Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zou jij je kind(eren) laten vaccineren?

Zou jij je kinderen (0-18) laten vaccineren tegen Covid’19?

Ja
35
31%
Nee
44
39%
Twijfel
34
30%
 
Aantal stemmen : 113
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 784

Geregistreerd: 11 Jan 2022 11:02

Bericht 19 Jan 2022 13:28

Re: Zou jij je kind(eren) laten vaccineren?

Geen dank!

Moederkoekje en Hippie, ik snap jullie ook zo goed. Mijn man denkt er hetzelfde over.
Maar ik wil zó graag dat ons normale leven weer een beetje door kan gaan, dat ik echt alles wil doen dat ook maar een beetje helpt. Dochter heeft hetzelfde gevoel. Die wil gewoon weer naar school en naar haar hobby's. Maar ja, ook met vaccinatie hebben we absoluut geen garantie dat dat weer kan de komende tijd. Bwugh. Het is allemaal stom en geen enkele keuze voelt echt goed.
T (2008) en I (2013)
<<

Anoniem323

Bericht 19 Jan 2022 14:46

Re: Zou jij je kind(eren) laten vaccineren?

Het voordeel van vaccineren zou zijn dat ze niet thuis hoeven te blijven bij 3 besmettingen in de klas, school heeft aangegeven dat toch de hele klas in quarantaine moet na 3 besmettingen, met of zonder vaccinatie en ook niet als ze zelf net corona hebben gehad.
De kans dat kinderen ernstig ziek worden is klein dus wat is dan een reden voor vaccinatie?
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2335

Geregistreerd: 16 Apr 2021 13:46

Bericht 19 Jan 2022 15:45

Re: Zou jij je kind(eren) laten vaccineren?

Calathea schreef:Het voordeel van vaccineren zou zijn dat ze niet thuis hoeven te blijven bij 3 besmettingen in de klas, school heeft aangegeven dat toch de hele klas in quarantaine moet na 3 besmettingen, met of zonder vaccinatie en ook niet als ze zelf net corona hebben gehad.
De kans dat kinderen ernstig ziek worden is klein dus wat is dan een reden voor vaccinatie?


Dank je.

Ik snap echt werkelijk niet dat mensen hun kinderen laten vaccineren. Ik las laatst in een artikel dat kinderen amper ziek worden van corona, maar ze hebben nóg minder last van een vaccinatie dus kom vooral vaccineren. Koekoek. Dat je als volwassene laat vaccineren moet je zelf weten, maar laat die kinderen gewoon met rust.
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 647

Geregistreerd: 16 Jun 2015 14:05

Bericht 19 Jan 2022 15:55

Re: Zou jij je kind(eren) laten vaccineren?

Filoria schreef:Geen dank!

Moederkoekje en Hippie, ik snap jullie ook zo goed. Mijn man denkt er hetzelfde over.
Maar ik wil zó graag dat ons normale leven weer een beetje door kan gaan, dat ik echt alles wil doen dat ook maar een beetje helpt. Dochter heeft hetzelfde gevoel. Die wil gewoon weer naar school en naar haar hobby's. Maar ja, ook met vaccinatie hebben we absoluut geen garantie dat dat weer kan de komende tijd. Bwugh. Het is allemaal stom en geen enkele keuze voelt echt goed.


Ik snap jouw keuze ook helemaal hoor Filoria. Je wil verantwoordelijkheid nemen, bijdragen waar mogelijk. Ik heb dat tot gisteren ook heel hard volgehouden.

Maar we gingen gisteren op een rijtje zetten wat nou eigenlijk het voordeel zou zijn van vaccineren, op dit moment, met het huidige coronavirus (omikron dus) dat rondwaart. En dan zie ik geen voordelen. Ze kunnen nog steeds besmet raken (ja, de kans wordt natuurlijk zeker kleiner!), de garantie op niet besmet raken krijg je niet. En als ik dan zie hoe extreem hard de cijfers oplopen en hoe snel tegelijkertijd de ziekenhuiscijfers dalen, dan weegt dat voordeel van een kleinere kans op besmetting voor ons niet zwaar genoeg.

Voor omikron vond ik Corona spannender, niet zo zeer voor mezelf, zeker niet voor de kinderen, maar wel voor de kwetsbaren in de samenleving. Maar met deze variant is het risico op ernstige ziekte zo klein (ook voor de rest van de samenleving) dat ik daarvoor mijn kind niet wil laten bijdragen in de vorm van gevaccineerd worden als daar voor hemzelf vrijwel geen voordeel te behalen is.

Het zou voor mij echt anders zijn als daar voor hem iets tegenover stond (ergo: geen quarantaine plicht voor gevaccineerden). Want ik ben niet bang voor het vaccin op zich, en vind het zeker geen onzin dat andere ouders een andere keuze maken.

Ik vergelijk het nu voor mezelf met een griepvaccinatie. En die zou ik mijn kinderen ook niet laten nemen. Niet omdat ik het een enge vaccinatie vind, maar omdat ik er te weinig voordelen in zie (even buiten beschouwing gelaten dat ze hier sowieso niet voor in aanmerking kwamen!).
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 19 Jan 2022 17:17

Re: Zou jij je kind(eren) laten vaccineren?

Giselle schreef:
Calathea schreef:Het voordeel van vaccineren zou zijn dat ze niet thuis hoeven te blijven bij 3 besmettingen in de klas, school heeft aangegeven dat toch de hele klas in quarantaine moet na 3 besmettingen, met of zonder vaccinatie en ook niet als ze zelf net corona hebben gehad.
De kans dat kinderen ernstig ziek worden is klein dus wat is dan een reden voor vaccinatie?


Dank je.

Ik snap echt werkelijk niet dat mensen hun kinderen laten vaccineren. Ik las laatst in een artikel dat kinderen amper ziek worden van corona, maar ze hebben nóg minder last van een vaccinatie dus kom vooral vaccineren. Koekoek. Dat je als volwassene laat vaccineren moet je zelf weten, maar laat die kinderen gewoon met rust.

Omdat je niet voor jezelf vaccineert maar voor de rest, hoge vaccinatiegraad-> des te eerder kunnen we het virus laten rondrazen als een normale griep.
#teammaple🍁
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 19 Jan 2022 17:18

Re: Zou jij je kind(eren) laten vaccineren?

Ik heb de uitnodigingskaart voor de oudste wel binnen, maar die voor de jongste nog niet. Maar ik ga gewoon een afspraak voor beide maken.
#teammaple🍁
<<

Sublimo

Yipyapper

Berichten: 1605

Geregistreerd: 20 Jul 2015 11:32

Bericht 19 Jan 2022 17:26

Re: Zou jij je kind(eren) laten vaccineren?

Urban Naked schreef:
Giselle schreef:
Dank je.

Ik snap echt werkelijk niet dat mensen hun kinderen laten vaccineren. Ik las laatst in een artikel dat kinderen amper ziek worden van corona, maar ze hebben nóg minder last van een vaccinatie dus kom vooral vaccineren. Koekoek. Dat je als volwassene laat vaccineren moet je zelf weten, maar laat die kinderen gewoon met rust.

Omdat je niet voor jezelf vaccineert maar voor de rest, hoge vaccinatiegraad-> des te eerder kunnen we het virus laten rondrazen als een normale griep.

Precies. Onze kinderen van 7 en 5 worden begin februari gevaccineerd.
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 784

Geregistreerd: 11 Jan 2022 11:02

Bericht 19 Jan 2022 17:27

Re: Zou jij je kind(eren) laten vaccineren?

Het speelt hier ook mee dat we een priklocatie om de hoek hebben en een afspraak na schooltijd konden maken. Ik weet niet of ik er veel reistijd of geschuif ik agenda's voor over had gehad (lui he).

Moederkoekje, helemaal met je eens dat de voordelen klein lijken. Maar de nadelen zijn dan nog net iets kleiner in mijn ogen. Daar was mijn man het uiteindelijk ook wel mee eens.

Het verloop van de coronacrisis heeft mij al zo vaak verrast, dat het voor mijn gevoel ook zo zou kunnen dat er ontwikkelingen komen waardoor dat vaccin tòch waardevoller blijkt dan nu gedacht. Toch betere bescherming van ouderen en zwakkeren, een nieuwe coronavariant, nieuwe regels mbt quarantaine etc?
En dan heeft I. 'm in elk geval maar gehad.

Nu praat jij er heel genuanceerd over, maar ik snap de opmerkingen niet zo goed van mensen die er echt heel erg tegen zijn om kinderen te vaccineren. Wat is er dan zo erg aan?
T (2008) en I (2013)
<<

Anoniem323

Bericht 19 Jan 2022 17:29

Re: Zou jij je kind(eren) laten vaccineren?

Als alle volwassenen hun verantwoordelijkheid nemen, hoeven kinderen dat niet te doen.
Het staat mij een beetje tegen om te vaccineren voor een wappie. Iedereen die wij kennen is gevaccineerd. Dus dat vind ik eigenlijk ook niet een goede reden.

Maar wij zijn bezig met onderzoeken voor mijn kind. Als dat allemaal door kan gaan omdat ze gevaccineerd is, is dat misschien wel een goede reden. Als ze steeds in quarantaine moet, dan duurt het lang voordat er hulp komt.

Dus ja, ik twijfel nog even door 🤣
En de dokter vragen heeft geen zin want ze zeggen alleen dat het een keus is van ouders om het wel/niet te doen en ze gaan niet in op individuele gevallen omdat het te druk is in de praktijk.
<<

Klaproos

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 848

Geregistreerd: 30 Dec 2021 20:50

Bericht 19 Jan 2022 17:47

Re: Zou jij je kind(eren) laten vaccineren?

Hier ook nog steeds twijfel, kan redelijk aansluiten bij Calathea daarin.

Misschien wel een kleine toevoeging op alles wat hiervoor gezegd is: het lijkt erop dat kinderen juist zieker worden van Omicron dan van de andere varianten. Wordt momenteel onderzocht. (Bron: artikel Volkskrant). Maar nog steeds is de kans dat kinderen 'erg' ziek worden van Corona heel klein (en de kans op ernstige bijwerkingen van het vaccin nog kleiner).

Edit: ik mis echt zo enorm duidelijke informatie en goede communicatie omtrent het vaccineren van kinderen vanuit de overheid. Staat er nog iets in die brief die we gaan krijgen of is dat ook niet meer dan 'u kunt nu een afspraak maken'?
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2335

Geregistreerd: 16 Apr 2021 13:46

Bericht 19 Jan 2022 18:24

Re: Zou jij je kind(eren) laten vaccineren?

Eens met Calathea dat iedereen zijn/haar verantwoordelijkheid moet nemen. Oftewel de coronaregels opvolgen en binnenblijven bij klachten. Dan hoef je ook niet gevaccineerd te zijn (voor een ander, serieus?). Ik neem toch ook geen griepprik voor een ander, dat doet diegene toch ook zelf? Als je een verminderde gezondheid of onderliggend lijden hebt snap ik nog dat je je laat vaccineren, maar als je gewoon gezond bent begrijp ik niet wat er mis is met slechts je eigen weerstand.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 19 Jan 2022 18:29

Re: Zou jij je kind(eren) laten vaccineren?

Jeetje. Weet je hoe een vaccinatiegraad werkt?
#teammaple🍁
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2335

Geregistreerd: 16 Apr 2021 13:46

Bericht 19 Jan 2022 18:34

Re: Zou jij je kind(eren) laten vaccineren?

Urban Naked schreef:Jeetje. Weet je hoe een vaccinatiegraad werkt?


Jazeker!
<<

Patsy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1687

Geregistreerd: 01 Jan 2019 10:13

Bericht 19 Jan 2022 18:42

Re: Zou jij je kind(eren) laten vaccineren?

Giselle schreef:Eens met Calathea dat iedereen zijn/haar verantwoordelijkheid moet nemen. Oftewel de coronaregels opvolgen en binnenblijven bij klachten. Dan hoef je ook niet gevaccineerd te zijn (voor een ander, serieus?). Ik neem toch ook geen griepprik voor een ander, dat doet diegene toch ook zelf? Als je een verminderde gezondheid of onderliggend lijden hebt snap ik nog dat je je laat vaccineren, maar als je gewoon gezond bent begrijp ik niet wat er mis is met slechts je eigen weerstand.


En als die ander een kwetsbaar iemand is waar je veel om geeft?
💙 25 februari 2014
💙 5 juni 2015
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2335

Geregistreerd: 16 Apr 2021 13:46

Bericht 19 Jan 2022 18:49

Re: Zou jij je kind(eren) laten vaccineren?

Patsy schreef:
Giselle schreef:Eens met Calathea dat iedereen zijn/haar verantwoordelijkheid moet nemen. Oftewel de coronaregels opvolgen en binnenblijven bij klachten. Dan hoef je ook niet gevaccineerd te zijn (voor een ander, serieus?). Ik neem toch ook geen griepprik voor een ander, dat doet diegene toch ook zelf? Als je een verminderde gezondheid of onderliggend lijden hebt snap ik nog dat je je laat vaccineren, maar als je gewoon gezond bent begrijp ik niet wat er mis is met slechts je eigen weerstand.


En als die ander een kwetsbaar iemand is waar je veel om geeft?


Dan is dat kennelijk degene met een verminderde weerstand die zich wel laat vaccineren. De man van mijn oma is gevaccineerd (ook zoiets, mens is bijna 90 en wil al jaren dood, waarom laat je je nog vaccineren? Maar goed, zelf weten). Ze wil ons wel graag zien, dus als het kan gaan we erheen maar houden we afstand (ook als we geen klachten hebben), en als we klachten hebben komen we niet.
<<

ChiQ

Bericht 19 Jan 2022 18:53

Re: Zou jij je kind(eren) laten vaccineren?

Giselle schreef:
Patsy schreef:
En als die ander een kwetsbaar iemand is waar je veel om geeft?


Dan is dat kennelijk degene met een verminderde weerstand die zich wel laat vaccineren. De man van mijn oma is gevaccineerd (ook zoiets, mens is bijna 90 en wil al jaren dood, waarom laat je je nog vaccineren? Maar goed, zelf weten). Ze wil ons wel graag zien, dus als het kan gaan we erheen maar houden we afstand (ook als we geen klachten hebben), en als we klachten hebben komen we niet.


Verbaas me er een beetje over dat je dit zegt Giselle, mijn oma heeft zichzelf laten vaccineren omdat de dood 'schoon' is voor haar máár overleven en kasplantje blijven en haar mantelzorgers nog meer belasten lijkt haar zoveel erger dan de dood. Dat kan ook een reden zijn..
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3293

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:20

Bericht 19 Jan 2022 18:55

Re: Zou jij je kind(eren) laten vaccineren?

Giselle schreef:
Urban Naked schreef:Jeetje. Weet je hoe een vaccinatiegraad werkt?


Jazeker!


Heh maar als al het zorgpersoneel totaal overbelast in burn out zit omdat er zóveel mensen griep hebben dat alle afdelingen vol liggen wel toch? Want wat is de moeite voor jou? Zelfde geldt voor corona. Het klinkt nu alsof het de allereerste keer is dst iemand dat tegen je zegt.
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2335

Geregistreerd: 16 Apr 2021 13:46

Bericht 19 Jan 2022 19:06

Re: Zou jij je kind(eren) laten vaccineren?

Olíve schreef:
Giselle schreef:
Jazeker!


Heh maar als al het zorgpersoneel totaal overbelast in burn out zit omdat er zóveel mensen griep hebben dat alle afdelingen vol liggen wel toch? Want wat is de moeite voor jou? Zelfde geldt voor corona. Het klinkt nu alsof het de allereerste keer is dst iemand dat tegen je zegt.


Hoezo klinkt dat zo? Ik weet hoe het werkt, hoor. Ik heb vorig jaar een vaccinatie gehad, omdat ik de indruk had dat dat nodig was om weer 'terug naar normaal' te gaan. Maar nu krijgen we vaccinatie op vaccinatie op vaccinatie en daar pas ik voor. Ik heb een prima weerstand en heb daar geen vaccinatie voor nodig. Plus wat ik eerder al zei: ik neem mijn verantwoordelijkheid naar mijn medemens.

Chiq, oma roept al jaren dat ze geen medicijnen meer wil en dat ze het wel goed geweest vindt, maar omdat haar dochter wilde dat ze zich liet vaccineren heeft ze dat gedaan, ze zei letterlijk 'als ze daar een goed gevoel van krijgt doe ik dat toch?'
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3293

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:20

Bericht 19 Jan 2022 19:29

Re: Zou jij je kind(eren) laten vaccineren?

Ja, het is ook niet zo dat er een hele discussie met je aan wil gaan. Ik was alleen even verbaasd omdat ik de indruk kreeg dat je het verband niet zag. Maar nu snap ik het.

Voor mij ligt de verantwoordelijkheid bij de volwassenen en wil ik de kinderen niet inzetten als middel om de vaccinatiegraad op te krikken. Dus deels sta ik er hetzelfde in. Al ben ik wel heel erg pro vaccineren bij volwassenen.
<<

Anoniem323

Bericht 19 Jan 2022 19:42

Re: Zou jij je kind(eren) laten vaccineren?

Kinderarts-epidemioloog Patricia Bruijning van UMC Utrecht zegt dat het, bij de voorlichting van ouders over het vaccineren van hun kinderen, goed zou zijn om onderscheid te maken tussen kinderen die al een keer corona hebben gehad en zij die het virus nog niet eerder opliepen. Zij acht het aannemelijk dat jongeren die al een keer besmet zijn geweest een kleinere kans hebben om ziek te worden, dan kinderen die het nog niet hebben gehad.

Volgens de Gezondheidsraad beschermt vaccinatie kinderen tegen het risico van de aandoening MIS-C, een ernstige ontstekingsreactie in de vitale organen. ,,Dat is een hele goede reden om te vaccineren", beaamt kinderarts Bruijning. ,,Maar als je al immuniteit hebt van een eerdere infectie dan levert dat vermoedelijk ook bescherming op, net als vaccinatie. Voor zover bekend zijn er nog geen gevallen beschreven van kinderen die MIS-C hebben ontwikkeld nadat ze opnieuw zijn geïnfecteerd", legt zij uit.

Bruijning wijst er ook op dat het vaccin is ontwikkeld voor een variant van het virus dat niet meer circuleert. ,,Tot en met de deltavariant was dat niet zo problematisch, omdat de kernmerken van voorgaande varianten nog heel erg overeenkwamen met de oorspronkelijke, maar met omikron is dat veranderd. Als je nu dit vaccin geeft dan geeft het wel voldoende immuniteit om er niet meer heel erg ziek van te worden, maar het doet veel minder om bijvoorbeeld besmettingen te voorkomen.''

,,En het effect op besmettingen is vermoedelijk maar tijdelijk, net zoals bij volwassen waar het na een paar maanden weer verdwijnt", zegt Bruijning. De arts vindt het goed dat ouders een keuze hebben om voor vaccinatie van hun kind te kiezen, of daarvan af te zien. ,,Beide keuzes zijn in de huidige situatie prima te rechtvaardigen. Wel vind ik het belangrijk dat zij de keuze maken op basis van volledige informatie. Vandaar dat ik het onderscheid in risico's tussen kinderen die al wel of niet het virus hebben doorgemaakt aan ouders wil meegeven."

Dit stond in de liveblog bij het ad.
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2335

Geregistreerd: 16 Apr 2021 13:46

Bericht 19 Jan 2022 19:46

Re: Zou jij je kind(eren) laten vaccineren?

Ik hoef ook niet per se een discussie te voeren hierover, iedereen heeft een mening en dat is natuurlijk prima. Ik gaf mijn mening die kennelijk weinig populair is en daar wordt dan ook weinig begripvol op gereageerd.
<<

Klaproos

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 848

Geregistreerd: 30 Dec 2021 20:50

Bericht 19 Jan 2022 20:32

Re: Zou jij je kind(eren) laten vaccineren?

Calathea schreef:Kinderarts-epidemioloog Patricia Bruijning van UMC Utrecht zegt dat het, bij de voorlichting van ouders over het vaccineren van hun kinderen, goed zou zijn om onderscheid te maken tussen kinderen die al een keer corona hebben gehad en zij die het virus nog niet eerder opliepen. Zij acht het aannemelijk dat jongeren die al een keer besmet zijn geweest een kleinere kans hebben om ziek te worden, dan kinderen die het nog niet hebben gehad.

Volgens de Gezondheidsraad beschermt vaccinatie kinderen tegen het risico van de aandoening MIS-C, een ernstige ontstekingsreactie in de vitale organen. ,,Dat is een hele goede reden om te vaccineren", beaamt kinderarts Bruijning. ,,Maar als je al immuniteit hebt van een eerdere infectie dan levert dat vermoedelijk ook bescherming op, net als vaccinatie. Voor zover bekend zijn er nog geen gevallen beschreven van kinderen die MIS-C hebben ontwikkeld nadat ze opnieuw zijn geïnfecteerd", legt zij uit.

Bruijning wijst er ook op dat het vaccin is ontwikkeld voor een variant van het virus dat niet meer circuleert. ,,Tot en met de deltavariant was dat niet zo problematisch, omdat de kernmerken van voorgaande varianten nog heel erg overeenkwamen met de oorspronkelijke, maar met omikron is dat veranderd. Als je nu dit vaccin geeft dan geeft het wel voldoende immuniteit om er niet meer heel erg ziek van te worden, maar het doet veel minder om bijvoorbeeld besmettingen te voorkomen.''

,,En het effect op besmettingen is vermoedelijk maar tijdelijk, net zoals bij volwassen waar het na een paar maanden weer verdwijnt", zegt Bruijning. De arts vindt het goed dat ouders een keuze hebben om voor vaccinatie van hun kind te kiezen, of daarvan af te zien. ,,Beide keuzes zijn in de huidige situatie prima te rechtvaardigen. Wel vind ik het belangrijk dat zij de keuze maken op basis van volledige informatie. Vandaar dat ik het onderscheid in risico's tussen kinderen die al wel of niet het virus hebben doorgemaakt aan ouders wil meegeven."

Dit stond in de liveblog bij het ad.


Dit was ook een beetje de strekking van het artikel in de Volkskrant inderdaad. Ik blijf het lastig vinden, zeker omdat er vanuit artsen/wetenschap niet een volmondig 'ja dit moet je doen' is zoals dat er voor volwassenen wel is.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 19 Jan 2022 21:15

Re: Zou jij je kind(eren) laten vaccineren?

Calathea schreef:Kinderarts-epidemioloog Patricia Bruijning van UMC Utrecht zegt dat het, bij de voorlichting van ouders over het vaccineren van hun kinderen, goed zou zijn om onderscheid te maken tussen kinderen die al een keer corona hebben gehad en zij die het virus nog niet eerder opliepen. Zij acht het aannemelijk dat jongeren die al een keer besmet zijn geweest een kleinere kans hebben om ziek te worden, dan kinderen die het nog niet hebben gehad.

Volgens de Gezondheidsraad beschermt vaccinatie kinderen tegen het risico van de aandoening MIS-C, een ernstige ontstekingsreactie in de vitale organen. ,,Dat is een hele goede reden om te vaccineren", beaamt kinderarts Bruijning. ,,Maar als je al immuniteit hebt van een eerdere infectie dan levert dat vermoedelijk ook bescherming op, net als vaccinatie. Voor zover bekend zijn er nog geen gevallen beschreven van kinderen die MIS-C hebben ontwikkeld nadat ze opnieuw zijn geïnfecteerd", legt zij uit.

Bruijning wijst er ook op dat het vaccin is ontwikkeld voor een variant van het virus dat niet meer circuleert. ,,Tot en met de deltavariant was dat niet zo problematisch, omdat de kernmerken van voorgaande varianten nog heel erg overeenkwamen met de oorspronkelijke, maar met omikron is dat veranderd. Als je nu dit vaccin geeft dan geeft het wel voldoende immuniteit om er niet meer heel erg ziek van te worden, maar het doet veel minder om bijvoorbeeld besmettingen te voorkomen.''

,,En het effect op besmettingen is vermoedelijk maar tijdelijk, net zoals bij volwassen waar het na een paar maanden weer verdwijnt", zegt Bruijning. De arts vindt het goed dat ouders een keuze hebben om voor vaccinatie van hun kind te kiezen, of daarvan af te zien. ,,Beide keuzes zijn in de huidige situatie prima te rechtvaardigen. Wel vind ik het belangrijk dat zij de keuze maken op basis van volledige informatie. Vandaar dat ik het onderscheid in risico's tussen kinderen die al wel of niet het virus hebben doorgemaakt aan ouders wil meegeven."

Dit stond in de liveblog bij het ad.


RTL heeft ook een heel duidelijk filmpje van haar: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ie-krijgen
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 19 Jan 2022 22:47

Re: Zou jij je kind(eren) laten vaccineren?

Wij hadden in overleg met mijn zoon (10jaar) besloten dat hij gevaccineerd zou worden. Onder andere ook omdat we het erg heftig zouden vinden als hij long covid zou krijgen.
Maar hij hoeft de vaccinatie niet meer te gaan halen, want hij had maandag een positieve corona uitslag. Ik vind het toch wel fijn dat het nu niet meer nodig is dat hij de vaccinatie haalt.
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:39

Bericht 20 Jan 2022 20:13

Re: Zou jij je kind(eren) laten vaccineren?

Calathea schreef:
Volgens de Gezondheidsraad beschermt vaccinatie kinderen tegen het risico van de aandoening MIS-C, een ernstige ontstekingsreactie in de vitale organen. ,,Dat is een hele goede reden om te vaccineren", beaamt kinderarts Bruijning.



Op de site van het rivm staat dat de kans dat ze het krijgen heel klein is. En na vaccinatie nog kleiner. Dus een vaccinatie beschermt niet 100% tegen MIS-C. Dat kunnen ze alsnog krijgen, maar de kans is zeer klein.
Al is de kans dat ze het krijgen zonder vaccinatie ook heel klein.


Onderstaand artikel vond ik ook handig.
Daar staan ook dingen in waardoor ik nu zeker nog niet mijn kinderen laat vaccineren.

https://nos.nl/artikel/2413511-kinderen ... en-nadelen
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
VorigeVolgende

Terug naar Nieuws & actualiteiten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers