar wachten voordat ik kan beginnen met afstuderen.

Als ik van tevoren had geweten wat ik nu weet dan had ik nooooit voor INholland gekozen. Ik raad het verder ook niemand aan om naar die school toe te gaan. Ik weet wel dat andere hogescholen ook niet altijd even goed zijn maar wat ik hier allemaal heb meegemaakt dat wens ik niemand toe.


Examencommissie eerst maar even overslaan dan inderdaad en afwachten wat er met de decaan uitkomt. Maar als zij de regels steeds in jou nadeel aan blijven passen dat kunnen ze toch niet maken!? Straks kun je helemaal niet meer afstuderen omdat zij elke keer andere regeltjes verzinnen.. al zou mij het niet verbazen als ze dit daadwerkelijk doen.. Ik zat trouwens in het jaar dat InHolland lekker negatief in het nieuws was. Kreeg continue van bedrijven die naam naar mijn hoofd geslingerd tijdens sollicitatiegesprekken :laughcry:

Suc6 vrijdag en sterkte met je beslissing!! Doe wat voor jou goed voelt en blijf dit zeker niet doen omdat het moet van mensen buitenaf!
<<

PeperMunt

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 209

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:15

Bericht 11 Nov 2013 16:52

Re: Stoppen? of toch doorzetten

Biscotti schreef:
PeperMunt schreef:
Biscotti schreef:Welke locatie doe je Toerisme? Haarlem of Diemen? Zelf heb ik deze studie in Haarlem gevolgd, mijn ervaringen met InHolland zijn overigens niet al te best. Had een verkorte studie, uiteindelijk gewoon 4 jaar over gedaan door gezeur met afstuderen. Praten met de decaan is iets wat je kan doen inderdaad, je kan misschien ook nog naar de examencommissie toestappen? 6 jaar is echt te lang en snap dat je er dan nog weinig zin in hebt. Ik zou hem afmaken, heb ik uiteindelijk ook gedaan ook al was mijn laatste jaar een dramajaar. Ik ben nu blij dat ik het heb afgemaakt, maar heb wel spijt van mijn keuze voor de opleiding maar dat is weer een ander verhaal. Suc6!


Ik doe hem in diemen. Ben afgelopen jaren al vaker bij de examencommissie geweest dus die zien mij alweer aan komen..
Pff eerst dat gesprek met de decaan maar even afwachten.
Maar zoals het er nu uit ziet moet ik dus nog een half jaar wachten voordat ik kan beginnen met afstuderen.

Als ik van tevoren had geweten wat ik nu weet dan had ik nooooit voor INholland gekozen. Ik raad het verder ook niemand aan om naar die school toe te gaan. Ik weet wel dat andere hogescholen ook niet altijd even goed zijn maar wat ik hier allemaal heb meegemaakt dat wens ik niemand toe.


Examencommissie eerst maar even overslaan dan inderdaad en afwachten wat er met de decaan uitkomt. Maar als zij de regels steeds in jou nadeel aan blijven passen dat kunnen ze toch niet maken!? Straks kun je helemaal niet meer afstuderen omdat zij elke keer andere regeltjes verzinnen.. al zou mij het niet verbazen als ze dit daadwerkelijk doen.. Ik zat trouwens in het jaar dat InHolland lekker negatief in het nieuws was. Kreeg continue van bedrijven die naam naar mijn hoofd geslingerd tijdens sollicitatiegesprekken :laughcry:

Suc6 vrijdag en sterkte met je beslissing!! Doe wat voor jou goed voelt en blijf dit zeker niet doen omdat het moet van mensen buitenaf!


Dankjewel! Ja daar zit ik dus ook een beetje mee. Dan heb ik straks mijn HBO diploma wel maar dan staat INholland er op. Weet niet of dat wel in mijn voordeel werkt.

Vooral de laatste zin die je zegt doet mij goed. Ik laat vrijdag wel weten wat er uit het gesprek is gekomen met de decaan.
<<

PeperMunt

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 209

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:15

Bericht 16 Nov 2013 20:23

Re: Stoppen? of toch doorzetten

Ik heb na overleg met mijn decaan het besluit gemaakt om toch te stoppen.

We hebben gekeken naar hoe ik er voor stond en naar aanleiding daarvan 2 scenario's gemaakt.
1 voor als ik zou doorgaan en 1 voor als ik zou stoppen.

Als ik zou doorgaan dan zou ik sowieso nog anderhalf tot 2 jaar bezig zijn om mijn diploma te halen.
Dit zou dan gaan met de nodige strubbelingen en via de examencommissie.
Ook liet ze mijn verloop van de afgelopen jaren zien en daaruit werd ook al duidelijk dat ik niet op de goede plek zat.

Die 2 jaar die het mij dan nog zou kosten zouden voor mij 2 zware jaren worden omdat ik totaal niet meer gemotiveerd was en het voor mij zelf wel duidelijk was dat ik op de verkeerde plek zat en ik zeker geen management functies wil na mijn studie.

Ik heb dus besloten om te stoppen, ik heb werk waarbij het mogelijk is om 32 uur aan de slag te gaan. En ik wil nog steeds mijn HBO diploma gaan halen. Ik ben mij nu aan het oriënteren op toegepaste psychologie.

Gisteravond heb ik het aan mijn ouders verteld, iets waar ik erg tegenop zag omdat ik voor mijn gevoel toch faal als ik kijk naar hun verwachtingen.
Mijn moeder die was een beetje in shock en wist niet wat ze moest zeggen, mijn vader was heel lief en begreep het helemaal.
Hij zei zelfs dat hij al dacht dat het al een tijdje niet zo lekker met mij ging en dat dit een hoop verklaarde. Hij wenste mij veel succes met wat ik verder wil gaan doen.
's Avonds laat stuurde mijn moeder mij nog een smsje dat ze toch wel trots op mij was omdat ik dit besluit had genomen en niet nog 2 jaar was gaan doormodderen met mijn studie..

Tot zo ver mijn update :)

Er is een last van mijn schouders gevallen!
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7555

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 16 Nov 2013 20:45

Re: Stoppen? of toch doorzetten

Ik vind het goed dat je een besluit hebt genomen, en dat je daar zo blij mee bent, ook al zou ik het zelf anders gedaan hebben. Ik heb zelf ook lang over mijn studie gedaan (was wel een hele andere situatie), maar ik ben heel blij dat ik toen heb doorgezet. Ik hoop voor je dat je er geen spijt van krijgt. Echter, een diploma is belangrijk, maar je moet er ook niet aan onderdoorgaan. Veel succes met het kiezen van een nieuwe studie.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17385

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 17 Nov 2013 17:56

Re: Stoppen? of toch doorzetten

Wat fijn dat je zo'n weloverwogen keuze hebt kunnen maken! Ook fijn dat je ouders en je decaan je daarin steunen, ondanks dat het toch een best heftig besluit is. Succes de komende tijd!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers