Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Samenlevingscontract/ inkopen in hypotheek/ trouwen

<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 21 Jun 2021 16:08

Samenlevingscontract/ inkopen in hypotheek/ trouwen

Is er iemand hier die verstand heeft van
- een samenlevingscontract
- iemand erbij schrijven op een hypotheek
- trouwen omzetten in trouwen in gemeenschap van goederen?
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 21 Jun 2021 16:24

Re: Samenlevingscontract/ inkopen in hypotheek/ trouwen

Ik zou hier echt een notaris voor vragen. Dit zij zulke complexe dingen zeker met een samengesteld gezin. Bij ons is het al complex en dan heeft mijn vriend geen kinderen wat het al simpeler maakt.
2015 💙
<<

Anoniem320

Bericht 21 Jun 2021 18:20

Re: Samenlevingscontract/ inkopen in hypotheek/ trouwen

Voor het trouw gedeelte zou ik inderdaad een notaris om hulp vragen.

Inkopen in de hypotheek; hoe zie je dat voor je? Dat je een gedeelte van de hypotheek op je naam wilt krijgen of dat je cash geld aflost en dat dit dan op je naam komt te staan?
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2813

Geregistreerd: 19 Okt 2013 10:39

Bericht 21 Jun 2021 18:56

Re: Samenlevingscontract/ inkopen in hypotheek/ trouwen

Iemand bijschrijven op hypotheek kan in principe heel makkelijk via hypotheekverstrekker. Zal niet snel geweigerd worden want alleen maar beter voor hypotheekverstrekker. Maar ik neem aan dat daar ook wat tegenover moet komen te staan? Dat degene die bijgeschreven wordt ook (deels) eigenaar van de woning wordt? Dat gaat via notaris, je moet je dan inkopen.
Als je in gemeenschap van goederen trouwt kan het ook via die manier lijkt mij. Maar eerlijk gezegd zou ik maar eens goed bedenken of je wel in gemeenschap van goederen wilt trouwen. Sowieso als sprake is van een 2e huwelijk en een samengesteld gezin. Het is niet voor niets dat dit niet meer de standaard is.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 21 Jun 2021 19:02

Re: Samenlevingscontract/ inkopen in hypotheek/ trouwen

Luisa schreef:Iemand bijschrijven op hypotheek kan in principe heel makkelijk via hypotheekverstrekker. Zal niet snel geweigerd worden want alleen maar beter voor hypotheekverstrekker. Maar ik neem aan dat daar ook wat tegenover moet komen te staan? Dat degene die bijgeschreven wordt ook (deels) eigenaar van de woning wordt? Dat gaat via notaris, je moet je dan inkopen.
Als je in gemeenschap van goederen trouwt kan het ook via die manier lijkt mij. Maar eerlijk gezegd zou ik maar eens goed bedenken of je wel in gemeenschap van goederen wilt trouwen. Sowieso als sprake is van een 2e huwelijk en een samengesteld gezin. Het is niet voor niets dat dit niet meer de standaard is.


Gemeenschap van goederen is tegenwoordig ook beperkt. Alles wat van jou was voor het huwelijk blijft dan van jou.
2015 💙
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2813

Geregistreerd: 19 Okt 2013 10:39

Bericht 21 Jun 2021 19:27

Re: Samenlevingscontract/ inkopen in hypotheek/ trouwen

O excuses, ik dacht dat dat beperkte gemeenschap van goederen was en dat Lejow doelde op volledige gemeenschap van goederen. Maar die beperkte gemeenschap is toch automatisch bij huwelijk? Dan hoef je dus niets te regelen,

Laat maar, ik lees niet goed. Het gaat om omzetten van huwelijk. Moet via notaris.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 21 Jun 2021 20:17

Re: Samenlevingscontract/ inkopen in hypotheek/ trouwen

Waarom zou je iemand bij willen schrijven op de hypotheek en mede eigenaar willen laten worden van je woning?
Ik zou het heel simpel (en wellicht goedkoop) regelen dmv een samenlevingscontract en testament en daarbij inzetten dat als degene van wie het huis op papier is erin mag blijven woning (soort van vruchtgebruik). Dan kunnen de erfgenamen in ieder geval niet zomaar het huis op gaan eisen.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 21 Jun 2021 21:20

Re: Samenlevingscontract/ inkopen in hypotheek/ trouwen

Waarschijnlijk niet wat je wilt horen, maar ik zou hier voorlopig nog niet aan beginnen. Jullie kennen elkaar nu 1.5 jaar ofzo? En dan al je woning 'opgeven' waarvan je zó blij en trots was dat je er kon blijven wonen? Ik zou daar echt nog een tijdje mee wachten, er zijn ook andere constructies mogelijk (hij kan 'huur' betalen aan jou, jij betaalt de aflossing). Als jullie willen trouwen kan dat ook in beperkte gemeenschap van goederen en dan kan hij zich later alsnog inkopen. Of begin met een samenlevingscontract, dan kan je precies vastleggen wat van wie is.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 21 Jun 2021 23:33

Re: Samenlevingscontract/ inkopen in hypotheek/ trouwen

Precies wat Scandic zegt bedoel ik eigenlijk.

Je zou bijv. wel in je testament kunnen vastleggen dat hij in jou woning mag blijven wonen (vruchtgebruik) anders zouden bijv je ouders/broers/zussen een deel kunnen opeisen. Al gaat waarschijnlijk alles naar je kind en die zou zodra ze meerderjarig is haar vader op straat kunnen zetten omdat het dan eigenlijk haar woning is.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 22 Jun 2021 05:48

Re: Samenlevingscontract/ inkopen in hypotheek/ trouwen

Waarom zou je in jouw situatie willen trouwen in gemeenschap van goederen? Zou dat persoonlijk sowieso al nooit doen maar zeker niet als samengesteld gezin en al helemaal zo snel niet.

Waarom zo willen haasten?
Hij kan bijvoorbeeld de rente betalen en jij alleen het deel van de aflossing, zo betaald hij niet mee aan het aflossen van het huis maar wel een soort huur, bijvoorbeeld.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 22 Jun 2021 06:31

Re: Samenlevingscontract/ inkopen in hypotheek/ trouwen

Bedankt voor degene die reageerden op mijn vraag, zonder zich er tegenaan te bemoeien met hun mening.
Ik heb ondertussen al redelijk gevonden wat ik zocht.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 22 Jun 2021 07:01

Re: Samenlevingscontract/ inkopen in hypotheek/ trouwen

Fred schreef:Precies wat Scandic zegt bedoel ik eigenlijk.

Je zou bijv. wel in je testament kunnen vastleggen dat hij in jou woning mag blijven wonen (vruchtgebruik) anders zouden bijv je ouders/broers/zussen een deel kunnen opeisen. Al gaat waarschijnlijk alles naar je kind en die zou zodra ze meerderjarig is haar vader op straat kunnen zetten omdat het dan eigenlijk haar woning is.


Het gaat om mijn 'nieuwe' partner en ik. Niet de vader van mijn dochter ;)


Het heeft zo zijn redenen dat ik info vraag over deze constructies, dat er nog tig andere mogelijkheden zijn zal best, maar ik had informatie nodig over deze specifieke drie.
Wellicht iemand die dat zelf gedaan heeft o.i.d.
Maar na een halve nacht googlen etc, ben ik al een heel eind. Straks even bellen met een notaris en dan weet ik het zeker.
<<

Kaat

Kletskop

Berichten: 675

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:11

Bericht 22 Jun 2021 07:05

Re: Samenlevingscontract/ inkopen in hypotheek/ trouwen

Ik heb geen professionele ervaring, maar toen ik destijds ben gaan samenwonen in de koopwoning van m’n vriend hebben we een samenlevingscontract opgesteld. Dit hebben we samen gedaan, zonder de notaris. Hierin hadden we Bv opgenomen dat als hij zou komen te overlijden, ik de woning mocht overkopen van zijn erfgenamen. We hebben toen ook afgesproken dat ik alleen meebetaalde aan de hypotheekrente (en andere verbruikskosten zoals gwl), maar dat aflossing of kosten van klussen aan zijn huis voor hem waren.
Toen we later een gp zijn aangegaan (bij het samen kopen van een huis) hebben we partnerschapsvoorwaarden laten opstellen waarin duidelijk vastgelegd is wat van ons samen is en wat van onszelf is en blijft. De notaris heeft ons hier toen goed over geadviseerd.
03/2019
11/2020
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 22 Jun 2021 07:14

Re: Samenlevingscontract/ inkopen in hypotheek/ trouwen

Ja, het is nogal lastig geloof ik allemaal ;)
Zeker inderdaad omdat we samengesteld zijn en juist daarom wil ik het goed laten uitzoeken.

Alleen willen we hier flink gaan verbouwen en om dat te financieren willen we de hypotheek een stukje omhoog brengen. Dat kan echter alleen als hij erbij staat op de hypotheek, ik verdien er in mijn eentje niet genoeg voor.
En hem erbij krijgen op de hypotheek is dus niet zo 'simpel' als ik dacht.
Aan elke optie hangt wel weer een 'maar' vast.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 22 Jun 2021 07:16

Re: Samenlevingscontract/ inkopen in hypotheek/ trouwen

Fijn dat je de info hebt die je zocht! Jammer dat je het ziet als 'er tegenaan bemoeien', denk namelijk dat iedereen (en dat was iig wel mijn intentie) je wil behoeden voor nare situaties.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 22 Jun 2021 07:25

Re: Samenlevingscontract/ inkopen in hypotheek/ trouwen

Scandic schreef:Fijn dat je de info hebt die je zocht! Jammer dat je het ziet als 'er tegenaan bemoeien', denk namelijk dat iedereen (en dat was iig wel mijn intentie) je wil behoeden voor nare situaties.


Maar daar is een notaris ook voor. Die legt je alle scenario’s voor en zorgt dat het voor beiden goed geregeld is.
2015 💙
<<

Kaat

Kletskop

Berichten: 675

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:11

Bericht 22 Jun 2021 07:50

Re: Samenlevingscontract/ inkopen in hypotheek/ trouwen

Heeft je partner wel spaargeld beschikbaar voor de verbouwing? Zou je het niet via een (renteloze) lening bij hem in het huis kunnen stoppen? De lening wel vastleggen bij de notaris met bv afspraken over terugbetaling en hoe het gaat als jullie toch uit elkaar gaan (dan bv wel rente rekenen).
Ik zou zelf in jou situatie hem niet op de hypotheek er bij zetten, maar desnoods toch nog even samen flink sparen of dus een afspraken constructie via de notaris.
03/2019
11/2020
<<

Anoniem326

Bericht 22 Jun 2021 07:59

Re: Samenlevingscontract/ inkopen in hypotheek/ trouwen

Ik begrijp niet waarom je dit soort vragen hier stelt. Een notaris kan je hierover informeren. Je kan een afspraak maken en een verkennend gesprek voeren. Wat verwacht je van het forum? Dat hier een notaris zit? Dat iemand in exact dezelfde situatie als jij zit en een bij jou passende constructie heeft laten passeren bij de notaris? En dat hier geen meningen gegeven worden? Ik heb ook een mening en ben geen notaris en ik zit niet in dezelfde situatie als jij, dus ik zal niet reageren. Maar ik begrijp echt niet dat je dit soort vragen hier stelt en dan ook nog verontwaardigt doet als er meningen of andere constructies worden aangedragen.
<<

Anoniem326

Bericht 22 Jun 2021 08:05

Re: Samenlevingscontract/ inkopen in hypotheek/ trouwen

Lejow schreef:
Fred schreef:Precies wat Scandic zegt bedoel ik eigenlijk.

Je zou bijv. wel in je testament kunnen vastleggen dat hij in jou woning mag blijven wonen (vruchtgebruik) anders zouden bijv je ouders/broers/zussen een deel kunnen opeisen. Al gaat waarschijnlijk alles naar je kind en die zou zodra ze meerderjarig is haar vader op straat kunnen zetten omdat het dan eigenlijk haar woning is.


Het gaat om mijn 'nieuwe' partner en ik. Niet de vader van mijn dochter ;)


Het heeft zo zijn redenen dat ik info vraag over deze constructies, dat er nog tig andere mogelijkheden zijn zal best, maar ik had informatie nodig over deze specifieke drie.
Wellicht iemand die dat zelf gedaan heeft o.i.d.
Maar na een halve nacht googlen etc, ben ik al een heel eind. Straks even bellen met een notaris en dan weet ik het zeker.


Dan is dit juist relevant. Als jij overlijdt en je hebt geen testament dan gaat al jouw vermogen naar jouw dochter. Dus ook het huis. Als degene, die voor haar tot 18 het geld beheert, besluit het huis direct te verkopen dan staat jouw nieuwe partner op straat.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 22 Jun 2021 09:01

Re: Samenlevingscontract/ inkopen in hypotheek/ trouwen

HG, ik was op zoek naar ervaringen, hoe mensen dat zijn aangegaan, dat had ik er misschien nog even bij moeten typen.
En inderdaad wellicht iemand die er een stukje verstand van heeft.

Met een notaris bellen ga ik nu doen, maar alle info die ik ergens kan krijgen is mooi meegenomen toch?
Dat mensen me willen behoeden etc is lief, maar dat is verder niet aan jullie. We kiezen samen zeer bewust voor deze opties.

De volgende stap zal inderdaad een testament zijn, om dat soort dingen vast te gaan leggen, dat mijn nieuwe partner niet op straat komt te staan.
Juist daarom willen we het geregeld hebben.


Kaat, hij heeft inderdaad spaargeld, maar we vinden het prettig om dat achter de hand te houden.
<<

Giselle

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2335

Geregistreerd: 16 Apr 2021 13:46

Bericht 22 Jun 2021 09:04

Re: Samenlevingscontract/ inkopen in hypotheek/ trouwen

HollyGolightly schreef:Ik begrijp niet waarom je dit soort vragen hier stelt. Een notaris kan je hierover informeren. Je kan een afspraak maken en een verkennend gesprek voeren. Wat verwacht je van het forum? Dat hier een notaris zit? Dat iemand in exact dezelfde situatie als jij zit en een bij jou passende constructie heeft laten passeren bij de notaris? En dat hier geen meningen gegeven worden? Ik heb ook een mening en ben geen notaris en ik zit niet in dezelfde situatie als jij, dus ik zal niet reageren. Maar ik begrijp echt niet dat je dit soort vragen hier stelt en dan ook nog verontwaardigt doet als er meningen of andere constructies worden aangedragen.


Waarom zou je dit soort vragen niet kunnen stellen? Het zou toch kunnen dat iemand weet hoe of wat? Er zitten hier ook mensen met juridische kennis, medische kennis, onderwijskennis etc. Daar is dit forum toch ook voor? En zo niet, dan wordt Lejow dus nu doorverwezen naar een notaris, die hier dus kennelijk over gaat.

Natuurlijk mogen er meningen worden gegeven, maar daar wordt niet om gevraagd. Lejow is jaaaaaren samen geweest met haar ex-man en die liet haar van de een op andere dag zitten, dus ik kan me zo voorstellen dat ze heus wel nadenkt over de beslissingen die ze neemt.
<<

Anoniem326

Bericht 22 Jun 2021 09:14

Re: Samenlevingscontract/ inkopen in hypotheek/ trouwen

Je mag het vragen. Maar als je alleen een correct (professioneel) antwoord wil hebben of een ervaring die volledig past bij jouw denkbeeld dan heeft het geen zin om hier een vraag te stellen. Dan vind ik een verontwaardigde reactie op meningen niet passend. Wel als je bij een notaris zit en de notaris komt met een mening over je persoonlijke situatie. Dan heb je alle reden om verontwaardigd te zijn. Hier niet.
<<

Toetie

Kletskop

Berichten: 695

Geregistreerd: 11 Feb 2021 19:06

Bericht 22 Jun 2021 09:20

Re: Samenlevingscontract/ inkopen in hypotheek/ trouwen

Ik vind het raar dat er hier geen info gevraagd mag worden. Ze kan toch alvast wat informatie willen weten voor ze naar de notaris gaat? Dan heeft ze er alvast een beetje over kunnen denken.
Een mening mag je hebben maar hoeft niet altijd gegeven worden. Ook al is dit een forum, dan nog hoef je niet meteen een mening te geven als er alleen om info gevraagd wordt.

Je zou inderdaad kunnen kijken of je kan werken met een lening. Zoiets heeft mijn schoonzus ook gedaan maar hoe dat precies zit, dat weet ik niet.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 22 Jun 2021 09:21

Re: Samenlevingscontract/ inkopen in hypotheek/ trouwen

Nou ja ergens snap ik de verontwaardiging wel. Wie zijn wij om wat van het tijdspad te vinden. Vriend en ik zijn 3 jaar geleden samen gaan wonen in ons huis. Kenden elkaar toen ruim een jaar. Het huis staat op zijn naam en hebben nu geen samenlevingscontract omdat de notaris het af liet weten. Als ik 3 jaar geleden gezegd had dat ik niets vast liet leggen was het forum ook te klein geweest want ik had niets investeerde wel. En moest voor mezelf zorgen. Dit geval is eigenlijk net tegengesteld en dan zijn de reacties omgekeerd van zou je dat wel doen. Wat iemand doet moeten ze zelf weten alleen wij kwamen er door de notaris ook weer achter hoe complex erfrecht bijvoorbeeld is.
2015 💙
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 22 Jun 2021 11:37

Re: Samenlevingscontract/ inkopen in hypotheek/ trouwen

Lejow schreef:Ja, het is nogal lastig geloof ik allemaal ;)
Zeker inderdaad omdat we samengesteld zijn en juist daarom wil ik het goed laten uitzoeken.

Alleen willen we hier flink gaan verbouwen en om dat te financieren willen we de hypotheek een stukje omhoog brengen. Dat kan echter alleen als hij erbij staat op de hypotheek, ik verdien er in mijn eentje niet genoeg voor.
En hem erbij krijgen op de hypotheek is dus niet zo 'simpel' als ik dacht.
Aan elke optie hangt wel weer een 'maar' vast.


Op het moment dat hij zich inkoopt in het huis, voor zeg 10%, en je gaat uit elkaar na x jaar, moet jij hem wel voor die 10% van de waarde op dat moment kunnen uitkopen. (Dat kan dus een groter bedrag zijn als de huizenprijzen blijven stijgen).En als je die ruimte financieel niet hebt, wordt dat wel erg lastig.
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers